ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-10-24  (läst 4372 gånger)

1999-05-08, 17:25
läst 4372 gånger

Malin Winblad von Walter

Jag söker information om förfäder till Henrik Larsson Winblad och Henrik Walter, vilka båda adlades 1688.

1999-06-05, 00:06
Svar #1

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej okänd frände!
 
Så långt jag vet, föräldrar till Henrik Walter (1630-1690)är okänd.  Han troligen var född i någon ort i norra Mecklenburg när Sveriges Västerbotten regimente var i garnison under trettio års krig.  Som en pojkan ung Henrik kom bli föräldrarlös.  En soldat i regementete från Bygdeå, Västerbotten tog hand om ung Henrik i sin fars ställe.
 
I 1642, som tolv årig, Henrik kom i tjänst som trumslagare i Västerbottens regemente, en tjänst som skulle vara mycket fruktbar under åren i frid och krig, eftersom en dag Henrik Walter skulle komma bli Regementes chef.  Henrik kom leva i Bygdeå socken, var han ägde Älfsbacka nr 2,3,4, och 5 i Dalkarlså by.
 
Henrik hade en dotter, Catharina von Walter (f. 1661, d. Lövånger, Västerbotten 28 jan. 1756).  Hon var g. m. Henrik Larsson Winblad (d. 1690, som kom bli häradshövding i Västerbotten efter hans företrädare, Lorentz Creutz, dog när Sveriges krigskeppet, Cronan, sjönkes nära Öland i 1676.  Henrik Walter och Henrik Larsson Winblad adlads tillsammans och familjer förenats med efternamnet Winblad von Walter.
 
Hewnrik Larsson Winblad var sonen till Laurentius Johannis Pampinaeus (d. Sibbo, Nyland Finland 4 maj 1674) och hans andre hustru, Kirstin Henriksdotter (Jägerhorn), som troligen d. 1654.
Laurentious Pampinaeus var kyrkoherde i Sibbo socken, Nyland, Finland från 1635-74.  Han var ägare till flera gårdar och var en rik man i socken.  Han är begravd i Sibbos gamla kyrka var man kan även idag finna en fin epitaphium över honum på kyurkans vägg.
 
Laurentius Johannis Pampinaeus var g.(1) med Margareta Andersdotter, som d. mellan 1637-42, dottern till Andreas Sigfridi Borgensis, som var Pampinaeus' företrädare som kyrkoherde i Sibbo socken.  Pampinaeus var g.(2) med Kirstin Henriksdotter (Jägerhorn), som d. troligen 1654, dottern till frälsemannen Henrik Tomasson (Jägerhorn), soms anor kan hittades långre baka i tid.  Pampinaeus var g.(3) på 3 dec. 1656 med Agneta Johansdotter Bröijer (b. 10 nov. 1630, d. 2 feb. 1694), dottern till postmästaren i Viborg, Finland, Johan Bröijer, och Katarina Strålman.
 
Laurentius Johannis Pampinaeus had minst 11 barn; flera om dem upptog efternamnet Winblad.  Pampinaeus är Latinsk, och betyder man som är prydnad med vin löf.  Winblad, på Svenska, betyder vin löf.  Varifrån namnet Pampinaeus kommer är ännu osäker.
 
Laurentius Johannis Pampinaeus' ursprung är inte ännu med säkerhet utredat, men förfättaren, Göran Söderlund, har skrivit en hypotes att han kan vara sonen till Johan Henriksson (Creutzhammar) och Kirstin Lindelöf, eftersom Laurentius kom köpa stadgegods Finnby i Sibbo (nuvarande Tusby) socken, som var sätesgård om Johan Henrikssons far.  Från arkivet vet man inte om Laurentius' köp var riktig en köp, eller en köp om en arvslot.  I alla fall man ännu söker efter mera bevis för hypotes.  Man kan följa hypotetisk fars, Johan Henrikssons, anor mycket långt baka i tid.  Även sades att han var en ättling till en oäkta dotter av Karl Knutsson Bonde (Sveriges Konung Karl VIII), från hans tid i Finland.  
 
Det är mycket skrivit beträffande Laurentius Johannis Pampinaeus, hans hustrur, hans släkt förhallande, och hans hypotetisk anor.  Bland källor om intresse:
 
Sibbo sockend historia, del 1, s. 262-291 av Paul Nyberg; Genos nr 4, 1985, s. 165-172, Kyrkoherden Laurentius Pampineus familje förhållanden, av Göran Söderlund; Genos nr 48, 1977, Släktkretsen kring Andreas Sigfridi Borgensis, av Göran Söderlund; Genos 53, 1982, Hvedstorp, av Sara von Bonsdorff; Genos nr 2 1984, En släkthärva i Helsinge på 1500-talet, av Göran Söderlund, Finlands natur och folk, s. 272-73, Sibbo, av Mattias Akiander;  Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden (1909) Jägerhorn i Härtonäs, Creutzhammar, Risbit, och Wildeman, av Jully Ramsay; och Genos nr 51, 1980, Creutzhammar, av Love Kurten.
 
Hoppas du har svaran.  Hoppas mitt dåligt självlärt Svenska är begriplig.
 
Släkthälsningar,
 
John Winblad von Walter
510 Pleasant view Road,
Chanhassen, Minnesota 55317
United States of America

2004-10-18, 15:31
Svar #2

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Till John Winblad von Walter,  
 
Jag har läst det du skriver ovan och ser att du kan mycket. Jag har ingenting att bidraga med skulle jag tro men jag bor där det finns mycket om Winblad von Walter på biblioteket. Det är bara att fråga så skall jag se vad jag kan göra för dig. Förresten kan du väl hälsa Minnesota eftersom jag har släkt som utvandrat till Amerika! :-)  
 
Din svenska är mycket bra!!!  
You can write me in english too.  
 
Med vänliga hälsningar,  
Erik Andersson  
erske@msn.com

2004-10-18, 17:41
Svar #3

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej,
 
Utöver släktforskning har jag också ett brinnande hästintresse.
 
När jag var yngre nämndes ofta en Ella Winblad von Walter, allmänt kallad tant Ella i svensk  
ridsportsmedia
 
Vad jag har förstått så är hon smått legendarisk inom svensk ponnysport.
 
Vet någon något om hennes anor?
 
Hälsningar  
Maria Svärd

2004-10-18, 21:50
Svar #4

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Kan inte återfinna någon Ella vid snabbgenomläsning av några adelskalendrar och Elgenstierna. Det närmaste jag kan komma är Elsy, född 1917 i Piteå. Är Du säker på att hon hette Ella? När ungefär var hon född? Varifrån kom hon?
Mvh! Håkan

2004-10-18, 22:42
Svar #5

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Håkan,
 
En tjej som sysslar med ridsport ska du lita på!
Gå in på Libris websök så kan du hitta flera böcker av henne
 
författare  Winblad von Walter, Ella, 1894-
titel  Ponnyklubben lär dig rida  
uppl./år  [1973]

2004-10-18, 23:30
Svar #6

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Jan! Har ingen anledning att ha någon annan uppfattning. Kvarstår dock att jag inte kan återfinna namnet. Fann däremot att major Carl Einar W. v. W., verksam bl a på Karlberg, i sitt första äktenskap 1918 (skild 1925) var gift med Ellen Lindberg, född 1894 som dotter till överste Bo Pontus Torvald Lindberg och Gerda Paulina Norrman. I detta äktenskap barn och barnbarn. Någon ingift med namnet Ella kan jag inte återfinna.

2004-10-19, 03:46
Svar #7

Pia Muller

Tant Ella eller Hästmormor, som hon även kallades, brukade träna galopphästar, när hon introducerade mig till ridning på Gamla Kasern, cirka 1950 i Stockholm.  Hon bodde på Gärdet i samma kvarter, som min familj.  Det var en präktig dam med stort hästkunnande och fortfarande helt aktiv väl in i pensionsåldern, då med ponnyklubb.  Jag skickade ett tidningsurklipp av henne från länge sedan till John W. v W..  Han visste inte heller var hon kunde passa in släkten, men att hon var född 1894 tycks passa med Carl Einars hustru med ett liknande namn.  Hon definitivt kallades för tant Ella, det kan jag betyga!
 
MVH Pia

2004-10-19, 17:11
Svar #8

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej alla!
 
Just nu Carl Einar (som Ella WvWs hypotetisk man) ser ut vara bäste kandidat för Ellas anknytning till släkten och namnet WvW, men tyvärr det finns ingenting för bevis bland mina släktpapper.  Minst en om Ellas ridningböker var översätt till Engelska och finns i Amerika.
 
Till Erik Andersson:  Tack för offert.  Jag är i god skick och redan har en hel del uppgifter på släkten, både här i Amerika och i Sverige.  Lycklig också är att jag har kontakt med en stor del om mina tremänningar och fyrmanningar i båda länder.
 
Mvh,
 
John Winblad von Walter, Carver, Minnesota, USA

2004-10-19, 22:02
Svar #9

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej John Robert WvW m.fl.
Ur Sveriges dödsbok:
Ellen Winblad von Walter. Född 1894-12-16 i Karlsborg, död 1989-02-21 på Råckstavägen 100, Råckstasj A4 (Råcksta sjukhus, avd. 4), Vällingby som frånskild kvinna 1925-11-24. Personen är på församligen skriven eller är utan känd hemvist. Mantalsskriven (1988) på samma ort.
Detta är utan tvekan Hästmormor.
MVH
JK Sörblom
Hägersten

2004-10-19, 22:50
Svar #10

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tillägg:
Bo Pontus Torvald Lindberg, f 1863 i Göteborg, gm Gerda Paulina Norrman f 1868 i Vaxholm har barnen Ellen f 1894, Åke Bosson f 1895 och Nils Bosson f 1897. Familjen är bosatt å Kongl. Karlsborgs Artillerikår, Södra Vadsbo kontrakt, Skaraborg. (Arkion 1900).
Karl Einar Winblad von Walter f 1885 i Luleå, son till kaptenen, senare majoren Johan Ludvig Winblad von Walter f 1849 i Piteå lfs och hans hustru Hanna Betty Matilda Wide?n f 1859 i Skede, Jönköpings. Familjen bosatt i Luleå stad. Syskon: Fanny Matilda f 1880, Ingrid Maria f 1883, båda i Piteå lfs. (Arkion 1890, 1900)
Johan Ludvig är född 1849-11-10 i Öjebyn, Piteå lfs som son till bataljonsadjutanten Karl Ludvig Winblad von Walter och hans hustru Maria Johanna Nordström. (CD:n Piteanor 2002) Kronolänsmannen (och bataljonsadjutanten) Karl Ludvig WvW är född 1828-01-29 och i sin tur son till Johan Ludvig WvW f 1798-02-22 i Alfta som är ana till John Winblad von Walter i Carver, Minnesota, USA.
Det verkar som om det finns både barn och barnbarn till Karl Einar och Ella, men det är dels osäkert och dels uppgifter om nu levande personer, så jag låter det bero.
MVH
JK Sörblom
Hägersten

2004-10-20, 16:30
Svar #11

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej JK Sörblom!
 
Du har gjört en mycket bra berättelse över ovan situationen.  En mycket bra jobb!
 
För dem med vidare intresse:  Kanske en eller mera lokal tidningar håller en dödsnotis/dödsruna över Ella WvW som visar om hon hade levande ättlingar vid dödstidpunkten i 1989.  Kanske även en dödsnotis kan hittas i en ridning tidskrift eller tidning.
 
Mvh,
 
John

2004-10-20, 22:35
Svar #12

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej JK!
Uppenbarligen har Du i Sveriges dödsbok återfunnit den Ellen Lindberg,som jag tidigare hittat i Elgenstierna och adelskalender. Vad jag inte riktigt förstår är, hur Du bestämt kan säga att Ellen Lindberg, gift Winblad von Walter, är identisk med 'tant Ella' W. v. W, ridsportlegend. Kanske jag har missat något i beviskedjan? Carl Einar W. v. W. och Ellen Lindberg hade enl adelskalendern 1959 gemensamt en dotter, född 1920, gift, och en son, född 1921. Med hänsyn till att båda mycket väl kan vara i livet, undviker jag att nämna namnen, även om de är offentliggjorda i adelskalendern. Om John är intresserad, kan jag naturligtvis maila lite mer information, ev med komplettering ur senare adelslendrar. Sonen är också gift och har två söner, födda 1949 och 1953.
Mvh!  
Håkan

2004-10-21, 16:52
Svar #13

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Håkan och JK!
 
Det skull vara hjälpsam om vi hade precis födelse datum för båda Ellen Lindberg, f. 1894, g. m. Carl Einar WvW och för ridsport legend Tant Ella WvW.  Att jämföra dem skulle ge en definitiv svar.  Ur Sveriges adelskalendrar för 1977 och 1989 inga födelsedatum uppgivs för Carl Einars hustru, och jag hållar inte sid 680 ur Vol. IX om Elgenstierna att se om hans Ellen Lindberg är namnd med hel födelsedatum.
 
Mvh,
 
John

2004-10-21, 22:35
Svar #14

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej John!
Enligt Elgenstierna föddes Ellen Lindberg, gift med Carl Einar WvW, 16/12 1894. Men vet vi när 'tant Ella' föddes?
Mvh! Håkan

2004-10-22, 16:33
Svar #15

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Håkan!
 
Till nu har vi bara Ella WvW med kort datum 1894.  En dodsnotis kanske vore mycket bra...
 
Mvh,
 
John

2004-10-22, 20:46
Svar #16

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Håkan och John!
Jo, jag tyckte faktiskt själv att min tvärsäkra formulering såg en smula lustig ut, men då var inlägget redan skickat. Och det var inte du, Håkan, som hade missat någon detalj bevisföringen, utan det var jag som missade att redovisa den lilla indicie som får mig att tro om att det rör sig om en och samma person.
1970 är Ellen Winblad von Walter bosatt på Östermalm, närmare bestämt på Gärdet, Hedinsgatan 15 I tr, i kvarteret Nybyggsgrind, i korsningen Sandelsgatan. Tant Ella bodde enligt Pia Muller på Gärdet, i samma kvarter som min familj.
Detta är ju bara en liten detalj, som pekar i den riktningen. Jag är medveten om att det är lång tid mellan 1950 och 1970, och möjligheten finns ju t.o.m. att det bodde en Ellen på I tr och en Ella på II trappor, båda WvW och födda samma år. Om det skulle vilja sig riktigt illa. Så tvärsäker bör man inte vara.
Så därför vore det kul att höra från Pia Muller om den adress som anges 1970 skulle kunna vara Hästmormors, och om Pias egen familj bott i detta kvarter Nybyggsgrind.
Vid nästa besök på KB skulle jag ju kunna kolla upp var som står i Ellen WvW dödsannons/runa i DN/SvD. Om intresse finns.
MVH
JK

2004-10-23, 10:53
Svar #17

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tillägg!
Ett indicium heter det väl. Flera indicier. Svenskläraren korrigerar sig själv. i bevisföringen och vad som står skall det dessutom vara. Men det är inte därför jag skriver: Vill bara tillägga att uppgifterna om Ellen Winblads son f 1921 och hans söner i sin tur bekräftas av SvBef70.
MVH
JK

2004-10-23, 12:53
Svar #18

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Jag har i och för sig inte någon närmare anknytning till vare sig släkten Winblad von Walter eller ponnysporten, men har ju under resans gång blivit lite nyfiken! Fann att det enklaste sättet att få svar på vår fråga var att ta kontakt med ett av barnbarnen till Ellen Lindberg och maken Carl Einar Winblad von Walter. Har idag talat i telefon med en av sonsönerna, och denne bekräftade att 'tant Ella' är identisk med Ellen Lindberg.
Mvh!
Håkan

2004-10-23, 16:34
Svar #19

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Håkan!
Vilket genidrag!
Att ingen kom att tänka på det tidigare:-)
Jag betraktar denna diskussion som avslutad.
John: Hör gärna av dig! Jag har mer om släkten WvW, främst i Pite/Älvsbyregionen.
Tack för hjälpen!
JK

2004-10-23, 18:01
Svar #20

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Måste även jag få tacka för upplysningen. Är avlägset släkt, genom en sidogren, dock genom ingifte.  
Karl Leo Winblad von Walter (1884-1924) sonson till furir Johan Henrik WvW och Sofia Magdalena Björkman, gift med Anna Augusta Öberg, som i sin tur var föräldrar till den Elsy f 1917 som Håkan W. nämnde i sitt inlägg måndag den 18 okt 2004 kl. 21.50.
Vänliga hälsningar
Kristina Öberg

2004-10-23, 18:52
Svar #21

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Kristina!
Hur menar du, släkt...dock genom ingifte.
Jag är släkt med John Robert WvW via Sofia Magdalena Björkmans farfar Johan Larsson Nyman f 1768 d 1836.
Är du och jag också släkt?
 
Undrar
JK Sörblom

2004-10-23, 20:38
Svar #22

Utloggad Kristina Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2016-04-19, 09:47
    • Visa profil
Min mans farfar var bror till Anna Augusta Öberg (1884-1959)som var gift med Karl Leo WvW. Därav ingiftet
Svärfar var kusin till Elsy osv.
Förmodligen är vi också släkt med varandra eftersom jag och min man har gemensamma anor runt om i Pitebygden
Med vänliga hälsningar
Kristina

2004-10-23, 23:15
Svar #23

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
JK!
Genidrag var väl att ta i ... Var snarast lite rädd att i förtid ta död på ett intressant forskningsprojekt, genom att på ett enklare sätt ta reda på fakta.  
Mvh! Håkan

2004-10-23, 23:27
Svar #24

Pia Muller

Hejsan allihop!  Ser att det har blivit klarhet i kapitlet Tant Ella, men jag kan i alla fall bekräfta, att adressen på Hedinsgatan 15 stämde.  Jag bodde då på Erik Dahlbergsgatan 36.
MVH   Pia

2004-10-23, 23:38
Svar #25

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Kristina: Det var väl ungefär så jag misstänkte det förhöll sig. Jag håller med: Pitnissar brukar visa sig vara släkt.
Håkan: Genidrag är att ta i. Men din metod att ta reda på fakta är faktiskt tämligen enkel, när man jämför med mitt förslag att vända upp och ned på halva KB för att finna samma fakta.
 
Jag gräver vidare i släkten WvW, och äterkommer när jag har något av substans att bidra med
MVH
JK

2004-10-24, 00:03
Svar #26

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag glömde Pia!
Tack för ditt bidrag!
Det gör det hela en smula mer levande. Kvarteren norr om Fältöversten har sin egen historia. Som borde skrivas. Jag ser att ni bodde i samma kvarter som Hästmormor, som bergränsades av  (kvarteret alltså) Erik Dahlbergs-, Sandels-, Blanche- och Hedinsgatan.
Det måste varit tämligen nybyggt och så runt 1950, och än idag är det vettiga lägenheter, de som ligger därikring Erik Dahlbergs väg.
MVH
JK

2004-10-24, 10:32
Svar #27

Pia Muller

Här kommer det en bild av Tant Ella från ett gammalt tidningsurklipp.
MVH Pia

2004-10-24, 12:40
Svar #28

Barbro Söderman

Jag har följt diskussionen med intresse eftersom jag har ett minne av Tant Ella och inte kan låta bli att berätta det.  
När jag var ca tolv år och red mycket (vilket jag gör fortfarande)berättade en klasskamrat med skräckblandad förtjusning om den hemska Tant Ella som hon red för på Ryttarstadion. Jag red inte där, men följde med min kamrat för att få se vad hon pratade om. Hon lyckades prata in mig i gruppen och jag fick välja ponny sist förstås och fick ett litet monster som envisades med att rusa in i mitten och bocka tills jag till slut åkte av. Tant Ella blev inte det minsta arg på ponnyn utan på mej som var så klantig att jag inte kunde hålla mej kvar, vilket jag borde ha klarat enligt henne, och dessutom riskerade jag ponnyn, om den hade kommit lös!
Skamsen satt jag upp igen och hur mycket den än bockade så såg jag noga till att hålla mej kvar, inte vågade jag ramla av igen inför den tanten.
Hon var nog inte alltid sån, antar jag, men det är mitt minne. Dessutom hade hon rätt, jag var så nervös inför allt jag hört om Tant Ella att jag inte koncentrerade mej på att rida utan på att försöka göra rätt inför henne!

2004-10-24, 18:16
Svar #29

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej JK Sörblom!
 
Mycket bra att vi är avlägsna släktingar till varandra!  En gissning är att Kristina Öberg och hennes man är också avlägsna släktingar till oss.  Så är det med nästa alla som kan följa deras anor långt baka i tid i Piteås område.
 
Sofia Magdalena Björkman (1824-1869) var hustrun till Johan Henrik Winblad von Walter (1828-1868).  Både dog ung och lämnade faderlös barn för den tredje generation i råd bland mina WvW anfäder.
 
Beträffande din släkting, Johan Larsson Nyman, som var Sofia Magdalena Björkmans farfar, via uppgifter ur Pitea landsförsamlings kyrkoböker, den Christiana Backström Samling i Pitebygdens forskarförening, och uppgifter genom Carina Bäckström från Olof Andersson i föreningen, just nu jag har hans följande anor:  
 
FIRST GENERATION
 
1.  Johan Larsson Nyman: born on 6 Aug 1768 in Håkansön, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 27 Feb 1836 in Håkansön #3, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
SECOND GENERATION
 
2.   Lars Johansson Nyman: born on 20 Sep 1727 in Porsnäs #2, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 15 May 1760 in Svensbyn or Porsnäs #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 19 Apr 1798 in Håkansön #3, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
3.  Sofia Olofsdotter: born on 7 Nov 1732 in Kopparnäs #6, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 5 Aug 1803 in Håkansön #3, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
THIRD GENERATION
 
4.   Johan Andersson Nyman (Soth): born on 8 Nov 1689 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married in Feb 1710 in Svensbyn or Porsnäs #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 6 Dec 1769 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
5.  Margareta Christoffersdotter: born on 13 Jun 1689 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 16 Dec 1767 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
6.  Olof Olofsson (Kempe): born on 13 Dec 1702 in Kopparnäs, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 19 Feb 1727 in Svensbyn or Porsnäs #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 8 Dec 1752 in Kopparnäs #9, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
7.  Dordie Nilsotter: born on 8 Mar 1705; died on 27 Sep 1742 in Kopparnäs #9, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
FOURTH GENERATION
 
8.   Anders Johansson (Sjungare): born on 7 Aug 1664 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married in (prob) Pitea Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 18 Feb 1752 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
9.  Kerstin Johansdotter: born on 29 Oct 1665 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 9 Apr 1692 in Kopparnäs #13, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
10.  Christoffer Larsson: born about 1650 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married in Nov 1681 in Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 22 Feb 1731 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
11.  Malin Olofsdotter: born about 1650 in Ersnäs, Nederluleå, Norrbotten, Sweden; died in 1721 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
12.  Olof Larsson: born on 3 Dec 1682 in Kopparnäs #11, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 10 Dec 1698 in Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died before 25 Oct 1715 in Kopparnäs, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
13.  Margareta Svensdotter: born on 2 Feb 1672 in Kopparnäs #8, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 12 Nov 1739 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
14.  Nils Henriksson (Tjock): born on 2 Aug 1674 in Hortlax #22, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 8 Jun 1704 in Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 14 Nov 1739 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
15.  Margareta Eliasdotter: born on 3 Feb 1688 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1715 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
 
FIFTH GENERATION
 
16.  Johan Larsson: born about 1620 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1706 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
17.  ? ?: born about 1620 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1698 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
18.  Johan Larsson: born on 28 Mar 1639 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married; died on 13 Apr 1689 in Öjebyn #26, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
19.  Brita Svensdotter: born in Jan 1636 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 27 Oct 1694 in Öjebyn #26, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
20.  Lars Christoffersson: born about 1620 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married; died on 29 Feb 1696 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
21.  ? ?: born about 1620 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 14 Jan 1685 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
24.  Lars Johansson (Björn): born about 1645 in Kopparnäs #12, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 3 Nov 1672 in Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 30 Mar 1717 in Kopparnäs #11, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
25.  Barbro Olofsdotter: born in 1645 or 1646 in (poss) Hortlax, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 27 Jan 1740 in Kopparnäs #11, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
26.  Sven Christiersson: born in 1621 in Kopparnäs #8, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married; died on 31 Jul 1686 in Kopparnäs #8, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
27.  Mariet Christiersdotter: born about 1630 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
28.  Henrik Olofsson: born about 1640 in Hortlax #23, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 26 Dec 1669 in Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1698 in Hortlax #23, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
29.  Kerstin Olofsdotter: born in 1644 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 16 Mar 1695 in Hortlax #23, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
30.  Elias Olofsson: born about 1655 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married on 1 Apr 1683 in Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1704 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
31.  Dordie Johansdotter: born about 1655 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1715 in Öjebyn #7, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
 
SIXTH GENERATION
 
32.  Lars Persson: born about 1590 in Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died between 1638 and 1664 in Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
36.  Lars Nilsson: born in 1612 or 1613 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married
 
37.  Kerstin: born about 1610 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 22 Jan 1676 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
40.  Christoffer Persson: born in 1587 or 1588 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1644 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
48.  Johan Larsson: Same as person number 16
 
49.  ? ?: Same as person number 17
 
53.  Cecilia: born about 1590 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married; died on 17 May 1662 in Kopparnäs #8, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
56.  Olof Nilsson: born about 1610 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; married; died on 20 Aug 1681 in Hortlax #23, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
57.  Anna: born before 1614; died on 9 Sep 1693 in Hortlax #23, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
60.  Olof Andersson: born about 1625 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in (poss) Öjebyn #9, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
 
SEVENTH GENERATION
 
64.  Per Larsson: born in 1541 in Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in (prob) Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
72.  Nils Larsson: born about 1580 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1659 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
80.  Per Christoffersson: born about 1560 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1607 or 1608 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
81.  Cecilia: born about 1560 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1616 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
112.  Nils: born about 1580 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died on 14 Mar 1663 in Hortlax #23, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
EIGHTH GENERATION
 
128.   Lars Björnsson: born about 1510 in Kopparnäs, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in (prob) Kopparnäs, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
144.  Lars Eriksson: born c. 1553 or 1554 in Öjebyn #24, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in (prob) Öjebyn, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
160.  Christoffer Eriksson: born about 1530 in Håkansön, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died in 1591 or 1592 in Sjulsmark #1, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden
 
 
NINTH GENERATION
 
288.   Erik Larsson: born about 1525 in probably Kopparnäs #10, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, Sweden; died about 1595 in (prob) Gran, Öjebyn, Piteå Landsförsamling, Norrbotten, sweden
 
Tyvärr att uppgifter är på Engelska i min dator.  Hoppas någonting kan vara nye till dig....
 
Mvh,
 
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna