ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenflycht (Segersten)  (läst 3859 gånger)

2008-10-02, 23:30
läst 3859 gånger

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
 
Har inte hunnit att läsa igenom diskussionen men undrar lite över ordbruket. Olle nämner dagbok medan Bertil talar om självbiografi. Är det ändå inte memoarerna i riksarkivet vi talar om?
Till Bertil vill jag säga att jag har ett förberett kuvert med en fotostatkopia av memoarerna. Skäms över att den ännu inte kommit iväg, men din hemadress ligger i min gamla dator.
Texten i memoarerna är fullt läsbar, om man nu kan franska vill säga. Om Olle vill kan jag sända en kopia, men vill då gärna ha portoersättning.
Förövrigt borde väl en kopia gå till både RA och den ukrainska motsvarigheten.
 
MVH
 
Lars Norrby

2008-10-03, 16:04
Svar #1

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
Bäste Lars Anders:
 
Ser med stort intresse fram mot kopia av självbiografin. Vad syftar Du på när Du skriver om kopia till RA och den ukrainska motsvarigheten. Är det inte så att självbiografin/memoarerna förvaras i original på RA.
 
Reser för att presentera ett paper (Traces of Hetman Ivan Mazepa in Sweden) vid en internationell Mazepakonferens i Kyiv och Poltava den 13 oktober. Skall förhöra mig om intresset i Ukraina för att publicera memoarerna översatta från franska till ukrainska eller engelska.
 
Mvh  
 
Bertil

2008-10-04, 11:08
Svar #2

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hallå!
Originalhandlingen är 126 sidor lång, men är nu dubbelsidigt kopierad. Kopian till RA ska gå till avskriftssamlingen. Hinner inte kopiera ytterligare innan du åker Bertil, men det finns väl kopieringsapparater i Kiev också! Själv är jag precis återkommen från Krim.
 
Lars Norrby

2008-10-04, 12:15
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack för erbjudandet Lars! Får nöja mig med att jag vet att den finns och ber att få återkomma. Skaffar jag den vet jag hur det blir, och då förstörs annan forskning  
Som Du kanske vet kom jag in på Stenflychten genom mitt intresse för von Jern - och vederläggandet av CvW:s idéer om samband med Jernarna i Kisa vilka jag skrev om i SlfÅb´96 och där det blev en utlöpare i SlfÅb´98 genom trumpetaren Jonas Mårtensson Jerns äktenskap med en Watz från Rogslösa.
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 04 oktober, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-10-10, 13:59
Svar #4

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
Nu har jag i min hand en kopia av memoarerna (tack Lars!). Det känns nästan högtidligt. Först måste konstateras av Stenflychts handstil är mycket lättläst (en stor lättnad). Beklagligtvis avslutas manuset 1718. Det råder stor ofullständighet beträffande tiden 1719 - 1758. Har fått tips på www.karlxii.se om polskt material om Stenflycht. En artikel lär vara publicerad i den polska motsvarigheten till SBL och försöker få fram en papperskopia av den artikeln, som förhoppningsvis innehåller en del källhänvisningar på polska till polska publikationer.
 
Så till några svenska källor, som nog redan är kända för det illustra sällskapet här.
 
Generalmönsterrullor: Östgöta kavalleriregemente
 
Staatsarchiv Hamburg: Protokolle des Kriegsrats 1738 - 1742
Senatsakten C1.VII., Lit. Gb, nr 4 (1738)
Senatsprotokolle 1738 - 1742
(berör väl Stenflychts tid som fransk kommendant i Hamburg)
 
En biografi lär finnas i Kungl. Andra Lifgrenadjärregementets historik ( band VII (Biografiska anteckningar) nr 343.
 
Mvh
 
Bertil Häggman

2008-10-10, 21:46
Svar #5

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej Bertil!
 
Kopior av de polska texterna har jag. Har också för mig att jag mejlat dig namnet på min polske kontakt som jag sände dig för ett år sedan. Jag är fullständigt övertygad om att det finns en hel del att hämta i utländska arkiv. Tyvärr ställer det krav på stora språkkunskaper. Mest intressant är vad som kan finnas i Nancy.  
 
MVH  
 
Lars Norrby

2008-10-24, 14:06
Svar #6

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
Bäste Lars:
 
Återkommen från Kyiv och den vetenskapliga internationella konferensen om hetman Mazepa tackar jag för uppgifterna den 10 oktober. Är mycket intresserad av bland annat Stenflychtartikeln in PSB (den polska motsvarigheten till SBL). Har hört av mig till Dig per brev om memoarerna.
 
Mvh
 
Bertil

2008-12-05, 12:54
Svar #7

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
Är det någon som har foto och/eller info om Stenflychts bostad i Nöbbele, Vederslövs socken?
 
Mvh
 
Bertil Häggman

2009-04-26, 19:36
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Johan Stenflycht ägde kronoskattehemmanet Nöbbeled gästgivaregård (även kallad Nöbbeled Getagård) 3/4 mtl och Nöbbeled Frälsegård 3/8 mtl, bägge i Vederslöv socken i Kinnevalds härad. De inköptes den 14 maj 1754, det första för 1855 daler silvermynt och det senare för 700 daler silvermynt. Dessa enheter slogs samman såsom en fastighetsbildning. Nöbbeled gästgiveri (Geta- och frälsegården) låg sedermera utmed väg 23 söder om Växjö, men tyvärr förfall det och revs så sent som för bara 30 år sedan. Fotografi på gästgiverihuset såsom det såg ut på åtminstone 1900-talet finns säkert. Platsen där mangårdsbyggnaden låg är utmärkt och ännu ses husgrunden. Det verkar som om Stenflycht bebodde såväl gästgiveribyggnaden som mangården i Nöbbeled frälsegård mer eller mindre samtidigt. Fastigheten Nöbbeled Geta- och frälsegård (=gästgiveriet) ägdes i slutet av 1700-talet av greve Axel Hamilton till Huseby. Möjligen har själva gårdstomten för gästgiveriet flyttats mellan storskifte (1799-1800) och lagaskiftet (1859) i Nöbbeled by, varför det är svårt att exakt säga var Stenflychts hus stod - mer ingående forskning i äldre lantmäterikartmaterial krävs.  
Förutom dessa båda fastigheter ägde Stenflycht även ett frälseskattehemman i Södra Wahre 1/2 mtl, Blädinge socken i Allbo härad. Det är dock ej känt om han själv varit bosatt där eller om det var utarrenderat.    
 
Stenflycht ska ha uppgjort ett testamente den 22 maj 1758 på sin egendom vari ska anges att barnen skulle åtnjuta Nöbbeled gästgivaregård. Bouppteckning uppgjordes den 30 juni 1758 och finns bevarad i Göta hovrätts arkiv - dock nämns inte testamentet i denna, och där framkommer indirekt att det fanns barn utom äktenskap - Mademoiselle Lovisa och Mademoiselle Lisa omnämns ha erhållit saker ur boet och dessa torde vara identiska med Johan Stenflychts illegitima döttrar Lovisa f 1748 på Oby, Blädinge sn och Elisabet (f ca 1743). Den som uppgav boet var hushållerskan Susanna Monthan, en färgstark kvinna i Stenflychts kaliber, men det är en annan historia. Ingenstans framgår att hon skulle vara mor till något av barnen.  
 
Christopher von Warnstedt nämner i Släkt och Hävd nr 1 1996, s. 64, i sin då ställda förfrågan att Johan Stenflychts illegitima barn levde 1766 - och således har han hittat en källa detta år, men vad är det för handling och i vilket arkiv finns den?
 
Likaså undrar jag var Johan Stenflychts testamente finns och vad dess innehåll säger?
 
 
 
Så här låg Nöbbeled gästgiveri:
1859 (laga skifte)


 
 
och 1950 (ekonomiska kartan):



2009-05-08, 17:47
Svar #9

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
Bäste Niclas Rosenbalck:
 
Hjärtligt tack för information, som jag inte fick tillgång till förrän i dag.
 
Johan Stenflycht ägde kronoskattehemmanet Nöbbeled gästgivaregård (även kallad Nöbbeled Getagård) 3/4 mtl och Nöbbeled Frälsegård 3/8 mtl, bägge i Vederslöv socken i Kinnevalds härad.  
 
Vet Du någon som känner till vilken fastighetsbeteckning den sammanslagna fastigheten hade? Och vilken är fastighetsbeteckningen i dag där gästgivaregården låg?
 
De inköptes den 14 maj 1754, det första för 1855 daler silvermynt och det senare för 700 daler silvermynt. Dessa enheter slogs samman såsom en fastighetsbildning. Nöbbeled gästgiveri (Geta- och frälsegården) låg sedermera utmed väg 23 söder om Växjö, men tyvärr förfall det och revs så sent som för bara 30 år sedan. Fotografi på gästgiverihuset såsom det såg ut på åtminstone 1900-talet finns säkert. Platsen där mangårdsbyggnaden låg är utmärkt och ännu ses husgrunden. Det verkar som om Stenflycht bebodde såväl gästgiveribyggnaden som mangården i Nöbbeled frälsegård mer eller mindre samtidigt. Fastigheten Nöbbeled Geta- och frälsegård (=gästgiveriet) ägdes i slutet av 1700-talet av greve Axel Hamilton till Huseby. Möjligen har själva gårdstomten för gästgiveriet flyttats mellan storskifte (1799-1800) och lagaskiftet (1859) i Nöbbeled by, varför det är svårt att exakt säga var Stenflychts hus stod - mer ingående forskning i äldre lantmäterikartmaterial krävs.  
 
Har en karta från 1869 där gården har utmärkts. Har också fyra foton från 1980 - 1986 som visar en byggnad i starkt förfall.
 
Förutom dessa båda fastigheter ägde Stenflycht även ett frälseskattehemman i Södra Wahre 1/2 mtl, Blädinge socken i Allbo härad. Det är dock ej känt om han själv varit bosatt där eller om det var utarrenderat.  
 
Med utgångspunkt från dagens fastighetsbeteckning avser jag att försöka fastställa vilka fastigheter som varit aktuella sedan gästgivaregården tillkom (väl på 1600-talets slut).
 
Stenflycht ska ha uppgjort ett testamente den 22 maj 1758 på sin egendom vari ska anges att barnen skulle åtnjuta Nöbbeled gästgivaregård. Bouppteckning uppgjordes den 30 juni 1758 och finns bevarad i Göta hovrätts arkiv - dock nämns inte testamentet i denna, och där framkommer indirekt att det fanns barn utom äktenskap - Mademoiselle Lovisa och Mademoiselle Lisa omnämns ha erhållit saker ur boet och dessa torde vara identiska med Johan Stenflychts illegitima döttrar Lovisa f 1748 på Oby, Blädinge sn och Elisabet (f ca 1743). Den som uppgav boet var hushållerskan Susanna Monthan, en färgstark kvinna i Stenflychts kaliber, men det är en annan historia. Ingenstans framgår att hon skulle vara mor till något av barnen.  
 
Egendomlig att testamentet inte finns omnämnt i bouppteckningen. Kanske vet Lars Norrby var testamentet kan finnas (i avskrift eller original).
 
Christopher von Warnstedt nämner i Släkt och Hävd nr 1 1996, s. 64, i sin då ställda förfrågan att Johan Stenflychts illegitima barn levde 1766 - och således har han hittat en källa detta år, men vad är det för handling och i vilket arkiv finns den?  
 
Likaså undrar jag var Johan Stenflychts testamente finns och vad dess innehåll säger?  
 
Ännu en gång hjärtligt tack för Ditt bidrag Forskning pågår om fastigheterna.
 
Med vänliga hälsningar
 
Bertil Häggman

2009-05-09, 12:42
Svar #10

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
 
Är rädd för att jag inte kan bidra med mycket mer. En bror till min farmor ägnade mycket tid åt att reda ut släktskapet med Stenflycht. Han är troligen en av de personer som CvW lutade sig mot och har i sina efterlämnade papper också omtalat testamentet utan någon hänvisning till källa. Bland papprena finns det dock en hel del avskrifter ur domböckerna rörande förvaltningen av efterlåtenskapen och i synnerhet förmyndarskapet för barnen. Det faktum att ingen tycks finna något spår efter testamentet gör att jag misstänker att det kan vara en förlorad handling, men som lämnat efter sig spår någonstans i handlingar eller tryckt litteratur. Men var? Var registrerades en adelsmans testamente? I hovrätten? Är det inte tänkbart att någon (mindre kunnig) vid något tillfälle kan ha kallat bouppteckningen för testamente?  
 
Vad gäller kartmaterilet: finns det inget på lantmäteriets historiska sida?
 
Här finns t ex inägorna avmätta 1761
 
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?archive=REG&showmap=tr ue&searchType=v&nbOfImages=3&documentAccessCode=lm07%3A0002dxrc
 
Storskiftet 1853 innehåller 32 websidor där Geta- och frälsegårdarna tas med:
 
http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/show.html?showmap=true&mapTypeSe lected=false&mapType=&archive=LMS&nbOfImages=32&documentAccessCode=LMS_%3ALMS_F8 0-6%3A3
 
Antar att ni kollat upp detta, men ger länkarna likväl. Kanske finns där det kartmaterial du avser, Bertil.
 
 
 
MVH
 
Lars Norrby

2009-05-09, 13:12
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Med tacksam hjälp av den kunnige källdetektiven Niklas Hertzman har testamentet efter Johan Stenflycht återfunnits. Det finns bevarat i Göta hovrätts arkiv (nu i VaLA) , adelns bouppteckningar EXIA:15, s 1250, och består av åtta sidor. Testamentet finns numera avfotograferat i färg hos Arkiv Digital för den intresserade.
 
Testamentet är daterat den 22 maj 1758 och ingivet i hovrätten den 15 augusti samma år. I testamentet omnämns Johan Stenflychts omyndiga eller Naturliga barn Jungfruarna Elisabeth och Louisa Johansdöttrar samt gossarna Gustaf och Michael Johanssöner. Det framkommer även inne i texten om hushållerskan Susanna Monthan med des barn Dorothea Ulrica, vilket får tolkas att Dorothea Ulrica är Susanna Monthans egen dotter med Johan Stenflycht.  
 
Ännu återstår det att utreda vad det är för handling ifrån 1766 som Christopher von Warnstedt hämtat information ur. Kan det vara en domboksnotis ifrån Kinnevalds häradsrätt ?
 
Hela denna historia visar hur viktigt det är för forskare, professionella såväl som amatörer, att klart ange vilka källor som använts.
 
(Meddelandet ändrat av niclas den 09 maj, 2009)

2009-05-09, 21:14
Svar #12

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Foto på gästgivaregården finns i Sveriges Bebyggelse del II Kronobergs län sidan 705 samt i Västan om sjön Åsnen del 3, sidan 94.
 
Rune

2009-05-10, 00:46
Svar #13

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
 
Ja kanhända har CvW hämtat sina uppgifter om S:s barn i domboken. Bland det jag har finns följande sammanfattningar ur Kinnevalds häradsrätt:
 
1760
22/10 Nils Wetterling befrias från förmyndarskapet och ersätts av Bengt Ekeberg. Dagen därpå beger Ekeberg om entledigande, men beviljas ej. Båda är präster i trakten, Ekeberg just då i Växjö om jag minns rätt. Jag har försökt följa Ekebergs bana för att utröna om Michael följt med i boet, utan resultat.
23/10 Heurlin (vilken?) förpantar frälsegården och gästgivargården mot 3000 Dsmt till 6% till Tullinspektör R U Engelholm med tillträde våren 1761.
1761
24/2 Ekeberg fortsatt förmyndare med Heurlin. En Widegren som haft Michael beviljas 80 D smt för fortsatt vård av Michael som är sjuk och kräver specialvård. Detta stämmer i sin tur bra överens med min ana Michael Johansson i Dänningelanda som uppges vara hospitalsintressent, senare hospitalsjon. Widegren bör väl vara komministern i Vederslöv. För de år han kan ha tagit hand om pojken saknas det hsfl (en lucka ca 1757 till 1766).
27/5 Heurlin utlånar 400 Dsmt till 6% av de omyndigas arv till Måns Johansson och Sara Bengtsdotter mot säkerhet av 3/16 av hemmanet Hökaryd i Törnåkra.
Samma dag klagar Heurlin över att Ekeberg undandrar sig förmyndarskapet. Dessutom begär Heurlin att han ej ska klandras för att han ej mottagit pantsumman från Engelholm p g a sjukdom. Begär samtidig 100 Dsmt för att han hållit Gustaf med informator samt 80 Dsmt för att han fött G och en av flickorna (sägs ej vilken) under 2 och ett halvt år.
19/10 Ekeberg svarar gentemot Heurlins klagan om E:s försummelse att han är beredd att påtaga sig hela förmyndarskapet.  
22/10 Ekeberg meddelar att han träffat överenskommelse om barnens skötsel med Heurlin.
1762
5/5 Kronofogden stämmer Engelholm för att han inte håller tillräckligt med hästar för att upprätthålla gästigiveriet. Böte E 20 Dsmt
5/5 Kyrkoherde Nils Wetterling kärar Änkepastorskan Margareta Orre änka efter krigsprästen i V Kronobergs regemente Olaus Orre. Kopplingen till Stenflycht framgår inte.
6/5 Engelholm anklagas för att tillägnat sig hö och halm tillhörigt Frälsegården. E betalar brukspatron Olof Bergqist 30 D
18/11 Engelholm begär återfå förpantningssumman då han ej klarar att driva gästgiveriet.
22/11 E befrias från sin förpantning och rätten beslutar att gårdarna efter föregången värdering wid offentliga utrop måga försäljas. Förmyndarna förmanas att från predikostolarna i häradet och i angränsande socknar anmäla detta på thet tillräckliga köpare måga sig infinna.
1763
17/5 Christopher Stroberg köper av förmyndarna 3/8 Nöbbele frälsegård den 12/1. Någon summa nämns ej i domboken. 18/2 köper brodern Friedrich Stroberg 3/4 förmedlat kronoskatte Nöbbele Geta eller gästgivargården för 1177 Daler och 16 smt samt Christopher Stroberg (lite märkligt formulerat i referatet - går att uppfatta det som att C säljer till F, vilket nog inte är meningen)
Samma dag talas det om Landshövdingens publikation om försäljning den 22/12 1762 i vilken det anges vilka tomter som ska tillhöra de Stenflychtska gårdarna. Bröderna Stroberg ämnar hålla sig till detta och begär att det införs i domboken. Nu uppträder bröderna Stroberg som ägare till Frälsegården och Petter Hammarton till Getagården.
Dagen innan16/5 instämmes ovanstående av kronobefallningsman Branting för diverse försummelse mot sina skyldigheter som gästgivare. Notarie C Ströberg som i egenskap av köpare av gästgiverigården åtnjuter roteringsbefrihet bestrider detta.
17/5 igen. C Stroberg stämmer Engeholm för ett fickur Stroberg kvarglömt på gästgiverigården. Dom saknas eftersom det är en lucka i handlingarna som ligger till grund för referaten. Utelämnar här personuppgifter om C Stroberg.
23/11 Ekeberg kommer med inlaga i vilken han förklara att han under tre års tid förgäves begärt att av sin medförmyndare få ta del av sterbshusets räkenskaper med anledning av att han vill veta hur mycket som ska tillfall hans pupill Michael Johansson Segersten. Heurlin anmodas mot 10 Dalers vite att omgående lämna ifrån sig handlingarna.  
1763 22/2 (felskrivet för 1764?) 3/4 Nöbbeled frälsegård har sålts av förre notarie publicus C Stroberg och hans maka Cecilia Berencreutz till Peter Nilsson i Holmö. Köpebrev daterat 20/1 1763 (!) för 1680 D uppbjöds nu för Peter Nilsson. Intressant att notera att Geta/gästgivargården tillsammans med frälsegården i bouppteckningen  1758 nedvärderades efter tidens warande beskaffenhet till 1000 Dsmt. Enbart Frälsegården säljs alltså nu för 1680 D. Mygel eller kraftig inflation?
 
Vad beträffar Michael är min hypotes den att Ekeberg vid sin flytt till Barnarp 1766 lämnar Michael i Växjö hospitals vård. Som betalning för vården erhåller då hospitalet Michaels del av arvet. Därav av den märkliga anteckningen hospitalsintressent i Dänningelanda. Michael är därtill bosatt vid eller under Torpa hospitalsgård. Vet inget om denna men antar att den tillhörde St: Sigfrid. Michael närdes i så fall direkt ur källan. Men en hypotes som sagt var.
Resten av sitt liv var han tecknad som hospitals- samt fattigjon bosatt i backstugor. Inte desto mindre fick denna eländiga människa döttrar med hustrun Anna Karlsdotter och har ättlingar kvar i livet än idag.  
 
Referaten ur domböckerna har förmedlats av min syssling Henrik Lindström som i sin tur fått dem av upphovsmanen Gunnar Hesselgren, bror till våra respektive farmödrar.  
 
MVH
 
Lars Norrby

2009-05-16, 15:37
Svar #14

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
Vederslöv i gamla tider - några notiser  
 
Inför arbetet med en artikel om Kristianstads historia har jag haft tillgång till ett praktverk om kung Stanislaus I:s av Polen tid som furste av Lorraine (Lothringen) 1737 till 1766. Han var en stor arkitekturvän och lämnade många byggnadsverk efter sig i Lorraines huvudstad Nancy. I boken berörs generallöjtnanten Johan Stenflycht med anknytning till Vederslöv. Han bodde i Nöbbele och ligger begraven i Vederslövs gamla kyrka.  
 
Kung Stanislaus I var kung av Polen först med hjälp av Karl XII under Det Stora Nordiska Kriget. Efter exil i Kristianstad ordnade kungen furstendömet Zweibruecken i Tyskland år sin polske kollega. Senare blev Stanislaus på nytt kung av Polen men drevs efter något år ut (efter Polska tronföljdskriget 1733 - 35). Det är då Johan Stenflycht kommer in i bilden. Han hjälpte Stanislaus att fly från Danzig (Gdansk). Det finns beskrivet av Stenflycht själv och dennes roll var uppenbarligen stor. Senare skrev kung Stanislaus själv om flykten men nämner inte Stenflychts roll. Berättelsen finns på svenska: Konung Stanislaus skrifwelse om hans retirade utur Dantzig (1734).  
 
En fransk författare påpekade i ett verk från 1882 att General Steinflichts (namnet felstavat) hade glömts bort av kungen. Stanislaus hade inte medtagit någon hänvisning i sin rapport om flykten i skrifwelsen till Stenflycht.  
 
Om intresse finns har jag material om vad som hände i Danzig skrivet av Johan Stenflycht, som var en stark undestödjare av kung Stanislaus.  
 
Mvh  
 
Bertil Häggman

2009-06-27, 16:09
Svar #15

Utloggad Bertil Häggman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 16:06
    • Visa profil
DOMBOK (Göta Hovrätt?)
 
30/6 1758
 
Kronoskattehemmanet Nöbbeled Geta, 3/4-delen samt Frälsegården, 3/8-delen i Vederslövs socken som den 14 maj 1754 inköpts för 1 855 Daler silvermynt (Geta) och 700 Daler silvemynt (Frälsegården) värderas till 1 000 Daler silvermynt i bouppteckningen efter generalen Johan Stenflycht.
 
22/10 1760
 
Fastigheterna förpantas mot 3 000 Daler silvermynt med 6 % ränta till tullinspektören R.U. Engelholm, som skall tillträda 1761 och driva gästgiveriet.
 
22/11 1762
 
Rätten beslutar att Engelholm befrias från förpantning och beslutar att fastigheterna skall säljas på exekutiv auktion (så hette det inte då). Annonsering skedde inte på den tiden i tidningar utan anmälan skulle ske så att från predikostolarna i häradet och angränsande socknar skulle ske kungörelse.
 
20/1 1763
 
Fastigheterna köps av Peter Nilsson (Holmö) men som jag förstår inte på exekutiv auktion.
 
Källor: Anteckningar av Christopher von Warnstedt

2009-12-02, 11:47
Svar #16

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
I Norrköping weckotidningar nr 52, den 6 oktober 1759 , s 1, omnämns under rubriken Följande Resande äro ankomne:
Fröken Stenflycht, til Stockholm.
- tolkar detta som att hon i anslutning till nämnda
tidningsdatum ankom till Norrköping under sin resa på väg till Stockholm.

2010-01-10, 18:45
Svar #17

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
 
Niklas: har nu äntligen Arkiv Digital. Har förgäves sökt efter Stenflychts testamente. EXIA:15 gäller (är ingivet?) år 1751 och jag kan inte finna någon sidnumrering där (du angav s 1250). Jag har bläddrat igenom enligt AD:s paginiering där sida betecknar en ny bouppteckning med tillhörande löpnummer. Inte heller har jag funnit något i volymen för 1758 EXIBA:23.  
Du skulle möjligen inte kunna kontrollera dina anteckningar igen?  
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-01-10, 18:51
Svar #18

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej igen!
 
Niklas du behöver inte leta!
 
Varför hittar man alltid glasögonen när man frågar efter dem. Det skulle vara EXIA:25. I Arkiv Digital bild 51, handling/sida 24.  
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-01-10, 18:56
Svar #19

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Fast nu blir jag fundersam...Det här verkar vara en annan handling och med annan datering än vad Niklas angivit.
 
Det rör sig om en avskrift av en bouppteckning förrättad 30 juni 1758, ingiven 28 juli 1759 (daterad så i vart fall). Är det samma handling vi talar om?
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-01-10, 19:31
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Lars!
 
Visst finns handlingen jag hänvisar till. Scrolla ned i Arkiv Digitals lista under Adelns bouppteckningar så ser du volymserien EXIA, den har hamnat sist av någon anledning. Så här ser första sidan ut EXIA:15 s 1250:

2010-01-10, 20:50
Svar #21

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej igen!
 
Har nu ögnat igenom nämnda bouppteckning och det är uppenbarligen en annan handling än det ovan nämnda testamentet. Omfånget är 32 sidor. Barnen nämns inte vid namn, en levandes syster i Östergötland omnämns. Förutom värderingen av kvarlåtenskapen framkallar hans bibliotek särskilt intresse. Huvudsakligen är det historia på svenska, tyska och franska.  
I slutet av uppräkningen av böcker står det:
2 st skrefna Böcker rörande --- s. hr. Gener. Lieutnantens lefvnadslopp, utan värde. Man får väl anta att det är memoarernas äldsta del och kanske relationen över fälttåget till Norge. Eller kan det vara en försvunnen andra del av memoarerna?
 
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-01-11, 20:45
Svar #22

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Tack för påpekandet Niclas!
 
Jag missade arkivbeteckning helt enkelt, läste fel. Nå, det förde ju dock med sig att jag fann bouppteckningen.
Försöker läsa igenom testamentet för tillfället, vilket lär ta tid. Ditt påpekande angående Susanna Monthan och att hon är mor enbart till Dorothea Ulrica stämmer ju utmärkt väl då man läser punkt 4 i testamentet.  
På vilket sätt var den goda Susanna en färgstark kvinna?  
 
MVH
 
Lars Norrby

2010-04-04, 10:39
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
SVAR har digitaliserat spridda arkiv, bland annat finns:
Diplomatica Muscovitica, Diplomatica  Muscovitica  Cosacica, SE/RA/2113/2113.2/2 (1711-1741)  
- denna volym innehåller Fältherren Philip Orliks brev till svenska kungahuset och kansliämbetsmän. Däribland brev från Orliks gemål , Anna, hans son Gregorius och dotter Barbara (1717-1747). Då denne Orlik var Johan Stenflychts svärfar kan det kanske intressera Stenflychtforskare.

2011-03-26, 00:47
Svar #24

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Det er vanskelig(svårt) å lese teksten(innholdet) i den innskannede kopien av testamentet fra Nicklas Rosenbalck.
For meg ser det ut som herr Stenflycht i testmantet aksepterer Elisabeth, Lovisa, Gustaf och Michael som sine egne barn?
 
Ifölge födelseboken ifrån Blädinge var hushållrskan Christina Hageberg mor til Lovisa, født 19.8.1748 och Michael, födt 12,9,1750. Hon fikk ochsp en son Johannes på Oby den 10.4.1746
 
Michael omtales som hospitalsinteresent ved dopen til sitt barn i Vederlövs fs.  
Ved uppslag i Google fremkommer at interesent betyr medeier i eller har interesser i et foretak.
Det tyder på at Michael hadde eierforhold til hospitalet.
På slutten av sitt liv var han hospitalshjon.
Det tolker jag som sykehuspassient i dagens tale
 
Michael fikk dotter'n Christina, født 7.12.1775 i Dänningelanda fs..
Barnebarnet, Peter Nilsson, f. i 1796 i öja fs. til min anmoders systor Martha Nilsdotter, f. 1745 i öja fs.fikk en oekta dotter Ingrid Christina, f.29.11.1815 i Skatlöv fs. med Christina Michaelsdotter.
 
Min anmoder Catharina Nilsdotter ble født i 1724 på Törnåkra Millanggård i öja fs. och var dotter til bonden och nemndmannen Nils Ericsson i Kinnevald herrad.
Min anmoder födte ochså en dotter Anna Catharina, f.11.10.1753 för hon ble gift i Karlshamn i 1755.
I familjtradition sies det at min anmoder Anna Catharina fikk en oäkta dotter med grev Piper i 1788.

2020-05-02, 21:08
Svar #25

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Aflöningz Lista För Kongl. May:tz Östgiöthe Cavallerie Regemente Pro A:o 1702:
/.../
Westanstångz Compagnie
/.../
2:d Corporalerne
/.../
Hendrick Kuuff avancerat till 2:dra Qwartermestaren af detta Compagnie d 31 Julij sidstledne I stället Johan Segersteen wärfdh d 14 Septemb:r Nästförwekne."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065761_00148
Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/54 (1702)


***

Se även: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen Prot:1730:2 (1730) Bild 3730 / sid 737 ff (AID: v655217.b3730.s737, NAD: SE/RA/1311)


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Stenflycht_nr_1504

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna