ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Swedenborg  (läst 1475 gånger)

2003-10-03, 11:36
läst 1475 gånger

Heléne Friberg

Hej.
Någon som kan hjälpa mig med upplysningar om Emanuel Swedenborg. Han ska vara född den 27 eller 29 januari 1688, antagligen Stockholm. Fader Jesper Swedenberg och moder Sara Behm. Jag vill ha hjälp med om hans födelse finns noterad i Kyrkoböckerna, och i så fall i vilken volym och på vilken sida. Min syster som bor i USA, ska ge ut en bok i astrologi, och behöver därför bekräftelse på Emanuels födelsedata.
Heléne Friberg

2003-10-03, 14:11
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Gustaf Elgenstiernas Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band VIII, s. 56, så föddes Emanuel Swedenborg 1688 29/1 i Jakobs församling i Stockholm, son till biskopen Jesper Svedberg och hans hustru Sara Behm.
 
Jesper Svedbergs barn adlades 1719 22/5 och sönerna introducerades 1720 på Riddarhuset med nr. 1598. Ätten finns fortfarande kvar, härstammande från Emanuels bror Jesper.

2003-10-04, 00:50
Svar #2

Heléne Friberg

Tack Elisabeth.
Det var snabbt svar, nu blir min syster glad. Jag kan antagligen ordna någon slags kopia från Elgenstierna och sända henne. Tack, tack.
Heléne

2004-07-04, 20:19
Svar #3

Leif Persson

Det står i uppgifter om honom att han (Emanuel alltså) är släkt med Linn?. Någonsom känner till hur detta hänger ihop?

2006-03-14, 01:47
Svar #4

Utloggad Östen Händel

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1011
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 01:31
    • Visa profil
Hej Leif!
Ovannämnda Jesper Swedbergs syster Barbara fick en son Johannes Moraeus hans dotter Sara gifte sig med Carl von Linn?
 
mvh Östen

2006-03-14, 11:55
Svar #5

Utloggad Mats Kjellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • Mats Kjellström´s släktforskning

2007-01-17, 23:11
Svar #6

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Min FM MM MM MF, Jesper Svedenborg ska enligt Gustaf Elgenstjernas bok Den svenska adelns ättartavlor haft flera barn som fötts, vigts och dött på en egendom som hette Svedensdal, är det någon som kan bringa klarhet i var det låg någonstans (socken/församling), skulle jag bli väldigt tacksam.
 
Svedensdal antar jag har något att göra med familjenamnet (Svedberg/Svedenborg), kanske även familjegården Sveden i Kopparberg, har fått låna ut sitt namn till Svedensdal. Egendomen kanske även har bytt namn/förstörts, och eftersom familjen var rörlig främst mellan Skaraborg och Älvsborg så misstänker jag att egendomen/gården ska ha varit belägen där.
 
Min ana Hedvig Catharina är både född (1740) och vigd (1760) där, enligt Elgenstjerna.
 
mvh
 
Gunilla

2007-01-18, 13:04
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Gunilla, i början på tabell 2 om Jesper Svedenborg, så står att han skrev sig till Brandstorp (Svedensdal) i Hällstad sn i Älvsborgs län.  
 
Men om man slår i Svenska ortnamn så ligger Brandstorp i Hällestads församling i Floby pastorat, inte i Hällstad, Murum, Södra Vings etc pastorat.

2007-01-18, 18:45
Svar #8

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
 
Tack för upplysningen om Floby, är inte speciellt hemma i Västergötland. Har hittat familjen i Flobys kyrkoböcker.
 
Jag observerade Hällstad och letat som en galning påde i Brandstorps(P) kyrkböcker, Hällstad(R) och Hällestad(P) och kom absolut ingenstans. Jag reagerade på att på vissa barn står det född i Brandstorp och andra på Svedensdal, finns det någon som vet om det är samma benämning på en egendom eller två olika egendomar?
 
Mvh
 
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna