ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-07-16  (läst 2721 gånger)

2003-09-04, 21:47
läst 2721 gånger

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Kan det möjligen handla om Henrik Nissenius bror Asmus Nissen? Han föddes ca 1628 i Sönderborg, var handelsman i Karlshamn, men dog i Ronneby 1692 och begravdes i Sölvesborgs kyrka där hans hustru Sophia Catarina Rumohr (syster till henrik Nissenius hustru Elin Rumohr) redan var begravd (1667-09-13).
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2003-09-04, 23:35
Svar #1

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Ylva!
Det är nog möjligt att det kan vara han.
Jag fick tipset på släktforskardagarna i Ronneby.
När jag kikat i mina anteckningar om släkten von der Wettering, har jag honom där, men inte att han var köpman i Ronneby och dog där.
Får ta en titt i Ronnebys dödbok.
mvh Mats

2003-10-23, 01:21
Svar #2

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Hej Birgitta,
Det var inte lätt att hitta alla namn till Kock/Coccius barnen, men här är mitt ansvar.  Forlat att jag inte är sa duktig nu for tiden med a med cirklen och o med punktar.  Jag hoppas att ändra det.
När jag var i Sverige pa sommaren fick jag en kopia av en Utredning som var gjort av Ludvig Sjoberg, Lund, December, 1946.  Han berättar om släktgarden nr 1 i Hällaryds socken.  Barnen till kyrkoherde Matts Jorgenson Kock och Karne Hansdotter van der Wettering (dotter av ridefogden i Bräkne och Lister Hans van der Wettering Holst, Bodekull)war:
1. Jorgen, fodd i Hällaryd 1648, dopt den 22 juni, kyrkoherde i Mjällby, dod 1710 den 10 oktober,
2. Henrik, fodd i Hällaryd 1649, dopt den 5 december, kyrkoherde i Tving, dod 1711 under pesten,
3. Anna, fodd i Hällaryd 1650, dopt 1651 den 9 Januari,
4. Hans, fodd i Hällaryd 1652, dopt den 3 mars,
5. Jons, fodd i Hällaryd 1653, dopt den 15 juni,
6. Boije, fodd i Hällaryd 1654, dopt den 14 november,
7. Ollegard, fodd i Hällaryd, dopt 1657 den 1 januari.  G.m. Blasius Konig 1675,
8. Jacob, fodd i Hällaryd 1658, dopt den 12 maj.  Kyrkoherde i Hällaryd och Aryd 1681.  Dod i pesten 1711, begraven den 5 juni,
9. Thomas, fodd i Hällaryd 1660,
10. Anna Maria, fodd i Hällaryd 1662,
11. Christian, kyrkoherde i Morrum, dod under pestaret 1711,
12. En son.  (Dessa bada sannolikt fodda under tiden 1665 5/2 - 19/11, 1666 1/1 - 19/8, 1670 10/7 - 1672 da luckor i kytrkoboken finns,
13. Matthias, fodd i Hällaryd 1667, dopt 24 juni, kyrkoherde i Vadensjo, dod 1731 den 4. maj.
14. Johannes, fodd i Hällaryd 1669, kyrkoherde i Ostra Ljungby, dod 1731,
15. Simon, fodd i Hällaryd 1673 den 11 februari, kyrkoherde i Ovraby, dod 1752 den 7 juni,
16. Johanna, fodd i Hällaryd 1676, dod under pesten 1711, begraven den 22 juni.  
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin
Brooklyn Center, MN

2003-10-23, 20:52
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Elsie
 
Tack så mycket för hjälpen med alla barnen om jag inte minns helt fel har väl vi samma ana bland Matts Jörgensen Kock och Karin von der Wettering barn, Jacob barn nr:8? Det gör absolut inget att det inte finns några cirklar eller punkter över bokstäverna jag förstår ändå vad du menar.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-01-14, 17:06
Svar #4

Utloggad Birte Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 446
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 19:40
    • Visa profil
Vet inte om nedanstående uppgifter är kända eller kan vara av intresse.
 
I Lunds Domkapitel, Äktenskapsmål år 1725 så behandlas den äktenskapshandel som Mönsterskrivaren Ericus Uhr vid Överste Posses reg. och Major Rexendorfs komp., har inlett med den f.d. Kaptenlöjtnantskan Hindrik Nissens änkefru Catharina Maria Munk.
 
Av diverse bifogade attester framgår följande.
 
Catharina Maria Munk blev vigd i S:t. Nicolai kyrka d.24 maj. 1710 med sjölöjtnanten Hindrik Nissen, enligt attest daterad Hafnia d.2 sept. 1716.
 
När Hindrik Nissen avlidit framgår inte, men han dog i Fredrickshald efter att ha blivit sårad i armen då han förde Skibgalein.
Catharina Maria Munk bodde då på sin herrgård vid  Sannesund och hade två gånger blivit ruinerad av fienden, varför hon nödgats söka hjälp hos honette folk.
År 1725 d. 20 jan. och 24 febr. begick hon nattvarden i Helsingborg och d. 24 febr. 1725 fick hon och hennes dotter Anna Dorothea passersedel till Malmö, där de nu bor i Sören Jönssons hus.
Birte Boström

2004-01-21, 20:56
Svar #5

Utloggad Berith Prahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2008-09-21, 20:01
    • Visa profil
Hej Elsie.
När jag var ute och sökte efter Blasius König så hittade jag ditt inlägg. Helt underbart. Jag har sökt länge efter Ollegards föräldrar och syskon och så finns de bara där framför mig, tack vare dig. Nu undrar jag om du möjligtvis vet vilket datum Ollegard föddes? Har du kanske mer uppgifter ang. Ollegard och Blasius. Tacksam för så mycket som möjligt om dem.
Mvh
Berith Prahl

2004-01-21, 22:31
Svar #6

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Berith!
 
Under Släkter, König finns det mer om Blasius König.
 
Blasius blev handelsborgmästare i Ronneby 1678 och borgmästare i Karlskrona 1694.
Blasius dog 1706-04-06  och Öllegård 1695, båda i Karlskrona.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-01-22, 05:55
Svar #7

Elsie V. Martin

Hej Berith,
Tyvärr har jag inte Ollegards fodelsedatum.  Jag kommer inte ihag vad som finns pa Konig sidan här pa Anbytarforum men om du har intresse pa Konig släkten kann jag foresla att du läsa Den forsta magistraten i Karlskrona skriven av Paul Wilstadius.  I artikeln star det att Ollegard begravdes i Ronneby kyrkogard.  
Andra som har intresse av Konig släkten tillhor Blekingesläktforskarsforbund.
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin
Brooklyn Center, MN

2004-06-10, 07:29
Svar #8

Elsie V. Martin

Hej, von der Wettering forskare,
I året 2000 fick jag uppgifter ifrån Blekinges pastorat att en forskare från Stockholms universitet har skrivit en uppsats i ämnet Heraldik, och belyser i sin avhandling prosten Koch och hans hustru Karin Hansdotters vapenskoldar på dopfunten.  Jag har forsokt att kontakta Stockholms universitet om det beskrivande behandling, men utanfor framgang.
P.S. Finns det en tidskift som heter Heraldik?

2004-06-10, 07:44
Svar #9

Michaël Lehman (Philippos)

 Heraldiska Föreningen utgiver tidskriften Vapenbilden. Det kanske, att Vapenbildens redaktör  Magnus Bäckmark vet något om saken.

2004-06-10, 14:56
Svar #10

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Elsie.
 
Der er vist et dansk blad der hedder Heraldik. Det vil jeg straks undersøge. Der kunne være interessant læsning.

2004-06-10, 19:26
Svar #11

Bo Olsson

Om jag har tid ska jag åka ner till Hällaryd i sommar och ta bilder på dopfunten, dopskålen och tavlan på familjen Kock/von der Wettering. Om resan blir av kommer jag att lägga in bilderna här på anbytarforum.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-06-12, 03:14
Svar #12

Elsie V. Martin

Hej,
Förlåt att jag skrev min förfrågan så dålig.  Kanske vet ni att svenska inte är mitt modersmål. Det var Hällaryds pastorat som hade förr i världen information angående von der Wettering/Koch familjen på sin website.  Informationen finns ännu inte kvar på websiten.  
 
Att någon har utforskat och skrivit en avhandling om von der Wettering/Kochs dopfunt betyder det att det kanske var en student.  Vidare sagt, var han/hon inskriven på Stockholms universität? Amnet hette Heraldik.  
 
Till sist undrar jag om det är möjligt att hitta avhandlingen i universitäts arkiv?  Finns det någon som har det lätt att nå biblioteks kataloger?
 
Mvh,
Elsie Ekstrom
Brooklyn Center, MN

2004-06-12, 08:41
Svar #13

Michaël Lehman (Philippos)

En uppsats, som avhandlar dopfuntar och heraldik, borde ha framlagts vid någon konsthistorisk institution. På Konstvetenskapliga institutionens i Stockholm  hemsida kan man finna ett register över kandidat- och magisteruppsatser framlagda mellan åren 1995/96 och 1998/99 (se  här). På  hemsidan för Institutionen för konst- och musikvetenskap i Lund kan man finna ett rikstäckande register över C- och D-uppsatser (se  här).
 
Om denna uppsats inte återfinnes i något av dessa register, kan du kontakta instutitionen vid det universitet, där uppsatsen framlades. Vilket universitet detta är, är svårt att säga.

2004-06-16, 04:57
Svar #14

Elsie V. Martin

Tack Michael,
Jag har gott igenom alla upsatter som du har rekommenderat och hittar inte uppsattsen som handlar om Wettering/Kochs dopfunt i Hällaryds kyrka.  Tack för kontakt sidar och jag ska forska vidare. I min uppfattning tycker jag att uppsattsen är skriven tidare än 1997.  Finns det någon ställe att utforska det vidare?  
Mvh,
Elsie Ekström Martin
Brooklyn Center, MN

2004-06-17, 05:50
Svar #15

Elsie V. Martin

Hej,
Nu har jag hittat en gammal email ifrån Hällaryds socken.  Kantoren som var med i kyrkan under 2002 svarade till mig på så här sätt.  Hon berättade:
Din fråga om avhandlingen som är skriven om din släkting Prosten Kock har inte heller vi fått tag på.  Det var en ung man på Stockholms universität som har skrivit den, så den måste finnas någonstans där uppe.  Namnet på denna man känner jag inte till.  Inte heller på vilken institution (department) han var verksam, men du kan vända dig till Stockholms Universitet för vidare hjälp.  Troligtvis vore det enklast om du kontaktade deras bibliotek då de måste arkivera alla godkända avhandlingar.

2004-07-12, 19:10
Svar #16

Bo Olsson

Hej!
 
Har varit nere i Hällaryds kyrka och tagit lite bilder. Dels på ett epitafium på Mats Jörgensen Kock och Karne Hansdotter von der Wettering och alla deras 16 barn, samt dopskålen som är graverad på insidan med prostparets namn och vapen.
 
Karne heter alltså Karne Hansdatter von der Wettering och inget annat. Prosten heter Madts Jörgensön Kock. Är det kanske någon som känner igen vapnen och vet vilka släkter dessa representerar?
 
 
 
 
 
Mvh
 
Bo

2004-07-12, 19:25
Svar #17

Bo Olsson

Bilderna var 98.1 och 97,6 men de var tydligen för stora ändå. Prövar att lägga in en ny bild på dopskålen som är 88,6 hoppas det funkar. Skall förminska den andra också så den lägger jag ut senare.
 
Mvh
 
Bo

2004-07-12, 19:27
Svar #18

Bo Olsson


2004-07-13, 23:38
Svar #19

Elsie V. Martin

Hej Bo,
Det var en bra bild av dopskålen som du tog. Tack så mycket.  Ett par som har varit mycket ansvarig for Nissen/von der Wetteringh forskning är Herbert och Lillivi Martinsson.  Copior av deras verk är med på Olofstroms bibliotek.
Mvh
Elsie Ekstrom Martin  
Brooklyn Center

2004-07-14, 09:10
Svar #20

Bo Olsson

Tack Elsie,
 
Jag försöker att lägga in en bild på epitafiet (heter det så?) också. Jag har sett uppgifter om att herrskapet Kock/von der Wettering hade 12 söner och 4 döttrar, men på denna bild är det 11 söner och 5 döttrar. Den 11:e sonen är skymd bakom figuren längst ner på ramen. En sak till som jag undrar över är uppgifterna om att två av barnen dog som små barn, men samtliga ansikten på bilden visar vuxna personer, eller i vissa fall tonåringar. Bilden är på bara 16 Kb så den kanske blir pytteliten!
 


 
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-07-14, 11:00
Svar #21

Bo Olsson

Närbilder på släktvapnen på dopskålen.
 
Madts Jörgensön Kock
 
Karne Hansdatter von der Wettering

2004-07-14, 19:16
Svar #22

Utloggad Ann-Marie Händling

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2024-01-20, 16:14
    • Visa profil
Tack Bo!
Det var verkligen roligt att se dina kort på epitafiet och dopskålen. De blev ett fint komplement till släktkrönikan.
 
Är det någon som vet vem som är vem av barnen? Eller skall man anta att de är presenterade i åldersordning med J?rgen och Henrich först?
 
hälsningar
Ann-Marie

2004-07-14, 20:40
Svar #23

Bo Olsson

Hej Ann-Marie!
Jag har också funderat på i vilken ordning syskonen är på epitafiet och jag gissar att de är i åldersordning, med de äldsta överst. Jag har flera bilder, bland annat på hela dopskålen och på prästparets vapen ifrån själva dopfunten, men tyvärr har jag inte lyckats minska ner dom så dom går att lägga in här. Jag jobbar med det. Om jag lyckas lägger jag in dom här senare.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-07-15, 06:58
Svar #24

Bo Olsson

Bilder från dopfunten. Det står ett årtal, 1649, under Karnes vapen. Jag vet inte om det är årtalet när dopfunten tillverkades, men jag gissar på det.
 
Kock
 
von der Wettering
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-07-15, 13:00
Svar #25

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Enligt Herbert och Lillivi Martinsson (som i sin tur refererar till M?tzell) hade dopfunten följande inskrift:
Gud til ähre Kirken til zirat hafwer Welforneme man Hans von der Wettering, Holst, Kongens Ridefogde her på steden med sin forrige Kiere hustru S. Anna Knuts datter, ladet bekosted denne Funt at giöra a. 1644, oc nu siden med hans anden kiere hustru Anna Jens datter ladet de stafere oc male 1654.
 
Enligt detta skulle det alltså ha varit Karne Hansdatter von der Wetterings föräldrar som skänkt dopfunten.
 
Martinsson refererar även till Elgenstierna och berättar att vattendropparna på skölden skulle kommit till genom att någon av Wetterings döttrar blivit nersatt i ett kar med vatten.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2004-07-15, 14:42
Svar #26

Bo Olsson

Intresant! Undrar bara vad årtalet 1649 under Karnes vapen står för och om hennes vapen stämmer von der Wetteringarna från Flensburg. Sedan undrar jag varför båda har en öppen hjälm i sina vapen. Brukar det inte betyda att vapenägarna var adliga, eller mins jag fel? Jag har inte funnit några uppgifter om att Mats Kock skulle vara adlig, men å andra sidan vet man inte mycket om honom.
 
Jag tittade inte på funtens alla sidor eftersom den är ganska ranglig, därför vet jag inte om det står någon text på den också.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-07-15, 23:14
Svar #27

Utloggad Peter Kyhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2021-06-13, 15:34
    • Visa profil
hej.
 
Flotte billeder Bo. Dejligt og se. Der er intressant, at Karens far hedder Hans von der Wettering Holst og oftest kaldes Hans Holst. Der var en stor familie i Flensborg ved navn Holst på samme tid som von der Wetteringerne. Måske hans far var en Holst og moren en von der Wettering.
 
mvh Peter Kyhl

2004-07-16, 10:15
Svar #28

Bo Olsson

Hej Peter!
 
Har du sett de Flensburgska von der Wetterings vapen? I så fall, ser det likadant ut som Karnes?
 
Kan ett alternativ också vara att Hans far hette von der Wettering och hans mor Holst?
 
MVH
 
 
Bo Olsson
 
Ps det ska finnas ett epitafium som har med släkten Madvig att göra. Jag har bilder på vad jag tror är det epitafiet, men texten går inte att läsa, så jag är inte säker.

2004-07-16, 10:47
Svar #29

Bo Olsson

Historien med dottern von der Wetterings karbad och dropparna i vapnet anser jag vara en skröna. Historien skall ha utspelat sig i Carl den XI närvaro, men eftersom han var född 1656 och vapnet på dopfunten enligt inskriptionen på den samma är från 1649 kan historien knappast vara sann. Nissenius/ von der Wettering adlades 1679 alltså 4 år efter årtalet på dopskålen. Vapnet är således betydligt äldre än Nissenius/von der Wetteringss adelskap.
 
MVH
 
Bo Olsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna