ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vegesack, von  (läst 1174 gånger)

2011-05-26, 11:53
läst 1174 gånger

Utloggad Magnus Moding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 22:12
    • Visa profil
Hej, jag söker föräldrarna till Margareta von Vegesack. Hon dog 21/2 1665 och var gift med stamfadern för ätten Gärffelt, Tomas Gärffelt.

2014-07-14, 21:33
Svar #1

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Jag hittade nyligen i Riksarkivets samling Biographica, vol. G35 (med SVAR bild 134-135) bland handlingar rörande Tomas Gärffelt, ett dokument som behandlar ett Jordekiöp med Carl Nilsson Skytte. Bland de som undertecknar finns Georg Vegesack, och i texten står: Vnderskrifwit, och mit Wanlige Signete här under hänga låtit, såsom och tienstwänneligen bedit desse effterskrefne Herrar, och Männ. Nembl: min Käre Swåger Edell och Wälb: Georg Fegesach til Sermeshoff, Atzendorpff..
 
Denne Georg Fegesach torde vara identisk med den till Sverige invandrade Georg von Vegesack till Wittenhof, Silliak och Sermus (textens Sermes), som här fick renovation på sitt adelskap.
 
Om begreppet svåger här används i modern mening var Gärffelts hustru Margareta von Vegesack syster till Georg von Vegesack och dotter till Albrecht von Vegesack (se Elgenstierna). Då har sannolikt Margareta von Vegesacks son Carl Albrekt Gärffelt blivit uppkallad efter sin morfar.
 
Men min fråga är: användes begreppet svåger verkligen likadant som idag på 1600-talet? Vet någon på vilket sätt Margareta von Vegesack och Georg von Vegesack kan ha varit släkt?
 
MVH Andreas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna