ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 19 maj, 2012  (läst 4034 gånger)

2012-05-14, 18:17
läst 4034 gånger

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Anders, jag pratar bara om DNA-test.
Carina, jag har hittat ett alternativt födelseår, 1738 tror jag det var.

2012-05-14, 19:26
Svar #1

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Oj, vad bra, Håkan. De flesta årtal man har hittat i hfl med mera, brukar inte stämma. Även Erik Johan Baudin har samma namnbruk som Ottiliana Blomfeldt och Olof Bodin har. EJB har även en dotterdotter som döps till Ottiliana Carlissa 1826, och det är ju inte ett så vanligt namn. Ett namn som verkar återkomma i ättlingarna till Erik Johan Baudin är namnet Magnus.
 
Likaså verkar Ottiliana Blomfeldt och Olof Bodin vara ett par som rör på sig mycket, ömsom Piteå ömsom Nederluleå. De verkar inte heller till att ha alla sina barn hos sig om man tittar på dom i husförhören, utan bara ett par av dom just de åren, bara för att ha ett par andra barn något annat år.
Sedan dog ju Olof Bodin på 1740-talet, den sista sonen Carl, föds i Piteå 7/1 1741.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-14 19:28)

2012-05-14, 19:39
Svar #2

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Tack för beskrivningen av Jakob Blomfeldt-skölden, Håkan, det var intressant. Då har vi något att jämföra med.

2012-05-14, 20:53
Svar #3

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Kul att det rör på sig i Blomfelt-landet!
 
Håkan: Jag känner dessvärre ej till någon sådan ättlig, men ska hålla ögonen öppna.  
 
Anders: Tack för intressant utläggning. Har själv haft svårt att förstå uppfattningen att man skulle vara mer släkt via fädernet. Generna är väl tämligen jämställda.
 
Carina: Stort tack för genomgången av Dorpat! Vet själv hur tidsödande det är att ta sig igenom alla aktuella böcker. Vet inte om du noterat det, men det finns ytterligare arkiv under rubriken Towns innehållande magistratsdokument etc. Fördelen med dessa är att de är betydligt mer lättlästa än exempelvis dödböckerna.
 
Vad gäller Erik Johan Baudin, har någon kollat mantalslängderna för Piteå? Kan ju ev. finnas upplysningar där om Olofs och Ottilianas flytt annorstädes under 1730-talet med tanke på att EJ ej finns med i Piteås födelsebok.
 
Vad gäller vapensköldar kikade jag idag i Svensk adelsheraldik.  En intressant sak är att ätten Blommenfelt (Per Larssons i Kolberg) har en helt annan sköld än adliga ätten Blomfelt (Samuel Florins).  Blommenfelts sköld är kluven med en enhörning som hjälmprydnad, medan Blomfelts är kvadrerad med fågelvingar som hjälmprydnad. Ingendera bär heller någon likhet med Johan Jacobs ovan beskrivna. DÄREMOT har ätten Blom /Blumes sköld tre rosor på stjälkar uppväxande från en uppskjutande kulle, vilket även hjälmprydnaden har. Frågan är om motivet är unikt eller förekommande även hos andra ätter.
 
Enligt Svenska män och kvinnor är ätten Blom/Blume en livländsk adlig ätt med ursprung från Holstein, vars äldste kände medlem är överstelöjtnanten Johan Blom (f. 1674 i Livland), som deltog i Karl XII:s polska krig och troligen avled i Finland. Enligt Elgenstierna är den år 1642 (nr. 303) adlade Peter Blom /Blume från R?gen ättens stamfader. Denne fick sannolikt bl.a. sonen Fredrik, artillerikapten i Stralsund, som 1671 1/9 begagnade adliga ätten Blumes vapen i sitt sigill.  
 
Därutöver finns ytterligare en släkt (borgardito) med detta namn, vars äldsta kända medlemmar är de från Bremen komna stenhuggarmästarna Henrich, Gert och Dirich (!) Blume. Heinrich avled i Stockholm i juli 1648, Gert 1664 och Dirich 1667.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-14, 23:09
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Jag menar tack för beskrivningen av Jakob Blomfeldt-skölden, Kristian. Här snurrar namnen  
 
Vi har alla faddrar till Johan Henrik Blomfeldts son Jakob f. 1712 i Ör i inläggen ovan, likaså till Kasper Fredrik Blomfeldts son Johan f. 1718 i Stockholm, likadant till Didrik Blomfeldts barn, och även till Erik Blomfeldts 2 döttrar födda i Stockholm.
 
Jag skriver in Kasper Fredrik Blomfeldts faddrar som han hade till sina barn i Piteå också, men jag har inte alla barnen, men ett par har jag i alla fall, se nedan:
 
Anna Brita f. 7/4 1723, far Fänriken Caspar Blomfeldt, moder Fru Brita Blomfeldt
Faddrar: Mag. Carl Solander, Regementspastor Hr Carl Åman, ( Fru prostinnan Sophia Catharina Lundia ( gift med Daniel Solander ), Jungfru Ottiliana Blomfeldt ( Piteå lfs CI:2, bild / 27, sid / 45 )
 
Magdalena f. ? ( har glömt anteckna vilken dag och år ), far Kasper Fredrik Blomfeldt, mor Brita Blomfeldt
Faddrar: General Morath, Olof Bodin, Bataljonspastor Anders Wallenius, Fröken Margaretha Morath ( från Piteå kyrkbok, har ej antecknat sidan )
 
Otto Juliana f. Maj 1726, far Kasper Fredrik Blomfeldt, mor hustru Brita Blomfeldt
Faddrar: Hr auditören Erland Norèn, Erik Hellström ( ? Erik Andersson Hellström f. 1688, Sillbojokk ? ), Mad. Anna Wulf ( kan ev. vara Anna Hortelia gift 1717 med Jonas Wulf f. 1666, Umeå, gift 1. med Brita Roth ), Mamsell Greta Lundia  ( Piteå lfs CI:2, bild / 37, sid / 65 )
 
Här nedan följer faddrarna på Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldts barn, säkert något barn som fattas här också ( tror de ska ha en son Daniel med, men jag är inte 100% säker på det ):
 
Hendric Johan f. 26/6 1726, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Hr Prosten Mag. Daniel Solander, Fru Prostinnan Lundia ( gift med Daniel Solander ), mamsell Lundia, Hr mag. Carl Solander, Hr Auditören Norèen, Fänrikskan Blomfeldt ( trol. Brita von Garden ) ( Piteå CI:2, bild / 37, sid / 65 )
 
Fredrik f. 13/2 1730, i Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Regementshäradsmästare Kock och Fru, Länsman Hemberg ( alt. Hamberg ) och Hustru, Lars Bodin och Jungfru Greta Schoug  
 
Wilhelm Bodin f. 7/7 1731, i Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Organisten Jonas Wulf med hustru, Länsman Jöns Holm och hustru, gästgivare Michael Dyr och hustru  
 
Charlotta Magdalena f. 20/1 1734, i Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Rector Hr mag. Petrus Gran, mantalskommisarie Eric Billberg, Hustru Magdalena Bostadia, Jungfru Elisabetha Schoug
 
Maria Brita f. 3/3 1736, Nederluleå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Nicolaus Hacksell, Hr Komministern Wilhelm Hernodius, Fältskären Hr Lauritz Heydeman, Mad. Catharina Frostera, Jungfru Anna Niska ( Nederluleå C:2, bild / 179, sid / 317 )
 
Carl f. 7/1 1741, Piteå, far Olof Bodin, mor Ottiliana Blomfeldt
Faddrar: Major Anton Magnus Langman, Häradsskrivare Hr Carl Sadelin, Löjtnant Hr Johan Holst, Jungfru Gertrud Sophia Catharina Solander
 
Och när vi ändå har regementsskräddare EJB på tapeten, kommer här utan inbördes ordning en del av faddrarna till hans barn:
 
Komminister Kristian Fluur
Maria Stina Granlund ( gift med Kristian Fluur )
Mäster Ränke ( trol. Mattias Ränke från Finland )
Carl Stenman
Magdalena Norström ( gift med Carl Stenman, dotter till Anders Norström )
en Jungfru Stenman
Prosten Nils Sund
Carl Hägglund
Skräddaren Per Kriström ( Umeå )
Brita Catharina Strömgren ( gift med Per Kriström ) ( Umeå )
Komminister Johan Risberg
Skräddaren Peter Holm
Christina Tillberg ( dotter till Henrik Tillberg f. 1708, gift med Per Mattsson Norström i Umeå )
Anna Utter
Fröken Hedvig Langman
Fredr. Jacobi
Lars Mobach
Mag. Widgren
Olof Dyr
Erik Olofsson på Backen ( Umeå )
Hushållerskan Christina Sandberg
Jonas Böös ( trolig son till Jonas Böös född i Livland )
Fredrik Lund
Maria Christina Telman
pigan Maria Andersdotter Grubbe
Br. Swanborg
Johan Eriksson Hällström ( Piteå )
 
En del faddrar från Piteå och en del faddrar från Umeå. Erik Johan Baudin bodde först i Umeå och sedan i Piteå
 
Skriver alla faddrarna här så att ni kanske kan se något samband som inte jag har kunnat hitta, varken när det gäller faddrarna till syskonen Blomfeldts barn eller till EJB:s barn.
 
Det är väldigt mycket kyrkoherde och prästsläkt. Jag har fått för mig att syskonen Blomfeldt har en viss anknytning med släkten Laestadius, men det kanske inte är så konstigt då det är en stor släkt.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-14 23:27)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-14 23:36)

2012-05-14, 23:18
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Jag har tyvärr inte tillgång till mantalslängderna och har inte tittat i dessa efter EJB. Någon som har tillgång till längderna kanske skulle vilja vara så snäll att göra det ?
 
Du har fått fram väldigt mycket, Kristian. Blom/Blume låter intressant, ett bra spår. Jag lutar åt det spåret så länge. På sin väg i sökandet hittar man många bekanta ur Blomfeldts umgängeskrets, men just avsaknaden av en Blomfeldt i kretsen får mig också att tro att han inte bar namnet Blomfeldt förrän senare. 1711 heter Kasper Fredrik, Blomfeldt i efternamn, så då måste namnet ha tillkommit innan 1711.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-14 23:39)

2012-05-15, 17:53
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Enligt familysearch så föds det en Johan Jakob Blomfeldt i Stockholm 1685. Hans mor är enligt familysearch Johanna Helena Appelgren, gift med  en Johan Jakob Blomfeldt omkring 1684 i Brandhäll i Södermanland. Brandhäll verkar till att tillhöra Nyköping Sankt Nikolai. Fadern och maken till Johanna Helena Appelgren skrivs ibland bara MR BLOMFELDT. Tyvärr har de inte böcker förrän in på 1700-talet. Jag tänkte kolla detta för skojs skull men hittar inte några böcker och vet inte heller var jag ska söka. Familysearch är ju långtifrån man kan lita på men man kan hitta bra tips där. Så något är galet i dessa uppgifter.
 
[color=0000ff]Hypotes[/color], Johan Jakob Blomfeldt föds omkring 1685 i Stockholm, bror Johan Henrik Blomfeldt f. omk 1689, brorson Johan Jakob Blomfeldt f. 1712 i Ör ( P ) ????????Fast namnet Helena Johanna Appelgren måste vara fel ???? Johan Jakob Blomfeldt Juniors moder heter väl likadant 1712 i Ör ?????
 
Nämnas kan att både Holst och Stenhagen befinner sig i Stockholm och båda föds där, kanske också en Blomfeldt ???
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-15 17:57)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-15 18:00)
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-15 18:06)

2012-05-15, 21:13
Svar #7

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej!
 
Stort tack, Carina, för genomgången av dopvittnena! Det är alltid intressant att se om man kan finna något mönster däri. Jag tror det primära för syskonen Blomfeldt var att anlita vänner och/eller bekanta, som betraktades som mer eller mindre jämbördiga ståndsbröder och -systrar. Livland låg /ligger ju trots allt en bra bit från Piteå, så sannolikheten att finna blodssläktingar bland de norrbottniska faddrarna känns därför ganska liten. Såväl Casper Fredrik som Ottiliana var ju båda underställda militärmakten, direkt resp. indirekt (såsom överstens kammarjungfru), så jag tror att det var fråga om att följa order snarare än familjeskäl till varför de hamnade i Norrbotten.
 
Nedan följer en genomgång av mantalslängderna.
 
Överste von Buddenbrock är 1721 skriven på Öjebyn no. 1 och ytterligare ett par år. Fr.o.m. 1724 står han som bekant på Mårdnäs, Segersta (X), där också en husjungfru nämns i hushållet 1725. Jungfru Ottiliana Blomfelt fanns ju bevisligen i Piteå 1723, så man kan anta att hon redan då var överstens kammarjungfru och sedan följde med honom till Segersta. Casper Fredrik flyttar till Piteå ca. 1720. Fru fändrikskan Blomfeldt står nämligen skriven på Håkansön no. 13 redan år 1721. Olof Bodin är vidare skriven för första gången i Piteå på Öjebyn no. 12 år 1723.
 
Casper Fredrik har därefter, med undantag för år 1725 på Kyrkobordet, Håkansön - no. 8 resp. 18 - som adress till 1745, då han lämnar Piteå för att sedan dyka upp igen i Kyrkobordet (Gamlestaden), Luleå ngn gång efter 1756. Var han befinner sig däremellan är mig ovisst.
 
Två saker bör här nämnas. För det första har Casper Fredrik inte mindre än fyra döttrar boende hos sig såväl 1758 som 1760. I hfl nämns också dottern Maria Catharina, som torde vara en ny bekantskap för oss alla. För det andra nämns hans hustru Brita Groll (!) såväl 1741 som 1742. Frågan är då om det är Groll eller Thumb von Weingarten (von Garden) som är hennes flicknamn. Den enda mig veterliga faderskandidaten enligt det förra torde i så fall vara Peter Groll, död i Köping 1715.
 
Olof Bodin bor i Öjebyn - no. 12 resp. 36 - till ca 1726. 1727-1735 är han också skriven på Kopparnäs, Piteå no. 4 resp. 7. 1736-38 bor han på Rutvik 10 för att sedan 1740-43 bebo Öjebyn no 7.
 
Änkan Ottiliana Blomfelt bor kvar på Öjebyn no. 7 till 1752, då hon flyttar till Öjebyn no. 48. Där stannar hon till 1757, då hon också bor hos sin son, Fredrik. Fredrik är därefter skriven på Sunderbyn no 8, Luleå fr.o.m. 1758. Ottiliana flyttar dit först 1759 (enligt hfl) och bor där till efter 1764. Någon gång 1764-67 flyttar hon sedan till Rutvik, vilket mtl dock ej vill kännas vid. Men enligt db är det ju där hon var bosatt.
 
Slutsatsen härav är att Olof Bodin och hans hustru ej verkar ha lämnat Piteå och Luleå. Enda möjligheten skulle i så fall vara år 1739, vilket ej täcks av mtl, men det förefaller inte särskilt troligt. Vidare finns det inget som tyder på någon Erik Johan som deras son, varken uttalat eller beträffande antalet inneboende söner angivna. Har lusläst de intakta födelselängderna för såväl Piteå och Luleå 1730-1743 utan att finna ngn deras son Erik, Johan eller Erik Johan född. Erik Johan verkar ju också stava sitt namn konsekvent Baudin, medan Olof Bodin alltid står som Bodin. Slutgiltigt besked bör vi kunna få av bouppteckningarna, vilka dessvärre ej finns tillgängliga via SVAR, men sannolikt på Landsarkivet i Härnösand.
 
Avslutningsvis, vad gäller Mr Blomfeldt i Brandhäll har jag stött på en liknande uppgift om ett ungefärligt giftermål år 1684 i Branthall, Ludgo (D). Har dock inte funnit något bevis för detta i mtl. Det verkar vara ett missförstånd. Jacob Blomfeldts mor, Johanna Helena Appelgren, kan ju knappast ha gift sig närmare 30 år före dennes födsel. Men samtidigt, ingen rök utan eld, varför man bör söka gå till botten även med detta spår.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-15, 23:58
Svar #8

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Det var en utmärkt redogörelse, tack så mycket, Kristian. Maria Catharina Blomfeldt är mycket riktigt en ny bekantskap. Spännande uppgifter som jag ska studera närmare imorgon. Till Kasper Fredriks son Johan f. 1718 i Stockholm, så finns det en fadder Jungfru Justina Groll.

2012-05-16, 00:01
Svar #9

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Då kan vi nog utesluta Erik Johan Baudin ur Olof Bodins familj, alltid bra även när man kan motbevisa släktförhållanden, då kan man vinkla dessa åt ett annat håll.

2012-05-16, 09:06
Svar #10

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag tror att bakgrunden till att EJ Bodin och Olof Bodin har parats ihop är det faktm att båda släkterna övergår från stavningen Bodin till Baudin i slutet av 1700-talet. För EJ Bodins del stavas namnet 'Boudin' första gången 1782 vid sonen Johan Magnus dop. Alla hans barn stavar 'Baudin' med början på 1790-talet och EJB själv kallas  'Baudin' i dödboken 1813.
 
En annan undring: vilken roll spelade faddrarna? Tog man som fadder vid den tiden på sig något slags ansvar gentemot barnet eller var man bara ett vittne eller en statusmarkör?

2012-05-16, 10:49
Svar #11

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Vad jag har hört, så var det en ära förr att få vara fadder, i alla fall här nere i Småland. Om det hände barnets föräldrar något så föll det på faddrarnas lott att sörja för barnet. Därför var det vanligt att det var släktingar som var faddrar, men givetvis också goda vänner, kolleger och grannar anlitadedes som faddrar. Ibland så kan man lista ut en hel del genom att titta på fadderskap och få ihop en del släktförhållanden.
 
Så jag får hålla med Kristian om att syskonen Blomfeldts faddrar nog bestod av goda vänner och kollegor. Likadant var det ju vanligt förr att prästen och prästfrun ofta ställde upp och var faddrar, det hade väl en del med prästsysslan att göra.
 
Tack Håkan, för förklaringen med Bodin / Baudin. Några som speciellt är faddrar till EJB:s barn är Stenmans-släkten, det är en släkt med ursprung från Gävle, och det var ju Gävle som EJB kom ifrån 1768. Organist Carl Stenman tror jag är född i Umeå 1745, vars far ( kommer ej ihåg namnet så här på rak ärm ) Stenman är född också i Umeå 1710, och vars far i sin tur är född i Gävle.
 
Det var mest en tanke att EJB var Ottiliana Blomfeldts och Olof Bodins son också. Han hade passat bra in i syskonskaran.
 
Jag ska kolla lite mer på vad du har skrivit igår, Kristian, det verkar intressant. Du har rätt i att Ottiliana Blomfeldt och Kasper Fredrik Blomfeldt nog bara följde militärens order och att de inte hade några direkt anhöriga i närheten. Om Johan Henrik Blomfeldt och Didrik Blomfeldt var deras bröder, så avled båda två tidigt och fanns ju inte heller till hands.

2012-05-16, 19:49
Svar #12

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Tack Håkan för redogörelsen av stavningen Baudin/Baudin! Ja, EJB är onekligen en gåta. Somt talar för ett släktskap med Olof Bodin, somt däremot. Har just kikat på Gävle stads mtl för 1767 och 1768, men även där lyser han med sin frånvaro. Den enda med detta namn är en lärling Michael Bodin på Andra kvarteret nr. 124 (1767) resp. 169 (1768). EJB bör således sökas i någon av grannsocknarna.
 
Vad gäller Casper Fredrik Blomfelt, har jag just gått igenom den 1710 års bevarade rullan för Estniska adelsfanan. Någon Casper Fredrik har jag ej kunnat finna, men däremot Diedrich Blomfeldt, som ska ha gått med där redan 1709 för Märjamaa socken. Antingen har Adam Lewenhaupt blandat ihop dessa båda herrar eller så var Casper Fredrik upptagen i en andra, ej bevarad rulla från samma år. Alternativ tre är att volontärer ej togs upp i rullorna där och då. Ska undersöka detta närmare på Krigsarkivet. Intressant dock att Diedrich redan då var bosatt här, varför man får förmoda att han härstammade från trakten. Därtill nämns vad som verkar vara ytterligare två orter: Mosak?ll och Kagoser (?), vilka jag ska undersöka närmare härnäst.
 
Tack också Carina för påminnelsen om jungfru Justina Grolls fadderskap, vilket i min värld betyder att Britas flicknamn var just Groll, men att hon tidigare var gift med en Thumb von Weingarten.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-16, 22:13
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Mellan 1745-1756 så kan eventuellt Kasper Fredrik befinna sig i Skellefteå. Han ska bo på något de kallar Bostället i Skellefteå och som har med militären att göra. Tyvärr vet jag i nuläget inte mer än så än. Jag har dålig koll på Kasper Fredriks tid i Skellefteå.
 
Rutvik no 10 är ett Kaptenslöjtnantsboställe. Någonstans läste jag att en bonde sålde Rutvik No 10 till militären på 1690-talet.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-16 22:40)

2012-05-17, 12:44
Svar #14

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Appropå faddrar igen:
Jag har lite svårt att tolka alla dessa ståndspersoner som figurerar som faddrar för EJB:s barn. Exempelvis regementschefen överste Wilhelm Mauritz Pauli som är fadder för tvillingarna Anna Margareta och Brita Sophia 1787.  
En regementsskräddare kan väl inte ha haft så särskilt hög status i samhället?
 
Kan det vara så att översten kände på sig att Anna Margareta skulle komma att gifta sig med Zacharias Bång, förebilden till Sven Dufva? ;-)

2012-05-17, 16:44
Svar #15

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Hej igen Håkan.
 
Ja, det har gjort mig konfunderad många gånger när det gäller Erik Johan Baudin. Han verkar till att röra sig med många olika folk, ur alla sorters olika samhällsklasser. Tittar man på Baudins faddrar så verkar han till att komma från en högre samhällsklass, uppväxt kanske som barn till högreståndspersoner. Därför hade han passat bra som en son till Olof Bodin och Ottiliana Blomfeldt. Likadant har han samma namnsättning som de har i sin släkt, plus att Magnus verkar vara ett viktigt namn i hans släkt.
 
Erik Johan Baudins döttrar kallas i vuxen ålder för Jungfru vid dop etc, ett uttryck som skrevs om lit högreståndspersoner. Annars skrev de piga om vanligt folk, tycker jag.
 
Det kan ju vara så att Erik Johan Baudin inte har hamnat i någon födelsebok och inte fått sin födelse inskriven, t ex att hans föräldrar var på resa och han föddes i en annan socken än hemsocknen.  
 
Någonstans ska det finnas i en dombok att Erik Johan Baudin blev retad för att vara fattig. Varför skulle han bli retad för att vara fattig när de flesta på den tiden var väldigt fattiga ? Då slog mig en tanke, att det eventuellt kan vara så att Erik Johan Baudin föddes i en bättre familj, och när han senare i livet, efter åtminstone 14 barn att sörja för, hade fått det sämre ställt, så blev det att dessa människor som kanske kände till Erik Johan Baudins status från början, gjorde sig roliga på hans bekostnad. Detta är bara en tanke, jag vet inte om det är så men det kan ju ha gått till så.
 
Sedan har vi dottern som levde med resandefolket, jag tror hon rymde med dessa. Men EJB hade många barn och liksom idag så hade människor förr med, olika personligheter och en del var struliga. Även EJB själv spelade väl för några glasförare vid Strömbäcks bruk och dessa var ofta av resandefolket. Jag vet inte om det var fiol EJB spelade, och om det var det så tycker jag det tyder på en viss bildning i alla fall.
 
EJB är väldigt svår att få grepp om. Sedan tycker jag inte det är så konstigt om han blev fattigare och fick sämre status när han försörjt ca 14 barn, 18 tror jag att jag har fått det till någon gång.
 
Sedan tror jag att det var nog inte vem som helst som fick bli regementsskräddare. Det tyder på en viss aktning att han blev det.
 
En son till EJB blev landsfiskal och var förmögen när han dog, en son blev trumslagare, kort sagt så hade de väldigt varierande yrken.
 
Ja, Håkan, jag är lika konfunderad som du.

2012-05-17, 18:02
Svar #16

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Utmärkt sammanfattning, Carina!
 
Just de skäl du ovan anger får mig att även fortsättningsvis hålla EJB för en trolig son till Olof och Ottiliana, helt enkelt då mer tyder därpå än däremot. Klassdykningar var vid den här tiden en inte alldeles ovanlig företeelse. Exempelvis Inga Lagerborg (Fredrik Bodins fru) föddes i en mkt förmögen familj, men var trots detta mer eller mindre utblottad mot slutet av sin levnad.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-17, 18:16
Svar #17

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Tack, Kristian.
 
Jag måste passa på att rätta mig själv i angående inlägget jag skrev att Kasper Fredrik Blomfeldt bodde på Bostället i Skellefteå, jag har hittat en gammal anteckning där det står att Bostället ligger i Nederluleå, så troligtvis är Bostället i Skellefteå fel.

2012-05-17, 20:34
Svar #18

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Henrik Magnus von Buddenbrock blev överste 1717 och deltog som sådan i fälttåget mot Norge 1717-19, varefter han bosatte sig på Öjebyn 1, Piteå. 1719 står det bara Öfverstebostället, men fr.o.m. 1720 står han där också nämnd. Just 1719 och är också det år Ottiliana Blomfeldt tidigast kan beläggas, som dopvittne vid två tillfällen. Man får anta att det också var året då hon kom till Piteå för att tjäna som överstens och kusinens (?) kammarjungfru.
 
Vad gäller Casper Fredrik, verkar din uppgift om Skellefteå stämma, då han förflyttades till Skellefte kompani 1742-01-02.
 
Vad som verkar vara Olof Bodins bouppteckning kan förresten läsas här: Piteå tingslags häradsrätt AI:a 9, Bild 458/sid 442. Svårläst text, men där framgår i alla fall att häradsskrivaren Lars Bodin var dennes broder.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-18, 00:19
Svar #19

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Jag ska försöka kolla Olof Bodins bouppteckning jag med. Det verkar ju som om Ottiliana kom till Piteå då tillsammans med Henrik Magnus von Buddenbrock. Jag tror med att Henrik Magnus är släkt till syskonen Blomfeldt på något sätt, och åldersmässigt kan ju eventuellt kusin stämma rätt så bra. Jag tror att de är släkt via mödernet. Jag ska försöka följa Henrik Magnus von Buddenbrock bakåt i tiden. På så sätt kanske man stöter på en uppgift som är något av värde eller en intressant person. Ska fundera ut till imorgon hur jag ska gå tillväga för att följa H M Buddenbrock från Piteå 1719 och bakåt i tiden.  
 
Jag kommer inte ihåg nu på rak arm var i Estland jag hittade en del von Buddenbrock. Jag skriver i alla fall av dom personerna nedan :
 
Gertruda Buddenbrock
Berend Otto Buschhövden
s. Conrad Buschhoweden
 
Agneta Elisabeth Buddenbrock
Moritz Friedrich Gersdorff ( alt. Jersdorff )
 
Casper v Buddenbrock
Anna Gutsleff
 
Sedan på samma sida står också dessa personer:
 
Johanna Charlotta ( här har jag inte skrivit mer, så jag vet inte om dessa 2 namnen hör ihop, så att personen Printz har 4 förnamn eller om det är 2 personer )
( Johanna Charlotta ) Emily Dorothe Printz, gift med
Jurgen Christopher Martens
 
Peter Örneklou, död 1700 i Lybeck
Hustru Christina Printz, död 1696 på Ösel
 
Ovan finns det en Martens. Didrik Blomfeldt har som fadder till ett av sina barn en Jungfru Martens.
 
Sedan funderar jag på den gemensamma faddern syskonen Blomfeldt har till sina barn, likadant förekommer syskonen Blomfeldt som fadder till Jacob Böös barn. Jacob Böös ska enligt nätuppgift vara född 1691 i Livland.  
 
60 år innan Jacob Böös föddes så levde Wilhelm Böös född i Örebro. Han blev adlad Drakenhielm. Även Wilhelm Böös hade någon gård i Livland, plus en del gårdar i Sverige, däribland även Ludgonäs i Ludgo. Ludgonäs ärvde ju sedan Johan Henrik Blomfeldts son Johan Jakob, f. 1712 i Ludgo av sin moster. Jag fick en tanke att Jacob Böös f. 1691 i Livland, är en ofrälse släkting till Wilhelm Böös född i Örebro. Det är bara en hypotes som egentligen inte har så stor betydelse.
 
I Piteå lever också Hedvig Juliana Wattrang och Otto Reinhold Ladau. Hedvig Juliana Wattrang är född 1688 i Stockholm. Hennes make är född 1683 i Livland. De får sina barn på Ludgonäs.
 
Johan Holsts syster Elisabeth Holst f. ca 1680 i Gävle, gift med Johan Bruun. De har en dotter som heter Judit Bruun och Judit Bruun var gift med Reinhold Otto Fock, som eventuellt är en släkting till Gideon Fock.
 
Johan Holst och Elisabeth Holst har en halvsyster på mödernet, Juliana von Ringenheim ( kallad Gunilla i kyrkboken ). Hon var gift med Sven Printz i Gävle.
 
Detta är inga uppgifter som löser syskonen Blomfeldts ursprung, skulle bara se om det kopplade till att lösa något av deras anor, men det gjorde det inte.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-18 00:23)

2012-05-18, 14:53
Svar #20

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Finns det någon som är duktig på att tyda texten om Olof Bodin i Piteå tingslags häradsrätt AI:a 9, Bild 458/sid 442 ??? Den är jätteknepig.
 
Vad hände egentligen med Olof Bodin ? Var han utsatt för ett brott ? Jag tror att man kan få en hel del information om Olof Bodin här, men jag kan inte heller tyda allt och får inget samband. Det skrivs något om hans sterbhus och änkan.
 
Änkan Ottiliana Blomfeldt nämns här som dygdesamma, sen får jag inte ihop det men just ordet dygdesamma skrev de gärna förr framför ståndspersoner.

2012-05-18, 15:07
Svar #21

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Står det en titel framför Ottiliana Blomfeldt längst ner på högersidan, Piteå tingslags häradsrätt AI:a 9, Bild 458/sid 442, i samma text som efterfrågas ovan, om Olof Bodin ?
 
Om anbytarvärden tycker jag har lagt frågorna fel så får du gärna flytta dom till läshjälp istället. Bara tänkte det hör ihop med Bodin och Blomfeldts.

2012-05-18, 15:37
Svar #22

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Här har helt klart hänt något. Det är ett domboksmål. En del av texten går att tolka. Änkan Bodin/Blomfeldt har i sitt oförstånd vållat en fara, sedan verkar det som om hon har förringat sitt ansvar. Jag är inte säker men det verkar som om det är något med sterbhuset, och ett papper men som sagt jag är väldigt osäker på texten.
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-18 15:58)

2012-05-18, 18:50
Svar #23

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Oj, här är så mycket information så att jag ser att jag har missat din uppgift om Adelsfanan, Kristian. Jättebra att du kontrollerar det. Jag kan bara hålla med att Diedrich Blomfeldt måste ha kommit från trakten runtomkring Märjamaa.
 
Det är nog bäst att återvända till Livland igen. Det är bättre att forska där, i och med att han finns i området. För jag tror inte att Piteå och Nederluleå socknar kan ge oss svaret. Naturligtvis att man inte hittar något när man söker på fel ställe. De är inte från Sverige och svaret finns säkerligen i Livland. Det är ju rätt naturligt att det inte finns en endaste Blomfeldtare i deras närhet, så Piteå lfs C:1 har jag dammsugit, och där finns ingen ledtråd, Nederluleå har jag inte tittat i lika mycket, men det jag har sett i den så finns det ingenting som binder Kasper Fredrik och Ottiliana till den socknen heller. Du har rätt, Kristian, de lydde bara militärens order. Den miljön tror jag även att de är uppväxta i, så de är säkerligen vana vid militären och uppfostrade i dess anda.

2012-05-19, 16:23
Svar #24

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Hej igen!
 
Jag har nu gått igenom alla de för den aktuella tiden befintliga namnregistren från det lettiska Livland och även gått igenom ett stort antal icke-indexerade kyrkböcker. Inte EN Blomfeldt/Blumfeldt/Blomenfeldt har påträffats, men väl en hel del Blohm/Bluhm/Blume, liksom också är fallet med det estniska Livland. Intressant är att samma namn vi stött på i Estland ständigt återkommer även i dessa register, såsom Brandt, Berends, Fock, Holst, Budberg, Taube, och inte minst Blohm. Om det nu funnes en frälse eller i varje fall borgerlig släkt Blomfeldt, borde den ju rimligtvis också ha påträffats någonstans. Att så nu ej skett, övertygar i alla fall mig om att syskonen Casper Fredrik och Ottiliana ej föddes med detta namn, utan troligen just som Blohm/Blume. Adliga ätten Blume är ju också den enda av släkterna som har något slags likhet med Johan Jacob Blomfeldts sköld. Har också noterat ett par exempel på ofrälse personer Blom, som fått detta efterled som soldater. Varför så har skett i fallet Casper Fredrik, kan man blott spekulera i. Kanske man ville undvika sammanblandning med det i rullorna betydligt vanligare Blohm. Kanske man ansåg att Blomfeldt klingade än mer krigiskt.
 
Tack också Carina för din tapperhet med domboken! Har själv mkt svårt att tyda texten, men kanske vi kan knäcka den ihop? Förslagsvis kan jag lägga upp ett stycke i taget, som du sedan kan komma med dina synpunkter på eller vice versa.
 
Nu ska jag kika närmare på alla Blommar och Blommor i och kring Märjamaa.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-19, 16:48
Svar #25

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Jag håller också på att kika i Estland. Du har verkligen gjort ett jättearbete, Kristian. Tack för din genomgång av det Lettiska Livland. Det är väldigt tidsödande. Då ska vi nog troligtvis satsa på det Estniska Livland. Där finns i alla fall några mer namn som skulle kunna bli adlade till Blomfeldt, eller i alla fall vara släkt till Blomfeldts i Piteå. Liksom du har jag tittat på Blume/Blom/Blum i området kring Märjamaa. Det fanns en hel del.
 
Johan Blom 29/9 1632
 
Jonas Blom 8/8 1651
 
Christof Blume 3/12 1652, från Leipzig
 
Christina Maria ( om det står Maria är jag osäker på ) född Blumfels, var gift med Johan ( ev Koskull ), död 11/3 1759
 
I Dorpat
 
Carl Blom 1/10 1735 ( honom kan man nog lägga åt sidan, omk i alla fall 1711 hette syskonen Blomfeldt i efternamn ), gift med Anna Margareta Rosenberg
 
1707 i Dorpat, i den äldsta boken, finns det en flyttlista över personer och där finns en man som är Fältväbel med sin son Fredrik men där är ett efternamn som ser ut som Boomvels eller Loomvels. Det är endast fader och son som flyttar eller reser. De står antecknade i tydligen vad som är listan för det finare folket och ståndspersonerna. Ju längre ner i listan man kommer desto vanligare personer.
 
mvh
Carina
 
(Meddelandet ändrat av jensen 2012-05-19 16:52)

2012-05-19, 17:04
Svar #26

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
Jag håller också med dig i, Kristian, att man känner igen en massa namn men det är konstigt att det då inte finns en Far Blomfeldt, när alla andra namn finns där i Livland. Därför tror jag också att han inte kan ha hetat Blomfeldt utan som du skriver Blom/Blome/Blume. Far Blomfeldt levde ju i alla fall år 1700-1701 för då föddes ju Ottiliana, efter det kan han ju eventuellt ha dött tidigt. Kanske har far Blomfeldt aldrig ens varit i Sverige, utan stannade i Livland. Jag tycker att det inte egentligen skulle vara så svårt att hitta honom för år 1700 hade de ju rätt så bra bokföring, både i Sverige och Estland, men detta var en riktigt svår nöt att knäcka.

2012-05-19, 17:55
Svar #27

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Nedan följer min tolkning av de första två sidorna i akten. Kom gärna med synpunkter, inte minst på de understrukna orden!
 
..företrädde wår häradsskrivare, wälbetrodde Eric Claudelin och inlade en längd på mina stämde arf af de kronoutskylder i denna socken som nu mana afl. kronobefallningsmannen wälbetrodde Olof Bodin i lifstiden för innevarande (struket)/ inrättadt år, till upbörd haft under förmählan, som hade han , så wida honom icke wara meddelt pant af gultna upbördsboken, warit föranlåten besagda akt längd at uprätta, efter det utdrag der af, som häradsskrifvaren i det 4:e sagde nyet wälbetrodde Lars Bodin, såsom aflidne Befallningsmannen Olof Bodins sterbhus ombudsman, till honom afgifvit, anhålla ud härhoos, i följe av det aspective/respective Landzhöfding oinbetals itererade förandvarda, af 6:e ?? uträkna, som ock uplåtit wändt , det wille Häradsrätten beskaffansaken af samma Akter  undersöka, samt behörig eritiation der öfwer honom meddela.  
 
Och som af nämnden, på tillfrågan, wid handen gifvit wardt, at de för belagda akt debiterade, till förklaring där öfwer, till detta ting blifwit inkallade, jämwähl, i en myckenhet befinnes förhanden; altså blef ock werkande akts ransakning företagen samt under tecknad af mågen werkande Kronobefallningsmannen Olof Bodins sterbhus fullmäktiges närwaro här wid, krono länsmannen Petter Hamberg insagd () at kungiöra Bodins efterlåtna änka, dygdesamma Ottiliana Blomfelt, nödwändig saken häraf, såsom ock, at härhoos meddela part af upbördsboken, i fall häraf, en eller annan underrättelse skulle förekomma nödig at intaga, blifwandes i afsikt at minna lidne, uti en så widlyftig ransakning, som den ingifna Akt längden syntes föreställa, emedlertid med Aktransakningen börjat och för en och hwar frånkallad, en sådan underrättelse inhämtad, som in margine antecknad finnes, i uppsåt at här samma sedan sterbhusets ombudsman förelåta, och då intaga hennes hon här wid hufna Land at påminna; Nu/Må  jämwähl Länsmannen Hamberg wid sin återkomst föredraga månda, det hade bemälta Ottiliana Blomfelt anwändt.

2012-05-19, 18:31
Svar #28

Utloggad Kristian Lagerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: 2019-01-22, 00:26
    • Visa profil
Strålande, Carina!
 
Klokt att du tolkat Boomvels/Blumfels som möjliga namnvarianter. Har själv sett såväl Blumfelt, Blumfels, Blomfelt som Blomfeldt. Blomfeldt stavas f.ö. i mtl för Piteå stundom även Blomfeltz. Med tanke på att Casper Fredrik i den äldsta källan (Svea livgarde 1711) kallas bara Fredrik är det heller inte omöjligt att det faktiskt kan vara han som flyttar med sin far 1707. Var exakt finns den uppgiften? Intressant också att fadern var fältväbel. Jag misstänker att det är den titel, Sin Weber el. Fin Weber, Diedrich Blomfeldt har i Märjamaas böcker.  
 
Vad gäller Christina Maria (?) kan det ev. vara Diedrichs dotter Agnetha Christina f. i Märjamaa 1725-02-17. Hon gifter sig som Anna Christina med J?rgen (Johan?) von Koskull 1745-11-08 i Märjamaa. Avled hon månne i Märjamaa?
 
Johan Blom 29/9 1632, är det hans födelsedatum eller dödsdito? I vilken församling fann du honom?
 
Jag finner som du att mer tyder på att syskonen är födda i estniska Livland än i Lettland. Samtidigt pekar Henrik Magnus von Buddenbrock och nätryktet på Riga med omnejd, varför jag även ska kika närmare på alla däromkring bosatta kandidater Blohm/Blume.
 
Vänligen,
Kristian Lagerström

2012-05-19, 19:29
Svar #29

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2204
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 18:24
    • Visa profil
 Jag har sökt en bra stund efter Fältväbeln Boomvels och sonen Fredrik men nu kan jag inte hitta tillbaka dit. Det var i Dorpat ( Tartu ) har jag antecknat på pappret. Det är i en kyrkbok som är angiven börja på 1690-talet, men den börjar först år 1702. Boomvels/Loomvels är bland de 5-10 allra första sidorna i boken. Där bor också ( längre fram i boken ) en Sophia Fabritius med son Tomas, kanske eventuellt att hon är släkt med Jakob Fabricius med flera i Piteå. Fast det är en bokstav som skiljer i namnet, så var det olika länder, språk, och vem som skrev. Hittar jag det skriver jag igen.
 
Johan Blom 29/9 1632, hittades i Märjamaa. Dessvärre är jag osäker ibland på årtal, och vet inte om det är födelse eller dödsdatum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna