ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-18  (läst 4362 gånger)

2001-06-02, 10:04
läst 4362 gånger

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej jag skapar här en ny disskussion om släkten Björn/Bamse.
Jag undrar om det är någon som vet något om Jon Helleson Björn som bodde i Kärrslätt.
Jag undrar om något vet när han levde vad hans fru hette vilka gårdar han ägde vad hans föräldrar hette och vad hans barn hette.

2001-06-02, 12:35
Svar #1

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Den släkt i Kärrslätt som Jon Hellesson tillhörde har behandlats i två artiklar av J A Nordström:
 
* Personhistorisk Tidskrift 1924 årg XXV, häfte 1-2, s 4-19: 'Rester av ett lägre frälse i Bohuslän i slutet av den danska och början av den svenska tiden'.
 
* Vikarvets årsbok nr 29 1976-1977, s 70-74: 'Frälsesätena Kärrslätts och Rävlanda på Tjörns äldre historia.
 
Dessa artiklar är nog ganska uttömmande ifråga om det man kan veta om Jon Hellesson och tiden före honom. Möjligen kan du också hitta lite utförligare information om Nordströms källmaterial genom att studera hans privatarkiv på Landsarkivet i Göteborg. Min sammanfattning nedan grundas på dessa artiklar.    
 
Jon Hellesson är nämnd i livet mellan 1621 4/5 och 1650 25/11. Från förstnämnda datum finns ett brev bevarat i en kopia från 1700-talet vilket förvarats på Riksarkivet. Det handlar om gården Kärrslätts inhägnad. Sistnämnda datum kungjordes ett brev av kung Fredrik III där Jon Hellesson fick bekräftelse på gamla friheter [Bohusläns Kopiebok]. Såsom knape och tillhörig lågadeln var han fri mot vissa skatter i utbyte mot att han bistod kronan med häst och ryttare. Nordström anför en familjetradition från 1700-talet om att Jon Hellesson själv hade tjänstgjort som ryttarkorpral. Han lämnade 1648 16/8 själv in förteckning över sitt och sin hustrus jordagods. Förutom sätesgårdarna Kärrslätt (Stenkyrka sn) och Tronnum (Torsby sn) omfattade det: Slettne, Kornö (Lyse sn), Styrdalen (Valla sn), Gunneröd, Skolleröd (Lycke sn) samt Nordvik (Björlanda sn). Jon Hellesson och hans hustru var knappast ensamma ägare till alla dessa gårdar.
 
Jon Hellessons far som bör ha hetat Helle är inte känd i samtida källor. Han torde ha dött före 1579 9/8 då biskop Jens Nilsson i sin visitatsbok anmärker att Kärrslätt bebos av prästsonen Björn Nilsson. Denne synes ha varit gift med Jon Hellessons till namnet okända mor. Enligt en lagmansdom från 1602 erkände de sig båda för att vara ofrälse. I domen sades dock att det stod Björns styvbarn fritt att senare göra anspråk på frälse eller adlig frihet. Jon Hellesson lyckades ju också med detta.
 
Vem denne Helle var son till vet man inte med säkerhet. Nordström håller det för troligt att han var son till Jerp J:son i Kärrslätt som 1582 beseglade den norska adelns kungahyllning. Hans sigill innehöll ett bomärke och initialerna J J. Nordström har den hypotesen att han var bror till den samtida knapen Herman J:son på Rossö, Stala sn. Denne hade i sitt sigill också ett bomärke och initialerna H J. Frågan är: Var det samma bomärke eftersom Nordström tror att de var bröder? Jon Hellessons eget sigill innehöll ett heraldiskt vapen. Nordström skriver att det var samma vapen som användes av knapesläkten på Kåröd i Myckleby sn på Orust. Detta vapen hade en lax i skölden och en laxstjärt på hjälmen. En bohuslänsk väpnare, Tord Gunnarsson, hade adlats med detta vapen 1490. Släktskap med honom är ju trolig men okänd. Om övriga, ganska oklara, släktförhållanden i Kärrslätt under 1500-talet, se nämnda artiklar.
 
Jon Hellesson var gift med Siri Hemmingsdotter. Hon var dotter till knapen Hemming Olofsson i Tronnum, Torsby sn, och Kerstin Svensdotter. Uppgifter om denna släkt (med referat av primärkällor) finns i boken 'Gårdarna i Tjuvkil' av Evert Samulelsson och Åslög Svensson. Enligt Nordström överlevde Siri sin make men jag saknar källa för detta. Nordström har också anmärkt att Jon Hellesson var död före 1653 1/12.  
 
Nordström nämner följande barn till Jon Hellesson: Halvor Jonsson Bamse, Jerp Jonsson Björn, Björn Jonsson, Anna Jonsdotter Björn, Åsa Jonsdotter, Kerstin Jonsdotter samt Ingeborg Jonsdotter.  
 
Det var sonen Jerp som först kallade sig Björn. När han inför de svenska myndigheterna redogjorde för sin frälsefrihet hänvisade han också till ett adelsbrev utfärdat 1457 för en viss Simon Haraldsson. Dennes vapen var en halv brun björn i blå sköld och på hjälmen sex bruna strutsfjädrar. [Bohusläns kopiebok sid 918] Jerp Jonsson Björn påstod att den adlade var hans farfars far men det är givetvis en kronologisk orimlighet.  
 
Om Jerp Jonsson Björn och hans barn kan man också läsa på sidorna 63-64 i boken 'Jöns Gullbrandsson i Vräland' av Folke Almegius.
 
Med vänliga hälsningar  
Anders

2001-06-03, 10:45
Svar #2

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för ditt utförliga svar Anders.
Jag undrar om du vet lite mer om hans dotter Anna Jonsdotter Björn när hon var född och död vilket yrke hon hade. Jag vet hennes gifte det var med Olof Reersson Green av Rossö. Vet du föresten vad Olof hade för yrken och var han ägde mark någonstans.
Mvh Per Svensson.

2001-06-03, 15:44
Svar #3

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Per!
 
Anna Jonsdotter Björn anges vara änka 1676 20/5. Jag gissar att källan till detta är Orusts och Tjörns dombok. Hon måste vara född efter 1607 25/10 för då uppges hennes mor, Siri, enligt ett arvskifte ännu vara ogift. (Arvskiftet skall finnas i Kungälvs stadsarkiv. Det finns refererat i boken om Tjuvkil jag nämnde.) Såsom Rune Edström skrev i Månesköldsdiskussionen kan man inte tala om yrken för gifta kvinnor vid denna tid. Hon var husfru helt enkelt.
 
Om Olof Reersson Green och hans släkt kan du läsa i Nordströms artikel 'Släkten Green av Rossö'. Den är införd i Norsk Slektshistorisk Tidskrift band 6 från 1937 (s 178-183). Även Tiselius tar i sin bok 'Bohusläns gamla adliga gods och sätesgårdar' från 1925 upp släkten Green av Rossö. Nu innehåller hans bok många felaktiga eller synnerligen osäkra uppgifter så man får vara extra försiktig med honom. Det han skriver om Olof Reerssons jordinnehav verkar dock korrekt eftersom han där citerar och hänvisar till primärkällor. Rossögodset (som bestod av större och mindre gårdsdelar på Orust och Tjörn) ändrade karaktär under hans tid genom att det mesta förpantades. Du får nog bäst bild av det hela genom att kolla i nämnda arbeten. Dessa arbeten kan också vara en bra ingång om man skulle vilja kontrollera något i de riktiga källorna; jordeböcker, domböcker, rusttjänstlängder etc.
 
Även Olof Reersson Green kan betecknas som knape. Till levnadssätt påminde han och andra lågfrälse personer i Bohuslän nog mest om storbönder.  
 
Med vänlig hälsning
Anders

2001-06-03, 16:03
Svar #4

Utloggad Per Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Anders
Jag har fått av en källa som säger så här Jons far tycks ha hetat Helle med tillnamnet Halvardsson. Och hans far var Halvard/Haluard Björnsson i Kärrslätt. jag undrar om du också har sett dessa uppgifter. Jag skulle vilja ha din åsikt över hur pålitliga den här källan är.
Mvh Per Svensson

2001-06-04, 13:42
Svar #5

Alfred Adielsson

Hej Anders och Per.
Här rdeovisar jag upgifter jag fått från Magda Måneskjölds bok Våra Vikaingaförfäder.
Att Jon Hellesons far var Helle Halvardsson hans far var Halvard Björnsson i Kärrslätt och hans far var en Björn med okänt efternamn.
Vänliga hälsningar Alfred Adielsson

2001-06-04, 16:12
Svar #6

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Jag är mycket tveksam till om Magda Måneskjöld hade några belägg i samtida källor för den anlinjen. Redovisar hon några källor eller är det bara spekulationer? I och för sig är det nog inte omöjligt att Helles far hette Halvor Björnsson, men det återstår att bevisa.
 
Även J A Nordström kände till denne Halvor i Kärrslätt. Belägg finns för honom i en kopia av ett brev från 1563. Kanske är han identisk med en Halvor Björnsson som nämns i andra handlingar från Bohuslän under 1500-talet. 1563 nämns också en Åse i Kärrslätt, kanske samma som den Åse i Kärrslätt som nämns i jordeboken 1615.  
 
Der finns alltså en handfull belägg för personer med anknytning till Kärrslätt under 1500-talet. Om hur dessa personer inbördes var relaterade säger dock källorna inget. Säkert tillhörde de samma släktkrets (namnen Jerp, Halvor och Åsa är ju alla representerade hos Jon Hellessons barn). Mer än så kan man knappast säga.
 
Jag tror att de två förstnämnda artiklarna av Nordström bäst beskriver situationen. Notera att han på vissa punkter reviderat sin egen uppfattning mellan 1924 och 1977. Även om inte heller han kan ge någon komplett bild av ägande- och släktförhållanden i Kärrslätt under 1500-talet så är det en mycket intressant läsning!
 
Med vänlig hälsning
Anders

2001-06-04, 20:12
Svar #7

Alfred Adielsson

Hej Anders
Den här Simon Haraldsson du nämner i ditt inlägg
lördag den 2 juni 12,35. Har jag istället uppgifter på att han istället skulle heta Ravaldsson i efternamn.Det namnet är han nämnt under på internet adressen http://www1.tripnet.se/~Lennarts/bamse.html
Där finns förövrigt en bild på släkten Björn/Bamses vapensköld.
Med vänliga hälsningar Alfred Adielsson

2001-06-04, 20:25
Svar #8

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Hej Alfred!
 
Ja, det fanns/finns tydligen två avskrifter av hans sköldebrev med olika uppgifter om efternamnet. Enligt Jerp Björns avskrift hette han Haraldsson. Enligt en samtida avskrift som ska tillhört Margareta Huitfeldt hette han Ravaldsson. Björn-vapnet användes också av länsmannen Krok Olsson i Kyrkefjäll, Stenkyrka sn, i dennes sigill.
 
M v h Anders

2001-06-04, 20:51
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En liten korrigering till ovanstående inlägg: Kyrkefjäll ligger i Klövedals socken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-06-07, 18:50
Svar #10

Ove Tegnér (Ove)

Enligt bestämmelserna för detta modererade forum citerar jag:
Det möter hela inga hinder att omnämna webbadresser i ett sammanhang, typ ”Boken du sökte hittade jag i Libris-katalogen (www.libris.kb.se)...”
Enligt de e-brev jag fått från denna diskussionstråd så verkar det som om minst tre inlägg den 6:e juni raderats !
Märkligt att man inte kan hänvisa till en privat ickekommersiell sida när det gäller släktförhållanden som man diskuterar här !?
 
Vi får väl ta kontakt med varandra sinsemellan  i stället ? Då är det ju inget forum längre förstås. Bedrövligt ledsamt detta...
 
// Ove

2001-06-08, 12:10
Svar #11

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Har du tatt dette direkte opp med Skogsjö? Om ikke burde det gjøres, da det virker særs underlig at nevnte sider skulle være fjernet om de ikke strider mot bestemmelsene du siterer.
 
Innleggene burde kanskje kreves tilbakeført?
 
mvh Are

2001-06-08, 22:59
Svar #12

Ove Tegnér (Ove)

Hej alla
 
Enligt de e-post inlägg jag fick från forumet som anbytarvän och medlem så såg det ut som mitt ovanstående inlägg, angående borttagandet.
 
MEN jag kanske inte hade alla uppgifter...
 
Jag fick i alla fall svar på tal från Skogsjö. Kanske var jag för snabb i mina fördömanden och hade inte tillräckelig information ? Jag torgförde ett misstyckande utan tillräcklig grund.
Enligt Håkan Skogsjö så fanns där andra, för oss vanliga användare helt OTROLIGA överträdelser i denna diskussion. Jag är inte i bestånd att bedöma detta och mycket förvånad.
Tydligen så finns det illvilliga viljor i anbytarforumet, tyvärr. I så fall förstår jag Håkan, att han som moderator har tråkiga göromål att att itu med. MYCKET tråkiga saker som jag inte vill ta upp här själv.
 
Jag ber så mycket om ursäkt Håkan. Finns det så många bottnar och konstiga individer här så gör du ett jättejobb att vi överhuvudtaget kan ha ett forum alls. Ingen ironi eller sarkasm, fullständigta allvar från mig.
 
mvh // Ove Tegnér
PS: Titta ändå gärna på MIN hemsida genom länken på min avsändare ovan. Där finns bl.a. Björn/Bamse i Bohuslän.
DS.
 
mvh // Ove

2001-06-09, 11:16
Svar #13

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De borttagna inläggen innehöll inget som på något (synligt) sätt bröt mot Anbytarforums (offentliga) regler.  
 
De var inga släktforskningspolitiska inlägg, vilket ju är usch och fy i Anbytarforum numera. De innehöll heller inget påhopp av något slag.  
 
I innehållet lämnades upplysningar om en familj, föräldrarnas och barnens namn, och födelse- och dödsår för några av dem. Personerna levde på 1600- och 1700-talen. Och så lämnades upplysningar om var skribenten hade funnit uppgifterna, nämligen Tjörns Släktforskares hemsida, d.v.s. hemsidan till en av Släktforskarförbundets medlemsföreningar. Jag har kontrollerat denna hemsida, och de upplysningar som sägs stå där, står där mycket riktigt.
 
Den enda orsak för radering som jag kan komma på (om jag nu ska gissa, vilket man ju är tvungen till, eftersom redaktören av någon anledning inte vill offentliggöra orsaken) är att skribenten uppträtt under falskt namn. Är det skälet till raderingarna? Eller vilken annan otrolig överträdelse har skribenten gjort sig skyldig till? Skribenten själv påstod att Håkan Skogsjö ansåg att han gjort reklam för en hemsida (alltså Tjörns Släktforskares) genom att hänvisa till den. Ljög han då eller var det skälet till raderingarna?
 
Vi som abonnerar på Anbytarforums inlägg via epost ser ju inläggen, oavsett om de sedan raderas eller inte, och många hinner naturligtvis läsa dem i Anbytarforum innan de raderas. Att då bara radera till synes harmlösa inlägg, och sedan leka kurragömma med läsarna och vägra att offentliggöra orsaken till raderingarna - det drar ju bara ett löjets skimmer över både Anbytarforum och dig själv, Håkan Skogsjö!
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-06-09, 11:45
Svar #14

Helmfrid Carlsson

Varför uppträder den raderade skribenten under falskt namn, om hans inlägg är så harmlösa som påstås?  
 
I sådana fall borde han/hon/den/det väl kunna stå för sina inlägg? Och om han/hon/den /det skrev under eget namn, då finge de väl stå kvar.

2001-06-09, 13:31
Svar #15

Lars Öhman

När uppträder man under falskt namn i detta forum?
Om jag t.ex. sänder ett meddelande i mitt riktiga namn, men tillfälligt från en annan dator än den jag normalt använder, t.ex från en god väns. Uppträder jag då under falskt namn? Skulle mitt meddelande istället ha undertecknats av den gode vännen?
 
Min fråga grundar sig på vetskapen om att det ju går att spåra den dator som meddelandet sänts från, vilket i mitt exempel ovan inte är min egen utan den gode vännens.
 
Sedan undrar jag om det gör så mycket om någon är anonym så länge inläggen är seriösa. Det stör i varje fall inte mig. Och som sagt, fullständig anonymitet finns ju inte då det alltid går att spåra den dator som meddelandet sänts från.
 
Jag är medveten om att denna fråga kanske borde ha ställts under en annan rubrik och redaktören är i så fall fri att flytta den till en som är mer passande.

2001-06-09, 15:33
Svar #16

Ove Tegnér (Ove)

Uttrycket otrolig överträdelse är mitt och inte Håkans.
 
Jag tyckte det lät allvarligt att man uppträder under falskt namn som det handlade om. Nu innehöll de inläggen jag fick via e-post inget som man skulle behöva falskt namn för att vilja publicera.
 
Som jag sade tidigare så kanske det finns mer som jag eller någon annan inte vet om ?
 
mvh // Ove

2001-06-09, 15:46
Svar #17

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Jaha, då har vi fått veta orsaken till raderingarna, dock inte direkt från redaktören själv.
 
Eller har vi fått veta orsaken? Frågan är nämligen: Hur vet Håkan Skogsjö att vederbörande uppträdde under falskt namn?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-09-21, 15:07
Svar #18

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Jag härstammar från Kärrslätt genom Jon Helgessons bror Järp Helgesson (död 1701 i Starrkärr, Ödsmål), gift med Estri Olofsdotter.
 
Jag befinner mig beklagligt nog långt borta från alla mina kopior av Nordströms m fl artiklar, men har ändå bestämt för mig att Jerp Jonsson (Björn)när han redogjorde för sin frälsefrihet uppges även ha uppvisat ett äldre brev (från 1300-talet?) där gården Hoghen förekommer.
 
Av Tommy Nilssons inlägg på Rötter den 22/1 2000 framgår att Vincent Lunges jordebok år 1535 anger att Morlanda säteri ägde 3 öresbol i Hoghen på Tjörn, som Anders i Reffsland haver (dvs morfadern till Lauritz Olsson Green av Sundsby).
 
Vidare anger Tiselius i sin bok om Bohusläns gårdar (har tyvärr inte sidangivelsen i minnet) att knaparna på Kärrslätt var avlägset släkt med Margareta Huitfeldt och släkten Green av Sundsby.
 
Finns det någon som kan kasta ytterligare ljus över dessa eventuella band mellan Kärrslätt, Rävlanda och Sundsby?
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2001-09-21, 19:51
Svar #19

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Hej!
Vad jag vet så har Kärrslätt avlägset samband med Rävlanda och Sundsby via Måneskiöldarna. I övrigt så var det så att Jon Helgessons son (ej bror) Jerp efter Roskildefreden uppvisade Simon Haraldssons adelsbrev från 1457 och hävdade att denne var hans farfarsfar. Detta påstående håller dock inte för granskning enligt Nordström i Vikarvet 1977, och jag håller helt med honom.
 
Anders Ryberg

2001-09-21, 23:48
Svar #20

Eivor Andersson (Majken)

Hej Christian!
Detta är en del av vad jag har om Jon Hellesson.:
Det får kontrolleras och uppgifterna om denna släkten går isär ibland.
Jon Hellesson-Björn född i Kärrslätt (enl. Tiselius)
Gift med Siri Henningsdotter.
Deras dotter Anna Jonsdotter-Björn, Kärrslätt död 1678. var änka 1676.
Hon var gift med Olov Reersson-Green till Rossö-Stala. Han föddes 1610 och dog 1675 på Rossö. Han hade gårdarna Rossö, Svanvik, Rörvik och Brottkärr.
Det är hans Far Reer Olovsson-Green född c:a 1580 som var son till Berette-Pedersdotter-Måneskjöld till SUNDSBY. Där är den kopplingen.
Anna och Olov hade barnen: 1) Reer-Olovson-Green till Rossö född 1643,Rossön. död 1728-05-20 Morlanda Skaftögård. Han sålde alla gårdarna utom Skaftö 1682.
2)Herman-Olovsson-Gren   vigd 1714-05-19 med Börtha Arfvidsdotter Önne, enl. Myckleby Vigde.
3) Jon Olovsson-Gren
4) Ingeborg Olovsdotter-Gren
5) Börta Olovsdotter-Green Rossö.
Börtas sonson Olof Hansson köpte tillbaka Rossö 1760. Flyttade dit 1758.
Du får som sagt kontrollera detta.
Fick du förresten mitt mail med avskrift av det gamla brevet om Tollesson?
Vänliga hälsningar Eivor

2001-09-22, 08:36
Svar #21

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Eivor
I JA Nordströms Några anteckningar om Släkten Maaneskiold i Bohuslän står följande.
 
Berete Pedersdatter Moenskiold föddes på Olsnäs och dog frue på Rossön den 26 mars 1647.
Begraven i Stala kyrka.Hon var ogift ännu 30/10 1607,utan tvivel samma Birte som i Danmarks Adels Aarbog säges vara Peder Knudsens syster.
Vem hon var gift med är osäkert,Reer Olsson Green till Kärreberg var fullvuxen 1610 och gift med Ingeborg Trulsdoter, Törhända har Berete varit Reers Styvmor och gift med Olof Hermansson (Green) i ett senare gifte.
 
Jag har sett en uppgift på att Berete skulle vara född 1570 om så är fallet är hon väl knappast mor till Reer Olofsson.
 
Mvh
Dennis

2001-09-22, 10:46
Svar #22

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kopplingen till släkten Måneskiöld består i att Börta Olofsdtter var gift med Jörgen Knutsson M och därmed blev anmoder till alla Måneskiöldslinjer på Tjörn.
 
Anders

2001-09-24, 16:01
Svar #23

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Eivor, Anders och Dennis.  
 
Stort tack för upplysningarna. Jag befinner mig som sagt lite väl långt borta från mina anteckningar om släkten, för att ha alla detaljer klart för mig.
 
Jag kan dock ändå inte släppa tanken på att gården Hogen skulle kunna vara en viktig pusselbit i arbetet att försöka reda ut släktleden. Av ett brev från 1377 där Simon Dyresson från Kyrkefjäll nämns, anges att han äger en del i granngården Hagen. Kan detta vara en felläsning/felskrivning av gården Hogen? Eller har jag själv läst gårdsnamnet fel? Jag minns nu att det var ur den bunt med handlingar, vilka numera förvaras på Riksarkivet, som Jerp Jonsson Björn ingav som bevis på sitt frälse som jag hittade avskriften av ett brev där en Ambjörn i Hogen nämns (jag vill minnas att det handlade om frälserätt, given av en kung Magnus/Håkan på Bohus fästning). Jag har kopior av dessa handlingar hemma i en låda, och skall gärna lägga upp texten här på Rötter (om intresse finns för det) så fort tillfälle ges.
 
Kopplingen mellan Kärrslätt och Kyrkefjäll finns ju också, inte minst genom Halvard Björnsson. Dessutom fördes ju enligt uppgift Björn-vapnet även av Krog Olsson i Kyrkefjäll. Dennes till namnet okända hustru lär också ha ägt en del av gården Starrkärr i Ödsmåls socken, har jag läst någonstans. Jon Helgessons bror Järp (död 1701) bodde ju, som ovan nämnts, just i Starrkärr.
 
Ja, kopplingarna är många och man får ju inte dra alltför höga växlar på om vissa gårdsnamn skulle dyka upp i olika släkter under olika tidsperioder. Men om någon skulle ha närmare upplysningar (kanske ägarlängder) kring gårdarna Starrkärr (i Ödsmål), Kyrkefjäll, Kärrslätt eller Hogen/Hagen under tiden fram till år 1700 så tas de tacksamt emot.
 
Med vänlig hälsning,
 
Christian Juliusson

2001-10-03, 21:07
Svar #24

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Jon Hellesen av Nordström.Jon säges fordom varit en dansk adelsman och ryttarekorpral och nämns den 4/5 1621 i en ägotvist mellan gårdarna Kärslätt,Brog och södra Valsäng(Topografica Tjörn RA) beskedelig man Jon H i Kärrslätt nämnes den 15/8 1633 (Tjörns otryckta handlingar) Jon H inlämnade 16(8 1648 en förteckning på sitt jordagods vilka är uppräknade i en tidigare insändare! Jon h undertecknade detta med hand och signet vilket visade Laxerumpevapnet:död före 1/12 1653 Boh Kopbok fol 488. gift1? n.n. Håkansdotter från Balkeröd! Kerstin Jonsdotter i Burås gift första gången med Per Wilhemsen i Toftenäs andra gången medSvein!Nilsson i Burås senare i Utängoch Stala torde vara identisk med Jon Hellesens dtr Kerstin Jonsdotter i Burås.Hon uppgives visserligen 20/4 1668 vara samsyster med Jon H övriga döttrar. Hennes namn är dock tillfogat den ursprungliga texten som hennes barn näms Helje,Lauritz; och Krog Persson(Brems) och hon synes ha haft arvslott i Stala såväl barnens namn som odelsrätten till StAla antyder att hon varit en ättling till Håkon Trondsson i Balkeröd och Börta Krogsdotter.Jon Helleson skulle sålunda ha varit gift med en dotter till Håkon Trondsson och Britta Krogsdotter.Släktskapen mellan Jon Hellesen och hans förmenta hustru blir dock mycket nära . Möjligheten av en sammanblandning av två kvinnor med samma namn i Burås föreligger dock. Frågan bör vidare utredas.2)mes Siri Hemmingsdtr som nämns 23/5 1650.1/12 1653 då hon försålde 3 pund skyld i Rörvik till Olof Reersson Green och den 15/3 1659 då hon förde process mot mågen.

2001-10-03, 23:49
Svar #25

Eivor Andersson (Majken)

Hej Cary!
Det fanns ju en Kerstin Jonsdotter född 1625 i Stala.
Hon var dotter till Jon.d.y.Torbjörnsson N.Hoga Orust   född 1590 N.Hoga död 1655 i Hjälmvik. Han var gift med en Börta Björnsdotter.
Kerstin Jonsdotter hade en bror: Nils Johnsson född 1630. Han  ägde bl.a. Tavlebord.
Jons hustru hette ju inte Håkonsdotter, som hon borde om hon var dotter till Håkon Trondsson?
Jag undrar Cary, om du har scannat din dator från Sircamvirus nyligen?
Jag fick nämligen ett mail med bifogad fil och Hi how are you (det är borttaget utan att öppnats, så det finns ingen risk från mig) efter jag öppnat ditt inlägg tidigare. Dessutom har jag tidigare fått ett med överskrift Lars Dufwa och där har ju du forskat. Du kan väl kolla för säkerhets skull.
MVH Eivor Andersson

2001-10-04, 14:16
Svar #26

Artur Blom

Eivor Andersson!
Ordningsreglerna här på anbytarforum säger att man alltid skall ange sina källor. Efter att jag läst alla dina meddelande här på anbyraforum har jag sett att du aldrig angett din källor.
 
Hälsningar Artur Blom

2001-10-04, 22:09
Svar #27

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Eivor! Nordström skriver 1g? n.n. Håkansdotter 2g med Siri Hemmingsdotter

2002-03-18, 15:53
Svar #28

Jan Nordum

Ser at det er skrevet en del om Björn/Bamse  her.
Slekten mest kjente medlem er Simon Reidulvsson
adlet 1457.Han er første Simon som er nevnt på Kärrslätt.Navnet er noen ganger skrevet Haraldsson og noen ganger Ravaldsson.Men riktig navn er nok Reidulvsson.Av Diplomaticum Norvegicum(DN) går det frem at Reidulv Simonsson eide
de samme eiedommene som de senere eiere av Kärrslett.Reidulv Simonsson var i sin tur son av 
Simon Dyresson på Kirkefjell.Han var gift med Katarina Toresdotter som arvet Kirkefjell(deler av det) fra sin morbror.(DN)
Om man går ut i fra at Jerp Jonsson kjente sin farfars navn,har vi følgende anerekke for slekten Bjørn:
 
1)Simon Dyresson,Kirkefjell
2)Reidulv Simonsson,Kirkefjell
3)Simon Reidulvsson,Kärrslätt (adlet 1457)
4)Bjørn Simonsson
5)Halvard Bjørnson,Kärrslätt,Kirkefjell
6)Simon Halvardsson
7)Helge Simonsson Kärrslätt,som hadde som hadde sønnene Jon og Jerp.Og som sannsynligvis også eide parter i Kirkefjell.   
 
En forutsetning for å beholde sitt adelskap/frälse) var at arven gikk gjennom mannsled.Derfor bør ætterekken se slik ut.Men det finnes ingen Bjørn Simonsson som med sikkerhet
kan knyttes til slekten.Men det finnes en Bjørn
på Kållekärr som er nevnt på det tidspunktet.Han var bror til Helga i Kirkefjell.Er det noen som kjenner han etternavn ?
 
                   Jan i Norge

2002-03-18, 20:25
Svar #29

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag skall be att få komma med några synpunkter på antavlan ovan. Att Reidulf Simonsson är son till Simon Dyresson är helt riktigt. Att Simon Ravaldsson skulle vara en felskrivning för Simon Reidulfsson är en för mig helt ny teori, som i mitt tycke har svagt stöd. Nätversionen av Diplomatarium Norvegicum var nere när jag försökte kolla den, så jag har inte kunnat kolla om huruvida Reidulf Simonsson ägde några gårdar som senare varit i Kärrslättssläkten ägon. Enligt Nordströms två ovan refererade artiklar så ägde någon ingift kvinna på Kärrslätt del i Kyrkefjäll, men hur det var i övrigt vet jag ej. Dock är det så att Reidulf Simonsson sista gången nämns 1436, medan någon ägare till Kärrslätt nämns första gången 1563. Så även om Kärrslättsläkten 150 år efter Reidulfs död ägt några av Reidulfs gårdar så kan dessa ha kommit i deras ägo via köp, arv på kvinnolinjen eller gårdsbyten. Man kan alltså inte dra några slutsatser om släktskap genom någon enstaka överenstämmelse i gårdsinnehav för personer som lever 150-200 år ifrån varandra.
Det stämmer att ingen Björn på Kärrslätt finns nämnd, vad det gäller Björn på Kållekärr är han sannolikt son till Elin Simonsdr på Kyrkefjäll, och alltså brorson till Reidulf Simonsson. Han är alltså helt utesluten som son till Simon Ravaldsson, såvida man inte antar att Simon varit gift med sin faster.
Halvard Björnsson på Kärrslätt är belagd och var sannolikt väpnare.
Simon Halvardsson finns inte belagd i några samtida källor, utan dyker upp först i den antavla som Jerp Jonsson lämnar in för att bevisa sitt adelskap. (Han kallas där Simon Haraldsson) Sådana antavlor brukar innehålla fel om de kan kontrolleras. Nordström (1977) avfärdar Simon Halvardsson som en efterhandskonstruktion för att ge sken av släktskap med Simon Ravaldsson, som Jerp Jonsson tyvärr för sin trovärdighet placerar i mitten av 1500-talet. Vad det gäller Jon Helgessons far är inte heller han dokumenterad i samtida dokument, dock framgår av en del domar att han levat på Kärrslätt. Helges efternamn är dock okänt. Siste ägaren av Kärrslätt före honom hette dock Jerp. Antavlan ovan innehåller alltså i mitt tycke åtskilliga fel, och det är upp till antavleförfattaren att bevisa att den stämmer.
 
Anders Ryberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna