ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Arkivera till och med 14 december, 2007  (läst 1249 gånger)

2004-06-29, 17:33
läst 1249 gånger

Louise Lundin

Ralf:
 
Det var precis vad jag sökte. Tack så mycket för ditt svar.  
 
Mvh
Louise Lundin

2004-07-02, 09:44
Svar #1

Joachim Svinhufvud

Louise Lundin
 
Karin Svinhufvud f.Lundin var min Farmor.
Den du skall vända dig till och som vet allt om släkten Svinhufvud i Westergötland är min kusin Johan Lundberg i Stockholm. Karin Svinhufvud var Johans Mormor.
Maila mig på Joachim@siwab.se så kan du få hans mailadress.
Hälsningar
Joachim Svinhufvud
Lerberget(Höganäs)

2004-07-25, 02:09
Svar #2

John Röhr

Hittade dessa uppgifter när jag bläddrade i Finlands första adelskalender:
Svinhufvud af Qualstad.
Härstammar från Per Jönsson Scrifvare, som levde på 1400 talet och var landsdomare i Dalarne. Hans sonsons son, Befallningsmannen och Fogden på Upsala slott Jöns Persson blef 1574 adlad med namnet Svinhufvud af Qualstad (intr. 1627 under N:o 145). Ätten immatrikulerades 1818 i Finland under N:o 7.
 
Källa:
Storfurstendömet Finlands Ridderskap och Adelskalender år 1858.
Jag har medvetet använt den gamla origilnalstavningen direkt från boken.
 
Det Kvalstad, Östuna fs. som nämns i ett tidigare inlägg är en gård vid sjön Valloxen, i nuvarande Knivsta Kommun, Uppsala län (C-län).
 
Hoppas uppgifterna kan sprida ljus för någon och leda till nya spännande upptäckter.

2004-07-25, 16:23
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hejsan!
 
Jöns Persson Svinhufvud af Qvalstad introducerades på Riddarhuset 1627. Fadern Per Hansson adlades Svinhufvud 1574. Så som det nu står ovan får åtminstone jag den uppfattningen att Jöns Persson Svinhufvud af Qvalstad adlades men så är ju inte fallet. I den senaste finska adelskalendern står:
 
Adliga ätten nr 7  
SVINHUFVUD af QVALSTAD
 
Häradshövdingen i Jönsåkers härad (Södermanland) Per Hansson adlades 1574. Ätten introducerades 1627 under nr 145 och immatrikulerades i Finland 1818. Den är en frälsesläkt från 1400-talet i Dalarna.
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-26, 21:56
Svar #4

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
John Röhr,  
De uppgifter som du anför ovan från en snart 150 år gammal adelskalender är tyvärr föråldrade och delvis felaktiga. I normalfallet är det bättre att referera till den senast utgivna adelskaldern eller till Elgenstiernas fullständiga ättartavlor över den introducerade svenska adeln som gavs ut på 1930-talet.  
 
Förutom det sakfel som Ralf redan påpekat, är ättens härledning från den på 1400-talet verksamme häradshövdingen i Dalarna, Per Jönsson Skrivare, felaktig. Den år 1574 adlade Per Hanssons far, bergsmannen Hans Persson i Surarvet, var inte son till Per Jönsson Skrivare, som felaktigt anges i bl a Elgenstiernas ättartavlor. Hans Persson var bror till häradshövdingen Jöns Persson i Risholn, som adlades 1561 (och vars dotter Anna f ö blev gift med ätten Svinhufvud i Westergötlands stamfader bergsmannen Daniel Torkelsson). Brödernas far var den ofrälse bergsmannen Peder Sjurdsson i Främby, vars härkomst är okänd. Detta har jag tidigare skrivit om i en annan diskussion här på Anbytarforum, se inlägg under Max von Sydows antalva och där av mig anförd litteratur.  
 
Se också Anders Winroths uppsats om Svinhufvud-ätternas gemensamma ursprung i tidskriften Släkt och Hävd 2001:2-3, s. 150-155, där han presenterar nya rön som klargör hur de båda adliga Svinhufvud-släkterna via mödernelinjen ärvt svinhuvudvapet (som ätterna bildat släktnamnet av) från den gamla medeltida Svinhuvudätten vid Kopparberget. Winroth visar att ätten Svinhufvud af Qvalstad ärvt sitt vapen två gånger via mödernet: den adlade Per Hansson upptog senast vid adlandet sin morfars, häradshövdingen Måns Nilssons (Svinhuvud) i Aspeboda vapen och Måns Nilssons far, domaren och bergsfogden Nils Månsson (Svinhuvud) i Aspeboda hade i sin tur under 1400-talets senare hälft upptagit sin morfars, bergmästaren på Kopparberget Hans Jönssons (Svinhuvud) vapen. Hur den s k Aspebodagrenen av den medeltida Svinhuvudätten hänger ihop med huvudgrenen av denna ätt har tidigare inte varit känt.
 
Finlands adelskalenders senaste utgåvas uppgift att ätten Svinhufvud af Qvalstad är en sedan 1400-talet känd frälsesläkt är således också felaktig, om det är den raka fädernelinjen som avses; då kan ätten bara föras tillbaka till 1520-talet och de två första kända generationerna utgjordes av ofrälse bergsmän. Men via mödernelinjen kan ätten som ovan nämnts föras längre tillbaka i tiden.

2004-07-27, 13:37
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Torsten
 
Även Tor Carpelan nämner i sina ättartavlor Per Hansson, adlad Svinhufvud närmaste förfäder felaktigt. Däremot står det rätt i Sveriges Adelskalender. Tydligen har de läst tidskriften Släkt och Hävd 2001:2-3, s. 150-155. Stort tack för påpekandet  Jag skall ta och läsa artikeln nogrant och korrigera mina uppgifter berörande ätten Svinhufvud af Qvalstads ursprung.
 
M.V.H.
Ralf

2004-07-27, 14:46
Svar #6

gudrun.dahl

Torsten,
är det känt vad Nils Månssons mor, dotter till bergmästare Hans Jönsson hette?
mvh
Gudrun

2004-07-27, 19:15
Svar #7

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Gudrun,
Ja, Nils Månssons mor hette Cecilia, se vidare Anders Winroths uppsats i SoH 2001:2-3.  
 
Johan,  
Du bör även studera Bertil Bo?thius' bok Kopparbergslagen fram till 1570-talets genombrott. Uppkomst, medeltid, tidig vasatid (Uppsala 1965), som ger den bästa samlade översikten av den äldre Svinhuvudsläktens genealogi. Dock innehåller Bo?thius' bok en del ärvda felaktigheter från äldre genealoger i släkttavlorna i slutet av boken, vilket bl a påpekats av Hans Gillingstam i Personhistorisk tidskrift (PHT) 1966.  
 
Gillingstams artikel om Måns Nilsson och hans far i Svenskt biografiskt lexikon bd 26 (1987-89) bör också beaktas i sammanhanget, liksom tidigare uppsatser av Anders Winroth i PHT 1985, Släkthistoriskt forum 1986:3 och i boken Individ och historia. Studier tillägnade Hans Gillingstam (Sthlm 1989), som bidrar med viktiga korrigeringar och nya rön om de medeltida förfäderna till ätten Svinhufvud af Qvalstads adlade stamfader Per Hansson.

2004-10-24, 20:44
Svar #8

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2020-04-28, 17:27
    • Visa profil
Hei!
Jeg har plutselig fått greie på at jeg har en Swinhufvud af Qvalstad-ane. Nemlig Göril Eleonora Swinhufvud f. 1696 d. 1775 på Hassela prästgård. Gm comministern Joh. Henrik Norelius. Hennes far skal være L. Swinhufvud, kaptein ved Upplands regimete. Kan noen hjelpe meg med videre aner? 
Mvh Anne Elise Ferner

2004-10-24, 22:37
Svar #9

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Hej Anne Elise
 
Följande hämtat från Elgenstiernas ättartavlor med undantag för sista raden med Peder och Barbro
 
Mvh
 
/Rickard
 
Görvel Eleonora f 1696 d 1775 dotter till Lennart Jakobsson Svinhuvud och Görvel Wudd
Lennart, Kapten d 1720 son till Jakob Jönsson Svinhuvud och Anna Stake
Jakob Jönsson Svinhuvud f 1626 d 1683 son till Jöns Persson Svinhuvud och Margareta Månesköld av Seglinge
Jöns Persson Svinhuvud d 1636 son till Per Hansson Svinhuvud och Agneta Körning
Per Hansson Svinhuvud (adlad 1574) son till Peder Sjurdsson och Barbro Johansdotter Hjort av Ornäs

2004-10-25, 22:37
Svar #10

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2020-04-28, 17:27
    • Visa profil
Tusen takk!  
Nå kom jeg plutselig ganske langt bakover i tid!
Mvh Anne Elise Ferner

2005-01-24, 22:04
Svar #11

Utloggad Rickard Grusell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2017-01-22, 20:51
    • Visa profil
    • rgrusell.se
Korrigering av inlägg ovan !
 
Görvel Eleonora f 1696 d 1775 dotter till Lennart Jakobsson Svinhuvud och Görvel Wudd  
Lennart, Kapten d 1720 son till Jakob Jönsson Svinhuvud och Anna Stake  
Jakob Jönsson Svinhuvud f 1626 d 1683 son till Jöns Persson Svinhuvud och Margareta Månesköld av Seglinge  
Jöns Persson Svinhuvud d 1636 son till Per Hansson Svinhuvud och Agneta Körning  
Per Hansson Svinhuvud (adlad 1581) son till Hans Persson och Anna Månsdotter Svinhuvud
Hans Persson son till Peder Sjurdsson och Barbro Johansdotter Hjort av Ornäs

2005-02-21, 17:45
Svar #12

Christoffer Hornborg

Hej allesamman!
Enligt en bok jag har ska min anmoder Anna Christina Nicander (1737-1803)härstamma från ätten Svinhufvud. Hennes föräldrar var Karl Nicander och Anna Kristina Stina Candolin/Condolin men längre har jag inte kommit. Skulle vara jättetacksam för svar.
 
Mvh
 
Christoffer

2005-04-10, 18:30
Svar #13

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2020-04-28, 17:27
    • Visa profil
Görvel Wudd var g.m. Lennart Svinhufvud af Qvalstad, og datter av hoffstallmester Paul Wudd, f.1611.  
Han var gift to ganger: 1. gang i 1643 med Anna Margareta Bonnet, og 2. gang med Margareta Wijnbladh. Men hvem av dem var Görvels mor?
 
Anne Elise

2005-04-10, 19:35
Svar #14

Kalle Thorsberg

Enligt Riddarhusets stamtavlor på CDrom (Wudd A356) var Görvel född i det första äktenskapet.

2005-04-11, 12:00
Svar #15

Utloggad Anne Elise Ferner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2020-04-28, 17:27
    • Visa profil

2005-10-19, 00:15
Svar #16

Utloggad Birgitta Ekvall

  • Föreningsmedlem ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 19:31
    • Visa profil
Paul Wudds första hustru hette Bonnat, inte Bonnet.
Mvh
Birgitta

2007-12-06, 21:46
Svar #17

Utloggad Karin Bodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2018-04-09, 19:39
    • Visa profil
Hej!
Enligt Faringes husförhörsbok 1765-1771 bortflyttar Gustaf Adolf Svinhufvud, f 1722, och hans familj från Lundby, Faringe, år 1775. Vart tar familjen vägen?
 
Jag är främst intresserad av uppgifter om sonen Carl Gabriel, f 1768-09-05, eftersom jag misstänker att han är den båtsman Carl Gabriel Lustig (senare efternamnet Hals) som 1798-12-27 i Hökhuvud (Vigselbok 1779-1829) gifter sig med Anna Greta Wahlström. Någon som kan bekräfta eller avfärda min teori?
 
Elgenstierna har inte varit till någon hjälp i det här fallet. Enda uppgiften om Carl Gabriel är hans födelsedatum.
 
Mvh
Karin

2007-12-07, 08:59
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Har Du försökt att gå baklänges från syskonens kända dödsplatser; Jag tänker då på:  
Catharina Ulrika, född 1763 16/12 på Lundby, död 1843 15/1 i Torstuna socken, Västmanlands län. Gift med dragonen N. N. Gardell.
Adolf Fredrik, född 1765 21/7. Soldat vid Upplands regemente under namnet Dräll. Död ogift 1789 15/6 i Alunda socken, Uppsala län.
(Källa: EÄ)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-07, 17:17
Svar #19

Utloggad Karin Bodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2018-04-09, 19:39
    • Visa profil
Olle, tack för tipset!
Tyckte att jag dragit i alla upptänkliga trådar men dessa två hade jag missat.  
Mvh
Karin

2007-12-07, 21:23
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Karin,
Återkom gärna med Ditt resultat. Det är säkert flera som är intresserade.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-12, 22:31
Svar #21

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1918
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 21:16
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Karin !
 
Enligt Hökhuvud AI:6 (1801-1807 p 82) så var Karl Gabriel Lustig inflyttad 1794 ifrån Börstil sn (GID 2406.26.51000).
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-12-13, 13:09
Svar #22

Utloggad Karin Bodin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2018-04-09, 19:39
    • Visa profil
Stefan!
Tack för att Du försökte hjälpa mig! Uppgiften om Börstil hittade jag också så småningom och har sedan lusläst (tycker jag själv) hfl för Börstil flera gånger utan att hitta Calle. Ska förstås pröva igen. Carls förmodade yngre bror, Andreas Jakob Glad, bodde också i Börstil och fick flera barn där, 1797, 1799, 1801, 1804, 1806 och 1811. Har hittat barnen i dopboken men har inte lyckats tolka bynamnen än så länge. Jag jobbar vidare.  
 
En liten, liten smula framgång har jag ändå haft med den här familjen. Från Lundby i Faringe flyttar Gustaf Adolf Svinhufvud (f 1722) med familj till Berga, Alunda, år 1775. Den sista noteringen om familjen i Berga är ett husförhör 1782-01-30, sedan är de spårlöst försvunna igen. G A:s hustru Catharina dör i Alunda 1778-04-23 (Alunda F:1).  
 
G A:s mor, Catharina Christina Grissbach, död 1777, dog också i Alunda. Hon bodde då inte längre tillsammans med G A:s familj, inte heller hos dottern Eva, g Bång. Kanske bodde flera av G A:s syskon i Alunda och kanske, kanske bodde G A med familj hos någon av dem efter 1782? Mycket tacksam för tips!
 
Mvh
Karin
 
(Meddelandet ändrat av kajsa den 13 december, 2007)

2007-12-13, 22:44
Svar #23

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Karin,
Med ledning av Dina angivelser ovan har jag börjat läsa Börstils födelseböcker. Där fann jag:
1797 4/6 föds Gustav Adolf, son till gruvarbetaren Jacob Svinhufvud och hustru Kajsa Matsdotter i Söderby.  
Hör han ihop med ovanstående?
När jag går vidare finner jag född 24/11 1799 i Elvisjö (använde Sv Ortnamn 1999 för att förstå ordet) en Mats, son till Kr båtsm. Jacob Glader(?) och hustru Kajsa Matsdotter.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 13 december, 2007)
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-13, 23:04
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Finner dem i hfl 1799-1806 under GID 2414.46.96000  
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-13, 23:10
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här är beviset ur hfl 1806-1812 att det rör sig om samma person hela tiden.

Sidan sträcker sig fram t o m 1812 då paret verkar strukna. Det ser mystiskt ut med anteckningarna om död/struken o s v. Får granskas i detalj.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-13, 23:15
Svar #26

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Flyttar till - roterade bilden och klippte ur det som står - men vad?  GID 2414.48.23800
Vänligen,
Olle Elm

2007-12-13, 23:31
Svar #27

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1918
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 21:16
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
I AI:4 1792-98 p 160 = GID 2414.45.69800 återfinns familjen. han anges komma från p 177 = GID 2414.45.71500.
 
/Stefan

2007-12-13, 23:34
Svar #28

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1918
  • Senast inloggad: 2020-05-24, 21:16
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Olle !
 
Forsmark B:1 GID 2426.31.101000
 
/Stefan

2007-12-14, 07:15
Svar #29

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10784
  • Senast inloggad: 2020-05-20, 09:26
    • Visa profil
    • www.orserum.info
God morgon Stefan, Karin och andra intresserade,
Lägger in bilderna på Stefans fynd, då det kanske är roligt för fler att följa med (och hjälpa till  ).
AI:4 1792-98 p 160  
 
Nyckelperson längst ner. Gustav Adolf 1797.
Om man studerar hela sidan finns två anteckningar som jag observerar:
- han ser ut att ha antecknats här första gången vid husförhör 1798
- det står något under Omständigheter - alltså ordet mitt i bild här där jag tycker mig se agl i mitten av ordet, men vad står det?
 
Frågan är var han kom ifrån ..
 
I och med att namnet här skrivs Andreas Jacob ser det väl lovande ut att mannen skulle kunna vara den som i EÄ under tab 19 anges:
Andreas Jakob, född 1773 15/10 (och inget mer).
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 14 december, 2007)
Vänligen,
Olle Elm

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna