ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Zittelberg  (läst 1491 gånger)

2000-03-11, 09:50
läst 1491 gånger

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
1678 adlades Gunnar Sittelius under namnet Zittelberg. Släkten dog ut med hans död 1697. Han hade dock, enl Elgenstierna, en son i första giftet, Carl Gabriel Zittelberg, som, om jag är rätt underrättad, i sin tur har ättlingar i rakt nedstigande led med namnet Zetterberg (bl a justitieministern under 1950-talet Herman Zetterberg). Varför är inte denna släkt adlig?
Gick adelskapet inte i arv?
Med vänlig hälsning!
Håkan Widell, Borås

2001-05-15, 13:29
Svar #1

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Herman Zetterberg tillhör släkten Z från Västergötland som härstammar från soldaten Christer Herman Z (1690-1732) som antog namnet efter hemsocknen Sätila, se Svenska Släktkalendern 1962 (och alltså ej adl. ätten Zittelberg).

2001-05-15, 18:53
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Magnus och tack för Ditt svar! Jag känner till släktutredningen i Sv släktkalendern. Uppgiften ang släktskap med Zittelberg kommer faktiskt från släkten Zetterberg. Jag beskriver mera utförligt släkten Zetterberg och dess ev anknytning till släkten Zittelberg under Övriga släkter, Zetterberg. Har Du möjligen mer information om släkten Zetterberg än det Du kunnat läsa i Sv släktkalendern?
Mvh!
Håkan

2001-06-13, 19:26
Svar #3

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
Hej Håkan!
 
Kopplingen Zetterberg-Zittelberg som du skriver om under Övriga släkter/Zetterberg förefaller fantastisk men inte helt omöjlig. Carl Herman efterlämnade ju barn, enligt uppgift som Elgenstierna fått i Sv. Autografsällskapets tidskrift (ej angett vilket nr).
 
Jag arbetar med supplementbanden till Elgenstiernas Ättartavlor. Hittills finns ingen komplettering eller ändring vad gäller ätten Zittelberg, men om det framkommer sådant är det givetvis högst angeläget att du snarast meddelar mig det!
 
Tips i forskningen kan vara att undersöka om det finns någon bouppteckning bevarad efter Carl Gabriels syster Brita Margareta som dog ogift 1748 28/4 i Lidköping, för att se vad som där sägs om hennes arvingar, eller söka änkan Hebblas död i Sigtuna och hennes bouppteckning.
 
Mvh,
Magnus

2001-06-18, 23:12
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Magnus och tack för Ditt inlägg, som jag ser som en liten uppmuntran. Jag tror att jag redan för länge sedan hade kontakt med resp Göta och Svea hovrätt utan att få fram nämnda bouppteckningar, men jag ska gräva lite djupare i mina anteckn och kontrollera detta. Du skriver att Elgenstierna hämtat uppgiften om Carl Hermans efterlämnade barn i Sv Autografsällskapets tidskrift. Så vitt jag förstår kommer dock uppgiften från Anreps Ättartavlor, anteckn i greve A. Lewenhaupts interfolierade exemplar. Uppgiften om systern Brita Margaretas död i Linköping tycks också komma från Anreps Ättartavlor, anteckningar i B. Schlegels interfolierade exemplar. Vet Du var man kan studera dessa källor? Den sista och sjunde fotnoten under släkten Zittelberg har ingen motsvarighet i texten och är kanske möjligen den intressantaste: Erlinghundra härads db före år 1699. Skall så småningom se om jag kan få fram denna på mikrofiche fr SVAR.
Naturligtvis ska jag informera Dig om ev framsteg! Tyvärr är tiden jag kan ägna åt släktforskning ganska begränsad.
Bästa hälsn!
Håkan

2012-06-30, 14:34
Svar #5

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej
 
Jeg er i Danmark stødt på 2 kvinder med efternavnet Zittelberg omkring 1700. Kan disse 2 høre til den svenske slægt Zittelberg/Zetterberg?
 
Det drejer sig om:
 
Anna Maria Zittelberg/Zittenberg/Zittelberig. Hun bliver gift 25-2 1695 i Køge, Sjælland med Casten Jensen Bagger. De får børnene Poul (1697), Mette (1699), Sophie Amalie (1700)og Else Marie (1703). Anna Maria Zittelberg dør 1729 i Præstø.
 
Catrina Zitelberg optræder 1707 i Hammerhus tingbog fra Bornholm. Hun er tjenestepige og forhøres, da hendes husbond begår selvmord.
http://www.vang-hansen.dk/hammerhusTingbog/HammershusBirketingbog2.htm
Jeg har ingen yderligere oplysninger om hende.
 
Med venlig hilsen
 
Peter Kyhl, Solrød, Danmark.

2013-08-27, 21:01
Svar #6

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej.
 
Jeg har endelig fået lidt mere styr på familien Zittelberg/Sittelius.
 
Gunnar Gabrielsson Sittelius adlet Zittelberg var første gang gift med Dorthe Svendsdatter fra Køge på Sjælland. Hun var datter af handelsmand Svend Poulsen og hustru Anne Hansdatter i Køge. Der er bouptekninger efter Svend Poulsen (død 1665), Anne Hansdatter (død 1680)og søster Else Svendsdatter (død 1678). I alle 3 bouptekninger nævnes Dorthe Svendsdatter som gift med svensk major Gunoris Zeletius (det staves på flere måder). I skiftet efter Anne Hansdatter er Dorthe Svendsdatter død. Hun efterlader 3 børn: Carl Zedelius, Anne Marie Zedelius og Cathrine Zedelius.
 
Gunner Zittelberg har mange efterkommere i Danmark via datteren Anne Marie Zittelberg.
 
Dorthe Svendsdatter skal sammen med 4 børn være omkommet ved strandingen ved Bornholm i 1678. Kender nogen mere til kilder, hvor oplysningen kommer fra.
http://www.adelsvapen.com/genealogi/Zittelberg_nr_923
 
Blev Gunnar Zittelbergs børn også adlet?  
 
Kender I noget til Gunnar Zittelbergs forældre Gabriel Svenonius og Catharina Bengtsdotter i Sätila?
 
Mvh. Peter Kyhl

2021-06-09, 23:31
Svar #7

Utloggad Karin Brånebäck

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-04-11, 17:23
    • Visa profil
Nu är jag lite sen på bollen ser jag med tanke på att den här tråden startades för tio år sen men …
Jag ”tillhör” den här släkten Zetterberg. Herman Zetterberg (justitieministern) är/var min morfar. Det jag kan säga är att det som står i Svensk släktkalender inte stämmer helt (har jag kommit fram till genom att dubbelkolla i källorna).
Anledningen till att släkten inte förblev adlig är helt enkelt att Carl Gabriel Zittelberg (1665-1692) avsade sig adelskapet för senare generationer, vilket tydligen hände då och då. Om man utgår ifrån min morfar så finns det ändå en hel del adel i släkten (om man nu är ute efter det) och dessutom är vi en av alla de släkter som är släkt med Lars Gathenhielm (1689-1718) som var en känd kapare på västkusten.

Om intresset för släkten fortfarande finns så har jag en hel del. 

2021-06-13, 14:04
Svar #8

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Karin.
Jeg vil være interesseret i, hvad du kender til slægten. Jeg nedstammer jo selv fra Anna Maria Zittelberg, og jeg har en del DNA-match med efterkommere af Zetterberg.
Mvh. Peter Kyhl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna