ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vicken, von  (läst 4787 gånger)

2014-03-07, 14:46
läst 4787 gånger

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Gull-Marie
 
Det står inte varifrån Axel Otto kommer i Hessensteinska regementet 1769, det står [bara den intressanta delen återgiven]:
 
J Stället insatt d: 5 Julii 1766 Axel Otto von Vicken som blifwit flyttad till N:o 64 och i deß ställe ifrån bemälta nummer samma dato hittransporterad Anders Wennerberg
 
På nr 64 står det att han warit Under Officer wid Jönköpings Regemente 240 år antar det är ett skrivfel med 240... Någon underofficer Axel Otto von Vicken vid Jönköpings regemente har vi väl inte stött på under samma period, så det är väl tveklöst samma man som underofficeraren Alexander Otto von Vicken.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-03-07 14:49)

2014-03-07, 15:08
Svar #1

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Gull-Marie och Martin!
Intressant att få ta del av era forskningsresultat och frågeställningar. Jag har inte hunnit i detalj kolla igenom detta och jämföra med det jag har, men det kommer.
Det var ett tag sedan jag forskade på A.O. von Vicken och det var tiden innan t.ex. Arkiv Digital fanns tillgänglig för mig.  
När det gäller min uppgift att A.O. von Vicken erhöll avsked från regementet den 17 maj 1764 så är källan Generalmönsterrulla Jönköpings Regemente 376 (1761-1764) Bild 484 /sid 593 (Arkiv Digital). I samma GRM finns uppgifter om A O Vicken på bild 6, 42, och 432.
Det har varit ett ganska besvärligt pusser att få ihop dessa data om A.O. Vicken och jag har väl inte haft tiden och fokus på att hitta mer om honom och hans far Henrik Herman von Vicken.
Återkommer när jag läst era inlägg mer i detalj och funderat på det och jämfört med det jag har.  
Mvh / Rolf

2014-03-07, 15:23
Svar #2

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Rolf,
 
Det är Gull-Marie som forskat fram detta!  Jag bara hjälper till lite med källorna och läshjälp  
 
Själv härstammar jag från Johan Edvard (Evert) von Vicken (1722-1800) genom hans utomäktenskapliga barn Johannes född 1750-02-22 i Tofteryd (F). Jag har spenderat ganska mycket tid med att kartlägga anorna för Johan Edvards von Vickens moder Anna Dorothea von Engelhardt (1700-1790) med hjälp av fjärrlån av böcker från alla möjliga ställen i Sverige och utomlands.... Härstammar du också från denna gren?
 
Även på den gren vi alla tre verkar ha gemensamt så tror jag att jag har något ytterligare än det som går att finna i Svenska källor (Elgenstierna etc). Det gäller bland annat förfäder för Agneta von Straelborn.
 
Min tyska är inte helt perfekt, men jag översätter efter bästa förmåga:
 
Heidohof
Detta gods hette tidigare Buckenhof eller Nachtel. År 1550 innehades det av Hans Beckmann som hade ärvt det efter sin far. Han pantsatte det detta år för 3000 Rigska mark till sin syster Anna gift med rådsherren i Dorpat Paul Bock eller Bucker. Hans Beckman blev senare i Ryssland satt i fångenskap, varefter Paul Bock tog besittning av godset. År 1582 och 1589 fick Paul Bocks svärson borgaren i Dorpat Dietrich Hartmann konfirmation på godset av kungarna Stefan och Sigismund av Polen. I sitt testamente från 1601 angav Dietrich Hartmann och hans hustru Catharina Bock att godset Heido skulle tillfalla arvingarna efter deras avlidna son Heinrich. Heinrich änka Agneta Rötger överlät godset 1626 till sin svärson, borgaren i Reval Hans Stralborn. Hans efterkommande löjtnant Dietrich von Stralborn innehade godset 1682 och lötjant Moritz von Stralborn överlät godset 1760 för 7500 Rubel till sin svärson stallmästaren Hermann Carl Baron Bellinghausen. År 1780 tillhörde Heidehof lantrådet von Loewenstem.
 
Källa: Beiträge zur Geschichte der Ritterg?ter Livlands, Bd.: 1, Der ehstnische District, Dorpat, 1877, sid 179f
 
Den i texten omnämnda Hans Stralborn var far till Agneta von Straelborn, gift med Wolfgang Otto von Vicken. Hos Elgenstierna anges Hans von Straelborn vara gift med en Gertrude von Martmann. Säkerligen har Elgenstierna eller någon medhjälpare råkat läsa bokstaven H som ett M och Hartmann blev då felaktigt Martmann!
 
Ett släktträd över Johan Otto von Vicken (1657-1750) från min webbsida finns här
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-03-07 18:07)

2014-03-08, 18:16
Svar #3

Utloggad Gull-Marie Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 16:54
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
När du går igenom ditt material, kan du se vilken källa du har för Henrik Herman von Vickens födelse? Likaså undrar jag över källan för hustrun Anna Maria Stakes födelse?
 
Har du några ledtrådar vad gäller Alexander (Axel) von Vickens födelseplats och var/när föräldrarna gifte sig? Och när de blev smålänningar?
 
Att forska på adeln är för mig något helt nytt. Jag läser om Elgenstierna på webben. Det ska finnas en CD-rom skiva över Riddarhuset med stamtavlor from 2001. Har du tillgång till denna? I så fall, kan du maila vad som finns där om von Vicken-släkten?
 
Jag har sett hänvisningar till Byarums hembygdsförenings årsskrifter. Finns det i dem källhänvisningar?
 
Mvh//Gull-Marie

2014-03-08, 19:42
Svar #4

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Gull-Marie,
 
Jag tar mig friheten att svara på din första fråga. Om du i Elgenstierna slår upp släkten Stake så för Anna Maria Stake står följande:
 
1. Anna Maria, född 1698, död 1780-07-17 på Anneholm i Byarums socken, Jönköpings län. Gift 1719-06-17 med löjtnanten vid Kalmar regemente Henrik Herman von Vicken, född 1697-05-27 i Landskrona, död 1735-09-21, farbroder till herrarna von Vicken, natural. von Vicken, nr 830.
 
Hon var dotter till Mauritz Stake till Råbäck.
 
mvh
Martin

2014-03-08, 19:56
Svar #5

Utloggad Gull-Marie Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 16:54
    • Visa profil
Hej Martin!
Tack för informationen.
 
Mvh//Gull-Marie

2014-03-16, 17:12
Svar #6

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Gull-Marie och Martin!
Tog lite tid då annat kom emellan. Här är mina svar på dina frågor och lite kommentarer:
 
Svar till dig Martin:  
Nej jag härstammar inte från Johan Edvard von Vicken, utan från hans farfar Johan Otta von Vicken och dennes son Henrik Herman von Vicken, som aldrig introducerades i riddarhuset och sannolikt därför missats av Elgenstierna, se nedan.
 
Svar till dig Gull-Marie:
Förutom Elgenstierna som Martin hänvisar till kan jag lägga till källan avseende Henrik Herman von Vicken enl följande: Svenska adelns ättartavlor, avd 7, sid 118. Uppgifterna skiljer obetydligt från Elgenstierna. Det är något mer osäker på det exakta årtalet för hustrun Anna Marias Stakes födelse och anger endast 1690-talet. Likaså anges den 25/5 i stället för 27/5 som datum för Henrik Herman von Vickens födelsedag.  
 
”Anna Maria (Stake) född på 1690-talet. Gift 17/6 1719 med Löjtnanten vid Kalmar regemente, Henric Herman von Vicken, född 25/5 1697 i Landskrona, död 21/9 1735 och farbroder till Herrarna von Vicken, Naturaliserade von Vicken, nr 830.” Du hittar källan på följande länk: http://www.runeberg.org/anrep/4/0123.html
 
Jag har sedan en kopia från en källa där jag missat att notera källan. Jag tror emellertid och är förhållandevis säker på att denna källa är Kalmar Regementes historia, sidorna 756-757. Här anges Henrik Herman von Vicken vara förd 27/5 1697 i Småland, ”son till följande lärkonstapel vid artilleriet (dvs Johan Otta von Vicken) 1710, lärfyrverkare, samma år; sergeant 1712; fänrik vid Sachsiska inf.reg.1716 3/2; löjtnant vid Kalmar regemente 1717 1/8; död 1735-9-21” Här anges även att han deltagit i strid vid Fredrikshall. Vidare gift 17/6 1719 med Anna Maria Stake, den 1780-7-17, dotter till löjtnant Mauritz Stake och frih. Catharina Elisabeth Stromberg. Noterat: De hade 7 söner och 4 döttrar.  
 
Ytterligare uppgifter om Anna Maria Stake erhålls i följande källa:
AI:2 Byarum, 1764-1770, pag 75, Bild 84/sid 153  
Mölna, Annaholm
Fru Lieutnantinnan Anna M Stake, född 1705
Son Herr? Peter von Vicken, född 1733
Sonason Herr? Alexander von Vicken, 1757
Sondotter Greta von Vicken (överstruket)
Dotterdotter Sophia, 1739
Dotter Anna Brita, frök? 1730
 
Ledtråd till Alexander von Vickens födelseplats: 1720 i Pommern (se tolkning av källa nedan), det år där gränserna för Svenska Pommern fastslagits i Stockholmsfreden samma år. Fadern Henrik Herman von Vicken tjänstgjorde vid denna tid (1720) som löjtnant vid Kalmar Regemente, men var sannolikt kommenderad till Pommern. Har jag tolkat källan fel nedan så kan Kalmar vara den plats Alexander föddes.
 
AI:1, Nässjö, HL, 1748-1770, sid 221 (gen 1121.1.85300)
Risabo
Sergeant von Vicken, född 1720, i Pommern (som jag tolkar det, angiven födelseort, men det kan vara den plats där Sergeant Alexander Otto von Vicken befann sig vid tiden för husförhöret)
Chr. Magd. Flodin, född 1728
Dotter Maja Lovisa,  1741, i Stockholm
Dotter A M.Greta, 1751
Sop. Dorothea, 1753, Gladhammar
Stina Fredrica, 1755
Alex Wilhelm, 1758
 
Att Alexander Otto von Vickens hustru, Christina Magdalena Flodin, födde ett oäkta barn 1760 (Nässjö C:2) var en ny uppgift för mig. Det Pommerska kriget inträffade ju 1757-1762 så troligen var Allexander Otto kommenderad dit. Detta förklarar kanske svårigheten att hitta både henne och dottern Sophia Dorothea fram till dottern gifte sig med Anders Westerberg, som är min ana. Vet ni något om de båda vart de tog vägen efter 1764? Födelsenotisen har jag lite svårt att läsa, men det verkar som barnet var en gosse och fick namnet Clemens efter sin morfar.  
 
Jag har inte tillgång till CD:n Elgenstierna (men kommer nog skaffa den framöver). Då jag forskade på von Vicken för ca 6-7 år sedan skaffade jag mig papperskopior på Elgenstierna där von Vicken presenterades. Jag kan skanna dessa och mejla dem till dig.
 
Hänvisningar till Byarums hembygdsförenings årsskrifter har jag själv inte läst, så jag vet inte om källan presenteras. Men för min del vill jag alltid försöka hitta förstahands källan dvs helst födelsebok eller i andra hand husförhörslängden. Uppgifter i Elgenstierna är oftast korrekta och de flesta känner till denna källa och kan värdera den som källa.
 
Att Henrik Herman von Vicken med familj inte finns angiven i Elgenstiernas redogörelse för ätten von Vicken beror sannolikt på att Henrik Herman aldrig Naturaliserades och ej heller representerade ätten i riddarhuset. Därmed finns han troligen inte med i källorna från riddarhuset, varför Elgenstierna säkert missade denna tredje son till Johan Otta von Vicken.
Jag har gjort en sammanställning över hur jag uppfattat att ätten Introducerats, sedan under en tid felaktigt representerats och därefter Introducerats på nytt och då adopterats på det ursprungliga numret 830, von Vicken.                            
 
Elgenstierna, sid 766 - 772,  
Adliga ätten von Vicken, nr 830
 
Ätten von Vicken, som härstammar från Breslau i Schlesien, tillhör de utländska adelssläkter där en gren naturaliserats på svenska riddarhuset, där sedan denna gren utslocknat. Därefter har pga dåliga rutiner, medlemmar som inte tillhört den introducerade ättegrenen fått representera ätten i riddarhuset. Henrik von Vicken blev introducerad på nummer 830 år 1675. Henrik var sonsons son till rådsförvant Niklas von Vicken, som 1580 blivit adlad av den polske kungen Stefan Bathory. Sönerna dog tidigt och ättegrenen slöts på svärdssidan då Henrik von Vicken dog den 11 april 1690 (detta konstaterades senare enligt protokoll från ”ridderskapet och adelens pleno d. 1 och 5 februari 1770). Henriks brorson fortsatte representera ätten vid riddarhuset (trots att hans far Wolfgang Otto von Vicken inte blivit introducerad i riddarhuset). Då Wolfgang Otto dog 1681, tog hans äldste son Johan Otto von Vicken vid Gärahov i Byarums socken över representationen av ätten i riddarhuset (enligt min slutledning, men jag inte kontrollerat i källorna på riddarhuset). Sannolikt övergick detta representantskap i riddarhuset pga åldersskäl till äldste sonen, Carl Reinhold von Vicken (min slutledning då dennes söner senare introducerades). När sedan Carl Reinhold dött 1741 (före den åldrige fadern Johan Otto som dog först 1750), övergick med all sannolikhet respresentationen till brodern, Hans Isak von Vicken    (vars söner också introducerades och
adopterades till nr 830, von Vicken. När det sedan uppdagades att den ursprungliga ätten von Vicken introducerat på nr 830 var utslocknad, valde man att introducera Carl Reinhold von Vickens båda söner, Hans Henrik von Vicken och Gustaf Adolf von Vicken, adopterade på nr 830, Von Vicken, samt introducera Hans Isak von Vickens söner, Johan Edvard von Vicken, Isak Otto von Vicken, Henrik Adolf von Vicken och Reinhold Gustaf von Vicken.  
 
Mvh
Rolf Ström

2014-03-16, 17:22
Svar #7

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Rolf,
 
Jag tror i Pommern som det står efter Alexander von Vicken i husförhöret bara berättar att han befann sig i Pommern när husförhöret upptogs.
 
Henrik Herman von Vickens syskon anges vara födda i Landskrona där han 1694 blev kapten för artilleriet (Elg) innan han 1710 blev major vid artilleriet i Malmö. Man kan ju tänka sig att Henrik Herman också är född i Landskrona. Barnen saknas i födelseboken (jag har iaf inte hittat dem) även om Johan Otto von Vicken förekommer som dopvittne under samma tid flertalet gånger..
 
mvh
Martin
 
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2014-03-16 17:37)

2014-03-16, 23:36
Svar #8

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Håller med att anteckningen Pommern säkerligen avser den plats där personen befann sig vid tiden för husförhöret, så det får vi utgå ifrån tills annat bevisats.
Håller också med om att sönerna till Johan Otto von Vicken sannolikt är födda i Landskrona eftersom han tjänstgjorde som kapten vid artilleriet i Landskrona tiden 1694-1710. Jag har sökt i födelseböckerna där men de finns inte antecknade så det får stanna vid att Landskrona är den mest sannolika födelseorten tills annat bevisats.

2014-03-19, 17:20
Svar #9

Utloggad Gull-Marie Adolfsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 16:54
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Hjärtligt tack för all information. Det är mycket att sätta sig in i och det har jag ännu inte hunnit. Det blir intressant!
 
Angående det oäkta barnet så håller jag med om att det måste vara en gosse. Vid noggrannare titt så står det inte flickebarn utan något annat, ?barn.
Har du sett uppgifterna som finns på denna länk?
http://www.geni.com/people/Clemens/6000000015379464150
 
Rolf, jag vill väldigt gärna att du mailar scannade papperskopior ur Elgenstierna om von Vicken! Kan jag sms:a min e-postadress till din mobil som slutar på 251?
 
Vänliga hälsningar
Gull-Marie

2014-03-20, 01:07
Svar #10

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Gull-Marie!
Jag har studerat födelsenotisen lite nogrannare och ser nu att det står oäkta piltebarnet om gossen som sedan gavs namnet Clemens. Namnet på det oäkta piltebarnet verifieras ju också i den länk du bifogade. Det vore intressant att följa vart pojken tog vägen.
Det är ok att sms:a till det tlf.nr. Som slutar på 251.
Hälsningar
Rolf

2015-05-31, 01:46
Svar #11

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1715 den 29 november.
 
RegementsQwarterMästarens af Artollerie Lorents von Vickens supplique angående ett testamente uprättat 1712 af sin morbroder Edward Stralbohren underdånigst ansökiandes at hans och des barns Rätt må wara honom förwarat, till dess han kunde bli förlossad uhr sin fångenskap. Diskurrerades om rätta foro, emedan Liflendska HofRätten eij här existerar.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1714:1 (1714-1715) Bild 5630 / sid 572 (AID: v655168.b5630.s572, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-05-31, 12:54
Svar #12

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej Katarina,
 
Intressant.. undrar vem denna Lorents von Vicken är. Min ana Johan Otto von Vicken (1657-1750) var dotter till en Agneta von Straelborn.
 
Så i teorin skulle det kunna röra sig om en bror till honom, och att Agneta von Straelborn då haft en bror vid namn Edvard. Hon hade enligt Genealogisches Handbuch der baltischen Ritterschaften en bror Diedrich som dog i fångenskap i Nizjnij Novgorod år 1712, men inga andra syskon (vare sig till Johan Otto v. Vicken eller Agneta v. Straelborn) nämns i de vanliga tryckta verken.
 
En sökning på Google Books ger träff på Historiska Handlingar vol 24 (1912) som innehåller Leonard Kaggs dagbok 1698-1722. Kan dock inte läsa hela, men enligt Google innehåller den följande mening från något av dessa år: Den 26 December blef regementsquartermästaren af vårt artillerie Lorentz von Vicken död i Musko.
 
/Martin
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-05-31 12:58)

2015-12-14, 10:38
Svar #13

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Katarina,
 
Bara för uppföljningens skull, så finns denna Lorents von Vicken med i Karl XII:s officerare, biografiska anteckningar av Adam Lewenhaupt på sid 756-757, tillsammans med ett par andra syskon som inte finns upptagna hos Elgenstierna.
 
Lorents dog i Moskva (skrevs nog som Musko i Leonard Kaggs dagbok) i fångenskap 1715-12-26
 
Se: Tryckt litteratur Lewenhaupt:1 (1700-1718) Bild 3810 / sid 757 (AID: v319671a.b3810.s757, NAD: SE/AD/00001)
 
(Meddelandet ändrat av martinb 2015-12-14 11:11)

2017-02-10, 18:58
Svar #14

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Volontairen Wälb: Hans Isaac von Vicken var vittne i ett mål vid Östbo häradsrätt 1744 där Alexander Otto von Vicken är iblandad och "at des broder Sergianten wid Wista häradz Compagnie wälb:e h:r Alexander Otto von Vicken, som nu är med Regementet i Vennersborg"...


Se:
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:1180 (1744-1744) Bild 1990 (AID: v323956.b1990, NAD: SE/VALA/0382503)
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Jönköpings län EVIIAABA:1180 (1744-1744) Bild 2640 (AID: v323956.b2640, NAD: SE/VALA/0382503)

2017-03-09, 00:11
Svar #15

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Hej!

I Biografica i Riksarkivet finns en samling dokument "anbelangande några insimulationer och obewijsliga beskyldningar" mellan överstelöjtnanten herr Niclas von Vicken och "haupmannen" uti friherrskapet Nya Bergkvara Mårten Höök. Dokumenten är daterade 1677-1678.

Med start här: Biografica, Mikrofilmade dossiéer, SE/KrA/1051/003/V-W/11, bildid: A0066658_00431

Bland dokumenten omtalas Niclas von Vicken som bror till landshövdingen i Kalmar län Henrik von Vicken (1624-1690).
"... på andre ohrter lämbnas förwalltningen sin Brodher Öfwersteliut:en Wälb: Niclas von Vicken i händer"
Källa: Biografica, Mikrofilmade dossiéer, SE/KrA/1051/003/V-W/11, bildid: A0066658_00477

Detsamma finns att läsa i Nya Bergkvara friherrskaps dombok 1677, se här: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Kronobergs län EVIIAAAD:26 (1661-1680) Bild 3550 (AID: v205725.b3550, NAD: SE/VALA/0382503)

Jag kan inte hitta att denna Niclas von Vicken är upptagen i några tryckta verk, har jag missat något? Eller är han kanske bortglömd som så många andra von Vicken-medlemmar tidigare har varit?

Vet någon något om denna Niclas von Vicken?


mvh
Martin

2019-11-19, 18:43
Svar #16

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
"Regementz krigz Rättens Sentens och domb utj saken emellan Qwinfollket Kierstina Jönsdotter såssom kiärande och Munsterskrifwaren Magnus Pallmgreen såssom swarande angående lägersmåhl som bem:te Pallmgreen med kiäranden under ächtenskapz löffte begångit, och förmenar nu att blifwa frij ärkiend före, serders emedan han Kierstina Jönsdotter effter Krigz Rättens deröfwer fällte interlocutorie resolution af d 10 Julj 1711 förlijkt och des utan aflat barn med Beata Christina von Wicken den han till ächta begiärer, afsagd Ystad d 7 October 1711."

Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:25 (1711) Bild 4590 (AID: v234783.b4590, NAD: SE/LLA/13550)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Wicken_nr_830

2020-03-22, 13:21
Svar #17

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Höghwelborne Herr Baron General Leutnant och gouverneur
Gunstige Herre
Eders Excellence fördristar iag utj diupaste ödmiukhet Supplicando att in komma, Emedan iag oppå 30 åhrs tijdh utj Liffland icke warit hoos mina anförwanter hwarest iag oppå mit möderne, serdeles hoos min morbroder Hr Rÿttmestarn Dirich von Strahlenborg hafwer at fodra, beder för den skull Eders Excell. på det aldra ödmiukaste, utj nåder täcktes hoos koungl: Maÿ:t på sex monader mig för hielpa at bekomma permission, denna min resa at fortsettia, aff wachtandes iag här på Eder Excell: Höghgunstige interssetion och nådie swar, war med iag utj min lifstid för blifwer.
Eders Excellences
Ödmiukaste och hörsmaste tienare
J: V: Vicken"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/L0000144_00187
Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Skrivelser från regementschefer och andra officerare, SE/LLA/10884/D III b/5 (1699-1700)

2020-04-19, 13:54
Svar #18

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Till Capiten Vicken
Af H: Capitenens skrifwelse har iag förnummit hurusom han recommenderar Underfyrwärkaren Johan Adolph Åhrhane till at få afskied och i dess ställe föreslår en ung Adelsman och LäreFyrwärkare Johan Hind: von Brant samt igen i hans rum åstundar insättia sin äldsta son som skall wara 14 åhr gammal /.../
Malmö d: 6 Febr: 1701"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/L0000122_00094
Källa: Skånska guvernementskansliets arkiv, Protokoll och koncept, SE/LLA/10884/A I/41 (1701)


Se även:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065982_01530
Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/68 (1704)

2020-05-03, 17:28
Svar #19

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Åhr 1730 April den 29
Bem:te Revisions Secreterare förrdrog widare Gen: Maj: Johan Otto von Vickens Supplique och ansökning, att RikzRådet Grefwe Thure Bielke, hoos hwilken dess i fält afl:ne Sons Otto Christoph: von Vickens försålde qwarlåtenskapz auctions skilling, skall innestå, måtte i nåder tillåtas, efter sin yttrade benägenhet, att till honom utbetala samma summa af D:rz 387: 8 ./. Smt"


Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1730:1 (1730) Bild 5450 / sid 1079 (AID: v655216.b5450.s1079, NAD: SE/RA/1311)


2020-11-18, 18:17
Svar #20

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Översten, sedermera generalmajoren Johan Otto von Vicken (1657–1750) var tydligen en uppfinnare av rang! De uppfinningar som skulle främja lantbruket uppskattades dock inte av allmogen i Bara härad, som 1724 meddelade att de ”kunnandes ingenting tycka om detta nya maner, utan bliva hellre vid det gamla, som hos dem och deras förfäder brukligt varit”:
 
Göta Hovrätt – Advokatfiskalen Malmöhus län, vol. EVIIAABB:189 (1724), sid. 261.
Bara häradsrätts dombok 1724 4/2, § 2.
”Uplästes Generalens och Gouverneurens Hög-Wälborne Baron H:r Carl Gustaf Hårds till häradzhöfdingen aflåtne Bref af d 19 Nov: 1723 uti hwilcken berättas hurusåsom Öfwersten Wälborne H:r Johan Otto von Wiken som bor i Småland gifwit wid handen at han upfunnit ock bygdt en treske Machin som skall wara för dem som allenast lärdt tällja och hugga med yxa samt lijtet smedja, ganska lätt at efftergiöra på några dagars tijd när pröfwet upwijsas, ock skall Machinen kunna inrättas större och mindre effter husens bequemlighet, ock skohla twå à tree halfwuxne drängiar kunna uti treskning med densam[m]a så mycket uträtta, som elljest 12. à 18 st: karlar, förutan det at machinen tagar lijtet rum; At giöra denna Machin uppenbahr derföre fordrar H:r Öfwersten Sex öra S:mnt af hwart fierdendeels hemman. I lijkamåtto har b:mte H:r Öfwerste gifwit wid handen en annan wetenskapz heel nyttig som han upfunnet. Att med lijten giödsel försee åkrar ock ängar, så at den skohla bära ümnigare säd änn ellijest effter mycken giödning, för hwilcken wetenskapz at giöra kunnog H:r Öfwersten fordrar åtta öre S:rmt af hwart fierdedehls hämman, med wijdare brefwets innehåld ad acta. Ock som H:r Generalen ock Gouverneuren genom Extractum protocolli will wara underrättat, huruwijda Landmannen skulle willja sig bequäma för slijka wetenskaper och gifwa den uthnämda betahlningen; Så anmodades HäradzRätten närwarande af Prästerskapet såwähl som en dehl frälse betjenter at med Nämden ock Allmogen härom öfwerlägga; Hwilcket alla eenhälleligen effter något öfwerläggande utlåto sig icke willja härföre gifwa eller förskiuta det aldraringaste, som de tycka bäst om det Manér hwilcket härtils i Skåne öf och brukeligit wore, kunnandes ingenting tycka om detta nya manér utan blifwa hällre wid det gambla, som hos dem ock deras förfädre brukeligit warit. Hwilket H:r Generalen ock Gouverneuren genom Extractum Protocolli wördsambl:en skall Communicerat blifwa.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2020-11-18, 23:22
Svar #21

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Ja, eftersom Johan Otto tillhör mina förfäder så får man tacka så mycket för det trevliga fyndet :)

2021-10-17, 21:21
Svar #22

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Såssom en wid namn Maurits Stralbom, hwilken tiänt under H:r Öfwerste Böcklers Regemente för underofficerae, utgifwit sig i Lijfland före att wara Capitaine och heta von Strahlborn och således såssom arftagare tagit ett af von Strahlborniske godsen i possession, så at min Fru Moder Anna Margareta von Gyntersberg wid thes ankomst eij kan få tillträda denna sin egendomb, förr än denne olaga Possessorens föregifwande lagligen förlägges, hwartill, ibland andra bewis som fordras, jämbwäl åstundas en attest under Hög Kongl. Krigz Collegii Sigill, huru förr thenne Strahlbom i General MönsterRullan är annoterat, tå han tiente under bemelte H:r Öfwerstes Regemente /.../

Stockh: d: 21 Junij 1723
Allerödmiukaste Tienare
Carl Reinholt v: Vicken"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0066171_01832
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/87 (1723)

2021-12-17, 13:48
Svar #23

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1720 den 22 Decembris
Föredrogz GIötha Hoffrättz underd: skrifwelse af d. 19 Nov: ang:de duel, som woro skiedt, emellan LandzCam: i Calmar Johan Leuchovius ock Cap:t Berg, Lieut: von Wicken ock Fendrick Silfversparre, förfrågandes sig om dhe skola komma under pardons placatet, ell:r om dhe skola dömmas.
H:r Grefwe Leyonstedt, Efter dhe suttet ett åhr, ock dhet är ett simpelt duel, ey ell:r något dråp är skiedt, så kunde dhe relaxeras
H:r Grefwe Lillienstedt för desseorsaker så är iag äfwen af dhen tanka, att dhe kunde komma under pardons placatet.
Samtel: D: E. woro dhermed eniga, ock afgår i anledning dheraf swar till Hofrätten."

Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1720:1 (1720) Bild 2290 (AID: v655186.b2290, NAD: SE/RA/1311)

2021-12-27, 16:39
Svar #24

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla Uppå Hennes Maij:tz Rijkz Drottningens Lijf Regemente till foot, under Öfwerstens Wälborne H:r Reinholdt Modee Commando sampt Wälborne H:r Öfwerste Leutnantens Compagnie
/.../
Musqveterare 3:die Corporalskapet
N:o 44 Georg Linnart von Vicken
Hwadh LandzMand: i Riga
Hwadh Handtwerk: -
Huru länge under Cronan tient Åhr: 8
Huru gammal Åhr: 29
Gifter: -
/.../
Malmö 1 Jan: A:o 1690"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029479_00028
Källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1379 (1689-1690)


Se även rulla Malmö d: 6 Augustij A:o 1690:
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0054222_00027
Källa: Rullor 1620-1723, , SE/KrA/0022/1690/8 (1690)


Se även rulla år 1691
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029480_00026
Källa: Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1380 (1691)



EÄ, barn tab 2:
"1. Georg Leonard von Vicken. Löjtnant i holländsk tjänst. Död 1721-03-01 i Håkan Olovsgården i Forshems socken, Skaraborgs län och begraven i Kårtorps »ättebacke» på friherre Johan Kaggs bekostnad."

2021-12-29, 17:41
Svar #25

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Rulla Uppå Hennes May:ttz Rijkz Drottningens LijffRegemente till Foth, under Öfwerste Wälborne Hr David Mackliers Commando och Wälborne Hr ÖfwersteLeutenantens Compagnie /.../ Nembl.
/.../
BijRulla Uppå
Affgången Wijdh dhetta Compagnie ifrån den 1 Januarij
till d 1 Julij Innewarande åhr [1692] Nembl.
/.../
Afskiedade
/.../
3. Corporalskap. N:o 44 Georg von Vicken 1, d 29 Maij [1692]"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0029481_00158
Generalmönsterrullor, Arkiv med löpande volymnumrering, SE/KrA/0023/0/1381 (1692)

2022-01-03, 14:41
Svar #26

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor

Tänka då bara nämna att om man är intresserad av släkten von Vicken så finns nu min artikel "Ätten von Vicken från Riga - Misstag, förväxlingar och påhitt i en gammal stamtavla" i Svensk genealogisk tidskrift 2021:2.


En hel del fel bland de äldre leden rättas till, och massa andra kompletteringar.

2024-02-26, 08:32
Svar #27

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Alexander Wilhelm med namnen von Ficken, von Vicken eller von Fick finns som lärgosse hos målaren Erik Gustaf Melin i Nyköping åtminstone åren 1774-79. Hans födelseår sägs här vara 1759 eller 1760.

Nyköpings Sankt Nicolai (D) AIa:1 (1770-1776) Bild 700 / sid 64 (AID: v60071a.b700.s64, NAD: SE/ULA/11128)
Nyköpings Sankt Nicolai (D) AIa:1 (1770-1776) Bild 880 / sid 82 (AID: v60071a.b880.s82, NAD: SE/ULA/11128)
Nyköpings Sankt Nicolai (D) AIa:2 (1777-1786) Bild 77 / sid 74 (AID: v60072.b77.s74, NAD: SE/ULA/11128)

2024-02-26, 16:57
Svar #28

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Karin!

Stort tack, han är en av få "försvunna" von Vicken-personer vars öde är okänt. I Alexanders Wilhelms fall okänt  för mig efter 1774!


mvh
martin

2024-02-26, 17:40
Svar #29

Utloggad Martin Brandt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1185
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 08:33
  • Se web för epost: https://brandt.slektforskning.se
    • Visa profil
    • Martin Brandts antavlor
Med hjälp av din ingång kunde jag hitta honom död i Hyltinge (D) 1795-05-30, som målare

Hyltinge (D) C:3 (1771-1830) Bild 163 / sid 378 (AID: v115768a.b163.s378, NAD: SE/ULA/10422)

mvh
maritn

2024-02-27, 07:46
Svar #30

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 962
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 08:18
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Så bra med avslut för en person.

mvh
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna