ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stålarm  (läst 4344 gånger)

2001-02-24, 01:55
läst 4344 gånger

Christina Kvarnlöf

Mitt namn är Christina Kvarnlöf Filipstad.  
Jag söker vapenskölden för Stålarm gärna (i färg), kan någon maila mig detta?
Bakgrund: Märta Stålarm, dotter till Ståthållaren Svante Eriksson-Stålarm ätt nr.32, g.m Börje Jönsson-Rosenstråle nr.37 11/6 1598

2002-01-23, 17:18
Svar #1

Sara Sunno

Kontakta riddarhuset i Stockholm dom har vapenskölden för Stålarm.

2002-12-19, 20:22
Svar #2

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Har hittat en del släktingar som hette Stålarm. Problemet är att hemsidan jag hittade informationen på innehåller en massa fel (bland annat födelsedatum). Är det någon som vet något om Axel Axelsson Stålarm (landshövding). Han påstås vara född omkring 1598 och död 1656 på Viborgs slott. Hans påstås ha en son, Erik Axelsson Hillbard (varför hette han inte Stålarm?), som påstås vara född omkring 1610. Detta är nog fel, han sägs vara född omkring 1590 på en annan sida.
 
Axel Axelsson Stålarm kan väl inte fått en son när han var -8 år gammal och knappast inte heller när han var 12. Finns det någon som vet något om detta?
 
mvh
 
Anders

2002-12-19, 20:33
Svar #3

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Anders,
 
Axel Axelsson Stålarm avled 1656 26/5 på Viborgs slott, och var landshövding i Viborgs län. Han var gift med Karin Boije (af Gennäs), död 1670.
 
Ovanstående enligt Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band 8, s 3.
 
Han hade mycket riktigt sonen Erik Axelsson, adlad Hillebard, död 1676 10/11, överstelöjtnant och kommendant (Elgenstierna, anfört arbete, band 3, s 602). Skälet till att han inte bar faderns släktnamn Stålarm var att han inte var född i Axel Axelsson Stålarms ovannämnda äktenskap, utan i dennes utomäktenskapliga relation med Elisabet Ramin.
 
Varken Axel Axelsson Stålarms eller dennes utomäktenskaplige son Erik Axelsson Hillebards födelseår framgår av Elgenstierna, och precis som du påpekar är de födelseår du funnit på olika hemsidor orimliga. I mitt tycke verkar de vara uppdiktade.
 
För uppgifter om ätten Stålarm, se Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band 8, och för uppgifter om ätten Hillebard, se samma verk, band 3. (Detta verk finns på de flesta större bibliotek.)

2002-12-23, 02:13
Svar #4

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej igen!
 
Vet du vad Axel Axelsson Stålarms föräldrar hette och när de levde? Stämmer det att de hette Axel Eriksson Stålarm och Märta Boije?
 
mvh
 
Anders

2002-12-23, 12:09
Svar #5

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Anders,
 
Jag vet inte. I min databas har jag Axel Axelsson Stålarm, men inte hans föräldrar (jag har inte lagt in hela ätten Stålarm där ännu). Har du undersökt vad det står i Elgenstiernas verk om Stålarm? Jag har tyvärr inte tillgång till det verket här och nu, och hinner nog inte undersöka saken under julhelgen.

2003-02-11, 21:00
Svar #6

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej!
 
Har läst om släkterna Stålarm och Hillebard i Elgenstierna, men det verkar ändå inte stämma. I Elgenstierna står detta (förkortat här):
 
Erik Axelsson Hillebard, död 1676-11-01
 
f
Axel Axelsson Stålarm, död 1656-05-26
m
Elisabeth Ramin
 
ff
Axel Eriksson Stålarm, död före 1617-03-08
fm
Märta Boije, 1578-1627
 
Det är just Märta Boije som är problemet, eftersom hon föddes 1578 och hennes sonson inleder sin militära karriär redan 1612. Hon kan inte, 34 år gammal, haft ett barnbarn i militärtjänst.
 
Jag har tre teorier om detta:
 
1. Hillebard-släkten är inte alls släkt med Stålarm/Boije. Man kanske påstod det för att släkten skulle verka finare än den var.
 
2. Axel Axelsson Stålarm är son till Axel Eriksson Stålarm i ett tidigare äktenskap.
 
3. Märta Boije var inte född 1578 och hon gifte sig inte 1598 med Axel Eriksson Stålarm. Båda årtalen fel i Elgenstierna?
 
Finns det någon som vet om något av detta stämmer, eller om det finns en annan förklaring?
 
mvh
 
Anders

2003-08-09, 15:03
Svar #7

Gunnar Cederholm

Erik Axelsson Hillebard. Vi vet att han adlades 1646 med bl.a kommentaren war föd af oäkta fång. Han var då ca 50 år. Enl genealogen Pontus Möller har uppgiften att Axel Axelsson var hans far kommit till Anrep och Elgenstierna via Nils Wilh.Marks v W?rtenberg d.1817, han i sin tur har tagit uppgiften från Elias Palmskiöld, von Stiernman m.fl. som levde första hälften av 1700-talet. Uppgiften finns i 1754 års Matrikel öfwer Swea Rikes Ridderskap och Adel. Det är här felet uppstått man har förväxlat personerna Axel Axelsson och Axel Eriksson båda Stålarm. Eftersom Hillebard är troligtvis några år äldre än Axel Axelsson som utpekas som fader går det inte ihop. De är troigtvis halvbröder med fader Axel Eriksson.Han gifter sig 1598 med Märta Boije, kanske föddes Hillebard åren före. I sköldebrevet står det att Hillebard hade varit 28 år i kronans tjänst lägger man till minst 16 år (myndighetsålder på den tiden) så måste Hillebard vara född mellan 1595- senast1602.
Redan på 1700-talet finns uppgiften att modern var Elisabet Ramin. Vilket tycks vara rimligt att man funnit henne i någon nu försvunnen källa. Att hennes namn levt muntligt i 150 år verkar mindre troligt.
Att Hillebard är en oäkta son till Stålarm är  
sannolikt. Vapenskölden talar för det och uppgiften bara 100 år senare att så skulle vara fallet även om man tog fel person som far.
Hans barn får namn som Axel och Elisabet och Cathrina och Anna på hustruns sida.

2004-06-26, 13:56
Svar #8

Raija Sabelström-L

Hej, Christina Kvarnlöf och alla andra!
 
Det var intressant att Du kännde till Märta Stålarm, dotter till ståthållaren Svante Eriksson Stålarm! Sabelskjöld-ätten härstammar av Märtas och Börje Rosenstråle's dotter Ingeborg, som gifte sig med Carl Jönsson Sabelskjöld 1634. Men kan Du säga är det rätt, att Svante Eriksson Stålarm var gift med Brita Göransdr av Högsjögårdfamiljen (Gyllenmåne) Man hittar i nätet mycket av Anna Gyllenmåne, men var Brita syster till henne?  
Hittade Du vapenskjölden?
Hälsar Raija

2004-07-05, 00:27
Svar #9

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hur långt tillbaka kan man källkritsikt följa ätten Stålarm? Den äldsta anan Elgenstiena nämner är Botvid Bengtsson. Sedan går det att hitta flera generationer bakåt på Internet (de verkar ha Anrep som källa). Vet man till exempel, om uppgiften att Benedikt Nilsson till Kijala och Margareta Fincke skulle vara  Botvid Bengtssons föräldrar stämmer? Vet man om Botvid Bengtsson verkligen var gift med Botilla Nilsdotter (Stjärnkors) och vet man i så fall något om hennes anor? Jag hittade några uppgifter om att hon skulle vara släkt med ätterna Stjärnkors och Tavast.
 
Mvh
 
Anders

2004-07-05, 16:35
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Rent allmänt kan man nog säga att om Elgenstierna strukit något, så är det befogat. Hur det är i just detta fallet vågar jag inte säga säkert, har du kollat ev litteratur?

2004-07-07, 18:34
Svar #11

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Den litteratur jag tittat på är Elgenstierna. Utöver det har jag hittat en del på hemsidor som refererar till Anrep. Botvid Bengtsson är den äldsta anan Elgenstierna tar upp (Anrep går längre). Någon källa på Internet menar att Botvid Bengtsson skulle enligt gamla släktböcker varit gift med Botilla Nilsdotter (Stjärnkors). Någon som vet något om det?
 
Någon annan källa menar att Arvid Erikssons (Stålarm) fru Kristina Knutsdotter var dotter till Knut Eriksson och Elin Kurck. Stämmer det? Hade Arvid Erikssons (Stålarm) mor Karin Olofsdotter(?) föräldrarna Olof och Katarina Jakobsdotter Garp?
 
Mvh
 
Anders

2004-07-07, 21:43
Svar #12

Kalle Thorsberg

Om Katarina Jakobsdotter, kolla ÄSF 1, s 150.
Om Elin Klasdotter (Kurck), kolla ÄSF 1, s 162.
 
K

2004-07-08, 11:14
Svar #13

Raija Sabelström-L

Hej!
Enligt den stamtavlan jag har, var Botvid Bengtsson (död före 1455 (adlig)godsägare, fogde vid Abborfors, Finland), gift med Botila Nilsdotter, död efter 1449, död före 29/9 1453. Botvid's föräldrar finns på tavlan inte, men Botila's finns. Enligt tavlan var de Nils Olofsson (Stjärnkors) df 1453 Riksråd Särkilax och Elin Katarina Nildotter Tawast df 1/5 1468. Här kan man se också att Nils's far var Olof Petersson (Stjärnkors) Frälsebrev 1410 Särkilax, Finland. Mor finns inte på tavlan. Men Elin's far var Nils Olofsson Tawast Frälsebrev 1407 Åbo, Finland och ännu hans far Olof Tawast 1386 Adel i Tawastland (Häme) Finland.
Jag var just i går till Kiala. Läste där på ett papper ('kopio',Borgå Tours): Kiala kom på tal, aktningsfullt ordade om gårdens höga anor, som sträckte sig 'ända upp till Birger Jarls tid' Uti W. Lagus' verk Finska adelns gods och ätter(sid.382) hade man nämligen läst om Nils i Kiala, som levde omkring medlet av 1200 och om dennes son, Fader till Kiala. En senare tids forskning (Jully Ramsay a.a., sid.444)
 
Jag har förstått att Erik Botvidsson Stålarm (1470?) hade flere söner: Arvid Eriksson (född 1490) var gift med Kristina Knutsdr Kurck. De ägde Laukko på Tawastland, men sonen Olof Eriksson (i Kiala 1508-1532) stannade till Kiala. Det finns många med samma namn. Arvid Ericsson,s (1490) barn var Elin, Erik, Knut och Claes, och Erik hade sedan på sin tur igen Arvid Eriksson, han som man kallas Arvid Eriksson (1549-1620) till Lindö och gift med Beata Grabbe. Han blev ståthållare över Finland efter Klaus Fleming.  
 
hälsar Raija, som är lite osäker, men vill veta mera

2004-07-11, 14:07
Svar #14

Raija Sabelström-L

Jag måste reparera det jag nyss skrev. Laukko är kanske inte alls rätt, fastän släkten Kurchi ( Kurchi-familjen, Kurki på finska ) har bott där sedan 1300-talet.
Om någon vet, hur saken är, så var snäll och hjälp mig.
 
Raija

2004-08-12, 16:24
Svar #15

lina lucas

hej jag har en i släkten som heter elisabeth stålarm hon var gift med stefan leminus

2006-02-08, 16:16
Svar #16

Göran Johansson

Beata Stålarm, g.m. Pijhl skrev 1645 ett brev till Per Brahe. Finns det någon som känner till Beata och ev. också hennes man?
 
Brevskrivarregister - Riksarkivets enskilda arkiv och samlingar
Stålarm, Beata
Gift med Pijhl.
Brahe, Per f. 1602 d. 1680
Greve, friherre, kammarherre, lantmarkskalk, riksråd, generalguvernör, riksdrots, president, kansler, direktör.
1645
Skoklostersamlingen II. Personarkiv. (RA/720795.012)

2006-02-08, 20:00
Svar #17

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Beata Stålarm, dotter av landshövdingen Axel Stålarm, nr 32, och Carin Boije af Gennäs, nr 16.  
 
 Gift 1. Regementskvartermästaren vid Österbottens infanteriregemente Carl Mattsson Pihl, av en ointroducerad finsk frälsesläkt, död 1646.
 
Beata var gift fler ggr.
 
Mer uppgifter finns att finna på Riddarhusets CD 2003.

2006-02-09, 09:00
Svar #18

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Här kommer ett utdrag från Ramsay, Frälsesläkter i Finland ... ang Pihl.

Det anges också att vapnet inte är känt.
Vänligen,
Olle
PS. Om Du skulle vara intresserad av en fördjupning ang Finland, vid ryttare Matts Jacobssons tid, rekommenderas Ylikangas, Klubbekriget - Det blodiga bondekriget i Finland 1596-97. DS
Vänligen,
Olle Elm

2006-02-09, 20:37
Svar #19

Göran Johansson

Tack Olle och Benny.  
Det verkar tyvärr inte som om detta namn känns relevant. Söker efter personer som bar namnet Pihl och hade anknytning till Säby sn i Jönköpings län, Lofta i Kalmar län och Örtomta i Östergötlands.
Vänlig hälsning
Göran

2006-02-14, 17:06
Svar #20

Utloggad Ann-Christine Pihlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-02-05, 15:42
    • Visa profil
Hej
Jag har en släkting som är född 1656 och död 1731 och heter Lars Ramin.
Är det någon som vet något om honom??
vänlig hälsning
Ann-Christine

2008-04-03, 20:34
Svar #21

Utloggad Björn Rehndell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2021-11-23, 17:09
    • Visa profil
Hej!
 
Angående Lars Ramin.
Lars ramin finns med bland min frus anor.
Lars vigdes 1686-01-06 med Börta Pehrsdotter.
jag vet inget om vare sig Lars eller Börtas tidigare anor.
Men deras dotter Ingeborg som verkar stå som Ingeborg Reuterberg gifter en Jacob Johanssongifter sig 1723-12-15 med en Jakob Johansson.
Vore själv tacksam för ytterliagre information angående Lars Ramin.
vänlig hälsning
Björn

2008-12-02, 22:54
Svar #22

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nu finns det ett dokument på Tradera som rör dennan släkt:
 
http://www.tradera.com/2_ELLER_FLERE_TIUFWAR_RADSBANE_TIL_ANNAN_MISSGARNING_1698 -auktion-79035420
 
 
Mvh
Jonas
 
PS. Det är inte jag som säljer...tyckte bara ni borde få veta...

2010-12-09, 20:23
Svar #23

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
I Gärds härads (Skåne) dombok 1697 återfinns:
Elssa Persdotter i Thräne, för lägersmåhl medh en Corporal Swen Ståhlarm, aff Smålandske Infanterie, och andre förseelsen plichtar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna