ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stiernsköld  (läst 3045 gånger)

2002-06-14, 12:40
läst 3045 gånger

Per-Åke Borssén

Stiernsköld: J Raneke uppger i SMV II, s 532, att Peder Witters (3 6-stjärnor, 2,1) son Håkan (532:5) skulle äga/vara lokaliserad till godset Norrnäs, Värmdö. Samtidigt sammanför han - tydligen (hypotetiskt) med tvekan - en Hans Petersson, som för samma vapen, som bror med Håkan. Kan de vara halvbröder?
 I SMV II, s 738 (Stiernsköld) återfinns Hans Petersson (kluven, belagd med 3 6-stjärnor, 2,1) skriven till godset Norrnäs, som han ärvt av sin morbror Bengt Svensson (växt) (SMV II, s 491:2). Hans Peterssons far uppges av H Gillingstam ( PHT -47, s 21 not 3) vara en Peter Jönsson i Målsta således gift med Bengt Svenssons syster. Peter Jönsson skall ha fört samma vapen som Hans Petersson. Vilket - Witters eller Stiernskölds?
 Peder Witter var gift med Nils Bengtssons (balk belagd med sparrar) i Börsta, dotter Ingeborg. Var Peter Witter möjligen tidigare gift med Bengt Svenssons syster för att sedermera bli omgift med Ingeborg? Är det möjligt att han är identisk med Peter Jönsson i Målsta? Eller hur har godset Norrnäs hamnat hos Peder Witters son Håkan? Tacksam för hjälp med problemet.
MVH P-å B

2003-03-30, 22:02
Svar #1

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
De var nära allierad med Vasasönerna, och krigare under 1500-1600-talet, godset Norrnäs nära Värmdö socken men en till är godset Biby vid Gillberga socken. Under vasatiden ägdes godset av en mycket gammal frälsesläkt, som spelat en betydande roll under denna epok i vår historia, då medeltiden abrupt avslutas och renässansen tar sin början. Efter sin vapenbild antog ätten namnet Stiernsköld.  
Jag ska kolla boken ( J Raneke, SMV II s. 532 och s. 738 ) om det stämmer eller ej.
 
Där jag vet att Peder Jönsson har samma vapen som Hans Pedersson, då det är Stiernskölds vapen.
 
Nästa son, Göran Hansson var väpnare , död 1517 och gift med Gertrud Nilsdotter Posse, fick 6 barnen, en av dem är Märta Göransdotter var min släkt.
vänliga hälsningar
Anders Höijer

2003-04-03, 12:00
Svar #2

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har kollat om båda släkterna Stiernsköld och Witter (Wither) men jag är lite osäker om släkten Withers vapenbild är lika med Stiernskölds vapenbild men olika hjälmarna. Jag såg lite olika med stjärnornas form i vapenbilderna.
Men jag ska kolla mer med annan boken om Stiernsköld, kanske den fanns i boken.
 
vänliga hälsningar
Anders Höijer

2003-04-22, 21:08
Svar #3

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har kollat om Stiernsköldska ätten. Nu jag vet om Göran Hansson sonson Göran Claesson som fick introd. 1625 under nr 19 i Riddarhuset, sen hans son Claes Göransson Stiernsköld fick friherrebrevet 28/5 1652 och introd. 1652 under nr 24, år 1652.
Men icke hans barnen dog före fadern Claes Stiernsköld utan enda dotter,Elisabet Anna född 1652, levde som änka tills år 1699 o har gift med friherre Gustaf Adolf Sparre, fick barnen.
 
Mvh
Anders Höijer

2003-06-30, 20:15
Svar #4

KarlVilhelm Kronen

Hej!
Anders, Du skrev att Göran Hansson (Stiernsköld) var gift med Gertrud Nilsdotter (Posse) och fick 6 barn. Men de 6 barnens mor var enligt Elgenstierna hans andra hustru Ingeborg Siggesdotter (Sparre). Eller...har Du andra källor?
 
Karl Vilhelm Kronen

2003-06-30, 22:17
Svar #5

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej Karl Vilhelm!
 
Du har nästa rätt och jag ska svara om familjen Stiernsköld:
 
Göran Hansson Stiernsköld, född ca 1472, Värmdö socken, död 1517
g.1 gång med
Gertrud Nilsdotter Posse född ca 1485, död ca 1510.
fick en barn
Märta Göransdotter, född ca 1504
 
g.2 gång med
Ingeborg Siggesdotter Sparre af Rossvik, född ca 1492, död 1544
fick 4 barn
Claes Göransson, född ca 1512, död 1583
Catharina Göransdotter, född ca 1514, död 1584 i feb.
Erik Göransson, född ca 1516.
Annu Göransdotter född ca 1518.
ett barn, dödfödd.
 
Min källor ska kolla dubbel. Om det blir riktigt uppgifter men jag letar mer om nån källa.
Det blir ej lätt att hitta rätt. Jag hoppas att du är nöjd att fick svar om släkten Stiernsköld.
 
Anders Höijer

2003-07-01, 13:32
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Uppgifterna ovan om födelseår till Jöran Hansson [Stiernsköld] (ca 1472) och hans barn är inte korrekta, de är enbart baserade på någon släktforskarens approximativa uppskattning. Tag ej med dem i era databaser och ansedlar - de har ingen relevans i verkligheten.
 
Vad gäller adliga ätten nummer 24 Stiernsköld se Gustaf Elgenstiernas:  Den svenska introducerade adelns ättartavlor del VII på närmsta större bibliotek. Likaså se Bertil Broom?s biografi Nils Stiernsköld (Stockholm, 1950) där vissa rättelser till Elgenstiernas uppgifter finns.  För de äldre leden se även Biskop Brasks släktbok utgiven av personhistoriska samfundet genom Hans Gillingstam och Göran Setterkrans (Stockholm, 1970).
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-07-01, 19:11
Svar #7

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej, Jag har ej tagit in ansedlar på databaser utan pärmbok men går lätt göra bort. Men det är riktigt uppgifter är de har inte född-datum men död fanns ur Gustaf Elgenstiernas den svenska introducerade adelns ättartavlor men en del är fel/rätt uppgifter. Ursäkta mig...får jag säga nån. Jo när Göran Hanssons sonson Göran Claesson som fick in i Riddarhuset under nr 19 för den adliga ätten Stiernsköld, år 1625. Sen hans son fick friherrebrev under nr 24 för den friherrliga ätten Stiernsköld år 1652, där den adliga ätten går ut ur. De flyttade sköldtavlorna.  
Mvh Anders Höijer.

2003-07-01, 19:15
Svar #8

Utloggad Karl Vilhelm Kronen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2008-01-23, 19:20
    • Visa profil
Tack,Anders och Niclas !
 
Karl Vilhelm

2008-12-02, 23:08
Svar #9

Utloggad Jonas Magnusson

  • Jonas Magnusson (www.cognatus.se)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1316
  • Senast inloggad: 2023-12-21, 22:42
    • Visa profil
    • www.cognatus.se
Nu finns det en skrift på Tradera som rör denna släkt:
 
http://www.tradera.com/Nordin_Minne_af_Nils_Joransson_Stiernskold_1790_-auktion- 78344666
 
Mvh
Jonas

2014-08-10, 02:09
Svar #10

Utloggad Tomas Grönlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-08-28, 12:35
    • Visa profil
Jag blåser liv i denna tråd då frågan om Märta Göransdotters (Stiernsköld) rätta möderne ännu inte givits ett fullödigt svar.
 
Fadern, Göran Hansson (död 1517), var först gift med Gertrud Nilsdotter Posse och därefter med Ingeborg Siggesdotter (Sparre). I Anreps ättartavlor uppgavs Märtas moder vara Gertrud, men Riddarhusets Stamtavlor (CD-romversionen) anger i rättelser och tillägg att Märtas mor troligen var faderns andra maka Ingeborg.
 
Ingeborgs föräldrar gifte sig 1486-09-06 (morgongåvobrev) och Märtas förste make Erik Pe(de)rsson (Örnflycht) stupade redan 1520 i striden på Badelundaåsen (SBL band 23 s. 72, datumet för striden skall vara 29 mars). Kronologin säger oss därför, att om Ingeborg (torde tidigast vara född 1487) var mor till Märta förutsätter detta att båda ingick sina första giften i 15-17-årsåldern, samt att Ingeborg dessutom födde Märta tämligen omedelbart efter att ha gift sig med Göran. Detta är naturligtvis fullt möjligt, men utifrån denna kronologiska snävhet sett har jag svårt att förstå hur Riddarhusets Stamtavlor i sina rättelser och tillägg kommit fram till att Märtas moder troligen var Ingeborg. I sammanhanget kan tilläggas att Gertrud Posses farmor och faster båda hette Märta.  
 
Hade Anrep trots allt rätt i frågan om Märta Göransdotters möderne? Finns det belägg för att han hade fel i denna fråga? Saknas belägg kan ju frågan endast reduceras till plausibilitet - och hur kunde Riddarhuset i sina rättelser och tillägg i så fall dra slutsatsen att det troligen var Ingeborg som var mor till Märta?
 
Märta Göransdotter (Stiernsköld) gifte för övrigt om sig senast 1530 med riddaren och riksrådet Knut Andersson (Lillie af Ökna) vilken avled 1546. Själv avled hon tidigast 1547 (SBL band 23 s. 72).

2014-08-10, 10:28
Svar #11

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Jag håller med dig om den kronologin vad gäller Märtas moder, som borde vara hennes fars första hustru Gertrud Nilsdotter Posse. Dessutom är Märtas egna två barn med Knut Andersson (Lillie av Ökna) gifta tidigt, dottern Agneta redan 1544 och sonen Knut före 25 aug 1558. Hennes egen (halv-)bror Claes Göransson gifter sig först 1548, och (halv-)systern Karin 1551...

2014-08-10, 14:46
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Tomas, nu har jag kollat lite mer om källor till detta. I SBL-artikeln för Knut Andersson (Lillie) som du nämner finns en hänvisning till Paul Sjögrens bok om Ätten Posse - Studier och undersökningar. Och däri på sidan 251 anges att ifrån en samling Rött nummer på Riksarkivet finns en mängd urkunder om släkten bl.a. i volym 246 (se vidare om detta i PHT 1949 sid 121). Det är från Rasmus Ludvigssons tid och senare ifrån angående Johan III:s drottning Gunilla Bielke (vars mor var en Posse), men det har även senare hamnat i Jöns Ulfssons (Bååt-Snakenborg) ägor, vilket förklaras av Paul Sjögren med raderna: Orsaken till att dessa brev, i avskrift eller original, hamnat i Jöns Ulfssons godsarkiv torde närmast vara att söka i det förhållandet att hans morfar, Knut Andersson (Lillie av Ökna) varit gift med Nils Posses dotterdotter, Märta Jöransdotter (Stiernsköld). Nämnde Jöns Ulfsson Snakenborg var sedan dotterson till Märta Göransdotter.  
 
Likaså finns på flera ställen i Sjögrens bok samma uppgift om att Märta var dotter till Gertrud Posse, speciellt då olika arvstvister ur släkten Posse (Knut d. 1500) dras så långt fram i tiden att hennes andra make Knut Andersson (Lillie) dras med i det år 1526 om ett hus på Svartmansgatan (Stockholms stads tänkeböcker 1524-29 s. 123), då Gertrud Nilsdotter var Knut Posses brorsdotter.
 
Ytterligare en passus från boken (Sid. 117): I detta sena skede av konflikten, vilken fortsatte åtminstone en god bit in på 1540-talet, var det riddaren Knut Andersson (Lillie av Ökna), som öppnade process mot Kristoffer Andersson (Ekeblad, Hedåkerssläkten), Axel Nilsson (Banér), Ivar Månsson (liljeörn) och på ett senare stadium även mot Hans Claesson (Bielkenstierna). Knut Andersson var gift med Jöran Hanssons (Stiernsköld) och Gertrud Nilsdotters (Posse) dotter Märta i hennes andra äktenskap och hade härigenom övertagit Jöran Hanssons intressen rörande arvet efter Knut Posse.
 
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2014-08-10 20:17)

2014-08-10, 15:17
Svar #13

Utloggad Tomas Grönlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-08-28, 12:35
    • Visa profil
Strålande, Leif! Kan du i din litteratursamling möjligen finna belägg för att Gertrud Nilsdotter Posse var mor till fler av Göran Hanssons (Stiernsköld) barn?

2014-08-10, 15:43
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nej, det är endast denna dotter Märta som anges i det här sammanhanget, som arvinge till Knut Posse, och som anges i de släktträd som finns uppritade i Sjögrens bok. Jag tror det måste röra sig om ett misstag från Elgenstierna att han inte satte en 1:a framför dottern Märtas del, och de andra barnen i det senare äktenskapet, och att det här har rullat på därefter (men SBL har ju rätt mor på henne, se länken ovan). Anrep har en hel del fel, men allt är inte så tokigt ändå...

2014-08-12, 09:59
Svar #15

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Efter en kontroll i de supplementbanden som finns till Elgenstiernas ättartavlor (Carl Szabad, 2008) så framgår också att dottern Märta Göransdotter är från första äktenskapet, ej andra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna