ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Steuch  (läst 2076 gånger)

2005-01-07, 12:20
läst 2076 gånger

Bo Thorkelsson

Finns det någon där ute som vill diskutera om stamfadern & hans hustru?

2005-01-27, 12:00
Svar #1

Bo Thorkelsson

Hustrun Maria Nilsdotter säges ju komma från Nyköping, finns hon belagd som levande något år, eller är hon en muntlig tradition?. Jag har sett mindre lyckade försök att identifiera hennes fader, men nån forskningsmöda verkar någon inte lagt ner. Hur många Nils verkade in Nyköping år 1600 ca?

2005-01-28, 23:19
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Bo,
Har du läst Stefan Wennbergs inlägg under Släkter, Övriga släkter S: Stök eller Steuchius?
 
Berit

2005-01-29, 12:36
Svar #3

Bo Thorkelsson

Det som presenteras under Stök är ju ingenting nytt, utan sånt som de flesta av oss Stökättlingar känner till sen förrut. Och inget kommer fram om Maria och hennes släkt.

2005-01-29, 17:47
Svar #4

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Bo,
Tänkte bara i min enfald, att du kanske ville etablera kontakt med någon som forskar om Stök, men tydligen gick det inte hem. Sorry  
 
Berit
(Stök-ättling, men ej den adliga och  ändå)

2005-01-31, 13:13
Svar #5

Bo Thorkelsson

Visst vore det kul att diskutera Stök/Steuchius/Steuch, all diskusion om släkten & ätten tycker jag borde föras här, oavsett hur man härstammar ifrån den!. Vad jag ville säga var trots denna mycket intressanta släkt, har egentligen inget nytt kommit fram om äldsta ledet på 100 år ca?.  
 
Av allt att döma är Maria Nilsdotter endast känd genom en muntlig traditon, även om det inte finns nån anledning att betvivla att hon var borgardotter, så vet vi egentligen ingenting om var hon var född & uppväxt.  
 
När det gäller P.S. d.ä. khde i Björkvik, så anser jag liksom Elgienstierna att han icke är fader till E.P. Stök, av kronologiska skäl. P.S. gick av allt att döma ur tiden i början av 1550-talet, om E.P. vore son till honom, var han ca 95 år när han levde 1645!, men barn till P.S. borde vara födda ännu lite tidigare ca 1530. Härledningen som far & son kanske inte är omöjlig, men osannolik?

2006-05-06, 12:26
Svar #6

Pelle Andersson

En som uppfyller kraven på en tänkbar fader till Maria Nilsdotter är tullnären Nils Larsson stamfader för ätten Tungel, två av hans söner adlades, & en dotter blev gift med en präst 1605, se herdaminnet.

2006-06-20, 10:11
Svar #7

Peder Andersson Kalix

Hej..
 
Pelle, m. fl.
 
Baserar du Maria Nilsdotters tänkbare fader, på enbart patronymika, och eventuellt Nils Larssons vistelseort och sociala stånd? Vet ej, och har ej tillgängligt Herdaminnena för eventuellt Nyköping.
 
Det skulle vara intressant att få ta del av dina tankar och funderingar, hur du kommit fram till denna arbetshypotes angående Maria Nilsdotters tänkbare fader i tullnären Nils Larsson.
 
I vissa lexikon står ju att finna att Maria Nilsdotter, var dotter till en Nils Borgare i Nyköping. Vart den ursprungliga källan kommer ifrån, skulle nog glädja många. Någon som vet mer, och vet att ge besked?
 
 
Mvh
 
 
//Peder
 
 
Ps. Härstammar själv från Superintendenten i Härnösand, Petrus Steuchius' (f. 1605) broder, provinsialskrivaren i Åbo, Finland, Christian Steuchius.
 
Trevlig sommar på er alla!

2006-06-20, 20:24
Svar #8

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Jag har uppgifter om att Maria Nilsdotters föräldrar är Nils Jönsson, rådman i Nyköping och hustru Brita Bengtsdotter.
(Thord Bylund)
 
Berit
(samma ana Christian Steuchius > Susanna > Anna osv.)

2006-12-11, 15:46
Svar #9

Pelle Andersson

Var ett tag sen jag var här, tiden går!
 
Jo det stämmer hypotesen baseras på att han var borgare i Nyköping, hans barn är (synbarligen)jämngamla med Maria etc, känner inte till någon färsk forskning kring räntemästaren i Södermanland Nils Larsson, men se gärna Den introducerade svenska adelns ättartavlor, Tungel.
 
Nils Borgare är ju ingen person, även om ett otal män kallats det genom tiderna, så torde det i detta fall betyda att fadern hette Nils och var borgare i Nyköping, fortfarande är det allt vi vet om Marias fader med relativ säkerhet. Källan är gammal, jag tror den finns i Rhyzelius biskops krönika 1752.
 
Bylund är ingen bra källa, inte heller i detta fall, jag vet inte hur Bylund har kommit fram till att denne Nils Jönsson skulle vara Marias fader. Nils Jönsson är tydligen ej belagd i historiska källor, men det hindrar inte att han står som Marias fader i vissa genealogier se t.ex. http://web.telia.com/~u43104564/Slakt3/0001/3_26.htm
 
Nils Jönsson bör utgå som Marias fader!

2007-02-12, 10:26
Svar #10

Arne Ivarsson

Angående Steuk
I Lysings härads domböcker, åren 1772 och 1773 omnämnes välborne herr Johan Henrik Steuk från Grävsten. Han tituleras kornett år 1772. När målet kommer upp på vintertinget 1773 tituleras han adjutant.  
Arne Ivarsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna