ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 september, 2011  (läst 4132 gånger)

1999-03-22, 11:06
läst 4132 gånger

Eric Karlsson

Söker uppgifter om adliga släkten Årrhane (även Orrhane). Allt är egentligen av intresse, dock särskilt dess band till släkten Memsen.

1999-03-23, 00:14
Svar #1

Bo Persson

Ryttmästaren Clas Memsen var i sitt andra gifte make till Ulrika Årrhane. Inga barn synes ha fötts i det giftet. Jag har påbörjat en registrering av ättlingar, men inte gjort mer än nedanstående för de första två generationerna. Samma sak gäller för Anders (Gullbrandsson) Årrhanes ättlingar i två generationer därefter.
 
Memsen
Se under denna släkt under rubriken Övriga släkter!
 
Årrhane
 
Familj 1
Anders Årrhane, död efter 1690. Gift 1670? med Agneta Leijonram, född 1650?, död 1724 8/3 i Locknevi, Locknevi sn. Anklagad av maken för fientlighet och skild från honom 1686, boskifte 1688 6/7.
Barn:
Jonas Gullbrand Årrhane, född 1672 ../4 i Locknevi, Locknevi sn. Levde 1697, då han bevistade riksdagen (EÄ IX s. 198).  
Carl Årrhane, född 1674 ../5 i Locknevi, Locknevi sn.
Anna Catharina Årrhane, född 1676, se familj 2.
Christina Årrhane, född 1679?, se familj 3.
Ulrika Årrhane, född 1681 4/4, se familj 5.
Vendela Årrhane, född 1685?, se familj 6.
 
Familj 2
Anna Catharina Årrhane (från familj 1), född 1676 i Locknevi, Locknevi sn, död 1743 7/2 i Skrikefall, Locknevi sn. Gift 1:o 1701 12/6 i Locknevi sn med Olof Nilsson (Gottfelt) Gyllenfelt, född 1636, död (begravd 1717 10/11) i Locknevi, Locknevi sn. Kvartermästare. Gift 2:o 1720 13/11 i Locknevi sn med Johan Hindrik Gladtsten, född 1698 14/6, död 1727 17/11 i Locknevi, Locknevi sn.
 
Familj 3
Christina Årrhane (från familj 1), född 1679? i Locknevi, Locknevi sn, död 1740 8/11. Alt. död 1740 30/6. Skall enl. EÄ IX ha dött i Långvik, men finns ej i Locknevi db. Bou efter henne finns i GH. Gift 1:o 1711 2/9 i Locknevi sn med Jonas Nilsson. Bosatt i Långvik, Locknevi sn. Hade besovit jungfru Christina Årrhane (se tprot Tjust) och ingick äktenskap med henne. Inspektor på Ugglekärr, Karlstorps sn. Gift 2:o 1724 8/11 i Locknevi sn med Jonas Gustaf Silfverbrand, född 1704, död 1765.
Barn i första giftet:
Eva Maria Jonsdotter Westman, döpt 1711 30/10, se familj 4.
Gullbrand Jonsson, född (döpt 1714 29/8) i Långvik, Locknevi sn.
Beata Jonsdotter, född (döpt 1716 15/1) i Långvik, Locknevi sn.
 
Familj 4
Eva Maria Jonsdotter Westman (från familj 3), född (döpt 1711 30/10) i Kulhult, Locknevi sn. Gift 1742 14/2 i Locknevi sn med Mathias Hammargren. Snickarmästare.
 
Familj 5
Ulrika Årrhane (från familj 1), född 1681 4/4 i Locknevi, Locknevi sn, död före 1714. Gift 1710 med Clas Memsen, född 1667?, död 1727 5/5 i Skrikefall, Locknevi sn. Ryttmästare.
 
Familj 6
Vendela Årrhane (från familj 1), född 1685? i Locknevi, Locknevi sn, död 1722 8/1 i Grönhult, Locknevi sn. Vendela Andersdotter i vb. Gift 1705 25/9 i Locknevi sn med Isaac Larsson Björkvall, född 1678?, död 1738 31/1 i Locknevi sn. Konstapel. Isaac Larsson i vb.
Barn:
Catharina Björkvall, född 1705 16/10, se familj 7.
Beata Margareta Björkvall, född 1708 18/3, se familj 8.
Anders Björkvall, född 1710 12/10 i Locknevi, Locknevi sn.
Brita Christina Björkvall, född 1712 27/6, se familj 9.
Carl Björkvall, född (döpt 1715 9/1) i Locknevi, Locknevi sn.
Anders Björkvall, född 1722 8/1 i Locknevi, Locknevi sn.
 
Familj 7
Catharina Björkvall (från familj 6), född 1705 16/10 i Locknevi, Locknevi sn. Gift 1732 18/6 i Locknevi sn med Otto Magnus Embring, född 1708 2/12 i Lilla Sund, Locknevi sn, död 1751. Korpral. Son till Esbjörn Embring och Catharina Köping.
Barn:
Anna Beata Embring, född i Dalhems sn.
Anders Embring, född 1733 28/6 i Toverum, Locknevi sn, död 1811. Lantbrukare i Möckelhult, Dalhems sn.
Johan Göran Embring, född 1735 31/7 i Toverum, Locknevi sn, död 1816 8/2 i Gunnekulla, Frödinge sn. Inspektor i Gunnekulla.
 
Familj 8
Beata Margareta Björkvall (från familj 6), född 1708 18/3 i Locknevi, Locknevi sn. Endast Margareta i fb. Gift 1733 2/3 i Locknevi sn med Samuel Dalin. Trumpetare.
 
Familj 9
Brita Christina Björkvall (från familj 6), född 1712 27/6 i Locknevi, Locknevi sn, död 1780 i Fängebo bruk, Locknevi sn. Gift 1737 15/12 i Locknevi sn med Johan Niclas Kimberg, född 1714?, död 1783 i Fängebo bruk, Locknevi sn. Glasmästare i Fängebo bruk.
Barn:
Abraham Kimberg, född 1743 19/2 i Fängebo bruk, Locknevi sn.
Sara Cornelia Kimberg, född 1746 22/2 i Fängebo bruk, Locknevi sn.
Greta Maria Kimberg, född 1748 3/12 i Fängebo bruk, Locknevi sn.
Fredrika Stina Kimberg, född 1752 17/5 i Gärdsjöfall, Locknevi sn.
Adolf Johan Kimberg, född 1755 12/3 i Gärdsjöfall, Locknevi sn.
Anna Charlotta Kimberg, född 1757 8/4 i Gärdsjöfall, Locknevi sn, död 1834 25/3 i Kvarngården, Kristdala sn.
Stefan Adolf Kimberg, född 1760 20/6 i Österhult, Locknevi sn.

1999-03-23, 23:56
Svar #2

Utloggad Barbro Stålheim

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 20:51
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Hur långt framåt vill du kartlägga släkten Årrhane? Jag härstammar i rakt led från Greta Maria Kimberg i ovan familj 9 och har under åren samlat en hel del uppgifter.
 
Årrhanarna är ju befryndade med en mängd släkter, såsom t ex Embring (Sölfverlod), Pistol, Bröms. Vill du sedan söka bakåt hamnar du ganska snart i stort sett alla medeltida frälsesläkter. Jag har med bl a Elgenstiernas hjälp försökt mig på en grov sammanställning av dessa.
 
Men vad jag hittills gått bet på är Vendela Årrhanes man Isak Larsson. Vem var han?
 
Jag har inte heller hittat vart Anders Årrhane tog vägen efter skilsmässan från Agneta Leyonram. Elgenstierna påstår att han skulle ha flyttat till sin gård i Kisa sn. Men i Kisa har i alla fall inte jag kunnat finna honom - inte heller i de socknar där släkten har haft andra gårdar - t ex Frinnaryd. Den som finner hans dödsnotis är guld värd!
 
Agneta Leyonram uppges i bok om Locknevi sn ha varit ett manhaftigt fruntimmer. Orsaken till skilsmässan ska ha varit att Anders hade en affär med en knektänka. De båda ska ha överraskats av ett oväder och sökt skydd i en grotta vid sjön Anen i Locknevi. Denna plats kallas ännu idag Årrhanes udde - tom utsatt på kartan. Ja, det var lite kuriosa, men det är sådant som, sant eller osant, ger forskningen lite kött på benen.
 
Jag har också en del uppgifter om Catharina Björkvall, gift Embring.
 
Barbro Stålheim

1999-03-24, 23:28
Svar #3

Bo Persson

Hej Barbro!
 
Ättlingarna är ju legio. (Och ang. Embring, titta även under Landskap:Småland:Socknar:Blackstad.) Självfallet är jag intresserad av alla ättlingar - mitt förra inlägg begränsade jag medvetet.
 
Hälsningar,
Bo

1999-03-25, 15:12
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Barbro och Bo,
Uppgiften att Anders Årrhane bott i  Bjerkeryd Kisa sn efter skilsmässan, finns som ni säkert vet i EA, och kanske är källan till detta påstående Sigurd Piras artikel i Tranås-Posten (Jmfr EA). Almquist nämner i Frälsegodsen (Tredje delen, Östergötland, sid 469, not 56) att Anders Årrhane ägde gården men 1687, 19/5 avhände sig denna till Gabriel Gyllenstål.  
Det kan säkert vara intressant för er som sysslar med Årrhane att jämföra mina uppgifter i SlfÅb´96 där jag på sid 212-213 nämner Anders Årrhane  och hans den 8 april 1675 i Lockenvi med kronolänsmannen Jöns Andersson (Sparf) ingångna köp av Bjerkeryd. Möjligen är uppgifterna om att köpebrevet med Anders Årrhanes sigill finns i Bjerkerydsarkivet, Kisa bibliotek också intressanta.  
Om Anders Årrhane någon gång bott i Kisa är mycket osäkert. Han finns ej med Kisa kyrkas gåvoläng 1606-1693 vars 6 928 poster jag excerperat.
Vänligen,
Olle Elm

1999-03-29, 17:35
Svar #5

Eric Karlsson

Claes Memsen var i sitt första gifte gift med Britta Memsen. De gifte sig enligt uppgift i december 1690. Enligt en bok skriver av Oscar Andersson (Prästens söner och hejriddarens döttrar) är denna Britta en dotter till Anders Årrhane och Agneta Leijonram. Han uppger även att de bott i Stora Lahall. Stämmer dessa uppgifter? Finns det någon plats som för överhuvudtaget heter Stora Lahall eller något liknande?

1999-03-29, 19:51
Svar #6

Bo Persson

Det finns flera underligheter i detta. Enligt uppgift - vems? Namnformen Brita Memsen: en gift kvinna under äldre tid bar inte makens namn. Hennes härstamning - källor, belägg? - Det finns ett Stora Lahall i Värö sn i Halland vid kusten mellan Kungsbacka och Varberg. Efter en kontroll i Libris inhämtar jag att den nämnda boken kallas faktaroman: Prästens söner och hejdridarens döttrar : [berättelser ur folklivet i 3 pastorat, Frillesås, Värö och Ölmevalla ...] - som undertiteln visar kan den ha något med saken att göra. Detta bör undersökas vidare.

1999-04-03, 15:51
Svar #7

Utloggad Håkan Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:55
    • Visa profil
Angående Eric Karlsson och Bo Perssons inlägg.
Christina Årrhanse och Jonas Nilsson Wessmans son Gullbrand är min ana.
Här kommer lite fler uppgifter om honom om ni är intresserade. Han kallas alltid Gullbrand Wessman,
aldrig Jonsson.
 
Uppgifter om Fam Gullbrand Wessman:
 
1728 - 33      Husförhörslängd  06  Karlstorp A1:1 Ugglekärr Säteri:
          Jonas Gustav Silverbrand.
          Christina Orrhane
1735 - 36  Husförhörslängd.  06  Karlstorp A1:1 Ugglekärr Säteri:
      Jonas Gustav Silverbrand
Christina Orrhane
Eva Maria Wessman
Gullbrand
Beata
 
1737 Mantalslängd. Ugglekärr Säteri.   ...Jonas Silverbrands styfson
 Gullbrand Wessman
1742 Mantalslängd. Ugglekärr Säteri:  
 Frälse Inspectorn Gullbrand
 Wessman o hustru
1745 Mantalslängd: Ugglekärr Säteri:     Insp Gullbrand Wessman o hustru.  
 
07 mar  1743 Dottern Christina Margareta föds. 06 Karlstorp  C:2  3/4  sid 234
07 apr  1747  (Fam) ”Gullbrand Wessman ifrån Karlstorp” Alseda inflyttningsbok.06 Alseda C:1  3/3 sid224
Familjen flyttar till gården Skinskälla i nuvarande Ökna socken.
19 dec  1748  Dottern Eva Catharina föds. 06 Ökna C:1  2/3 sid148
16 sep  1752 Dottern Anna Maria föds. 06 Ökna  C:1  2/3  sid 167  
Någon gång här emellan flyttar familjen till Norra Ekagård i Näshult sn.
14 mar  1755 Dottern Anna Maria dör.    *
05 apr  1755 Dottern Magdalena föds.  *
03 dec 1757  Dottern Vendela föds  *
10 dec  1757 Hustrun Anna Christina Huss dör i Barnsäng.  *
02 jan  1758 Dottern Vendela Dör.  *
10 jun  1760 Familjen (inkl ny hustru; Maria Håhl) flyttar till Ökna socken 06 Näshult A1:4  2/6
sid128
11 nov  1760 Sonen Johannes föds.
23 aug  1764 Dottern Vendela Agneta föds. 06 Ökna  C:2  1/5  sid 46
12 jan  1765 Dottern Vendela Agneta dör. 06 Ökna  C:2  4/5  sid 361
05 jul  1766 Sonen Lars Philip föds. 06 Ökna C:2
Någon gång här emellan flyttar familjen tillbaka till Norra Ekagård.
25 okt  1772 Dottern Agneta föds.  *
15 aug  1773 Sonen Lars Philip dör.  *
17 aug  1773 Dottern Agneta dör. 06 Näshult  A1:4  5/6  sid502
28 jul 1776  Sonen Lars Philip föds.  *
30 aug 1786 Gullbrand Wessman dör på Norra Ekagård. *
26 dec  1790 Dottern Eva Catharina gifter sig med Jonas Gudmundsson fr Skirö och flyttar till denna socken. *
15 nov 1803 Maria Håhl dör. *
 
*   Dessa uppgifter har jag funnit i PLF:s databas i Oskarshamn.
 
 
PS:  Gullbrands syster Beata gifter sig med Skräddarmästaren Anders Utterbom från
Vimmerby ( Uppgiften finns i Karlstorp Sn Vigselbok). De bosätter sig i Skinskälla i Ökna socken där de bor kvar livet ut. DS  
 
 
Angående Jonas Nilsson Wessman blev han inskriven i Svea Livgarde 1716 och var med i Karl XII:s fälttåg till Norge 1718 och dog på hemväg därifrån 19 dec 1718 i Blomsholm, Bohuslän.(enl Generalmönstringsrulla Svea Livgarde 1721)

1999-04-07, 09:26
Svar #8

Eric Karlsson

Ursäkta mitt slarv! Naturligtvis heter kvinnan ifråga Britta Årrhane, inte Memsen. Skrev det i alltför snabb takt!  
 
Att Claes Memsen var gift med Britta Årrhane är helt klart. Detta bekräftas nämligen också i vigselboken för Foss socken (Bohuslän), där Jonas Memsen anges vara en son till ryttmästaren Claes Memsen och Britta Årrhane. Frågan är bara vem hon var dotter till?
 
Med vänliga hälsningar Eric Karlsson

1999-04-07, 20:11
Svar #9

Bo Persson

Med anledning av Jens Arvidssons inlägg under Övriga släkter: Memsen och Olle Elms här ovan den 25 mars bör man kanske söka Anders Årrhane och hans familj hos Anders farbror Erik i Halland. Att Anders inte dör i Kisa eller ens synes bo där kan nog anses klarlagt. Genom den nytillkomna dottern Britas uppdykande i Halland kanske det är där man skall söka Anders dödsnotis. Det är ju en bra bit från Locknevi och Kisa...

1999-05-11, 22:26
Svar #10

Utloggad Maud Lindeberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 566
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 15:15
    • Visa profil
    • www.vardnas.net
Hej!
 
I Länsräkenskaperna för Östergötlands län år 1703 och några år framåt har jag sett dokument som är undertecknade av Beata Årrhane på hennes egen och hennes kära systers vägnar. Av något av dessa dokument framgick att systern hette Brita. Jag minns inte var de bodde, men det måste ändå ha varit i Kinda härad. I ett fall antecknade jag sidan: det var 1703 års verifikationsband, sidan 1120. Jag vet inte i vilket förhållande dessa båda systrar står till de ovan nämnda personerna, men förhoppningsvis är uppgifterna till någon hjälp.
 
Med vänlig hälsning,
Maud Lindeberg
mlind

1999-05-12, 00:02
Svar #11

Bo Persson

Tack Maud! Beata och Brita Årrhönor (jodå, de kvinnliga medlemmarna av släkten skrivs ofta så) var döttrar till Herman Gullbrandsson Årrhane. De var ogifta och bodde enl. Elgenstierna (IX, s. 198a) på Alarp i Asby sn, vilken gård systrarna tillsammans erhållit som fädernesarv. Elgenstierna har (med hänvisningen Asby kyrkoarkiv) 1691 i febr. som sista kända datum för Beata, vilket nu tack vare din insats kan flyttas fram minst 12 år.

1999-08-16, 13:44
Svar #12

Kaj Edman

V Kaj Edman Öland,mändag 16/8 99 1300.
Hej alla ni, som har skrivit inlägg om släkten Årrhane under vårens lopp. Jag bor på adressen Näsby Pl 1561, 380 65 Degerhamn. Själv äger jag inte någon InterNetanknytning, utan sitter på biblioteket i Mörbylånga och skriver. Jag är f n ordförande i släktföreningen Carl Gustaf och Clara
Ahlander, som på Claras sida är befryndad med släkten Orrhame via Christina, dotter till Anders
Orrhane och Agneta Leijonram. Om ni vill få kon-takt med vår förening på InterNet kan ni vända er
till min brorson Per Edman, som är registrator i
vår förening och har E-postadressen P.Edman alfa-slang TELIA.com. Per har på DISGEN lagt upp ett släktregister, utformar som antavlor och stamtav-
lor, vilka då också omfattar släkten Orrhane och
dess förgreningar bakåt. Datoriseringen upphör  
bortom 1300-talet, men vi har tack vare Håkan Johansson fått kännedom om vår släktskap med män-niskor, som levat långt tidigare.
Släkten Orrhane är hos oss uppdaterad börjande med Olof (levde i Östergötland) och går dedan via Christina och hennes man Jonas Nilsson Wessman i
rakt nedstigande led fram till våra dagar. Chris-tinas syskon känner vi till, men har inte forskat i deras släkter mer än sporadiskt. Våra data om  
Orrhanesläkten är i huvudsak hämtade från Elgenstierna och Anrep. Vi har dock några ytter-ligare uppgifter från andra källor, som jag ska ge exempel på nedan.
Beträffande Olofs son Gullbrand, som adlades 1608,
finns en osäker uppgift att han skulle ha tillhört en gammal sjörövarsläkt, vilket har lett
oss in på ett tveksamt spår mot Gustaf Wasas dotter Cecilia. Denna dotter levde en tid i Eng-land, där hon hade trassliga affärer och blev ovän
med en del engelska handelsmän. Efter återkomsten till Sverige, slog hon sig ned i Arbogatrakten och
lär ha utrustat en mindre sjörövarflotta på vår  
östkust, som ägnade sig åt att anfalla och plundra
företrädesvis engelska handelsskepp destinerade
till baltiska hamnar, såsom ett tack för senast.
Vet någon av er om detta är sant?
Beträffande Anders Orrhane har vi i Kalmar rege-mentes personhistoria 1623-1927 under Nr 271 fun-nit ett textavsnitt, som belyser hans ungdom, samt
hans bekymmer med sin hustru inför skilsmässan.
Om Anders hustru Agneta Leijonram, vet vi vilka som var hennes föräldrar, Jonas Tordson Leijonram
(finns också i nyssnämnda bok) och Margareta NN.
Den senares data är fock för oss okända, utom det att hon dog på säteriet Fluxerum i Karlstorps sn
år 1694. Kanske tillhörde hon släkten Bröms? Kän-ner ni till henne?
Slutligen, vad vi tror oss veta om Christina Orr-hane. Hon förälskade sig i klockarens i Locknevi,
Nils Perssons son Jonas Nilsson, vilken belägra-de henne och följaktligen blev far till parets första barn Eva Maria. I Tjusts häradsrätts proto-koll från 1710 och 1711 skildras kampen mellan Christina och hennes mor, som ville förbjuda henne att gifta sig under sitt stånd. C. fick e-mellertid stöd av socknens kyrkoherde och fick till slut rätten att gifta sig 1711. Hon försköts då av sin mor och gjordes arvlös. Paret fick in-ledningsvis bo hos Jonas´föräldrar, men tilldela-des så småningom utgården Långvik under Locknevi,
där ytterligare två barn föddes, vår ana Gull-brand Wessman och Beata.
Jonas kallade sig tidigt Wessman. Han utskrevs till Gardiet (Svea Livgarde) år 1716 och dog 1718, vilket Häkan Johamsson har tagit reda på,  
under återtåget från Fredriksstens fästning efter
Karl XIIs död.
Agneta Leijonram synes ha ängrat sin hårdhet mot
dottern, eftersom hon därefter sökte arrangera ett äktenskap med en frälseman, Jonas Silfwerbrand
c:a 20 år yngre än C. Däriugenom skulle hon kunna
återfå sina adliga privilegier och sin arvsrätt.
Jonas gick med på det på villkor att han skulle få ett säteri. Äktenskapet ägde dock inte rum förrän efter Agnetas död och så småningom kunde paret av Christinas syster Anna Chatarina inköpa säteriet Ugglekärr i Karlstorps sn och bosätta sig där. Christina avled enligt hennes bouppteck-ning den 13 jan 1740, utan att ha fått flera barn i sitt andra äktenskap.
Med vänliga hälsningar/Kaj Edman.  
henne

1999-08-16, 16:22
Svar #13

Utloggad Siv Nauman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2011-04-24, 22:33
    • Visa profil
Hej Kaj,
Det ser ut som om du har fått E-postadressen lite galet.Man använder enbart små bokstäver när man skriver en E-post adress. Så följdaktligen blir det:
p.edman@telia.com
Med bästa hälsningar
Siv Nauman

2000-01-17, 20:04
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Lommaryd LIA:1 pag 53 antecknas år 1647: Per Eriksson i Baggelyckan inlevrerat i testamente efter Fru Margreta Orhane, samt en uppräkning av gåvan. I EA finns under ätten Årrhane en ?Margareta Gullbrandsdotter på Högamålen i Asby sn (Ög) g m löjtnanten Erik Larsson, död 1637. I fotnoten hänvisas till S Pira, Släkten Årrhane i Tranås-Posten (1934). Känner någon till mer om dessa personer?
Vänligen,
Olle Elm

2000-01-19, 16:57
Svar #15

Björn-Åke Petersson

ett bidrag till Årrhane
 
I domkapitkets handlingar
i en dossie över inkomna skrivelser
från prästen i Locknevi.
finns en hel del papper om
skilsmässan 1686 mellan
Anders Årrhane och Agneta Lejonram.
I denna bunt papper finns även andra
trevliga saker för släktforskare
då prästerna var ibland tvivlande om de kunde
viga vissa kontrahenter på grund av släktskap
 
Där finns även en antavla för prästen
Arenander. Till Dig som forskar i Vadstena
tag gära fram den.
 
Dessa buntar finns från alla pastorat
i Linköpings stift och är helt klart värt
att kollas. En förbisedd källa.
 
Jag vet inte om jag har mina kopior i behåll
men kanske någon är intresserad i så fall
 
hälsningar
 
Björn-Åke Petersson

2000-01-24, 08:46
Svar #16

Eric Karlsson

Hej Björn-Åke!
 
Jag är mycket, mycket intresserad av att få kontakt med dig. Även det material du kan tänkas ha om Arenander är intressant. Ring 042/242300.  
 
M v h  
 
Eric Karlsson

2001-08-15, 12:59
Svar #17

Utloggad Kerstin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2011-06-16, 09:08
    • Visa profil
Hej alla Årrhane forskare!
 
1713-08-20 begravs ryttmästare hr Memsens fru Ingrid Orhaan i Forshälla.  
(källa Forshälla C:1 1688 - 1768 kort 3/5 sid 185)
 
Vem är denna Ingrid Orhaan? Är det någon som vet?
 
Med vänlig hälsning
 
Kerstin Jonsson
kerstin.jonsson + @ + mbox325.swipnet.se

2001-08-31, 10:07
Svar #18

Eric Karlsson

Hej Kerstin!
 
Claes Memsen - som nämns ovan - var ryttmästare i Forshälla. Han var gift med Britta Årrhane (se tidigare resonemang). Enligt mitt förmenande rör det sig om en felskrivning i begravningsboken för Forshälla. Det skulle således vara Britta Årrhane som begravs i Forshälla år 1713. Påföljande år gifte Claes Memsen om sig med Vendela Rutencrantz (se härom Elgenstierna). Jag kan tillägga att mkt intressant information om släkten Memsen, däribland Claes Memsen, finns att läsa i en artikel i Genealogisk Tidskift (Finland). Då jag inte har artikeln framför mig återkommer jag med precis information om denna inom kort. Jag kan tillägga att den är skriven på svenska och därmed tillgänglig även för den som inte är kunnig i finska språket.
 
M v h  
 
Eric Karlsson

2002-08-27, 12:16
Svar #19

Matilda Friberg

Hej!
Jag undrar om det är någon som vet mer om Isaac Larsson Björkvall (Björkwald) f:1678. Han var gift med Vendela Årrhane f:1685.

2003-01-18, 13:53
Svar #20

Jonas Hök

Årrhane, Orrhane, Orrhöna
Karin Knutsdotter var (Elgenstjerna) gift med länsman Johan Torsson Hök som levde 1646-1715. Vet någon något om denna kvinna? Kvinnliga medlemar kallades stundom Orrhöna?

2003-04-30, 21:22
Svar #21

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Ur: Lunds domkapitel, äktenskapsmål år 1704, FIIf:18  
...som jag på Maria Jöransdotter Kochs wägnar insinnerat, att hon af Johan Adolph Orhane under Echtenskaps löfte lägrad är: alldenstund hon inga copier däraf tagit, ei heller något annat klarare har att läggja fram för sig i rätten...  
 
...för detta här under Artolleriet warande underfyrwärckare, och sedan under Skånske Dragouneregementet för Lieutnant antagen, Johan Adolph Orhane benämd,...  
 
Mvh
Magnus

2003-05-01, 15:08
Svar #22

Utloggad Ingemar Källström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2015-11-13, 16:22
    • Visa profil
Har under min forskning träffat på en kyrkoherde och hospitalspredikant Petter Orrhan (Uhrhan)i Kalmar.Han processade för sin omkomne bror Olof Orrhans räkning i 7 års tid med min vallonske anfader Johan Michelsson Robbert gällande deras ekonomiska mellanhavanden som uppkom efter att  Olof Orrhan  tillsammans med Johan Michelssons dotter,måg och deras spädbarn samt tjänstefolk totalt 6 personer drunknade på havsviken Syrsan i maj 1697.I herdaminnet över denne Petter Orrhan (Kalmar stifts herdaminne del II sid 64)som är en intressant läsning, får han inget vidare omnämnande.När jag såg dessa inlägg om Orrhane-släkten blev jag nyfiken och undrar förstås om dessa bröder, Petter och Olof Orrhane, passar in där och om någon känner till deras anor?
Hälsningar
Ingemar Källström

2005-11-10, 17:45
Svar #23

Mikael Elf

Jag har en ana i min forskning Juliana Mild. Hon var enligt dödsboken i Torsö GID 1585.15.80700, född 1693 och flydde till Sverige från Riga 1701. I nämnda dödsbok står det att hennes mor hette Gertrud Silverbrand och det finns även ett namn på fadern men här behöver jag läshjälp. Är det någon som stött på Juliana eller hennes mor och far ? Är de på något sätt släkt på Silverbrandarna i denna diskussion ?

2006-05-05, 23:12
Svar #24

James Wick

I must apologize for not speaking or writing Swedish but I have seen several posts about the descendants of C.A.Årrhane, especially her son Gulbrand Wessman.  My fourth great grandmother (morfarfarfarmor) was Sara Andersdotter who was dotter of Beata Wessman who was sister of Gulbrand Wessman.  Sara Andersdotter was married to my fourth great grandfather Håkan Månsson, his son Håkan Håkansson, his son Anders Gustaf Håkansson (emigrated) his son Charles Hookom, his daughter Lillian Hookom, then me, James Wick.  (Håkansson was changed to Hookom upon immigration).  I have been to Ökna parish two times and to Kvillsfors and Skinskälla also.  I have made contact with a descendant of a brother of Håkan Håkansson but that is the only descendant I have ever located in Sweden for that branch of my family.  I know that Håkan Håkansson had several siblings and so did Anders Gustaf.  I just wonder if anyone has any knowledge of other descendants of Beata Wessman.  I guess the Årrhane connection does explain why my family members came from Skinskälla.  My grandfather was born in Kvillsfors where his father built a factory in 1863 using the river Emån for power.  Hälsingnar från Arizona USA  James Wick.

2007-03-25, 14:44
Svar #25

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2017-11-12, 13:50
    • Visa profil
I Samlaren 1893 finns en uppsats om bibliografen Johan Heysig-Ridderstierna, som tydligen var en stor 1600-talssamlare av äldre manuskript och böcker. Till uppsatsen finns även en förteckning över vissa av Ridderstierna förtecknade manuskript och på http://runeberg.org/samlaren/1893/0065.html står att läsa under Nicol. Haq. Wallerius Calm. Past. Doderbyensis:
 
Ms. Concio funebris in nob. vir- Gullbrand Orrhane 1610. Ms.
 
Som jag förstår det verkar det alltså röra sig om en likpredikan över Gullbrand Orrhane från 1610, författad av en präst/kyrkoherde vid namn Nic. Haq. Wallerius i Dörby, Kalmar län. Sannolikheten för att detta skulle vara den Gullbrand Olofsson Årrhane som är Årrhane-ättens stamfar torde väl vara ganska stor, frågan är bara var manuskriptet har tagit vägen...

2007-03-25, 21:37
Svar #26

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
21. juni 1727 begraves fra St. Olai kirke i Helsingør Anna Sophie Urhane fra Skåne. 
Hun er død i De Fattiges Hus.

2011-04-21, 14:36
Svar #27

Utloggad Håkan Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:55
    • Visa profil
Såg Johan Anderssons fynd ovan och tittade i Smålands handlingar, Dörby sn. Fann följande:
 
Volymer: Södra och Norra Möre:
 
 
1606:16 Frälse Fru Anna på Åbooö Land
         Måns Jonsson i Tingby         (bild 150)
         Gullbrand Olofsson i Ebbatorp      (bild 150)
         Enkan ibidem            (bild 150)
         Olof Nilsson i Bovistad         (bild 150)
 
1607:19 Frälse Fru Anna på Åbooö Land
         Nils Jonsson i Tingby         (bild 253)
         Olof Nilsson i Bovestad         (bild 253)
         Gullbrann i Ebbatorp         (bild 253)
         Enkan ibidem            (bild 253)
 
1608:8   Frälse   Gullbarnd Olofssons land
         Gulbrand Olofsson i Ebbatorp      (bild 145)
         Sven Trulsson i Tingsby         (bild 145)
      Göran Classons land   
         Olof Nilsson i Bovistad         (bild 145)
         Enkan i Ebbatorp         (bild 145)
         
 
1609:2   Frälse   Gullbarnd Olofssons land
         Sven Trulsson i Tingsby         (bild 124)
         Gulbrand Olofsson i Ebbatorp      (bild 124)
      Göran Classons land   
         Olof Nilsson i Bovistad         (bild 125)
         Enkan i Ebbatorp         (bild 125)
 
1610:1   Frälse   Gullbarnd Olofssons landbor
         Sven Trulsson i Tingsby         (bild 118)
         Gulbrand Olofsson i Ebbatorp      (bild 118)
      Göran Classons land   
         Olof Nilsson i Bovistad         (bild 119)
         Joen Ebbesson i Ebbatorp      (bild 119)
 
1611      Fattas på SVAR
 
1612:9   Frälse   Gullbrand Olofsson Land
         Måns Jönsson i Tingsby         (bild 90)
         Gullbrand Olofsson i Ebbatorp      (bild 90)
         Olof Nilsson i Bovistad         (bild 90)
         Enkan i Ebbatorp         (bild 90)
 
1613:6B  Frälse Fru Anna på åbooö? L
         Måns Jönsson   i Tingsby      (bild 143)
         Ebbatorp            (bild 143)
         Enkan ibidem            (bild 144)
         Olof i Bovistad            (bild 144)
 
 
Tittade då också i Kyrkans räkenskaper, LIa:1
 
1609   Gullbrann Olofsson till Ebbatorp.                  1 Daler och vin 1kanna
 
1610    Fru Karin i Ebbatorp efter hennes salig man.       Oxe för? _______ 8 daler
 
 
Dette bör väl tillsammans med fyndet ovan betyda att det verkligen gäller Gullbrand Olofsson Årrhane och att fru Karin är Karin Pedersdotter Kåse? Gullbrann bör ju ha dött 1610 eller möjligen sent 1609, även om hans namn nämns i Sm H 1612.
 
Håkan Johansson

2011-04-21, 16:48
Svar #28

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Ovanstående utdrag ur Smålands handlingar är desamma som refereras i Almquists Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, del IV, band 3, s. 1159. Almquist hävdar också att Gullbrand Olofsson levde ännu 1617, då han i avkortningslängden skulle vara nämnd som boende i Ebbetorp. Jag har inte tittat på denna längd, men med hänsyn till Nicolai Haqvini Wallerii ovannämnda till 1610 daterade manuskript, att Wallerius p.g.a. danskarnas härjningar i kalmartrakten flydde från Dörby till Alseda 1612 för att sedan inte återvända (Bror Olsson, Kalmar stifts herdaminne, 2 [1947], s. 83f.), samt - viktigast - den citerade uppgiften ur kyrkoräkenskaperna torde det kunna fastslås att Gullbrand dog 1610 och att senare omnämnanden i räkenskapsmaterialet utgör en betr. detta icke helt obekant eftersläpning.

2011-09-04, 19:02
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I kompletteringsbanden till EÄ finns under Årrhane adl ätten nr 309 och under TAB. 2. nämnd en Dotter till Herman Gullbrandsson Årrhane, g. m. nämndemannen Bengt i Isaryd, Frinnaryds socken samt en hel del personalia på honom, nämligen:
(omtalad som kornett Gustaf Årrhanes svåger i Norra Vedbo hd dombok 24/2 1682), f. 1611 i Järnäs (Jönk.), död 1692 4/12 i Norra Isaryd, Frinnaryd (Jönk.), g. 2:o ?1670 m. Elisabet Larsdotter f. 1652, död 1727 26/3 i Västra Rödje, Säby (Jönk.).
Inga källor angivna.
 
Till att börja med skall nämndemannen få ett patronymikon Bengt Nilsson. Det framgår av dödnotisen, där f ö en del av ovanstående uppgifter förekommer.

Frinnaryd C:1 (1657-1699) Bild 75 / sid 142.
 
Uppgifter om testamentspenning och bårkläde finns på Frinnaryd C:1 (1657-1699) Bild 40 / sid 72
 
Patronymikon framgår också av domboken:  
 
Anno 1676. dhen  3. Februarij
Häradzhöfdingen befulmechtigade Nils Hansson i Klyeryd å sine wägnar at uthi Lommarydz och Bälerydz Sochnar, sampt Bengt Nilsson i Isaryd uthi Frinderydz Sochn, wid påfordran at uthgifwa Laga Ting Stemninger, hwilcket Almogen blef Offenteligen förkunnat.
 
 
(Under TAB. 1. hittar jag en annan komplettering, ang Margareta Gullbrandsdotter. Källa anges här [kr]. Lite kul att man genomgått Lommaryds kyrkoräkenskaper, för det kan väl aldrig vara uppgifterna ovan från 17 januari 2000 - 20:04 som figurerar  
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-09-04 20:37)
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-09-05 10:47)
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna