ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Teet  (läst 5796 gånger)

1999-04-15, 16:13
läst 5796 gånger

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Kyrkoherden Sven Olai Djupzelius i Grundsunda gifte 1658 om sig med Margareta Teet och fick bl a dottern Katarina 1664. Margareta skall ha varit född 1628, vilket stämmer in på en dotter till häradshövding Henrik Teet i Falun. Dennes dotter tycks emellertid ha gift sig med borgmästare Bengt Hansson i Falun. Henriks bror, Ivar Mårtensson Teet, i Sundsvall har också en dotter Margareta, dock med annat födelseår. Hon uppges i någon källa vara gift med kyrkoherden Ericus Olai Plantin i Umeå. Denne dog 1688, varför Margareta II inte var änka om det var hon som gifte om sig med Djupzelius. Är det någon som vet hur det ligger till?

1999-04-15, 23:42
Svar #1

Utloggad Annika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 251
  • Senast inloggad: 2017-11-24, 19:34
    • Visa profil
    • www.lindqvists.net
Hej Bertil!
Skulle det inte kunna vara så att Margareta först var gift med Djupzelius som dog 1678 och därefter gifte om sig med Plantin som dog 1688?

1999-04-16, 16:45
Svar #2

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Jovisst!
Jag hade en notering som ledde tanken fel, men så är det naturligtvis.  
Margareta och Djupzelius gifte sig 1658 (mannens andra gifte) och fick barnen Kristina och Katarina f 1664. Efter mannens död 1678 gifte hon om sig med Plantin.  
Så då är Margareta alltså Ivar Teets dotter.
Tack för hjälpen!

1999-04-16, 21:03
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
I Umeå stads dombok 1693 omnämns Margareta Teet, Erik Plantins änka och Olaus Plantins styvmoder, med patronymikonet Ivarsdotter.

1999-06-19, 12:23
Svar #4

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej
Finns det något dokumenterat om perioden mellan Henning Tait/Teet och Håkan Jönsson Teit?  
 
Enligt Elgenstierna kom Henning till Sverige omkring 1250, och i samma källa står det att läsa att Håkan Jönsson Teit f ca 1440.
 
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

1999-10-19, 23:14
Svar #5

Utloggad Ronny Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 10:37
    • Visa profil
    • Ronnys hemsida
Hej  
Jag undrar om någon vet var uppgiften om att
Ivar Mårtensson Teet och Henrik Mårtensson Teet
var bröder ursprungligen kommer ifrån?
Finns det någon som har mer uppgifter om denna familj?

1999-10-20, 22:51
Svar #6

Ingvar Sahlin

Hej Ronny och Jonny!
 
Bröderna Henrik och Ivar Teet kommer från Tetom, Pärnå i Finland. Deras far var länsman i Pärnå, Mårten Larsson Teit. Han var gift 2 ggr. 1:a frun var Anna Bertilsdotter och sedan gifte han om sig med okänd maka. Det finns en halvbror Mats Teit, som stannade i Finland medan de två bröderna for till Sverige. Jag tolkar det som att när fadern gifte om sig stack de äldre grabbarna. Kvar i Finland blev halvbrodern, som tog över släktgården. Det finns även en annan version att Anna Bertilsdotter var mor till Mats, men då stämmer inte åldern på pojkarna.
 
Till Jonny kan jag tyvärr bara säga att jag inte funnit någon dokumentation. I Finland finns det en familj Creutz med ett adelsvapen som bär ett diagonalställt (s.k. Andreas-) kors, som man vill hänföra till släktskap med skottar. Brita Larsdotter Creutz är farfars mor till bröderna Henrik och Ivar Teet.
 
Det finns mer av familjen Teet/Teit i mitt stora släktträd se homepage URL: http://come.to/sahlin
 
Med vänlig hälsning Ingvar

1999-10-23, 09:04
Svar #7

Utloggad Ronny Norberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2022-10-31, 10:37
    • Visa profil
    • Ronnys hemsida
Jag kanske formulerade frågan lite dåligt.
Det jag skulle vilja veta var i vilka brev  
eller domböcker som det bekräftas att Henrik
och Ivar var bröder?

1999-10-23, 17:56
Svar #8

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej, Ingvar
 
Tack för uppgifterna!  
Kommer att besöka din sida.
 
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

1999-11-01, 18:56
Svar #9

Utloggad Johnny Nyberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2023-07-25, 15:43
    • Visa profil
Hej
Enligt boken  - Pärnå sockens historia 1, av Kurt Antell, så finns det bl a följande Teitar:
 
Kyrkoherde Johannes Martini (Hans Mårtensson) Teit. Han levde i mars 1626.
 
Magister Mårten Mattsson Teit. Han dog 1644.
Det var på inrådan av biskop Mårten Skytte, som gjorde att han begav sig till Tyskland, för att studera till magister.
 
Kyrkoherde, omkring år 1550,  Anders Laurenti (Anders Larsson) Teit, son till hövidsmannen Lars Mattsson Teit.  
Denne Lars väl gift 3 ggr, därför undrar jag vem var Anders mor?
 
Får inte till det, vilka som är föräldrar?
 
Med vänlig hälsning
Johnny Nyberg

1999-12-19, 14:42
Svar #10

Utloggad Bertil G Johnson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2023-06-05, 13:55
    • Visa profil
    • www.jip.se
Johnny!
 
Magister Mårten Mattsson Teit måste ha varit son till mönsterskrivare Matts Mårtensson Teit, + 1613 (son till Mårten Teit).  
Hans Mårtensson är det värre med. Jag har ingen uppgift om någon son Hans till Mårten Teit. Men tiden stämmer.  
Anders Larsson var son till Lars Mattsson Teit i första giftet med Karin Eriksdotter.

2000-04-18, 16:03
Svar #11

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Hallå där, Ingvar!
 
Har kommit in på spåret Teet, via Margareta, född 1628, gift med Bengt Hansson i Falun. Jag går steg för steg igenom Elgenstierna och jämför med dina uppgifter. Konstaterar då en del skillnader som gör mig något förvirrad.
 
(1) Enligt Elgenstierna är Henrik Mårtensson Teet son till Mårten Larsson Teits andra hustru NN, vilket framgår av siffran 2 framför i tabell 1 på sid 217. Men du anger att Anna Bertilsdotter är hans mor.  
(2) Samma sak med pappa Mårten. Framför hans namn i tabell 1 står en tvåa vilket betyder att han är son till faderns andra hustru. Dvs Margareta Hansdotter, inte Persdotter.
(3) Du anger födelseår för Henrik Mårtensson Teet. I Elgenstierna kan jag inte finna något.  
(4) Du tillägger namnet Creutz för Britta Larsdotter och Lars Matsson. Men det namnet är väl ändå inte dokumenterat för någon före Erengisle Larsson?
 
Är det jag som läser fel i Elgenstierna, eller du som har forskat vidare och djupare, eller senare forskningslitteratur som jag har missat? Det undrar Hans F Ericsson.

2000-05-08, 16:33
Svar #12

Ingvar Sahlin

Hej Hans!
Det finns utredningar om Teet i flera källor bland annat från Finland. Tidigaste inläggen i denna diskussion finner du i Rötter #1532 ang Teet den 28 januari 1998 och #2602 ang Teet den 18 dec 1998. Lättast är att att utnyttja sökfunktionen till vänster i grön ruta.
 
Med vänlig hälsning
Ingvar

2002-02-16, 12:14
Svar #13

John-Erik Johansson

Hej!
Vet någon om Kyrkoherde Anders Laurenti Teit, son till hövidsmannen Lars Mattsson Teit har något samband med en Johannes Laurentii, Kyrkoherde i Nora (död i början av 1600). Denne Johannes ättlingar blir sedan ingifta i släkten Rudebeck.
Eller är Laurenti en vanlig omskrivning av Larsson ?
Hälsningar
John-Erik Johansson

2002-02-16, 23:42
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Laurentii betyder Larsson.

2002-02-19, 22:41
Svar #15

John-Erik Johansson

Hej Anders
Tack för hjälpen !
/John-Erik

2004-02-18, 17:55
Svar #16

Karin Bergström

Hej!
Erich Teet f 1646 i Falun, död 1693 i Selånger. Under åren 1673-1691 var han häradshövding i Medelpad.
I Jan Guillous bok Häxornas försvarare nämns en häradshövding Erich Teet, som i Hälsingland ingick i en sk trolldomskommision som hade som syfte att stoppa vansinnigheterna. Detta hände vid 1670-talets början.
Är dessa två häradshövdingar identiska? Är det någon som vet vad Erich Teet sysslade med innan han blev häradshövding i Medelpad, före 1673?
 
mvh Karin

2004-02-18, 23:25
Svar #17

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Med all säkerhet är det samma person. Enl Elgenstierna är detta den ende Erik Teet som kan ha varit verksam som häradshövding på 1670-talet. Erik T. blev student Uppsala 1658 och blev häradshövding i Medelpads domsaga före 1680. Vice lagman. Ytterligare uppgifter kan Du ev finna i Jan-Erik Almqvist, Lagmän och häradshövdingar i Sverige 1350-1950. Denna bok finns på de större biblioteken. Mvh! Håkan

2004-02-19, 06:29
Svar #18

Karin Bergström

Hej Håkan!
Tack för det! Jag beger mig till biblioteket!
 
mvh Karin

2008-09-11, 11:12
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I det nyutkomna supplementet till Elgenstierna har det blivit ett par fel eller iaf missförstånd i artikeln för släkten Teet (före adlandet Teit). Det är uppgiften om personer utan känt samband där en Mårten Larsson Teit nämns, herre till Kuuskoski i Pernå, död 1544, inskr i Wittenberg WS 1536, mag där 1539 11/2, lärare för Gustaf Vasas söner. (Mårten nämns även i Lars-Olof Larssons senaste böcker om Gustav Vasa och hans söner).
 
Det ska hellre vara att Mårten (Martinus) var son till Mats Jönsson (tab.1) och bror till Lars. Han är den Martin Teit som var studiekamrat i wittenberg 1536-1539 med den senare kända reformatorn Mikael Agricola. Han nämns med det släktskapet redan i Ramsays Frälsesläkter (fast med fel studieort Rostock), men också i andra uppgifter (litteratur och på nätet) om Agricola idag. Att magister Mårten var herre till Kuuskosk är nog också fel, men kan syfta på hans brorson Mårten Larsson Teit, länsman i Pernå och levde efter 1584?
 
En annan rättelse är angående den Anna Teit som inte är så okänd som det påstås. Hon nämns i en av de två släkttavlor över släkten Teits äldsta ursprung som finns i en Riksarkivets samling Genealogica 61, från 1640-talet, som dotter till Lars Matsson Teit (tab.1). Hon var gift 1) med kyrkoherden Enevaldus Sigfridi och hade där dottern Christina som blev Bertil Perssons hustru (Ruuth), och 2) med Tönnes Nyland där dottern Agnes Tönnesdotter Nyland var gift med Herman Bröijer (vilka släkten Rosenbröijer härstammar ifrån). Detta släktskap finns också nämnt hos ättlingen Jakob Bertilsson Ruuths egna släktanteckningar som kan läsas i Genos 49 (1978), samt nämns av Sven-Erik Åström i hans artikel om Tait of Pirn-sägnen (1965).

2008-09-12, 09:11
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Varför inte sätta ihop en kortartikel med noter om detta. Om jag inte missminner mig skrev Michael Lundholm på annat ställe i forumet, att sådana - kompletteringar till EÄSuppl - kan vara välkomna till Svensk Genealogisk Tidskrift.  
Skriver detta med anledning av att det här under  Släkter » Introducerad adel » torde finnas en hel del obeaktade kompletteringar till både EÄ och Supplementbanden. Förmodar att man helt enkelt inte orkat gå igenom även detta.  
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2008-09-12, 12:57
Svar #21

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ang de gamla släkttavlorna för Teit/Teet vore det nog visserligen intressant att belysa i en sån artikel, kanske inte enbart för rättelsernas skull.  
 
Utöver min egen linje till dessa via en släktgren Stierncreutz har jag också intresserat mig lite mer ingående för bröderna (möjl halvbröder) Jakob och Bengt Teit som arbetade i kansliet hos Gustav Vasa och Erik XIV, vilket kanske också skulle kunna vara något för SGT. De var båda brorsöner till nämnde magister Martin Teit, men Jakob är väl den mest kända med sitt klagomålsregister för adeln i Finland 1555-1556, men har också gjort annat. Brodern Bengt (död 1563) skickades med brev mellan Sverige och England rörande bl.a. Erik XIV:s äktenskapsplaner med Elisabeth I, vilket bl.a. nämns i riksregistraturet och Historiska handlingar (nr 33) över Nils Jöranssons (Gyllenstierna) utrikespolitiska uppdrag där i början av 1560-talet.

2009-04-17, 08:45
Svar #22

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
På den här sidan har jag hittat en diskussion på det finska släktforskarforumet ang en släktanknytning mellan Jakob Teit och Hogenskild Bielke. Iaf vad jag kan förstå utifrån en dålig översättning genom Google, men det vore intressant om det gick att få en sorts sammanfattning på svenska.  
 
Släktskapet att Jakob Teit var befryndad med Hogenskild, på något sätt via sin mormors mor, nämns hos Jully Ramsay, men det behöver ju nödvändigtvis inte vara så att den personen var från Bielkeätten, och framför allt inte hans mor Karin Eriksdotter. Hogenskild Bielkes mormor Anna Hansdotter (Tott) var ju bl.a gift med Henrik Bidz från en finländsk frälsesläkt, så kan det vara därigenom Jakob Teit är befryndad med dem?

2009-08-30, 09:47
Svar #23

Helena Rohlin

Jag söker info om  
Jöns Teet/Teit f ?, d 1496 Finland
gm ?
 
Hans far Håkan Teeit/Teit
 
Tacksam för all hjälp!

2009-08-30, 23:28
Svar #24

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jöns Håkansson, jordägande i Tetoms by i Pernå sn 1496. G.m. Ingeborg Persdotter, vars föräldrar var Per i Kabböle i Pernå sn och Margareta i pirlaks i Borgå sn. Allt enl. EÄ.

2010-12-09, 13:23
Svar #25

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Vem är Anna Maria Teet som i sitt första gifte hade maken Olof Öhrwall (1689-1731) i Falkenberg? Uppgiften finns i Sv släktkalendern 1936 sid 960, men utan någon närmare beskrivning om henne än att det var i hennes första äktenskap, hon var mor till sonen Anders 1718, prost och kyrkoherde i Vinberg, samt att hon dör 1777.
 
Det finns visserligen en Anna Maria Teet i Elgenstierna (dtr till Erik Teet och Brita gripenklo tab. 5) men hon är född så sent som 1710 och gift 1734 med en mantalskommissarie och landsfiskal Johan Adolf Kåhre.  
 
En eventuell kandidat, är att hon var dotter (hittills okänd) till Henrik Mårtensson Teets son Anders Teet (pga namnet), som studerade i Uppsala 1650 och senare finns i Rasberg i Vika sn, Kopparbergs län. Uppgifterna (förutom studentskapet i U-a) om honom saknas i Elgenstierna samt supplementebanden, men går att söka via hemsidor på nätet. Han finns i kyrkböckerna för Vika sn gift med en Barbro Pedersdotter på gården Rasberg eller Rafvalsberg) och de har åtminstone 5 barn (Helena f.1680, Johan f. 1683, Per, Kristina och Henrik), men fler kan finnas (hfl-uppgifter för den församlingen saknas efter 1692 ända till 1775). Frågan uppstår även hur denna Anna Maria Teet i så fall hamnar nere i Falkenberg, om det nu är en person från den här släkten..?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2010-12-09 13:25)

2010-12-09, 14:41
Svar #26

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Kort svar. Hennes föräldrar är kända. Jag har tyvärr inte tillgång till alla mina anteckningar just nu och släktkretsen kring henne och hennes mor är lite rörig p g a flera äktenskap, men om jag minns rätt så är hon dotter till Bengt Staffansson Teet, verksam inom tullen i Falkenberg (tror jag). Denna släkt Teet ursprungligen från Varberg.  
Jag tror också att det finns en artikel i HSF:s tidsskrift Hallandsfararen i något nummer för en del år sen som berör den släktkretsen.
Det finns en hel del kompletteringar och intressanta förfäder och släktingar, på den här sidan som man uppenbarligen inte hade kännedom om i programledningen, då tror jag inte man lagt så mycket tid på Norrlandsrepotaget.
 
Mvh
 
Gabriel

2010-12-09, 23:15
Svar #27

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Gabriel,
Tack för svar, det löser ju en del må jag säga... I Falkenbergs kyrkoböcker såg jag även en Anna Maria Thet som vigdes 1702 med en Anders Nilsson och där anges lite svårläsligt något jag tolkade som Bengtsdotter trots allt. Hon var ju angiven som änka vid sin vigsel 1717 med Olof Öhrwall har jag också sett efter mitt förra inlägg, något som Sv släktkalendern alltså har fel om då de säger att det var hennes första gifte. Intressant att det finns en släkt från Varberg med samma namn som denna introducerade, med gamla anor från Finland... inget samband alls?

2011-01-05, 11:20
Svar #28

Utloggad Gunnel Troberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-07-21, 21:38
    • Visa profil
Jag har via släktforskningsdatabasen www.geni.com funnit att (skotten) Henning Teitt af Pirn är min anfader. Har även funnit klanens hemsida: http://www.scotclans.com/scottish_clans/clan_tait/  Sen läser jag i Wikipedia att Härstamningen från Skottland, uppger Riddarhuset, har dock vederlagts av senare forskning. http://sv.wikipedia.org/wiki/Teet
 
Kan nån förklara för mig koncist vad det är som gör att den skottska härstamningen har vederlagts??

2011-01-05, 12:25
Svar #29

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Gunnel,
 
det finns en artikel om Tait of Pirn-sägnen av Prof. Sven-Erik Åström, tryckt i SSLS 409, Hist. och Litt.hist. studier 40 (1965), där han kommer fram till att det gamla adelskapet från Skottland endast var en påhittad historia från kaptenen Johan Matsson Teet, som ville komma åt skattefriheten på sina gårdar (förenklat). Johan adlades ändå sedan 1648 med namnet Stierncreutz med den gamla Teetska vapenbilden, men utifrån sina militära meriter och blev stadsmajor i Dorpat. Först 1652 adlades hans farbror Henrik Mårtensson Teet (död 1657 i Falun).
 
Den gamla släkten Teet/Teit går heller inte att belägga i några äldre källor än före slutet av 1400-talet och därför är den gamla släkttraditionen (som finns i släkttavlor under 1630/40-talet) med hänvisningen från Birger jarls korståg på 1200-talet svår att ta som sanning. Men forskningen kan ju ändå visa att det finns en gammal ätt i Pirn i Skottland som hette Tait under 1300-talet, så vem vet... Även om de inte kom med Birger jarl så kan de säkert kommit från Skottland ändå någon gång senare, så vill jag ändå tro...

2011-01-06, 12:09
Svar #30

Utloggad Gunnel Troberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-07-21, 21:38
    • Visa profil
Tack Leif! Då betyder det egentligen bara att adelskapet är påhitt, men inte de skottska arvet.Detta stämmer då  Tait från Pirn är inte en adelssläkt, utan en sk.  armigerous clan dvs en icke-adlig klan. http://en.wikipedia.org/wiki/Armigerous_clan A clan is considered a noble incorporation because a clan chief is a title of honour in Scotland and the chief confers his or her noble status onto the clan. [color=ff6000]Because armigerous clans do not have such chiefs, they are not recognised as noble communities [/color] and have no legal standing under Scots law.

2011-01-06, 13:35
Svar #31

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej igen,
Tack själv för länken, här är några fler. Taits i Skottland räknas till de grupper av släkter som ingår under begreppet Border Reivers, någon sorts stråtrövare och legosoldater i gränslanden mellan Skottland och England, se http://en.wikipedia.org/wiki/Border_Reivers  
 
De ska även tillhört eller åtminstone hängt ihop med en större familj Kerr som var en egen klan i samma område:  
The Taits, among others, were considered one of the Frontier Riding Families. The Border Reivers were aggressive, ruthless, robbers, marauders, plunderers, violent people, notoriously quick on the draw, ready and occasionally eager to kill in action, when life or property or honour was at stake. The Border Reivers, both English and Scottish, feuded continuously. Robbery and blackmail were everyday professions and raiding, arson, kidnapping, murder and extortion were an important part of their social system. It was a way of life pursued in peace time, by people who accepted it as normal. It meant that no householder in all the Marches could go to sleep secure; no beast or cattle could be left unguarded.
 
    In 1511, Sir Robert Kerr, leader of the Kerr Clan, was Warden of the Middle March.  Kerr was murdered by three Englishmen.  Two were arrested and the third fled to York where he lived in constant fear.  Two of Kerr's followers, named Tait, made their way south, sometimes apparently in disguise, murdered the fugitive in his home, and brought his head back for public display. Klippt från http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~rykbrown/tait_of_puslinch.htm
 
Det kanske ändå inte är en så långsökt gissning om någon av släktmedlemmarna kände sig av någon anledning orsakade att fly landet och eventuellt hamnade i Finland, eller av andra orsaker rörde på sig hemifrån..?  
 
På den här kartan (tips från Johnny Nyberg som också skrivit här i tråden tidigare) syns platsen Pirn, i mitten och längst ner i det gula området Tweedale, strax söder om Innerlehten, http://maps.nls.uk/atlas/blaeu/view/?id=123

2011-01-20, 18:25
Svar #32

Utloggad Gunnel Troberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2011-07-21, 21:38
    • Visa profil
Tack Leif. Kanske var det en trevlig Tait som flydde sina hemska släktingar.  
 
Källa:  
http://www.archive.org/stream/scotsinswedenbei00fiscuoft/scotsinswedenbei00fiscu oft_djvu.txt
 
 The early presence of Tait in Finland seems to rest on something more  
than tradition. In a description of the district of Perno in Finland, the  
author, A. I. Hipping, mentions a document formerly preserved among the  
Perno Church documents, which ran :  Extract of a document the  
original of which is in Maling&rd. A nobleman from Scotland named  
Teet of Perni served Birger Jarl in his war against Tavasthus and Nylands  
in Finland, conquering these countries for the Crown of Sweden in 1250.  
Afterwards he became an influential person there (i.e. Finland), built  
Pern& Church, and called the district and the church after his own native  
place of Pern in Scotland. His coat-of-arms was a red St Andrew's  
cross in a white field, one-third of the field over the cross red with three  
silver stars. The crest above it consisted of a stag's head with a star be-  
tween the antlers. His son was Jons Teet, who was Hakan's father in  
Teetorn. Ex vidimato vidi George Lagus. This Lagus was Pastor  
at Perno Church in 1756, and his report cannot be doubted, though both  
copy and original of the document have since disappeared. Very likely,  
however, it referred to a later time. There is no record of churches in  
Finland having been built at so early a date. Abo Cathedral was finished  
in 1300. Hattula Church in Tavastland is first mentioned in 1324, the  
present church of Perno in 1351, unless we like to accept popular  
tradition which points out an old stone foundation, discovered on the pro-  
perty of Tait, as the remains and site of the old church, which was  
afterwards removed to its present location, since it proved too far out of  
the way for the peasants of the shore.

2013-03-27, 12:29
Svar #33

Utloggad Tord Elfwendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 23:48
    • Visa profil
Är det någon som funnit något mer om länsmannen och gästgivaren Mårten Larsson Teits hustru Anna Bertilsdotter. f 1545 (Pernå)  d 1584 (Pernå)?
Vems var hennes föräldrar? Hade hon syskon?

2013-06-02, 00:15
Svar #34

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Hej Tord,
Det är lite svårt att veta så mycket mer om Mårtens hustru Anna Bertilsdotter, allra minst hennes egentliga födelse- och dödsår och resp. orter. Jag härstammar också från henne, och har bara en vild gissning om att hon eventuellt kan vara släkt med någon i släkten Grönfelt, då hennes sonson Johan Matsson Teet adl. Stierncreutz är med i en arvsuppgörelse efter Frans Stockman på 1660-talet, som var gift med en Hebla Grönfelt, där även namnet Bertil förekommer..? Kanske var nämnde Johan och Hebla då sysslingar vilket kan vara orsaken till arvsuppgörelsen? Det finns också alltför många andra möjligheter till släktskap så ta inte det här för någon sanning, utan kanske mer som en arbetshypotes att utforska mer om...  
 
Likaså finns i Nordinska samlingen, Uppsala Universitetsbibliotek en gammal handling som beskriver Lars Mattssons Teets tre olika äktenskap och de olika barnkullarna från de två första. Där anges att Lars tredje hustru också hade varit gift två gånger före, och hade en tidigare dotter med sin andra make Bertil Henriksson, och där nämns en dotter Anna Bertilsdotter... Mer om detta är svårt att veta, men kanske är denna redogörelse gjord för att skilja olika intressen i samma familj åt, om nu två personer från dessa olika äktenskapen i sin tur också hade gift sig (Mårten och Anna)..?

2014-06-09, 11:45
Svar #35

Utloggad Tord Elfwendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 23:48
    • Visa profil
Hej Leif och tack för dina funderingar och noteringar. Helt klart kan Teitare sysselsätta tankeverksamheten ett bra tag till. Har själv funderat och reflekterat över Teitarnas (troliga) skotska härstamning. Oavstt vad Prof. Sven-Erik Åström kom fram till så finner jag det egendomligt att ingen nämner eller verkar utgå från att vi talar om en tid då det talade språket och den muntliga berättelsen var det mest rådande. Hur platser/namn/orter uttalades fick därför ofta helt olika stavning beroende vem som till slut skrev ner dem  
 
1. Teitarna slår sig ner på en plats som får heta Pernå. Pirn, varifrån klanen Tate kommer, uttalats Pern på skotskt mål. För mig en rätt logisk tanke. Se bara hur våra svenska utvandrare till nordamerika döpa sin nya boplatser efter bekanta ortsnamn från Sverige. Jag håller detta för mycket troligt.
 
2. Det är klargjort att väldigt många (tusentals) skottar begav sig till Sverige för att undkomma religiös förföljelse i Skottland. Många av dessa tog värvning i den svenska hären eftersom där fanns en stor efterfrågan på manskap. Banden med norden fanns också. Västra Skottland var norskt i nästan 400 år, fram till 1266. Sverige östra rikshalva, Finland, var nybyggarland och frontlinjen mot ryssen. Helt naturligt var det här de skotska militärkrafterna behövdes, och lockades. Där kunde de få och fick förläningar som erkänsla, och följdaktligen etablerade sig. Rullorna är fyllda av skotska namn (och namn som kan härledas till ett skotskt ursprung). Jag vill därför snarare hävda att mycket pekar på att Teit kommer av namnet Tate. Kanske dags att någon provar på DNA teknik för att fastställa de bägge namnens gemensamm ursprung?
 
Skulle vara intressant att veta om någon tagit på sig ännu att utforska alla skotska namn som försvenskats eller på annat sätt anpassats till en för oss mer passande stavning. Tate får alltså heta: Teit, Teet, Theet, Tait, Teitti, Teittinen och även Taipalinen.  Och då har jag har säkert missat någon variant...
 
(Meddelandet ändrat av Tordelfwendahl 2014-06-09 11:46)

2017-07-31, 09:59
Svar #36

Utloggad Tord Elfwendahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 23:48
    • Visa profil
Hej Gabriel, jag skulle vilja fråga om du kunde utveckla lite den möjliga kopplingen mellan Falkenberg/Varberg Teet:arna och Norrland/Finland? Har du några datum?
Sannolikheten att det skulle ha funnits Teet-ättlingar som hamnar i Halland i efter freden i Roskilde (1658) då denna delen av Danmark skulle med alla medel "försvenskas". Svenska ämbetsmän (som Teit/Teet:arna trots allt får anses vara) erbjöds säkert nyckelbefattningar också för att säkerställa att staten fick sin kaka.
Hur ser din forskning ut på den fronten?
Mvh/Tord



Hej Leif!
 
Kort svar. Hennes föräldrar är kända. Jag har tyvärr inte tillgång till alla mina anteckningar just nu och släktkretsen kring henne och hennes mor är lite rörig p g a flera äktenskap, men om jag minns rätt så är hon dotter till Bengt Staffansson Teet, verksam inom tullen i Falkenberg (tror jag). Denna släkt Teet ursprungligen från Varberg. 
Jag tror också att det finns en artikel i HSF:s tidsskrift Hallandsfararen i något nummer för en del år sen som berör den släktkretsen.
Det finns en hel del kompletteringar och intressanta förfäder och släktingar, på den här sidan som man uppenbarligen inte hade kännedom om i programledningen, då tror jag inte man lagt så mycket tid på Norrlandsrepotaget.
 
Mvh
 
Gabriel

2019-05-07, 20:14
Svar #37

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Aflöningz Lista Oppå Öfwerstens Wälborne Hr Gustaff Ernst Albedyhls anförtrodde Regemente Safwolax och Nyslåtz Lähns Infanterie, hwar effter dess Öfwer- och Underofficerare medh Corporaler Trumslagare och Pipare, sampt Gemene knektar, likmätigt K:l M:tz Indelningzwärk och Stat för bem:te Regemente, sina 1706 åhrs löhner hafwa att undfå och bekomma Nembl:
/.../
4 [kompaniet]
Capitein Georg Willhelm Stuure Commend:t effter recreuter
/.../
Fendrich Mårten Teet dömdh till Gemen för Tyfnat d:n 17 Decemb: 1705 dy niuter han sin löhn för samma åhr till den tijden, den öfrige bespardh, /.../"

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065765_00589
Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/58 (1706)



"Opsatz på någre Officerares avancementer under Öfwerste Albedylls i nåder anförtrodde Sawolax och Nyslotts Lähns infanterie Regimente
/.../
3. Adjutanten Christoph Wethe till Fenrich utj den degraderade och sedermehra bortrymde Fenrichen Thets stelle under Capitain Stures Compagnie"
[Riga d: 4 Aug: 1706]

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/R0000913_00016
Källa: Livonica II, Skrivelser från guvernörer i Riga, SE/RA/2402/2402.1/C/III/122 (1706-1709)



Teet - se Arkiv Digital: Tryckt litteratur (o) Lewenhaupt:1 (1700-1718) Bild 3500 / sid 695 (AID: v319671a.b3500.s695)




https://www.adelsvapen.com/genealogi/Teet_nr_550

2020-01-26, 15:40
Svar #38

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1682 den 15 Junij, hölltz wahnlig Rättegång på Stockholms Stadz Cemners Cammar .p
/.../
Den 20 Junij
/.../
Dantzemestaren Morels hustru Anna Theet inkom och förklarade uppå Rettens tillfrågan, sig wara födder af Lutherska förälldrar uti Hernösandz Stadh, och skall hennes Sal. Fader warit Befallningzman öfwer Ångermanneland Ifvar Mårthensson Theet benembd, hwilcke skole henne uti samma religion ährligen och wäl upfödt hafwa. Uppå sitt 13:de åhr skall hon kommit hjt till Staden, och in till dess hon trädde i ächtenskap med Morel, hwilcket skedde för 12 åhr sedan, mästadels tient i hoff. /.../"

Källa: Riksarkivets ämnessamlingar. Acta ecclesiastica (o) Vol:139 Bild 480 (AID: v817431.b480, NAD: SE/RA/752)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna