ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Store  (läst 863 gånger)

1999-08-16, 23:15
läst 863 gånger

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10744
  • Senast inloggad: 2019-08-10, 18:14
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Enligt Elgenstierna band VII sid 722, tab 7 var Brita Eriksdotter Store gift 1:o efter 1616 m. kaptenen Zackarias Bengtsson, slagen i Tyskland. I band IX sid 312 finns en rättelse som anger att hon i stället hette Brita Pedersdotter Store, dotter till Peder Carlsson (tab 6) och alltså syster till sin tidigare angivne far Erik Pedersson.  
I kompletteringen anges också att hon av förste mannen fick i morgongåva Sireda gård i Solberga sn, som hon 1636 12/3 sålde till sin svåger kyrkoherden i Flisby Daniel Bengtsson (domb Södra Vedbo). Molin/Wilstadius, Smolandi Upsalienses, del I sid 103, verkar dra slusatsen att kyrkoherden Daniel Bengtsson (Benedicti) var gift med NN Pedersdotter Store och uppger just EA band IX sid 312 som källa.
Nu kan jag inte finna någon gård Sireda i Solberga socken, varken i Sveriges  
Bebyggelse, Jönköpings län III, eller på Ortnamns CD:n, men väl ett Syreda i Flisby sn.
Då kyrkoherden Daniel Bengtsson (Benedicti) var son till kyrkoherden i Flisby Benedictus Johannis och denne i sin tur var son till  kronofogden i Norra o Södra Vedbo härader Jöns Bosson, (om honom se här) vilken enligt S. Pira, Kronofogdarne i Norra och Södra Vedbo härader (Tranås 1918), just bodde i Syreda, Flisby sn, förefaller det inte särskilt långsökt att anta att ovanstående kaptenen Zackarias Bengtsson i själva verket var broder till kyrkoherden Daniel Bengtsson som Brita Pedersdotter Store 1636 kallar svåger och att Daniel Bengtsson inte alls behöver ha vart gift med någon NN Pedersdotter Store - utan med någon helt annan. Han hade enligt Molin/Wilstadius sonen Johannes Danielis Liljetinus (Flisbyensis), lagläsare i Tjust. Stud i Uppsala 1632 (nr 424) och enligt ännu obekräftade uppgifter också en dotter Elisabeth död 1700, 25/11 i Tapparp, Höreda sn och gift med en Daniel Andersson.
Möjligen finns ovanstående redan rättat i SoH eller annorstädes, om inte bör det kunna utgöra en komplettering/rättelse till både EA och Molin/Wilstadius, Smolandi Upsalienses.
Har någon annan synpunkter och/eller ytterligare kompletteringar?
Vänligen,
Olle Elm

1999-09-03, 15:19
Svar #1

erik

Jaen Silfving skriver i sin bok  Från norra Smålands medeltid utgiven 1952 om gården Syreda i Flisby socken: Jöns Bosson, häradsskrivare i Eksjö under fogden Truls Jonssons tid, senare Jöran Geras fogde, och slutligen fogde över Norra och södra Vedbo härader 1570-1598, fick Syreda i livtidsförläning av Gustav Vasa 22 dec 1598. Sonen Bengt Jönsson blev kyrkoherde i Flisby 1595 och även hans son Daniel Bengtsson blev kyrkoherde efter fadrens död. En annan son kaptenen Zackarias Bengtsson, fick behålla gården på livstid och kvarbodde ännu år 1630.
Detta stödjer ju Din teori ovan!

1999-09-03, 22:17
Svar #2

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10744
  • Senast inloggad: 2019-08-10, 18:14
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Erik,
Detta får vi hoppas att Elgenstiernaprojektet uppmärksammar (eller redan uppmärksammat!?) och att Zackarias Bengtsson under ätten Store begåvas med härkomst m m.
Vänligen,
Olle Elm

1999-09-04, 07:40
Svar #3

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10744
  • Senast inloggad: 2019-08-10, 18:14
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ovan har jag upprepat den rättelse ang Brita Eriksdotter Store som finns i EA (band IX sid 312) men också däri funnit ett fel angående den s k Sireda gård i Solberga sn.  När nu gårdsangivelsen var felaktig kanske inte rättelsen i sig var pålitlig. I Almquist, Joh. Ax., Frälsegodsen, Småland, sid 1067, anger denne under säteriet Adelöv, Adelövs sn, Norra Vedbo härad: .. Margareta Christersdotter (Halvhjort) till Hallebo i Kind (död 1616), vilken avled som änka efter Erik Persson (Store). Dessa makars dotter Brita (död tidigast 1661), som enligt en i Adelns ättartavlor införd rättelse men till synes orätt uppges varit Erik Perssons syster. Här står också: (jfr Silfving i Genealogisk tidskrift 1955-57, s. 11).
Har själv inte tillgång till Genealogisk tidskrift men någon annan kanske kan vara hygglig och kolla vad som står där.
Vänligen,
Olle Elm

2000-09-22, 17:47
Svar #4

Utloggad gbh1964

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej Jeg har Ingeborg Store død 1632 og Lars Håkansson Dufva bland mine forfædre. Findes der portrætter af Store-slægten i nogen trykt bog ?. :-) Gitte Bergendorff H?stbo

2000-09-22, 18:42
Svar #5

Utloggad gbh1964

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2013-05-20, 11:49
    • Visa profil
    • www.danbbs.dk/~janhb/
Hej Jeg har en Ingeborg Store død 1632, gift med Lars Håkansson Dufva som mine forfædre. Findes der en trykt bog med billeder (kort) af Store-slægten. Hilsen Gitte Bergendorff H?stbo

2006-09-08, 12:53
Svar #6

Olof Almkvist

Gustaf I var + år 1560. Karl IX var den kung som gav Syreda den 22 december 1598 till Jöns Bosson som var häradsskrivare i Syreda.
 
MVH  
 
Olof A

2017-01-23, 11:08
Svar #7

Utloggad ralf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 20:04
    • Visa profil
Hej!

Min anfader Tord Björnsson (Store) var gift med min anmoder Kerstin Krabbe. Det här enligt ett omnämnande under tabell 4 om den tyvärr utdöda Adliga ätten, Store, nr 79 i Gustaf Elgenstiernas genealogiska standardverk Den introducerade svenska adelns ättartavlor. Där står dessutom skrivet att hon var dotter av Bengt Krabbe i Kärra by i Hallands län [som på den tiden tillhörde Danmark] och dennes hustru Gunnild Gylta som i sin tur var dotter av Gunnar Gylta. Är informationen felaktig här trots att Carl Szabad inte har korrigerat informationen för supplementet? Det är min hypotes. Jag hittar ingen koppling till de danske Krabbe släkterna. Jag hittar ingenting heller under den medeltida frälsesläkten Gylta i Äldre svenska frälsesläkter.

2017-01-23, 22:29
Svar #8

Utloggad nils_hard

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1270
  • Senast inloggad: 2019-07-10, 21:01
    • Visa profil
Enligt Stig Östenson i Personhistorisk tidskrift 1970, s 151 ff var Tord Björnsson Stores maka Kerstin Krabbe dotter till Bengt Krabbe ohh Gunhild Bengtsdtr i Kärra.
Gunhilds föräldrar hette Bengt Turesson (sparre över blad) och Märta Gunnarsdtr Gylta, dotter till den västgötske väpnaren Gunnar Gylta (omnämnd 1391-1422)

2017-01-23, 23:38
Svar #9

Utloggad ralf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 951
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 20:04
    • Visa profil
Tack för upplysningen. Enligt uppgifterna i Äldre svenska frälsesläkter II:1 under Gylta på sid 35 kan man läsa mer om ättlingarna till Bengt Thuresson och Märta Gylta i en artikel av J. E. Almquist på sidorna 173-177 i Släkt och Hävd 1959.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna