ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örneström  (läst 7483 gånger)

2003-03-09, 01:56
läst 7483 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Enligt Elgenstiernas ättartavlor föddes Olof Johansson 1640 i Arvika socken, Värmland. Han blev adlad 1681 och introducerad under nr 991 året efter. Han gifte sig 1698 med Helena Beata Karlström, med vilken han fick endast ett bar, Elsa Johanna.
 
Allt detta enligt Elgenstierna, alltså. Finns det någon som vet var han har fått sina uppgifter ifrån?
 
Enligt uppgifter jag har fått bodde Olof Örneström ett tag i Ny socken, Värmland, vilket ligger nära Arvika socken.
 
Jag har hittat en del som tyder på att han kan ha haft en till dotter, Elisabet Margareta Örnström. Hon nämns i Elgenstierna som hustru till Hans Stuart, men det nämns inget om hennes föräldrar. Följande tyder på att hon skulle kunna var dotter till Olof Örneström:  
1. Efternamnet Örnström är en variant av Örneström, och namnet är ovanligt.  
2. Hon bodde i Stavnäs socken, Värmland omkr. 1700-1710. Denna socken ligger nära Arvika sn och Ny socken.
3. Liksom Olof Örneström var hennes make Hans Stuart adlig och officer.
4. I Ny socken dog på 1760-talet en man, född omkr. 1685-90, som i dödboken nämns som son till Hans Stuart och dennes hustru Sophie.  
 
Således har Olof Örneström och Hans Stuart bott i samma område vid samma tid, och båda var adliga officerare. Allt tyder på att Elisabet Margareta Örnström skulle vara dotter till Olof Örneström.
 
Om detta antagande stämmer skulle det innebära att Olof Örneström bör ha varit gift en gång tidigare, eftersom Elisabet Margareta Örnström enligt Elgenstierna får sitt första barn med Hans Stuart, så Elisabet Margareta Örnström måste vara född omkr. 15 år före Olof Örneströms giftermål 1698, och därför troligen ha en annan mor. Eftersom Olof Örneström var född 1640 finns det ju inget som hindrar att han varit gift tidigare.  
 
Dessutom måste Elisabet Margareta Örnström vara Hans Stuarts andra hustru, eftersom han har barn med en Sophie omkr. 1680-85.
 
Finns det någon som har tillgång till mer uppgifter, som kan kasta ljus över detta?

2003-04-09, 00:00
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej! En Jfr Anna Catharina Örnström utan vistelseort utsatt, står som fadder till Magnus Adolphus von Kothen på Öna när denne döps 1705-01-03 och han föddes den 1 januari. Det är tillagt senare att detta barn blev landshöving, baron och riddare i Umeå och slutligen även dödsdatum 9/4 1775 i Umeå. Eftersom hans far var kapten, är detta troligen anledningen till att löjtnant Hans Georg Carlström med flera Carlströmmar finns här. Förutom de två förstnämnda var hr Andreas Labecchius, monsieur Andreas Beckman, fru Elsebe Carlström, fru Doctrina Elsa Carlström och jungfru Barbara Dorothea Carlström faddrar. Källan till detta är födelseboken C:1 Ekshärads församling, Värmlands län som jag har tittat i direkt.
 
Genom andra födelsenotiser vet jag att familjen Carlström bodde på Uddeholm, Norra Råda socken, Värmland. Här stöder jag mig på Mats Hellgrens register över födelseboken C:1  som han kallar Ekshärad (S) Födde 1665-1723 som utgivits på Värmlands släktforskarförenings förlag. Föreningen har en sida Värmlandsrötter som man når via en länk på denna tidning Rötters huvudsida.  
 
Johan Carlström som var född 1642 och död 1690 var grundare och bruksapatron av Uddeholm, Norra Råda socken, Värmland. Hans hustru Elsebe Jurgens, död 1715, uppträder i dopboken som Elsebe Carlström. Mina uppgifter om Johan Carlströms och hans fru Elsebes födelse- och dödsår är från Bo Perssons inlägg 2000-12-18 under Erik Gustaf Geijer, Litteratur, Kändisars härstamning här på Anbytarforum. Han anger själv att uppgifterna bygger i hög grad på äldre litteratur. Ta födelseårtalen med en liten nypa salt tillsvidare.  
 
Tittar vi några år längre bakåt i tiden finner vi att när prästsonen Benedictus Andreae Piscator döptes 1693-10-07 fanns fem faddrar som i sin tur ställföreträdde fem stycken andra faddrar. Endast kapten Kaspar Kristoffer von Gersdorf närvarade personligen. Bland de fem övriga faddrar som inte kunde närvara fanns jungfru Helena Beata Carlström på Uddeholm. Eftersom hon ersätts som fadder av just fru Elsebe Carlström är jag böjd att tro att Helena Beata var dotter till nyssnämnda Johan och Elsebe. Det stämmer också bra med att vi ser en jungfru med just det ovanliga namnet Örnström i dopboken 1705 tillsammans med bl.a. just fru Elsebe Carlström. Anna Catharina Örnström bör alltså ha vistats på Uddeholm vid doptillfället och den frånvarande Helena Beata Carlström borde därför vara identisk med den namne som gifter sig med Olof Örneström. Det tycks alltså ha funnits en tredje dotter till Örneström. För övrigt kanske också denna Carlströms släkt också finns i Elgenstierna.  Källan här för födelsenotisen är Mats Hellgrens nyss här nämnda födelseavskrift. Den 1693 födda prästgossen skulle för övrigt efterträda sin far som kyrkoherde i Ekshärad 1730.
 
Eventuellt har jag mer information att hämta i en numera publicerad dagbok som förts av en präst Piscator, återkommer i så fall.
 
mvh Björn

2003-04-09, 22:58
Svar #2

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej igen, i dagboken fanns ingenting, men däremot fann jag en Maria Magdalena Örnström uppförd i Mats Hellgrens rekonstruktionsarbete Ekshärad (S) församlingsbok 1665-1750 som givits ut och försäljs genom Värmlands släktforskarförening.
 
Under kronohemmanet Öna som förresten under lång tid användes som kaptensboställe finner vi på sidan 174:  
HANS STUART  
ca 1680-1732  
Son till kammarherren Johan Anders Stuart  
Kapten 1716-1717  
Gift med  
MARIA MAGDALENA ÖRNSTRÖM.  
 
Hans Stuarts maka hette alltså Maria Magdalena och inte Elisabeth Magdalena. Dessutom har vi en andra dotter till Olof Örneström; Anna Catharina Örneström.  
 
Mats Hellgren förklarar i sitt förord till nyss nämnda arbete att han bl.a. använt sig av mantalslängder, kyrkoräkenskaper, roteringslängder och generalmönsterrullor.  
 
När Svenskt Biografiskt Lexikon (SBL) förhoppningsvis har kommit fram till Ö bör du förstås komma över artikeln om släkten Örnström. Tyvärr är den fortfarande under utgivning - är under R, S eller T just nu - första delen kom ut 1918. Men det har varit en del långa avbrott och för närvarande går arbetet med att ge ut nya delar rätt så fort. Det finns förresten en del att läsa om Carlström under släkten Carlberg.  
 
mvh Björn
 
P.S. Om du hittar någon uppgift om någon Olof Carlström/Karlström i 1600-talets Värmland vill jag väldigt gärna få reda på det. Genom Catharina Olofsdotter Carlströms gifte med en officer Hasselrot, vars barn kom att bli bönder i Dalby, Värmland har jag denna anknytning till Carlström. Min epost är bjorn.sonesson snabel-a spray.se (jag skrev inte ut @ för att förhindra s.k. epostspamm som trålar runt efter epostadresser i texter på internet). Tack på förhand. DS.

2003-11-04, 20:56
Svar #3

Wallin Ing-Marie

Hej! Ang. familjen Örnström.. Detta har jag funnit när jag forskat efter min släkt. Kan det vara en ledtråd till er Anna Katarina Örnström?  
 
Källa fb. Ekers sn (T) 1715  
Wilhelm Ludvig De Besche f 1715-10-17 N Runnaby, Ekers sn (T)
föräldrar
Ingenjören Wilhelm De Besche och Anna Katarina Örnström, N Runnaby, Ekers sn (T)  
Mvh
Ing-Marie Wallin

2003-12-15, 15:02
Svar #4

Börje Abramsson

Jag hittade en uppgift på FAMILYSEARCH att HANS STUART och ELISABETH MARGARETA ÖRNSTRÖM hade gift sig 13 jan 1703 i VINTROSA SN nära ÖREBRO.
 
I FILIPSTAD 1699 gifte sig Adam Henriksson HERWEGH med ELSA JOHANNA ÖRNSTRÖM. Det fanns även uppgift på att hon var född c:a 1685 i FILIPSTAD. Den uppgiften känns lite mer osäker.  
 
Jag hoppas att jag tillfört något av värde!
 
Mvh Börje!

2005-02-14, 12:54
Svar #5

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Uppgiften i mitt P.S. till ett inlägg här den 9 april 2003 om Catharina Olofsdotter Carlström är felaktig, p.g.a. ett läsningsfel, det står i Ekshärads vigselbok Carlsteen för Petter Hasselrots hustru Catharina Olufsdotter och inte Carlström. Tack vare en annan forskare blev jag uppmärksam på detta. Efterlysning har nu gjorts av mig under Övriga släkter: Carlsten.  
mvh Björn

2007-03-07, 11:58
Svar #6

Utloggad Amanda Melin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:59
    • Visa profil
hejsan!
jag vet inte om jag har rätt information men jag har en ana vid namnm julius i altuna på flosta herrgård. jag har fått det till att han hette örnström i efternamn. är det någon som vet något om detta??
 
mvh/
amanda melin

2011-10-22, 12:21
Svar #7

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
År 1687 den 8:e maj frambars till dopet ädle och välborne herr kapten Örneströms vid Lannafors dotter och kallades Elisabeth Margareta (Vintrosa C:1 bild 7). Denne måste vara den Olof Johansson Örneströn som finns i Elgenstierna (del IX sidan 215) under adliga ätten ÖRNESTRÖM, nr 991. Uppgiften om vigseln mellan herr Hans Stuart och jungfru Elisabeth Margareta Örnström är noterad i Vintrosa kyrkobok C:1 bild 110. Hon var alltså inte fyllda 16 år vid vigseln och bara 16 år och 5 månader när hennes första barn Anna Magdalena föddes 1703-10-14 på Näs i Stavnäs socken (C:1 s. 159) (skall behandla hennes äktenskap vidare under STUART).
 
Har läst några generalmönsterrullor för Närke-Värmlands Regement, i GMR 1684 och 1686 finns ett Kapten Olof Örnströms kompani och i GMR 1693 och 1695 heter chefen för Jösse Härads kompani kapten Olof Örnström. Han fär avsked 1705-04-14 enligt GMR 1708. Majors avsked 1705-04-24 enligt Elgenstierna. Olof Örneström i Elgenstierna och Olof Örnström i rullorna var tveklöst samma person. Han tog troligen namnet Örnström når han befodrades till underofficer och får behåla det i rullorna till sitt avsked 1705 men i kyrkboken bär han sitt adliga namn Örneström. Den hypotes som Anders Karlsson framförde här den 9:e mars 2003 var alltså korrekt. Återkommer med en teori om varför Elisabet Margareta inte får det adliga namnet Örneström.
Ulf
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2011-10-22 12:26)

2011-10-24, 18:08
Svar #8

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Kapten Olof Örneström hade ett tidigare äktenskap än det med Helena Beata Karlström som nämns i Elgenstierna.
 
Under åren 1690-1691 är han fadder med sin wälborne fru vid flera tillfällen, fruns namn nämndes då inte. Men vid två dop så står han först bland männen och wälborne fru Margareta Giertrud först bland kvinnorna. Speciellt vid ett barndop den 18:e april 1690 nämndes hon som ädla och wälborna fru Margareta giertrud vid Lannafors hammar (Vintrosa C:1 bild 15h). Föräldrarna till barnet Olof hade 1689-11-14 vigts hos kapten Örnestöm vid Lannafors hammar. De var Nils Andersson och Karin Pärsdotter och hade gift sig 1789-11-14 (C:1) och tillhörde säkert de som i mantallängder kallades Kapten Örnströms gårdsfolk Möjligen kan hustrun vara identisk den med wälborna frun Gertrud Rebben/Rebener sonm också förekommer som fadder tillsamans med kapten Olof Örnetröm.  
 
Det var troligen denna Margareta Gertrud som var modern till Elisabet Margareta Örnström! Hon står senast som fadder i december 1692.
 
Har gått igenom mantalslägderna och funnit Kapten Örneström och hans gårdsfolk vid Lannafors hammar nämnda med en antalssiffra. Slottsfogden Hans Clerck verkar ta över (delar av) kapten Örneströms bruksintressen medan denne har kvar en gård på 1/4 mantal som han brukar. Han nämns i mantallängden senast år 1701 men står som fadder i Vintrosa så sent som år 1704.  
 
Möjligen var Margareta Gertrud inte adlig trots att hom kallades wälboren i kyrkboken, Barn(et) i hennes äktenskap med Örneström fick kanske därför inte räknas som adliga!
 
Ulf
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2011-10-24 18:31)

2011-10-25, 21:51
Svar #9

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Kontrollerat Gertrud Rebener (eller Rebbener inte Rebben - felläst!) i Vintrosa kyrkobok C:1, hon är dopvittne vid två tillfällen under år 1688, en gång tillsammans med Hr Capiten Örneström och den andra gången utan kapten Örneström. Tror att hon är samma som den wälb. fruen, fru Margareta Gertrud (se ovan). Den 15 nov. 1696 uppträder wälborne jungfruen Anna Christina Örnström som dopvittne i Vintrosa (C:1 bild 35v). Notera adelsattributen och namnet Örnström (ej Örneström). Hon bör väl ha varit 15 år eller äldre vid tillfället. Detta torde vara en äldre syster till Elisabet Margareta Örnström.
Ulf
P.S. det fanns officerare med namnet Rebener i den svenska armén under 1600-talet, behöver undersökas närmare D:s.

2011-10-27, 11:46
Svar #10

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Genom att ”googla” på dokument från Sverige fick jag tre relevanta träffar på namnet ”Rebener”:
Den första rörde en kapten Rebener som deltagit i slaget vid Lund enligt en rapport av generalkvartermästare Dalberg, av rapporten får man intrycket att kapten ”Rebener” var slagen men han kan ha varit svårt sårad!
Det andra rörde en Överste: ”liktit” (löjtnant?) Rebener, som delat ut hemliga order år 1701-10-26.  (Från Nils Skyttes Dagbok 1675-1720, publicerad 1901 av Otto Bergström) ”Emottog jag Hans Majestetz nådigste Ordres af Gen: liktit: Rebener som voro förseglade och intet skola brytas förr änn wij kommo några mijl i sjön” (postat i anbytarforum tisdag 12 september 2006 av Cecilia Månsson).
Det tredje var i en sammanställning av mantalslängder, här har jag i SVAR läst mantalslängden år 1694 för Duveholm, Stora Malm, Oppunda härad, Södermanlands län. Innehavarens namn var Hr. Överste Leut: Rebener. Enligt Elgenstierna var överstelöjtnanten Reinhold Rehbinder innehavare av denna gård. (VI s. 211 Tab. 45).
Nils Skytte avsåg troligen också överstelöjtnant Reinhold Rehbinder som blev chef för Närke-Värmlands regemente år 1678. Han var kapten Olof Örneströms chef under många år!
Han hade som kapten vid livgardet deltagit i slaget vid Lund 1676-12-04 och blev då svårt sårad men överlevde och blev befordrad till major 1676-12-22 (Elgenstierna VI s. 211-212).  
Överstens syster Gertrud Margareta född 1669 gifter sig 1690 (Elgenstierna VI s. 200) och kan inte vara Örneströms första hustru Margareta Gertrud, men visar att namnen fanns i släkten Rehbinder. Troligen var Kapten Örneströms första hustru en naturlig dotter i familjen Rehbinder, möjligen en försyndelse i ungdomen av den blivande översten.
Ulf

2012-01-07, 18:35
Svar #11

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Anna Katarina Örnström gift med Ingenjören och Lantmätaren Vilhelm De Besche är troligen även hon en dotter till Kapten Olof Örnström i hans äktenskap med Margareta Gertrud Rebinder. 1696-11-15 var  wälborna jungfruen Anna Catharina Örnström dopvittne i Vintrosa (C:1 bild 35v). Se även Ing-Marie Wallin inlägg från tisdagen 04 november 2003 ovan.
 
De var bosatta i Norra Runnaby, Ekers socken, Örebro Län. Han verkar ha dött 1733-36. Men jag har inte hittat deras dödnotiser!  
Ulf
P.S. Det var naturligtvis Andreas Karlsson som såg kopplingen Örneström-Örnström D.S.

2012-01-10, 18:55
Svar #12

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
En Jfr Anna Catharina Örnström utan vistelseort utsatt, står som fadder till Magnus Adolphus von Kothen på Öna när denne döps 1705-01-03 och han föddes den 1 januari....
Eftersom hans far var kapten, är detta troligen anledningen till att löjtnant Hans Georg Carlström med flera Carlströmmar finns här. Förutom de två förstnämnda var hr Andreas Labecchius, monsieur Andreas Beckman, fru Elsebe Carlström, fru Doctrina Elsa Carlström och jungfru Barbara Dorothea Carlström faddrar. Källan till detta är födelseboken C:1 Ekshärads församling, Värmlands län som jag har tittat i direkt...
 
Ovanstående text är saxad från Björn Sonesons inlägg postat onsdagen 09 april 2003. (Se ovan!)
 
Kapten Olof Örneström var sedan 1698-07-10 gift med Helena Beata Karlström (EÄ IX s. 215) vars moder fru Else Karlstöm och syster jungfru Barbara Dorothe Karlström är bland ovannämnda faddrar.
Ett starkt indicium på att Anna Katarina Örnström var en dotter till kapten Olof Örneström.
 
Anna Katarina Örnström gifte sig före 1714 med ingenjören och lantmätaren Vilhelm De Besche från Örebro stad. Paret bosätter sig i Eker socken i trakten av Örebro stad. De får följande barn, alla födda i Eker socken.
- Margareta Katarina De Besche, född  1714-06-23 (C:1 s.20), gift i Eker 1736-10-21 med sidenfärgaren och änklingen Anders Elg från Örebro (C:1 s.66h),
- Vilhelm Ludvig De Besche, född 1715-10-17 (C:1 s.23),
- Anna Kristina De Besche, född 1719-05-28 (C:1 s.26), död 1722-05-19,
- Karl Magnus De Besche, född 1722-04,(C:1 s.29h).
 
De två första barnen noteras vara födda i Ekers by medan det vå sista var födda i Norra Runnaby (samma plats?)
I de tre första födelsenotiserna är båda föräldrarnas namn angivna medan i Karl Magnus födelsenotis är fadern Ingejören De Besche och modern Fru Anna Kajsa Örnström.
Så sent som i december 1733 är herr ingenjören De Besche och fru Örnström samt jungfru De Besche dopvittnen i Eker.
I Örebro Nicolai dödbok finns Vilhelm De Besches död noterad till 1734-01-31, begravd 1734-02-03 (F:1 bild 70) (en mycket kortfattad notis).
Vid dottern Margareta Katarinas vigsel 1736-10-21 noteras fadern som framliden.
 
Faddrar 1714-06-23 då dottern Margareta Katarina döptes:
Mäster Claes Seinknecht ifrän Örebro,
Anton Kreutzmer ifrän Örebro,
Petter Barchman ibidem.
Christina De Besche ifrån Örebro,
Magdalena Seinknecht ibidem.
 
Madam Sigrid Boman från Örebro är dopvittne 1719-05-29 då Anna Kristina döptes. (Se under intoducerad adel-De Besche)
 
Har inte funnit Anna Katarina Örnströns dödnotis!
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2012-01-10 19:02)

2012-01-10, 22:00
Svar #13

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Ulf,
 
Wilhelm de Besche och Anna Catharina Örnström gifte sig 15 Oct 1713 i Kristinehamn, Värmland.
 

 
Källa:
Kristinehamn (Värmland, Närke, Värmland)EI:1, Vigsel 1701-1748
S.45 GID:500.52.24500
 
Mvh,
Anne-Lee

2012-01-10, 22:39
Svar #14

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Man kan finna vissa bouppteckningsregister mm. för Örebro län i Örebro stadsarkivs filarkiv HÄR!
 
(Meddelandet ändrat av annelee 2012-01-10 22:41)

2012-01-12, 17:28
Svar #15

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tack för vigselnotisen, Kristinehamn hade jag ej kunnat gissa, och länken till bouppteckningsregistret med vars hjälp jag fann Anna Katarina Örnströms dödnotis.
 
hr framlidne lantmätaren De Besches änka Anna Christina Örnström som den 25 September uthi ... här i staden genom döden avlidit  Bouppteckning 1779-10-08 (F2:13 sid 268).
Dödnotisen (C:3 bild 224), anger att hon dog 94 år gammal av ålderdomsbräcklighet 1779-09-22 och begravdes 1779-09-30.
Ålder är troligen korrekt vilket ger att hon var född omkring 1685 och var den äldre av de två systrarna.  
 
Volymnummren i registret stämmer ej med de av Arkiv Digital avfotograferade.(omnumrering efter att registret upprättats, vissa volymer har dubbla nummer, det gamla överstruket).
 
Det finns även en bouppteckning efter en änka kallad Christina Örnström men hennes arvinge var änkan efter en avliden systerson vid namn Lars Sjöberg. Hon verkar inte passa in i kapten Örnströms släkt.
 
Då behållningen i bouppteckningn efter Anna Katarina Örnström var negativ så omnämns inga arvingar, men hennes son (Vilhelm) Ludvg De Besche och hans barn omnämnes i en bouppteckning 1776-09-27 efter hustrun Anna Katarina Ne?man som dog 1776-03-08 (F2:12 s.622). Mannen kallas förre hospitals syslomannen Ludvig De Besche. Tvä myndiga söner samt en 28 årig dotter omnämns. Bokhållaren Johan Wilhelm De Besche och inspektoren Carl De Besche var sönernas namn och dottern hette Anna Katarina De Besche.
Dödnotisen för Anna Catarina Ne?man (C:3 bild 142h)anger att bokhållaren De Besches hustru var 60 år gammal när hon dog 1776-03-14 och att hon begravdes 1776-04-20.
 
(Notera att dödsdatumet i bouppteckningarna avviker med några dagar från de i dödnotiserna)
 
(Meddelandet ändrat av ulfhlars 2012-01-12 17:32)

2013-08-12, 22:47
Svar #16

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Den 15 april 1744 gavs 1 daler i testamentspenningar efter Herr Stuarts moder fru Margreta Örnström i Alseda fs, Jönköpings län. Den Herr Stuart som avses är Elisabet Margareta Örnströms som Gustav Adolf Stuart som bodde i Alseda. Således avled Elisabet Margareta Örnström före 15 april 1744. Se Alseda LIa1 fol 353.
 

 
(Meddelandet ändrat av andreas1973 2013-08-12 22:49)
 
(Meddelandet ändrat av andreas1973 2013-08-12 22:49)

2013-08-22, 10:45
Svar #17

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Har via epost fått mig tillsänt några dokument med uppgifter om Örnström m.fl. (självklart är Örneström och Örnström samma namn) som sammanställer en del uppgifter som kan vara av intresse i ärendet. Har fått tillstånd att lägga ut det här, se följande:
dok1
 (122.4 k)
och
dok2
 (13.8 k)

 
Några kommentarer: Vad som behöver göras härnäst är att:
 
1. Finna Hans Stuarts dödsnotis, jag antar att man då bör gå igenom dödbok + kyrkoräkenskaper för Väse sn 1718-1720, till att börja med samt kyrkoräkenskaper för Ekshärads sn 1718-1720.
 
2. Finna dödsnotis för Margareta Gertrud / Gertrud Margareta (Rehbinder?) i kyrkoräkenskaper eller dödbok. Det bästa är att börja med den församling där hon senast är noterad som fadder samt fortsätta i övriga församlingar där Olof Örnström bott efter att hon varit fadder.
 
3. En sökning i NAD (http://www.nad.riksarkivet.se/) ger följande:
 
Bouppteckningsregister
Namn: Örnström, Carl Axel
Årtal: 1774  
Län: Västmanlands län  
 
Kanske skulle kunna vara en son till Olof Johansson Örnström?
 
4. En sökning på Rebbener ger att på Krigsakrivet (SE/KrA/0260/0/6) finns rättegångshandlingar där överstelöjtnanten Rebbener är inblandad.
 
Genom att googla rebbener rehbinder hittas följande (http://archive.org/stream/rikskanslerenax00akadgoog/rikskanslerenax00akadgoog_djvu.txt) text: Hvadh folkedt vedkommer vill jag strax lathc upbiudha Magnus von der Pool [o: Pahlen] och Rebbener [o: Rehbinder] att vara i Wenden den 18 Decemb[ri8].
 
Detta visar att Rehbinder ibland skrevs Rebbener.
 
En sökning i Google Books (http://books.google.se/) hittar Rikskansleren Axel Oxenstiernas skrifter och brefvexling, Volym 3, P. A. Norstedt & söner, 1900. I indexet på sid. 804 står det: Rebbener, se Rehbinder.
 
Vi kan alltså konstatera att Rebbener och Rehbiner är samma namn, vilket tyder på att Olof Johansson Örnströms troliga första hustru och Elisabet Margareta Örnströms moder Margareta Gertrud / Gertrud Margareta Rebbener tillhörde ätten Rehbinder (där ser vi också att Elisabet Margareta Örnström fått sin namn efter sin moder).
 
(Meddelandet ändrat av andreas1973 2013-08-22 10:46)
 
(Meddelandet ändrat av andreas1973 2013-08-22 12:29)

2014-04-08, 18:35
Svar #18

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Nu har jag tittat lite närmare på släkten Rehbinder enligt informationen här: http://www.adelsvapen.com/genealogi/Rehbinder_nr_77 (tagna från Elgenstierna). Jag anser det vara absolut säkert att Elisabet Margareta Örnströms moder Margareta Gertrud / Gertrud Margareta Rebbener tillhörde ätten Rehbinder. Men vem var då hennes mor?
 
Utgår vi från att Elisabet Margareta Örnströms äldre syster Anna Christina Örnström var född 1685 så måste modern Margareta Gertrud / Gertrud Margareta Rehbinder rimligtvis vara född allra senast 1670. Hon bör på något sätt vara släkt med Olof Johansson Örn(e)ströms chef vid Närkes och Värmlands regemente, Reinhold Rehbinder (Tab 45 i länken ovan). Troligen dotter, syster eller brorsdotter till Reinhold Rehbinder.
 
Reinhold Rehbinder gifter sig första gången 1671 med Catharina Maria Fitinghoff, de får sonen Henrik Johan år 1672. Det är således ganska osannolikt att Margareta Gertrud / Gertrud Margareta Rehbinder är dotter till Reinhold Rehbinder.
 
Reinhold Rehbinders far Henrik Rehbinder gifter sig 1638 med Hildegard Elisabet von Yxkull och andra gången 1680 med Anna Bure. I första giftet får han dottern Gertrud Margareta, född 3 februari 1669, men denne gifter sig 1690 med Hans Christoffer von Rohr. Dessutom sex barn som dog unga. Nu finns det ju en massa felaktigheter och missade uppgifter i Elgenstierna, så det kan tänkas att dessa uppgifter inte stämmer. Någon av dessa barn kan ha hetat Margareta Gertrud och inte alls avldidit ung, eller det kan ha funnits ytterligare ett barn Margareta Gertrud som Elgenstierna missat. T.ex., om Margareta Gertrud föddes 1668 men höll på att avlidna när nästa barn föddes kan den senare ha fått heta Gertrud Margareta, och om sedan Margareta Gertrud överlevt fanns det då en Margareta Gertrud och en Gertrud Margareta.
 
Margareta Gertrud kan också vara brorsdotter till Reinhold Rehbinder. Äldsta brodern Bernhard Rehbinder gifte sig 1662 med Elisabet Munck af Fulkila. Det finns en dotter Anna Margareta, men ingen Gertrud. Det finns här utrymme för en dotter Margareta Gertrud som Elgenstierna missat.
 
Brodern Otto Rehbinder gifte sig omkr. 1660 med Gertrud Helena von Tiesenhausen. Ingen av döttrarna heter Margareta eller Gertrud. Rimligtvis borde någon dotter fått moderns namn Gertrud. Det finns även här utrymme för en dotter Margareta Gertrud som Elgenstierna missat.
 
Övriga bröder verkar ha gift sig för sent för att vara kandidater till att vara far till Margareta Gertrud.

2014-07-02, 17:14
Svar #19

Utloggad Justus Wikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 01:30
    • Visa profil
Hej! Jag härstammar också från Elisabeth Margareta Örneström.
Har följt diskussionen och hittils försökt hitta Hans Stuart och hennes dödsnotiser, samt dödsnotis för en Gertrud Margareta hennes moder - dock utan resultat. Har några nya framsteg gjorts av någon annan?

2016-04-15, 11:30
Svar #20

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tvärr Justus, det har inte häller jag som tar tillfället att korrigera en tidigare uppgift:
Den sårade Kaptenen Rebinder är nog inte samma person som Överstelöjtnanten Reinhold Rehbinder, det finns många officerare med namnet Rehbinder vid denna tid. Vad gäller Gertrud Margareta så är min teori att hon är resultatet av en ungdomsförsyndelse av den blivande Överstelöjtnanten! Inga bevis dock men det verkar logiskt att Regementschefen gifter bort en u.ä. dotter till sin underlydnande kompanichef, som han väl  betraktar som en uppkomling. Örneström  får ju inte sitt adliga namn inskrivet i rullorna där han står som Örnström även efter adlandet!

2016-04-19, 09:57
Svar #21

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
TILL ADMIN! Andreas Karlssons dokument kan inte laddas ner eller fås fram!

2016-07-12, 13:01
Svar #22

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Tillägg till tidigare inlägg ang. vem Elisabet Margareta Örnströms mor var.

Margareta Gertrud Rehbinder är med stor sannolikhet Elisabet Margareta Örnströms mor. Elisabet Margareta Örnströms andranamn Margareta kommer då från hennes mor Margareta Gertrud Rehbinder. Namnet Margareta fortsätter att användas i släkten då Hans Stuarts och Elisabet Margareta Örnströms ena dotter får namnet Ulrika Margareta.

Min gissning är att Margareta Gertrud Rehbinders far trots allt är Reinhold Rehbinder. Det finns vissa indicier för detta.

Reinhold Rehbinder blev överste för Närkes och Värmlands regemente 1678-07-28, Olof Johansson Örnström blev kapten vid Närkes och Värmlands regemente 1679. Det vore i så fall inte något märkligt om Olof Johansson Örnström gifte sig med sin chefs dotter Margareta Gertrud Rehbinder.

Reinhold Rehbinder har döttrar vid namn Gertrud och Anna Margareta, så ytterligare en dotter Margareta Gertrud är ingen omöjlighet.

Hans Stuarts och Elisabet Margareta Örnströms tredje barn gavs namnet Johan Reinhold. Namnet Reinhold är här klart avvikande, det förekommer inte tidigare i släkten Stuart. Det borde därför komma från moderns sida. Reinhold var ett vanligt förekommande namn i släkten Rehbinder.

Det skulle passa väl in att Hans Stuarts och Elisabet Margareta Örnströms son Johan Reinhold gavs namnet Reinhold efter sin mormors far, friherren, generallöjtnanten och landshövdingen Reinhold Rehbiner.

Modern till Margareta Gertrud Rehbinder torde då vara Catharina Maria Fitinghoff.

Kan det finnas bouppteckningar efter Reinhold Rehbinder och Catharina Maria Fitinghoff som det kan vara värt att titta på?

2016-07-12, 17:08
Svar #23

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Tror man måste vara öppen för att Margareta Gertud kan vara en utomäktenskaplig dotter till Reinhold Rehbinder. 

Den högadlige Reinhold Rehbinder och den lågadlige Kapten Öhrnestöm tillhörde vitt skilda sociala skikt.
I rullorna som Överste Rehbinder anvararar för står Kapten  Öhrnström  ej Öhrnestöm, möjligen en markering.
Kapten Öhrneströms båda döttrar noteras med namnet Öhrnström ej det adliga Öhrneström, möjligen även det en markering.

Får rätta en uppgift som jag först gav men sedan tog tillbaka!

Enligt Elgestierna är Överste Rehbinder  samma man som den Kapten Rehbinder som sårades svårt i slaget vid Lund 1676, i min källa kallas han Kapten Rebbener samma stavning av Margareta Gertruds efternamn  som finns i Vintrosa kyrkoböcker. Stavningen finns även i en jordebok.

2016-07-12, 20:50
Svar #24

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Tack för dina kommentarer, Ulf!

När det gäller stavningarna Örnström/Öhrnström/Örneström/Öhrneström etc. tror jag inte detta har någon betydelse, det är samma namn, det är bara präster och andra skrivare som stavar som de vill. På den tiden fanns det ingen standardiserad stavning på det sätt som finns idag. Det var en muntlig kultur på ett helt annat sätt än idag.

Samma sak med Rebbener/Rehbinder, den som hörde namnet stavade det som det lät. Sa man att man hette Rehbinder och uttalade det som Rebbener så skrev prästen så som han uppfattade det, Rebbener, om han inte visste att det skulle stavas på ett annat sätt.

Jag tror inte heller att Margareta Gertrud Rehbinder kunde ha varit en utomäktenskaplig dotter, för då hade hon inte fått kalla sig Rehbinder. Då hade hon hetat Margareta Gertrud Reinholdsdotter. Precis som Hans Stuarts utomäktenskaplige son med Sofia Uttermark hette Hans Hansson, inte Hans Stuart.

Sedan tror jag att i den starkt militariserade svenska stormakten ansågs militär rang ofta större betydelse än adlig rang, särskilt inom den starkt hierarkiska armén. Ser inga problem med att en nyadlad kapten Örnström gifter sig med sin chef överstens dotter Rehbinder.

2016-07-13, 09:42
Svar #25

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
När det gäller stavningen av namnet så har vi här att göra med läs och skrivkunniga personer och jag är förvånad att dom inte framhäver sitt adelskap tydligare genom att använda sitt adliga namn men man kan tänka sig att de tyckte att Örneström/Örnström var bara stavningsvarianter.

Olof Örnström måste ha varit en duglig militär då han trots sitt icke adliga ursprung blev befordrad till kompanichef och kapten. Adeln såg inte gärna att oadliga personer innehade högre officersgrader och ett adelskap var oftast kopplad till en kaptensgrad.  Karl XI premierade kompetens över härstamning och jag har 2 bondelöjtnanter bland mina anor. Men längre kom normalt inte söner till bönder. Härstamning hade stor betydelse vid denna tid och framhävdes ofta i porträttmålningar och dylikt. En äktfödd dotter till den högadliga Friherren och Generalen Reinhold Rehbinder hade en mycket högre social status än den nyadlade Olof Örnström, det är det huvudsakliga skälet att jag anser att en u.ä. dotter född innan giftermålet 1671 med Catharina Maria Fitinghoff kan vare en möjlighet, men till skillnad från Hans Stuarts son, så måste hon varit erkänd av fadern för att få använda hans efternamn. Att gifta bort en u.ä. dotter med en underlydande var ju vanligt ta t.ex Johann III dotter Sofia som han gifte bort med Pontus De La Gardie.

En bouppteckning efter Reihold Rehbinder eller hustrun  är en god ide, om deras mor var en äktfödd dotter så var ju hon arvsberättigad och då hon var avliden så skulle ju systrarna Örnström träda in i hennes ställe!

Avvaktar med att föra in Catharina Maria Fitinghoff i mitt släktträd tills jag ser mer påtagliga bevis!

2016-07-13, 16:23
Svar #26

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Når föddes Margareta Gertrud, har ingen direkt uppgift men hennes dotter Elisabet Margareta döptes 1687-05-08 (C:1 bild 7). Hennes äldre syster "wälborne jungfruen Anna Catharina Örnström" var dopvittne i Vintrosa 1696-11-15 (C:1 bild 35v). Margareta Gertrud kan knappast ha varit född i ett äktenskap som ingicks 1671 enligt Elgenstierna,

2019-05-10, 09:23
Svar #27

Utloggad Lars Drugge

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 244
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 13:08
    • Visa profil
Jag hittade denna vigselnotis i Vintrosa C:1 och tycker mig se namnet Örneström.
Vintrosa kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11695/C/1 (1686-1730), bildid: C0001499_00113


Vem är det här?



2019-05-10, 12:03
Svar #28

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Det bör vara den Oloff Örneström som nämns ovan och som även är dopvittne den 18 april 1690 på bild 20.
Vintrosa kyrkoarkiv (T), Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11695/C/1 (1686-1730), bildid: C0001499_00112 (vigsel 1689-11-14)
Vintrosa kyrkoarkiv (T), Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11695/C/1 (1686-1730), bildid: C0001499_00020 (dop 1690-04-18)
Mvh Anti

2021-01-18, 10:09
Svar #29

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil

I "Personregister över skrivelser till Kungl. Maj:t" (https://sok.riksarkivet.se/personregister-skrivelser-kungl-majt) finns det en träff på Örnström:

Källa: Riksarkivets ämbetsarkiv (samlingspost), Personregister över skrivelser till Kungl. Maj:t, SE/RA/481/01/01/D/D II dc/86, bildid: B0002247_00402
Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/B0002247_00402


Jag begärde en kopia av denna skrivelse från Riksarkivet. Bifogar detta som en PDF-fil. Har börjat skriva av texten. Är det någon som vill bidra till detta så fortsätt gärna på nedanstående.


d 20 Junij
         1696.
Stormechtigste allernådigste konung
 
approbrev
st. d. 30 Junij 1696.
exped
 
Såsom Eders Kongl: Maijt:, uppå Collegii underdånige remonstration, i nåder hafwer funnit skäligt, af den 11 Decemb: 694, att resolvera och förklara, det skall Slåttsfogden i Örebro Hans Clerck wara frij för wijdare Contributions ehrläggande af Lanefors hambrar i Lakebergslagen, efter 1686 års Rijksdags besluth och och den på Örebro Slått den 18 Januarij 1687 giorde afhandling, än den han då … till S…tijo dal: Silfwermynt hafwer ehrlagt, Så aldenstund nådigste Konung Capiteinen Oluf Örnström, hwilken till lijka stoor deel med åfwannemde Slåttsfogde uti berörde hambrar interesterar, är hoos … Supplique inkommen, hwaruti han berättar, att han nu nÿligen af H: Landshöfdingen i … om återstående Contributions ehrläggande för deß … hållandes, … med… attest … sig … så mÿcket som Clerken hafwa betalt; … måtte han och för wijdare Contributions ehrläggande … Och man befinner detta wara … beskaffenh… som … för åfwannemda Slåttsfogde Clerck, genom wår underdånige remonstrattion af den 1 Decemb: 694, … månde, …

2021-12-07, 19:54
Svar #30

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Läst Andreas Karlsson Rosenblads kompletteringar i Släkt och Hävd 2021:4 angående denna släkt.

Det finns en motsägelse i Elgenstierna gällande friherrliga ätten Rehbinder nr 77 TAB 1 om Henrik Rehbinders dotter Gertrud Margareta, där uppges hon vara gift med kaptenen Hans Christoffer von Rohr nr 807. Men under von Rohr TAB 14 uppges Rohrs hustru bara heta Margareta Rehbinder och dotter till hakenrichtern i Livland Henrik Rehbinder. Den senare uppgiften härstammar troligen från Johan Otto Åkersteins († 1766) genealogier. Hon kallas inte heller Gertrud i von Rohrs egen stamtavla utan bara Margareta. Åkerstein uppger att Henriks yngsta barn hette Gertrud Margareta men ingen mer data. I en av de äldsta genealogierna av släkten Rehbinder av Johan Peringskiöld († 1720) där redovisas Gertrud Margareta var gift med kapten N.[N]. Henrik hade ytterligare en son Fabian Evert Rehbinder som bodde i närområdet, Axberg sn i mitten av 1690-talet.

Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 2620 (AID: v910870.b2620)
Riddarhuset: Originalgenealogier (o) 11.R Bild 1820 / sid 166 (AID: v910856.b1820.s166)
Riddarhuset: N W Marcks von Würtembergs genealogier (o) Levande:12 (1800-1899) Bild 250 / sid 17 (AID: v910598.b250.s17)
Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 740 (AID: v910870.b740)
Riddarhuset: Peringskiölds genealogier (o) 3.R-Y Bild 330 (AID: v910618.b330)

2021-12-08, 11:26
Svar #31

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Jag lutar mig åt att Hans Christoffer von Rohrs sista maka Margareta Rehbinder, hennes styvmåg ryttmästaren Arendt Wilhelm Rehbinder, Sophia Elisabeth Rehbinder, och Wilhelmina Rehbinder (gift Taube af Karlö) tillhöde samtliga en familje- eller släktkrets som inte finns redovisad hos Adelsvapen:

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Rehbinder_nr_77

Enligt Åkerstein var Hans Christoffer von Rohrs dotter Margareta Hedvig von Rohr från första kullen gift med en manrichter vid namn Otto von Aderkas. Föga identisk med den Margareta Hedvig von Rohr som ingick äktenskap 22/9 1730 i Lääne-Nigula sn med fänriken Berend Otto Aderkas (EAA.1245.2.2; bildnummer 182 av 253)...?

Åkerstein har Margareta Hedvig som avliden 6/5 1749. Ministerialboken, som täcker åren 1711-1766, upplyser att ovanstående fänrikskan Aderkas, född von Rohr, dog 1/10 (bg. 25/10) 1738 i Salajõe mõis (Sallajöggi på tyska) i Lääne-Nigula sn (bildnummer 236 av 253). Den 12/5 1749 begravdes "ein klein Baron Rehbinder von Selleak" (bildnummer 241 av 253).

Berend Otto Aderkas (död 24/5 1753; bildnummer 243) ingick ett nytt gifte 29/5 1746 med Sophia Elisabeth Rehbinder (bildnummer 186). Deras dotter Margareta Charlotta föddes 12/9 1751 (bildnummer 138).

Berend Otto hade förmodligen en bror, assessor Georg Gustaf Aderkas, som gifte sig första gången 16/7 1728 i Reval (notisen införd i Lääne-Nigulas vigsellängd; bildnummer 181) med Helena Christiana von Rohr, och andra gången med Wilhelmina Rehbinders dotter Gertrud Margareta Taube af Karlö. 

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Taube_af_Karl%C3%B6_nr_34 (TAB 6)

2021-12-08, 14:11
Svar #32

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Stryk ryttmästaren Arendt Wilhelm Rehbinder. Hans Christoffer von Rohrs dotter Lunetta ingick äktenskap 31/7 1705 i S:t Nikolai fs i Reval med löjtnanten Wilhelm Christopher Rehbinder från Erbarn[?] vid Kassel (källa: ministerialboken för åren 1698-1757, TLA.31.1.16; bildnummer 439 av 533).

Jämför även Adelsvapens sida om Otto Magnus Rehbinder med familj under tabell 12. Inte många rätt här.  ???

2022-11-18, 20:57
Svar #33

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
En tidigare ej uppmärksammad ledtråd om Olof Johansson Örn(e)ströms släkt:

I Bergskollegium, Huvudarkivet (o) AI:34 (1695-1696) Bild 2150 / Sida 379 (AID: v884554.b2150.s379, NAD: SE/RA/420013/42001301) framgår det att Hans Clerck är svåger till Capitein Oloff Örnström.

Senare i samma volym, Bergskollegium, Huvudarkivet (o) AI:34 (1695-1696) Bild 4410 / Sida 827 (AID: v884554.b4410.s827, NAD: SE/RA/420013/42001301), framgår det att Hans Clerck är slottsfogde i Örebro. Han bör därmed vara identisk med den Hans Clerck som återfinns under Tab. 5 här: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Clerck_nr_433, vilken anges vara "Befallningsman över Örebro slott och stad 1676-10-16".

Hans Clerck anges ha varit gift 1:o med Elisabeta Wetzel, 2:o med Anna Maria Göransdotter, 3:o med Margareta Barckhusen. Hur Hans Clerck på detta sätt blir svåger med Olof Örneström är oklart. Den enda tänkbara koppling jag hittar är att Margareta Barckhusen anges vara dotter till borgmästaren i Arboga Henrik Petersson Barckhusen och hans 2:a hustru Margareta Johansdotter Palmgren. Möjligen skulle Margareta Johansdotter kunna vara syster till Olof Johansson Örneström? Känns dock lite långsökt då hon kallas Johansdotter Palmgren.

2022-11-27, 22:51
Svar #34

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Mer om Hans Clerck och hans släktskap med Olof Örneström: Vid en rättegång i Örebro 2 juni 1690 är Anna Gyllenharnesk inblandad i en rättegång. Där omtalas "fru Gyllenharnesks Broder Capitenen Wälb:e h:r Oloff Örnström i Stockholm". 

Källa: Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Örebro län (T) EXIe:1819 (1690) Bild 550 / Sida 51 (AID: v420610.b550.s51, NAD: SE/RA/42042202)

För Gyllenharnesk hittar man "Bengt Simonsson, adlad Gyllenharnesk. [...]  Gift med Anna Maria Göransdotter i hennes 1:a gifte (gift 2:o med ryttmästaren Hans Clerck i hans 2:a gifte), dotter av en borgmästare i Örebro."

Källa: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllenharnesk_nr_885

Hans Clerck är således svåger med Olof Örneström genom att han är gift med Olof Örneströms syster Anna Maria Göransdotter.

Här finns således fler ledtrådar att gräva vidare i.

2022-12-08, 19:16
Svar #35

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Har nu lyckats hitta när Olof Johansson Öneström dotter Elsa Johanna Örnström och hennes make Adam Herweg avled.

Enligt mtl bor de i Filipstad fram till 1750, men finns från 1751 i Kulla, Flistads sn, Östergötland.

Adam Herweg föddes i Filipstad 2 sep. 1693 och avled 8 dec. 1763 i Kulla, Flistads sn.

Elsa Johanna Örnström avlider 23 juli 1769 i Kulla, Flistads sn: ”afledne Bruks Patrons Hervegs Enka fru Elsa Johanna Örnström i Kulla, 69 år och 7 månader gl död af lungsot.” Hon bör således varit född i december 1699.

Källor:

Filipstad (S) C:2 (1680-1699) Bild 164 / Sida 315 (AID: v5792.b164.s315, NAD: SE/VA/13110)

Flistad (E) C:1 (1694-1800) Bild 306 / Sida 603 (AID: v37300.b306.s603, NAD: SE/VALA/00081)

Flistad (E) C:1 (1694-1800) Bild 308 / Sida 607 (AID: v37300.b308.s607, NAD: SE/VALA/00081)

2022-12-12, 16:40
Svar #36

Utloggad Magnus Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 09:45
    • Visa profil
Är det någon som hittar bouppteckningar efter Elsa Johanna Örnström eller Adam Herweg?

2023-01-03, 11:15
Svar #37

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil

Är det någon som hittar bouppteckningar efter Elsa Johanna Örnström eller Adam Herweg?

Om de finns så borde de återfinnas i något av registren för Gullbergs eller Bobergs härad, som finns digitaliserade hos Riksarkivet: https://sok.riksarkivet.se/arkiv/dLsEE7CpQaoZrdliG8S7g1

Tror dock inte att de finns, åtminstone har jag inte lyckats hitta dem.

2023-01-25, 10:15
Svar #38

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
I ett inlägg under Anbytarforum →Forum →Geografiskt relaterat →Landskap →Närke →Socknar →Vintrosa →Elisabeth Margareta Örnström (https://forum.rotter.se/index.php?topic=185789) anger Börje Abrahamsson att Margareta Gertrud Rehbinder föddes 1647 och begravdes den 17 februari 1695. Jag antar att födelseåret är beräknat från att hon anges vara 48 år när hon avled. Dock framgår det inte varifrån han har fått dessa uppgifter och jag har inte lyckats få tag på honom och få något svar angående detta.

Det skulle dock betyda att hon inte kan vara dotter till Reinhold Rehbinder, utan möjligen syster till honom, och i så fall dotter till Henrik Rehbinder. Dock har den senare redan en dotter Gertrud Margareta, född 1669-02-03, död 1730-05-07, gift 1690-03-02 med kaptenen Hans Christoffer von Rohr (https://www.adelsvapen.com/genealogi/Rehbinder_nr_77#TAB_1), så dessa uppgifter går inte att få ihop, såvida inte Gertrud Margareta f. 1669 har förväxlats med någon annan. Det senare är inte helt osannolikt, då Henrik Rehbinder uppges ha gift sig 1638 med Hildegard Elisabet von Yxkull och det första barnet Bernhard Rehbinder föddes 1639, vilket ger en osannolikt stor åldersskillnad på 30 år till Gertrud Margareta f. 1669.

2023-01-25, 11:20
Svar #39

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Det skulle dock betyda att hon inte kan vara dotter till Reinhold Rehbinder, utan möjligen syster till honom, och i så fall dotter till Henrik Rehbinder. Dock har den senare redan en dotter Gertrud Margareta, född 1669-02-03, död 1730-05-07, gift 1690-03-02 med kaptenen Hans Christoffer von Rohr (https://www.adelsvapen.com/genealogi/Rehbinder_nr_77#TAB_1), så dessa uppgifter går inte att få ihop, såvida inte Gertrud Margareta f. 1669 har förväxlats med någon annan. Det senare är inte helt osannolikt, då Henrik Rehbinder uppges ha gift sig 1638 med Hildegard Elisabet von Yxkull och det första barnet Bernhard Rehbinder föddes 1639, vilket ger en osannolikt stor åldersskillnad på 30 år till Gertrud Margareta f. 1669.

Är generalmajor Henrik Rehbinder identisk med den namne som var hakenrichter i Livland? Annars, vad är känt om hakenrichterns familj?

Åkerstein är nog källan till den senares dotter, Hans Christopher von Rohrs sista hustru Margareta Rehbinders, födelse-, vigsel- respektive dödsuppgift. Men går dessa att belägga i kyrkliga källor, måtro...?

Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 2620 (AID: v910870.b2620)

Jämför även med mina tidigare inlägg ovan från 8/12 2021.

2023-01-25, 20:58
Svar #40

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Se också mitt tidigare inlägg. Enligt den äldsta kända genealogin (upprättad senast 1720) över ätten Rehbinder hade generalmajoren Henrik Rehbinder i sitt första äktenskap en dotter Gertrud Margareta (som var yngst av sina syskon) och som var gift med en till namnet okänd kapten. Eftersom Olof Örn(e)ström var kapten under Närkes och Värmlands regemente och översten Reinhold Rehbinder (som var son till generalmajoren Henrik Rehbinder) verkar det troligt med övrig bevisföring att den okända kaptenen bör vara Olof Örn(e)ström.

Riddarhuset: Peringskiölds genealogier (o) 3.R-Y Bild 330 (AID: v910618.b330)

Jag har vid några mindre försök inte lyckats hitta några arvsdokument efter Henrik Rehbinder. Det verkar saknas en lönelikvidation efter honom. Intressant är faktumet att han begravdes nästan två år efter hans död. Kan han gått i personlig konkurs?
https://kortkataloger.kb.se/verser/49926/

I genealogin framgår att Henrik Rehbinders dotter Dorotea Elisabet avled barnlös. Det kan vara en väg framåt. Det finns en del intressanta dokument på andra sidan östersjön (hittade via https://ais.ra.ee/ och går att beställa digitala). Några urval:

Citera
"Landrat und Major Otto Rehbinder zu Lewolde (Liigvalla, Koeru khk), gewesener Besitzer des reduzierten Gutes Uddrich (Udriku, Kadrina khk) contra seine Brüder Kapitän Gustav, General Major Reinhold, Oberst Hans Heinrich, Oberstleutnant Berend namentlich aber Oberstleutnant Carl Magnus Rehbinder betreffend Übernahme entsprechender Quoten eines dem Kapitän Hans Ernst von Wolfframsdorf ausgezahlten Schuldbetrages"
11.02.1689 EAA.858.2.2655

Citera
"Oberstleutnant Baron Carl Magnus Rehbinder contra seinen Bruder Major und Landrat Baron Otto Rehbinder auf Kurrisar (Polli, Kadrina khk) betreffend Ungültigerklärung des von ihrer Schwester, Frau Elisabeth Dorothea Rehbinder, Witwe des Mannrichters Zöge, abgefasste Testament"
29.11.1697 EAA.858.2.2675

Citera
"Testament des Heinrich Rehbinder. Stockholm den 25. August 1680. Kopie"
EAA.858.2.2656

Det finns en likvidation efter Olof Örn(e)ström.
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065245_00663

2023-01-25, 23:08
Svar #41

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil

Enligt den äldsta kända genealogin (upprättad senast 1720) över ätten Rehbinder hade generalmajoren Henrik Rehbinder i sitt första äktenskap en dotter Gertrud Margareta (som var yngst av sina syskon) och som var gift med en till namnet okänd kapten. Eftersom Olof Örn(e)ström var kapten under Närkes och Värmlands regemente och översten Reinhold Rehbinder (som var son till generalmajoren Henrik Rehbinder) verkar det troligt med övrig bevisföring att den okända kaptenen bör vara Olof Örn(e)ström.

Instämmer i att alla indicier pekar på att den okände kapten som Gertrud Margareta Rehbinder var gift med är identisk med Olof Örneström.

Jag har tittat på ägarlängderna för Lannafors bruk. Under 1690-talet ägde Olof Örneström och hans svåger Hans Clerck varsin hälft av detta.

Ursprungligen ägdes Lannafors av Bengt Simonsson, adlad Gyllenharnesk, gift med Olof Örneströms syster Anna Gyllenharnesk. Efter att han avled ärvdes det tydligen av Anna Gyllenharnesk, som sedan gifte sig med Hans Clerck, som kom att äga halva Lannafors.

Den andra halvan kom att ägas av Olof Örneström, Men av Bergskollegiums protokoll från 1685 framgår att en överste Rehbinder köpte Lannafors av Gyllenharnesk. Denna överste Rehbinder kan inte vara någon annan än Örneströms chef och trolige svåger Reinhold Rehbinder. Uppenbarligen sålde sedan överste Rehbinder vidare åtminstone halva Lannafors till Örneström, och den andra halvan tillbaka till Anna Gyllenharnesk och Hans Clerck? Det är ytterligare ett indicium som pekar på att Reinhold Rehbinder var Olof Örneströms svåger.

Tyvärr saknas Bergkollegiums protokoll för 1686, men det bör finnas andra handlingar (samt brev, suppliker, etc) i Bergskollegiums arkiv som avhandlar Rehbinders försäljning av Lannafors (ena halva) till Örneström, och där kan det tänkas nämnas något om ett ev. släktskap dem emellan.

Källor:
Bergskollegium, Huvudarkivet (o) AI:25 (1685) Bild 4070 / Sida 723 (AID: v884545.b4070.s723, NAD: SE/RA/420013/42001301)
Bergskollegium, Huvudarkivet (o) AI:25 (1685) Bild 7230 / Sida 1355 (AID: v884545.b7230.s1355, NAD: SE/RA/420013/42001301)

2023-01-26, 00:52
Svar #42

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
I genealogin framgår att Henrik Rehbinders dotter Dorotea Elisabet avled barnlös. Det kan vara en väg framåt.

Apropå Elisabeth Dorothea Rehbinder hos Adelsvapen: ”Död barnlös efter 1695-01-25, men före 1700-02-17. Gift 1670 på Kavantholm olovligen med mannrichtem Fabian Zöge, till Kotzum, som förut varit gift med hennes moster, 'för vilket senare giftermål han måste bota 200 daler silvermynt till kyrkan och 100 daler till de fattiga.

Här noterar jag med intresse att Elisabeth Dorothea var gift med sin faders kusin Fabian Zoege, vars tidigare hustru Sophia Gertruda Uexkull dessutom var moster till Elisabeth Dorothea.  :o

Källa: ”Genealogisches Handbuch der baltischen Ritterschaften” (Teil 2, Band 1: Estland), sida 623-624.

https://daten.digitale-sammlungen.de/bsb00000600/images/index.html?id=00000600&groesser=&fip=193.174.98.30&no=&seite=640

Skärmdump nedan.


Tillägg: Tack vare samma verk, som jag tidigare inte upptäckt finns på nätet, kan man konstatera att Gustaf Wilhelm Taube af Karlös hustru Wilhelmina R. (sida 376, 205) var dotter till Arend Wilhelm R. (sida 204, 201).

Berend Otto Aderkas senare hustru Sophia Elisabeth R. (sida 202) var dotter till Carl Reinhold R. (sida 201) tillika brorsdotter till förutnämnde Arend Wilhelm R. respektive Wilhelm Christopher R. (troligen från Hapsal istället för felläsningen Kassel) gift med Lunetta von Rohr.

Carl Reinhold, Arend Wilhelm och Wilhelm Christopher den yngre var söner till Wilhelm Christopher R. den äldre (sida 201, 187) som i sin tur var broder till generalmajoren Henrik R.

Verket saknar hakenrichtern Henrik R. i Livland och dennes dotter Margareta, varför Åkersteins uppgifter inte går att bekräfta.


2023-01-26, 22:35
Svar #43

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Några tillägg. När det gäller namnet Örneström eller Örnström kan man notera att i Olof Johanssons sköldebrev så används endast formen Örnström.1
Uppgiften att han var född 1640 i Arvika saknas hos Anders Anton von Stiernman († 1765) adelsmatrikel men finns som ett tillägg i Johan Otto Åkerstein († 1766) genealogier.2-3
Möjligen härstammar denna uppgift från hans epitafium som funnits i Råda kyrka (Värmland).4 Tyvärr gick epitafiet förlorat i en brand 1801. Nils Wilhelm Marcks von Würtemberg († 1817) uppger i sin konceptgenealogi för ätten som källor b.l.a. Erik Fernow († 1791) och Fredrik Fryxell († 1805).5 Fernow var författare till verket »Beskrifning öfwer Wermeland» (se not 4). Fryxell var upphovsman till det otryckta »Wermelandia Nobilitata».6

Stiernman uppger att Bengt Gyllenharnesk hustru var Anna Göransdotter och att hon var dotter till en borgmästare i Arboga.7 Denna uppgift finns också hos Åkerstein som ett tillägg.8 När jag gick igenom mina gamla anteckningar hittade jag en notering jag gjorde för flera år sedan i Arbogas domböcker. Ur rådhusrätten 1678 1/7 uppges Bengt Gyllenharnesk svärfader vara salig fordom borgmästare Johan Erikssson.9 Samma år 9/7 nämns salig borgmästaren Johans Erikssons änka Margareta Hising.10

Elias Palmskiölds († 1719) redovisar en intressant stamtavla i sina samlingar över släkten Hising att Margreta Hising var dotter till borgmästaren i Köping Michael Hising och Anna Andersdotter. Hon var gift med borgmästaren i Arboga Johan Eriksson och de var föräldrar till en Olof Johansson som var kapten.11-12 Michael Hising och Anna Andersdotter finns i Johan Bures släktbok eftersom Anna var bureättling.13

Det skulle vara intressant om man kunna hitta en beskrivning över Örnströms epitafium hos Fernow eller Fryxell. En spekulation är om det möjligen stått född i Ar..som tolkats som Arvika men kan ha avsett Arboga.

En systematisk genomgång i Arboga bevarade domböcker kommer säkert kunna ge ett fullständigt bevis.

1. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0038954_00129
2. https://books.google.se/books?id=oV9aAAAAcAAJ&pg=PA725
3. Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 14.W-Ö Bild 3400 (AID: v910874.b3400)
4. http://runeberg.org/nyfernow/0489.html
5. Riddarhuset: N W Marcks von Würtembergs genealogier (o) Döda:8 (1800-1899) Bild 2420 / sid 205 (AID: v910586.b2420.s205)
6. https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=14526
7. https://books.google.se/books?id=oV9aAAAAcAAJ&pg=PA662
8. Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 6.G Bild 2540 (AID: v910866.b2540)
9. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/U0000030_00345
10. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/U0000030_00354
11. https://sok.riksarkivet.se/sbl/mobil/Artikel/13612
12. Riddarhuset: Palmschölds genealogier (o) 2.E-L Bild 2940 / sid 1589 (AID: v910612.b2940.s1589)
13. Johan Bures släktbok 1400-1640, Urban Sikeborg (Genealogiska Föreningen).

2023-01-27, 04:13
Svar #44

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Väldigt intressant. Bra jobbat, Niklas!  ;D  Min Google-fu ger Johan Eriksson såsom borgmästaree i Arboga åren 1644-1653 (Gudrun Anderssons avhandling ”Ett namn betyder så mycket: Namnskick inom Arbogaeliten under äldre tid”).

Av 1654:års mantalslängd att döma var Johan ännu verksam: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006389_00042

Äldre kyrkoräkenskaper för Arboga stad respektive Vintrosa finns ännu inte tillgängliga på nätet.


Palmskiöld redovisar alltså sex barn till Mickel Hising: Olof, Malin, Margareta, Barbro, Karin och Kerstin.

Tre stycken räknas upp på sida 145 i Nils Burmans släktbok (Christina, Barbro och Olof).

Likadant hos Abraham Hülphers del 4, sida 93: (Olof [1609-1666], Christina och Barbro [1619-1682]).


Malin Hising, rådmannen i Stockholm Arvid Davidssons änka begravd 23/3 1673 i Nikolai fs (LIa1: 38 sida 2), hade i avsnittet Rättelser och tillägg på sida 314 i andra delen av ”Stockholms Rådhus och Råd” förväxlats med sin brorsdotter handelsmannen Petter Ekmans änka med samma namn begravd 28/6 1682 i Maria fs (LIa1:34 sida 65).

Tryckt litteratur (o) StockholmsRådhusOchRåd:2 (1915) Bild 1140 / sid 175 (AID: v910440.b1140.s175)

https://forum.rotter.se/index.php?topic=15720.msg230793#msg230793

2023-01-28, 16:03
Svar #45

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Mycket bra jobbat Niklas! En eloge!  :)

Jag har noterat att Bengt Simonsson Gyllenharnesks hustru i Åkersteins genalogier ursprungligen inte nämns med namn, men med ett senare tillägg står det ”Anna Jöransdotter, Borgmästaredotter i Arboga”, vilket stämmer överens med de uppgifter som Niklas gett att fadern var borgmästare i Arboga. Elgenstierna kallar henne dock för Anna Maria Göransdotter, och uppger att hon är dotter till en borgmästare i Örebro. I ett brev från henne som återfinns i Riksarkivets Biographica-samling kallar hon sig enbart för ”Anna Gyllenharnesk”. Så Elgenstiernas uppgifter här verkar vara felaktiga.

I Åkersteins genealogier framgår inte heller att Olof Johansson Örneström avled 1705, enbart att han fick avsked från armén detta år. Så var den uppgiften kommer ifrån och om den är korrekt är oklart.

Med de uppgifter som Niklas har gett, tillsammans med övriga kända uppgifter, tycker jag att man kan vara ganska säker på följande antavla för Olof Johansson Örnström:

1. Proband
Olof Johansson Örnström, f. 1640? i Arboga?, d. tidigast 1705.

Generation I
2. far
Johan Eriksson, d. senast 1678, borgmästare i Arboga 1644-1653.
3 mor
Margareta Hising
 
Generation II
6 morfar
Mikael Hising, d. 1640 före 1/8, borgmästare i Köping, begraven i Köpings stads kyrka, varest hans gravsten ännu finnes. Anlade hamrar i Skinnskatteberg, Vm, o Bernshammar i Hed, Vm. Morfar till kommerserådet Olof Hansson Törne, adlad Törnflycht, nr 1356,
7 mormor
Anna Andersdotter, död 1630-07-25 enl. gravstenen i Köpings kyrka.
 
Generation III
12 morfars far
Oof Hising, d. 1597, fogde i Gästrikland 1577–82 och i Ulfsunds (Kungsörs) län, Vm, 1583–89 och 1593–95. Bondson från ön Hisingen i Bohuslän. 'Tjänte sig upp i konung Erik XIV:s tid från gemen till löjtnant vid amiralitetet och skall någon tid varit vice amiral'. Anfader till Adliga ätten Hisinger nr 2002.
13 morfars mor
Malin Halvardotter
14 mormors far
Anders Nilsson, rådman i Gävle
15 mormors mor
Elin Köniksdotter, syster till ärkebiskop Petrus Kenicius.
 
I övrigt har jag hittat två ytterligare tänkbara barn till Olof Johansson Örnström, som tidsmässigt och geografiskt är tänkbara:
1. I Örebro hölls 6/4 1756 bouppteckning efter Christina Örnström. Tyvärr saknas dödbok för Örebro för detta år. Olof Johansson Örnströms äldsta kända barn Anna Katarina Örnström avled i Örebro 1779, så det finns en viss tidsmässig och geografisk överlappning.
2. I Lewenhaupts ”Karl XII:s officerare” nämns en Leonhard Örnström f. i Närke (där Olof Johansson Örnström bodde på Lannafors på 1680- och 1690-talen), korpral 1711, fänrik 1718, avsked, 1719, lantjägmästare 1723-1732, landsgevaldiger 1740-1756. En bouppteckning efter honom från 8 maj 1760 finns i Stockholms rådhusrätt. Här finns en tidsmässig, geografisk och yrkesmässig överlappning.

Hittade också att "hr Capitein Örnström" står som dopvittne i Vintrosa den 8 maj 1704.

Källor:
Gyllenharnesk, nr 885: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllenharnesk_nr_885
Hisinger, nr 2002: https://www.adelsvapen.com/genealogi/Hisinger_nr_2002
Törnflycht, nr 1356: https://www.adelsvapen.com/genealogi/T%C3%B6rnflycht_nr_1356
SBL: Hisinger, släkt: https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=13612
Åkersteins genealogier, Gyllenharnesk: Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 6.G Bild 2540 (AID: v910866.b2540, NAD: )
Åkersteins genealogier, Örneström: Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 14.W-Ö Bild 3400 (AID: v910874.b3400, NAD: )
Riksarkivets Biographica-samling, Brev från Anna Gyllenharnesk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0069685_00050
Bouppteckning Christina Örnström, Örebro 6/4 1756: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0105302_00055
Bouppteckning landsgevaldiger Leonhard Örnström: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning (A, AB) F1A:182 (1760) Bild 5210 / Sida 507 (AID: v222550.b5210.s507, NAD: SE/SSA/0145a)

Dopvittne 8 maj 1704: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0001499_00060

2023-01-29, 16:58
Svar #46

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Ibland gäller det ha lite tur också :) Personligen hade jag velat få fram mer bevis om kopplingen mellan Olof Örnström och Johan Eriksson. Men det underlättar såklart när man vet var man skall leta. Arboga torde vara unikt gällande bevarande av domböcker från äldre tid och dessutom finns allt digitalt.
 
En svaghet i Elgenstiernas »Den introducerade svenska adelns ättartavlor» är bristande källhänvisningar. För att hitta var Elgenstiernas uppgifter härrör måste man backa till hans föregångare Gabriel Anreps verk »Svenska adelns ättartaflor»1
När det gäller ätterna Gyllenharnesk nr 885 och Örneström nr 991 är de i princip helt kopierade av Elgenstierna från Anrep.2-3
Nils Wilhelm Marcks von Würtemberg († 1817) konceptgenealogier är i sin tur grunden till Anrep. Först hos Marcks von Würtemberg är det möjligt att spåra uppgifterna eftersom han har antecknat sina källor uppe i vänstra hörnet med  (-) där han hittat information och (o) då han inte hittat information.4

Gällande om Bengt Gyllenharnesk hustru var dotter till en borgmästare i Arboga eller Örebro. Hos Marcks von Würtemberg står att hon var dotter till en borgmästare i Arboga medans i Anrep uppger att hon var dotter till en borgmästare i Örebro. Ett annat fel som tillkommit är att Bengt Gyllenharnesk enligt Anrep dog 15/1 medan Marcks von Würtemberg uppger 5/1. Dessa uppgifter har sedan ärvts vidare till Elgenstierna.5 Dessa fel bör vara misstag som skett i överföringen mellan dessa verk då de i övrigt är så samstämmiga.

Av borgmästaren i Örebro Olof Salins år 1737 [1740] författade »Beskrifning öfver Örebro Stad» finns som bihang »Monumenta Templi Orebroensis». Enligt den senare avled Bengt Gyllenharnesk 1683 5/1.6-8 Sonen inskrevs vid Uppsala universitet 1669 som »Samuel Johannes Benedicti Orebroensis».9

Borgmästare Johan Eriksson tycks enligt mantalslängderna avlidit 1664/1665.10-11 Hans änka flyttade från Arboga till Örebro 1683/1684.12

Wälborne Hans Clercks »huusfru» som avlider 1696 19/2 vid 58 års ålder i Örebro bör vara hans maka.13-14

Anna Catharina Örnström gift de Besche uppges av Örebros husförslängd vara född 1685 i Vintrosa sn.15 

Olof Örneström ägde också gården och rusthållet Råberga i Täby sn.16 Jag gick igenom de renoverade småprotokollen för Örebro härad 1700-1720 men kammade i princip noll. Kan något hänt med hans egendomar före hans död? Man får nog gå igenom de vanliga domböckerna både i Värmland och i Örebro.

1. https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=15985
2. http://runeberg.org/anrep/2/0103.html
3. http://runeberg.org/anrep/4/0727.html
4. https://pontusmoller.se/2007/12/10/atten-hillebard/
5. Riddarhuset: N W Marcks von Würtembergs genealogier (o) Döda:3 (1800-1899) Bild 2110 / sid 186 (AID: v910581.b2110.s186)
6. https://books.google.se/books?id=m2mRKOibNP4C&pg=RA1-PA155 (årtal 1737)
7. https://tidningar.kb.se/2836677/1777-03-08/edition/159634/part/1/page/1/ (årtal 1740)
8. https://tidningar.kb.se/2836677/1777-09-06/edition/159634/part/1/page/5/ (upprättad senast 1777 »Monumenta Templi Orebroensis»)
9. Uppsala universitets matrikel. 4, 1665-1680, s. 203
10.  Länsstyrelsen i Västmanlands län. Landskontoret I 1635-1915 (U) EIII:4 (1661-1669) Bild 3350 (AID: v402635.b3350, NAD: SE/ULA/1103721)
11. Mantalslängder 1642-1820 Västmanlands län 1642-1820 (U) 24 (1665) Bild 1080 / sid 337 (AID: v900081.b1080.s337, NAD: SE/RA/5520321)
12. Länsstyrelsen i Västmanlands län. Landskontoret I 1635-1915 (U) EIII:9 (1683-1686) Bild 2200 (AID: v402640.b2200, NAD: SE/ULA/1103721)
13. Örebro Nikolai (T) F:1 (1693-1820) Bild 80 / sid 131 (AID: v52810a.b80.s131, NAD: SE/ULA/11800)
14. https://svenska.se/saob/?sok=husfru#U_H1393_78077
15. Nikolai (T) AI:7 (1777-1780) Bild 301 / sid 307 (AID: v52704.b301.s307, NAD: SE/ULA/11800)
16. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028785_00385



Helena Beata Carlström i Småprotokollen:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:4 (1709-1710) Bild 7810 / sid 1587 (AID: v834963.b7810.s1587, NAD: SE/RA/420422)
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:4 (1709-1710) Bild 8050 / sid 1635 (AID: v834963.b8050.s1635, NAD: SE/RA/420422)
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:5 (1711-1712) Bild 2110 / sid 407 (AID: v834964.b2110.s407, NAD: SE/RA/420422)
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen EXIIb:6 (1713) Bild 3380 / sid 661 (AID: v948404.b3380.s661, NAD: SE/RA/420422)

2023-02-01, 15:36
Svar #47

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Jag har uppenbarligen blivit vilseledd av uppgiften i Elgenstierna att Olof Örneström begravdes "i Råda kyrka (Värml.), där hans epitafium före branden 1801 fanns", vilket han i sin tur tagit från Anrep, och inte tänkt på att denna uppgift kan vara felaktig. I själva verket begravdes han 22 november 1705 i Vintrosa sn, vilket framgår av död- och begravningsboken för Vintrosa:
”Nov: 22. begrofs Hr Majoren Ornström i tysthet(?)".

Källa: Vintrosa kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/ULA/11695/C/1 (1686-1730), bildid: C0001499_00167
Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0001499_00167

2023-02-02, 22:32
Svar #48

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Jag har gått igenom Lekebergs häradsrätts Domböcker vid ordinarie ting för åren 1685-1691. Hans Clerck och Anna Gyllenharnesk alt. salige Bengt Gyllenharnesk är med nästan varje år. Den intressantaste notisen är från tinget 1 juni 1686. Här nämns "Öfwer Inspectoren Sahl. H. Gyllenharnesk" och "Sahl. H.r Öfwer Inspectorens Sucsessor Conjugy Landt Räntmästaren Wälb:e H. Hans Clerck".1 Elgenstierna nämner ju inte när Hans Clerck gifte sig med Anna Gyllenharnesk, men här får vi fram att det måste ha skett senast 1686.

Kapten Olof Örnström nämns endast en gång, vid extra ordinarie tinget 12 maj 1687, där det framgår att han äger skog vid Svenshyttan, som är tänkt att användas vid Lannafors hammar.2

Källor:
1. Lekebergs häradsrätt, Domböcker vid ordinarie ting, SE/ULA/10825/A I a/3 (1682-1691), bildid: C0105173_00157 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0105173_00157
2. Lekebergs häradsrätt, Domböcker vid ordinarie ting, SE/ULA/10825/A I a/3 (1682-1691), bildid: C0105173_00182 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0105173_00182

2023-02-08, 21:33
Svar #49

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil

Det finns en motsägelse i Elgenstierna gällande friherrliga ätten Rehbinder nr 77 TAB 1 om Henrik Rehbinders dotter Gertrud Margareta, där uppges hon vara gift med kaptenen Hans Christoffer von Rohr nr 807. Men under von Rohr TAB 14 uppges Rohrs hustru bara heta Margareta Rehbinder och dotter till hakenrichtern i Livland Henrik Rehbinder. Den senare uppgiften härstammar troligen från Johan Otto Åkersteins († 1766) genealogier. Hon kallas inte heller Gertrud i von Rohrs egen stamtavla utan bara Margareta. Åkerstein uppger att Henriks yngsta barn hette Gertrud Margareta men ingen mer data. I en av de äldsta genealogierna av släkten Rehbinder av Johan Peringskiöld († 1720) där redovisas Gertrud Margareta var gift med kapten N.[N]. Henrik hade ytterligare en son Fabian Evert Rehbinder som bodde i närområdet, Axberg sn i mitten av 1690-talet.


Hans Christoffer von Rohrs olika giftermål blir ännu mer förvirrande om man jämför Elgenstiernas ursprungliga uppgifter i band 6 från 1931 (s. 385) med de uppgifter som ges i supplementbanden till Elgenstierna från 2008 (band 2, s. 783). Där framgår det också att von Rohr inte stupade i slaget vid Narva 1700 (EÄ 1931), utan bör ha avlidit omkr. 1712 (EÄS 2008).

EÄ 1931 (s. 385) anger för von Rohr att Margareta Rehbinder, "dotter av hakenrichtern i Livland Henrik Rehbinder" är född 1669-02-03, död 1730-05-07, och gift med von Rohr 1690-02-02. Dessa födelse-, döds- och vigseluppgifter upprepas i Tabell 1 under Henrik Rehbinder och Hilgard Elisabet von Yxkulls barn (s. 199), men där kallas hon Gertrud Margareta Rehbinder.

EÄS 2008 (s. 783) anger dock att den ”dotter till hakenrichtern i Livland Henrik Rehbinder” som von Rohr gifter sig med hette Maria Margareta Rehbinder, och giftermålet skedde 1704-06-08 i Pönal sn, Estland.

EÄ 1931 anger att von Rohrs 2:a hustru hette Anna Catharina Cronman, död i barnsäng 1685-12-03 (dottern Beata föddes samma dag), och EÄS 2008 anger att von Rohrs 2:a giftermål skedde 1675-11-11.

EÄ 1931 anger att von Rohr gifte sig 3:e gången 1687 med Elisabet Schulman (dotter till överstelöjtnanten Otto Schulman), född 1666-01-07, död 1688-03-12, men EÄS 2008 anger att han gifte sig 5:e gången 1698-05-15 i Reval med Anna Elisabet Schulman (dotter till överstelöjtnanten Otto Vilhelm Schulman), som begravdes 1703-10-06 i Reval.

EÄS 2008 anger som von Rohrs 4:e giftermål ”N.N. (ej Margareta Rehbinder), † 1696, bg s.å. 14/2 i Narva ty. Kyrka”. EÄ anger att en dotter Christina föddes 1691-02-01 i det fjärde äktenskapet.

Om man pusslar ihop detta får man att von Rohr var gift

•   Från 1675-11-11 till 1685-12-12 med Anna Catharina Cronman.
•   Från senast 1690 till 1696 med ”N.N. (ej Margareta Rehbinder)”
•   Från 1698-05-15 till 1703 med Anna Elisabet Schulman.
•   Från 1704-06-08 till omkr. 1712 med Maria Margareta Rehbinder, ”dotter till hakenrichtern i Livland Henrik Rehbinder”.

EÄS 2008 stoppar sedan in Gertrud Margareta Rehbinder, dotter till Henrik Rehbinder och Hilgard Elisabet von Yxkull, utan vigseldatum, mellan Anna Catharina Cronman och ”N.N. (ej Margareta Rehbinder)”. Uppgiften att Gertrud Margareta Rehbinder skall ha varit född 1669-02-03 och död 1730-05-07 kvarstår dock, men går inte ihop med detta. Det är dock rimliga födelse- och dödsdatum för Maria Margareta Rehbinder.

EÄS 2008 anger följande källor:

Carp = Carpelan, Tor: Ättartavlor för de på Finlands riddarhus inskrivna ätterna (Helsingfors 1954–1966)
EÄHLA =  Elgenstierna, Gustaf: Den introducerade svenska adelns ättartavlor, interfolierat band i Härnösands landsarkiv
SoH:1968 s102 =  Släkt och Hävd (Stockholm 1950-)
RKrA = KrA, rullor
Rehb s79 = Rehbinder, C. M. V.: Ätten Rehbinder genom åtta sekler (Stockholm 1925)
GentFi:VII:1987 s176f = Gentes Finlandiae (Helsingfors 1966-)

För att reda ut detta i detalj behöver man nog gå igenom alla originalhandlingar grundligt, och ta hänsyn till vad som är originaluppgifter och vad som har lagts till i efterhand, samt vilka primärkällor som finns.


En titt på Riddarhuset originalgenealogier visar att von Rohr var gift med:
1. Anna Catarina Cronman,
2. Elisabet Schulman,
3. Margareta Rehbinder.
Förutom att ”N.N. (ej Margareta Rehbinder)” kommer in mellan nr 1 och nr 2 så stämmer detta helt med listan ovan. När Margareta Rehbinder visar sig vara Maria Margareta Rehbinder så måste Gertrud Margareta Rehbinder helt strykas ur listan på von Rohrs olika äktenskap. Det finns ju inga belägg här att han skulle varit gift med två olika Margareta Rehbinder.

Källa: Riddarhuset: Originalgenealogier (o) 11.R Bild 1820 / Sida 166 (AID: v910856.b1820.s166, NAD: )

von Schantz (d. 1734) genealogier, har vissa avvikelser från originalgenealogierna:
1. Anna Catharina Cronman, dotter till krigskommissarien Hans von Cronman.
2. Catharina Schulman
3. Gertrud Margareta Rehbinder, dotter till generalmajoren baron Hindrich Rehbinder.

Här är avviker både namnen på hustru 2 och hustru 3 från originalgenealogierna. Möjligen är detta källan till uppgiften att von Rohr var gift med Gertrud Margareta Rehbinder.

Källa: Riddarhuset: von Schantz genealogier (o) 3.R-Ö Bild 480 / Sida 23b (AID: v910621.b480.s23b, NAD: )

Åkersteins (d. 1766) genealogier överensstämmer med originalgenealogierna ang. von Rohrs äktenskap vad gäller ordning och namn, men har vissa tillägg:
1. Anna Catrina Cronman. Tillägg: född 1640-03-02, död 1685, dotter till översten Joachim Cronman.
2. Elisabeth von Schulman. Tillägg: född 1666-01-07, död 1688, dotter till överstelöjtnanten Otto Schulman. Gifta 1687.
3. Margretha Rehbinder. Tillägg: född 1669-02-03, död 1730-05-07, dotter till Hakenrichtern uti Lifland Hinric Rebbinder. Gifta 1690-02-02.

Exakta dödsdatum för Anna Catrina Cronman och Elisabeth von Schulman är svåra att tolka p.g.a. överstrykningar och tillägg, där det är oklart vilken av dem som avses.

Källa: Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 2620 (AID: v910870.b2620, NAD: )
 
Schönfelts genealogier (1770) är i stort sett identisk med Åkersteins, med några få ändringar:
1. Anna Catharina Cronman. Uppges nu istället vara född 1620-02-03 och gift 1640-05-03.
2. Elisabeth von Schulman.
3. Margretha Rhebinder.

Här anges det äldsta barnet i det första äktenskapet vara fött 1649 och det sista 1685-12-03, varvid modern i så fall skulle ha varit 65 år (!) när hon födde barnet.

Källa: Riddarhuset: Schönfelts genealogier (o) 7.Pla-Sch (1770) Bild 800 / Sida 800 (AID: v910609a.b800.s800, NAD: )

Jag har vid några mindre försök inte lyckats hitta några arvsdokument efter Henrik Rehbinder. Det verkar saknas en lönelikvidation efter honom. Intressant är faktumet att han begravdes nästan två år efter hans död. Kan han gått i personlig konkurs?
https://kortkataloger.kb.se/verser/49926/


I boken "Ätten Rehbinder genom åtta sekler" av C. M. V. Rehbinder från 1925 nämns på s. 335 att Henrik Rehbinder upprättade ett testamente den 25 augusti 1680. Tyvärr hittar jag inget om var testamentet finns bevarat, men författaren har uppenbarligen haft tillgång till det, då han citerar några ord ur det. Boken finns inskannad här: http://hdl.handle.net/10062/37413


Borgmästare Johan Eriksson tycks enligt mantalslängderna avlidit 1664/1665.10-11 Hans änka flyttade från Arboga till Örebro 1683/1684.12


Det senare är säkerligen upphovet till den felaktiga uppgiften att han var borgmästare i Örebro.

2023-02-12, 20:12
Svar #50

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil

Läst Andreas Karlsson Rosenblads kompletteringar i Släkt och Hävd 2021:4 angående denna släkt.

Det finns en motsägelse i Elgenstierna gällande friherrliga ätten Rehbinder nr 77 TAB 1 om Henrik Rehbinders dotter Gertrud Margareta, där uppges hon vara gift med kaptenen Hans Christoffer von Rohr nr 807. Men under von Rohr TAB 14 uppges Rohrs hustru bara heta Margareta Rehbinder och dotter till hakenrichtern i Livland Henrik Rehbinder. Den senare uppgiften härstammar troligen från Johan Otto Åkersteins († 1766) genealogier. Hon kallas inte heller Gertrud i von Rohrs egen stamtavla utan bara Margareta. Åkerstein uppger att Henriks yngsta barn hette Gertrud Margareta men ingen mer data. I en av de äldsta genealogierna av släkten Rehbinder av Johan Peringskiöld († 1720) där redovisas Gertrud Margareta var gift med kapten N.[N]. Henrik hade ytterligare en son Fabian Evert Rehbinder som bodde i närområdet, Axberg sn i mitten av 1690-talet.

Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 2620 (AID: v910870.b2620)
Riddarhuset: Originalgenealogier (o) 11.R Bild 1820 / sid 166 (AID: v910856.b1820.s166)
Riddarhuset: N W Marcks von Würtembergs genealogier (o) Levande:12 (1800-1899) Bild 250 / sid 17 (AID: v910598.b250.s17)
Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 740 (AID: v910870.b740)
Riddarhuset: Peringskiölds genealogier (o) 3.R-Y Bild 330 (AID: v910618.b330)


Om vi ställer upp källorna om Gertrud Margareta Rehbinder i kronologisk ordning:


Peringskiölds (d. 1720) genealogier är väl den äldsta där Henrik Rehbinders barn nämns. Där anges att Gertrud Margareta Rebinder är gift med en Capiten N ... 1

von Schantz (d. 1734) genealogier, torde vara den nästa äldsta, där anges att Gertrud Margareta Rehbinder är gift med en Capitain H., och sedan är det tillagt i efterhand med annan stil och annat bläck: "Hans Christoph: von Rohrs fru".2


Åkersteins (d. 1766) genealogier anger inget äktenskap för Gertrud Margretha Rehbinder.3


von Rohr verkar inte finnas i Peringskiöld, men där finns ju originalgenealogierna att tillgå. Schönfelts genealogier (1770) verkar inte ta med Rehbinder.

De äldsta genealogierna för såväl von Rohr som Rehbinder saknar således uppgiften om att von Rohr var gift med Gertrud Margareta Rehbinder, utan dessa uppgifter verkar härstamma från von Schantz genealogier. Finns det någon undersökning av den senares trovärdighet?

Har också hittat ytterligare ett par tillfällen där Örnström eller hans barn nämns som vittnen i Vintrosa:


Den 29 juli 1700 nämns som vittnen "C. Örnströms fru och hennes äldsta dotter Pasto L. och hammarsmeden Mr Johan wijdh Örnström hammar".4

Den 11 november 1700 nämns som vittnen "J. Anna Catharina Örnström [...] Capit: Örnströms P[iga] Kerstin".5

Källor:
1. Riddarhuset: Peringskiölds genealogier (o) 3.R-Y Bild 330 (AID: v910618.b330, NAD: )
2. Riddarhuset: von Schantz genealogier (o) 3.R-Ö Bild 60 / Sida 2b (AID: v910621.b60.s2b, NAD: )
3. Riddarhuset: Åkersteins genealogier (o) 10.Q,R Bild 740 (AID: v910870.b740, NAD: )
4. Vintrosa (T) C:1 (1686-1730) Bild 45 (AID: v52658.b45, NAD: SE/ULA/11695)

5. Vintrosa (T) C:1 (1686-1730) Bild 46 (AID: v52658.b46, NAD: SE/ULA/11695)

2023-02-12, 22:58
Svar #51

Utloggad Niklas L Kant

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 14:40
    • Visa profil
Min bild är att man inte kan säga att Åkerstein eller von Schantz var bättre än någon annan. Man måste göra en individuell bedömning släkt för släkt. Både två var mer eller mindre helt beroende av uppgifter de fått av andra personer är min synpunkt. Därför är kvaliteten dessa verk ojämn.

Precis Constantius varit inne på tidigare verkar det som von Rohr hade en släktkoppling till en icke friherrlig gren av släkten Rehbinder.

Citera
Verstorbene Frau Margaretha Anna von Üxkülls, Witwe erstens des verstorbenen Oberstleutnants Andreas Zöge, so wie Witwe zweites des verstorbenen Rittmeisters Arend Wilhelm Rehbinder, nachgebliebene Erben contra Kapitän Carl Johann Rehbinder als Vormund der Kinder seines Bruders, des Rittmeisters Arend Wilhelm Rehbinder betreffend Auslieferung des Nachlasses ihrer Mutter aus den Rehbinder'schen Gütern namentlich der ihr als Erbin zustehenden fahrenden Habe und der Obligationen
16.12.1712-23.01.1713 AIS

I ett mål med Hans Christoffer von Rohr är Carl Johan Rehbinder vittne till några skrifter.
https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=AM.30.1.3:1

Kapten Hans Christoffer von Rohr ingick äktenskap 1704 8/6 med Maria Margareta Rehbinder.
https://www.ra.ee/dgs/_purl.php?shc=EAA.1245.2.1:16

2023-03-09, 12:35
Svar #52

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
I Rehbinder, C. M. V.: Ätten Rehbinder genom åtta sekler (Stockholm 1925; URL: http://hdl.handle.net/10062/37413) räknas Maria Margareta Rehbinder upp bland dem "hvilkas samband med stamtabellerna ej kunnat utrönas" och anges där ha varit dopvittne 1699 samt gift 1704 med kaptenen Hans Christofer Ruhr (bör vara [von] Rohr). (s. 309)

Noterbart är också att bland de "Medlemmar af ätten Rehbinder" som räknas upp i tabellen "C. Qvinliga medlemmar" finns endast en Gertrud Margaretha omnämnd (s. 538) och ingen Margareta Gertrud (s. 540).

Så att von Rohr och Örnström på 1680-talet skulle gift sig med varsin Gertrud Margareta Rehbinder verkar extremt osannolikt. Några primärkällor som säger att von Rohr varit gift med någon annan Rehbinder är Maria Margaretha Rehbinder tycks inte heller finnas, utan allt detta verkar gå tillbaka på von Schantz' uppgifter, vilken uppenbarligen har förväxlat Maria Margareta och Gertrud Margareta.

2023-06-20, 12:23
Svar #53

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Elgenstierna anger att Elisabet Margareta Örnström gifte sig med korpralen Christoffer Köpper 1720, dock utan att ange datum eller plats.

Av Väse CI:3 (1717-1732) sid. 142 framgår det att hon gifte sig den 27 mars 1720 med "Christopher Kopper".

Källa: Väse (S) CI:3 (1717-1732) Bild 1460 / Sida 142 (AID: v8814a.b1460.s142, NAD: SE/VA/13640)

2023-06-20, 13:07
Svar #54

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"General Mönster Rulla öfwer Upplandz Stånds Dragone Regemente och Siunde Compagniet hwilket af Herr Mönster Herren Högwälborne Herr Baron och General Lieutenant Gustaf Zülick är Mönstrat i Schiöfde d: 7 November 1720.

Tredie Corporalskapet
Corporalen Christopher Kopper
Ålder: 21
Tiensteåhr: 2 3/4
Födelse Orth: Skåning"

Källa: Generalmönsterrullor - Männingsregementen, Ståndsdragoner, Värvade kavalleriregementen 1632 (1720) Bild 3690 (AID: v481693.b3690, NAD: SE/KrA/0023)

Se även 1721 års rulla: Generalmönsterrullor - Männingsregementen, Ståndsdragoner, Värvade kavalleriregementen 1633 (1721) Bild 3170 (AID: v481694.b3170, NAD: SE/KrA/0023)

2023-06-20, 13:52
Svar #55

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil

"General Mönster Rulla öfwer Upplandz Stånds Dragone Regemente och Siunde Compagniet hwilket af Herr Mönster Herren Högwälborne Herr Baron och General Lieutenant Gustaf Zülick är Mönstrat i Schiöfde d: 7 November 1720.

Tredie Corporalskapet
Corporalen Christopher Kopper
Ålder: 21
Tiensteåhr: 2 3/4
Födelse Orth: Skåning"

Källa: Generalmönsterrullor - Männingsregementen, Ståndsdragoner, Värvade kavalleriregementen 1632 (1720) Bild 3690 (AID: v481693.b3690, NAD: SE/KrA/0023)

Intressant! Således född 169(9). Då var han rejält mycket yngre än henne. Elgenstierna har ju inget födelseår på honom.

2023-06-26, 14:45
Svar #56

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Borgmästare Johan Eriksson tycks enligt mantalslängderna avlidit 1664/1665.10-11 Hans änka flyttade från Arboga till Örebro 1683/1684.12

Wälborne Hans Clercks »huusfru» som avlider 1696 19/2 vid 58 års ålder i Örebro bör vara hans maka.13-14

I januari 1665 gavs peng för sju ringningar och bårkläder för borgmästaren Johan Eriksson:

Arboga stadsförsamling (U) LIa:1 (1629-1729) Bild 1810 / sid 4 (AID: v740761.b1810.s4, NAD: SE/ULA/10022)

Hans änka Margareta Hising, möjligen född under 1610-talet, kan ha avlidit någon gång före maj månad 1690 då kyrkoräkenskaper för Örebro Nikolai fs börjar finnas bevarade.

Den 24/5 1696 gavs peng för tre ringningar, bårkläder m.m. för välborne Hans Clercks fru:

Örebro Nikolai (T) LIa:1 (1654-1719) Bild 900 (AID: v805462.b900, NAD: SE/ULA/11800)

2023-11-22, 23:45
Svar #57

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Arboga mantalslängder för 1684 anger att borgmästare Johan Erikssons änka flyttat till Örebro.

Källa: Mantalslängder 1642-1820, Mantalslängder 1642-1820 Västmanlands län, SE/RA/55203/55203.21/41 (1684), bildid: A0006417_00076, sida 344

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0006417_00076

2023-12-27, 12:24
Svar #58

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Elisabet Margareta Örnströms dotter Anna Magdalena Stuart får den 6 januari 1741 en son vid namn Olof tillsammans med maken sergeanten Carl Bohman. De är då bosatta på Bergskog i Sunne sn, Värmland. Bland dopvittnena nämns högvälborne herr baron och löjtnant Rehbinder. Denne bör vara identiskt med Anna Magdalena Stuarts syssling/tremänning Reinhold Fromhold Rehbinder (tabell 52 i Elgenstierna).

Noterbart är att Elgenstierna anger att Hans Stuarts hustru Elisabet Margareta Örnström levde änka 1741 på Bergskog i Östra Sunds socken, Värmlands län.

Källa: Sunne (S) C:4 (1736-1748) Bild 90 / Sida 171 (AID: v8336.b90.s171, NAD: SE/VA/13512)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna