ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 oktober, 2013  (läst 4576 gånger)

2013-10-09, 16:08
läst 4576 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Hej Olle,
 
Tyvärr är det inte möjligt - det gick inte att ta en meningsfull bild av hela stenen, p.g.a dess storlek och placering. Jag bifogar här en 'stulen' teckning av stenen, och kommer lägga in bilder på vapnen i nästa inlägg...
 

 
/Leif

2013-10-09, 16:13
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Här kommer vapnen, numrerade enligt ovan.
 

 
/Leif

2013-10-09, 18:54
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Då jag inte fått någon reaktion på min fråga ställd den  7:e oktober, om någon kan identifiera Amunds mors vapen (ett blad?), så får jag själv försöka besvara den. Det enda vapen i SMV som liknar det vapen som fördes av Amund Stakes mor - och Lindorm Stakes mmmf - tycks tillhöra Forstenaätten I. Vapnet beskrivs av Raneke som ett fallande blad,
 

 
medan Elgenstierna beskriver det som ett oskaftat sjöblad eller hjärta.
 
Enligt kända källor, skulle nr 15 ovan, tillhöra Aron Bengtsson (Ulv)...

2013-10-09, 19:25
Svar #3

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Hej Leif,  
Nummerordningen på anorna tycks vara först fäderna  
sedan hustrurna. [jmf sparre ö blad, halvmåne och ulvs ordning]:
1=ffff (Stake), 2=fmff, 3=ffmf, 4=fmmf,
5=fffm, 6/7=(osäker ordning ffmm, fmfm), 8=fmmm
9=mfff (sparre ö blad), 10=mmff (halvmåne), 11=mfmf (sparre), 12=mmmf (ulv),
13=mffm, 14/15=(osäker ordning mmfm, mfmm) (öra? borde vara mfmm), 16=mmmm (bydelsbach)
 
mvh Niklas

2013-10-09, 20:02
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Niklas,
 
Jag hänger inte riktigt med på vad du säger. Jag har alltid förutsatt att de sexton anorna representerar den fjärde nivån i en antavla. Jag har svårt att tänka mig en blandning av anor, då den viktigaste anledningen till att hålla reda på anorna var vilken ev. bördsrätt man hade, och om ev. äktenskapsförhinder. Nr 1 är naturligtvis ffff, och nr 2 torde vara hans fffm, nr 3 ffmf etc. Jag har hittills inte träffat på något undantag. Känner du eller någon annan till något?
 
/Leif

2013-10-09, 21:09
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Problemet tycks inte vara ordningen på vapnen, utan snarare den bristande överensstämmelsen med det förväntade... Sköld nr 7, påminner om den vapenbild som fördes av bl.a. Lars Jönsson till Berga, och hans dotter Bengta [SMV, Niels Truelsson m.fl.], tre (dryckes)horn med spetsar mot dexter bjälkvis i stolpe:
 

 
Denne Lars Jönsson i Berga, vilken inte kunde placeras i vare sig tid eller rum av Raneke, är sannolikt densamme som förekommer i två brev utfärdade i Uppsala 1395 [SDHK 14419] resp. Stockholm 1434 [SDHK 22253]. Hans hemort är alltså förmodligen Berga i Österåkers socken i Uppland.

2013-10-09, 22:05
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Å fasen - det var två herrar!  
Det kanske jag borde insett av inlägg 07 oktober 2013 - 19:03  
Men studera kan man ju alltid.
Tack!
 
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-09, 23:31
Svar #7

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Hej, skulle också anta den ordning du föreslog först, men baserat på att sköldar 9-12
motsvarar mödernesidans anfäder i 4:e led, verkar det som de ordnats efter längst
fädernelinje, liknande den som finns i Genealogica (RL's och Utters).
dvs 9 = Brun Svensson (sparre ö blad), 10 = Nils Classons fader (halvmåne),
11 = Sigge Larsson (sparre), 12 = Arend Bengtsson (tillbakaseende ulv).
Motsvarar på fädernet:
1 = Amund Stakes fader, 2 = Tore Pyting fader, 3 = Håkan Svensson, 4 = Otte Torbjörnsson (fågel)
allså är anmödrarna 5-8 på fädernet och 13-16 på mödernet. Då jag känner dåligt till
dem vågar jag inte gissa ordningen utom nr 16 = Hebla Bydelsbach, herrarnas mmmm.
 
/ Niklas

2013-10-09, 23:38
Svar #8

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Niklas,
 
Intressant! Detta var nytt för mig - man lär sig alltid något nytt! Får begrunda detta i morgon...
 
/Leif

2013-10-10, 10:50
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Niklas, du har uppenbarligen helt rätt i din analys, vilket ger mycket intressanta resultat.
 
Om vi börjar med mödernet, så torde Brun Svenssons hustru, (Gyrid?) Bengtsdotter, vara en tidigare okänd dotter till Bengt Gylta (d.ä.)(kvadrerad sköld) och inte tillhöra släkten Ryting. Klaus Ribbing var mycket riktigt gift med Karin Toresdotter Byting (röd bjälke). Sigge Larssons angivna hustru, Brita Bengtsdotter (Öra), är antingen felaktig, eller så tillhörde hennes mor, Ragnhild Gustafsdotter, släkten Pyting. Slutligen så stämmer vapnen väl för Arend Bengtsson och hans hustru Hebla Bydelsbach.
 
På fädernet så är ju Amund Stakes båda föräldrar okända, även om jag själv tror på hypotesen, att fadern var Erik Amundsson i Grän Rasbo... Såvitt jag vet så är Olof Toressons hustru okänd, men uppenbarligen tillhörde hon någon båt-släkt. Håkan Svenssons vapen liknar ju inte direkt Bölja-/Vångasläkternas, men är väl tillräckligt nära. Däremot kan man definitivt inte finna någon halv lilja, i det vapen som Håkans hustru, Anna Larsdotter, skulle ha fört. Intressant nog så tycks detta vapen - tre (dryckes)horn - ändå komma från Uppland. Finns kanske en koppling till det. Vad gäller Otte Torbjörnssons angivna hustru, Margareta Bondesdotter, så stämmer inte det angivna vapnet 'tre stjärnor/rosor på en balk'.
 
/Leif

2013-10-10, 11:02
Svar #10

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I Anreps gamla uppgifter anges Pytings vapen som tre stjärnor på en balk, vilket bör vara vapen nr 8 på bilderna. http://runeberg.org/anrep/4/0121.html

2013-10-10, 14:10
Svar #11

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif P,  
av en slump, så sitter jag just och läser Niels Chr. Hjorths analys av 'Hans Stakes og Anna Kafles portettgravsten i Kullings-Skövde' i PHT 1979. Där sägs följande i ämnet: I eldre litteratur og ennu i Elgenstiernas ättartavlor oppgies hans (Tore Bytings - min kommentar) vapen å ha vaert 'tre stjärnor på en balk', men Almquist' har vist at dette vapen er tillagt ham på feilaktige forutsetninger, uten at Almquist derved også har kunnet angi hans vapen.  
 
/Leif T

2013-10-10, 14:35
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Aha, då får vi stryka de uppgifterna då, bra med uppdateringar.

2013-10-10, 18:35
Svar #13

Utloggad Niklas Petrusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 17:00
    • Visa profil
Har klurat lite på anmödrarnas ordning, tror de jag var osäkra på 6/7 och 13/14 är omvända
mot mitt första förslag. Följer man algoritmen med släktnumreringen slaviskt [obs ej sköldnr]
där probandens är 1, dess moders fäderne 2, farmors dito 3, mormor 4, ffm 5, fmm 6, mfm 7, mmm 8
kommer alla anmödrars släktnr i nästa & 4:e led komma i rätt ordning.
Alltså blir Håkan Svensson makas sköld 6 (båt), Pytings moder 7 (tre horn?)
Sigge Larssons makas 13 (bjälke), och Karin Toresdotter Bytings 14 (mussla?).
 
Fann en artikel av Beerståhl där den äldre Tore Bytings vapen beskrevs som tre hockeyklubbor stolpvis
(http://www.heraldik.se/artiklar/stola.html).
 
/ Niklas

2013-10-10, 20:28
Svar #14

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Din hypotes tål att tänka på, men någonstans har jag en uppgift om att Karin Toresdotters sköldmärke var en röd bjälke. Känner en viss tveksamhet i det här fallet. Får fundera lite till...
 
/Leif
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-10 20:32)

2013-10-10, 21:03
Svar #15

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Din föregående hypotes var mer korrekt. Den använda algoritmen är exakt densamma som den som användes på Hans Stakes porträttgravsten i Kullings-Skövde kyrka.  
 
Ordningen på fädernet blir 1: ffff, 2: fmff, 3: ffmf, 4: fmmf. För deras hustrur, lägg till 4, d.v.s hustrun till nummer 1 får nr 5, etc. På mödernet är följden, 9: mfff, 10: mmff, 11: mfmf och 12: mmmf. Samma regel gäller för deras fruar, d.v.s. lägg till 4...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-10 21:04)

2013-10-11, 12:11
Svar #16

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Kommer tillbaka till Anreps gamla uppgift om (Tore Olofsson) Pytings vapen som tre stjärnor på en balk. Varifrån kan den felaktiga uppgiften komma? Utgående från analysen av Lindorm Stakes sexton anor, så måste detta vapen tillskrivas Margareta Bondesdotter. Då Margareta var svärmor till Tore Olofsson, är det relativt sannolikt att de båda i något sammanhang satt sina sigill på ett brev, vilket sedan misstolkats. I det här fallet ser jag det som ett stöd för slutsatsen att Margareta Bondesdotter förde detta vapen.
 
Problemet är att Margareta anges föra kvadrerad sköld, vilket torde vara hennes farmors, Karin Amundsdotter (Hatt), vapen. Då Margaretas mor är okänd, så är det möjligt att vapnet 'tre stjärnor på en balk' kommer från henne...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-11 12:13)

2013-10-12, 20:43
Svar #17

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Den 10: oktober 2013 skrev jag: Om vi börjar med mödernet, så torde Brun Svenssons hustru, (Gyrid?) Bengtsdotter, vara en tidigare okänd dotter till Bengt Gylta (d.ä.)(kvadrerad sköld) och inte tillhöra släkten Ryting. Efter att fördjupat mig i frågan, är jag nu så säker man kan vara, att hon inte tillhörde släkten Ryting, utan var ett av Bengt Gunnarsson Gyltas många barn - 18 kända - varav 16 angetts ha dött unga!
 
Att hon tillhörde släkten Gylta framgår av vapen skölden, kvadrerad, med fem fjädrar på hjälmen. Hennes relativt ovanliga namn, Gyrid, bars också av Bengt Gunnarssons syster - hennes av mig postulerade faster... Gyrid bör ha varit född ca 1435-1440, vilket stämmer väl med att Bengt Gunnarsson föddes ca 1402, och gifte sig senast 1445 [ÄSF II:1,s.35].
 
Lägger man till detta att Gyrid i sitt äktenskap med Brun Svensson (Forstenasläkten), hade en son döpt till Gunnar, så talar det mesta för att Gyrid Bengtsdotter, Brun Svenssons hustru, var dotter till Bengt Gunnarsson...

2013-10-13, 14:39
Svar #18

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
Ordningen på vapensköldarna verkar lite rörig, men där de arma ogifta bröderna Erik och Lindorm ligger i sin sarkofag verkar de vara omgivna av förfäderna via vapnen enligt:
 
1 far=ff=fff=ffff______9  mor=mf=mff=mfff
2 farmor=fmf=fmff___10 mormor=mmf=mmff
3 farfarsmor=ffmf____11 morfarsmor=mfmf
4 farmorsmor=fmmf__12 mormorsmor=mmmf
5 fffm______________13 mffm
6 ffmm_____________14 mfmm
7 fmfm_____________15 mmfm
8 fmmm____________16 mmmm
 
Nu verkar det så att Tore Olofsson Byting har tagit sin mors vapen, varför sköld 2 då representerar fm=fmf=fmfm Ingrid Toresdotter Byting, syster till mmfm Karin Byting, och sköld 7 är då fmff Olof Trulsson.  
 
Hälsningar
Jonas

2013-10-13, 14:43
Svar #19

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
Kan det vara på dette viset?
 
Eriks och Lindorms antavla?
 (189.5 k)

 
Hälsningar
Jonas

2013-10-13, 15:39
Svar #20

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Snygg bild, men jag är mycket skeptisk till innehållet... Jag tenderar att hålla med N. C. Hjorth, som i sin analys av Hans Stakes sexton anor skriver: Ut fra menneskets vilje til å systematisere er det rimelig å anta at anevåpnene på gravstenen står i en viss orden.  
 
Att placera en annans hustrus vapen på den näst förnämsta platsen, nr 2, intill stamfadern vore otänkbart...
 
Då Lindorm levde när hans brorson, Hans Stake, gravsattes i Kullings-Skövde kyrka, så är det sannolikt att hade inflytande över porträttgravstenens utformning. Det troligaste är då att han använde sig av samma 'algoritm' för sin egen sten vilken han beställde för sin bror och sig själv.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-13 16:13)

2013-10-13, 20:36
Svar #21

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Det intressantaste med informationen från Lindorm Stakes gravsten, är att den  leder till att hans anor i stora stycken måste revideras. Ett exempel pekade jag på ovan, att Brun Svenssons hustru torde tillhöra släkten Gylta, och inte Ryting (eller Dun).
 
Samma sak gäller synbarligen för Håkan Svenssons hustru, Anna Larsdotter, som i EÄ sägs föra en halv lilja i vapnet, med referens till Djurklou [Om arfs- och bördstvisterna efter Eggert Grupendal]. Följer man upp den källan, så finner man följande:  ”. Anna Laurinsadotter , efter all sannolikhet en dotter af Laurens Johansson, som bodde på Utål i Bro skeppslag och socken i Uppland och förde en half lilja i skölden.” Som källa till påståendet att Lars Johansson förde en halv lilja i vapnet, anges Styffe [Skandinavien under Unionstiden,  1:286]. Via elektronisk sökning på Google Books, hittar jag ingen Laurens Johansson, half lilja, i Styffe.  
   
Huvudsakligt stöd för antagandet anges av Djurklou vara, att Anna Larssons första make, Håkan Svensson,  ägde Utål, liksom hennes måg Amund Stake. Detta är dock ett relativt svagt argument, emedan Håkan  köpte Utål av Lars Johansson 1453 [SDHK  26356]. Djurklou har uppenbarligen dragit slutsatsen baserat på Håkans hustrus patronymikon enbart.
 
Om vi tittar på det vapen som står för Håkan Svenssons hustru,  Anna Larsdotter, så finner vi inte en halv lilja, utan ett vapen som liknar ett som fördes av bl.a Lars Jönsson i Berga (Österåker), nämligen vad som av Raneke beskrivs som  ”tre (dryckes)horn med spetsar mot dexter bjälkvis i stolpe”. (Se ovan).  
 
I mitt inlägg den 9:e okt. skrev jag: ” Denne Lars Jönsson i Berga, vilken inte kunde placeras i vare sig tid eller rum av Raneke, är sannolikt densamme som förekommer i två brev utfärdade i Uppsala 1395 [SDHK 14419] resp. Stockholm 1434 [SDHK 22253]. Hans hemort är alltså förmodligen Berga i Österåkers socken i Uppland.” Detta påstående får revideras något - den förste Lars Jönsson var sannolikt farfar till den senare. I Styffe finner man nämligen att Hamra i Fröslunda socken (ca 3 mil SV Uppsala) var sätesgård år 1409 för en Laurens Jönsson, år 1420 för Jon Laurensson, och år 1442, 1477 och 1481, av väpnaren Laurens Jänsson, som var ärkebiskop Jakob Ulfssons fogde på Uppsala gård.
 
Laurens Jönsson d.y. bör ha varit född omkring 1410-1420, och Anna Larsdotter 1430-1440. Jag vill därför postulera att Håkan Svenssons hustru, var dotter till väpnaren Laurens Jönsson, ärkebiskopens i Uppsala fogde, och att han var sonson till den Lars Jönsson som erhöll Berga som pant 1395, och som förde det vapen återfinns bland Lindorm Stakes anor.
 
Stöd för antagandet att det rör sig om densamme Lars Jönsson får man i SDHK 24641, då ”Väpnaren Lars Jönsson i Hammar tillskiftar ärkebiskopsbordet i Uppsala 1 markland jord i Swininge i Åkers socken i Rydbo skeppslag mot 1 markland jord i Taghxnæs i Fröslunda socken i Lagunda härad... Han bytte alltså bort jord som han sannolikt ärvt i Åkers socken, mot jord i den socken han hade sin sätesgård.
 
Jag är fullt medveten om att länkarna i kedjan är relativt svaga, men vapenlikheten tycker jag ger viss tyngd åt min hypotes...

2013-10-13, 21:03
Svar #22

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
Observera att bilden var ställd som en fråga. Någon orden blir det väl ändå om man följer generation för generation. En hjälp utgör det faktum att vapen 2 och 15 är detsamma. Vilket vapen anges enl. N C Hjort på Hans Stakes 16 anor för Byting? Han noterar att vapnet till Tore Byting d.ä. går via en dotter, vilket i detta fall utgör vapen 2.
 
Givet att Gyrit var en Gylta är vapen 1,4,9,10,11,12,13 och 16 identifierade till personer även om vi inte känner Amund Stakes fars namn. Även nr 8 har vi trolig ägare till. Kan vapen 2 och 15 slås fast återstår bara nr 14 på mödernet.
 
Vilka vapen som var de förnämaste utifrån brödernas synvinkel kan nog diskuteras. Nr 1 och 9 utgör ju föräldrarnas vapen och sitter därför i mitten. Nr 2 och 10 utgör tillsammans med 1 och 9 mor- och farföräldrarna och kommer därefter. Sedan tillkommer generation 3 och 4. Nu har jag lika lite som Stakarna på 1600-talet en databas att ösa information från och vi kan bara spekulera kring hur bra koll man hade på sina förfäder och deras vapensköldar. Den numrering vi använder är ju inte Stakarnas.
 
Första frågan att reda ut är väl om anorna på bilden är rätt och kan verifieras på något sätt.
 
Hälsningar
Jonas

2013-10-13, 22:20
Svar #23

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Begreppet 'sexton anor' avser anorna i generation fyra. För att räknas som adlig krävdes att alla anorna i 4:e led var adliga. Vad bröderna själva tyckte hörde inte till saken...men de kände definitivt till vilka anor de hade.  
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-13 22:22)

2013-10-14, 09:15
Svar #24

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Baserat på mitt postulat ovan, att Amund Stakes svärmor, Anna Larsdotter inte var dotter till Lars Johansson i Utål (halv lilja?), utan istället dotter till Lars Jönsson (tre dryckeshorn ställda stolpvis) i Hamra (Fröslunda sn, Lagunda hd), får innehållet i SDHK 29464 ett potentiellt bevisvärde för att hypotesen är korrekt. Brevet utfärdat 1472 rör ...hustru Annas, Håkan Svenssons änkas, klagomål över att Lars Jonsson hindrade henne i rätten till godset 'Utaal'.
 
Om man antager att den Lars Jonsson som förvägrar Anna rätten till Utål, är densamme som Lars Johansson(halv lilja?), som sålde Utål till Håkan Svensson 1453 [SDHK 26356], så kan Anna Larsdotter inte gärna vara hans dotter...
 
Om Håkan Svensson köpte Utål innan han gifte sig med Anna, så skulle godset utgöra deras barns fäderne, varför Anna inte hade någon ägorätt.
 
I två brev 265 och 266 av 28 juni 1477 finner vi en friboren man, som kalles Stake byggiendes j Norige j Wiikin som talesman för Birgitta om en gård Utaal, Bro i Roden Uppland där Birgitta och syskonen tillkänns det som arv efter Håkan Svensson (http://www.catshaman.com/m08staker/01staker3.htm). Här sägs uttryckligen att det rörde sig om arv efter fadern Håkan Svensson - inte efter Anna Larsdotter (V.S.B)
 
 År 1477, fem år efter hustru Annas klagomål, tillerkänner det svenska riksrådet Amund Stakes hustru Birgitta Håkonsdotter och hennes syskon gården Utaal i Bro sn.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-14 09:24)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-14 09:28)

2013-10-14, 09:34
Svar #25

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I Anrep anges ju om Håkans Svensson hustru Anna och en utomäktenskaplig koppling (troligen helt felaktig) till kung Karl Knutsson (Bonde) vars vapen var just en båt, men kan inte dessa vapenavbildningar på graven också vara utifrån en sån felaktig genealogi, och därför går det inte ihop idag?

2013-10-14, 09:40
Svar #26

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Annas vapen på gravstenen var inte en båt, utan tre dryckeshorn...Båten hör till Olof Toressons hustrus vapen.
 
Den antagna utomäktenskapliga kopplingen till kung Karl Knutsson utgår nog från att en Håkan Svensson var (1457) kung Karls fogde (Gillingstam a.a., 367). Om det är densamme Håkan Svensson vet jag inte, men jag ser ändå inget fog för antagandet...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-14 09:56)

2013-10-14, 15:34
Svar #27

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Avgörande indicium?!  
 
Som jag påstått tidigare så leder ofta en väl underbyggd hypotes till nya rön,  vilka i bästa fall leder till ett bevis för att hypotesen är korrekt. Det näst bästa är att finna så pass unika indicier att det är svårt att förbigå dem…
 
När jag återvänder till Raneke för en dubbelkoll på vilka som förde vapnet  ’tre (dryckes)horn´,  så finner jag en Henning Andrée, presbiter, känd 1417 i Färentuna sn (i Färentuna hd, Uppl.). Vid en sökning i huvudkartoteket finner jag år 1417 ingen Henning, men väl en Henrik Andersson, kyrkopräst i Färentuna, med  ” tre horn” i sigillet, med omskriften ” s. henrici andrss..pres…” [SDHK 18896]. Att det rör sig om samma präst, som i Raneke kallas Henning, råder det knappast några tvivel om.
 
Tillsammans med denne Henrik Andersson, som förde samma vapen som Anna Larsdotter, finner vi en Sven Törnesson, som i sitt vapen förde  ” en tvågrenad planta”! Den minnesgode, och av frågan intresserade,  kanske erinrar sig att jag den 21 september 2013  skrev: ”Under rubriken Sven Törnesson m.fl. i Raneke, dyker nämligen – med största sannolikhet – samme Erik Amundsson upp, som återfinns i Elgenstierna – båda kända 1447–1485, men här beskrivs vapnet som ’en tvåbladig planta med trekluven rot’. Angivet gods för Erik ligger i Rasbo hd.”
 
I samma brev återfinner vi alltså ’samma’ vapen, som de Erik Amundsson Stake(?) resp. Anna Larsdotter förde, vars barn Amund (Eriksson?) Stake resp. Birgitta Håkansdotter, kom att ingå äktenskap.
 
Mycket närmare än så är det nog svårt att komma, baserat på sekundärkällor, avseende händelser för 600 år sedan…
 
Hypotesen att väpnaren och häradshövdingen i Rasbo hd, Erik Amundsson i Grän (Rasbo),vilken förde ett med Stakeättens nära överensstämmande vapen [EÄ], var far till Amund Stake till Vättungen och Berg, och att Håkan Svenssons hustru, Anna Larsdotter, var dotter till Lars Jönsson d.y. (tre horn) i Hamra (Lagunda hd), kan nog inte förbigås utan motbevis...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-14 15:36)

2013-10-16, 14:19
Svar #28

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Vem var Lindorm Stakes fmfm, Olof Toressons (Byting) hustru? På porträttgravstenen framgår att hon förde en bjälkvis ställd båt på såväl sköld som hjälm. Då en båt fördes i vapnet av många senmedeltida släkter, så är det naturligtvis vanskligt att ställa upp en hypotes, men man kan alltid försöka...
 
Det viktigaste kriteriet är naturligtvis vapnets utformning - båten är slående naturalistisk, och saknar utsmyckningar. Fören är högre än aktern. Ett vapen liknande detta tillskrivs på 'på nätet' Esbjörn (Båt) gift med Ingrid Petersdotter (Bååt). Tyvärr är källan ej angiven.  
 

 
Kronologiskt skulle Olof Toressons hustru passa mycket väl in, som en ev. syster till väpnaren Esbjörn (Båt). Följden av detta antagande blir, att Esbjörns dotterdotter, Cecilia Andersdotter (Stierna) gift i sitt andra gifte med Erik Amundsson Stake,var syssling till Hamfrid Toresdotter, gift med Olof Amundsson Stake, bror till Erik...
 
Även om hypotesen bygger på många 'om', så utgör det potentiella släktskapet ett relativt starkt indicium.

2013-10-17, 19:29
Svar #29

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ett spännande alternativ till Esbjörns (båt) släkt, utgör Gudmund Simonssons (båt) släkt.  I ett avseende påminner vapnet mer om det vapen som Olof Turessons (Byting) hustru förde, nämligen att inga 'skarvar' syns på skrovet. Båten förs enligt Raneke såväl bjälk- som balkvis.
 

 
Det som är spännande är naturligtvis inte båten i sig, utan att den fördes av Simon Gudmundson.  Simon var gift med Katarina Birgersdotter (liljehökvapen) i Åby, Landa socke, vilken efter Simons död gifte om sig med en väpnare Nils Baat Sigvortsen (tjurhuvud). Inte heller detta är det intressanta, utan det faktum att Tore Byting d.ä. ingår bland fastarna, och ombedes sigillera morgongåvebrevet [Fredrik Beerståhl].
   
Lägger man till detta, att Tore Bytings sigill beskrivs av Beeståhl, som  'tre hockeyklubbor ställda stolpvis (över varandra)', så ökar spänningen - det låter ju som det vapen Håkan Svenssons hustru (Anna Larsdotter) förde enl. Lindorm Stakes gravsten, vilket Niklas Petrusson erinrade om ovan.
 
För att trappa upp förväntningarna ytterligare, så fördes detta vapen också av en rådman i Malmö, Niels Truelsson, k. 1381 [Raneke s. 575]. Helt klart förekommer namnet Truls i den norska grenen av släkten Byting/Pyting.
 
Filiationen vad gäller släkten Byting är tyvärr relativt osäker - även efter Beerståhls inlägg i debatten. Det är självklart lätt att förväxla Byting med Pyting, men det innebär ju inte att man alltid kan anta att så är fallet. Vidare så växlar sekundärkällorna mellan Tore/Ture och Tord, vilka inte var versioner av samma namn. Frågan är om vi rör oss med en eller två släkter med nära likalydande namn?
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-17 19:32)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-17 19:34)
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2013-10-17 20:04)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna