ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 23 maj, 2012  (läst 3794 gånger)

2012-05-19, 19:49
läst 3794 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Rättelse
 
Johan Blom hittar du på 1. HerBalt genealogische...2. Genealogische ( material ) 3. Toimi kud, kirjavahetik genealoogilised 1699-1939, 4. bland alla rader av namn ta BLUHM/BLOHM/BLUMER, på sidan 1 finns Johan Blum
 
http://www.ra.ee/dgs/explorer.php?tid=332&tbn=1&lev=yes&hash=a4a0af79285fc005bb7 e731663d61e1c

2012-05-20, 03:58
Svar #1

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack, spännande uppgifter!
 
Gick just igenom dödboken för Märjamaa 1715-29, dock utan att finna vare sig ngn Blom eller Blomfeldt, förutom Diedrich Blomfeldts son och han själv, som avlider 1729-03-02, sid 152. Han tituleras åter som Der Weber. Tidigare har han kallats Sin eller möjl. Fin Weber. Är dock osäker på tydningen. Bokstavligen översätts det ju vävaren, men huruvida det hade andra, ev. militära innebörder är mig obekant.
 
Har även gjort en ny genomgång av Rigas böcker och kollat upp alla Blomar, dock utan napp. Däremot återfinns Henrik Magni äldre bror, Casper Friedrich von Buddenbrock i Riga Domkyrkoförsamling, där sonen Friedrich Heinrich föds 1704-08-16 (sid. 123). Sannolikt är Casper Friedrich identisk med den kapten Budbrock, som året innan bär commissarie Johann Carlboms dotter till dopet i Rigas St. Jacobi församling (sid. 282).
 
Glädjande nog fann jag också via NAD att det ska finnas två brev från Helena Johanna Appelgren, kapten Per Larsson Blomenfelts hustru (!) till Carl Gyllenstierna, daterade till 1708 och 1713. En högst förbryllande uppgift, vilket torde kunna vara förklaringen till att Elgenstierna envisats med att hålla Johan Henrik Blomfeldt för en descendent till Per Blomenfelt. Antingen rör det sig om en Helena Johanna Appelgren d.ä. eller så har man tagit fel på person. Hursomhelst ska jag se om jag kan få ta del av breven på Riksarkivet vid tillfälle:
 
http://www.nad.riksarkivet.se/?Sokord=blomenfelt&EndastDigitaliserat=false&Avanc eradSok=False&page=2&postid=Brev_159305&tab=post&FacettState=undefined%3Ac|
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-20, 11:43
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ja, det var ju lite förbryllande med Helena Johanna Appelgren, hustru till kapten Per Larsson Blomenfeldt. Jag har mest tänkt att namnen Per och Lars inte finns bland Kasper Fredrik Blomfeldts och Ottiliana Blomfeldts barn. Tycker inte att de passar in till Per Larsson Blomenfeldt, men det kan ju vara så ändå, men när du beskrev sköldarna så tycker jag att din Johan Blom död 1714 i Åbo är den starkaste faderskandidaten hittills, det skiljde för mycket på Per Larsson Blomenfeldts sköld.
 
Jag håller också med dig om att många av namnen i Livland känner man igen. Då finns nog syskonen Blomfeldts föräldrar i närheten, det är bara konstigt att de inte syns till. Jag har också sett Holst, Orre, Rehn med flera namn, bl a i Dorpat där det 1708 finns en Johan Rehn, en Anna Maria Holst.
 
1708 i Dorpat finns namnet Blom också representerat, dock utan resultat. Det är Johanna Catharina Blom, gift med en Herman ?, sedan finns där också Anna Margareta Blom som det står någon titel på, vet ej om där ska stå ordet gästgiverska, och under Anna Margareta Blom står en kvinna som heter Anna Catharina Poppius som eventuellt kan vara mor till henne. Jag är lite osäker för det kan bli missförstånd i språket.
 
Ska ta och titta på de 2 breven du länkade till nu. Det är förbryllande.

2012-05-20, 13:50
Svar #3

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Här är en sida med tysk adel: http://home.foni.net/~adelsforschung1/pomm16.htm
 
På denna sidan finns källhänvisningar till olika dommar eller stämningar ( om jag har förstått rätt ? ) mellan olika adelspersoner från 1500-talet till 1900.  
 
Här finns bland annat något som handlar om en Kapten Carl v Blumenfeld 1692 som dikterar något till sin bror ( ej namngiven ) som jag tror har med pengar att göra. Före Kapten Carl v Blumenfeldt är källan REP 7 nr 1976
 
Det verkar till att vara en innehållsrik sajt för den tyska adeln.

2012-05-20, 15:43
Svar #4

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Håller med dig om att bristen på namnen Per och Lars bland JH:s och CF:s barn talar emot ett släktskap med Per Blomenfelt. Om det nu ändå förhåller sig så, så skulle det antingen kunna bero på Per Larssons uppgifte (jfr Olof Bodins anors tystnad bland descendenterna!) eller att det rör sig om en bror till honom. Nämnde kapten Carl von Blumenfeld torde rimligen vara en son eller möjligen brorson till Per Larsson. Namnet och Pommern talar därför. Den enda mig veterliga kända ätten Blumenfeld vid samma tid var den westphaliska (katolska), vars medlemmar dock verkar ha föredragit tilläggsnamnet gt Kerckerinck zu Borg.  
 
Vad gäller Johan Blom, d. i Åbo 1714 (OBS: redan 1713!), torde även han kunna avskrivas som fader enligt nedan:
 
IV. Johan Blom (son till Jakob, tab. 3). Fältväbel vid Åbo läns regemente, avancerade till fänrik 8.2.1711 och till löjtnant 4.4.1713 samt stupade vid Pälkäne 6.10.1713. Enligt husesyns protokoll [13] 16.7.1722 innehade Johan Blom 1711-1712 Majalais boställe i Wirmo under överstelöjtnantens kompani av ovannämnda regemente. - Gift med Anna Kruus, dotter till rusthållaren på Kruusila i Pemar, korpralen Petter Kruus och Margareta Jöransdotter Herenia, tydligen född före 1690. År 1733 är hon mantalsskriven i gården 45, Krukomakars i Södra kvarteret av Åbo stad som »sal. Capitain Godenhielms» änka. D. i Åbo svenska församling 1.6.1736, begraven i Nummis (St. Karins) kyrka 6.6. s.å., änka efter »vicekaptenen» Berendt Godenhielm. [10] [11]
 
Släktboken [2] uppgiver, att makarna Johan Blom och Anna Kruus haft 3 barn, som 1726 vistades hos Godenhielm. Ur likvidationsakterna efter Blom [14] och Godenhielm [15] framgår, att barn funnits i bägge äktenskapen, men i dem nämnas icke barnens namn. I samband med forskningarna har Bloms barns namn och antal icke kunnat fastslås. Frågan om huruvida löjtnanten Johan Blom efterlämnat barn, som skulle fört hans släktgren vidare, kan sålunda icke här besvaras. Utgående från hypotesen, att släktförteckningen (a) upptar alla efterkommande till Jacob Mattsson Blom, som voro i livet, när den uppgjordes 1756, skulle några efterkommande till hans son Johan icke dåmera ha levat.  
 
I sammanhanget bör även nämnas överstelöjtnant Johan Blume, f. ca 1671 i Livland, d. 1740 i Åbo. Intressant i sammanhanget är att han ägde Meldola säteri i Pemar sedan 1723, vilket kan tala för släktskap med den i Pemar verksamma släkten Florinus/Blom.
 
Om syskonen Blomfeldt nu föddes som Blom/Blume, torde det alltså röra sig om en tredje Johan Blom, möjl. Otto Johan Blom.
 
Efter att ha tittat igenom all info vi hittills fått i ärendet, är det i synnerhet fyra orter (med betoning på omnejd!) som bränns:  
 
Riga
 
Sannolik hemvist för Henrik Magnus von Buddenbrock vid denna tid med tanke på att hans äldre bror Casper Friedrich bevisligen bodde här 1704.
 
Under alla omständigheter Livland och därtill dess största stad.
 
Nätryktet som (förhoppningsvis) bygger på information från generalmönsterrullor eller liknande.  
 
Reval
 
Närheten till Märjamaa, Diedrichs vigselort.
 
Estlands största stad.
 
Vigselort för två herrar von Buddenbrock 1727.
 
Pernau
 
Den andra stora staden i närheten av Märjamaa.
 
En av Livlands fyra största städer.
 
Dorpat
 
En av Livlands fyra största städer.
 
Möjligen hemort för en herr Boomvels/Blomvels och dennes son Friedrich -1707.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-20, 18:38
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Oj, vad bra, då kan vi utesluta Johan Blom död 1713 i Åbo. Det är alltid bra när man också kan avföra någon som trolig far till Blomfeldts. Även jag har hittat överste Johan Blum f. ca 1671 i Livland och tänkt liksom du att det ändå är en potential kandidat till deras far och jag har också tänkt på Florin/Florinus/Blom/Blomfeldt-spåret. Socknen är ju Släkten Florins hemtrakter.
 
Sedan tror jag att de på mödernet på något vis är släkt eller är av släkten von Buddenbrock, som stämmer så klockrent i namnen och att Ottiliana Blomfeldt hade tjänst hos sin släkting som kammarjungfru. Det var ofta vanligt att de tog tjänst hos släktingar.
 
Jag håller med dig också att de fyra städerna i Livland, Pernau, Reval, Riga och Dorpat är viktiga.
 
Fältväbel Boomvels/Loomvels med sonen Fredrik 1707 i Dorpat, kom troligtvis med något sällskap. Antalet personer anges i en siffra efter varje namn. Fältvävel Boomvels har antecknat 2 personer, alltså han själv och sonen Friedrich. Jag skriver av listan på personer ( hmm, jag kan ej hitta den igen ) så att du också kan se vilka som tydligen var ressällskap, se nedan:
 
Magnus Johan von Tiesenhausen
syster Jungfru Dorothea Elisabeth
Fältväbel Christoph Weber
Fru Maria Werner
Fältväbel Vittinghoff
Fältväbel Boomvels alt. Loomvels
son Friedrich
Fältväbel Finken
son Johan Henrich
 
Det måste finnas 2 stycken Johanna Helena Appelgren, den äldre och den yngre. Det är lite förvillande.
 
mvh
Carina

2012-05-20, 22:13
Svar #6

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina!
 
Ser verkligen fram emot att besöka Riks- och Krigsarkiven om en dryg vecka. Hoppas att det kan skingra mysteriet något iaf. Noterade förresten också två personer (eller en?) med intressant för-, efternamn samt hjälmprydnad:
 
Blom Jakob, handelsman i Stockholm, 1647. Sköld: Ett [här obeskrivet] bomärke. Hjälmprydnad: Tre uppväxande blommor. Eder 5.  
 
Blome Jacob, Stockholm 1636. Sköld: Ett [här obeskrivet] bomärke. Hjälmprydnad: Tre rosor på stjälkar. Stegeborgssamlingen E 18.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-20, 23:10
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack själv, Kristian, du är mycket kunnig. Vi får nog hoppas på Riks- och Krigsarkiven.  
 
Kasper Fredrik har till sitt första barn, Johan född 1718 i Stockholm en fadder Jungfru Stina Bruno. Eventuellt att hon kan vara en syster till Johan Bruno d.y. vars föräldrar är Johan Bruno d. ä. och Catharina Bure. Johan Bruno d. y. gifter sig i Örlösa 1719 med Agneta Svensdotter Dimberg, vars far är Sven Dimberg gift med Margaretha Gothilander. ( Nätuppgifter alltihop )
 
1708 på Rutvik no 10 i Nederluleå, bor en ålderman, Förare Lars Dimberg med hustru Marja. Det var dessa två jag stötte på i jakten på Blomfeldts föräldrar men det är nog inget som har något samband med Blomfeldt. Det var mest en tanke att Sven Dimberg och Lars Dimberg var släkt. Sven Dimberg har sitt ursprung i Västergötland ( tror jag, ej riktigt 100 ) och han blev matematiklärare i Livland ( nätuppgifter )
 
Hedvig Juliana Wattrang f. 1688 i Stockholm, är gift med överste, Otto Reinhold Ladau f. 1683 i Livland. Detta paret får sina barn i Ludgonäs, som senare Johan Jakob Blomfeldt ärvde av sin moster.
 
Hedvig Juliana Wattrang är dotter till Jacob Wattrang i Stockholm och Maria Gyllenpistol. Det var intressant med Ludgonäs, så det var därför jag antecknade det här. Det förekommer även i Piteå någon som heter Wattrang har jag sett, utan att fästa mig närmare vid det
 
Under inväntan på Krigs- och Riksarkivet så tittar jag på Ludgonäs och folket däromkring. Likaså kollar jag igenom alla Stockholms församlingar på 1680-talet, för att se om man stöter på en Blomfeldt. Konrad Stenhagen, Carl Sadelin med flera, inte minst Britta von Garden verkar till att ha med Stockholm att göra. Vi har gjort ett bra arbete men jag tror inte vi kommer längre utan Krigsarkivets hjälp.
 
Så jag väntar med spänning, så kanske vi har svaret om ett par veckor.
 
mvh
Carina

2012-05-20, 23:14
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Jakob Blom och Jacob Blume i Stockholm verkar intressanta personer och kan vara t ex farfar eller något till syskonen Blomfeldt. Får kolla lite på dessa under väntan på Krigsarkivet.

2012-05-21, 03:31
Svar #9

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tusen tack Carina!
 
Dina efterforskningar är guld värda och avslöjar relationer som annars lätt förblivit osedda.
 
Blom/Blume verkar f.ö. vara helt rätt spår att fortsätta vår vandring på. Casper Fredrik kommer nämligen till Livgardet till fot, Kapten Vergins kompani som korpral nr. 106 1711-11-30 som Fredrik Johansson Blom (!): A0029173_00574 som ersättare till Jacob Eriksson Wittman och stannar där till 1712-01-26, då han istället - nu som Fredrik Johansson Blomfelt - ersätter Anders Andersson Barck som korpral nr. 91: A0029174_00126. Lovisin tillträder som kapten först 1713. Enligt Lewenhaupt var Casper Fredrik tidigare under 1711 volontär vid Svea livgarde och året dessförinnan volontär vid Estniska adelsfanan. Vilket kompani han tillhörde som volontär återstår att se. Det var i varje fall inte Vergins.
 
Fadern hette således Johan Blom/Blume och dog sannolikt före 1718-03-09, då CF:s son, Johan, föddes.  
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-21, 11:58
Svar #10

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Kristian, jag tror du har träffat mitt i prick när det gäller Johan Blume f. ca 1671 i Livland, d. 1740, som ägde Meldola säteri och var gift med en Pfeiff i Stockholm Tyska 1711. ( Kanske inte Florin-spåret var fel ändå )
 
Han verkar rätt man. Tack för du upptäckte att Kasper Fredrik hette Johansson Blom.
 
Johan Jakob Blomfeldt har vid sitt dop 1712 i Ör, en fadder som jag har läst som Madam Elisabeth Tysk. Nu vet jag vad det står för något, det står Madam Elisabeth Fyf, alltså Madam Elisabeth Pfeiff.
 
Johan Blom verkar till att vara omgift en andra gång, troligtvis har väl Kasper Fredrik och Ottilianas mor avlidit innan 1711.  
 
Så i eftermiddag blir det Stockholms böcker.
 
Detta står i Wikipedia, där för övrigt även Johan Blom nämns, klicka på länken:
 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pfeiff

2012-05-21, 13:45
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Intressant diskussion detta med fina och spännande resultat. Då jag blev intresserad (men har inga kopplingar till dessa personer) så sökte jag lite också och här i anbytarforum under en annan diskussion nämns att dottern Pfieff som blev gift med Johan Blom verkar hetat Eleonora, se  
 
Se även denna diskussion på det finska forumet SUKU Forum, där paret nämns: http://suku.genealogia.fi/showthread.php?t=2926
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2012-05-21 13:54)

2012-05-21, 15:54
Svar #12

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack för synnerligen spännande uppgifter!  
 
Vad som talar emot Johan Blume d. 1740 är väl just hans sena dödsår. Att Casper Fredriks förstfödde son fick namnet Johan 1718 talar väl starkt för att fadern då redan var död? Hos allmogen var detta närmast en lag vid denna tid, men kanske frälse folk inte var lika nogräknade med sådant? Han gifte sig med Eleonora Pfeiff i Sthlm 1714-11-14. Vet ngn vilken församling? Vore intressant att veta om detta var hans första äktenskap.  
 
Det föds ju som bekant en Johan Blom 1674-03-17 i Nådendal. Frågan är bara om det är Johan Blume d. 1740 eller ovan nämnde löjtnant Johan Blom vid Åbo regemente, d. 1713.  
 
Ska idag se om jag kan få ytterligare information om Johan Henrik och Casper Fredrik i rullorna. Med tanke på att den senare var verksam som officerare vid Västerbottens regemente under flera decennier borde det ju rimligtvis finnas ngn mer upplysning kring hans bakgrund före 1711. Jag antar att uppgiften om Riga som födelseort finns där någonstans. Vore också intressant att se om det finns ngn proveniens angiven för Johan Henrik. Ska även kika på mtl för Svea livgardes församling.  
 
Vad gäller Rigas och Lettlands böcker har jag även noterat att registren är långt ifrån heltäckande, varför det finns all anledning att lusläsa varje församlings födelsebok ca 1685-1705. Bifogar dock här de anteckningar jag gjort hittills, såväl från estniska som lettiska Livland:  
 
Riga
 
En major Blom finns indirekt nämnd i St. Petri församlings dödbok, då en hans soldat Peter begrovs 1687-07-26.  
 
En soldat Johann Blom gm Brita Catharina Berg 1696-10-20 i St. Jacobi församling.  
 
Mitau, St. Trinitatis församling
 
Korpralen till fots Johan Blohm gm Susanna NN 1674-04-16.  
 
Henrich Blum gm NN Valterin 1647 (sid. 10)  
 
Henrich Blumen (trol. densamme) nämnd ännu 1661.  
 
Reval, St. Mikaels församling
 
Soldat Friedrich Wilhelm Blom nämnd 1700.  
 
En Hinrich Blom får barnen Gertrud 1697-02-14, Maria 1698-07-27 och tvillingarna Johan och Margret 1699-07-23.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-05-21, 16:00
Svar #13

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Beträffande Ottiliana visserligen ett långskott men man ska aldrig säga aldrig:
 
Anna Ottilia Lisabeth Blomen Germany, Births and Baptisms, 1558-1898 christening: 27 Nov 1705 EVANGELISCH,​BARNTRUP,​LIPPE,​GERMANY parents: Johann Henrich Blomen
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-21, 16:03
Svar #14

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack så mycket, Leif. Vad spännande.
 
Kristian, Johan Blum gifter sig i Tyska församlingen, Sankt Gertrud. Där är han ryttmästare. Tyvärr står det på tyska, men jag tycker inte att det står änkeman ( Tyska Sankt Gertrud CI:1a, bild / 65 sid / 121 )
 
Men det lite konstiga är att här finns också en Diedrik Bloom med hustru Anna Christina ( Hend ? Hård ? ), kan hon vara Annika Berman ? De får 1715 dotter Catharina Elisabeth ( CI:1a bild / 123, sid / 915 )
 
Detta var spännande

2012-05-21, 16:16
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Det var bra uppgifter från Livland. Just namnet Berg förekommer någonstans runtomkring Ottiliana.
 
I Stockholm Tyska 1715 finns och en hustru Catharina Blohm.
 
Det verkar ju onekligen vara vår Ottilianas födelse i Tyskland

2012-05-21, 16:27
Svar #16

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Johan Blum/Blom och Eleonora Pfeiff får inte sina barn i Stockholm Tyska.

2012-05-21, 16:50
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Diedrik Blom ovan, tror jag vi kan utesluta som Didrik Blomfeldt i Märjamaa. Andreas Blom får 1685 sonen Diedrik.
 
Det blir Livland och de personer du har hittat, Kristian, som får gälla. Det är bättre att invänta Krigsarkivet.
 
Blom är ett vanligt namn i Stockholm.

2012-05-21, 16:53
Svar #18

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Johan Blume (f. 1674 i Livland, och senare överstelöjtnant i Jämtlands kavallerikompani, avsked 1727) var 22 år äldre än sin hustru Eleonora Pfeiff (född 1696) enligt uppgifter i riddarhusets stamtavlor, så där kan det ju finnas utrymme för ett tidigare äktenskap och en son som var född sådär på 1690-talet och går in i det militära omkr 1710/11?
 
Se även SVARs bildid A0028714_00008 för Jämtlands dragonregemente år 1728
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2012-05-21 16:57)

2012-05-21, 17:08
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Johan Blom (Blume, Bl?m) och hu Eleonora finns på Rödöns gård, Rödöns sn i Jämtlands län, AI:1 1711-1721 sid 78 (bildid C0036125_00075), och AI:2 1722-1754, sid 62 (bildid C0036126_00042).
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2012-05-21 17:12)

2012-05-21, 18:57
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Leif.
 
Tack så  mycket för upplysningarna. Visst finns det som du skriver utrymme för en tidigare hustru till Johan Blume. När det skiljer så mycket i ålder så i regel har de varit gifta innan. Tyvärr kunde jag inte se om det stod änkeman på Johan Blume, men jag tror inte det gjorde det. I de flesta fall står det änka eller änkeman men jag har varit med om att prästen har missat det.  
 
Jag ska kolla dina uppgifter och se om jag får fram något nytt.

2012-05-21, 22:31
Svar #21

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Stort tack, Carina och Leif!  
 
Låt oss samla på Blommar, i synnerhet med förnamnet Johan, så att vi sedan kan lägga var och en av dem i forskningens vågskål!  
 
Jag har noterat två ursprungliga släkter Blom/Blume med reservation för att det givetvis kan finnas fler:  
 
Adliga ätten Blume nr. 303
 
Peter Blume, f. på R?gen; amiral i tysk tjänst 1628; tillgångatagen av svenskarna 1629; gick i svensk tjänst samma år; kapten vid flottan i Stralsund 1630-33; vice amiral 1634; befälhavare över flottan i Stralsund 1634-1650; förde befäl över en strussflotta i Frisches Hatt 1636; adlad 1652-05-10 (intr. 1643 under nr. 303); förde befäl över en lodje- och strussflotta vid Jutlands kust sommaren 1644; viceamiral i C. G. Wrangels höstflotta samma år; befäl över C. G. Wrangels flotta i Wismar vintern 1645; viceamiral i C. G. Wrangels eskader av Erik Rynings flotta sommaren samma år; förde befäl över sju skepp till Kalmarsund och Gotland i sept. samma år. Död 1649-12-25. Gm Margareta Berens, vid liv ännu 1655 i Stralsund. Barn: Margareta gm borgmästaren i Neu-Brandenburg Erasmus Crause; Maria g 1655-10-02 m Johan Kermes; Barbara g 1666-02-06 i Stralsund m Johann Christoffer Kannengiesser; sannolikt även Fredrik, artillerikapten i Stralsund, som 1671-09-01 begagnade adliga ätten Blumes (ovan nämnda) vapen i sitt sigill. Källa: Elgenstierna.  
 
Den från Bremen stammande borgarsläkten Blom
 
De fyra bröderna Henrik, Johan, Gert och Dirich (Didrik) Blom. Henrik Blom (d. i juli 1648 och gm NN Bolte från Kolberg) var en framstående stenhuggare och småningom en av arkitekterna bakom Jakobs kyrka i Sthlm. Han kom till Sthlm i början av 1620-talet, senare följd av nämnda bröder, varav Johan bosatte sig i Nyköping medan Gert (d. 1664) och Dirich (d. 1667) blev borgare i Sthlm. Möjligen var tidigare nämnde borgare Jacob Blom en fjärde broder.  
 
En yngre Didrik Blom (f. i Sthlm 1686-03-08 och den Carina nämner ovan), sedermera adlad Blomcreutz, gifter sig i Sthlm med Anna Maria Hins (dt rådmannen i Nyköping Johan Hins och Christina Luth). Didriks far var borgaren och åldermannen David Blom, d. i Sthlm 1706. David är i sin tur troligen en son till den högt respekterade stenhuggarmästaren Didrik Blom d. ä. dennes h. Maria (levde ännu på 1670-talet) och bror till Anders Blom, som drev föräldrarnas verkstad vidare till sin död 1687. Didrik Blomcreutz´ förstfödde fick f. ö. också namnet Didrik. Om man får spåna vidare, kan man ju också tänka sig att Diedrich Blomfeldt härstammade från denna släkt, möjligen också Johan Henrik Blomfeldt.  
 
///  
 
Vad gäller Johan Henrik Blomfeldt bör vidare nämnas att sonen Jacobs namn verkar komma från fädernet. Modern, Helena Johanna Appelgren är dt Arvid Johansson Appelgren (d. på Ramsö, Vaxholm i febr. 1701 och st Johan Eriksson, adlad Appelgren) och Margareta Brita Duréel (d. 1696 och dt Peter Nilsson, adlad Duréel och Helena Silfverstierna) och har mig veterligt ingen Jacob bland sina ascendenter. Arvid Appelgren var f.ö. herre till Branthäll i St. Nicolai (D), Ölmekog, Väse (S) samt Malöholm, Finland. Har vi tur kan vi således finna Johan Henrik Blomfeldt och Helena Johanna Appelgren i någon av dessa socknar före 1711. Varken Jacob eller Didrik förekommer dock bland Casper Fredriks och Ottilianas barn och barnbarn, vilket talar för att de åtminstone inte var syskon till Johan Henrik. Mig veterligen hette Johan Henrik heller aldrig Blom och därtill finns ingen uppgift om att han skulle ha varit född i Livland, vilket det sista iofs inte nödvändigtvis behöver vara fallet för ett ev. syskonskap med tanke på adelns rörlighet vid denna tid.  
 
Vad gäller Henrik Magnus von Buddenbrock var han kapten vid Livgardet 1711-04-11 (vid samma tid och regemente som Casper Fredrik och Johan Henrik Blomfeldtar!) och major därstädes 1714-11-08. Under en period däremellan var han dock tillsammans med Karl XII i Bender. I sammanhanget bör - med reservation för ev. faktafel hos författaren - nämnas en passus i Herman Lindqvists Storhet och fall, sid. 601-602 gällande kungens högkvarter i Lund, dit han kom efter Bender 1716:  
 
Vid universitetet fanns tolv professorer och knappt två hundra studenter. Höns och grisar sprang omkring på de inte särskilt rena och jämna gatorna. I själva verket klagade kungen många gånger på lukten från döda hundar och katter och på de vilt strövande grisarna, som helt respektlöst tog sig in även på kungens gård. Detta ledde till debatt i stadens rådstuga, vars protokoll fortfarande vittnar om hur stadens fäder försökte ta itu med problemet. Till slut anställdes den gamble, förafskedade soldaten Johan Blom med specialuppdraget att, beväpnad med lämplig påk, hålla undan tiggare och landstrykare samt köra ut lösa hundar från Kongl Maj:ts hof.  
 
Om man får spekulera lite kan denne Johan Blom, liksom H. M. von Buddenbrock, mycket väl ha följt med kungen till Bender och där - om inte förr - sannolikt lärt känna von Buddenbrock. Om det nu inte var blodsband, eller i varje fall inte bara på grund därav som Ottiliana Blomfeldt sedermera blev den senares kammarjungfru, skulle denna ev. karolinska vänskap kunna ha bidragit till att så blev fallet, ponerat att denne Johan Blom också var Ottilianas far.  
 
Vänligen,  
Kristian Lagerström

2012-05-21, 23:40
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Vad bra uppgifter, Kristian, då har vi en hel del att undersöka närmaste tiden.
 
mvh
Carina

2012-05-22, 14:18
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Bara kom att tänka på, att Johan Henrik Blomfelt som fick sonen Johan Jakob 1712 i Ör, kan det inte vara så att det är han som är far till Kasper Fredrik och Ottiliana, och att Johan Jakob är en yngre halvbror i ett annat äktenskap ???

2012-05-22, 15:52
Svar #24

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Intressant synpunkt, Carina!
 
Vi har ju faktiskt ingen aning om när Johan Henrik var född, även om kan misstänka att han var i Casper Fredriks ålder med tanke på att hans militärtjänstgöring började först 1711. Även här fäster jag mitt hopp vid generalmönsterrullorna på Krigsarkivet (de kritiska åren finns nämligen ej tillgängliga hos SVAR). Det vore också mkt intressant att se om man kan följa dem i mantalslängderna. Svea livgardes norra bataljons församling var tydligen en icke-territoriell sådan, varför i princip hela Sthlm isf måste gås igenom, men det kan det vara värt. Ett par tre espressi till bara, så kör vi ;)
 
Vad gäller Casper Fredrik, gick jag i natt igenom meritförteckningshandlingarna för Västerbottens regemente. Vi kan nog avföra Estland, alltså dåvarande Svenska Estland (inkl. Reval och Märjamaa) som hans födelseort. C F står alltid som född i Livland (inkl. nuv. Estlands Dorpat, Pernau och Fellin m. fl.), medan en av hans officerskamrat står som född i Estland, varför man inte verkar ha blandat ihop dessa landskap från den till sin natur pedantiska militärens sida. Det finns heller ingen uppgift om att han 1710 skulle ha tillhört Estniska adelsfanan, däremot begynt sin militära bana som volontär vid Livgardet 1711. Hans mångårige truppkamrat Carl Fredrik Kiöpping/Köpping (som deltog i ovan nämnda hjältedåd i Villmanstrand) är även han född i Livland ca 1696. Har visst för mig att jag sett hans namn som dopvittne till ngt av C F:s barn.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-22, 21:50
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Tack för förklaringen, Kristian. Ja, det är svårt när man inte vet åldern. Jag ska också kolla i Stockholm men han har en del personer i sin omgivning som kom från St Nicolai och Jacob och Johannes församling.
 
Det finns många Helena Johanna Appelgren, en som var dotter till Johan Appelgren och en som var dotter till Nils Appelgren, det finns en Helena Johanna Appelgren i varje generation, det är lite förvillande. Vad bra att du hittade breven i NAD, där det framkommer att en Helena Johanna Appelgren var gift med Per Larsson Blomenfeldt. Det tyder på att i alla fall inte Johan Henrik Blomfeldt är nära släkt till Per Larsson Blomenfeldt, Johan Henrik var ju också gift med en Appelgren. I och för sig kan det ju förekomma släktskap ändå med Per Larsson Blomenfeldt. Helena Johanna Appelgren gift med Per Larsson Blomenfeldt, kan ju ha varit en styvmor.  
 
Vi får jobba vidare. Bra att du nämnde faddern född i Livland. Ska kontrollera honom och se om man kan gå via honom och få en ledtråd.
 
mvh
Carina

2012-05-23, 00:42
Svar #26

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Carina för tipsen om församlingar!  
 
Har gått igenom de två längder som finns för 1717 (endast Norrmalm västra och östra) utan att finna Casper Fredrik där. Dessförinnan är det ett glapp till 1710, så jag ska se om jag kan komma över den cd som ska finnas över Sthlms 1600- och 1700-talsbefolkning alt. hoppas på att 1711-1716 finns bevarade på Stadsarkivet.
 
Intressant också med alla Helena Johanna Appelgrenar! Mormor Helena Silfverstierna var ju också den noblaste och troligen mest förmögna av deras närmaste ascendenter. Vad gäller den som skrivit breven ifråga tror jag nog att det ändå är Johan Henriks hustru, men att de vid kategoriseringen förväxlat maken med Per Larsson Blomenfelt, kanske i brist på andra Blomenfeltar. Brevet återfinns nämligen under just kategorien Blomenfelt. Till saken hör att Johan Henrik även ska ha använt denna namnvariant. Just dateringen 1713 är ju också året då han deserterar, varför man kan anta att brevet har med detta att göra. Men det återstår att se!
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-23, 10:03
Svar #27

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Ett långskott till, men faderns namn stämmer inte. Enligt Familysearch ( som ju inte är helt tillförlitlig ) föds en Caspar Friedrich Blum den 16/3 1692 i Sietow, Mecklenburg-Schwerin, Tyskland, fader: Hinrich Blum.

2012-05-23, 16:54
Svar #28

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Något måste vara fel. Friederick Johan Blomerii får en oäkta son Johan den 2/6 [color=0000ff]1697 [/color] ( Svea livgardes norra bataljons församling C:1 bild /8 )

2012-05-23, 21:31
Svar #29

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kanske har missat det i alla inlägg, men känner ni till att Krigsarkivets serie Biografica finns på SVAR..? Se bilddid A0066346_00341 i hans akt. I och för sig hänvisar det mest till Nederluleås kyrkoböcker, men ändå... Man kan även leta bland flera Blom/Blomenfelt osv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna