ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wulfvenstierna  (läst 997 gånger)

2006-07-14, 15:55
läst 997 gånger

Utloggad Swen-Erik Öhman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2018-08-11, 16:52
    • Visa profil
I min ägo har jag en kopia på en bouppteckning från 1748 efter min morfars mormors farfars mormor Anna Catharina Lindsfeldt, född Sahlsten.
 
I hennes bouppteckning anges att hon har en utestående fordran, en obligation given i arv  ...... kammarrådet välborna hr. Johan Wulfvenstierna i Stockholm daterad d. 24 januari år 1745 på 1666 daler silvermynt.
 
Vad betyder detta? Är hon dotter till Johan Wulfvenstierna?
 
Med vänlig hälsning Swen-Erik Öhman

2006-07-16, 22:35
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Om din Anna Catharina Sahlsten var född omkring 1716 så skulle hon kunna vara dotter till Johan Sahlsten och Anna Dijk i Stockholm. I bouppteckningen efter Anna Dijk, som dog 1729 24/2, uppges att hon i sitt första äktenskap med kaffekokaren Johan Sahlsten hade ett barn, dottern Anna Catharina, 13 år.
 
Anna Dijk var dotter till körsnären Anders Dijk och vid dennes död 1713 1713 uppges Johan Sahlsten vara borgare.

2006-12-13, 17:00
Svar #2

Anders Olin

Swen-Erik,
Jag har tagit del av bouppteckningen. Kan det inte vara så att det helt enkelt inte står arv utan obligation given af unga kammarrådet välborne...osv?. Det skulle förklara det förhållandet att johan W (född 1717 såvitt jag fått mig till livs) åldersmässigt knappast kan ha varit äldre än A-C samt att han faktiskt var i livet då A-C dog 1748. Det skulle således röra sig om ett vanligt skuldebrev pga penningalån. Detta förefaller troligt även med beaktande av att det löper ränta på obligationen enligt posten därefter (vilket förefaller mindre troligt om en ännu inte förfallen arvslott). Däremot talar det ju med viss styrka för att A-C´s rötter bör sökas i Stockholm.
Möjligen har du grävt vidare i ämnet?
 
mvh
Anders

2007-01-02, 12:17
Svar #3

Anders Olin

Swen-Erik
Till komplettering av vad ovan sagts kan - vilket möjligen är att hänföra till kategorin värdelöst vetande - tilläggas att JONAS Wulfvenstierna och Maria Gyllenkrok hade en dotter ANNA CATHARINA, döpt den 13 augusti 1713 i Riddarholms församling, Stockholm.
 
mvh
Anders Olin

2007-01-02, 18:13
Svar #4

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Swen-Erik!
 
Jag håller med Anders Olin i tolkningen att texten skall tydas obligation given av unga kammarrådet... eller något däråt (jag har dock inte sett originalhandlingen.)
Av Jonas W:s (1681-1762) alla barn var det bara dottern Anna Beata (gift Adlermarck) som överlevde fadern. Övriga barn dog i späd ålder med undantag av Gustaf och Johan, som dock båda dog före fadern.
Det finns nog inget släktskap mellan Sahlstens och Wulfvenstiernorna men de har bevisligen haft ekonomiska affärer sins emellan.
 
Johan W kallas ofta unga kammarrådet Wulfvenstierna för att skilja honom från gamla kammarrådet Wulfvenstierna, d v s fadern Jonas (det har f ö hänt, även i samtida papper, att man förväxlat far och son, väl beroende på att de även hade förnamn som kunde förväxlas). Johan W utsågs till kammarråd 1747 och fadern Jonas avgick som kammarråd först 1749.
 
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby

2007-02-16, 11:36
Svar #5

Anders Olin

Urban!
 
Jag har en fråga i anledning av ovanstående samt att du synes väl insatt i Wulfvenstiernornas värld. Har du någon aning om var Johan Wulfvenstierna var bosatt vid tiden för obligationens givande, d.v.s. i januari månad 1745?
 
mvh
Anders Olin

2007-02-16, 16:49
Svar #6

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag tror, att Johan W omkr 1745 var bosatt i Stockholm. Familjen ägde åtm en större fastighet på Regeringsgatan. Alternativt bodde han på Hacksta (i Enköpings-Näs socken) som fadern Jonas hade gjort till fideikomiss för ätten W. Däremot är det inte troligt att han redan i jan 1745 var bosatt på svärföräldrarnas gård (Johan W gifte sig 6 juli 1745 med Hedvig Leijel, dotter till landshövdingen mm Adam Leijel ohh Hedvig Lucia Lohe, Hällefors bruk).
Johan W var en skicklig ämbetsman men ansågs i yngre dagar något yster (vad som nu menades med det). Han var också musikalisk, nämns som en av de violinister som på 1730-40-talet gav s k kavaljerskonserter på Riddarhuset i Stockholm.
Du hittar nästan alla biografiska uppgifter om ätten W i Elgenstiernas sista band (Svenska Adelns ättartavlor).
 
Mvh
Urban

2009-03-18, 18:16
Svar #7

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Diskussionen har flyttats hit från Övriga Släkter.
 
Mvh
Anders Berg
Moderator Släkter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna