ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tungelfelt  (läst 1067 gånger)

2012-12-15, 16:15
läst 1067 gånger

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Det är wäll eij allenast mycket widlyftigt utan och nästan ogiörligit för mig at upräkna, huru stort beswär, oro och bry för detta Frälse=Inspectoren Jöns Aschre och des hustru Anna Maria Tungelfelt tid efter annan nu på 15:de åhret mig förorsakat med sit mycket förargeliga och swåra lefwernes förhållande; ... som der uti består, At sedan de eij allenast förr min tid utan och sedan mehrendels stadigt med hwar andra lefwat, uti osämia, haat, wrede och bitterhet, och iag på intet sätt kunnat förmå them till en för the högstnödig bättring och christelig sammanlefnad uti deras Ächtenskap, blefwo de båda förr min tid nembl:n åhr 1724, så wäll som och sedan mit anträde till detta Pastoratet, nembl:n åhr 1726 uppå mit angifwande kallade och instämde för Högwyrdiga domb=Capitlet i Lund, då de fuller bägge gångar sig skriftel:n förbundit framdeles med hwar andra at lefwa uti christelig sämia och enighet, såsom af närlagde afskrift under Lit: A kan intagas: Men såsom berörde förlikning dem emellan eij länge stod fast, efter de eij lång tid derefter begynte på sit förra elaka lefwerne, så lät iag efter Wällbem:te Maxime Venerandi Consistorii skriftel:a Befallning igenom Wederbörande Crono=Betiente åthskilliga resor angifna saken för Werldzlig Rätt, hwarest de, när ingen liknelse till någon bättring hos dem förmärktes, utan de stadigt framhärdade uti sin onsko, illskefulla och slemma lefwerne, om sider, nembl:a åhr 1736, blefwo på et åhrs tid från hwar andra skilde till omgänge, säng, bord och hemwist, såsom af bilagde afskrift under Lit: B: sees kan:
Efter detta åhrets förlopp blefwo de Wäll mot slutet af Octobris Månat 1737 med hwar andra åter förente och förlikte, med försäkran, at dem emellan eij skulle blifwa ell:r förspörjas någon widare split och oenighet; Men denna förlikning, som wäll någon tid i början syntes skola blifwa beständig, warade dock eij längre än till föliande åhret, då man in Martio 1738 beklagel:n måtte förnimma, at de eij allenast åter begynt på sit förra swåra lefwerne, utan och at hans hustru Tungelfelt war sin man Aschre förlupen, och då man omsider fick höra henne wara kommen till Malmö, hwarest hon hade antagit tienst hos Italiennaren Wanino, sökte wäll Inspectoren henne först uti Malmö, i tanka, at förmå henne till at fölia sig hem, at de såsom Christelige Äkta folk måtte bo och lefwa tillsamman; men såsom hon Tungelfelt hwarken då eller sedan, då hon uppå sin mans reqvisition war blefwen kallat och instämd för Högwyrdige domb=Capitlet i Lund, och saken der d 12 Juli samma åhr war under wederbörlig ransakning och förhör, eij wille låta öfwertala sig at flyttia till sin man igen, och med honom lefwa uti en rätt Christelig kärlek tillsamman, så blefwo desse Äkta folk derifrån förwiste till wederbörligit werldzligit forum, såsom af beifogade Afskrift under Lit: C sees kan: Men här uppå hände, at när Aschre några dagar der efter wandrade från Lund hemföre, kom hans hustru åkandes från Malmö, och träffade honom in emot Wästra Wramb på Landzwägen, hwarest de med hwarandra blefwo förlikte och förente at bo och blifwa tillsamman, hwarpå de bägge sedan kommo till mig, ...
...
Men iag måste nu som tillförne med största hiertans sorg och grämelse beklaga, at med denna senare förlikningen gådt såsom med alla de förra; ty kort förr nästledne Michaelis tid blef mig eij allenast af andra uti nästledne Augusti månad åter är ifrån honom afweken, och som man sedan förspordt, begiftwit sig till Malmö; ...
...
 
Wästra Wramb d 9 Octobr: 1739./.
 
Allerödmiukaste tienare
Nicolaus Robelius
 
Källa: Domkapitlet i Lund FIIf:64 (1738-1739) Bild 1630 (AID: v234822.b1630)
 
Se även: Domkapitlet i Lund FIIf:65 (1740-1741) Bild 30 (AID: v234823.b30); Bild 190 (AID: v234823.b190)
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Kvm 2012-12-15 16:42)

2012-12-15, 19:41
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Detta var intressanta uppgifter, och gav mig ett förslag på föräldrar till Rebecka Aschre (född ca. 1720, död 1799 i Härslöv), gift 1748 i Härslöv med klockaren därstädes, Olof Ludvig B?ttner (1720-1770). De får nämligen en son 1751, som döps till Jöns Michael.
 
Jöns måste utan tvekan vara identisk med inspektorn Jöns Aschre hos grevinnan Piper på Sturefors säteri i Vist socken, Östergötland. I mantalslängden för Vist socken 1717 återfinns han där (utan hustru angiven, men längden verkar bara uppta säteriets tjänstefolk utan hustrur), och i 1718 års mtl. med hustru. I mtl. 1721 bor Jöns med hustrun på bostället Byrstorp under säteriet, och har gemensamt med befallningsmannen Zacharias Pijlstrand anmärkningen ...afträde ifrån sine boställen... d: 15 nästkommande Martij 1721. I 1722 års mtl. har mycket riktigt både inspektorn och befallningsmannen ersatts av inspektor Kihlman och befallningsman Kiernström.
 
Tyvärr hittar jag inga barn till paret i Vist socken 1715-1723, inte i Västra Vram eller Östra Vram heller. Om nu Rebecka var deras dotter kanske hon föddes i någon annan socken 1721-24.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-12-15, 20:05
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Det blev tydligen några barn, trots parets förargeliga och svåra leverne:
 
Anna Maria, f. ca. 1722, begr. 1723 2/12 i Västra Vram.
Niklas, f. 1725 24/9 i Västra Vram.
Johannes, f. 1729 5/2 i Västra Vram, död därst. 8/4 s. å.
Johannes, dpt. 1730 15/5 i Västra Vram, död därst. 1739 20/6.
 
Jöns Aschre kallas hela tiden inspektor, förutom när sonen Johannes dör 1729 då han kallas inspektor och gästgivare.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-01-08, 18:23
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Man finner följande anteckningar om paret Aschre-Tungelfelt i Lunds domkapitels protokoll 1738:
Consistorii ecclesiastici protokoll 1738 20/6, §. 5, Domkapitlets i Lund arkiv, vol. AI:15, s. 220f.
För thetta Inspectoren Jöns Aschre uti Wäst: Wramb andrager, hurusom thes hustru Anna Maria Tungelfelt, som åhr 1736 för sin elacka sammanlefnad blifwit ifrån honom skild till säng och säte på ett åhrs tid, men han innan thenna tiden war förfluten, uppå thes trägna böner och anhållan henne åter emottagit och älskat som en Christen maka ägnar och anstår, nu d: 13 sidstl:ne Martii, sedan hon medelst sitt liderl:a och ogudacktiga lefwerne försatt och förslösat all mannens egendomb, honom owettande ifrån hus, Barn och hemwist afwikit, och sig i tienst hos Italiennaren Wanino uti Malmö begifwit; wiljandes eij låta förmå sig at widare flyttja till sin man och lefwa med honom uti een äckta kiärlek tillsamman, ehuru han warit hos henne och uti wittnens närwaro henne therom budit, utan utlåter sig eij wilja wetta mehr utaf honom at säga eller wistas hos honom med mera; förthenskull begiär bem:te Inspector, at thenna thess hustru måtte blifwa inkallat för dombCapitlet härstädes, och therstädes honom till laga swarsmåhl i förromr:de måhl. Rs. Thenna hustru Anna Maria Tungelfelt inkallas till d:n 12 nästkommande Julii.
Ärendet tas åter upp den 12 juli 1738 (ärende nr. 14), och hänvisas samma dag till världslig rätt.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2018-07-30, 20:28
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"d. 19 Jubii A:o 1718
/.../Protonotarien Plaan berättade at sedan Capitainens [Anders] Tungelfelts sak warit före har han skaffat sig Capitainens af Gardie Fegesachs och Kyrkioherdens i S:t Maria attest at han för sit begångne duel wid Bender där suttit uti arest 6 weckor inan han sig begifwit utur aresten hwilcka 6 weckor han nu förmenar böra räknas, då hans 3 års tid är ute, som han bör plichta uti fängelse. Men Kongl. Maj:ts Råd kunde icke här til samtycka, utan bör han sitta til d 1 Augusti då hans tid blir ute, skolandes han då slippa utur aresten /.../"


Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1718:1 (1718-1719) Bild 1310 / sid 122 (AID: v655180.b1310.s122, NAD: SE/RA/1311)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Tungelfelt_nr_1155

2020-02-20, 19:30
Svar #5

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

År 1715:
"/.../ och bewistade således 1710 Åhrs Campagne i Skåne samt Slaget wid Helsingborg, Till att wisa widare min Trohet för Eders Kongl. May:tt sålde iag all den ringa ... mig öfrig war och begaf mig genom Tyskland, Ungern och Turkiet till Bender, ... och derifrån till Eders KJongl: May:tt til Demotica, men måste för en förelupen duel med Hr ÖfwerstLieutenanten [Carl Magnus*] Delawal begifwa mig därifrån, wandrade således till Constantinopel så öfwer hafwer til Engeland och ... sistånne hit till Fädernes landet igen, och iag friuilligt mig begifwit i den uti Turkiet öfwer mig dömde Arresten.
AllerNådigste Konung mine i Eders Kongl: May:ttz tienst tilbrakte Åhr undfångne 21 blessurer, och anwände yttersta penning, skattar iag giärna för en glädie och förmåhn, men är dock der igenom i et uselt och helt utblåttat tillstånd försatt, så att mig och det aldra nödigaste nu will fehla, och som på 10 åhrs tid aldrig mera än 3 åhrs gage bekomit, altså anhåller här med underdånigast Eders Kongl. May:tt på min innestående löhn med några Månaders gage till mit usla Lifz uppehelle hugna täckes, som intet högre i werden önskar än med min yttersta blodzdroppe kunna betyga det iag är
Eders Kongl: May:tz
Aldra underdånigste troplicktigste undersåte
And: Tungelfelt"


https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065993_00368
Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/79 (1715)


* Carl Magnus de Laval - se: http://runeberg.org/karolikrig/12/0470.html


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna