ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-22  (läst 3377 gånger)

2006-02-17, 14:03
läst 3377 gånger

Lars Eriksson

Benny och Leif
 
Tack för era kommentarer.
Bra att jag inte genast måste förkasta Kerstin Tersmeden. Det kanske dyker upp mer info om henne förr eller senare.
Uppgifterna om Hoyer, Wulff, Geseke osv stämmer med de jag redan har.
MVH
Lars

2006-02-17, 17:20
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Enligt E. Alfred Janssons bok Den förste Tersmeden. Ett 300-års minne (Stockholm 1941), s. 81-83 hade arrendatorn på Larsbo bruk, Söderbärke sn, Herman zur Schmieden (Thor Smeden) med sin hustru Catharina Kleen 11 barn.  
Som yngst av dessa 11 barn nämns:
Christina Tersmeden, f 1659 på Larsbo, g 29/8 1680 i Söderbärke med Mathias Hammarbek, bruksförvaltare vid Högbo bruk, Gästrikland, 1680 och sedan vid Nisshyttan i Säter, Dalarna, 1691-1695.
 
Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, redovisar bara det eller de barn till oadliga agnatiska förfäder varifrån den/de adlade grenen/grenarna härstammar. Det är förklaringen till att det i detta fall endast omnämns en son Reinhold fast stamfadern Herman tydligen hade åtminstone 11 barn.

2006-02-17, 17:36
Svar #2

Lars Eriksson

Tack Torsten!
Det glädjer mig att veta att Christina (Kerstin) Tersmeden faktiskt tycks ha existerat. Att hennes mor ska ha varit Catharina Kleen (eller Klein) stämmer också med vad jag tidigare hade. Tycks finnas en hel de skrivet om Tersmeden och relaterade släkter; tyvärr kan jag inte komma åt dessa böcker utomlands (det får bli semesterläsning någon gång).
MVH
Lars

2006-02-17, 18:00
Svar #3

Eva Leksell

I Ny svensk släktbok av K A Leijonhufvud står om en Kristina Katarina Tersmeden att hon var dotter till Herman Tersmeden och Katarina Klein, född i Södermanland, död 1697 15/2 (48 år). Gift på 1660-talet med Jakob Kristiansson Robsahm, bruksägare, född omkring 1646, död 1716 på Bofors, Karlskoga. Alltså en annan dotter i äktenskapet.

2006-02-18, 10:37
Svar #4

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Leif Persson - fredag den 17 febr 2006 kl. 12.14: skriver:
 
Enligt Rune Kjellander....den Geseke (1493-1535) som var utomäktenskaplig dotter till hertig Fredrik av Oldenburg (senare Fredrik I av Danmark).
 
Hvilken kilde kan Kjellander ha hatt for dette ?
 
Mvh.
 
knut f

2006-02-18, 12:03
Svar #5

Leif Persson

Hej Knut!
Jag vet att du frågat det tidigare och jag har inte riktigt fått tag i den källan ännu. Jag vet bara att hans forskning i danska och tyska arkiv samt litteratur- och källhänvisningen i boken är ganska omfattande och att Kjellander har arbetat för svenskt biografiskt lexikon (SBL). Möjligen är det en uppgift som förekommer i någon litteratur eller så är det någon historisk källuppgift som det kommer ifrån. Hertigens första erkända naturliga dotter Catharina (Herman Hoyers tidigare hustru och Gesekes moster) är väl mer känd, men det finns visst även uppgifter på att han hade två.

2006-02-18, 14:04
Svar #6

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei Leif.

Det jeg vet er at Geseke er nevnt som FredrikI.s datter her:

(1) Zeitschrift der Gesellschaft für schleswig-holsteinsche Geschichte LXI, 1933, s.110-190.

(2) Knud Gether: Middelalderfamilier i Flensborg og Nordfrisland og deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge, bd.I-II (1987).

Gudrun Wallengren i Köbenhavn har tatt seg bryet med å sjekke at det stemmer.

Hun er også nevnt her:

Stoyan, Herbert
Adel-Digital WW-Person auf CD, 8. erweiterte Auflage 2005

ISBN: 3-7686-2513-3

http://www.bsz-bw.de/rekla/show.php?mode=source&eid=IFB_99-B09_318

Så det finnes altså mange oversiktsverk som bekrefter Gesekes herkomst, men jeg primærkilden mangler.

Mvh. knut f

2006-02-18, 14:25
Svar #7

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
I Genealogisk-Historiske-Tabeller over De Nordiske Rigers Kongeslægter
            bliver Catarine og Geseke også nævnt som børn af Frederik I.
            Bogen er skrevet af J.P.P.Køningsfeldt, og udgivet i Kbh. i 1856.
 
knut f

2006-02-18, 17:52
Svar #8

Lars Eriksson

Hej!
Det här är intressant. Ville bara tipsa om att mycket av det jag noterat om ättlingar och anfäder till Kung Fredrik I och Geseke har jag hittat på följande hemsida:
 
http://koti.phnet.fi/ossian/montell.htm#index
 
Den är fantasieggande och rolig att titta på; skulle vara än mer så om man kunde finska, men den innehåller en hel del info på svenska också, och andra lätthanterligare språk. Om dess tillförlitlighet har jag ingen uppfattning.
På denna hemsida har jag bl.a. hittat de allra äldsta av Fredriks (och mina?) förmodade förfäder, nämligen Wanko, Furste av Plock (f. c:a 1293 - d. 1336) och hans hustru Elsbieta av Litauen (d. 1364).
Någon som är bekant med dem eller vet var furstendömet Plock kan ha legat?
MVH
Lars

2006-02-18, 17:52
Svar #9

Leif Persson

Visst är det bra att fler kontrollerar källorna ang. Geseke, Knut. Königsfeldt har jag läst om någonstans att han verkar vara pålitlig.

2006-02-18, 18:05
Svar #10

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Torsten kan säkert gå in och ev svara på källvärdet av  ovanstående källor ? eller ev  vad dessa sidor bygger på för källor.

2006-02-18, 18:14
Svar #11

Lars Eriksson

Ja, det finns ju ännu mer på nätet än vad man riktigt kan tro: Nu hittade jag svar på min egen fråga om Wanko, Furste av Plock.
 
1313-1336: WENCESLAUS (Waclaw Wanko)
Born in c. 1293. Father: Duke Boleslaus II of Mazovia. Mother: Princess Kunigunda of Bohemia.
Married in 1320 Elizabeth of Lithuania.
He was never crowned.
Issue of marriage: BOLESLAUS III (*c. 1325,?1351); Anna.
Died in 1336. Buried in Plock Cathedral.
 
Plock ligger i Polen

2006-02-18, 18:31
Svar #12

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Lars,
 
Men hemsidor utan källhänvisning är ju inte mycket värd ( som du själv vet ) även om dom skulle visa sig riktiga, eftersom källor / källhänvisningar saknas.
 
Finns   vissa  personer här som i sina källor kan ange Internet som källa, utan att ange webadress till aktuell sida eller källa som uppgiften bygger på,  och som tycker att släktforskning / genealogi ska bygga lika mycket på muntliga källor som vandrat hundratals år från öra till öra liksom dito   släktforskare  från tidigt 1700- tal som gjorde det mesta för att förgylla sina antavlor.
 
Nu syftar jag inte på dig Lars, eftersom jag vet att du bara gav ett ex och söker källor ( samtida ) till den / dom du söker data om.

2006-02-18, 20:00
Svar #13

Lars Eriksson

Benny
 
Visst! Jag är en boren skeptiker i allmänhet och vet vad källkritik är eftersom jag en gång i tiden studerade historia vid universitetet.
När jag nu, t.ex., under den senaste timmen eller två surfat vidare på nätet bland Furst Wankos av Plock förfäder (en massa polska prinsar och kungar) har jag naturligtvis slutligen kommit fram till att även jag är ättling i rakt nedstigande led till gamle vikingen i österled, Rurik, Prins av Kiev, Kung av Novgorod och Ladoga och grundare av Ryssland. Erik Segersäll och Sven Tveskägg delar jag ett par förfäder med (Mizsko I av Polen och Dobrawa av Böhmen). Jag tänker inte genast ta med detta i min officiella meritförteckning.
MVH
Lars

2006-02-18, 20:27
Svar #14

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Lars,
 
Jag började mina släktforskar dagar med en antavla via e-mail som jag genast gav mig ut på nätet för att skaffa info om, och givetvis hittade jag uppgifter,  tyvärr av olika födelseår / dödsår familjemedlemmar m.m.......de var då man började inse att SANNINGEN inte finns out there även om den är lockande och lätt.
 
Visst finns det sanningar och helt äkta släktträd ute på nätet, men utan källor / källhänvisningar har det inte mycket värde.
 
Visst är även spekulationer och rena gissningar om vissa släktförhållanden  tillåtna, men då ska man även uppge att inga källor - nutida eller samtida stöder eller verifierar sina egna spekulationer.
 
Nu är detta EJ någon kritik mot dom släktingar som jag fått ärva viss data ( om medeltida anfäder ) av, för den har i stort sett stämt till 100 %    med dom uppgifter jag kunnat verifiera via ÄSF, SBL, Riddarhusets Stamtavlor, Släkt och Hävd, m m rörande medeltid...även om dom givetvis inte är felfria.
 
Men nu hamna vi en bit från Tersmeden, så den fortsatta diskussionen får väl överlåtas till dennna släkt.

2006-02-19, 09:31
Svar #15

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei igjen.
 
På denne hjemmesiden
http://koti.phnet.fi/ossian/montell.htm#index  
finner jeg denne:
 
Puoliso: abt. 1535 Husum Marie (Marike) Knutzen , s. n.1515 Husum, k. 19.9. 1560 Odense. Hennes mor var uä dotter till konung Frederik I av Danmark. Jämför SoH 1983:3-4 s. 146, not 5. (Palme 11253).
Vanhemmat (Taulusta 57).
 
Er det noen som vet hva det her refereres til ?
 
knut f

2006-02-19, 10:16
Svar #16

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
SoH 1983:3-4 s. 146, not 5. finns ej. SoH 1983:3-4 börjar på sid 433.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2006-02-19, 10:26
Svar #17

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei Olle.
 
Hva menes med SoH osv. ?
 
Fra Ossian Mesterton, eieren av hjemmesiden har jeg nå fått oppgitt denne referansen:
 
Lindwall Bo: Olof Palmes antavla. Svenska antavlor. Band II, häfte 2. Göteborg 1985
 
Er det noen som kan hjelpe med et oppslag for å finne Lindwalls kildehenvisning ?
 
knut f

2006-02-19, 13:23
Svar #18

Leif Persson

SoH är en tidskrift från Genealogiska föreningen som heter Släkt och Hävd, se http://www.genealogi.net/soh/soh.htm

2006-02-19, 23:56
Svar #19

Lars Eriksson

Det kan möjligen intressera forskare kring Tersmeden, liksom många andra, att man på Internet - och utan större ansträngning! - kan hitta Tersmedens (och därför en gren av mina egna) förfäder ända tillbaka till en av de sista romerska kejsarna, Teodosius I den Store (347-395)och till Erik Segersäll (d. 994-95) och Sigrid Storråda (bara som ett par exempel).

2006-02-20, 03:34
Svar #20

Utloggad Ulf Sawert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1065
  • Senast inloggad: 2013-05-18, 19:37
    • Visa profil
    • ulf-sawert.tripod.com
Hej alla Tersmedenforskare! Är det någon av er som kan bekräfta mina misstankar att Reinhold Termedens (1655-1698) fru: Christina Börstelia, var en Bure-ättling? . De gifte sig 1682 och fick 13 barn.
 
Vänligen: Ulf.

2006-02-20, 19:46
Svar #21

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Fra Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig har jeg fått følgende:

-----------
I Schleswig-Holsteinisches Lexikon bind 3 side 154 nævnes det, at Hermann Hoyer var gift 1. gang med Catharina, datter af Frederik I. Hans 2. kone var Maria Canuta (mor til Caspar Hoyer) var måske barn af en anden af Frederiks I`s døtre uden for ægteskab. Mere præcist svar gives ikke.
I Schleswig-Holsteinisches Lexikon bind 7 side 70 nævnes det, at Geseke var uægte datter af Frederik I, og gift med Hans Knudsen.
I Geschcichte Husums, 2003 er der omtalt en Hans Knutzen på side 40-41 og 52. Der nævnes ikke noget om hans ægteskaber, men måske er han den eftersøgte peson.

Med venlig hilsen

Jesper Bolund Nielsen
Dansk Centralbibliotek for Sydslesvig e.V.
-------

Dette skal visst ikke være enkelt !
; o} knut f

2006-02-20, 22:17
Svar #22

Leif Persson

Tack för dessa hänvisningar iallafall, Knut! Det är tveksamt om det är påhittat allting, jag har svårt att tro att det inte stämmer om att Frederiks hade en andra uä dotter som hette Geseke, då så många verkar ha den uppgiften. (Fast å andra sidan ser vi ju i Burediskussionen hur det kan bli...) Men Caspar Hoyer var ju en högt ansedd ståhållare i Eiderstedt, kanske pga sitt ursprung eller uppväxt hos livläkaren Hamsfort (?), men troligen ännu mer pga sin insats där.

2006-02-20, 23:44
Svar #23

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei igjen.

Man får litt følelsen av å jage spøkelser her, alle synes å henvise til hverandre.

Hvordan kommer man i kontakt med Kjellander ? Han må vel antas å ha sjekket kildene i saken ?

Dessuten bør vel Tersmeden-slekten sitte på info?

Jeg fortsetter med å forsøke å finne kilder i Husum.

; o} knut f

2006-02-21, 11:48
Svar #24

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Her stiger mystikke ! Jeg fikk nettopp inn denne her:
 
------
 
Hej,
Det är alldeles riktigt att någon Släkt och Hävd 1983:3-4 sidan 146 inte existerar, den tidningen börjar på sidan 433.  
Tyvärr finns inte någon Marike/Marie Knutzen i generalregistret till Släkt och Hävd, det måste vara något missförstånd.
Mvh
Genealogiska Föreningen
 
------
 
knut f

2006-02-21, 12:54
Svar #25

Leif Persson

Det stämmer bra det, knut... Marike Knutzen nämns inte i SoH (däremot ätten Hoyer samt Herman, Caspar och Anna Ovena mfl.), det är dessutom helt fel årtal då det ska vara från Ulf Bergggrens artikel Min väg till Karl den Store i SoH 1984:3-4 sid 145-146. Där ser man vad hemsidor kan ställa till...  Varde ljus!
 
Han skriver även där att han kontaktade förlaget där Brenners första del om Gormättlingar gavs ut, för att kolla om det stämde med härstamningen från Fredrik I och fick till svar därifrån att det fanns över 20 källor som bekräftar det förhållandet. Så kontakta Ulf B och hör vidare med honom, eller om han kanske läser det här också..?

2006-02-21, 15:20
Svar #26

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei Leif.
 
Takk skal du ha, her ser vi endelig ut til å være ved målet.
 
Jeg for min del har ikke behov for å sjekke at det Ulf B. allerede HAR sjekket virkelig er riktig.
 
Nå føler jeg meg riktig kongelig !
 
knut f

2006-02-21, 22:03
Svar #27

Lars Eriksson

Hej Leif och Knut
 
Era senaste inlägg (i kombination) förvirrar mig.
Knut säger att det finns ingen Marie Knutzen registrerad i Släkt och Hävd, som om vi därmed kan glömma henne som länk till Kung Fredrik I. Leif håller med, men skriver sedan att det finns över 20 källor som bekräftar det förhållandet. Vilket förhållande??? Slutligen klämmer Knut i med att han nu känner sig riktigt kunglig. Jag kanske fattar långsamt men skulle någon av er, eller bägge två, kunna förklara för mig vad ni egentligen menar. Anser ni att Caspar Hoyer (och därmed Herman Tersmeden) är ättling till Fredrik I, eller INTE?
MVH
Lars

2006-02-21, 22:26
Svar #28

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Hei Lars.
 
Du har tatt poenget, men les gjerne Leifs siste innlegg en gang til.  
 
Det gikk dessuten skitt i OS for Norge, så ikke ta fra oss Fredrik I. også.
 
knut f

2006-02-22, 10:42
Svar #29

Leif Persson

Ett litet förtydligande kanske är på sin plats... Marike Knutzen nämns inte i SoH, men jag kollade igen och då nämns hon istället som Maria Canuta (även i registret), dotterdotter till Fredrik I och gift i med Herman Hoyer i hans andra äktenskap. Och det är alltså det förhållandet som det finns 20 källor på tydligen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna