ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wachtmeister  (läst 6322 gånger)

2000-03-25, 04:41
läst 6322 gånger

Fredrik Hanson

To whom it may concern,
 
Please forgive my use of English as my Swedish is far from perfect.
 
I live in Canada and am researching my mother's ancestors, the bulk of them being traceable through Elgenstierna and other nobility books. I have traced back to the Wachtmeister family and have discovered that almost all of the wives of the first few generations of Wachtmeisters were from the German nobility and therefore cannot be found in Elg. and other Swedish sources.  
 
I am descended from a daughter of Carl Hans W:meister af J:hus (d. 1736) and his second wife, Sofia Dorothea . . . von Metsch from Braunschweig.
I would greatly appreciate it if somebody could provide me with some information about Sofia von Metsch's ancestors (including the von dem Knesebeck family in Germany). Living in Canada, I don't have easy access to the German nobility books. There must be an antavla somewhere about these people. . .
 
Also, it would be nice to get something about the following other families associated with the early Wachtmeisters: von Helmstedt, von Liebenstein, and via von Ascheberg - von der Osten gen. Sacken, von Buseck gen. Munch, and von Oeynhausen.
 
Feel free to respond in Swedish.
 
Fredrik Hanson

2001-01-11, 20:05
Svar #1

rebecka

Vill tala om att det finns en familj Wachtmeister på ett slott som heter Vanås i Knislinge, Östra Göinge, Skåne. Det är kanske inte dem du är ute efter eller har du dem redan. Kan kanske vara en början....

2001-01-12, 12:48
Svar #2

Eva Cumner

Hi Fredrik!
 
If you're interested in the history of the Wachtmeister family of Johannishus in the province of Blekinge, try this link:
 
http://home2.swipnet.se/~w-23598/jhgdfhem.htm
 
Regards
 
Eva Cumner

2004-04-09, 09:02
Svar #3

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
jag har gemensamma rötter med den friherrliga grenen Wachtmeister av Björkö samtliga nulevande medlemmar som bär namnet (ett tiotal) genom att två syskon Erbrecht (dessutom tvillingar)Johann Adolf Carl Christian Erbrecht (1823-1888) och Agnes Wilhelmina Erbrecht (1823-1885) gifte sig med två syskon Wachtmeister af Björkö, Carl Wilhelm Elof (1816-1869)Wachtmeister och Agnes Margaretha Wachtmeister(1823-1874). Wachtmeister af Björkö som hade starka band till Pommern och Mecklenburg av historiska orsaker liksom familjen Erbrecht som var godsägare, sk. rittergutsbesitzer i Mecklenburg. Agnes Margaretha (Wachtmeister) och Adolf Erbrecht (som var nedan nämnda Anna Martinis morbror) blev min farmors mors Anna Martinis fosterföräldrar när hennes föräldrar gick bort tidigt. De hade rittergut B?low i Schwerin och här bodde också Carl Wilhelm Elof och Agnes Wilhelmina Wachtmeister af Björkö i lång tid. Min farmor tillbringade somrar på dessa herrgårdar men mest hos Agnes och Erich von Puttkamer på Schloss Treblin i Rummelsburg Pommern. Agnes var dotter till Adolf och Agnes Margaretha. Men farmor har också berättat om en herrgård utanför men nära Stolpm?nde i Pommern, dvs. Slupsk i nuvarande Polen där de tillbringade lov, som troligen tillhörde hennes kusiner Wachtmeister. Är det någon som känner till detta hus. Dem av familjen Wachtmeister jag talat med gör det inte av olika orsaker.  
 
En annan fråga om en förmodad Wachtmeister (troligen inte en äkta dock...grin). Jag fick en fråga från en tysk geneaolog om en liten flicka som skulle heta Wiveka von Wachtmeister. (vonet är OK, det kallas Björkö släkten i Tyskland) denna flicka skulle i tidig ålder ha blivit left alone during the last days of the second world war in Stadt Stolp (utan mor och far förmodar jag det betyder). Det är ju en ohygglig historia och djupt gripande om den är riktig. De personer som jag frågat i familjen Wachtmeister känner inte till någon Wiveka som råkat ut för detta fruktansvärda öde. Namnet Wiveka finns i familjen, men är inte den personen så att säga. Det lär finnas flera personer ute i Europa som kallar sig Wachtmeister men inte tillhör ätten / någon av grenarna. Har någon hört om en Wiveka (eller Viveca)som kallats von Wachtmeister som råkat ut för detta öde 1945? historien intresserar mig djupt!
M.V.H. steve

2004-04-09, 10:33
Svar #4

Annsofi Sterner

I min morfar John Kaufeldts släkt i Tyskland finns en kvinnlig Wachtmeister som gift sig med en Kaufeldt. Tyvärr har inte tillgång till källan och vad dom hette i förnamn pga. att dom uppgifter som fanns på min äldre dator inte kan läsas av min nyinköpta. Jag vet heller inte vilken gren Wachtmeister hon tillhörde. Tidpunkten kan jag heller inte säga. Kanske någon annan har upplysningar om saken?

2004-04-09, 11:36
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Annsofi Sterner!
Jag har tittat igenom Ätterna Wachtmeisters samlade ättetavla. Men vad jag kan se ingen Kaufeldt direkt ingift, men det kan ju vara ett annat efter namn den släktingen till dig och din morfar har. Det finns i huvudsak två grenar av släkten Wachtmeister som i senare tid (från när Sverige avstod Pommern  1816 om jag minns riktigt) är relevanta det är den friherrliga grenen Wachtmeister af Björkö (eller von Wachtmeister som de kallas i Tyskland) eller den Preussiskt grevliga grenen. (Där finns ju huvdgrenen Wachtmeister af Johannishus den stora svenska delen av ätten och några andra grevliga grenar som utslocknat eller gift sig in i varandra m.m.De är inte så relevanta längre när det gäller Wachtmeister i Tyskland dock, men jag ska inte svära på att någon/några var gift med tyska familjer nationalitet står inte). Det kan vara den Preussiskt Grevliga grenen alltså eller Wachtmeister af Björkö som jag själv är släkt med. Den sistnämda fick ju delvis fly ur DDR några finns i Sverige andra i Tyskland. Kan du på något sätt finna vem din släkting var kan jag finna dem på ättetavlan för dig och generationer bakåt och framåt dvs. eventuellt levande släktingar till dig med namnet Wachtmeister likaså. jag frågar så mycket själv så jag gergärna så att säga tillbaka om jag kan.
M.V.H. Steve

2004-05-12, 08:25
Svar #6

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Axel Erik Karl Wachtmeister af Björkö (eller von Wachtmeister som de kallas i Tyskland) född 1879? Det kan inte vara den samme som Hans Axel Georg född 1879 död 1959, vars son Hans Axel född 1905 död 1989, var en framgångsrik operasångare i Tyskland. Familjen lever vidare i Tyskland. det är egentligen endast två söner till Carl Wilhelm Elof (1816-1869) som gifte sig med Anges Wilhelmina Erbrecht (1823-1880): Gustav Wilhelm Carl Erich Friedrich (1844-1930) och Carl Axel Melcher (1846-1909) som har efterkommare idag med namnet Wachtmeister af Björkö enligt Stamtavla över ätterna Wachtmeister som H Alarik Wachtmeister redigerade och uppdaterade senast 1992. när jag så söker i nästa generation finns ingen Axel Erik Karl Wachtmeister af Björkö det närmaste är ovan nämnde hans Axel Georg som var son till Carl Axel Melcher W. af B. gift med A. W. M. F. Bock von Wülfingen eller en son til Gustav Wilhelm Carl Erik Friedrich W. af  B. og Margarethe Schoeler, Erich Herbert Gustav W. af B.(1880-1953)gift med W.C.E.M. von Podewils den senare grenen är det flesta nu levande medlemmar av ätten Wachtmeister af Björkö en del av bl.a. tidigare nämnda syskon vid Wiveka Wachtmeister rubriken. Därför, Anita, skulle din uppgift vara spännande att kolla, var kommer den ifrån? Dem jag har haft kontkt med i Wachtmeister af Björkö familjen vet mycket lite om sin bakgrund, de känner t.ex. inte till de herrgårdar som bebotts av ätten i Pommern (och Mecklenburg). Jag söker ju ett gutshaus, utanför men nära Stolpmünde (Ustka) i Pommern (Polen) som min farmor uttryckte det möjligen tillhörande Wachtmeisters, där hon också tillbringat sommarlov. jag har dessutom ett foto från detta sta¨lle mycket dåligt skick med flera äldre damer (släktingar?) samt några flickor och en pojke han kallas dock Wilhelm (vanlig namn i ätten!) Jag kommer inte ihåg när foto blev vanliga (jag har dessutom Daguerre (förlåt om jag stavar det fel!)utopier på andra släktingar men detta är ett slitet foto!) kan Wilhelm ha varit brodern till tidigar nämnda bröder Carl Wilhelm Elofs söner som hette (bara) Wilhelm (1849-1870)han dog ju ung och utan barn? Ja, det är ju många frågor. min farmor som var född 1888 hade också en kusin Wilhelm (Wachtmeister) som jag inte kan finna någon som motsvaras av på stamtavlan, märkligt!?

2004-05-12, 22:55
Svar #7

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Hej igen Steve!
 Bassendorf har (hade 1935) tydligen postadress Grimmen. Axel Erik Karl var född 1877, inte -79. 1935 var han huvudman för friherrliga ätten Wachtmeister af Björkö.
Så här står det ordagrant i Sveriges adelskalender 1935:
  Axel Erich Karl (son av godsägaren greve Axel Malte Karl Wachtmeister af Björkö o. grevinnan Thomazine Sophie Fredrique Elisabeth Wachtmeister af Björkö), f. 1877 25/5, f.d. ryttmästare, RPrJohO o JK1 o 2kl. Äg. o. beb. Bassendorf i Pommern (Grimmen). G. 1901 4/3 m. Maria Agnes Elisabeth Ziemssen, f. 1873 18/11.
           Barn:
  Axel Erich Wilhelm Max, f. 1903 27/2.
  Ingrid Thomazine Vally Frederique, f. 1902 5/3.
  Edelgard Maria Thea Thomazine, f. 1905 14/8.
  Thomazine Elisabeth Maria, f. 1907 3/1. G. 1933 3/1 m. Ernst Job Wilhelm Heinrich G?nther von Witzleben i hans 2:a gifte, f. 1890 28/4.
  Gisela Gertrud Anna Margarete, f. 1908 4/1.
           
           Huvudmannens systrar:
  Elisabeth Adelaide Thomazine, f. 1872 4/3. G. 1901 4/3 m. Richard von Pawelsz, f. 1872, generallöjtnant, RPrOPourleM o JK1 o 2kl (Berlin).
  Thomazine Marianne Elise Ulla Ingeborg, f. 1874 10/11. G. 1898 4/10 m. greve Bernhard Gottfried Alexander von Schmettow, f. 1875 25/3 (Berlin).
 
          Huvudmannens faders farbroder:
  Karl Leopold Wilhelm, godsägare, död 1893. G.m. Dorothea Thomazine Rosencrantz, död 1887.
              Dotter:
  Anna Thomazine Sofie, f. 1863. Se grevl. ätten Piper.
 
         Yngre gren av ätten:
  Hans Melcher, kapten, död 1882. G.m. grevinnan Sophie Lovisa Beata Aurora Mörner af Morlanda, död 1912.
              Dotter:
  Anne-Madelaine Sofia Charlotta, f. 1867 22/1. Änka 1915 efter Emil Rudolf Aschan, överste (Malmö).
 
Jag hoppas att det här hjälper dig att få in dem på rätt ställe i släkttavlan! Min nästa adelskalender är från 1947. Då finns inte Wachtmeister af Björkö med.  
 
Hälsningar från Anita

2004-05-13, 02:44
Svar #8

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Anita:
 
Här måste ha uppstått en förvirring mellan ättens olika grenar eftersom man gift sig  mellan den grevlig preussiska ätten Wachtmeister och friherrarna Wachtmeister af Björkö ett flertal gånger. Dessa giftemål är vanliga mellan mer eller mindre avlägsna släktingar i många av dåtidens adliga familjer. Båda grenarna av ätten Wachtmeister hade nära band till Pommern som tidigare, före 1816, varit svenskt territorium i ca 170 år. 1816 blev Axel Han Dietrich (1780-1837) äldste son till Friherre Axel Wilhelm W. af. B. upphöjd till Preussisk Greve. Om han behöll af Björkö framgår inte av Alarik Wachtmeisters stamtavla, men de utgjorde (utgör) en egen gren på trädet. Här finns dem, Du nämner Anita. Av den grevliga ätten finns som det ser ut (1992) endast en manlig arvinge, altså bärare af titeln preussisk greve (vilket faktiskt inte längre existerar efter Weimar Republiken!). En annan lustighet är att Hans Melcher (1830-1882) som du nämner är en friherre af Björkö yngste son till Bleckert Gustav Wilhelm (1786-1841) han hade 5 barn inklusive den ovannämnda dottern (som enligt stamtavlan var den enda som gift sig av dessa syskon). Vilken gren är Du i familj med, Anita? Själv är jag genom Carl Wilhelm Elofs giftemål med Agnes Erbrecht, släkt med samtliga nulevande medlemmar av den friherrliga ätten Wachtmeister af Björkö (alltså sagt som förbehåll, om nu den grevliga preussiska ätten också kallar sig af Björkö? vilket inte framgår av stamtavlan över ätterna Wachtmeister)
M.V.H. Steve

2004-05-13, 11:57
Svar #9

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Steve!
 
Den preussiska grevliga ätten von Wachtmeister är huvudmannagren i den friherrliga ätten, Wachtmeister af Björkö, nr 31. Då de tillhör den friherrliga ätten i Sverige och den grevliga ätten i Tyskland innehar de förutom den grevliga värdigheten även friherrlig värdighet. De har rättighet att skriva sig Wachtmeister af Björkö. Men de skriver sig von Wachtmeister eftersom den grevliga värdigheten är knuten till detta namn. Alltså Graf von Wachtmeister i Tyskland och friherre Wachtmeister af Björkö i Sverige (undertitel).
 
Om man inte räknar med de två kvinnliga medlemmarna som är födda som preussiska grevinnor och ännu lever är det två manliga personer som innehar den preussiska grevliga värdigheten. Dessa två är:
 
Graf AXEL-DIETRICH Max Wilhelm von Wachtmeister
Föddes 1941.
Huvudman för den friherrliga ätten, Wachtmeister af Björkö, nr 31, på Sveriges Riddarhus. Preussisk greve. Bosatt i Hamburg och gift med Christine H?ttner.
 
Samt deras son:
 
Graf FRANK Axel von Wachtmeister
Föddes 1965.
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-14, 07:21
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för den upplysningen Ralf. Personerna stämmer ju också med stamtavlan, jag missade bara fadern. Jag vet inte om jag har några direkta släktband (blodsband)med den del av ätten von Wachtmeister. De gifte sig med andra av min Wachtmeister af Björkö släkt kan jag se på stamtavlan. Jag ska studera detta närmare efter din upplysning. Som jag har förstått det av dem jag har kontakt med, förde kriget och den efterkommande DDR tiden med sig problem för dem och de fick fly ut av DDR med hjälp av andra medlemmar av ätten Wachtmeister. Jag ska inte spekulera i vad det har medfört av lidande etc. Banden mellan min farmors familj och hennes kusiner och kusinbarn blev dock kapade tidigare än kommunismen. Nazitiden hade denna effekt. Om jag minns rätt från min farmors historier var hon sist på besök i Pommern i början av 1930-talet (min far hade som pojke också varit med där vid en del tillfällen), sedan kunde (ville?)hon inte återvända, även om hon talade ofta och med värme om Pommern. Jag försöker rekonstruera dessa historier och släktband, något jag har i åtanke at använda i mitt arbete. Därför är jag djupt tacksam för alla upplysningar om Wachtmeister af Björkö och andra Pommerska och Mecklenburgska släktingar  (Erbrecht, Martini, Perle, von Puttkamer, Degener, Wiegandt, von Zanthier m.fl.) från andra släktingar till dem (och mig)och andra som är intresserade av dessa släkter.Jag har efterhand en del material själv att ge vidare om det skulle vara av intresse. Jag har inte direkta släktband med Otto von Bismarck, men genom Johanna von Puttkamer som var släkt med Erich von Puttkamer, min farmors mosters man (min farmors mor Anna Martini och Agnes Erbrecht/von Puttkamer var fostersystrar, egentligen kusiner som vuxit upp som syskon) var de släkt i släkten. Detta hade en eller annan politisk betydning som skulle vara intressant att undersöka djupare. Dessa släkter inklusive Wachtmeister af Björkö var generellt lojala (en djupt konservativ livshållning men med en social medvetenhet och engagement men de var icke nazister...) med Fürst von Bismarck. Min farmor kallade honom, när hon omnämnde honom, för onkel Otto (och hon var själv politisk liberal!) Hon hade suttit på hans knä som liten, vilket det också fanns ett foto som jag inte vet var det har blivit av. Är det någon som känner djupare till banden mellan den Pommerska lantadeln dit Wachtmeister af Björkö får räknas och den av Wilhelm I, upphöjde fursten?  
M.V.H. Steve

2004-06-09, 10:13
Svar #11

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag tänkte göra en resa i min farmors fotspår i Pommern och Mecklenburg (norra Polen och Tyskland) i sommar.
Jag har efter lång möda funnit ett flertal Herrgårdar och slott som tillhört hennes familj(-er) där hon och hennes mor vuxit upp.  
 
Nu fattas det bara ett (och jag som trodde från början att det handlade om ett hus alltsamman Schloss Treblin i dåvarande Rummelsburg i Pommern).  
 
Min farmor hade tillbringat sommarlov på ett slott (eller herrgård?!) nära men utanför Stolpmünde (Ustka) som hon uttryckte det, bla. med sina syskon och kusinerna Wachtmeister af Björkö m.fl.  
 
Jag har  frågat de av ätten Wachtmeister som jag kunnat, men de kände inte till de gamla gårdarna som ätten hade haft i Pommern och Mecklenburg.  
 
Jag är heller inte säker på att det tillhörde Wachtmeister af Björkö ätten, men det är troligt om inte sannorlikt.  
 
Jag har även hänvänt mig till Ustka kommun och genom genealogiska siter i Tyskland och Polen fått många svar och förslag, men ingen känner till just denna herrgård. Det finns många i området, men det har tillhört för mig okända släkter. det skulle ha legat också nära havet och stranden.
 
Någon alltså som stött på stället under sin forskning, Jag vore väldigt tacksam för förslag till ytterligare trådar att nysta i.
M.V.H. Steve

2005-10-24, 21:31
Svar #12

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jag ser att Carl Wilhelm Elof nämns i inläggen.
Jag har tittat genom husförhörslängder för Ärla och ser att han flyttade till Stockholm 1832.
Är det någon som vet vart i Stockholm?
 
Det är så att min farmors farfars mor Johanna Sandgren åren 1830-32 var amma i Baron Gustaf Wilhelm Bleckert Wachtmeister och hans hustru Charlotta Marg. Chr Mörners hushåll på Rinkesta, och bör då åtminstone ha ammat Carl Wilhelm Elofs yngste bror Hans Melcher.
Hon flyttar till Stockholm 1832 och kanske då flyttat med Carl Wilhelm Elof.
Går det att se någonstans?
 
Ryktet i släkten är att Johannas son född 1841 ska ha en Beck-Friis till far. Och om hon har varit i tjänst hos Wachtmeister eller annan adlig familj i Stockholm så kanske det är sanning i ryktet (mycket av andra uppgifter vi har tyder på det).
Hon var i alla fall inte piga i Stockholm utan behjälplig i olika hushåll.
 
Mvh,
Susanne

2006-01-24, 22:36
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Vem var Rudolf Fey ( som var löjtnant i Tyskland under andra världskriget) gift med Barbara Wachtmeister af Björkö (som var min fars brylling). Jag söker inte efter namn paa barn etc. här paa anbytarforum (och jag vet att de baada tvaa är bortgaangna sedan länge! Men inte mycket mera!) men är det naagon som känner till dena sida av släkten, saa är jag mycket intresserad av svar kring detta till   teatersteve@yahoo.dk
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist/M?laga

2006-01-25, 17:25
Svar #14

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej igen:
 
I mitt sökande efter Rudolf Fey (se vänligen ovan)fann jag denna sida paa internet tillslut:  
http://www.jungewelt.de/frameit.php?/1998/11-28/016.htm. Konstigt att det inte givit resultat förän idag?  
Naaväl, finns det naagon vänlig person som kunde hjälpa mig förstaa tyskan (en sammanfattning naturligtvis!! om denne tyske officer och antifascist (saa mycket förstaar jag). han verkar ocksaa ha varit i faangeskap i Sovjet(?!).  
Jag har genom en mening i texten förstaat att hans svärfar var en Freiherr von Wachtmeister och daa borde det ju vara min fars brylling Barbara Wachtmeister af Björkös make det handlar om.
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist/Málaga

2006-02-10, 13:29
Svar #15

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag söker efterkommare till Barbara Wachtmeister af Björkö som var gift med Rudolf Fey (som baada är bortgaangna!). Alltsaa inte ett svar här paa anbytarforum, men om naagon känner till denna tyska gren av släkten, vänligen tveka inte att kontakta mig paa teatersteve@yahoo.dk. Jag har sökt maanga olika vägar, för att finna var denna  familj blev av (Det enda jag tillsvidare kommit fram till är den tyska artikeln jag nämner ovan). Kanske naagon i Sverige fortfarande har upplysningar om Barbara Wachtmeisters familj?
 
Med vänliga hälsningar: Steve i M?laga

2006-02-11, 15:13
Svar #16

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om en avlägsen släkting, den tyskfödde operasaaangaren Hans Axel Friherre Wachtmeister af Björkö som var född 29 december 1905 i Strasssburg och gift med Hilde (Hildegaard) Schlein född d. 6 oktober 1900. De hade minst en son (född 1941). Naagon som känner till mer om Hans Axel W. och hans efterkommare. Mejla mig vänligen gärna privat (om det är naagra förbjudna uppgifter om nu levande personer alltsaa) till teatersteve@yahoo.dk
 
Med vänliga hälsningar: Steve Palmquist

2006-10-05, 21:48
Svar #17

Utloggad Marianne Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-07-21, 22:42
    • Visa profil
Hej Steve,
inte vet jag om du har fått svar på ovan, om översättningen av en artikel om Rudolf Frey från tyska. Men om du inte fått det, skulle jag kunna göra det till dig.  
Med vänlig hälsning
Marianne

2008-07-22, 11:52
Svar #18

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Christina Hilda Wachtmeister af Johannishus, död 1871, gift 1815 med Gustaf Albrecht Bror Cederström, född 1780. Jag söker hennes föräldrar.
 
Källa: 1874 års adelskalender.
 
Mvh Göran

2008-07-22, 20:44
Svar #19

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Där på slottet Johannishus skall det finnas en målning av Emma Munktell (gift Sparre)! Det skall visst röra sig om ett familjeporträtt av släkten Wachtmeister. Släkten Munktell (Grycksbogrenen) umgicks tydligen mycket med Wachtmeisters - iallefall i mitten på 1800-talet.
 
Vänligen
 
Ulf Sawert

2008-07-23, 23:01
Svar #20

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6050
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:10
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Hilda Christina var född i Göteborgs Gustavi 29/8 1796 (C:3). Hon dog i Jönköping Kristina 25/6 1871.
Hennes föräldrar: Amiral-General Adjutant Commendeuren af Kongl. Sw. ord. Stora Kors Högvälb. Grefve Clas Wacktmeister och Christina Hall, 22 år.
 
Birgitta B
Birgitta B

2008-07-24, 13:03
Svar #21

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Tack Birgitta.
 
Ett roligt sammanträffande, jag läste nyligen boken, John Hall, av Sophie Elkan. (Väninna till Selma Lagerlöf). Där är Christina Hall omnämnd, hon är syster till John Hall d.y. En mycket intressant bok som jag kan rekommendera. Den är skriven 1899 men finns i en språkligt moderniserad pocketupplaga från 2002. Min fru köpte den på Gunnebo Slott nu i sommar.
 
Hilda Christina Wachtmeisters dotterdotter, Ebba Henrietta Munck af Fulkila, var gift med Oskar Karl August Bernadotte (1859-1953). Far till Folke som blev mördad i Jerusalem 1948.
 
Mvh Göran

2009-05-23, 12:57
Svar #22

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Som en sista utväg tänkte jag ta hjälp av Anbytarforums skickliga släktforskare. Jag söker födelseort för landshövdingen, hovmarskalken m.m. Axel Trolle-Wachtmeister (född 1812 12/3 i Stockholm), son av Hans Gabriel Trolle-Wachtmeister. I vilken församling är Axel född?
 
Mvh/
Markus Gunshaga
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-05-23, 17:08
Svar #23

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Markus!
 
Enligt avskrift av födelseboken för Klara fs i Stockholm föds en Axel Knut Trolle-Wachtmeister i nämnda fs den 13/3 1812.
 
Vilka föräldrarna var uppges inte i avskriften men det kan vara värt att kontrollera orginallängden.
 
http://www3.ssa.stockholm.se/databaser/oppnaarkiven/kyrkobok/K121.pdf
 
Helene

2009-05-23, 17:30
Svar #24

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Helene!
 
Ett stort tack för hjälpen med Ditt tips! Jag kollade upp denne Axel Knut i födelseboken, och visst är det rätt herre.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-07-07, 11:23
Svar #25

Åsa Alderlöf

hej. jag har med personer i min släkt som gifte sig med en i släkten wachtmeister, fredrik wachtmeister född 1909-04-27, är denna fredrik bror till nuvarande greven av wachtmeisters far, alltså avlidna hans wachtmeister undrar jag? boende förr på wambåsa och tromtö slott?
åsa

2009-07-07, 21:49
Svar #26

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Åsa, Fredrik Hans Carl, f 1909-04-27 i Paris.  
 
Far. Carl- Axel ( Hansson ) Gift 1899-05-02 i Terrace Hill, Des Moines, Iowa,
U. S. A., med Beulah Cooper Hubbel, född 1874-07-05 på Terrace Hill, död
1958-01-16 i Paris, dotter av Frederick M. Hubbel. Nej, vad jag kan se var Fredrik Hans Carl ända barnet.
 
Mvh / Benny

2010-08-04, 11:42
Svar #27

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jag söker dödförsamling för Fredrik Georg Hans Carl, Greve Wachtmeister af Johannishus. Han uppges ha avlidit 1792 25/9 ipå Johannishus i Hjortsberga sn (K), men finns inte i döboken där. Hans maka, Hilla Birgitta (Britta?) Trolle, skall ha avlidit 1808 24/2, okänt var?

2010-08-04, 11:52
Svar #28

Åsa Alderlöf

hej ted. hör med hans wachtmeister på johannishus, eller sök på listerby församling, hjortsberga är ej egen församling, så det är ett tips, det vet jag själv när jag har forskat i listerby med omnejd, johannishus ligger ju i närheten och det är nog ihopslaget. hör med med annika otfors gylling, förmodar att du känner henne med. åsa alderlöf, kallinge

2010-08-04, 12:34
Svar #29

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Ted!
 
Det finns en bokserie av historikern Sven Grauers, Ätten Wachtmeister genom seklerna, där man i del 2 (Grevliga ätten Wachtmeister av Johannishus, 1946) finner en hel del uppgifter, fakta och bilder från och om Wachtmeister af Johannishus.
 
De enda uppgifter jag hittar överallt är att både han och hon avled på Johannishus i Hjortsberga socken (men där finns de ju som synes inte i död- och begravningsboken). Jag kom då att tänka på att en av de närmaste källorna just nu är bouppteckningarna, men även där står det om Fredrik Georg Hans Carl att han om Lördagen den 15de Nästlidne September, Klåckan half 4. eftermiddagen, på dess Sätes Gård Johannishus i Blekinge, med döden afgick (bouppteckning i Karlskrona 17 oktober 1792, Adelns bouppteckningar (Göta hovrätt?) EXIba:65, nr 16) och att Hilla Brita Trolle den 24de nästföregångne Februarii på Sätesgården Johannishus med döden afgådt (bouppteckning 22 mars 1808, Adelns bouppteckningar (Göta hovrätt?) EXIba:95, nr 25a-25g).
 
Man har ju erfarit att socknens herrskapsfolk och prästfamiljer ibland skrevs in på ett separat ställe i kyrkböckerna, men så verkar inte ha varit fallet med familjen Wachtmeister i Hjortsberga.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-08-04, 12:47
Svar #30

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Mysko!
Hur har man kunnat missa att föra in dem båda i dödboken?
Kan Johannishus vara en sådan där exklav, som fysiskt ligger i en församling men tillhör en annan?
Mvh
TED

2010-08-04, 13:09
Svar #31

Lotta Nordin

Är dom begravda någon annanstans? I Hjortsberga C:1 är enbart begravningar antecknade.

2010-08-04, 14:33
Svar #32

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
I Tyska församlingen i Karlskrona finns en Wachtmeister död 1792-09-15, på Johannishus.
Är inget vidare på att läsa den här texten men det fixar ni  
 
Karlskrona tyska församlings kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/LLA/13202/F/1 (1770-1798), bildid: C0058007_00083
 
Lasse

2010-08-04, 14:40
Svar #33

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Så även Brita Trolle
Karlskrona tyska församlings kyrkoarkiv, Död- och begravningsböcker, SE/LLA/13202/F/2 (1799-1846), bildid: C0058008_00022
 
Lasse

2010-08-04, 14:50
Svar #34

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Typiskt, jag letade själv både i stadsförsamlingen och amiralitetförsamlingen utan att tänka på att Karlskrona ju även hade en tysk församling  
 
Texten för greven lyder Majoren och Comendeuren af Kong. Wasa Orden Stora Korss och Riddaren af Kong. Swärds Orden Högwälborne H: Wacktmeister död d 15 Septr. på JohannesHus bisatt uti g: kyrkan 30 Do medan texten för grevinnan, som dog av ålderdomssvaghet 83½ år gammal den 24 februari och blev begravd 9 mars, lyder Grefven, Majoren och Commendören af Wasa ord. Riddaren af Kong. Sverds orden F. G. J. E. H. C. Wachtmeisters efterlämnade EnkeFru Wälborna Fru Hilda Brita Trolle (osäker på initialerna för makens namn dock, det var ett enda virvarr).
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-08-04, 14:57
Svar #35

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Familjens residens Grevagården i Karlskrona, tillhörde det fidiekommiss där Johannishus också ingick så det är kanske anledningen till att de är begravda i Karlskrona
 
Lasse

2010-08-04, 15:21
Svar #36

Åsa Alderlöf

där johannishus ligger, tillhör idag listerby, för när man ska söka i genline, så är det listerby man ska söka i, har haft folk i förkärla, listerby, kuggeboda mm, men är ej helt säker, brita trolle, då kanske hon ahr samma rötter som ajg, själv har jag med trolle längre tillbaka. så kika i listerby, ex på genline el ad online. åsa

2010-08-04, 15:32
Svar #37

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Man hittar varken Fredrik Georg Hans Carl eller Hilla Brita i Listerby församlings död- och begravningsbok. Man kan dock fråga sig vart det grevliga paret fick sin slutliga viloplats; mest troligt är det i Hjortsberga (där ju deras huvudsakliga fideikommiss låg) men det kan även vara i Karlskrona. Om det är i Hjortsberga så är det i så fall inne i ett gravkor i kyrkan (som brukligt), eftersom inventeringen av gamla gravstenar på Hjortsberga kyrkogård (som finns under Rötter) inte upptar någon av dem.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-08-04, 15:50
Svar #38

Lotta Nordin

Det finns tydligen Wachtmeisterska gravkoret i Tyska kyrkan i Karlskrona, så det är väl troligast att det är där dom är begravda.
Det står ju dessutom när majoren dör att han är bisatt i gl. kyrkan 20 dito.

2018-03-03, 17:46
Svar #39

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”1718 d. 13 Maij
Plan, General Major Fritz Wachtmeister om ett Promotorial till Magistraten i Schwabische Hall, Angående ett Arf efter Fru Barbara Sibilla Moserin von Fillseck, hwilcken på dess Frus wägnar såssom närmaste Arfwinge tillfallit.
/.../”


Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1716:2 (1716-1718) Bild 4850 / sid 478 ff (AID: v655175.b4850.s478, NAD: SE/RA/1311)

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Wachtmeister_af_Bj%C3%B6rk%C3%B6_nr_31

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna