ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bleichert, von  (läst 1022 gånger)

2005-11-07, 09:46
läst 1022 gånger

Per Lekberg

Nicolaus von Bleichert var hovjuvelerare hos Ulrika Eleonora och adlades, men introducerades aldrig. Han kom till Stockholm i 1700-talets början. Om någon har sett uppgifter om sagde man som kan belysa var han befann sig före och kring sekelskiftet 1700, vore jag mycket tacksam att få del av dem. /Per Lekberg

2005-11-07, 18:40
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Har du tittat i Schlegel & Klingspor (Den ointroducerade svenska adelns ättartaflor)?
Där står bl a att han blev hovjuvelerare hos Karl den XI redan 1689 samt att han var född i N?rnberg.

2005-11-07, 23:46
Svar #2

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Var han möjligen släkt med vargeringskarlen vid Hälsinge regemente Jakob Johansson Bleichert (f 1738 i Mitau, Kurland) i Strandäng, Delsbo? Han blev gift 12/12 1762 i Delsbo m änkan Kerstin Persdotter i Strandäng. KP var dotter till soldaten Per Bergbom och hans hustru Mareta Persdotter, ?, Forsa. JJB var son till Johan Frans Bleichert och hans hustru Maria Tomasdotter, Mitau, Kurland.  
 
Hälsningar, Mikael!

2005-11-09, 10:07
Svar #3

Per Lekberg

Tack Staffan och Mikael för uppgifterna! NvB var alltså i Sthlm redan i slutet av 1680-talet och var född i N?rnberg. Jag ska kolla Schlegel & Klingspor, men har någon uppgifter om var han befann sig före 1680 vore jag tacksam om svar. Släktförbindelserna mellan de som bär namnet (von) Bleichert vet jag tyvärr inget om. Namnet verkar inte helt ovanligt i Tyskland, men oklart hur vanligt relativt sett. /Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna