ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stierneroos  (läst 889 gånger)

2000-08-29, 23:01
läst 889 gånger

Thomas Söderberg

Känner någon till något om denna släkt och dess eventuella relationer till släkterna Biörn och Gerdes (Där en gren adlades Gerdessköld). I Strängnäs stads fb år 1708 25/5 då häradshövdingen och borgmästaren i staden Jakob Gerdes (sedermera kommissarie i Riksbanken)och hh Christina Biörns son Carl Adam döps förekommer två representanter vid namn Stiernroos. Nämligen hauptmannen välborne herr Johan Stiernroos och välborne jungfru Gretha Stiernroos.
Mitt antagande att en släktrelation eventuellt existerar bygger på det faktum att ett frälsehemman dyker upp i bancokommissarien Jakob Gerdes (d 1718) bou. Hemmanet är där fredat för hans tre barns räkning. Om jag inte missminner mig var det först senare på 1700-talet som ofrälse kunde genom köp förvärva frälsejord?

2000-08-30, 07:49
Svar #1

Åke Lindström

Hej Thomas!
Jag ville bara nämna att jag har stött på en Carl Stierneroos, visserligen med en annan stavning, men i alla fall...
Enl mantalslängd 1727 var Stierneroos assessor i Österhaninge och i mantalslängderna 1729 och 1736 fanns han på Lindhof i Botkyrka.  
Enl mantalslängd 1740 finns samme Carl Stierneroos på Skånellaholm i Skånela, men då titulerad häradshövding. Det sistnämnda har jag fått verifierat i ett bokverk som bl.a. beskriver  häradsindelningar och häradshövdingar; tyvärr saknar jag just nu tillgång till den exakta titeln. Jag tror mig också minnas att jag sett släkten upptagen i annan Geneaologica, varom andra säkert vet att berätta.
Mvh/ÅkeLm

2000-09-20, 21:20
Svar #2

Thomas Söderberg

Hej Åke,
det förefaller nu som om denna diskussion möjligen är en aning malplacerad. Har vid koll i EÄ (Elgenstiernas ättartavlor) upptäckt denne Johan Stierneroos som han egentligen heter under adliga och introducerade ätten med samma namn. En fortsatt diskussion borde alltså flyttas till detta forum. Att han kallades Stiernroos i dopboken beror väl kanske på en slarvig präst...
Och så kopplingen till min egen ana Jacob Gerdes. Det förefaller kunna ha rört sig om en ren vänrelation. Herr Stierneroos var nämligen enl EÄ borgmästare i Strängnäs åren innan Jakob Gerdes intog denna post.
Mvh Thomas Söderberg

2000-11-08, 22:17
Svar #3

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Hej Thomas! Jag gjorde just en sökning på namnet GERDES och fick upp denna diskussion. Jag har ett dopvittne Herr Carl Adam Gerdes i Nora Bergsförsamling år 1761. Ett annat dopvittne vid samma dop var Fru Anna Biörn. Kan detta vara samma släkter som Du nämner? I sådana fall kanske Du kan lägga ett inlägg under Västmanland, Nora Bergsförsamling då jag är nyfiken på om denne Carl Adam hade någon kvinnlig släkting vid namn Maria Elisabeth Gerdes (=modern till barnet. Fadern till barnet hette Johan Christiern Norberg)
Tack på förhand!
Karin Jegelius

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna