ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-09  (läst 4483 gånger)

2000-02-04, 18:01
läst 4483 gånger

Tommy Nilsson

Hej  
 
I Elgienstierna över släkten SVENSKE, sid 73a, står det följande.
 
Mariana Carolina, f. 1745 i Ärtemarks sn, död 1815-06-10. G. efter k. tillstånd 1763-11-09, s.å.m. vice häradshövdingen i Göta hovrätt Olof Holmqvist på Näs, f.1823, död 1801-03-26.
 
Är det någon som vet vad som menas med k. tillstånd. Jag tror att det är ett kungligt tillstånd, men varför, vad är orsaken till detta ?
Finns det något papper på någon ansökan, och var kan jag finna detta.
 
Mvh Tommy

2000-03-11, 20:40
Svar #1

Utloggad Gustaf von Gertten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2014-06-24, 17:43
    • Visa profil
Hej Tommy
först idag såg jag din fråga.
Du finner nog svaret i Justitierevisionen  (RA)
eller Nedre justitierevisonen (minns inte riktigt
namnet) dvs en tidigare del av HD tror jag.
Och förklaringen är väl att bruden vari för ung.
Titta efter. Det brukar ibland finnas intressant information här.
hälsning Gustaf

2000-03-11, 23:58
Svar #2

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej!
Före 1810 skulle tillstånd inhämtas hos Kungl Maj:t, när ofrälse person gifte in sig i adlig familj.  
Bästa hälsn!
Håkan widell

2000-03-12, 10:17
Svar #3

Leif Gustafsson

Upphittad Svenske!
I död- och begravningsboken från Mörrum kan man läsa:
Begravd 31 mars 1796, avskedade Fendrik Carl Ulric Svenske, fattig vandrande, dödde på Elleholm, 36 år, af bröstwärk och andtäppa

2000-03-12, 17:23
Svar #4

Tommy Nilsson

Hej Gustaf och Håkan
 
Det är nog troligt att det rör sig om en ofrälse person som gifter sig adligt. Olof Haraldsson Holmqvist som han heter, är son till bonden och smeden Harald Olofsson och Anna Olsdotter på Dagsholms säteri Ödeborg sn.
 
Mvh Tommy

2000-03-12, 19:26
Svar #5

Eva Leksell

Ett exempel på en adlig person som sökte kungligt tillstånd för att få gifta sig med en ofrälse:
 
I Elgenstierna VI s 242 står om Helena Reuter, dotter till Gustaf Reuter af Skälboö, att hon ämnade 1709 gifta sig med rådmannen i Arboga Olof Ahlström, anhöll därför hos konungen att få träda i detta ofrälse gifte och att få behålla sin ärvda frälsegård Attorp för sig, make och efterkommande under samma villkor som förut. (Antagligen blev det avslag, för jag hittar inte något sådant gifte.) Här verkar det handla om att hon inte ville avstå från sina adliga privilegier.

2000-04-10, 16:43
Svar #6

Utloggad Anders Forsell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 10:39
    • Visa profil
Finns det någon som har lyckats finna förste stamfaderns Peder Svenskes ursprung?

2000-05-05, 00:11
Svar #7

Utloggad Jan Lundström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-01-12, 10:24
    • Visa profil
Jag har en Peder Svenske i mitt släkt träd. Peder g.m. Margareta Kagg får sonen Lennart Svenske som i sin tur gifter sig med Elin Bååt. Dottern Margareta Svenske gifter sig med Carl Svinhufvud etc... Om det kan vara av intresse så finns det mera på http://www.lundstroms.cc
 
Jag är lite osäker på Margaretas barnbarn, Catharina Oxe g.m. Andreas Hasselberg. Har nämnligen ingen käll hänvisning. Håller f.n. på att leta upp han som har gjort trädet. Ska visst vara en släkting till oss.

2000-05-09, 11:24
Svar #8

Utloggad Olle Sahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-28, 11:28
    • Visa profil
    • www.sahlinska.se
Till Jan Lundström: Uppgiften (i SAÄ) att Lennart Svenske var gift med Elin Bååt är inte riktig, vilket påvisats av Kjell Magnell i uppsatsen Pelle i Ramstad, Stårckarna och Elin Jakobsdotter (Släkt och Hävd 1965, s 397 ff). Enligt Magnell var Lennart Svenske gift med Elin Jakobsdotter, dotter till (en ofrälse man)Jacob Jonsson till Lång i Värmland o h h Holmfrid Pedersdotter (Stårck)

2001-10-24, 18:04
Svar #9

Katarina Galle

Ni har båda rätt för Lennart Pedersson Svenske, Säter, Värmland var gift med Elin Jakobsd:r Bååt som var dotter till Holmfrid Persd:r Pik & Jakob Jakobsson Snakenborg Bååt.
Catharina Oxe f. omkr. 1670, d. 1743, g. m. lagläsare Anders Hasselberg i Furunäs, Ärtemark
Jag har lite mer uppgifter om dessa om ni vill veta

2001-10-24, 20:39
Svar #10

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Katarina! Vore bra om Du kunde ange Dina referenser. Mvh! Håkan

2001-10-24, 21:43
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Katarina Galles uppgift om vem som var Holmfrid Persdotters make och far till Elin Jakobsdotter är definitivt fel, vilket med alla önskvärd tydlighet framgår av den uppsats av Kjell Magnell i Släkt och Hävd 1965, s 397ff, som Olle Sahlin redan hänvisat till här ovan för snart ett och ett halvt år sedan. Se även Elsa Sjödahls rättelser i SoH 2001:1, s 95 till boken Gamla Steneby, del 1-2 (1989).
 
I Magnells uppsats framläggs otvetydiga bevis för att Holmfrids make var den ofrälse ryttaren Jakob Jonsson i Lång, av okänd härkomst. Bl.a. framgår i ett hertig Karls brev av den 21/3 1580 att Jakob Jonsson under skattefrihet får bruka de gods i Värmland som han fått med sin hustru efter hennes far Per Larsson. I ett annat brev, skrivet den 23/4 1595 av Jakob Jonsson själv till hertig Karl, framgår att hustrun hette Holmfrid Persdotter och att hennes arvegods är förbrutna eftersom hon som frälsekvinna gift sig med en ofrälse man, men att hertigen låtit Jakob få fortsätta att bruka dem under skattefrihet.  
 
Jakob Jakobsson Snakenborg, som Elgenstierna m fl felaktigt har angivit vara far till Lennart Svenskes hustru Elin Jakobsdotter och make till Holmfrid Persdotter, gav 28/4 1607 morgongåva till sin hustru Kerstin Tott. Holmfrid Persdotter anges däremot ännu 1610 som änka efter Jakob Jonsson, som torde ha avlidit 1604/1605.  
 
Det är olyckligt att Katarina Galle ånyo framlägger föråldrade och felaktiga uppgifter, när Olle Sahlin välvilligt påvisat var modernare och korrekt information med källhänvisningar och källcitat finns att inhämta.  
 
M v h
Torsten Berglund

2002-03-20, 15:35
Svar #12

Katarina Galle

Så värst föråldrade vet jag inte - De kommer ifrån Hembygden 1965 Ett barnsöl i Steneby år 1682 av Björn Nelson
 
Mvh/Katarina

2002-03-21, 07:31
Svar #13

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Katarina!
Om de av dig citerade uppgifterna är föråldrarde eller inte har inget att göra med NÄR de publicerades. Uppgifter publicerade 2002 kan vara hopplöst föråldrade om de bara återger gamla litteraturuppgifter från 1800-talet utan hänsyn till vad senare forskning inom området kommit fram till. Därför är de citerade genealogiska uppgifterna från Björn Nelsons artikel, vilande på äldre och i det här fallet otillförlitliga adelsgenealogier, föråldrade. Det finns ingen anledning att återge sådant i denna diskussion, när det redan påvisats var nyare forskningsresultat står att finna; Magnells uppsats i SoH 1965 som flyttat fram forskningsfronten betr. den här diskuterade släktkretsen åtskilliga steg.

2002-09-14, 10:05
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej!
 
Peder Svenske h.h 1529 i Ale och Flundre, d.1534.
Källa Almquist, Lagsagor och domsagor i Sverige.
 
I de svårtydda tavlorna i Biskop Hans Brasks släktbok av Gillingstam. Finns på uppslag 73, sid.160-161 Peder Svenskes fäderne och möderne. Sedan finns hans hustru Ingeborg med fäderne och möderne på upps.74 sid.162-163 och upps.43 sid. 102-103. Nu är frågan om jag fattat dom här tavlorna rätt.  
Peder Svenskes far hette Mons Pedherson j Aasle, ff. Peder Gangare. sid 160
Peder Svenskes mor hette Karina,
mf. Swen Galle. sid 160.
 
Ingeborgs far hette Mons Pedersson, ff Per Nilsson j Berga och fff Nils Person(rättelse i kommentarerna p.162 hette trol. Nils Jönsson).
Ingeborgs mor? upps.43 sid.102-103.
 
Har någon kanske tillgång till boken eller själva kanske forskat i släkten, vore tacksam för hjälp.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-09-14, 17:07
Svar #15

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej!
Tittade lite i Biskop Brasks släktbok. Det du har hittat stämmer med Brask anger. Lite kommentarer:
Gårdsnamnet Aasle är av redigerarna identifierat som Åsla, Skepperstad socken [Västra h:d, Jönk.l.]. Å s 160 [p 73] anges Peder Svenske ha en son Måns Pedersson. En farbror till P.S. anges heta Mickel Pedersson. Å s 162 [p 74]anges Peder/Per Svenske ohh Ingeborg, Måns Pederssons dotter, ha sönerna: Måns Pedersson, Esbjörn Johansson (sic!), Å s 102 [p 43] nämns att Per Svenskes hustru Ingeborg Månsdotters mor är hustru Karina, dtr t Peder Bagge och Elseby Gäwertsdotter, dtr t Gäwert Krukow ohh Karina (syster till Per Ryning enligt släkttavlan, se vidare ÄSF 1:2, S 113). Sistnämnde Peder Bagge [se ÄSF 1:3 - Bagge av Botorp, s 111ff] var son till Tyrgils djäkn (även Tyrgils Bagge), belagd 1403-22, ohh Ingrid Halstensdotter, dtr t Halsten Peterson (båt) till Äpplaholm, N. Sandsjö sn [Västra h:d, Jönk.l.]- vars sistnämndes gravsten ännu finnes i behåll inne i kyrkan i N.Sandsjö!  
 
Elgenstierna del 8, s 68, anger i ingressen till adliga introd. ätten Svenske: Enligt ett brev i Sävstaholmssamlingen, daterat Linköping 1522 den 6 nov. försålde Ingeborg Månsdotter, jämte sin älskelige bonde Peder Svenske, till jungfru Anna Persdotter (Bielke) sitt mödernearv i Mönsterås sn.  Gården i Mönsterås socken [Stranda h:d, Kalm.l.] var Högemåla som räntade 1,5 pund smör [brevet 1522 6/11 finns i Viksamlingen, RA] enligt Det medeltida Sverige 4:2, s 218. Av ordalydelsen älskelige bonde kan tolkas attt Peder Svenske var ofrälse.
 I Det medeltida Sverige 4:1, s 156, nämns att år 1533 klagade Tyge Krabbe hos Gustaf I att han inte kunde få ut sitt landgille från sina tredskande landbor i Visssefjärda socken; Gustaf I ville hjälpa Krabbe och skrev i ärendet till sin tjänare Peder Svenske [källa: Gustaf I:s registratur 8 s 311, o Lars-Olof Larsson Det medeltida Värend  s 341]. Denne sistnämnde Peder Svenske har troligen felaktigt identifierats med Peder (Larsson) Svenske - det är inte osannolikt att det är Peder (Månsson) Svenske som avses.  
 
 Om denne Peder Svenske är stamfader för den introducerade ätten eller ej är högst svårt att bedömma. Tillnamnet Svenske i kombination med förnamnet Peder verkar ingalunda ha varit unikt under denna tid, varför man måste ta Elgenstiernas uppgifter om de äldsta leden av ätten Svenske med en nypa salt. Troligen behöver uppgifterna om de äldsta leden revideras betydligt.
Är det någon annan som känner till ättens äldsta led med stöd i originalkällor?

2002-09-14, 20:40
Svar #16

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
 
Tacksam för hjälpen, jag håller just på att utreda en Petrus Petri Svenske kh i Höreda, Linköpings stift. F.1531 i Sth. Bosatt 1552 i Uppsala domkyroförs. Bosatt 1560 i Mellby, Jönköpings län. Bosatt 1570 i Daltorp, Älvsborg. G.m. Katarina Larsdtr.Bröms 1570 i Alfhem, Älvsborg. Petrus död 1591 i Prästgården, Höreda.  
 
Hans far lär ha varit Peder Persson Svenske. Häradshövding. Född 1497 i Varberg, Halland. Bosatt 1529 i Skepplanda, Älvsborg län. Bosatt 1531 i Sth. Bosatt 1531 i Tunge, Älvsborg län. Död 1534-12 i Varberg. Det här är uppgifter som jag håller på att kolla av.
 
Hittade en Peder Pedersson Svenske, hh. 1529(-32) i Ale och Flundre(ÄB.1);död 1534.(EÄVIII: 69;GiR) I boken Lagsagor och domsagor i Sverige av Almquist, vol 1(register), sid 131.
 
Tre saker stämmer överens med P.P.S i Almquist och min ana, namnet, han var häradshövding och dog 1534. Vet nu inte vart Skeppslanda ligger, min P.P.S. var ju bosatt där 1529, kanske är det i närheten av Ale och Flundre, och då börjar det ju likna något.
 
Men om det är samma Peder (Månsson) Svenske som i Brask, låter väl inte troligt, då dom har olika patronymikon eller kan det vara en felskrivning.  
I Gillingstams kommentarer sid 24, p.162 hänvisas till Elgenstierna 8, sid 68, som du ju citerat lite ur. Står det något mer typ om hans barn, övriga boställen mm där. Vore tacksam för all hjälp.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-09-15, 13:09
Svar #17

Boris Örnhäll

Hej Sari!
 
Skepplanda ligger i Ale härad och Flundre härad ligger ovanför Ale härad, så det verkar som om du är på rätt spår.
 
Mvh
Boris Örnhäll

2002-09-17, 16:34
Svar #18

Ian Hamilton

Hej Sari
 
Jag har skrivit en artikel som kommer i nästa Släkt och Hävd om Peder Skarp och Beata Svenske, den senare dotter till Din Petrus Petri Svenske i Höreda.  
Det finns ett omfattande mål i Svea Hovrätt där Peder Skarp och hustru Beata i en arvsfråga bl a diskuterar Petrus Svenskes härstamning. De avvisar motpartens påstående att hans far var en fogde, och hävdar i stället att hans far var krigsöversten Lille Per Svenske, adlad av kejsaren i kriget mot turkarna (i början av 1500-talet).  
Petrus Svenskes mor sägs ha varit gift flera gånger, först med fogden och sedan med lille Per Svenske och slutligen med en präst.
Vad som är sant är väl inte självklart, men uppgifterna bestreds inte av motparten.  
Hovrättsmålet finns på RA, Svea Hovrätts arkiv, huvudarkivet E VI a2aa: 63 (liber causarum) pars 1 och är även i övrigt en fascinerande läsning!
 
Ian

2002-09-17, 19:02
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ian!
 
Vad kul, att någon tagit tag i denne Petrus Svenske. När kommer nästa SoH....ser fram emot den med spänning. Kanske får vi aldrig reda på sanningen(fast brukar inte släkten veta bäst), men du verkar ju ha kommit en bit på vägen. Forskar på Beatas syster Elin som var g.m Sven Månsson(guldsmed och rådman i Mariestad. Och vidare deras son Jacobus Svenonis k.h i Berg, Skara stift(källa bl.a Karlstads stift och herdaminne, av Edestam). Tack för ditt svar.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-09-17, 23:45
Svar #20

Ian Hamilton

Hej Sari
 
SoH 2002:2 ska vara klar den här veckan, men jag vet inte exakt när den skickas ut.
Dina uppgifter ser mycket intressanta ut, bl a tid och plats för vigseln mellan Petrus och Karin Bröms. Var har Du hittat dessa uppgifter?
 
Elgenstierna har delvis använt hovrättsmålet jag nämnde i artikeln om Svenske. Men jag har inte råkat på några belägg i de urkunder jag studerat för de båda döttrarna Elin och Anna (gifta med Sven Månsson respektive Börje Olofsson) som Elgenstierna (och andra författare) tillskriver Petrus Svenske. Har Du hittat några källor som belyser detta?
 
Jag byter gärna dokument om Du vill, maila i så fall.
 
Ian

2002-09-18, 10:50
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ian!
 
Måste göra dig besviken, angående Petrus och Karin Bröms vigseldata 1570(för övrigt stämmer dom inte speciellt väl, med Elins födelsedata f.1561?, utomäktenskaplig eller tidigare vigsel med någon annan?). Det är uppgifter jag fått i andra hand utan källhänvisningar, så jag håller själv på att utreda begreppen.
 
Kan tyckas att jag börjat i fel ände, men när jag lånade boken av Brask(i ett annat ärende) så råkade jag på denne Peder Svenske och blev nyfiken på ev. koplingar till Petrus Petri Svenske.                                        Annars har jag uppgifter från Edestam, herd sid 16-17 (under Melartopeus) det är om kopplingen Jacobus Svenonis och hans bror Magnus Svenonis Mariestadius och om Magnus S.M står det på sidan 196-197 som son till Elin och Sven. om Elin Persdtr.Svenske som g.m. Sven Månsson, och att hennes far var Petrus Petri Svenske(som källa till Edestam uppgift om P.P.S.har använts EAÄ VIII s.19.f.). Kanske måste verifiera dessa uppgifter ur Edestam, som ju verkar tagna ur Elgenstierna.  
 
På sid. Källor-Herdaminne 16 juli 2002 och framåt diskuterar jag om Skara stift Herdaminne och däri står tydligen Petrus och Elin som föräldrar till Magnus.S.M.
 
Skulle vilja säga att det verkar som att du kommit betydligt längre med din forskning. Vet du om det går att betälla kopior från RA, det skulle vara kul att läsa. Då jag inte har mölighet att åka till några arkiv att leta, kan det vara svårt att få tag på förstahandsuppgifter, men skulle jag få fram några nya rön kan jag lova att jag hör av mig. Om du har något av intresse är jag väldigt nyfiken, fast jag förstår om du vill spara dig.
 
Med vänliga hälsningar Sari

2002-09-18, 11:47
Svar #22

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Ian!
 
Jag tror nu att en del av den antavlan som jag har finns på Rötter under Rubriken Selma Lagerlöf, författad av Håkan Skogsjö, med källor. Se bl.a. nr 538 Petrus Petri Svenske.
 
Mvh Sari

2002-09-18, 14:25
Svar #23

Ian Hamilton

Hej igen Sari  
 
Tack för hänvisningarna! Inte för att jag blev klok på vilken källa Håkan hade för vigseldatum 1570. Orten Alfhem (P) nämndes inte heller.  
 
Enligt ett vittnesbrev i hovrätten uppmanade Margareta Drake sin dotter Karin och Peder Svenske 6 november 1570 att gifta sig och flytta från Torp (i Dalstorp?) och inte vidare ligga henne under ögonen eftersom de gjort henne skam. De hade då - kanske en lång tid - haft ett utomäktenskapligt förhållande. Om det kan ha pågått ända sedan 1561 är väl osäkert.  
 
Visst kan man beställa kopior från RA. Själv skaffade jag hela målet på mikrofilm på 1980-talet, men tyvärr har filmen förkommit. Jag har dock utskrifter på data som jag gärna delar med mig av (de är för omfattande att publicera här).  
 
Petrus Svenskes till namnet okända mor var gift tre gånger enligt Peder Skarps inlagor i rätten (Elgenstierna har bara de två senare). Hon var först gift med en fogde i Vättle härad. Om denne också hette Svenske förklarar det ju en del av förvirringen, men jag tror inte att dåtiden skulle blanda ihop titlarna fogde och häradshövding. Om henne får vi dessutom veta att hon hade en bror i Ullasjö dit hon flyttade som änka efter sin andre make Lille Per Svenske och där hon gifte om sig med Olof Haquini, kyrkoherde i Dalstorp. I tredje äktenskapet hade hon en son Hans som tillsammans med Peder fick studera i Malmö och Lund. Hans dog i Skåne och Peder blev styvfaderns kaplan. Det bör ha funnits minst en dotter i något av de första äktenskapen eftersom  
vittnet Håkon i Knårp kallas pastoris styvdotterson. Se i övrigt Elgenstierna. Peders mor fick förresten ett tragiskt slut: hon blev mördad och kastad i ån av en klockare som bestulit henne.  
 
Hälsningar  
Ian

2002-09-18, 15:28
Svar #24

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Ian!
 
Jag kanske skulle ha utvecklat vidare var jag fått antavlan. Det är så att jag fått uppgifter som är delvis tagna från Håkans och resten någon annanstans ifrån, bl.a. Disbyt. Det är min släktforskarvän som sammanställt detta och vi har en nära kontakt med varandra då vi utreder samma släkt. Ska höra med henne vart hon fick uppgiften om Petrus Petri Svenske, så får vi se om vi kan klura ut något den vägen. Vill du ha några kopior från herdaminne Edestam, så kan jag fixa det.
 
Mvh Sari

2002-09-18, 19:48
Svar #25

Mikael Wikman (Philippos)

Ian,
 
Är då din bedömning, att ovan nämnda Elin och Anna bör strykas ur ätten Svenskes genealogi?

2002-09-19, 18:51
Svar #26

Ian Hamilton

Hej Mikael
 
Nej, jag bara undrar om någon stött på några urkundsbelägg för deras härkomst. Reformationstidens genealogier är ju inte alltid så pålitliga. Om det *bara* är via sådana som kopplingen till Höreda-prästen Petrus Svenske kommit in i litteraturen bör man nog sätta ett frågetecken tills vidare.
 
Ian

2002-11-27, 22:39
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det vore ju av stort intresse att klarlägga Anna Pedersdotter Svenskes härkomst, då hon ju genom sitt giftermål med Börje Olofsson blev mor till brödern Johan och Gustav Börjesson, stamfäder för släkterna Carlberg och Carlström. Bröderna gjorde bestående insatser för Värmlands bergshantering, förutom att de har oräkneliga ättlingar.
 
Fredrik Fryxell anger i sin Wermlands Slägtebok att Börje Olofssons hustru var dotter till Petrus Petri, pastor i Höreda, af gamla Svenske Ätten samt Karin Larsdotter Bröms.
 
Sonen Johan Börjesson anges född 1606 24/6, men brodern Gustaf Börjesson har inget angivet om sin födelse.

2002-11-28, 22:13
Svar #28

Anna- Lisa Göransson

Elisabeth!
Ett bidrag till släkten Svenske: Anna Andersdotter född uppskattat omkr. 1530 i Nedre Starbo Norrbärke.Gift  första gången med knekthövitsmannen Hans Svenske,som sedan blev fogde i Västerdalarna 1558-1561 och i Österbotten 1563-1565,och gift andra gången med Peder Dollman i Stockholm. (  Om Hans Svenske, se  
Dalregementets personhistoria, del I, sida 69.)
Men du kanske redan har detta.
Hälsningar  
Anna-Lisa Göransson

2002-12-09, 12:56
Svar #29

Utloggad Gunilla Elvör

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2013-09-08, 16:44
    • Visa profil
Hej,
i en liten bok finns uppgifter om Pehr Svenske, kyrkoherde i Höreda. En del uppgifter verkar stämma med det ovan diskuterade, andra inte. Så här står det i boken:
 
Inom pastoratet finnas sedan år 1395 antecknade följande:
 
Pehr Svenske, född i Stockholm 1531. Föräldrar: Peder Larsson Svenske, slottsloven i Kalmar, och hans 2:a hustru fru Ingeborg Månsdotter (Bagge). Student i Uppsala 1552, prästvigd 1559, kyrkoherde i Höreda-Mellby 1569, död 1591.
Gift 1560 med Karin Bröms, dotter av Lasse Bröms, hövitsman och Margareta Drake. Barn: Beata, gift med Petrus Skarp. Abel, ryttmästare, stupade i kriget mot danskarna 1610 eller 1611. Elin, gift med Sven Månsson, rådman i Mariestad. (Deras sonson blev adlad med namnet Hasselbom). Anna, gift med Börje Olofsson, rådman i Vänersborg. (De äro stamföräldrar för adliga ätterna Carlström och Tigerhjelm)
 
Dottern Beata var född 1585, död 24 april 1645. Gift 1603 med Petrus Skarp. Deras son Isak blev överstelöjtnant och bodde i Frinnaryd. Han adlades 1650 och antog namnet Skarp von Felt.  
 
Källa: Våra Kyrkor och Griftegårdar i ord och bild. Minnesskrift utgiven av Eksjö- Nässjö- och Sävsjö tidningen, 1924.
Den finns i två delar, när del två kom ut vet jag inte. Min svärmors pappa har satt i hop båda delarna till en bok. Texten ovan kommer från sid. 75.
 
Jag har dessutom stött på ytterligare en dotter till Pehr Svenske. I Geneologisk Tidskrift band 3 årgång 7-9, 1952-54, har J. Silfving skrivit en artikel om Prästsläkten Hulthenius från Hults socken i Södra Vedbo härad. (sid 18 ff).  
Silfving skriver:
Nils (Nicolaus Petri), kyrkoherde i Hult. Död 1639. Gift två gånger. Första gången med Maren (Maria Pedersdotter), dotter till kyrkoherden i Höreda församling, Petrus Pedersson Svenske, och hans hustru Karin Bröms. Hon ligger enligt Silfving begravd på Hults kyrkogård, där det under 1800 talet ännu fanns en gravvård, som hade inskriptionen: Hustru Maren Pedersdotter her Niels Pederssons hustru i Hult död 13 december 1611. Jag är släkt Nils son Petrus som han fick med andra hustrun Birgitta Jonsdotter.
 
Gunilla Elvör

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna