ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wachttorn  (läst 801 gånger)

2009-01-24, 18:39
läst 801 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Olof Knutsson Wachtare, adlad Wachttorn 1642-04-03. Var son till kvartermästaren Knut Mickelsson. Farfadern lär ha varit Mickel Sigfridsson, till Fagerhult, död 1630 (g m Ragnel Rawalsdotter, död ”mäkta gammal”, trol 1644). Finns det någon som känner till om Michel Sigridsson och dennes hustru har varit föremål för ytterligare någon fördjupad utredning efter det att nedanstående källor tryckts? (Källa: Paul Wilstadius, SoH nr 2 1957, med noter och Almquist, Den civila lokalförvaltningen sid 162).

2009-01-25, 07:14
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mickel Sigfridsson
Inte något mer än att jag fann honom boende i Lommaryds sn .
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-01-25, 12:30
Svar #2

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Olle, det vore intressant att spinna vidare på ditt intressanta fynd. Källorna lär väl vara ganska sparsamma. Känner du till något annat barn till Mickel Sigfridsson än Knut?  
Vänlig hälsning
Göran
PS
Olle var det  detta inlägg du syftade på i din länk ovan? Där fanns svaret på min fråga om barn till Mikael - Laurentius Mickaelis var tydligen ytterligare en son. Frågan är om det fanns fler.  
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 25 januari, 2009)

2009-01-25, 17:36
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Mickel Sigfridsson
Hej Göran,
Kommer inte ihåg vilket inlägg jag syftade på utan tyckte bara det var viktigt att påpeka att Mickel återfanns i Lommaryd vid den här tiden; Något som väl var intressant att leta vidare utifrån, om man som jag är intresserad av de här socknarna i norra Småland.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2018-12-20, 23:36
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Virdestam anges att Johannes Svenonis Majvigius, kyrkoherde i Järsnäs 1634-57 förmodligen var gift med en dotter till fogden Knut Mickelsson. Minns inte nu om det blev helt utrett i min artikel 1996 i SlfÅb där jag också behandlar släkten Wachttorn. Kan dock nämna att denna Kerstin Knutsdotter förmodligen var begiven på rådjurskött. Torparen Bengt Persson på herr Jönses ägor i Järsnäs ägor boendes angav att  ... herr Jönses hustru i Järsnäs bad honom skjuta sig ett stycke ibland, efter hon lösten var, herr Jöns haver ock där av förtärt, 1635 11-12 september, Tveta häradstinget.
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna