ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tilas  (läst 1207 gånger)

2004-05-25, 08:54
läst 1207 gånger

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om Olof Tilas blev adlad av konungen år 1719 den 15 juni och fick sköldebrev men huset brann och fanns där sköldebrev brann. Hans son Daniel hade gjort ett nytt vapensköld.....det är fråga: varför?
Olof Tilas förra vapensköld ska se ut? Samma vapensköld?
vänlig hälsning
Anders Höijer

2004-05-25, 09:05
Svar #1

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej igen.
 
Där Husby-Långhundra by...Där fanns Tilasgården som de familjen Tilas bodde förra under 1750-talet. Förra Husby kunggården blir Tilasgården men det är ett vackert hus med gården. Jag har tagit foto på Tilasgården.

2004-05-25, 18:06
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej, Anders!
Är du själv ättling till ätten Tilas? Själv härstammar jag i rakt nedstigande led från Olof Tilas syster Margareta Tilas. Syskonens gemensamma föräldrar var Daniel Tilas och Helena Norlind.
 
I Gustaf Elgenstiernas välkända verk Den introducerade svenska adelns ättartavlor VIII står på sidan 304 att Hans [Olof Tilas, adlad Tilas] sköldebrev gick förlorat i den brand, som övergick Norrmalm i Stockholm den 8 juni 1751, varför hans söner året därpå fingo ett nytt sådant, då sköldhållare i stället för lövverk sattes kring vapnet.
 
Min förfader bergmästare och bergsråd Detlof Heijke, adlad Heijkenskjöld var kusin med Olofs son riksheraldiker Daniel Tilas, upphöjd till friherre den 2 juli 1766 med namnet Tilas. Eftersom Daniel blev friherre måste även ett friherrligt vapen finnas. Vapnet finns på samma sida i Elgenstierna.
 
M.V.H.
Ralf

2004-05-25, 23:11
Svar #3

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej, Rolf!
Nej jag är inte ättling till ätten Tilas, utan jag har forskat om den adl. ätten Tilas och har skrivit om Olof Tilas och hans familj som bodde där Husbygården blir Tilasgården fanns fortsättning kvar ännu. Jag är uppväxt i Husby-Långhundra-området.
Ja jag vet om friherre Daniel....
Har du forskat om din förfader? Kul för dig men det är spännande för att Olof Tilas är din släkt.
vänliga hälsning
Anders Höijer

2004-05-26, 10:08
Svar #4

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej Rolf!
Daniel blev friherre som har gjort sin egen friherrligt vapen....ja han var riksheraldiker själv.
vänlig hälsning
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna