ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juni, 2012  (läst 5151 gånger)

2012-05-23, 21:41
läst 5151 gånger

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Likaså den Johan Blum, överstelöjtnant i Jämtlands kavalleriregemente med avsked 1727, som vi nämnt ovan, finns på bildid A0066347_00060 (B, volym 18), där finns det lite mer dokumenterat.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2012-05-23 21:45)

2012-05-23, 23:29
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Hej Leif.
 
Tack så mycket. Jag kände inte till krigsarkivets Biografica på SVAR. Jag har AD och har tyvärr inte tillgång till SVAR.
 
Kan du se om det tillkommer något i Biografica som kan hjälpa oss i rätt riktning ? Förekommer det någon information i Biografica om någon bytt namn till Blomfeldt ?
 
Johan Blum gift med Eleonor Pfeiff, tror jag inte är rätt Johan. Johan Blum heter inte Blomfeldt, utan han behåller namnet Blum hela tiden, ända upp i husförhören 1722-1754.
 
OBS, Fredrik ovan, med den oäkta sonen Johan, heter inte Fredrik Johan Blomerii, utan Fredrik Johansson Blomerii. Om han är identisk med Fredrik Johansson Blom vet jag inte, men om han är det så blir det krångligt

2012-05-23, 23:41
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Leif, du skrev att de mest hänvisar till Nederluleå kyrkböcker. Det kan vara ett litet tecken på att det kan vara av värde, för jag har för mig att både Ottiliana Blomfeldt och Kasper Fredrik Blomfeldt dör i Nederluleå på 1760-talet. Jag har alltid misstänkt att de har någon viss sorts anknytning till Nederluleå fast jag har inte kunnat lista ut anknytningen. Ottiliana bor på Rutvik 10 i Nederluleå vid sin död och Rutvik 10 är nog knutit till Militären, en bonde sålde det på 1690-talet till det militära. Det blev ett Kaptenlöjtnantsboställe. Andra som bott där innan Ottiliana är Brita Klefberg med sonen Johan Tahlin, och Brita är troligtvis en dotter till Borgmästare Magnus Klefberg. 1708 bor där Förare Lars Dimberg, ålderman med sin hustru Marja.

2012-05-24, 00:18
Svar #3

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina och Leif för intressanta inlägg!
 
Högintressant länk till Biografica, Leif! Den ska omgående undersökas.
 
Vad gäller Casper Friedrich Blum kan det möjligen vara en släkting, kanske rentav kusin. Att fadern saknar namnet Johan, att sonen ej föddes i Livland och att födelsedatumet skiljer sig från det angivna 12 december talar dock i min värld för att det inte handlar om vår Casper Fredrik. Födelsedatum tenderar f.ö. att stämma oftare än födelseår, märkvärdigt nog.
 
Friederick Johan Blomerii var ett intressant namn. Frågan är om efternamnet hans var Blomerius eller det romska Blomerus. Har ej stött på den varianten av Blom förut, men det är inte omöjligt att så kan vara fallet. Har dålig koll på detta namn, men väl värt att undersökas närmare.
 
Hur som haver är alla sådana här tips välkomna bitar i Blom/Blume/Blomfeldt-pusslet. Jättebra att utreda med öppna ögon som du gör, Carina!
 
Jag håller som mest på och lusläser Riga-böckerna från ca 1685-1718. Det finns flera skäl till detta. Casper Fredrik var ju född i Livland och Riga var ju vid den här tiden inte bara Livlands, utan hela Sveriges största stad, varför sannolikheten också är större rent statistiskt att finna deras föräldrar just här. Därtill har vi nätryktet om Riga som Casper Fredriks och Ottilianas födelseort. Har för mig att jag även stött på det påståendet i En gammal Norrbottensbygd av Albert Nordberg, vilken också finns med i källförteckningen till släkthistorian SLÄKTFORSKNING - Med rötter i adelsläkten Lagerborg och von Rohr. Ska undersöka även detta närmare vid tillfälle. Dessutom är såväl Casper Friedrich von Buddenbrock och Gotthard von Buddenbrock bosatta här (Riga Dom) i varje fall under 1700-talets första decennium, liksom flera medlemmar av ätten Börner/Bärner samt Thumb von Weingarten. Även släkterna Baumgarten, Gertten och - inte minst -  Groll finns representerad, bl. a. av Gotthard Groll, dopvittne 1704.  Varken Groll eller Thumb von Weingarten har jag heller stött på annorstädes. Rådmannen i Nyköping Peter Groll (d. 1715) som mig veterligen är den enda kände Groll här i landet som kronologiskt skulle kunna göra anspråk på Brita Grolls (Casper Fredriks hustru) faderskap kan emellertid avföras, då hans bouppteckning ej nämner någon dotter Brita. Således kan man anta att även Brita hade livländskt och då sannolikt rigiskt ursprung.
 
Varken Casper Fredrik eller Ottiliana föddes i Riga Dom. Däremot förekommer mellan 1704 och 1708 en (eller mindre troligen två) Johann Blohm/Blomen/Bluhm (alla varianter av samma namn) vid fyra tillfällen och indirekt vid två tilfällen, 1705 och 1706, som dopvittnet Anna Catharina Hendels äkta man. Då ingen annan manlig Blohm finns med vare sig som förälder eller fadder förrän 1711 (då Peter Blom debuterar som det senare), kan man anta att Anna Catharina Hendel är den Frau Capitainin Bluhm som är dopvittne 1707-05-25. Sannolikt var denne Johann Bluhm således kapten. Märk väl att denne Johan Bluhm ej bör förväxlas med sin tidigare nämnde namne, soldaten gm Brita Catharina Bergh 1696-10-20 i St. Jacobi församling, Riga.
 
Johann Blohm (gm Anna Catharina Hendel) får dock inga barn i Riga Dom. Såvida de inte var sterila (mindre troligt), kan man anta att de antingen bodde i någon närliggande församling och/eller flyttade till Riga Dom efter att yngsta barnet fötts. Det faktum att Johan Blohm och Henrik Magnus von Buddenbrock sannolikt bodde i samma församling under Casper Fredriks, Ottilianas och Henrik Magni barn/-ungdom torde ju vara mer relevant för deras blivande relation än huruvida de råkade vara födda i samma församling. Att Johann Blohm och hustrun sedan försvinner ur böckerna 1708 torde betyda att de dog strax därefter. Syskonens far bör med all sannolikhet ha avlidit ngn gång före 1718 och med tanke på att Casper var ca. 10 år äldre än Ottiliana kan man anta att de då inte heller var alldeles purunga. Andra Blohmar som förekommer som vittnen i Riga Dom för den aktuella tiden är förutom nämnde Peter Blom (möjlig bror eller son till Johann i fråga och därigenom en intressant namnlänk till Blume-ättens stamfar, amiral Peter Blume!), Regina Christina Bluhm samt Judith Bluhm. Nedan följer de aktuella dopsammanhangen.
 
Johann Bluhm (s. 136) till Ludwich Moritz och Anna Catharina Steffens son Johann, f. 1704-04-10.
 
Johan Blomen frau Catharina Hendel (s. 149) till Joachim Ohms och Anna Catharina Hellvigs dotter, Dorothea, f. 1705-04-20
 
Johan Blohm (s. 155) till Friedrich Kauls och Gertruda Holtz son Johan Wilhelm, f. 1705-12-05.
 
Johann Blum (s. 158) till Albrecht Heintzens och Dorothea Barbara Haakelmannins dotter Lucretia, f. 1706-04-20. Även ovan nämnde Joachim Ohm är vittne vid samma dop.
 
Johann Blumen (s. 161) frau Anna Catharina Hendel till Anton Wegelings och Elizabeth Slutens son Anton, f. 1706-06-19.
 
Frau Capitainin Bluhm till commissarie Gustav Otto Strandmans och Margaretha Elizabeth Maas dotter Maria Christina, f. 1707-05-25.
 
Johann Bluhm till Anton Wegelings och Elizabeth Sluthens dotter Anna Margaretha, f. 1708-01-14.
 
Frau Christina Regina Bluhm (s. 181) till Pohls och Anna Teitmans dotter Catarina, f. 1708-09-10.
 
Peter Blom (s. 219) till Johann Michel Tiesens och Maria Elizabeth Hahns son Johann Joachim, f. 1711-07-24.
 
Regina Christina Blom (s. 240) till Caspar Rosensets (?) och Elizabeth Ottens dotter Johanna, f. 1714-08-05.
 
Peter Blohm (s. 247) till Johann Michael Tiesens och Elizabeth Hahns dotter Anna Margareta, f. 1715-03-27.
 
Judith Blum (s. 279)  till den från judendomen konverterade Johannis ex Marthers (?) dotter Judith, f. 1718-01-18. Judith Blum var f.ö. gm Johann Lorentz Eckstein.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-24, 03:10
Svar #4

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Har gått igenom Biografica och fann där såväl Johan Jacob Blomenfelt (!) som Casper Fredrik Blomfeldt, dock utan ngn ny info. Däremot noterade jag ett brev anno 1658 skrivet av kung Carl X Gustaf till en viss Johan Mathis von Blom (!), där den senare utnämns till överste över ett regemente i det nyss erövrade Skåne. Min första tanke var att han ev. skulle kunna vara bror till Henricus Mathias Florin/Blom, men någon sådan uppgift har jag ej stött på. Där finns också en dossier över mantalskrivaren vid Wetgötha Lejonet, Carl Blom, daterad till 1693. Olof Bodins och Ottiliana Blomfeldts yngste son hette Carl och detta namn verkar inte ha kommit från fädernet, varför man kan misstänka nämnde Blom för en farbror till syskonen Blomfeldt.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-05-24, 13:07
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Oj, vad du har varit duktig och tagit fram mycket information, Kristian. Jättebra. Jag har gått igenom Ör, Ludgo, Väse, Rödön + något i Huggenäs ( Skragge, Lagerborg )och Säffle socknar för att försöka hitta ett spår. Det konstiga är att man kan koppla ihop vissa släkter i dessa socknar som senare på något sätt har kontakt med Blomfeldts, t ex via fadderskap men utan att det i deras närhet finns någon Blom/Blome/Blume/Florin/Blomfeldt. Det kan ju betyda att familjen befann sig i Livland, kanske redan generationen innan Kasper Fredrik och Ottiliana även kan vara födda där. De kanske först kom hit till Sverige som halvvuxna resp. vuxna.  
 
En del av dessa socknar jag har gått igenom och hittat föräldrar till de faddrar som Kasper Fredrik och Ottiliana har till sina barn verkar till att ha anknytning till släkten Drake i Brunflo och Berg i Jämtland. Dock verkar Ottiliana ha mer prästsläkt som faddrar än vad Kasper Fredrik har, som verkar till att ha mer högreståndspersoner och adel men Ottiliana gifte sig ju ofrälse och Kasper Fredrik som var frälse var inom militären och använde sig av kollegor, en del med livländsk anknytning.
 
Carl Blom kan som du skriver vara en farbror till Kasper Fredrik och Ottiliana.  
 
Petrus Hamberg ( landsfiskal, är med i domboksmålet efter Bodins död ) förekommer som fadder hos Ottiliana 1 gång och Kasper Fredrik 1 gång. Hans mamma hette Elisabeth Drake f. 1674, gift med Östen Hamberg. Elisabeth Drake var dotter till Olof Pedersson Drake.
 
Ottiliana förekommer som fadder till något av Olof Unaeus och Birgitta ( Brita ) Östmans barn i Piteå. Olof Unaeus mor är Anna Hansdotter Drake f. ( 1674 ? ), vars far är Hans Olai Drake f. 1634. Hans Olai Drake är son till ovan nämnde Olof Perdersson Drake.
 
I Rödön AI:2 1722-1754, bild / 80, sid / 63, bor i Överstelöjtnant Wälboren Johan Blum och Hustru Eleonora Pfeiffs hushåll ingår ( tror jag, i alla fall anslutna direkt till varandra ) 2 stycken Jungfrur Catharina Drake och Christina Drake. Även systrarna Drakes mor, Pastorskan Madam Catharina Micander bor där också. Catharina och Christina Drake är döttrar till Salomon Hansson Drake f. 1673, vars far är Hans Olai Drake, och Anna Hansdotter Drake ovan en syster till Salomon Hansson Drake, vars far är Hans Olai Drake, vars far i sin tur är ovan nämnde Olof Pedersson Drake
 
På samma sida i AI:2, eller under samma hushåll bor även Ryttmästare Örbom vigd 1719 i Sibirien med hustru Anna Elisabeta Rohr. Hon är en avlägsen släkting till Sophia Elisabeth von Rohr som blev svärmor till Ottilianas son Fredrik Bodin senare i livet.  
 
Friederick Johansson Blumerii har en fadder, Annika Bure men han kan ju eventuellt vara av den romska släkten. Jag har heller aldrig sett namnet i den formen innan.
 
mvh
Carina

2012-05-24, 22:51
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Tack Kristian för att du skrev av alla faddrar m.m i Riga, du har gjort ett storartat arbete. Jag ska också titta i Livland igen. Någonstans finns det ett svar ( hoppas jag ), det känns som man är nära men man når inte fram. Jag håller med dig om att syskonen Blomfeldts far Johan dog innan 1718, i och med att båda döper sina första barn till Johan, ett undantag om han inte avlidit innan 1718 kan i så fall vara att barnen är döpta efter en farfar som också hette Johan.
 
Det kan ju eventuellt vara så att de är från en outforskad gren av släkten Florin i Pemar, Finland. Jag hittade detta i finska Genos på nätet, se nedan:
 
http://www.genealogia.fi/genos/29/29_29.htm

2012-05-24, 23:55
Svar #7

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack själv Carina!
 
Intressant med dessa ständigt återkommande namn. Mkt bra också att du kikat närmare på nämnda socknar. Tack också för länken!
 
Att man kunde ge sin förstfödde farfaderns namn innan denne var död, förutsatt att barnets farfars far bar detsamma, kände jag inte till. Men om det nu kunde förhålla sig så, öppnar ju detta för fler möjligheter.
 
Jag har också varit i kontakt med en expert på familjen Florinus/Blom, Leif Blom. Han menar att nämnde Johan Blohm gm Ann Catharina Hendel INTE kan vara identisk med överstelöjtnanten Johann Blume. Den senare var vid den här tiden bevisligen såväl ogift som på resande fot med Karl XII. Detta stärker också mina misstankar mot den förre som syskonen Blomfeldts far. Till saken hör att namnet Blohm/Blume/Blohmen var tämligen ovanligt i och kring Riga vid denna tid. Ovan givna personer är de enda jag stött på i Riga Dom.  
 
Vidare, om nu Johann Bluhm också var kapten (vilket förefaller sannolikt), så torde hans försvinnande 1708 bero på något av följande tre skäl. 1) Döden. 2) Poltava 1709. 3) Den ryska invasionen av Riga 1710. Det senare skulle också kunna förklara varför Casper Fredrik begav sig till det tryggare Stockholm senast året därpå, möjligen tillsammans med hela eller delar av sin familj. Därom kommer sannolikt mtl att kunna ge mer info. Riga och hela Balticum var ju vid denna tid en högst turbulent del av Europa.  Krigstillståndet tvang i synnerhet militärer att röra på sig mer än under fredstid, vilket kyrkböckerna också tydligt vittnar om. Få personer förekommer i böckerna under mer än ett decennium. Om man betänker att Ottilianas far var officer, är det ju heller inte otroligt att hon föddes förslagsvis i Narva (även om föräldrarna inte var bosatta där i egentlig mening), där vid denna tid (år 1700) en stor del av krigsmakten fanns koncentrerad under en kort men intensiv period.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-25, 12:46
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Jag har för mig att om t ex barnets farfar ( Johan ) inte var död, så kunde barnet få sitt namn efter farfars far ( Johan ), för att på så sätt hedra farfars far. Jag ska försöka ta reda på det, för jag är inte helt 100% säker.
 
Vad bra att få veta att namnet Blom var tämligen ovanligt i Riga. Jag har också en misstanke att syskonen Blomfeldts far dog i kriget, för jag tror att vi hade sett något spår av honom annars. Man hittar andra i kyrkböckerna som har varit i krig, som till och med har varit krigsfångar och sedan efter många år har kommit tillbaka. T ex Sophia Elisabeth von Rohr som föddes i rysk fångenskap 1701 och hennes avlägsna släkting som står i samband med Johan Blum och Eleonora Pfeiff i Rödöns husförhör, Anna Elisabeta Rohr som föddes 1700 i Ryssland ( tror jag ), vars båda föräldrar och hela familjen satt i Sibirien från 1709-1722.
 
I Rödön AI:2 1722-1754, bild / 380, sid / 63 i anslutning till Överste Wälboren Johan Blum och hustru Eleonora Pfeiff finns också en Jungfru Elisabeth Grip
 
Hur Jungfru Elisabeth Grip är släkt med eller om hon är släkt med dessa Gripar jag räknar upp nedan, det vet jag inte. Jag bara reagerade på namnen när jag läste om Grip här i anbytarforum och tänkte att när det finns en Grip i samma hushåll som Johan Blum så tänkte jag att det kan vara av värde att veta och man kanske skulle kolla upp det lite närmare. Sedan har jag också sett att när de blev adlade så hette t ex inte alla familjemedlemmar likadant och då kan ju Blomfeldts far heta något annat än Blomfeldt.
 
Ur Anbytarforum, övriga släkter, släkter Grip:
 
Alla är födda i Stockholm ( vilken församling vet jag ej ). Det är en familj Blom vars en son tar namnet Grip som modern hette, istället för faderns namn Blom.
 
År 1695
 
Skeppare Cornelius Blom
hans hustru Brita Johansdotter Grip
barn:
Erik Blom 15 år, född ca 1680 ( födelseår, egen uträkning )
Margareta Blom 12 år, född ca 1683
Cornelius Blom 7 år, född ca 1688
Samuel GRIP 6 år, född ca 1689

2012-05-25, 21:01
Svar #9

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina!
 
Strålande detektivarbete du gjort! Barnens namn och namnet Grip tolkar jag som att Cornelius - liksom Johan Blume (se Leif R. Bloms forskningsmaterial!) - tillhör en gren av Florinus-släkten. Inte minst Samuel är ju ett intressant namn, jfr Samuel Blomfeldt. Ju fler Blohmar vi samlar på oss, desto tydligare kan vi också urskilja ev. gemensamma nämnare medlemmarna emellan.
 
Personligen tror jag inte att Casper Fredrik och Ottiliana tillhör Florinus-släkten av följande skäl: 1) Inget av de tyskbaltiskt klingande namnen Casper, Fredrik eller Ottiliana förekommer bakåt i denna huvudsakligen Finlands-orienterade släkt, vilken därtill är en ovanligt väl utforskad sådan av Leif R. Blom m.fl.  2) Den ende kände Johan Blohm av Florinsk stam som rent kronologiskt skulle kunna misstänkas är just överstelöjtnant Johan Blume, d. 1740. Han kan dock avföras helt som faderskandidat. Till saken hör att det finns en gedigen dossier om honom, enligt vilken framgår att han ingalunda varit gift före vigseln med Eleonora Pfeiff, att han med största sannolikhet var född 1674-03-17 i Nådendal (vilket blott gör honom ca 16 år äldre än Casper Fredrik), att han varken hade någon son Casper Fredrik, Casper, Fredrik eller någon dotter Otto Juliana, Ottiliana, eller Ottilia, samt att han ej kan kopplas till Livland överhuvudtaget under den aktuella tiden. Han befann sig huvudsakligen i Polen och Ryssland tillsammans med Karl XII. 3) Att han därtill dog så sent som 1740 talar också emot honom, om än inte i sig med absolut säkerhet. Sammantaget kan han dock avföras enligt min mening.
 
Även Johan Blohm gm Brita Catharina Bergh 1696 kan avföras, då han oavbrutet bor i St Jacobi församling åtminstone fram till 1707 och under denna tid inte får någon dotter Ottilia/-na. Att han därtill ej står som änkeman vid vigseln talar också emot honom som möjlig fader.
 
Den ende kände Johan Blom (hittills) som inte kan avföras (i min bok) är just den sannolike kaptenen, gift med Anna Catharina Hendel. Det faktum att han verkar bo i Riga Dom 1704-1708 (av de många fadderskapen där att döma) utan att få egna barn under denna tid, tolkar jag också som att paret vid det laget redan hade fått sitt yngsta barn annorstädes, möjligen Ottiliana. Vore de nygifta, vore det ju märkligt om de inte fick något barn under denna period. Varken vigselböcker eller dödböcker finns dessvärre bevarade från denna tid och denna församling.
 
Om nu syskonen Blomfeldts far var militär (vilket förefaller troligt också med tanke på att båda syskonen kom att verka direkt och indirekt inom krigsmakten) kan vi dock känna hopp och tillförsikt, då det finns utmärkta källor (inte minst generalmönsterrullor) till de karolinska soldaterna, och då i synnerhet officerarna. Jag minns också att jag stötte på minst en Johan Blom i Adam Lewenhaupts Karl XII:s officerare. Dessvärre skummade jag bara förbi honom/dem vid det lånetillfället, då mina ögon vara helt upptagna med att söka efter Blomfeldtare. Men den ska givetvis lånas om redan i nästa vecka. Om någon annan har tillgång till denna bok innan dess, så informera gärna om vad som står om de där upptagna herrar Johan Blom.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-26, 00:26
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Vad bra Kristian, att man kan avföra en del Blommare. Det är framsteg bara det. Ditt resonemang verkar väldigt logiskt. Vad bra att Leif R Blom har stor kunskap om Florin-släkten. Jag håller med dig om att Kasper Fredrik och Ottiliana inte tillhör Florin-släkten, så det kan vi utesluta. De har så pass ovanliga namn, som mycket liknar von Buddenbrocks namngivande.  
 
Det kan säkert vara som du skriver att Johan Blom gift med Anna Catharina Hendel kan vara en trovärdig far till Kasper Fredrik och Ottiliana. Ottilianas döttrar har namn som innehåller både Anna och Catharina ( tror jag ). Jag tror också att Johan Blom och Anna Catharina Hendel hade kommit upp i mogen ålder då de inte fick några barn efter 1700, troligtvis är Ottiliana det yngsta barnet. Kasper Fredrik var ca 10 år äldre och han behöver ju inte ha varit det äldsta barnet utan de kan ha fått ett par tre barn innan honom också. Synd att inte vigsel och dödböckerna finns bevarade, men jag hoppas att det ska lösa sig ändå.
 
mvh
Carina

2012-05-26, 01:50
Svar #11

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack, det stämmer bra! Casper Fredrik fick ju dels en dotter Anna Brita, dels en dotter Maria Catharina. Vi vet ej när eller var den senare var född, men om man får spekulera lite enligt hypotesen ovan kan man tänka sig att Maria Catharina var född efter 1734 (trol. i Skellefteå). Man kan också misstänka att den ponerade modern, Anna Catharina Hendel avled först efter 1734, sannolikt strax därefter. Catharina var ju hennes tilltalsnamn och seden bjöd att nästföljande dotter fick ärva den senast avlidna mor- eller farmoderns namn. Detta år (1734) föddes nämligen Olof Bodins och Ottiliana Blomfeldts yngsta dotter, Charlotta Magdalena. Hade barnets mormor således haft tilltalsnamnet Catharina och avlidit dessförinnan, hade ju barnet också tveklöst fått detta namn istället.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-26, 23:27
Svar #12

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt har en ännu yngre dotter än ovan nämnda Charlotta Magdalena. Hon är inte född i Piteå utan Nederluleå.
 
Maria Brita f. 3/3 1736, Nederluleå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt  
Faddrar: Nicolaus Hacksell, Hr Komministern Wilhelm Hernodius, Fältskären Hr Lauritz Heydeman, Mad. Catharina Frostera, Jungfru Anna Niska ( Nederluleå C:2, bild / 179, sid / 317 )

2012-05-27, 03:40
Svar #13

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack, Carina!
 
Således bör Casper Fredriks dotter Maria Catharina vara född efter 1736, enligt samma resonemang. Men detta är givetvis högst spekulativt i nuläget.
 
Nedan följer en uppdatering av Blohm-läget i Riga. OBS: genomgången av samtliga dopvittnen 1685-1718 för St. Jacobi samt St. Petri församlingar återstår, vilket med all sannolikhet kommer att räta ut vissa frågetecken.  Denna information bygger på en genomgång av alla intressanta Blohmar i församlingarnas resp. register ifråga. Som det ser ut nu, figurerar vid den aktuella tiden två, eller rentav tre olika Johan Blohm. En jämförande analys av faddersammanhang kommer sannolikt att kunna bestämma antalet ifråga och tydligare gradera deras inbördes rangordning som faderskandidater. För helhetens skulle bifogar jag även information om den avförde Johan Blom, gm Brita Catharina Berg. Då originaltexten stundom är mkt svårtydd, ber jag ödmjukast om tolkningshjälp där så är angivet.
 
ST. PETRI
 
Johan Blohm gm Anna Catharina Hendel får i dottern Anna Dorothea 1699-03-13.  Vittnen: Georg Mathias Möller, Joachim Johan Woger, Anna Berger, Anna Margaretha Meyer, Emerenthia Woencke (s. 66).
 
Johan Blom gm Anna Catharina Hendel får dottern Anna Dorothea 1701-07-26. Vittnen: Johan Leyfart/Heyfart (?), Mons Hauswald, jungfru Margareta Hendel (trol. f. 1681-06-13 i St. Petri som dt Michel Hendel och en sannolik yngre syster till barnets moder), fru Catharina Liesen (?), Anna Dorothea NN (s. 104)
 
Peter Blom, Brandmeister in der Sleu (?), begraven 1736-04-14 (s. 222). Sannolikt identisk med den P B som gifter sig med Maria Sabina Holstein i St. Jacobi 1710 (se nedan!) och som agerar dopvittne i Riga Dom 1711 och 1715 (se ovan!).
 
Om nu Johan blom och Anna Catharina Hendel är syskonens Blomfeldts föräldrar, måste Ottiliana vara annorstädes född före 1699 eller ngn gång 1701-04. Därtill finns också möjligheten att föräldrarna fått Ottiliana år 1700 på annan ort, då troligast i eller vid Narva. Om det i födelseboken för St. Petri och/eller St. Jacobi visar sig att föräldrarna agerat faddrar kontinuerligt från 1695-1704, torde även de kunna avföras.  
 
ST. JACOBI
 
Maria Blom gm Martinus Luther 1677-06-01 (s. 18).
 
Catharina Blom gm Christian Syriach 1679-03-06 (s. 23).
 
Anna Blom (änka efter Christoff Raut) gm rådsm. Andres Hellwig 1694-06-12 (s. 53). Jfr Johan Blomen frau Catharina Hendel (s. 149, Riga Dom) vittne till Joachim Ohms och Anna Catharina Hellvigs dotter, Dorothea, f. 1705-04-20  
 
Johann Blom, Rigst. (?) soldat och Brita Catharina Berg får dottern Anna Dorothea 1697-01-10. Vittnen: Fr. Brusin (?), H. Renneus (?), Herr (?) Moll, Hans Diepenbrock, fabius (?) B. Dresses (s. 222).
 
Constapel Johann Blom får dottern Barbara Maria 1700-08-04. Vittne: Timmermanskan Barbara Blom bar barnet (s. 254).
 
Constapeln under Rådth. Johann Blom får sonen Hindrick 1701-11-24. Vittnen: köpmannen Johan Hendrick bar barnet, herr Ryskelou (?), herr Rebant, fru Hacksche, fru Wyngutsche (s. 263).
 
Notman Rådz Finnewerkaren (?) Johann Blom får dottern Lowisa 1703-03-11: Frau Capitainin Böning bar barnet, herr löjtnant Rydinger, fänrik Schalm, fru Fänrikskan (?), fru Borgmästarinnan (?) (s. 281).
 
Rådz Frinneverkaren (?) Johann Blom får dottern Maria Elisabeth 1704-12-04. Vittnen: Fru Elisabeth Wegner bar barnet, Wilhelm Lehfeber, Anders Blom,  Rubbert Watz, Anna Pulck, jungfru Lovisa Bruun (s. 303).
 
Rådz Frinneverkaren (?) Johann Blom får dottern Catharina Elisabeth 1706-01-14. Vittnen: Fru Diuss (?) bar barnet,  Jonas Aschelin, herr Sannman, öfverfinnwerkaren (?) Petter Pettersson (s. 200).
 
Capt. Henrik Magnus von Buddenbrock får sonen Ludwig Fransiscus 1708-06-29. Vittnen: Hans Excellens general Leijonhufwud (?) bar barnet, generalmajor Funcken, herr överstelöjtnant Budberg, herr överste Buddenbrock (s. 228).
 
Capitain Bloms hustru begravs 1709-04-14 (s. 560).
 
Peter Blom gm pigan (!) Maria Sabina Holstein 1710-04-03 (s. 25).
 
Brigitta Blohm begraven 1732-08-07 (s. 648).
 
Mest intressant torde vara det faktum att Henrik Magnus von Buddenbrock bevisligen bor i Riga 1708, vilket ytterligare talar för att även Casper Fredrik och Ottiliana gjort detsamma, om än ev. inte fötts här. Vad gäller den senare eventualiteten beror den också på att vissa av Rigas församlingar saknar födelseböcker för endera eller båda syskonens ungefärliga födelseår. Sedan bör man ställa sig frågan om Constapel Johann Blom (tveklöst J B gm Brita Catharina Berg) och Rådz finnverkaren (?) i fråga är en och samma person. Vidare, vem är kapten Blom och vad heter hans år 1709 avlidna hustru, jfr Frau Capitainin Bluhm vittne till commissarie Gustav Otto Strandmans och Margaretha Elizabeth Maas dotter Maria Christina, f. 1707-05-25? Förhoppningsvis kommer bilden klarna efter genomgång av alla dopvittnen.
 
Övriga noteringar: En jungfru Ottilia Juliana Jesperson gm Secund. lieutnant Andreas Gripunoff 1721-02-21 (s. 24). En fröken Jacobina Appelgreen agerar dopvittne, liksom en kapten Bluhe (trol. slarvfel för Bluhm/Blume!) till kapten Bartholdt Focks dotter Jacobina, f. 1708-07-25 (s. 228). OBS: Dopprästen är från Burträsk och heter Philipp Nothelffer! En Johann Niclas Groll står som fadder i Riga Jesu församling år 1700, sid. 119.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-28, 20:42
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Jag har haft Rigas böcker framme innan men nu har jag letat efter Riga i en och en halv timme. Hur kommer du till Rigas böcker, Kristian

2012-05-28, 23:25
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Jag har tittat lite på en del faddrar i Riga, som du Kristian har antecknat. Jag har lite hypoteser som kan vara fel, jag tar bara ut svängarna lite.
 
Rector Hr mag. Petrus Gran, i Piteå, som Olof Bodin och Ottiliana har som fadder till dottern Charlotta Magdalena 1734, kan eventuellt vara son till Olaus Stephani Graan f. 1618 i Gran, Uppland, som i sin tur är bror till Kyrkoherden i Arnäs, Esaias Stephani Graan f. 1620 i Gran, Uppland, d. 1695 i Nederluleå, vars första hustru hette Maria Hellwig, död 1662 i Demmin, Pommern. Hon skulle då kunna vara en ingift faster till faddern, Rector Hr mag. Petrus Graan, och på något vis kanske släkt med Hellwigs i Riga.
 
Johan Blom verkar till att umgås med Hellwig i Riga.
 
Ponera att Frau Hacksche, eventuellt kan vara av släkten Hacksell i Piteå
 
Ponera att fänrik Schalm heter fänrik Skalm ? Skälm ? på svenska
 
Ponera att Frau Wyngutsche är Fru Winblad på svenska
 
Bara antaganden och fantasi än så länge, OBS: att jag ej kan garantera riktigheten
 
Forts följer...

2012-05-29, 17:21
Svar #16

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Enligt Bygdén, Leonard, Hernösands stifts herdaminne, Del III (1925), s. 203:
 
Wilhelm Hernodius, komminister nr 4 1766-1805 i Råneå församling, född 1729 18/1, son till komministern i Nederluleå Wilhelm Larsson Hernodius. Inskrevs i Piteå skola 1738 och blev student i Uppsala 1745 8/10. I juni 1753 begärde fadern honom till hjälppräst och han fick 1753 27/7 i Härnösand avlägga sin prästexamen. Vid komministervalet efter Wallenius stod Hernodius på 2:dra förslagsrummet
och vann pluralitet samt erhöll fullmakt 1765 9/11 men tillträdde 1766. Efter
40 års tjänst i församlingen avled han 1805 15/12, nära 77 år gammal.
Gift 1:o 10/12 1761 med Ottilia Blomfelt, född 1726 11/3, dotter till kaptenen vid Luleå kompani Casper Fr. Blomfelt; efter några månaders äktenskap avled hon 1762 26/4.
Gift 2:o 1769 med Helena Elisabeth Hellberg, född 1742 4/2, dotter till komministern i Piteå Er. Hellberg; död i Lövånger 1817 18/6, 75 1/2 år gammal.
Barn:
Eric Wilhelm, född 1770 7/1 i Råneå, död begr 1770 17/6.
Maria Elisabeth, född 1771 11/12, en vacker och intelligent flicka, gift 1790 8/4 med assessorn och kronofogden Joh. Olof Dyhr i Lövånger.
Johannes, född 1773 17/5, död 1773 2/9.
Wilhelm, född 1774 24/11, död 1780 9/3.
Helena Margareta, född 1779 9/7, död 1782 i koppor.
Dorothea, född 1781 12/12.
---
 
Mvh
 
//Peder

2012-05-29, 18:27
Svar #17

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina och Peder!  
 
Carina, här finner du Rigas böcker:  
 
http://www.lvva-raduraksti.lv/en/menu/lv/2/ig/1.html  
 
Jag har idag varit på Krigsarkivet och fått en del intressant information. Casper Fredrik är född i Riga 1690-12-12 enligt Birger Steckzéns Västerbottens regementes officerare till 1841 (1955). Dessutom ska han ha varit volontär vid Överste Gotthard Wilhelm von Budbergs regemente i Riga 1710 och där bevistat den ryska invasionen. Värt att notera här förutom födelsestaden är det faktum att den föredömligt källkritiske herr Steckzén inte upprepar det gamla missförståndet (från Adam Lewenhaupt m. fl.) att Casper Fredrik skulle ha tillhört estniska adelsfanan 1710. Man får anta att Diedrich Blomfeldt tidigare misstagits för denne. Vi kan således idissla Rigas böcker även fortsättningsvis med gott släktforskarsamvete.  
 
Vad gäller Johan Henrik Blomfeldt ska han ha kommit från Finland och värvts 1710-07-09 enligt Martin Mårtenssons Biografiska uppgifter över Underofficerskåren vid Kungl. Svea livgarde 1700-1784 (1959). Vidare antas han vara son till Henrik Florin, adlad Blomfeldt. Dock stämmer som bekant ej det sistnämnda, emedan det var Henriks son, Samuel Blom, som blev adlad och det först 1719. Då hade fadern redan varit död sedan 13 år. Huruvida efternamnet fått Mårtenson att göra denna släktkoppling eller ej är mig obekant. Hursomhelst stärks härigenom sannolikheten ytterligare att Casper Fredrik och Johan Henrik ej var syskon.  
 
Om Casper Fredriks far nu var officer, vilket det mesta tyder på, torde han vara någon av följande personer:  
 
Johan Augustin Bluhme, fänrik vid Nieroths svenska regemente i Holland 1688-09-26; sekundkapten vid H. H. von Liewens Livländska infanteriregemente 1701-03-05; sekundmajor därstädes 1705-03-02; konfirmerad samma år; avliden 1706-02-29.  
 
Johan Blom, livdrabant 1700; sårad i Narva; följde till Bender; avliden i april 1716.  
 
Johan Christoffer Blom, löjtnant vid Wolmarska lantmilisbataljonen 1701. Wolmar är f.ö. en livländsk stad, 10 km nordost om Riga.
 
Johan Blum (OBS: ej sedermera överstelöjtnanten med samma namn!), kaptenlöjtnant vid Zweibr?ckenska infanteribataljonen 1713-07-21; konfirmerad 1714-05-07.  
 
Då Johan Christoffer Blom och Johan Augustin Bluhme är de enda med uppenbar koppling till Livland kan man också hålla dem för mest troliga. Fler pusselbitar behövs dock, varför sökandet fortsätter.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-05-30, 22:36
Svar #18

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Tack så jättemycket, Kristian och Peder. Vad bra uppgifter du fick fram på krigsarkivet, Kristian. Du har hittat 4 tänkbara kandidater Johan Blom/Blume, toppenbra. Jag ska återvända till Riga nu och titta där. Ville bara kontrollera Sankt Nicolai, Tyska sankt Gertrud och Jakob och Johannes församlingar i Stockholm först och det är nu gjort, i och med Stenhagen, Wattrang, Sadelin, Cambou med flera hade anknytning till dessa församlingar och fanns i närheten av Kasper Fredrik och Ottiliana, åtminstone bodde där ett tag. Det finns inget i Stockholm heller som kan leda till Blomfeldts ursprung.  
 
I Sankt Nikolai, Stockholm, verkar det finnas en hustru Catharina von Blom på 1680-talet ( lite svårt att tyda namnet )
 
I Sankt Nikolai, Stockholm, finns 1684 en Herr Jacob Blom som är fadder åt Köpman Mårten Nymans dotter 1684
 
I Sankt Nikolai, Stockholm, finns 1685 Anna Medina ? Fock  
 
I Jakob och Johannes, Stockholm, finns 11/9 1684 Andreas Nortman, Pastor i Riga, när han får sonen Erik
 
I Jakob och Johannes finns 26/9 1685, Kamrer Skragge, när han blir far till dottern Sara ( har för mig att Lagerborgs kommer från Skragge )
 
I Jakob och Johannes, Stockholm finns en bokhållare Anders Plantin ( vet ej hur förhållandet till Plantin-släkten i Piteå, Luleå hänger ihop, om det ens finns ett släktsamband )
 
I Tyska Sankt Gertrud, Stockholm, finns en Christoff Blum ( även om det inte är så att Christoff Blum är Johan Christoffersson Blum, så kan de ev. vara släkt ) när han den 22/1 1685 får sonen Christoff
 
I Tyska Sankt Gertrud finns en Lars Skragge 1685
 
Inga namn direkt som ger något men de känns igen.
 
Kristian, om det är någon speciell församling i Riga du vill att jag ska kika på, så får du gärna skriva det här.
 
Du har gjort ett jättebra arbete, Kristian.
 
mvh
Carina

2012-05-31, 14:37
Svar #19

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack, Carina!
 
Utmärkt genomgång av Stockholms församlingar!  
 
Jacob Blom är sannolikt tidigare nämnde borgaren och fadern (d. 1706)  till Diedrik Blom (adl. Blomcreutz). Skragge var helt korrekt Daniel Olofsson Lagerborgs värmländska släktnamn, vilket även förekommer i Riga.
 
Jag har gått igenom det mesta av de befintliga kyrkböckerna utom födelseböckerna för St. Petri och Riga Dom -1695, dvs ifråga om dopvittnen. Alla namnregister över döpta barn, deras föräldrar, vigda och begravna har redan undersökts i samtliga församlingar. Då varken Casper Fredrik eller Ottiliana finns med här, torde de vara födda i någon av de rigiska församlingar, vars kyrkböcker ej finns bevarade för perioden. Dock kan dopvittnena här icke desto mindre ge ytterligare ledtrådar. Jag hoppas inom kort också kunna finna Casper Fredrik Blom/Blomfeldt i mantalslängderna över Stockholms stad 1711-18 för att där finna ev. släktingar.
 
Vad gäller Johan Henrik Blomfeldt förefaller han vara den Johannes Henrici Blom omnämnd här:
 
http://www.helsinki.fi/ylioppilasmatrikkeli/henkilo.php?id=4360
 
Den senare har här tydligen förväxlats med sin kusin, tidigare nämnde löjtnanten vid Åbo reg. Johan Jacobi Blom gm Anna Kruus och fallen i Pälkäne 1713-10-06.
 
Johan Henrik Blomfeldt kom som bekant till Sthlm från Finland 1710, varför hans vigsel med Helena Appelgren och ev. tidigare barn således bör sökas där. Det faktum att han gifte sig med en adelsdam tyder på att han själv kom från en frälsesläkt och den enda mig kända finländska är just Florinus. Att han ursprungligen hette Blom får man utgå ifrån, då någon släkt Blomfeldt överhuvudtaget ej fanns i Finland vid tiden. Förutom namnet Henrik verkar vidare sonen Jacobs namn komma från fädernet, vilket också var Henrik Florins brors namn.  
 
Vi vet att han kallade sig Blomfeldt redan vid värvningen 1710. Frågan är då om Samuel Blom eller någon annan Florin gjorde det samma redan före adlandet 1719. Valet av adelsnamn pekar hursomhelst på ett släktskap dem emellan. I ljuset härav bör man även fortsättningsvis hålla dörren åtminstone på glänt för ett ev. släktskap även med Casper Fredrik Blomfeldt.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-31, 20:49
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Ja, vi fortsätter att hålla dörren öppen för ett eventuellt släktskap med Florin. Det är längesedan Elgenstierna gjordes och det kommer fram nya uppgifter i släktforskningen genom åren. Sedan tror jag att på mödernet är Kasper Fredrik på något sätt involverad med von Buddenbrocks.
 
Vad bra att du visste att Jakob är ett Florin-namn, det visste inte jag.  
 
Likaså så kan det ju innebära att Kasper Fredrik och Ottiliana inte finns att hitta i någon bevarad kyrkbok, och då kan man som du skriver, få ledtrådar av faddrar de har till sina barn, vilka de själva är faddrar till med mera.
 
Tack för länken, det verkar som om de är identiska Johan Henrik Blomfeldt och Johannes Henrici Blom.
 
Då fortsätter sökandet, det är spännande.  
 
mvh
Carina

2012-06-01, 22:08
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Kan syskonen Blomfeldts far ha hetat något annat än Blom/Blum/Blohme ? Tycker det är lustigt att det inte finns det minsta spår av någon far eller mor någonstans, varken i Sverige eller Livland. När man i stort sett finner en hel del andra släkter. Adlades de i regel med ett namn som påminde om deras eget ? Samtidigt har jag sett att en del adlades med helt nya namn som inte påminde om deras eget namn, t ex Wollimhaus ( bla Gyllenborg ), Drakenhielm med en bror som adlades till ett annat namn.
 
Det måste vara syskonen Blomfeldts far som blev adlad, och inte Kasper Fredrik själv för då skulle inte Ottiliana ha hetat Blomfeldt.
 
Vet vi med säkerhet att Fredrik Johansson Blom är identisk med Kasper Fredrik Blomfeldt ?

2012-06-02, 16:55
Svar #22

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
En möjlighet skulle givetvis vara att Blom var ett soldatnamn (Casper) Fredrik Johansson fick då han inledde sin militärtjänstgöring 1710. Tre omständigheter talar dock däremot. 1) Om han nu redan fått ett soldatnamn, varför då byta detta redan som vicekorpral året därpå? 2) Hans och systerns (Otto Juliana) dubbla förnamn talar för att de, såsom var brukligt hos balttyskarna i Riga och Livland, var födda med ett släktnamn. Då och då stöter man på personer även där utan sådana, men detta är ytterst sällsynt och så gott som alltid personer med genuint svenska namn; Per Larsson, Johan Persson etc. 3) Att Ottiliana agerade kammarjungfru hos Henrik Magnus von Buddenbrock och sedermera tituleras mamsell tyder vidare på att de var, om inte adliga, så i varje fall ofrälse ståndspersoner. Vi vet alltså inte om de tillhörde en adlig släkt Blom eller ej. Som Leif R. Blom noterade så förekom vigslar mellan ofrälse officerare och adelsdamer även vid denna tid. Den senare efterlyser förresten din emailadress, Carina!  
 
Vi vet att Fredrik Johansson Blom och Casper Fredrik Blomfeldt är en och samma person, då man kan följa honom oavbrutet i rullorna. Fredrik var uppenbarligen hans tilltalsnamn. Varför han bytte namn från Blom till Blomfeldt tyder i min värld på att hans far ej var militär, i varje fall inte någon framstående sådan, utan troligare verksam i det civila. Man har uppenbarligen velat ge namnet en mera militär klang, vilket också torde förklara Samuel Bloms val av samma efterled. Adeln var ju som bekant i första hand ett krigarstånd. Hade redan fadern varit militär, hade det väl inte funnits nån poäng med att militarisera släktnamnet? I ljuset av detta tror jag också att fadern återfinns bland tidigare nämnda Johan Blommar i Riga.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-06-02, 18:55
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Leif R Blom, om du klickar på mitt namn här till vänster så kommer min mailadress fram.
 
Tack så jättemycket för din förklaring, Kristian. Jag hade också börjat misstänka att far Blom inte var militär. Han skulle i så fall varit mer omskriven, i och för sig så kan han ha omkommit tidigt i krig och blev inte så gammal. Men jag tror att Kasper Fredrik och Ottiliana ändå har höga militärer i släkten. Jag är övertygad om att de på moderssidan är av adel. I Sverige och Piteå har båda syskonen Blomfeldt anlitat familjen Daniel Solander, Carl Solander, Sophia Catharina Lundia, mamsell Lundius, Jungfru Greta Sophia Solander som faddrar till sina barn vid mer än ett tillfälle. I alla fall åtminstone till 5 stycken barn. Annars är många faddrar i ålder med syskonen Blomfeldt men Sophia Catharina Lundia är äldre.  
 
Sophia Catharina Lundia är född 1670 och är den äldsta faddern, hon kan åldersmässigt vara i ålder med syskonen Blomfeldts föräldrar, och även hennes make Daniel Solander tillhör generationen som kan vara jämngammal med föräldrarna. Carl Solander är Catharina Sophia Lundias son. Sophia Catharina Lundia hade 2 stycken bröder Johan Lundius och Carl Lundius som adlades Lilliegren. De är alla 3 barn till Carl Lundius född 1638 i Jönköping ( F ), Småland. Sophia Catharina Lundias mor har i sina anor adel även hon.
 
Magdalena Bostadia är också en fadder till något av barnen. Hon är gift med Catharina Sophia Lundias son Carl Solander.
 
Fortsättning följer i Riga.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-06-02 19:25)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-06-02 19:28)

2012-06-03, 12:47
Svar #24

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
1688 finns i Piteå lfs en Kapten Christopher Bruun med hustru Margareta Wollimhaus som förekommer som faddrar och som själva får sönerna Christopher och Jacob i slutet av 1680-talet ( 1687 och 1688 ). Med tanke till ovanstående diskussion och att namnet på Fader Blomfeldt kan vara Johan Christopher Blom, så reagerade jag när jag hittade dessa två. Visserligen kanske de inte har med Kasper Fredrik Blomfeldt att göra men jag blev förvånad för jag har aldrig stött på dessa innan.
 
Vet någon något om Kapten Christopher Bruun och Margareta Wollimhaus ??? All sorts information är av värde. Jag vill kunna utesluta dessa två personer som tänkbara föräldrar till Kasper Fredrik och Ottiliana Blomfeldt.

2012-06-03, 19:45
Svar #25

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
Dessa uppgifter fann jag, eftersom jag finner min ana i släkten Höijer/Höjer från Luleå, och tyckte mig ha stött på namnet Wolimhaus.
 
Margareta Wolimhaus, gift (i hans 1:o gifte) med kaptenen Christoffer Brunsköld, de bodde en period i Piteå.
Margareta Wolimhaus hade en syster gift med Jöns Eriksson Höjer, död 1698 (bg. 3/7). Handels- och rådman i Luleå stad. Nämnd 1682-98 (mtl). Bouppteckning efter honom 1702 2/9 (FIIA:1 nr 9). - Gift ca 1678 (mtl) med Elisabet Wolimhaus från Uppsala, död 1702 (bg. 3/8), dotter till apotekaren i Uppsala Simon Johansson Wolimhaus och hans hustru Katarina Andersdotter Brandt. Nämnd 1699-1702 (mtl).
---
 
Källa:
Lindfors, Constantinus, Luleå stad åren 1690-1780, Del XXII, familj 119 (webbversion, senast uppdaterad: 2012-03-11): http://familjenbostrom.se/genealogi/
---
 
Carina, det skulle underlätta med bifogade källhänvisningar till ingångsuppgift, ifall någon skulle önska bemöda sig med att vara behjälplig till denna fantastiskt intressanta forsknings diskussion.
 
 
Mvh
 
Peder

2012-06-03, 21:06
Svar #26

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina och Peder!
 
Mycket intressanta uppgifter ni fått fram. Även om inte gåtan är löst, så öppnas ständigt fler dörrar. Möjligen är släkten Bruun identisk med den i Riga och Livland frekvent förekommande Bruhn / Bruno. Jag har dock inte stött på någon förväxling mellan namnen Blohm och Bruhn tidigare, men med tanke på deras likhet kan det säkert ha förekommit. Att man i generalmönsterrullorna skrivit in fel efternamn inte bara en gång utan permanent under hela Casper Fredriks militärtjänstgöring förefaller dock tämligen osannolikt. Att kaptenen ifråga vidare hette Christoffer torde väl därtill utesluta honom som far till densamme?
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-03, 21:53
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2207
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:00
    • Visa profil
Ja, Kristian, jag menade bara att försöka vinkla detta åt olika håll. Peder, jag har inte antecknat några källor, ni kan bara titta i Piteå lfs på 1680-talet så hittar ni lätt dessa personer, då de förekommer flitigt i kyrkboken.
 
Då jag själv inte är släkt med vare sig Kasper Fredrik eller Ottiliana så lämnar jag den här diskussionen, den är inte relevant för mig. Jag ska ta mig an mina egna anor i Småland istället.
 
Jag hoppas det löser sig i framtiden och att ni får reda på lösningen till slut.
 
Önskar Dig Lycka till, Kristian

2012-06-03, 22:24
Svar #28

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Carina, utan dig hade detta inte blivit någon diskussion överhuvudtaget.  Du har inte bara påbörjat den, utan bidragit med en imponerande energi och mången intressant synpunkt! Jag hyser vissa tvivel inför att kunna knäcka nöten, men jag ska i alla fall bearbeta de ledtrådar som ännu återstår.
 
Intressant att du har dina rötter i Småland! Faktum är att jag själv är mer smålänning än västerbottning, så förhoppningsvis kommer våra vägar att mötas även där.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-06-03, 23:04
Svar #29

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Tack Carina, och Kristian! Har varit intressant att följa er diskussion, något man kan ha i åtanke, om man skulle springa på i sin forskning någon av ovanstående nämnda personer.
 
Som kuriosa till denna diskussion, eftersom han har nämnts vid ett par tillfällen, så har jag lagt in under tillhörande rubrik:
Anbytarforum: Släkter: Introducerad adel: Buddenbrock, von, en bild av ett porträtt föreställande Henrik Magnus von Buddenbrock (1685-1743).
 
Lycka till med Småland, både Carina och Kristian, dit mina vägar, än så länge inte lett...
 
Vänligen
 
//Peder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna