ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-04  (läst 4666 gånger)

2000-08-18, 16:53
läst 4666 gånger

Sofia Eriksson

I Elgenstierna, band VII ,s. 782-783, står det att den svenska adliga ätten Stuart tillhör den skotska ätten Stuart som kom i besittning av Skottlands och Englands troner. Finns det någon som vet på vilket sätt den svenska ätten Stuart  var släkt med den skotska drottningen Maria Stuart och de andra skotska och engelska kungarna och drottningarna av den skotska ättten Stuart?
 
Tack på förhand!
 
mvh
Sofia Eriksson

2000-08-23, 20:09
Svar #1

Utloggad Mats Wallbring

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 11:06
    • Visa profil
    • www.wallbring.se
Hej Sofia
 
Hans Stuart i Vadsbro Södermanland död 1618 inkom till Sverige 1565 hans anfader var Robert Stewart of Albany född 1339, tredje son till första Stewart Kungen Robert II av Skottland.
 
mvh
Mats Wallbring

2000-08-24, 17:08
Svar #2

Siv Lundgren

Hej Mats,
Jag har också funderat på hur den svenska ätten Stuart var släkt med Maria Stuart. Vet du hur Maria släkt var med Robert II?  
MVH Siv

2000-08-24, 18:39
Svar #3

Utloggad Mats Wallbring

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 11:06
    • Visa profil
    • www.wallbring.se
Hej Siv
 
Regentlängd
 
Robert II 1371-1390
son
Robert III 1390-1406
son
James I 1406-1437
son
James II 1437-1460
son  
James III 1460-1488
son
James IV 1488-1513
son
James V 1513-1542
dotter
Maria Stuart 1542-1567
 
Mvh  
Mats Wallbring

2000-08-24, 19:03
Svar #4

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Jag har försökt förstå dina svar om Stuartätten men jag blir lite förbryllad... Hans Stuart som dog 1618 här i Sverige... vem var hans far? Det kan väl inte vara Robert Stewart av Albany som var född 1339?  
 
Sen skrev du Robert Stewart of Albany född 1339, tredje son till första Stewart Kungen Robert II av Skottland men sen i uppräkningen av  regentlängden så står det att Robert II var född 1371? och då kan han ju inte ha en son född 1339?  
 
Jag hoppas du kan reda ut begreppen åt mig.
 
Tack på förhand
Birgit Lindgren

2000-08-24, 22:45
Svar #5

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej igen Mats!
 
Ja jag får börja med att be om ursäkt för min förra fråga... jag var lite jäktad och läste snabbt och fattade inte lika snabbt ;-) Regentlängd, ja naturligtvis var det inte 1371 han var född, han var född 2 mars 1316 och dog 19 april 1390. Ibland kan det bli lite tokigt.
 
Enligt Elgenstiernas noteringar så ser det ut så här när man följer Hans Stuart bakåt i tiden
 
Hans Stuart
 
far
Johannes Stuart
 
far
Anders Stuart
 
far
Thomas Stuart av huset Ochiltree i Skottland
 
 
Hur hör Tomas ihop med Robert II?
 
Jag har hittat massor med information om Stuart/Stewart på nätet men har inte lyckats binda ihop det riktigt.
 
Tack igen och ursäkta för min förvirring
Birgit Lindgren

2000-08-25, 15:35
Svar #6

Utloggad Mats Wallbring

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 11:06
    • Visa profil
    • www.wallbring.se
Hej Birgit
 
Gå in på www.stewartsociety.org/s1000039.htm så kommer du till Andrew Stewart (Anders Stuart) first lord Ochiltree.  
 
Mvh
Mats Wallbring

2000-08-25, 20:31
Svar #7

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Tack för det tipset... där fanns mycket intressant information. Jag har hittat en annan sida på nätet som också är innehållsrik, adressen dit är:
 
http://www.dcs.hull.ac.uk/public/genealogy/royal/
 
Men jag hittar inte någon uppgift om hur dessa Stuart/Stewart hänger ihop med Hans som kom till Sverige?  
 
När man tittar på Andrew Stewarts uppgifter så har han bara en son och han heter också Andrew som sin far. Ingen son som stämmer in på dom uppgifter som står i Elgenstiernas längd, där han anger att sonen till Andrew/Anders heter Johannes?
 
Har du hittat andra uppgifter någon annanstans som belägger uppgifterna?
 
Ledsen att behöva besvära dig om hjälp igen
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-11-10, 17:09
Svar #8

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Jag letar efter anorna till Hans Stuarts hustru Elisabet Margareta Örnström, som nämns i Gustaf  Elgenstiernas verk Den svenska adelns ättartavlor, Band VII. Där anges att hon i sitt första giftermål är hustru till Hans Stuart, och gifte sig andra gången 1720 med korpralen Christoffer Köpper och 1741 levde som änka på Berskog i Ö. Sunds sn i Värmland. Tillsammans med Hans Stuart bodde hon under perioden 1703-1717 först på Nääs i Stavnäs sn, Värmland, och sedan på Ölmskog i Väse sn, Värmland.
 
All information om Elisabet Margareta Örnströms anor mottages tacksamt.

2000-11-17, 17:33
Svar #9

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Såg att jag stavat fel i mitt inlägg ovan. Det skall vara Bergskog i Östra Sunds sn i Värmland.

2001-06-26, 03:37
Svar #10

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Vet någo om det i komplementbanden till Elgenstierna kommaer att finnas kompletteringar/rättelser om Hans Stuart (död 1618) och hans föräldrar och anor bakåt?

2002-01-08, 19:12
Svar #11

Mikael Jansson

Hejsan.
Jag har en liten fråga. Det är så att jag är släkt med Anders Stuart av huset Ochiltri i Skottland, men jag vet så lite. Var kan jag hitta mycket fakta om detta. Hur får man tag på ett sk, gammaldags släktträd? Vore väldigt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig.

2002-01-08, 22:57
Svar #12

Siv Lundgren

Hej Mikael,
Svenska Adelns Ättartavlor, volym 7. Sid. 782-794. Där finns släkten Stuart presenterad.
På biblioteket finns den säkert. Du kan även titta på min hemsida http://hem.passagen.se/s.lundgren
(klicka vid min förste man Björn Lindevall). Där har jag fört in uppgifter från Ättartavlorna.
MVH Siv

2002-01-09, 16:54
Svar #13

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor går ju inte längre tillbaka än till Anders Stuart som Mikael Jansson nämner. Jag har också letat efter mer uppgifter bakår men ej hittat några direkta uppgifter som går att få att stämma med Elgenstiernas uppgifter. Inom ett par år lär dock Svenskt Biografiskt Lexikon ha hunnit fram till Stuart, så förhoppningsvis kan de presentera nya uppgifter då.

2002-01-09, 23:56
Svar #14

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Hej.
Elgenstiernas uppgifter om Hans Stuarts Skotska anor är fel! Den ende historiska person som nämns bland Hans Stuarts påstådda anor är Andrew, Lord Stewart till Ochiltree. Hans Stewarts påstådda fader Överste John Stewart till Ochiltree fanns inte, ej heller dennes hustru Agneta Forbes!
 
Det existerar tre och endast tre handlingar som binder Hans Stuart till Skottland!
 
1. Hans Stuart får ett bördsintyg undertecknat den 14 oktober 1579  av sex skotska adelsmän varav fyra är ”Peers”. Dessa fyra är Colin Campbell, greven av Argyll, Robert Stewart, greven av Lennox , Andrew Stewart, Lord Stewart till Ochiltree samt William, Lord Forbes. Av dessa är de tre förstnämnda även medlemmar av det skotska rådet (”the Privy Council”). De två övriga är  riddaren John Stewart till Craigiehall samt juristen  Patrik Bisset till Lessendrum. I brevet framhålls  att  Hans Stuart (Johannes Stuart) är släkt på fädernet med Argyll, Lennox, och Ochiltree samt även är släkt med de tre övriga undertecknarna. Moderns släkt sägs vara  sprungen ur det skotska rikets äldsta familjer dock för omfattande att uppräknas i brevet. Klart är att man här medvetet undviker att ange vilka Hans verkliga föräldrar var! Men Lord Forbes skriver inte bara under brevet utan tillägger också ”huvudman för moderns släkt”. Hans Stuarts moder tillhör således familjen Forbes och är förmodligen nära släkt med Lord Forbes. Att Hans verkligen är en Stewart är också tämligen klart.  Att Hans är illegitim är också troligt trots brevets försäkran om motsatsen. Något gift par, Stewart och Forbes,  som kunde vara Hans föräldrar finns inte i Skottland vid denna tid.  
 
2.Hans Stuart får ett pergamentbrev undertecknat av den skotske kungen Jakob VI den 14 juni 1985. Vittnen är 1. James Stewart, Lord Ochiltrees son och efterträdare i det skotska rådet, greve av Arran och skotsk rikskansler. 2. John Graham, greve av Montrose . 3. James Stewart, Lord Doune . 4. Robert Scott, ”Director Cancellarie”  och förvaltare av det stora sigillet .
I 1585 års brev ges Hans Stuart rätten att bära sin familjs skotska vapen med specificerade tillägg  av den skotske kungen Jakob VI. Vidare anges att denne  ”Johannes Stewart” härleder sin släkt och börd från James Stewarts familj samt att det är på dennes begäran som detta brev utfärdas. Tillägget som Hans Stuart får på sitt vapen är en blå hjärtsköld med tre silverstjärnor är vapnet för provinsen Moray. Hans Stuarts vapen är baserat på det vapen som vid denna tid bärs av Andrew Stewart, Lord Ochiltree. Unikt för detta vapen som finns dokumenterat i The Seton Armorial från 1592 är dels avsaknaden av en bård i silver och blått samt att färgerna i det fjärde fältet är rött med lejon i guld och ej guld med lejon i rött som i det normala Ochiltree vapnet. Hans Stuart vapen är alltså Lord Ochiltrees med tillägg av den blåa hjärtskölden med tre silverstjärnor.
 
3. I de Peringskiöldska genealogierna förvarade i Riddarhusets arkiv finns ett dokument betitlat ”Memorial på min Sahl. Faders ankomst til Sweriget.”. Dokumentet  innehåller ett antal utsagor gjorda av David Stuart, yngre son till Hans Stuart. En avskrift gjord av dåvarande riddarhusgenealogen Pontus Möller. Avskriften publicerades i Stuartska släktföreningens medlemsblad 29/1990.  
 
David gör 18 påståenden i detta dokument, han nämner Överste John Stewart och Agneta Forbes från Edinburgh som Hans föräldrar. Hans farfar heter Thomas Stewart enligt David.
 
David Stuart verkar genuint osäker då det gäller faderns skotska härkomst. Den enda personen som kan identifieras är Andrew Stewart, lord Ochiltree. Enligt David heter alltså Hans Stuarts fader Johan Stuart och farfadern Thomas Stuart. Anders Stuart till Occiltree är gudfader och nära släkt med  Hans Stuarts broder Anders. Det exakta släktskapet mellan Anders Stuart d.ä. och lord Ochiltree anges ej heller.  
 
Mycket pekar på att Hans Stuart är illegitim son till Andrew, Lord Stewart till Ochiltree (c 1521- 1591/92).
 
Modern är en Forbes möjligen Janet  Forbes som var John Forbes  (1472-1547) den sjätte Lord Forbes yngsta barn född av dennes tredje hustru Elisabeth Barclay. Då Janets äldre broder ”Black Arthur Forbes of Balfour” sägs vara född cirka 1520, kan vi anta att Janet Forbes föddes 1521 eller senare.
 
Janet Forbes blir i november 1542 änka efter ett endast cirka halvårs äktenskap med John Stewart, tredje greven av Atholl . Kungen utser den 19/11 1542 Henry, Lord Methven och farbroder till Andrew Stewart, att förvalta de Athollska egendomarna då arvtagaren, Janets styvson John Stewart, den fjärde greven av Atholl, är omyndig. Henry var då omgift med Janet Stewart, syster till den avlidne greven av Atholl. Janet Forbes gifter sig för andra gången med Sir Alexander Hay (den sjätte) till Delgaty 1545. Alexander dör barnlös året därpå. Janet var således halvsyster till William, Lord Forbes som säger sig vara huvudman för moderns släkt (som tillägg till namnteckningen i 1579 års bördsintyg.)
Något bevis på att Janet Forbes var Hans Stuarts moder har jag ej träffat på!
mvh
Ulf H Larsson

2002-01-13, 02:02
Svar #15

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Jag undrar var någonstans du har fått din information om de skotska släktförhållandena ifrån.
 
mvh
 
Andreas Karlsson
 
PS Vilken del av den svenska Stuartätten härstammar du själv ifrån? DS

2002-01-13, 21:35
Svar #16

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Hej Anders,
 
Min ana är Elsa Beata Stuart dotter till Kapten Hans Stuart och hustru till bruksinspektor Andreas Fellenius.
 
Har under några år forskat i Hans Stuarts skotska anor. Utgångsmaterial för min forskning  fick jag från Nils Joelsson. Har införskaffat och läst ett stort antal skotska böcker som ger information om Skottland under 1500 talet. (En del böcker och handligar har jag tagit del av i Ediburg under en semestervecka)
Samlat materialet i en uppsats som jag nog borde ge ut i någon form. (Den är för stor för att bifoga här).
 
Bifogar ett utdrag från referenslistan
 
?       Balfour Paul, Sir James: An Ordinary of Arms Contained in The Public Register of all Arms and Bearings in Scotland. Faksimiliutgåva 1994 av Andra utgåvan ursprungligen utgiven 1903.
 
?       Balfour Paul, Sir James: The Scots Peerage. Nio band, Edinburgh 1904-14.
(Genealogier för Lord Forbes, Stewarts of Ochiltree m.fl. finns på KB i Stockholm)
 
?       Bördsintyg utfärdat av tre skotska rådsherrar den 12/10 1579 angående Hans Stuarts börd och härkomst. Foto Karl-Henrik Stiernspetz. 1997 samt översättning från 1928 av Harald Stuart.
 
?       Donaldson, Gordon: All the queens men, Power and Politics in Mary Stewart's Scotland, London 1983. (Innehåller ett omfattande persongalleri från den aktuella tiden.)
 
?       Dow, James, artikel ”Ruthwens Army in Sweden and Estonia” i svenskt historiskt arkiv 13.
(Captain James Stewarts, senare earl of Arran, finns omnämnd)
 
?       Edinburgh 1329 - 1929. Oliver & Boyd Edinburgh 1929.
 
?       Edinburgh Burgesses and Guilt-Brethren 1406 - 1700. Scottish Record Office. (Band 59)  
 
?       Edinburgh testaments. Scottish Record Society. 1514 - 1600. (Band i) (Tyvärr finns inget testamente från Lord Ochiltree bevarat)
 
?       Estimates of the Scottish Nobility during the minority of James the sexth, London 1873.
 
?       Extracts from the Burgh records of Edinburgh 1403 - 1589. (Band i - iv)
 
?       Ferguson till Kilkerran, Sir James, The man behind Macbeath and other studies, London 1969. (Om James Stewart, Earl of Arran, mannen bakom de två skotska breven och troligen Hans Stuarts halvbroder.)
 
?       Guthrie, David Charles. The Guthrie Family 1179 - 1900. Northampton 1906.
 
?       Hortling, Carl-Erik: The Stewarts in Sweden and the Royal House of Scotland. Från tidskriften ”The Stewarts” Vol. XVI, No 4, 1983.
 
?       Ives, Edward D. The Bonny Earl of Moray. East Lothian 1997. (James Stewart, earl of Moray i sin hustrus rätt. Hon var dotter till Mary Stuarts halvbroder James Stewart Earl of Moray. Han var son till James Stewart, Lord Duone, en av de som bevittnar 1585 års sköldebrev.
 
?       Johnstone, G. Harvey: Scottish Heraldry made easy. Nyutgåva, New York 1972.
 
?       Johnstone, G. Harvey: The Heraldy of the Stewarts. Edinburgh 1906.  
 
?       Leslie, Charles, Historic records of the familie of Leslie 1067 - 1869, 3 band, Edinburgh 1869.  
 
?       Lord Provosts (Borgmästare) of Edinburgh 1296 - 1932. Edinburgh 1932.
 
?       Protocol Book of Sir John Cristone 1518 - 1551. Scottish Record Society. (Handling 453 - Elisabeth Leslie).
 
?       Register of the Greath Seal of Scotland 1513 - 1608 (Band iii - vi).
 
?       Register of the Privy Seal of Scotland 1542 - 1584 (Band iii -viii).
 
?       Riksarkivet, Strödda historiska handlingar, 13b. (Captain James Stewarts vittnesmål om stämplingarna mot Johan III.)
 
?       Sanderson, Margaret H.B., Mary Stewarts People, Edinburgh 1987. (ett urval av personhistorier från den aktuella tiden)  
 
?       Sanderson, Margaret H.B. Ayrshire and the Reformation, East Linton, 1997. (Ochilttree ligger i Ayrshire och lord Ochiltree är aktiv på reformationes sida)
 
?       Sköldebrev  utfärdat  för Hans Stuart av den skotske kungen Jakob VI den 14/6 1585. Foto Karl-Henrik Stiernspetz. 1997 samt översättning från 1928 av Harald Stuart.
 
?       Stodart, R.R. Scottish Arms. Två band Edinburgh 1881.(Innehåller information om Lord Ochiltrees m.fl:as vapen)
 
?       Stuartska Släktföreningens Medlemsblad 39/1996. Innehåller uppgifter om tidigare efterforskningar om Hans Stuarts anor samt bild och beskrivning av det stora Stuartska vapnet i Vadsbro kyrka.
 
?       Tayler, A & H., The House of Forbes. Third Spalding Club. Aberdeen 1937. (En omfattande släktstudie baserad bl.a. på handlingat i familjen Forbes ägo)
 
?       Teckningar i färg av vapnen på Anders Stuart d.y. grav i Vadsbro kyrka av Jo?lsson 1956.
 
(De skotska vapnen på Anders Stuarts grav är: Stewart till Ochiltree, Lord Forbes, Bisset till Lessendrum, Campbell greve av Argyll, Guthrie till Halkerton, Douglas, Leslie till Balquhain och Acheson till Gosford.)  
 
?       Utdrag ur Peringskölds Genealogier, R -T, Riddarhusets arkiv. Från Stuartska Släktföreningens Medlemsblad 29/1990. (David Stuarts uttaladen om sin fader och farbroders skotska släkt.)
 
mvh
Ulf

2002-01-14, 00:36
Svar #17

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Hej Ulf!
 
Tack för all den informationen. Min ana är också Elsa Beata Stuart, via hennes och Anders Fellenius dotter Gustava Johanna Fellenia, gift med Per Persson Norberg. Se för övrigt diskussionen under Anbytarforum: Landskap (efterlysningar m.m.): Västerbotten: Efterlysningar: Pehr Norberg, fältväbel i Skellefteå.
 
Jag har också försökt att leta i de skotska anorna, dock inte så ambitiöst som du uppenbarligen har gjort, med resor till Skottland etc. Av tidsbrist har jag fått begränsa mig till det material som finns på universitetsbiblioteket här i Uppsala.  
 
Dock noterar jag att du i din källförteckning saknar det stora verket av George Edward Cokayne, The complete peerage of England, Scotland, Ireland, Great Britain and the United Kingdom också känd under titeln The complete peerage, or a history of the House of Lords and all its members from the earliest times. Den utkom med 13 volymer i revideringar och tillägg fram till 1959, och ytterligare en 14:e volym med tillägg och revideringar kom så sent som 1998. Den finns på KB i Stockholm och på Uppsala universitetsbibliotek, och enligt vad jag har förstått så anses den vara mer tillförlitlig än Balfours The Scots Peerage.
 
Jag har inte hunnit fördjupa mig så mycket, så jag kan inte uttala mig med alltför stor säkerhet, men jag har fått den uppfattningen att såväl The Scots Peerage som The complete peerage of England, Scotland, Ireland, Great Britain and the United Kingdom endast tar upp huvudlinjerna, de grenar som ärvde titeln. Därmed skulle i motsats till t.ex. Elgenstierna inte yngre bröders ättlingar tas upp. Om nu de svenska Stuartarna kommer från en sådan gren skulle det vara en förklaring till svårigheterna att hitta dem i dessa verk.
 
Jag har inte mina anteckningar med mig nu, så jag får kolla upp det under veckan. Men jag vill minnas att i The Complete Peerage hittade ett klart samband mellan Campbell, greven av Arran, å ena sidan som (vill jag minnas) i Elgenstierna kallas för närskylde till Hans Stuart, och Ochiltree-grenen å andra sidan. (Har för mig att han var morbror till någon av lordarna av Ochiltree, vilket ju är närskylde). Jag återkommer till det under veckan, när jag fått lite mer tid att kolla upp detta.
 
Vet du var man kan få tag i Stuartska Släktföreningens Medlemsblad och de översättningar av de två bördsbreven som gjordes av Harald Stuart 1928?
 
För övrigt, ett tips: skicka in uppsatsen till nästa utgåva av Släktforskarförbundets Årsbok, så kanske den kan publiceras där.
 
mvh
 
Andreas Karlsson

2002-01-14, 20:23
Svar #18

Utloggad Ulf H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 342
  • Senast inloggad: 2023-01-26, 15:55
    • Visa profil
    • ulfhlars.se
Hej Andreas!
 
Har tillgång till The Complete Peerage. Colin Campell Earl of Argyll var i ett av sina äktenskap gift med Joan Stewart dotter till Henry Stewart Lord Methven som var broder till Andrew Stewart den förste Lord Stewart till Ochiltree.
 
I 1579 års brev sägs Hans Stuart vara släkt på fädernet med Andrew Stewart lord Ochilttree, Robert Stewart earlen av Lennox samt denne Colin Campbell sjätte earlen av Argyll. Detta är ytterligare en lögn eller halvsanning i brevet.  
 
Bakgunden till brevet ges i David Stuarts utsagor. Hans Stuart behöver ett intyg för att få gifta sig med Brita Eriksdotter Soop. När min Sahl. fader har welat trädt til giftermål, hafwa min Sahl. moders, fru Brita Soops måhlsmän och förvanter hårdt lagt sig där emot, efter han en främling war och heet Hanns Stuart, fårgåvo de, at han skulle vara af oäckta säng född och Konungens Bastert vthi Engeland
 
Hans Stuart behövde allså ett intyg på att han var född i lagligt äktenskap och det fick han!
Om det verkligen varit sant så skulle han fått ett normalt Birthsbrief med angivande av föräldrar samt farsföräldrar och morsföräldrar.  
 
Man måste inse att det i denna tid var viktigt att ställa upp för en släkting - så varför inte bjuda på en liten lögn och några halvsanningar. (Lord Forbes tillägg huvudman för moders släkt är det enda påståendet som verkat helt sannt i detta brev!)
 
Vad pekar då på att Lord Forbes halvsyster Joneta kan vara Hans Stuarts moder.
 
Som jag nämnde så finns 8 skotska vapnen på Anders Stuarts d.y. grav: Stewart till Ochiltree, Lord Forbes, Bisset till Lessendrum, Campbell greve av Argyll, Guthrie till Halkerton, Douglas, Leslie till Balquhain och Acheson till Gosford.
 
Då de första 4 vapnen bifogats 1579 år brev samt att David Stuart nämner kvittenser som de , arvingarna  till Hans Stuart funnit i dennes jordebrevskrin så har jag antagit att även de 4 sista vapnen kommer från handligar i detta skrin.  
 
Joneta Forbes tredje och sista man var en William Leslie till Balquhain!
 
mvh  
Ulf

2002-04-07, 23:41
Svar #19

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Sitter mest och är förvirrad över Johannes Stuarts koppling till Scotland.
 
Har själv Anders Stuart dä i min ana och vill försöka klarlägga nästa led bakåt och även då en eventuell koppling till det skotska kungahuset. Kan någon sammanfatta detta?
 
mvh
Mikael Persson

2002-12-01, 22:24
Svar #20

winnie

Stuart
--------------------------------------------------------------------------------
 Johann Friedrich Gustav Eugen Rudolf Baron Stuart
b.in Gross-Dahmen (Courland) in 30.01.1856,
Empire State Councilor.
He studied in Dorpat (Tartu) University.
He was a police chief in Polotsk (1894) and then a countychief in Ludzen ( Ludza) in Latgale, in Latvia. He died in Dresden.
He was a grandson of Baron Friedrich Stuart and Henriette Kant, niece of Immanuel Kant.  
Many investigators say that Baron Rudolf Stuart is a ancestor of Reynard Cowper ( BrainStorm singer abd songwriter), probably a great-grandfather or great-great-grandfather.  
 
1.Swedish barons Stuart , Kingdom of Sweden : 20 Nov.1703, no.111(Svenska Adelns ?ttartavlor (VII,p.794))
The Swedish barons descend from untitled noble family of the same name.
Friedrich Stuart (1761-1842) descended from Hans Stuart, colonel in the Swedish service, 1611. This family came from Scotland and was known since 14th century.
General Baron Carl Magnus Stuart was governor of Courland 1703.  
This family were kinsmen of Stuarts, Kings of Scotland.  
 
2.Sources in Russia:
STRL 1894/1908 , TN, TNE, TRRI I.
Imperial Ukase of 2 June 1893 confirming the title of baron to Stuarts family.
By Imperial Ukase of 16 Feb. 1894 , Alexander Stuart (1843-1917) and his legitimate descendants were authorised to bear the title of baron with which his father Friedrich Gustav Stuart (1804-1856), son of Baron Friedrich Stuart (1761-1842), entered Russian service.
For source abbreviations see: ww.geocities.com/?tfboett...ources.htm  
 
3.Genealogisches Handbuch der Baltischen Ritterschaften, Teil Estland I, p.588
 
4.Genealogisches Handbuch der Estländischen Ritterschaften, Teil Estland I, Band II, Lieferung 1, p.203
Henriette Kant/1783-1850/ ( a.d.H Pastorat Alt-Rahden, daughter of brother of Immanuel Kant)  
 
5.Walter von Wistinghausen Aus meiner n?heren Umwelt. Eine estl?ndische Kindheit vor 100 Jahren. Tallinn, Avita, 1995
 
6.Eric Count Stenbock Biography:John Adlard Stenbock ,Yeats and the Nineties London, 1969 and John Adlard Christmas with Count Stenbock London, 1980.  
Also Miriam I.Benkovitz :Aubrey Beardsley. An account of his life New York(G.P.Putnam\s Son)1981, p.58,73 .
 
7. Baron Friedrich Stuart (1761-1842) from Batavia by river the Rhine, customs inspector at Libava (Courland), owner estate Gross-Dahmen in Courland, grandgrandson of general Baron Carl Magnus Stuart, governor of Courland.
Baron Friedrich Stuart was a grandfather of Eric Stanislaus Count Stenbock, famous poet

2002-12-01, 23:09
Svar #21

winnie

Hans Stuart d.1618
 
far  
Johannes Stuart  
 
far  
Anders(Andrew)Stuart  
 
far  
Thomas Stuart av huset Ochiltree i Skottland = second Lord Innermeath d.1513  
 
far  
Walter Lord Innermeath
 
far
Robert Lord of Lorn  
 
far  
John Lord of Lorn
 
far  
Sir Robert of Innermeath - brother Sir Alan of Ochiltree
 
far  
Sir James of Pierston
 
far
Sir John of Bonkyl  
 
far
Alexander Fourth High Stewart

2002-12-02, 18:29
Svar #22

Yvonne Korn (Yvonnek)

Det finns mycket om Stuart/Stewart på denna sida: http://www.stewartsociety.org/lines.htm (ursäkta länken, men det blir för mycket att skriva av här).

2003-02-27, 00:34
Svar #23

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Jag har fått tag på oerhört intressant information som jag gärna vill ha synpunkter på. Det gäller Hans Stuart (död 1719) och hans hustru Margareta Örnström.  
 
Jag fick ett brev från en man vid namn Sune Överhagen, som jag redovisar nedan:
 
Jag har läst att du frågat om Margareta Örnströms anor? Jag har i min släktforskning som var för några år sedan läst om Hans Stuart som dog 1719.
Kan örnström möjligen vara namnet örneström? I Ny socken värmland bodde en kapten Olof Örneström på Tostebols gård. I samma socken dog också en man, enligt dödsboken  på  1760 talet, som hette Hansson ( jag lyckades inte tyda förnamnet). Hans föräldrar var löjtnanten Hans Stuart och dennes hustru Sophie. Så det verkar som om Hans Stuart har varit gift två ggr också. Eller är det möjligen två Hans Stuart det är fråga om. Den aktuelle Hansson var född betydligt tidigare än barnen i giftet med Margareta Örnström. Vad som är förbryllande är att en familj  Hansson   (ev samma Hansson) bodde i början av 1700 talet på Tostebol. Det skulle väl möjligen betyda att hustru ett( Sophie) hade något band med Olof Örneström.
 
---------------------
 
Jag svarade på detta brev, och fick följande svar tillbaka:
 
Jag har inte födelse datum men jag tror att jag beräkna det till 1685-90. Det
stod så här bonden ........( namn jag inte kan läsa)dödde 12 marti  (1765),  
född i Wik Arvika socken fadern fänriken ( inte löjtnanten som jag skrev) Hans
Stuart och modern Sohie. Om denne Hansson var den Karl Hansson som i början av
bodde på Tostebol fanns i såfall en son Anders  som  i sitt äktenskap med änkan
Maria Warenberg (prostänka)  fick sonen Henryk, vars öde jag inte har lyckats
följa men han levde i alla fall vid 12 års ålder. Jag tyckte själv att det här
var intressant och undrade över varför den här sonen inte fick  heta Stuart.
 Tilläggas kan att jag har läst att även Olof Örneström var adlad men att
släkten dog ut. Födelseboken för året för den bonden ....... ( Hansson) har jag
inte lyckats hitta då det var skador just för de åren i Arvikas doplängder. Om
bonden .... var samme  som Carl Hanson så var födelsetalet 1685.    
Det är möjligt att det fanns mer att läsa. Det är minst 15 år sedan jag gjorde
det här och mina kladdpapper har jag inte kvar.
 
------------------------------
 
Det är ju mycket intressant information! För det första är det, om jag inte tar miste, samma trakter i Värmland vi rör oss i.
 
Örnström och Örneström borde vara samma namn. Så kapten Olof Örneström kan mycket väl vara Margaretas far. Eftersom Hans Stuart var adlig lär han inte ha gift ner sig alltför mycket, och en kaptensdotter skulle säkert duga. Om nu Olof Örneström dessutom vad adlig så pekar det ännu mer på att det kan vara rätt far.
 
Jag har inte tillgång till Elgenstierna just nu, men jag tror inte att det kan ha funnits mer än en Hans Stuart i de trakterna, så det borde vara samma person.  
 
Vi vet inte vilket år Hans Staurt föddes, men hans far gifte sig 1659 och dog 1669, så Hans Stuart bör vara född mellan 1659 och 1669. Det gör det mycket möjligt att han kan ha fått en son 1685-1690.
 
Det är mycket möjligt att Hans Stuart varit gift en gång tidigare, eftersom Margareta överlevde honom och gifte om sig, och därför bör ha varit ett antal år yngre än honom.  
 
Det är mycket intressant att sonen heter Hansson. Det betyder att han kan ha tappat adelsnamnet Stuart, och istället börat använda patronymikon. Det betyder att det idag kan finnas okända grenar av ätten Stuart, som inte finns med i Elgenstierna, och som inte riddarhuset känner till.
 
Sveriges släktforskarförbund håller ju på med  kompletteringsband till Elgenstiernas ättartavlor. Skulle inte dessa uppgifter vara intressanta att föra in där?
 
Vad har ni andra för kommentarer om detta? Vad tror ni om det?

2003-03-09, 02:00
Svar #24

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Som tillägg till ovan kan jag hänvisa till diskussionen under Örneström: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/38991.html?1047171396.

2003-04-19, 21:28
Svar #25

Sven Rasegård

Min Hustrus farmor var Jenny Hedström född i slutet av 1970-talet eller i början av 1980-talet .Finns det möjligen någon uppgift om henne? Hon flyttade senare till Väse för att därifrån flytta till Stockholm, där hon gifte sig med en Wennström.Hon hade en syster sim hette Fanny.
Vänliga hälsningar
Sven Rasegård

2003-06-07, 21:07
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Alseda socken i Småland nämns i kyrkoräkenskaperna år 1744 att det den 15 april gavs testamentpenningar E: Herr Stuarts moder Fru Margreta Örnström 1 daler
 
dito 1742 den 7 mars gavs testamentpenningar E. herr Stuarts dotter i Ahlseda 20 öre
dito år 1745 den 5 januari gavs testamentpenningar E. her Stuarts b. i germundaryd 12 öre
dito år 1745 den 9 mars gavs testamentpenningar E. herr Stuarts b. i germundaryd 24 öre
dito år 1752 den 20 september gavs testamentpenningar E. Bruksskogwaktaren herr Gust. Adolph Stuarts lilla dr  2 öre
dito år 1753 den 15 augusti gav Gustav Ad. Stuart wid sin hust: kkogång 24 öre
(källa: Alseda LIa:1)
 
mvh Niclas R.

2003-06-15, 10:41
Svar #27

Sven Rasegård

Är det någon som känner till systrarna Fanny och Jenny Hedström födda på 1870 eller 1880-talet från Väse.Systrarna kan möjligen vara födda i Arvika.
Tacksam för tips.

2003-06-19, 21:16
Svar #28

Utloggad Knut Fasting

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 148
  • Senast inloggad: 2023-02-03, 18:34
    • Visa profil
Til Hans Stuart. Jeg har vært i kontakt med The Stewart Society i Edinburg som konkluderer slik:
 
...no proof has beed found of Hans family in Scotland....
 
Stuartska Släktsföreningen c/o Magnus Stuart, Utsikten, S-647 92 MARIEFRED kan sannsynligvis gi oppdatert informasjon i saken.

2003-10-04, 18:54
Svar #29

Utloggad Lennart Sandgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2017-04-02, 17:52
    • Visa profil
Har försökt sätta mig in i diskussionen ang släkten Stuart, men har inte fått fram var Elsa Beata Stuart är född. Hon är tydligen född i okt 1708. Död 29 jan 1746 i Kengis Pajala. Vet någon var hon är född?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna