ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-11-27  (läst 2251 gånger)

1999-05-25, 19:16
läst 2251 gånger

Göran Johansson

Välborne Christer Zelow till Christersnäs och Blankaholm har hit till staden före låtit sin salig frus lik, och inte ännu avtalat med borgmästare och råd om vad han vill ge till kyrkan för dess nedsättande i kyrkoherdens ärevärdiga och höglärde Arvid Rydelii grav i kyrkan - ur rådhusrättens i Västervik protokoll 25 februari 1673.
 
Enligt Elgenstierna skulle Christer Zelow ha varit gift med friherinnan Christina Gyllenstierna som avled 3 decemer 1671 på Kristernäs i Hjorted sn.
 
Var familjen Zelow befryndad med Rydelius eller kunde man köpa plats i någan annans grav? Christer Zelow själv skall enligt Elgenstierna ha blivit begravd i Vimmerby kyrka.
 
Om adliga ätten Zelow, nr 272 hävdar Elgenstierna, utan att ange källa, att Krister Zelow jämte sin bror Olof Zelow erhöll Vinkeltomta i Vimmersby landsförsamling i testamente efter Anna von Cappel som felaktigt i samma stycke anges som dotter till Sofia Olofsdotter Siöblad. Sofia Siöblad var hennes svägerska. Varför skulle Anna von Cappel testamentera egendom till Zelows när hon faktiskt hade egna barns intressen att bevaka?

1999-05-25, 22:20
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Ang arvsfrågan beträffande Vinketomta rekommenderar jag Dig att läsa min uppsats i Släktforskarnas årsbok 1996 om Tre släkter från Kisa, Nyman/Nyberg, Jern med Vernsteen och Sparf där jag behandlar familjer som hör samman med Anna von Cappel. Några rättelser och kompletteringar har givetvis tillkommit sedan 1996.
Vänligen,
Olle Elm

1999-05-29, 21:05
Svar #2

Göran Johansson

Hej Olle,
Din uppsats var synnerligen klargörande! Tack för tipset. Anna von Cappel och Herman von Cappel var syskon - därom råder ingen tvivel. En supplik förvarad i riksarkivet visar att Olof Wachtorn och Anna von Cappel gör anspråk på Anna von Cappels barnlösa broders, överste Herman von Cappels, jordagods. Frågan är varifrån syskonen von Cappel härstammar.
 
Christer Zelows lik i Västervik tycks vara obekant. Gissningsvis hade Zelow hunnit gifta om sig ytterligare en gång efter giftermålet med sin år 1671 avlidna hustru Christina Gyllenstierna.

1999-05-31, 13:32
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Bra att Du kunde ha nytta av min artikel - just avsnittet med anknytningen till familjen Wachttorn var det mycket knåp med - inte för mycket, men inte heller för lite, var min idé - det var ju om Kisa-släkter det skulle handla den gången.  
Du nämner en suplik i RA. Skulle vara tacksam om Du anger källan i RA och ev datum - jag för efterhand in alla kompletteringar till artikeln i ett särskilt dokument.
När det gäller syskonen  Herman och Anna von Cappels härkomst har även jag funderat. Vet ej hur mycket Du känner till om Herman von Cappel - kanske det mesta? Här kommer några notiser ur mina anteckningar:
Enligt EA VII (sid 335) var han född 1595. Detta kan väl vara rimligt - hans syster Anna gifter sig 1628 ex vis. Första tidsuppgiften om honom själv i mina anteckningar är 1623. Då målades hans porträtt vilket enl P.G. Vejde i Urshultkrönika (1961) hänger på Skokloster i andra våningens korridor. Nästa uppgift är  1620-talet då han enligt Almquist (4:3 sid 1 149)  tillbytte sig Hörestadshult i Vimmerby sn av Gustav Stenbock. von Cappel var en tid löjtnant vid Kronobergs regemente och blev till sist överste och chef för ett finländskt regemente (källa: Vedje s o - här finns förmodligen mer detaljerade uppgifter i bl a Rudelius). Enl EA VII (sid 335) handlade det om Västra Nylands regemente.
I Urshultkrönikan 1952 skriver P.G. Vejde att Herman von Cappel var en officer av utländsk härstamning och en av fältmarskalken Wrangels forna krigskamrater. Om jag kan läsa min EA rätt torde detta handla om fältmarskalken Herman Wrangel född 1584 eller 87 i Estland, död 1643 i Riga. Erhöll av kronan just ovannämnda Skokloster, 1611.
Hur skall man kunna hitta dessa syskons härkomst? Tillåt mig komma med en  idé:
På min suddiga fotokopia från Urshultskrönikan av porträttet i Skokloster (tillhör Sv. Porträttarkivet) finns Herman von Cappels vapenbild målad upp till höger i bilden. Kanske kan Du finna denna vapenbild och även namnet von Cappel i:
Rietstap, J.B., Amorial Général, (Berlin 1934).  
Sök också i Siebmacher, Johann, Wappen Buch, (Faksimili-Nachdruck der von 1753 bis 1806 in Verlag Raspischen Handlung in Nürnberg erschienenen, Zwölf Supplemente, (1979, München)).
Då Herman von Cappel enl EA var gift med Karin Bengtsdotter Slatte kanske det finns någon uppgift i den senare Slatte-litteraturen. Har inte Hans Gillingstam skrivit om denna familj?
Till slut, bara av nyfikenhet: Vilken är Din ingång i denna historia, Zelow? Själv kom jag in i detta p g a min frus ana krögaren Jakob Olofsson i Kisa, far till bl a Esaias Jakobsson Nyman som var gift med Anna Olofsdotter Wachttorn, dotter till Anna von Cappel.
Vänligen,
Olle Elm

1999-05-31, 21:20
Svar #4

Göran Johansson

Hej Olle,
 
Din idé om att finna von Cappels härkomst verkar mycket intressant och säkert värd att pröva.
 
Kom in i detta p g a min frus ana Catharina Nyberg  gift med Gabriel Duse och dottersondotter till Anna von Cappel. Har egentligen ingen ingång till släkten Zelow . Fann det ändå intressant att diskutera innebörden i domboksanteckningen från Västervik (se ovan).  
 
Christer Zelows far Daniel Zelow lär ha varit gift med Lucretia Eriksdotter, en syster/halvsyster till Margareta Eriksdotter och hustru till kyrkoherden Olaus Simonis Clarevallensis i Horn. Båda dessa systrar/halvsystrar lär ju också ha varit frillobarn till Erik XIV (även om detta av vissa har ifrågasatts vad gäller Margareta Eriksdotter). Kyrkoherden Arvid Rydelius hade genom anhöriga en viss anknytning till biskop Samuel Enander, gift med en dotterdotter till Margareta Eriksdotter. Min tanke var att detta släkt till släkten- förhållande möjligen kan ha bidragit till öppna Arvid Rydelius grav i Västervik för släkten Zelow. Medger att det är en aning långsökt men det har roat mig att söka stärka den indiciekedja som pekar på att Margareta Eriksdotter verkligen var dotter till Erik XIV. Intressant i sammanhanget är också att Christer Zelows hustru Christina Gyllenstierna d. 1671 var dotter till den Jöran Gyllenstierna som (tillsammans med bl.a. Axel Oxenstierna, den danske kungens representant Holger Rosenkrantz m fl) i samband med Gustav II Adolfs kröningshögtid i Uppsala år 1617 sätter sitt namn i den stambok som tillhört kyrkoherden Andreas Johannis Saebyensis i Lofta. Denne var måg till Margareta Eriksdotter. (mer om Saebyensis´ stambok finns att läsa i Östgöta-Lövet).  Detta var ju förstås en helt annan sak - en egen diskussion om Margareta Eriksdotter kanske?

1999-05-31, 21:29
Svar #5

Göran Johansson

Hej igen Olle,
 
Den supplik jag nämnde finns i Kammarkollegiets arkiv, kansliet, EIIa:153:2, ink. brev och suppliker, 1656. Den handlade om att makarna Wachtorn med hjälp av Herman von Cappels gårdsinnehav skulle betala dennes skulder så att han med ett ärligt och vördat namn i graven vila måtte.

1999-06-04, 17:05
Svar #6

Göran Johansson

Arvid Rydelius och Israel Rydelius var syskon. Detta styrker än mer sambandet mellan Christer Zelows mor Lucretia Eriksdotter och Margareta Eriksdotter. Isreal Rydelius var gift med en sondotter till Margareta Eriksdotter. Vore faktiskt intressant om någon Rydelius-kännare ville höra av sig.

1999-06-05, 17:00
Svar #7

cecilia

Hej Göran  
Jag skulle inte vilja kalla mig för ''Rydelius-kännare ''men jag har också några anor på det hållet så du kan fråga mig något så får vi se  vad svaret blir .                               Mina anor är  Anders Rydelius (1681 ca - 1742) , hans far Arvid Rydelius (1643 - 1700).
 
MVH Cecilia

1999-06-29, 22:01
Svar #8

Göran Johansson

Herman von Cappels vapen.  
 
Hej igen Olle. Har varit i kontakt med Skoklosters slott och vet numera att det vapen som finns uppe i högra hörnet på Herman von Cappels porträtt består av ett s.k. ankarkors och fyra stycken sex-uddiga stjärnar placerade diagonalt i vart och ett av de öppna fälten mellan korsarmarna samt ytterligare en sexuddig stjärna under den nedre korsarmen.  
 
Har med denna bild i hand gått igenom ett antal vapenböcker och funnit ett vapen innehållande bl a ett ankarkors. Detta vapen har förts av cistersiencerklostret Cappel i kantonen Zürich i Schweiz grundlagt av friherrarna Walter, Conrad och Ulrich von Eschenbach år 1185. Det består av fyra fält med ankarkorset i det övre högra fältet. Ankarkorset tillhörde ätten von Eschenbach. Ortsnamnet Cappel och ett ankarkors - sammanträffandet är intressant.  
 
Det finns flera andra adliga ätter med namnet von Cappel. Ingen av dem tycks dock ha haft ett ankarkors i sitt vapen. Varifrån de sexuddiga stjärnorna kan vara hämtade har jag som ingen aning om.  
 
En gissning är sammanfattningsvis att Herman von Cappel kan vara bördig från Cappel i Schweiz och att han möjigen kan ha varit befryndad med den familj som instiftade klostret i Cappel.
 
Herman von Cappel föddes år 1595. Det kanske kan  vara en god idé söka efter honom i kantonen Zürich. Det är också läge att rådfråga en duktig heraldiker. Kanske det finns en sådan bland anbytarforums läsare?

1999-06-30, 16:16
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Vad roligt att min idé med vapnet på portträttet fungerade. Hoppas nu att någon duktig heraldiker kan hjälpa Dig att komma vidare med det underlag Du fått fram.
Du nämner ovan också om Din artikel i ÖGF-lövet om kyrkoherden Andreas Johannis Saebyensis i Loftas s k stambok. Det var en kanonartikel som jag hoppas många läser. Skulle vara värd en blänkare i Släkthistoriskt forum som väl når fler. (I artikeln fanns t ex för mig nya uppgifter om Mickel Sigfridssons norra Smålandsanknytning).
Vänligen,
Olle Elm

1999-07-25, 19:56
Svar #10

Ann-Mari Östberg

Vet någon när Lucretia Erikdsotter var född
 
Med vänlig hälsning
Ann-Mari Östberg

1999-07-26, 09:55
Svar #11

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Erik XIV:s oäkta dotter Lucretia var född 1564 4/1 enligt Svenskt Biografiskt lexikon, del 14 s 301.
mvh
Roger A J
Roger Axelsson

1999-07-28, 22:40
Svar #12

Arne Blom

Tips vad gäller Daniel Zelow. Kolla Stockholms stads tänkebok i början av 1600-talet. Vill minnas att han nämns där tidigare än vad som annars framgått.

1999-09-15, 08:40
Svar #13

Jonny Nilsson

Hej!
Eftersom det var några år sedan jag släktforskade, känner jag mig lite ringrostig och har väl inte följt med i utvecklingen. I mina gamla papper har jag uppgiften att Daniel Zelow var gift med Brita Olofsdotter (Siöblad-Frende) och att det är hon som är moder till Christer Zelow. Är detta alltså fel?

1999-09-17, 17:37
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
När det gällen vem Daniel Zelow (död före 1627 2/2) var gift med har jag inga andra uppgifter än dem både EA och Almquist (Frälsegodsen) uppger. Daniel Zelows fru var enligt dessa Brita Olofsdotter Siöblad, dotter av Olof Andersson Frende eller Siöblad. När jag i samband med min artikel i Släktforskarnas årsbok ´96 (se sid 192 ff) berörde Olof Knutsson Wachttorn och hans moder Sofia Olofsdotter Siöblad, vilken var syster till ovannämnda Brita Olofsdotter Siöblad, fann jag inget som pekade på att Daniel Zelow skulle haft ytterligare ett gifte. Kan Göran ange källan till ovanstående uppgift om ett Daniel Zelows gifte med Lucretia Eriksdotter vore det givetvis intressant.
Vänligen,
Olle Elm

1999-09-18, 09:27
Svar #15

Göran Johansson

Avser sannolikt två generationer Daniel Zelow varav den äldre som var bosatt Tyskland var g.m. Lucretia Eriksdotter. Han kan ha varit far till den yngre Daniel Zelow. Uppgiften om Daniel Zelows d.ä. gifte är hämtad ur Rålamska folioserien, vol 137, Kungliga biblioteket och jag har fått den i andra hand genom en annan släktforskare.

1999-09-18, 10:06
Svar #16

Arne Blom

Hej!
 
Daniel Zelow d.y. och d.ä. var troligen en och samme person. Daniel gift 1)m. Lucretia Eriksdotter  (uppgift lär komma ifrån Palmskiöldska samlingen i Uppsala universitetsbibliotek  över oäkta Vasaättlingar) - om detta nu verkligen stämmer!
 Zelow förmodligen  bosatt i Stockholm, se tänkeböckerna ifrån denna stad. Därefter gift med Brita Olofsdotter (Siöblad/Frende).

1999-09-18, 12:07
Svar #17

Göran Johansson

Ätten Zelow har behandlats utförligt i Släkt och Hävd 1991:1 s 266-282. Nog finns det en del osäkerhet. Existensen av två generationer Zelow kan nog ifrågasättas.
 
Har en kopia hämtad ur Rålamska samlingen vari det klart framgår att av Erik XIV:s oäkta barn Lowitzia fick Daniel Zeloo. Några andra upplysningar finns inte där.

2001-11-04, 12:57
Svar #18

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Elgenstierna uppger att Daniel Zelow var född i hertigdömet Kassuben utan ytterligare preciseringar. Avses Kaschubien, en kultur/folk/språkgrupp som befolkade den östligaste delen av Pommern. (se t.ex. http://www.kaszubia.com/de/geschichte/karten/gross/1640.htm).
Kretsen Schlawe (nu Slavno) var delvis befolkad av detta folk.  
Ertman Vanzelow ibland kallad Slave/Sloo/Schlawe/von Schlow (militärrullorna) adlades med namnet Rosenlew 1682.Trol. hemma från kretsen Schlawe.Hans föräldrar är okända. Släkten Vanzelow känd sedan 1400-talet i dessa traker.
Känner någon till något mer om släkten Zelows ursprung eller varifrån mer exakt Daniel Z. kom? Hette han egentligen Vanzelow?
Fredrik Rosenlew

2001-11-04, 20:04
Svar #19

Göran Johansson

Hej Fredrik
 
Vanzelow med samma ursprung som Zelow är en intressant tanke som jag dock inte kan svara på. Däremot har jag en motfråga. Tror du att Vanselau och Vanzelow är varianter på samma namn? Jag har länge sökt förfäder eller ursprung till följande far och son:  
 
Far:
Vanselau, Hans J?rgen. Hade bott i Ratzeburg i hertigdömet Lauenberg
 
Son:
Vanselau, J?rgen Mattias, f 2.12.1740 i L?beck och  d. 17.5.1795 i Malmö. Begravd i Petri kyrka i Malmö. Handelsman i Malmö. Hade en syster i L?beck g.m. Daniel Henric Meltzer samt en bror i Hamburger Berg,  Caspar Daniel Vanselau.
 
Du omnämner en släkt Vanzelow från kretsen Schlawe. Har något publicerats om denna släkt?

2001-11-10, 00:50
Svar #20

Utloggad Fredrik Rosenlew

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2011-08-02, 09:59
    • Visa profil
Vanselau, Vanselow är allt samma släkt.Den är spridd över stora delar av Nord Tyskland. Det finns mycket publicerat och mycket kommer också upp på internet (Roots).  
Deutshe Geschlechterbuch, band 40 (första pommerska bandet) utg. 1923 och band 115 utg. 1942 har utredningar. Släkten börjar där med en Herman Vanselow nämnd 1450 som rådsherre i Köslin.Men redan 1381 dyker det upp en släktmedlem i Kolberg.
Det finns en liten by nära Demmin som heter Vanselow, nämnd första gången år 1249.
Om min stamfaders namn faktiskt var Vanselau så måste man förmoda att dina nämnda är släkt med honom.

2001-11-18, 18:54
Svar #21

Cissi Nyblom

Har läst igenom ovanstående men har inte blivit så mycket klokare - kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen lite?
 
Jag har en Olof Zelow i mitt släktträd. Han ska vara född 1608 i Virum, Misterhult, Kalmar enligt vad jag funnit på internet. Fader Daniel Zelow (Sellou?), moder Brita Olofsdotter Siöblad.  
 
Finns det mera information om Daniel Zelows härkomst, kom han från Polen eller Ostpreussen? Föräldrar?
 
Tack på förhand!
 
Mvh
 
Cissi Nyblom

2001-11-18, 22:15
Svar #22

Nina M.Nordby

I følge mormonerenes database ble han födt i Tyskland: Daniel ZELOW (Sellou),Sex:M,Birth:About 1578 in   
Kassuben, East Prussia, Preussen   
Marriage(s):Spouse:  Brita OLOFSSON

2001-11-19, 10:42
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Cissi Nyblom mfl!
 Det gäller att vara källkritisk.  Om släkten Zelow, som var adlig (naturaliserad på Svenska riddarhuset 1649 11/2), läser du bäst i Den introducerade  Svenska Adelns Ättartavlor del 9 (Stockholm, 1936), av Gustaf Elgenstierna (böckerna, 9 st - med 2 korrigeringsband på väg med tillägg till de äldre banden, är så pass kända av släktforskarna att de oftast refereras ss enbart Elgenstierna). Däri framgår att Daniel Zelow (med variaerande stavning av namnet, även: Sellou) hade gift sig till Virum i Misterhult sn; att han var född i hertigdömet Kassubien (på gränsen mellan Preussen och Polen) och var av en adlig ätt där.
Daniel Zelow avled före 1627. Gift med Britta Olofsdotter (även kallad Siöblad - ej samma släkt som den adliga introducerade ätten Siöblad), som levde ännu 1647 28/2, dotter av frälsemannen Olof Andersson till Vinketomta i Vimmerby landsförsamling och hans hustru Ingeborg Christersdotter (Hjortösläkten) [om hustru Britta Olofsdotters släkt, se  vidare Personhistorisk tidskrift 1955, s 71-95].  
Vidare om släkten Zelow se Släkt och Hävd (förkortat SoH) 1991:1, s 266-282 (Wase, Dick: Carl Fredrik Hiertstedts möderne samt ätterna Schildt och Zelow) -(vari insmugit sig vissa lösa antaganden om Daniel Zelow). Rättelser till artikeln finns i SoH 1992:2, s 97; 1993:2, s 362; 1995:3-4 , s 488. Uppgifter om godsinnehav finns i Joh. Ax. Almquists Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden del 4 (Småland; se speciellt 4:3 som upptar säterierna).  
 
Det finns en uppgift om att Erik XIV:s oäkta dotter Lucretia var gift med en Daniel Zelow (Rålambska handskriften på Kungliga biblioteket, om de utomäktenskapliga Wasaättlingarna). Senast har Hans Gillingstam skrivit om denna Lucretia i Släkt och Hävd 2001:2-3, s 160 (i artikeln Agda Persdotter, hennes släkt och Erik XIV:s dotter Lucretia). Dick Wase har i Släkt och Hävd 1990-91, s 269f, skrivit om koppling mellan denne Daniel Zelow och hans namne i Vinketomta, Vimmerby sn, och gjort gällande att den senare skulle vara en son till den förre, och således även vara en son till Lucretia vilket då skulle föranleda en Vasahärstamning för introducerade ätten Zelow. Detta är enbart lösa antaganden och inget annat, så jag hoppas ingen tagit detta förgivit i sina släktträd!  
Gillingstams uppgift senast i Släkt och Hävd 2001 att någon person med namnet Zelow har inte kunnat beläggas i Sverige förrän 1615 och då just en Daniel Zelow, som gift in sig i lågfrälset i nordöstra Småland är faktiskt inte korrekt. Gillingstam har förletts av Wases artikel och inte beaktat andra källor. I Stockholms stads tänkeböcker (tryckta och utgivna av Stockholms stadsarkiv) förekommer nämligen en Daniel Seelo som troligen är samme som senare återfinns på Vinketomta.  
Denne Daniel Zelow nämns som följer:
 
1601 20/4 (SST  del IV, s 26): Daniel Seelo var ombud på välborna grevinnans vägnar till Haga om ett husköp hon gjort med Jöran Bähr.  
 
1603 30/5 (SST del V, s 78): Daniel Seelo (Sele) änkedrottning Katarina Stenbocks tjänare , nämns om en gosse som tjänat Daniel Sele  
 
1603 19/5 (SST del V, s 218) Daniel Selo var närvarande på änkedrottningens vägnar som sänt hit honom att svara på creditorer; uppsköts.
 
1605 21/8 (SST del VI, s 44) änkedrottning Katarina Stenbocks hovmästare Daniel Selo kom inför rådhusrätten om hennes majestäts affärer med ett par borgare (målet ifrån 1603)
 
Därefter har jag ej hittat honom i Stockholms tänkeböcker. Det framgår alltså att han var hovmästare vid änkedrottning Katarina Stenbocks hov. Vart höll denna dam till?  Vilken ålder hade en hovmästare? Finns det uppgifter om när Lucretia Eriksdotter var född (ca 1560??) ? Det är märkligt att inga barn till henne nämns i Rålambska handskriften ifall hon nu hade några som var verksamma i Sverige på 1600-talet. Är det två Daniel Zelow eller är det samma som varit gift 1: o.m. Lucretia Eriksdotter, 2: o. m. Britta Olofsdotter Siöblad?
 
Mvh Niclas Rosenbalck

2001-11-19, 10:46
Svar #24

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Missade Roger Axelssons uppgift ovan ifrån den 26 juli 1999. Jag citerar Erik XIV:s oäkta dotter Lucretia var född 1564 4/1 enligt Svenskt Biografiskt lexikon, del 14 s 301..
- uppfostrades hon vid änkedrottningens hov och där gjorde bekantskap med Daniel Zelow ?
 
/Niclas R.

2001-11-20, 00:44
Svar #25

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Har för egen del ingen kunskap om släkten Zelow men jag har vidarebefordrat frågan om Daniel Z:s kaschubiska bakgrund till diskussionslistan Pommerscher Greif. Där deltar en specialist på Kaschubien. Jag återkommer hit om det kommer svar.
Ingemar Goliath, G-gruppen.

2001-11-20, 21:50
Svar #26

Eva Jacobsson

Tack !
Goliath.
 
Jag har också ett stort intresse i denna släkt.
Hur många stavningar finns på det namnet? Kan
du få veta det också då är du en riktig Goliath!
 
MVH Eva

2001-11-21, 10:13
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Niclas Rosenbalck,
Intressanta uppgifter ovan om änkedrottning Katarina Stenbocks hovmästare Daniel Selo. Tack också till Arne Blom som noterar förekomsten i Tänkeböckerna tidigare i denna diskussion. Detta skull förmodligen den noggranne Hans Gillingstam vara intresserad av.  
Kan själv inte svara på var denna dam höll till, men har nyligen haft anledning att ha kontakt med RA, och underenheten Slottsarkivet. Det borde gå att få ett svar därifrån vad gäller de uppgifter som finns bevarade i detta arkiv. Änkedrottningen bör väl räknas till hovets stat. Om det är inte var så, kan det finnas en särskild förteckning som gäller just henne. T ex finns en mycket omfattande förteckning om Pfaltzgreve Johan Casimirs hela hovföring och då inte i Slottsarkivet utan på RA i Stegeborgska samlingen, om jag inte missminner mig. Det finns också en serie på RA benämnd Slott och gårdar, som kan vara värd att studera, när damen i fråga är inprickad. Hon dog väl i alla fall på Strömsholm 1621 13/12.
Vänligen,
Olle Elm

2001-11-27, 15:24
Svar #28

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Zelow-intresserade!
Följande svar har kommit via Pommerscher Greif ; dock berörs inte adelssläkten. Kanske ändå av intresse?  
 
.... das Herzogtum Kassubien war die Gegend um Belgard.
 
Einzelfunde:
 
-Adam Sehlo, Bürgersohn, wird 1614 Bürger Stettin
-Martin Sellow von Stettin wird 1685 Bürger Stettin
-Jochim Sello, Bürgersohn, wird 1623 Bürger Stettin
-Martin Sello wird 1619 Bürger Stettin
-David Selno aus Crembzow wird 1708 Bürger Stettin
-David Selnow aus Stettin wird 1713 Bürger Cammin
-Martin Sellnow aus Kermbtzow/Stargard wird 1710 Bürger Stettin
-Friedrich und Peter Selow aus Gartz werden 138 bzw. 1740 Bürger Stettin
-Johann Heinrich Seelow aus Stettin wird 1754 Bürger Stettin
 
(Bürgerbuch Stettin ab 1605)
 
.....

2001-11-27, 22:52
Svar #29

Göran Johansson

I senaste Släkt och Hävd funderar Hans Gillingstam över Lucretia Eriksdotters förfäder. Han nämner därvid en tidig källa som säger att Erik XIV och Agda Persdotter endast hade två döttrar.  
 
Om man antar att så skulle vara fallet så bör man samtidigt fråga sig hur och varför Erik XIV kan ha kommit in i bilden. En tänkbar möjlighet skulle då t.ex. kunna vara att Lucretia och (den ännu mer ifrågasatta) kungadottern Margareta var helsystrar och döttrar till någon av Erik XIV:s övriga frillor. Jämför tidigare inlägg ovan om den problematiska gravsättningen av Christer Zelows sal. hustru Christina Gyllenstierna i Västerviks kyrka (Välborne Christer Zelow till Christersnäs och Blankaholm har hit till staden före låtit sin salig frus lik, och inte ännu avtalat med borgmästare och råd om vad han vill ge till kyrkan för dess nedsättande i kyrkoherdens ärevärdiga och höglärde Arvid Rydelii grav i kyrkan). Enligt Elgenstierna skulle Christer Zelow ha varit gift med friherinnan Christina Gyllenstierna som avled 3 decemer 1671 på Kristernäs i Hjorted sn.
 
Är det inte tänkbart att tidigare hävdatecknare lyckats med det olyckliga konststycket att blanda ihop kungens många frillor och deras barn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna