ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Unge, von  (läst 1639 gånger)

2004-10-08, 14:31
läst 1639 gånger

Sven Aivert (Svena)

Fredrik Otto von Unge född 1766 död 1832 gift med  Abrahamina Abrahamsdotter- Hülphers född
1770 död 1800 dessa fick barnen  
Fredrik Abraham född 1793-11-11
 
Christina Hedvig född 1795-07-04
 
Otto Sebastian född 1797-08-15
Hur gick det för barnen blev de gifta och fick de några barn ?
Allt om barnen är av intresse då dessa är ättliga till släkten Hülphers svenska anfader genom Abrahamina.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2004-10-08, 21:41
Svar #1

Christina Norén-Svensson

Sven!  
 
Makarna Fredrik Otto o. Abrahamina hade ytterligare en son Carl, född 1799 och död s.å på Mölntorp i Säby (U). Detta känner Du kanske till? Abrahamina dog ganska precis ett år senare.
 
Sönerna Du frågar efter avled barnlösa. Christina Hedvig avled på Mölntorp i Säby (U) 1815-11-08  
lite drygt 20 år gammal. Jag vet inte om hon hunnit gifta sig och jag känner således inte heller till om hon hade barn.  
 
Fredrik Abraham f. 1793 var löjtnant och jägmästare. Gifte sig 1836-04-20 med Fredrika Margareta Strömvall och avled ett år senare 1837-06-21 på Öland.
 
Otto Sebastian (1797- 1849) var utbildad officer, men mest känd som reseskildrare och poet. Han var den yngste i syskonskaran Du nämner. Pga hans författarskap har jag mest information om honom av dessa tre syskonen. O.S. gick i Trivialskolan i Västerås och skrevs som fjortonåring, 1811 in som student i Uppsala. Rätt snart hamnade han i officersutbildning. Blev rustmästare vid livregementets grenadjärer och utnämndes 1816 till fänrik. Han befordrades till löjtnant 1823, men avgick på egen önskan ur aktiv tjänst med kaptens avsked 1826. Tydligt är att Otto Sebastian von Unge i högsta grad vantrivdes i officersyrket. Det framgår av några av hans dikter.  I början av 1830-talet finner man honom som medarbetare i VLT, som då var en nystartad tidning. (Västmanlands läns Tidning). Bidragen publicerades anonymt, varför det inte är så lätt att exakt säga vad han skrivit. Något år senare, 1832-08-15 gifte han sig i Ramnäs bruk, Ramnäs (U) med prostdottern Christina Elisabeth Wesström, f. 1793. Han avled barnlös på Westerqvarns egendom i Kolbäck (U) 1849-05-14.
 
Otto Sebastian är omskriven i ett kapitel Radikalen Otto Sebastian von Unge - en originell filosof på landsvägen (sid. 103- 108)  ur Carl Axel Westholms bok Författare i Västerås - från Petrus de Dacia til Bo Setterlind utg. 2002 i Västerås Kulturnämnds Skriftserie, nr.36. Även om Otto Sebastian aldrig var bosatt i Västerås, med undantag för några skolpojksår i början av 1800-talet, då han var inackorderad i sta?n, så var han senare både genom sin skriftställarverksamhet och sina släktband nära knuten till Västerås.
 
I von Unges böcker skildras den existerande lärdomsskolan med en djupt känd avsky. Han hävdar att skolagan är förråande och han vänder sig gång på gång och med stor häftighet både mot det spösystem som bibehållits, förmodligen från medeltiden, och mot skolundervisningens själlösa latinplugg med mekaniska utantilläxor . Likaså reagerade han med moralisk upprördhet över de offentliga kroppsbestraffningar, som ännu tillämpades. T.ex. blev han åsyna vittne till hur en tjuv fick spöstraff på Västerås torg.
 
Otto Sebastian var starkt påverkad av Rousseaus tankegångar. Som reseskildrare formulerade han sig temperamentsfullt och subjektivt. Som bildkonstnär framträdde han offentligt 1829,  samma år som han författardebuterade. På konstakademinens utställning i Sthlm visades då en oljemålning och fyra akvareller från hans resor i Dalarna och Västmanland.
 
Bildkonstintresset och tecknartalangen tycks han ha fått i arv från fadern Fredrik Otto, som var en ganska duktig karikatyrtecknare och även gjorde en och annan målning. Bl.a finns bevarat ett målat akvarellporträtt av den första hustru Abrahamina - Otto Sebastians mor.
 
Med hälsningar
Christina

2004-10-09, 07:33
Svar #2

Sven Aivert (Svena)

Hej Christina !
 
Tack för ditt svar det var värdefullt att få dessa uppgifter  då jag håller på och följer upp  
samtliga personer i mitt register över ättlingar  
till släkten Hülphers svenska anfader.
 
Med Vänliga Hälsningar  
Sven Aivert

2009-08-19, 18:39
Svar #3

Björn Eriksson

Hej!
Fredrik Otto von Unge f.1766-01-17 gifte sig först med Abrahamina Abrahamsdotter f.1770.
 
Paret fick sonen:
- Otto Sebastian f.1797
 
Abrahamina avled tidigt och Fredrik gifte om sig 30 mars 1802 i Ramnäs med Engel Margareta Schenström f.1777-10-24 Västerås.
Västerås Domkyrkoförsamling C:7: bild 51
 
Fick paret några barn?
 
Med vänlig hälsning
Björn

2009-08-20, 15:04
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jo, som följer:
 

2017-10-26, 13:17
Svar #5

Utloggad Claes Lindahl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2017-10-28, 14:24
    • Visa profil
Till Christina Nóren Svensson

Du gjorde ditt inlägg för många år sedan, men jag chansar. Jag letar efter mer information om Otto Sebastian von Unge (förutom hans egna skrifter). Har du något mer om denne person? Jag söker material till en bok som jag arbetar med där han är en person.

Hälsningar
Claes Lindahl

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna