ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-29  (läst 4067 gånger)

2003-04-09, 09:34
läst 4067 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det stämmer som Michaël säger att Häggasönernas ätt (som förde sparre över blad) finns med i SMV s. 804 (band II och III). Jöns Häggasson sägs vara känd 1415-34. En dotter Elin nämns, gift med Sven Pedersson (Bölja från Västbo), men ingen Märta redovisas.

2003-04-09, 19:34
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag svarar strax på frågan om Häggasönernas ätt under rubriken Övriga ämnen-Medeltiden- Häggasönernas ätt. Ska bara hämta mig en balja kaffe först.
 
Made vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-04-11, 21:41
Svar #2

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Hej Susanne!
Sparre över blad beskriver vapnet släkten förde. Dom använde ju patromynikon så det är ett sätt att skilja släkterna åt. Jan Ranekes Svenska Medeltidsvapen del II från 799 och en bit framåt beskriver släkterna med det vapnet. Jöns låter bekant, det brukar dom heta i min sparre över bladsläkt också. Den (mina anor alltså) kom sedan att kallas Bagge av Berga. Kanske kan vara något att leta vidare på? Det finns ganska mycket på nätet om den släkten.
Hälsar Lennart

2003-04-12, 20:20
Svar #3

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Vill bara sända ett varmt tack till alla er som gett mig lite mer ljus över min fråga!! Tack Kaj för din utförliga förklaring under medeltiden och tack även ni andra för bra uppslag och ljusa ide?r!! Ska titta efter om namnet Bagge av Berga dyker upp!! Det var också kanon med litteratur förslag! Jag känner mig ganska bortkommen med det här.. hade räknat med att kanske komma till början av 1800-talet och det har jag grepp om! När det blev så här långt bakåt i tiden börjar det att snurra för mig! Så tack för att ni gett mig god vägledning!!
MVH/Susanne

2004-03-05, 13:38
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag postar ett inlägg om Sigge Larssons (Sparre av Rossvik) härstamning under rubriken Övriga ämnen - Medeltiden - Sigge Larsson (Sparre av Rossvik).

2004-04-22, 08:29
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jag undrar (efter att ha läst tidigare inlägg också) om den danska ätten Sparre blev försvenskad eller om det är två helt olika ätter Sparre det är frågan om. jag har (har jag för inte så länge sedan) upptäck att jag har danska anor. Jag bor i Danmark sedan många år, men har inte vetat det tidigare. Här finns flera ätter med tillsvarande svenska adelsnamn. Min Sparre ana är från slutet av 1400-talet och in i 1500-talet: Anne Sparre gift med Mogens Henriksen Gyldenstierne.  De båda dog samma dag i augusti 1564 står det i ett ärvt dokument jag har (över mestadels släkten Gyldenstierne). Jag är speciellt intresserad i dessa gränsöverskridande (släkter adel eller ej) för det har fortsatt i mina familjer senare. Kanske detta kan diskuteras på Adel i Europa som jag påbörjade för ett tag sedan! Det finns oerhört spännande kopplingar anar jag både politiskt, kulturellt och släktmässigt att undersöka i dessa europeiska gränsland.
Tillbaka till Sparre; kanske någon har något om sambanden mellan den danska och den svenska ätten. Den Sparre jag kommer att tänka på (och säkert många med mig!) Sixten Sparre, om han har existerat? (var han en uppdiktad eller en historisk person?) med Elvira Madigan återvände ju till Danmark och Fyn, hade han danska rötter? Någon som vet?

2004-04-22, 11:17
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Steve,
Det fanns lite på nätet, om Elvira Madigan..
Balnd annat detta:

ELVIRA MADIGAN og SIXTEN SPARRE ELVIRA MADIGAN och SIXTEN SPARRE
På dette sted begravedes lørdag den 27. juli 1889 linedanserinden Hedvig Jensen, bedre kendt som Elvira Madigan, og den svenske løjtnant Sixten Sparre. På detta ställe begravdes lördagen den 27 juli 1889 lindansösen Hedvig Jensen, bättre känd som Elvira Madigan, och svenske dragonlöjtnanten Sixten Sparre.
Parret var nogle dage forinden blevet fundet døde i Nørreskov få km herfra efter forsvinden og flugt fra Sverige. Her havde hun været stjerneartist i sin stedfader John Madigans cirkus, hvor Sixten Sparre havde set hende og var blevet forelsket i hende. Paret hade några dagar innan funnits döda i Nörreskov några km härifrån efter sin flykt ifrån Sverige. Där hade hon varit stjärnartist i sin styvfar John Madigans cirkus, där Sixten Sparre hade sett henne och blivit kär i henne.
Uden forældrenes viden havde Elvira Madigan og Sixten Sparre haft brevkontakt et års tid. I juni 1889 forlod hun cirkus under dets ophold i Sundsvall og flygtede med Sixten Sparre til Danmark. Efter en måned i Svendborg rejste de to den 15. juli til Taasinge, hvor de lejede sig ind i et hus i Troense. Utan föräldrarnas vetskap hade Elvira Madigan och Sixten Sparre under ett års tid haft brevkontakt. I juni 1889 lämnade hon cirkusen under dess vistelse i Sundsvall och rymde med Sixten Sparre till Danmark. Efter en månad i Svendborg reste de den 15 juli till Tåsinge, där de hyrde rum i Troense.
Da parrets kærlighedshistorie ikke havde nogen fremtid for sig, endte flugten til Taasinge nogle dage senere tragisk med, at han under en udflugt i Nørreskoven med sin tjenesterevolver skød hende og sig selv. Hun blev 21 år, han 35. Då parets kärleksaffär inte hade någon framtid, slutade flykten till Tåsinge några dagar senare tragiskt med att han under en utflykt i Nörreskov med sin tjänsterevolver sköt henne och sig själv. Hon blev 21 år, han 35.
Begravelsen blev forrettet af sognepræst Vilhelm Schousboe i nærvær af et stort følge. Jordfästningen förrättades av kyrkoherde Vilhelm Schousboe i närvaro av ett stort följe.

--------------------------------------------------------------------------------
Hedvig Antoinette Isabella Eleonore Jensen blev født den 4. december 1867 i Flensborg som datter af artisterne Frederik Jensen og Eleonora (kaldet Laura) Cecilia Christina Maria Olsen. Først i 1892 giftede moderen sig med John Madigan.
--------------------------------------------------------------------------------
Hedvig Antoinette Isabella Eleonore Jensen föddes den 4 december 1867 i Flensborg som dotter av artisterna Frederik Jensen och Eleonora (kallad Laura) Cecilia Christina Maria Olsen. Först 1892 gifte modern sig med John Madigan.
 

Hälsn. Eivor

2004-04-22, 11:41
Svar #7

Eivor Andersson (Ema)

Forts..
Och här (http://home8.inet.tele.dk/didierg/elvira.html) fann jag lite om Sparre:

Sixten Sparre tilhørte en meget gammel svensk adelsfamilie, men han var ikke greve, som det ellers ofte siges i beretningerne om parret. Bengt Edvard Sixten Sparre, som hans fulde navn var, blev født 27. september 1854 som ældste søn af kammerherre Sigge Sparre og dennes hustru Adelaide.
Tilsyneladende uden større ambitioner om eller evner for en militær karriere kom han i 1873 til Skånska Dragonregementet for at uddannes som officer. Han avancerede kun langsomt og var i juli 1887 blevet løjtnant af anden klasse.

I 1880 var Sixten Sparre blevet gift med komtesse Luitgard Engel Agda Dorotea Adlercreutz fra Vetlanda. Med hende fik han to børn, en søn og en datter, og derfor lever der endnu efterkommere af Sixten Sparre. Ægteskabet forblev dog ikke lykkeligt, og det var vel medvirkende til, at Sixten indlod sig på det håbløse forhold til Elvira Madigan.

Sixten Sparre var vellidt af kammeraterne og var i øvrigt optaget af digtning, skuespil og cirkus. Han kunne lide at skrive og blev avismedarbejder som kommentator til bl.a. teaterstof. Han skrev både højstemt poesi og lejlighedsdigte på bestilling. I Kristianstad så han da for første gang Elvira Madigan, da Cirkus Madigan spillede her fra begyndelsen af januar 1888. Sixten skrev om cirkus i sin avis og kom til forestillingerne næsten hver aften. Han var blevet betaget af den dejlige linedanserinde, som han genså under Cirkus Madigans ophold i Ljungbyhed i sommeren 1888.
 

Eivor

2004-04-22, 12:08
Svar #8

Kalle Thorsberg

Hej Steve,
 
Anna tillhörde ätten Sparre av Skåne, jfr Jan Raneke Sveriges Medeltidsvapen, s 137 med där anförd litteratur, t ex DAA 17 med efterföljande rättelser och tillägg.
 
Kalle

2004-04-22, 12:19
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Mange Tak Eivor:
 
Att återuppfriska minnet från den gamla berättelsen som man ju både känner från skillingtycket och filmen, är ju intressant och lärorikt. Jag tro många av dessa släkter hade olyckliga äktenskap t.ex. eftersom de ju var en ganska snäv krets det gifte sig inom, det förväntades av dem (och så var det ju säkert i  andra samhällsklasser också) men Sixten och Elvira löp linan ut så att säga...
Så kan man ju undra om Sparrarna i Danmark och Sverige hade samma anor. Ja, man kanske till och med är mycket avlägset släkt med Sixten Sparre också. Historien är ju som sagt känd i både Sverige och Danmark. Jag undrar hur jag kan finna ett samband mellan dessa två ätter om det alltså finns ett sådant. Jag har varit lite inne på internet och sökt men inte funnit något att gå efter. men tack igen Eivor, Du ger många goda upplysningar.
M.V.H. Steve

2004-04-22, 12:22
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack Kalle det var en bra upplysning. Jag kommer säkert vidare med det.
M.V.H Steve

2004-04-22, 12:39
Svar #11

GÖSTA ROSQVIST


2004-04-22, 23:46
Svar #12

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej, Eivor!
Du skriver att Sixten Sparre var gift med Grevinnan (Komtesse) Luitgard Engel Agda Dorotea Adlercreutz. Detta är fel! Så hoppas att ingen släktforskare bara direkt skriver av denna mycket intressanta text. Hon var absolut inte någon grevinna utan enbart en obetitlad adelsfröken. Den grevliga värdigheten tillkommer endast huvudmannen. Hennes fader kammarherren Greve Carlos Natividad Adlercreutz var huvudman och innehade värdigheten mellan åren 1852 och 1903.

2004-04-23, 08:06
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Apropå just felaktiga uppgifter så är det ju extra viktigt med källhänvisningar (som vi måste bli bättre på rent allmänt i Anbytarforum); Eivors inlägg lär väl komma från http://home8.inet.tele.dk/didierg/elvira.html ser det ut som.
 
Just detta om Elvira Madigan är det tidigare länkat till under Anbytarforum: Kändisars härstamning: Övriga: Elvira Madigan (Hedvig Jensen). Egentligen är väl klippen från den sidan här ovan 'lite mer' än vad man bör/får kopiera från andras sidor, men med en tydlig hänvisning till den hemsida det kommer ifrån gör det kanske inte så mycket..

2004-04-23, 10:05
Svar #14

Eivor Andersson (Ema)

Hej Maestro Peter,
 
Det stämmer att det är från den sidan. Jag hittade inget länknamn i all den vita texten.
Om man skickar en länk till en hemsida eller klipper ut, måste väl vara samma sak. Jag erkänner att jag skulle skrivit var det kom ifrån, men sökte bara på Elvira Madigan.
Texten blev blandad svensk och dansk av någon anledning.
Sedan kontrollerade jag Sixtens fru i CD:n sveriges befolkning och hon fanns med med barnen och hade som flicknamn Adlercreutz. Det med Comtessen var kanske fel.
Eivor

2004-04-23, 13:07
Svar #15

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
För min del så tycker jag att det är stor skillnad på om man kopierar från en hemsida eller länkar till den. Om någon skulle kopiera en halvsida som jag skrivit och lägga ut den här på Anbytarforum utan att fråga mig om lov så skulle jag omedelbart maila Peter K om radering. Om man däremot länkar till något jag skrivit så är det helt OK, det är ju en referens i så fall. (Vad det gäller länknamn så står det väl alltid en adress i adressfältet. Denna går att kopiera.)

2004-04-23, 15:50
Svar #16

Eivor Andersson (Ema)

Ja, då får väl Peter Karlsson radera mina inlägg om Elvira Madigan.
 
Jag vet inte hur man lägger in länkar heller för den delen.
 
Det enklaste är väl att inte skriva eller svara alls, då kan det ju inte bli fel.
Det är ju alltid ett alternativ.
 
 
Eivor

2004-04-23, 16:35
Svar #17

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag kan inte heller lägga in länkar, kan däremot kopiera text:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/12790.html?1082728218
 
Så här kan man alltid visa en länk, i detta fall till denna diskussion.

2004-04-23, 18:52
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här kan ni läsa hur man lägger in länkar  
 
Det är lika enkelt som att lägga in bilder, som du har gjort, Eivor.

2004-04-23, 19:51
Svar #19

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anders Berg
 
Tack för Din hjälp.
Jag lyckades göra en länk, men den öppnade inte sidan. Jag skall lära mig det här (sedan om jag kommer att skicka några länkar är en annan fråga.)
 
Tack för hjälpen i alla fall.
Vänl. hälsn. Eivor

2004-06-26, 19:13
Svar #20

Simon Eriksson

Har en fråga om en Sparre.
 
Friherre Ulf Lars Sparre (född 10.2.1864 i Göteborg) levde 1926 när dog han ?

2004-06-26, 21:00
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ur Riddarhusets Genealogier på CD: Ulf Lars Sparre, Död 1947-07-07 i Stockholm (Osc. db nr 224).

2005-04-03, 19:19
Svar #22

Anette Ferm

Hej!
 
Undrar om någon har information om en kvinna som hette Märta Arvidsdotter Sparre? Hon lär ha varit gift med Olof Kristensson Drake, väpnare och häradshövding i Västbo.Dom levde på 1400 och 1500-talen.
 
Jag har bara vag information i övrigt om henne. Enligt de osäkra uppgifter jag har ska hennes mors namn varit Anna Gustavsdotter Stenbock. Hennes dotter lär ha hetat Margaretha Olofsdotter Drake.
 
Skulle vara jättekul att få reda på lite om henne. Allt är av intresse.
 
MVH/ANETTE

2005-04-03, 20:11
Svar #23

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Har du tittat efter om Gustaf Elgenstiernas Ättartavlor eller Jan Ranekes Svenska medeltidsvapen har något att säga om henne? Båda böckerna innehåller visserligen en del/en hel del felaktigheter, men de är ändå den utgångspunkt vi har i allmänhet.

2005-04-03, 22:38
Svar #24

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Testa Släkt och Hävd nr 1 1957.
Mvh
Inge

2005-04-04, 17:19
Svar #25

Utloggad Bo Dahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2010-03-27, 19:58
    • Visa profil
Hej Anette
 
Hon hörde till ätten Drake af Intorp och var dotter till Arvid Knutsson (Drake af Intorp, vapen: sparre över stjärna) och Anna Gustavsdotter (Stenbock). Dels kan du hitta information hos Elgenstierna men även i Släkt ooch Hävd 1959:1 (Häradshövdingen Arvid Jönssons avkomlingar).
 
Mvh
Bo G Dahlgren

2005-06-13, 21:40
Svar #26

gisela

Hejsan, Sixten Sparre var min morfars morfar och det var kul att läsa lite om honom som jag inte visste. Min morfar som lever vet väldigt mycket men vi har inte pratat om det så mycket. Men tack i alla fall allihopa som kommit med upplysningar.  MVH Gisela

2005-06-28, 14:55
Svar #27

Ronny Gullberg

Hej!
Söker föräldrar till Sigrid Malin Fredrika Sparre född 9/10 1868 gift med Författaren Albert Engström.
Mvh
Ronny

2005-06-28, 16:41
Svar #28

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Föräldrarna är Viktor Ludvig Emanuel Sparre af Rossvik och Gerda Sköldberg enl. Sveriges Adelskalender 1925

2005-06-28, 16:47
Svar #29

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
När jag läser vidare ser jag att Sigrid Malin Fredrikas bror, Erik Sixten Viktor, är gift med en Antigonia Maria Hildegard Engström. Kan hon vara släkt med Albert?
Mvh Lena

2005-06-29, 11:45
Svar #30

Ronny Gullberg

Hej Lena!
Tack så mycket för hjälpen, tyvärr var det inte den Sparre jag forskar på.
Söker barn till Knut Johan Ulfson Sparre f. 17/4 1835 i Solberga Jönk. l. och hans hustru Johanna Julia Sofia von Baumgarten f. 27/11 1836 i Växjö
Mvh
Ronny

2005-06-29, 12:25
Svar #31

Utloggad Lena Holm Wahlsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2015-08-21, 19:10
    • Visa profil
Barnen till Knut Ulfsson Sparre och Johanna Julia Sofia von Baumgarten är: Ulf Carl Knutsson, f. 1866 25/6 och Sigrid Hanna f.1862 17/8. Också enl. Adelskalendern 1925. Barnen till Ulf Carl finns också med. Skriv om du vill veta vilka de är.
Mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna