ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2008  (läst 4175 gånger)

2008-11-03, 19:38
läst 4175 gånger

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Hej Bo!
 
Du skriver att Ålänning Pedersson d y (den äldre Utter släkten), var både skrivare och fogde på Svartsjö slott, skeppsgårdsskrivare på Skeppsholmen, samt fogde och vice häradshövding i Småland och fogde i Östra Silvbergs socken, Kopparbergs län (obekräftat avliden år 1616). Första giftet med Elin Erlandsdotter Bååt (d. i Mars år 1573), dotter till kyrkoherden i Sorunda Erland Pedersson Bååt (d. 1558).  
 
Du får ursäkta mig om jag har lite svårt att hänga med. Såvitt jag förstår så är protokollet i SST 1580 oomtvistbart (förutsatt att Almqvists tolkning av originaltexten är korrekt). Det står ju faktiskt att Elin Erlandsdotter var änka efter Måns persson! Se ovan.  
 
Jag vet inte om du har läst mina inlägg och vore om så inte är fallet tacksam om du kunde ägna dem någon minut - och kommentera/bemöta.

2008-11-03, 20:23
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Uj, vad mycket det blev nu..  Bo, du skriver också att Margareta Pedersdotters andra man Måns Rasmusson var Rasmus Ludvigssons son, men var kommer det ifrån? Läser SoH 1950-51 igen och där står att Per Eriksson (son till Margareta Andersdotter i hennes första gifte med Erik Persson) var Rasmus Ludvigsson närmaste arvinge (med nothänvisning till SST 1568-1575, sid 492 f). Iofs rörigt värre nu, men kan nån kolla det påståendet?
 
Göran, på din fråga kl 17.23 så var jag kanske lite otydlig, men där står det i artikeln att Per Månsson (Utter) var son till Måns Persson och Karin Pedersdotter (dtr till Peder Ingevaldsson och Elin Simonsdotter, som Bo också nämner här ovan). Jag försöker lägga in en bild därifrån så kan vi utgå från den i vidare diskussioner...
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 03 november, 2008)

2008-11-03, 20:28
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil

2008-11-03, 20:38
Svar #3

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Jag har inte blivit bemött med respek Göran! För det första finns klara bevis på att det är en och samma person som heter Måns Ålänning Pedersson d y (den äldre Utter). Det finns tidsperioder för de olika yrkesverksamma perioderna och de faller in väldigt väl tidsmässigt. Helt klart finns ett fel i de skrivna raderna som berör Måns eller Elins död år 1573 (Stockholms Stads Tänkebok). Jag skall kontakta Stadsarkivet och begära fram ordalydelsen från orginalboken och där efter tyda texten åter igen. Något är det som inte stämmer i dessa rader.

2008-11-03, 20:53
Svar #4

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Ursäkta mig Bo - min avsikt har inte varit att vara ovänlig eller respektlös. Samtidigt anser jag att frågan om Måns Persson är mycket intressant, inte minst med anledning av Svartsjöfogdens ev. anknytning till Per Clemetsson (i Porten) vilket ju också är ett alternativ (jmf den avsomnade diskussionen om Erik XIV:s frillobarn)

2008-11-03, 21:48
Svar #5

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
Hej Leif!
- Apropå Teet, eller Teit, som var den adliga ätten nr; 550. I Svenska Adelns ättartavlor, del VIII, av Gustaf Elgenstierna, så kom Henrik Mårtensson Teit (adlad Teet) i sitt första gifte år 1624, ingå det med Helena Persdotter Utter (f. 22/6-1603, d. 1631), dotter till Per Månsson d y Utter och Margareta Andersdotter. Ps, är inte du Leif släkt med Utter ätten, eller är det en annan förgrening? Fotot av antavlan har ett märkligt fel, där Karin Pedersdotter (syster?) skulle varit gift med Måns Pedersson d y (den äldre Utter släkten). Frågan kvarstår, var finns Hans Gillingstams källa om denna Karin Pedersdotter, för han kunde inte själv svara på denna märkliga persons existens. En annan fråga är hur Måns Pedersson kunnat leva efter år 1591, när man sedan envist omtalar att han avled år 1573, genom andra och i Stockholm Stads Tänkebok 1578-1583? Det är mycket underligt och allt spricker med eftertryck.

2008-11-03, 22:53
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo, en sidofråga.  
Var har du hittat att Måns Pedersson d ä (den äldre Utter) var gift med Carin Nilsdotter Sluk? Jag ifrågasätter inte uppgiften, jag har själv i min databas att han var gift med en okänd dotter till Nils Jönsson Sluk, samtidigt som Karin var gift med en okänd frälseman.... Din uppgift löser mitt problem, men jag skulle gärna vilja ha en källanvisning!
 
(Meddelandet ändrat av Ten den 03 november, 2008)

2008-11-04, 07:47
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Bo, jag är släkt med den Henrik Mårtensson Teet, då hans halvbror Mats Mårtensson Teit är en av mina anfäder (via sonen Johan Matsson Teit adl Stierncreutz). Det gör mig iofs inte släkt med Utter, men nära nog...  
 
Ang Måns Pedersson Ålänning/Utter d.y. eller vem det nu är så är det ju otillfredställande att det finns dessa två (eller nu tre?) personer, en död före 1573 (enl tänkeboken), en död efter 1591 och en död efter 1607 (se bilden). Iaf två av dessa borde ju rimligen levt någorlunda samtidigt som vår Per Månsson Utter och borde ha känt till hur det förhöll sig. Speciellt när de rör sig i samma kretsar i kansliet och är inbördes släkt med varandra så här... Jag är kluven helt enkelt.

2008-11-04, 18:01
Svar #8

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
Hej Leif Tennare!
- Vid detta tillfälle har jag lite svårt att svara korrekt på din fråga, för mina pärmar finns på en annan plats. Om någon vecka hoppas jag finna källorna. Det jag kan uppge är att Måns Pedersson d ä (Utter) var gift med Carin Nilsdotter Sluk och deras dotter var Ingrid Månsdotter (den äldre Utter), som var g m Simon Danielsson på Lumparby i Lumparlands socken på Åland. Källa: Tidskriften Genos år 1993, sid. 1-5, där forskaren Olav Rundt tar upp släktbandet att Måns Pedersson d ä var gift med en till namnet okänd dotter till väpnaren Nils Jönsson Sluk och Carin Henriksdotter Fleming på hemmanet Grelsby i Finnströms socken, på Åland. Se vidare i Åland.  
  Bidrag till kännedom om hembygden utgiven av Föreningen Ålands vänner, del 6, år 1920, eller tidskriften Släkt och Hävd, år 1950. En annan källa är Teets klagomålsregister, sid. 175 och 180, eller om man vill ha äldre uppgifter under medeltiden, så finns Svarta boken, Åbo. Även Familjer och gårdar i Lumparland, från stormaktstiden till nutid, Ålands släktregister del I, av Håkan Skogsjö, Ålands minnesförbund år 1995 Mariehamn (se i boken, Lumparland nr; 6, Utgård). Biblioteken är hjälpsamma med fjärrlån och personalen finner säkert uppgifterna. Möjligen ger dessa uppgifter inte svaret på din fråga, men du bör ändå se dessa källor. Hör av mig senare kring andra källor och jag hoppas du är nöjd så länge.
 
(Meddelandet ändrat av Bo_R_Bylund den 04 november, 2008)

2008-11-04, 19:24
Svar #9

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Gillingstam hänvisar också, i not 27 SoH 1950 sid 85, till Reinhold Hausens artikel om Bastö gård, med bifogat släktträd, ur Åland VI eller ur Ålands forntid del 2 (1920) länk till LIBRIS. I samma not uppges även att hans far (skeppsgårdsskrivaren i Stockholm Måns Persson, Jfr A Zettersten Sv flottans hist 1522-1634, 1890, s. 251 och 262) samt en annars okänd bror till Per Månsson Utter nämns i ett odaterat brev av Per Månsson till hertig Karl, Skrivelser till hertig Karl, vol 6, men bör kanske vara volym 8 istället? Se länk till uppgifter om arkivet på NAD eftersom den innehåller namn på M-P istället för G-H?  
 
Där ska det uppges att fadern varit bannlyst av kyrkoheden i Stockholm Petrus Pauli för brutet äktenskapslöfte till en kvinna som sedan blivit gift med en Rasmus Kristersson. Denne Rasmus hänvisar Gillingstam vidare till då det i Vilhelm Gödels Sv medeltidsltteraturen (1916) sid 187 citeras vissa andra uppgifter ur samma brev. Vore intressant att se det brevet hur Per Månsson benämner sin far egentligen, jag menar med namn eller någon titel osv.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 04 november, 2008)

2008-11-04, 19:41
Svar #10

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Bo,
Tack för svaret med alla källhänvisningar!
 
Jag är dock inte helt säker på vad du avser med följande: [color=0000ff]Simon Danielssons gifte med Ingrid Månsdotter (äldre Utter), [color=0000ff]vars dotter [/color] är Carin Nilsdotter Sluk[/color], gift med Måns Pedersson d ä (Utter). Källa: Tidskriften Genos år 1993, sid. 1-5, där forskaren Olav Rundt tar upp släktbandet att Måns Pedersson d ä var gift med en till namnet okänd dotter till väpnaren Nils Jönsson Sluk och Carin Henriksdotter Fleming på hemmanet Grelsby i Finnströms socken, på Åland.
 
Som Olof Rundt säger så var hon ju dotter till Nils Jönsson Sluk och Carin Henriksdotter....?!

2008-11-05, 07:37
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Den nr.3 Peter Eriksson du nämner är nog inte samma som den vi ser i bilden här ovan Göran, trots sin sekreterartjänst. Han var död före 1619 och var son till Margareta Pedersdotter och hennes första make Erik Persson, vilken var Rasmus Ludvigssons systerson. Den Peters hustru hette Elisabeth Persdotter. Peter Eriksson i det här fallet var systerson till den Måns Pedersson Ålänning (se bilden), sekreterare och sedan i Kalmar, död efter 1607 och utan några ättlingar angivna, enligt Gillingstams uppställning, vars grund är av Per Månssons egen hand i Genealogica 41...
 
Tveksamt om Agda Persdotter går att klämma in i den här gruppen trots allt..?

2008-11-05, 17:16
Svar #12

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Det finns en källa i Personhistorisk tidskrift, år 1959, årgång 57, häfte 1-2, sid, 171-172, genom Bertil Broomé och av Gustaf Brynnel. Där omtalas Per Månsson Utters sigill och Pers faders, skeppsgårdsskrivaren Måns Pederssons (d y) släktförhållanden är inte kända, vilket vi har konstaterat. Inte heller kan något sigill återfinnas på hans underskrivna skeppsgårdsräkenskaper (KA, RA). Även omtalas sigillet; en viss tyngd bör växtmotivet ha haft, efter som det inte försvinner utan återkommer, först stiliserat som klöverblad i Per Månssons senare sigill och sedan som 'trij gröne sjöbladh' i sönernas adliga vapen. Om vi nu återgår till Måns Pedersson d y, så vet vi att det finns flera med detta namn omkring denna tidsperiod och mest troligt kommer vi förmodligen att få många Måns Pedersson (även ätten Stierna och en fristående i Kalmar stad, Svartsjö slott o s v), men det är mest troligt att det endast finns några få Måns Pedersson, om man undersöker det hela. Måns åländska gamla släkt utgav sig inte att tillhöra någon adligt släkt och där med uppstår våra problem.

2008-11-05, 18:55
Svar #13

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Uppgifter ur Strängnäs Herdaminne, del II, sid. 538-540: Elin Erlandsdotter, som år  
1562 ägde och bebodde Holm (nu Säbyholm) i Låssa socken i Uppland, samt levde ännu år 1600,  
gift med den ofrälse fogden på Svartsjö gård Måns Pedersson skrivare, som avled år 1573.  
Han erhöll den 6/4-1566 'evigt frälse' på en del av honom inköpta skattehemman. I detta äktenskap föddes tvenne döttrar. Av dem blev Karin Månsdotter gift med Udde Bengtsson (Örnflycht). Hon levde ännu år 1632. Jordskifte efter henne hölls den 28/2-1634. Den andra dottern, Märette Månsdotter, var först gift med kyrkoherde Joen (Joae) i Spånga, med vilken hon hade sonen Joen Joensson. Gift andra gången med tullnären Olof Larsson. Denne uppvisade vid rådsturätten i Stockholm den 9/7-1580 ett brev, att efter det hans hustru avlidit i barnsäng, liksom också hennes son i första äktenskapet nu var död, så hade den sistnämndes mormor, hustru Elin Erlandsdotter till Holm, bekommit allt fäderne- och mödernearv, som tillkommit hennes dotterson, salige Joen Joensson. Det bestod av allt som hans moder fört i boet vid sitt gifte med Olof Larsson samt två silverstop, två silverskedar och en guldring, som denne givit sin styvson i äreskänk (källa: Gustaf Elgenstierna, del 9, Örnflycht. A Herrg., sid. 58. Stockholms TB). Ps, Elin sägs här ha haft två syskon, vars föräldrar var kyrkoherden i Sorunda fs, Erland Pedersson Bååt och Marita N N. Gift med Marita, vid vilken han var fäst före den 5/11-1544 och gift före midsommardagen år 1545. Uppges av G. Elgenstierna år 1563 av sina svågrar ha fått en gård i Bärby på livstid. Barnen, alla uppenbarligen födda före äktenskapets ingående, torde ha varit tre, om Elgenstiernas uppgifter är rätt, att år 1553 fyra gårdar upplätos åt hustrun och barnen. Känd är blott dottern Elin Erlandsdotter (källa: G. Elgenstierna).

2008-11-05, 19:23
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ett bidrag ur: J. E. Almquist, Herrgårdarna i Sverige under reformationstiden (1523-1611)

Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-11-05, 19:38
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Intressant med dessa nya fynd om nämnda personer... men jag hittar ingen specifik koppling till vår Per Månsson Utter och hans ursprung i detta. Vore han son till Elin Erlandsdotter (Bååt) och hennes make Måns Persson (nämnd död i 1573 års adelsregister, enl en så pass tung källa som Almquist, vilket också ger tänkeböckerna rätt) skulle ju inte barnbarnet ärvt, Per Månsson Utter levde ju ännu till 1623.

2008-11-05, 21:18
Svar #16

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Tack Bo för utdraget ur Strängnäs sifts herdaminne. Måns Persson i Svartsjö var alldeles säkert son till Per i Porten. Olof Larsson Ålänning tycks ha gift om sig att döma av att han själv jämte hustrun Karine tillsammans med flera andra bevittade en arvsuppgörelse 1594-05-27 (Stockholms stads tänkebok 1592-95, sid. 223). I det brev som uppvisades vid rådsturätten i Stockholm den 9/7-1580 skrev Elin Erlandsdotter Bååts ...then tÿdh hon först kom i hans wäre, inte vundentagandes.... Ett egendomligt sätt att tala om att dottern blev gift med Olof Larsson. Wäre betyder väl egentligen förvar, vård men kan väl naturligtvis tolkas såsom giftermål även om jag för min del aldrig hört talas om det.
 
(Meddelandet ändrat av Passord den 06 november, 2008)

2008-11-06, 21:12
Svar #17

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang Peter Eriksson så har Svalenius med 3 st i sitt personregister, en Peter Eriksson Huass (var död i juni 1591), en annan Peter Eriksson Korp (död 1585) och den tredje Peter Eriksson Utter (död före 1616), vars far var systerson till Rasmus Ludvigsson och modern var kusin med Per Månsson Utters mormor. (krångligt detta)  
 
Han skriver på sid 24 att Peter Eriksson Utter var troligen kusin med Peder Eriksson Huass, och på sid 198 att denne var styvson till västeråsbiskopen Erasmus Nicolai och att modern hette Valborg, dotter till rådmannen Olof Gröms. Peter Eriksson Korp anges vara den som hade en mor Anna omgift med Per i porten. Korps ursprung sägs vara okänt, men att fadern kan antas vara Stockholmsborgaren Erik Persson Korp ofta kallad Erik Skräddare, från Korpo socken i Finland (Nyland). - - Halvbröder till honom (snarare svågrar) var borgare Mårten Persson och tullskrivare Olof Larsson.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 06 november, 2008)

2008-11-14, 15:19
Svar #18

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
Några inlägg om Agda Persdotter har flyttats till Släkter - Kungliga släkter - Erik XIV:s frillobarn.

2008-11-15, 11:53
Svar #19

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
Hej, Leif Tennare!
Svar på frågan den 4/11-2008, 19;41:
Utter släkten: Nils Jönsson Sluk och Carin Henriksdotter Flemings dotter heter Carin Nilsdotter Sluk. Carin sägs ha levt ca 1490 på Ytterby i Jomala sn och ägde jord i Grelsby, Finnströms sn, år 1544. Hon var gift med bonden Måns Pedersson d ä (d. ca 1578), vilken möjligen med obekräftade uppgifter varit kh i Jomala fs, under mitten av 1500-talet.  
 
Måns skulle ha haft ett skattehemman nr; 6 i Jomala by och uppges som arrendator där åren 1551-1555, samt år 1552 innehade Måns 120 jordmarker och år 1554 var han en av skattebönderna i Jomala by. Hans andra gifte skulle varit med Ursilie Jönsdotter och som änka gifte hon sig med Hans Eriksson Kranck, rikskanslist åren 1578-1598. Måns och Carins kända barn var Ingrid Månsdotter, gift med Simon Danielsson på Lumparby i Lumparlands sn, på Åland, Per Månsson och N N Månsdotter (källa: Rikskansliet i Sverige 1560-1592, av Ivan Svanelius, FA 2643, folie 9; Ål. H I, sid. 66, 77, 175, 176, 198; Bidrag till Finlands historia, del II, sid. 127, av Reinhold Hausén; Arv. VIII:124; Erik XIV Gustafssons Nämnds dombok, sid. 114-115; Finska biskopsstiftets herdaminne, av K G Leinberg, år 1895).

2008-11-17, 11:15
Svar #20

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
Svar på Leif Tennares fråga:
Ett förtydligande av källa, där det omtalade förnamnet Carin Nilsdotter Sluk (dotter till Nils Jönsson Sluk och Carin Henriksdotter Fleming), går att finna i Historisk tidskrift för Finland, år 1916 Helsingfors. En artikel av Eric Anthoni, Frälsemän och frälsegods på Åland under medeltiden, sid. 46.

2008-11-17, 11:30
Svar #21

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
Till bl a Göran Johansson:
Angående Per i porten, se boken Rikskansliet i Sverige 1560-1592, sid. 142-147, rubriken Peder Eriksson Korp, av Ivan Svalenius, år 1991 Stockholm. Där får du en liten föklaring till de diskuterade släktskapen.

2008-11-17, 13:08
Svar #22

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Jo, jag känner till vad du menar. Svalenius ansåg att Olof Larsson Ålänning var död 1590 vilket ju inte  alls stämmer - eller hur.

2008-12-09, 14:08
Svar #23

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Ett litet axblock ur släkten Utter och deras förgreningar:
Kyrkoherden i Jomala fs, Måns Pedersson d ä Utter, var gift med Carin Nilsdotter Sluk. Två av deras barn var Per Månsson d ä Utter (d. 1559), g m Anna Eriksdotter af Björnhufvud (d. 1585) i Eckerö på Åland. De var boende på Bastö i Finnströms sn. Deras son Måns Ålänning Pedersson (d. 1616), var skrivare på Rikskansliet och satt fängslad på Nyköpings hus år 1600. Ingrid Månsdotter Utter, var gift med Simon Danielsson från Lumparby i Lumparlands sn på Åland.  
 
Deras dotter var Elin Simonsdotter, gift med Peder Ingevaldsson på Åland. Deras son och dotter, skeppsgårdsskrivaren vid Amiralitetet Måns Pedersson d y och Catharina (Carin) Pedersdotter, som skulle varit gifta med varandra enligt Hans Gillingstam och Johan Axel Almquist. Vi vet ännu inte vilken genealogen och kammarrådet Per Månsson Utters föräldrar var, är det inte märkligt? Dessutom är Elin Erlandsdotter Bååt och skrivaren Måns Pedersson(?) på Svartjö slott, nära anslutna till den gamla släkten Utter från Åland. Även Rosencrantz och Örnflycht på Granhammar i Västra Ryds sn, har nära anknytningar till kammarrådet Per Månsson d y Utter (d. 1623). Fråga är vem som kan lösa denna märkliga gåta, upp till bevis! Det ligger också i Riksarkivets intressen att få veta vilka föräldrarna är.

2008-12-09, 15:38
Svar #24

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Bo, jag är inte längre helt övertygad om att Gillingstam har så fel i sina texter om per Månsson Utters härstamning. Dessa grundar sig ju bevisligen på Utters egna anteckningar i sin stora släktbok i Collectanea Genealogica nr 41, sid 270-270v. Jag har också tittat på den och bifogar en bild här (kan även fås i bättre upplösning per e-post för intresserade) som överensstämmer med urklippet från SoH 2-3/1950, och där anges hans föräldrar till hustru Karin och Måns Persson. (Blyertsanteckningarna är troligen Gillingstams eget klotter...) Något tillnamn eller titel på denne Måns Persson finns inte angivet i dessa uppgifter, men uppges ju vara skeppsgårdsskrivare i andra källor.


 
 
Då vi också haft kontakt utanför detta forum Bo, så vet du att jag även kikat på annat material i Kammararkivet, Räkenskaper före år 1630, Beställningsregister. Där förekommer en Måns Persson bland gamble tienare på Stockholms slott med titeln fordom skeppsgårdsskrivare uti Stockholm den 10 dec 1590, åren 1593, 1594 och ännu 1596(!). I samma längd förekommer också för Smålands del flera andra personer med namnet Måns Persson, både en skrivare på Borgholms slott, en fogde i Konga och Uppvidinge härader, samt en namne på Horns gård. Därför tror jag inte längre att det verkligen rör sig om samma person, utan flera olika.
 
Men utöver det så nämner Almqvist att Måns Persson fogde i bl.a. Konga härad (1587-1597) var den yngre namnen ur släkten Stierna, vilket verkar lite konstigt, då han dog som ryttmästare i livländska kriget år 1622 (likaså var hans far ryttmästare, vilket kan tyckas märkligt att sonen då emellanåt är fogde i kungl tjänst?). Anrep har med den uppgiften om dennes tid som fogde i Småland, men Elgenstierna har tagit bort den ur sitt material.
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 09 december, 2008)

2008-12-09, 16:20
Svar #25

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Liten förstoring av själva namnet Per Månsson Utter samt föräldrarna.

2008-12-09, 17:46
Svar #26

Utloggad Irene Christina Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 210
  • Senast inloggad: 2020-02-20, 22:24
    • Visa profil
Hej!
Det här är hämtat ur Faluns grundande till stad
 
Simon i Lumparby gift med Ingrid Månsdotter Utter född Bastö finströms sn Åland, död Lumparby.
De hade en dotter Elin Simonsdotter född ca 1506
Gift med Per Ingevaldsson
Som i sin tur har en dotter
Catharina Persdotter
hon gifter sig med  
Måns Pdersson Utter
Makarna får sonen  
Per Månsson Utter till Navsta född 1556-09-19 Stockholm, död 1623-09-23
gift med Margareta Andersdotter född, död 1611-07-18 Norrköping.
 de fårbarnen
*Anders Persson Utter född 1592, död 1640
*Helena Persdotter Utter född 1603-0622 Falun, död 1641 Falun.
Johan Persson Utterfödd 1605, död 1654
*Sara Persdotter Utter född 1607-05-15, död 1631-03-15
Sen gifter sig Per Månsson Utter 1613-07-11 i Stockholm med Birgitta Simonsdotter
Dottern Helena Född 1603-06-22 Falun
Gifter sig  1624 Falun med
Henrik Mårtensson Teet(Teit) Född 1580 Tetom by Pernå Finland, död 1657-12 Falun Häradshövding och ÖverborgmästareDe hade flera barn
Han gifter sig 1642 med Anna Troilia född 1621-07-07 Prästgården Leksand., död 1666-03 stora Tuna Dalarna Adlad 1652-03-20
De fick en son Erich Teit född 1646 Falun död 1693 Seånger (Selånger?) Häradshövding
anna gifter sig även med  NN Bläckstadius enligt Rådman Lyberg.
Helenas syster Sara gifter sig med  Ingel Weinholtz född 1600-08-24, död 1642-10-31,
Son till dessa maklar Peter Weinholtz född 1630-04-30, död 1714-04-07.
Vet ej om dessa ofullständiga uppgifter är till nytta.
Hälsning
Irene Larsson
IL

2008-12-10, 17:06
Svar #27

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ser att Leif Persson redan hunnit före mig - även jag hade tänkt lägga in bilder ur Per Månsson Utters egenhändiga uppgifter om sin släkt. Kan i alla fall bidra med foto från f. 270v i Utters Collectanea Genealogica (Genealogica vol 41, Riksarkivet).  
 
Per Månsson (Utter) står själv inskriven i släkttavlan längst ned till höger som Peer Månsson i Kolstadh, d v s han skrev sig till Kolstad i Risinge socken (Östergötland) som han fått i förläning 1613. Även i denna släkttavla anger Per Månsson Utter sina föräldrar som Måns Persson och hustru Karin, Per Ingevaldssons dotter.
 
   

2008-12-10, 17:35
Svar #28

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
För övrigt vill jag passa på att korriger Leif Persson på en punkt; det är inte Hans Gillingstam som åstadkommit blyertsanteckningarna om Per Månsson Utters och hans morbrors födelse- och dödsår m.m. Inte heller tror Gillingstam att arkivrådet J.A. Almquist (1870-1950) är skyldig till detta klotter utan troligtvis är det någon tidigare forskare eller arkivman utan vördnad för arikvmaterialet, som vid förra sekelskiftet eller senare delen av 1800-talet gjort sig skydlig till blyertsklottret. För övrigt förekommer sådant lite här och var även i andra volymer i genealogicasamlingen och andra källserier i Riksarkivet.
 
Hans Gillingstam är nu 83 år fyllda och har grava synproblem så han har tyvärr inte  möjlighet att följa denna eller andra genealogiska diskussioner på Internet. Han låter dock genom mig hälsa att han inte såg någon anledning att tvivla på Per Månsson Utters egna noteringar om sina föräldrars namn och moderns närmaste släktförhållanden, när han för snart 60 år sedan lät publicera uppsatsen om Rasmus Ludvigsson och hans hustrurs släktförbindelser i Släkt och Hävd 1950 s. 81-97, uppgifter som nu i denna diskussion på oklar grund ifrågasatts av Bo R Bylund.

2008-12-10, 19:26
Svar #29

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Tack Torsten för korrigeringen. Kom att tänka på det i efterhand att det naturligtvis kan varit många fler genom åren än just Gillingstam som kan ha antecknat i den gamla arkivhandlingen, och jag ber om ursäkt för min framfusighet att anklaga honom så... Intressant ändå att han anser den inte heller var av Almquists hand.
 
Jag har också en bild på den sidan, men du fick in det bättre än mina suddiga små exempel.  Kan väl bara tillägga att i min första bild finns ju även Per Månsson Utters hustrus släktträd, där blyertsstrecket med texten gift pekar emot, men jag ansåg att det kanske räckte med hans eget i den här tråden...

2008-12-15, 16:36
Svar #30

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Tack för inläggen, för det klargör en del. Det är inget påhopp från min sida angående Hans Gillingstam. Av en förfågan till honom personligen, så kunde han inte klargöra uppgifterna, därför uppkom min frågeställning.  
 
Leif Persson, jag tackar för alla upplysningar kring Måns Pedersson. Som vi vet finns flera med samma namn, men den som kallas Måns Ålänning Pedersson i kansliet, omplacerades faktiskt till Kalmar. Sönerna Wasa var aldrig Guds bästa barn och utgjorde ständig oro för alla i dåtidens samhälle. Denne Måns Ålänning Pedersson var son till ålänningen Per Månsson d ä Utter, gift med Anna Eriksdotter af Björnhufvud i Eckerö och de bodde på Bastö i Finnströms socken på Åland.  
 
En obesvarad fråga är, vem denne skeppsgårdsskrivaren Måns Pederssons föräldrar verkligen var? Kan någon lösa denna gåta?

2008-12-17, 16:32
Svar #31

Utloggad Bo R Bylund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 62
  • Senast inloggad: 2010-02-04, 15:01
    • Visa profil
- Irene Christina Larsson, jag undrar var i från din uppgift  
kommer? Faluns grundande till stad, är en kruptiskt källa.  
Vilken är den riktiga?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna