ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-11-17  (läst 2495 gånger)

1999-01-12, 17:01
läst 2495 gånger

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
[color=226600] Wälbårne fru [color=ff6000]Anna Soop[/color] på Hindrichzholm dödde d: 12 octobris och begrofz d: 23 novemb:, åldren 74 år. (Ånimskogs död- och begravningsbok 1725).[/color]
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

1999-01-13, 23:58
Svar #1

Carl Szabad

Det här är ett utmärkt exempel på hur den här gruppen skulle kunna fungera, med uppgifter som kompletterar Elgenstierna och korrekta källhänvisningar till dem.

1999-01-15, 12:17
Svar #2

Andreas Törnqvist

För den som vill fördjupa sig i ätten Soop, så finns det en hittills ej beaktad källa som innehåller ett och annat som avviker från eller kompletterar uppgifterna i Elgenstierna.
I Alingsås museum förvaras ett ex av 1541 års bibelutgåva, som bl a ägts av Hans Åkesson (1552-1619) och dennes barn Erik och Knut Soop. I bibeln finns ett tiotal sidor anteckningar som t ex:
*Hans Åkessons anteckningar om syskonens födelsedata 1552-1564
*Hans Åkessons anteckningar om de egna barnens födelsedata 1584-1603, bl a sonen Mats f 1585 som ej nämns i Elgenstierna
*Erik Hanssons anteckningar om faderns död 1619 och sitt eget bröllop 1622  
*Knut Soops anteckningar om sitt bröllop 1635 och
om sina barn 1639-1645
-
Jag har en bunt fotokopior som åtminstone duger till en första genomläsning och skickar dem gärna till den som vill stämma av detta material mot övriga källor - har haft kopiorna liggande i fyra-fem år och ännu inte tagit mig tid att göra något åt dem, så det är lika bra att någon annan hugad spekulant får ta över dem.

1999-01-18, 11:23
Svar #3

Andreas Törnqvist

Har skickat iväg de två uppsättningar fotokopior jag hade (Mikael och Carl).

1999-01-20, 22:11
Svar #4

Lotta Johansson

I Husförhörsnytt nr 2 -98 (Skaraborgs SläktforskarFörbunds tidning) hittade jag följande, som kan vara intressant för Soop-forskare:
 
...det Soopska gårdsarkivet från Stora Bjurum som förvärvats av Stifts- och Landsbiblioteket i Skara för en summa av 90 000:-. Arkivet har under mer än 100 år varit i familjen Trolle-Bondes ägo. Samlingen innehåller handlingar från 1500-talet till 1700-talets mitt. Den innehåller 27 pergamentsbrev och fem stora inbundna volymer i folioformat.
 
Dessutom finns Soops grav i Skara Domkyrka! Väldigt tjusig!
 
Mvh//Lotta

1999-07-06, 02:53
Svar #5

Michael Ringh

Söker information om en Kjerstin Soop. Skall enligt släktanteckningar vara gift med Hans Stuart. Dessa skall ha fått två söner, David och Anders. Söker information om dessa, främst Anders.

1999-09-08, 21:59
Svar #6

Utloggad Gert Olausson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2022-02-11, 19:42
    • Visa profil
Hej Michael
Om du går in och söker på adressen,
www.familysearch.com,och skriver in namnet
Johannes(Hans)Stuart,kommer du att finna att han
var gift med Kirstin Brita Soop.De hade 5st barn,
3st döttrar och 2st söner,Anders och David.
Troligtvis är det dessa du söker.
Mvh/Gert

1999-09-14, 14:39
Svar #7

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bara ett påpekande:
 
Familysearch är inte en trovärdig källa! Den kan ge uppslag till var man skall söka efter uppgifter, men man bör aldrig acceptera uppgifter från familysearch okritiskt (det bör man för övrigt inte från andra källor heller).
 
MVH
Johan

1999-11-07, 18:13
Svar #8

Jo Rune Ugulen

Er det noen som kan fortelle meg hvilket våpen den svenske Soop-slekten brukte. Dette fordi det i Norge også er kjent en adelig Soop-slekt fra slutten av 1500-tallet. De førte etter en gammel våpenbok et våpen med en vase, hvori tre blomster (med stilker).

1999-11-08, 17:05
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Den svenska ätten Soop, (nr 10 på Riddarhuset) är känd sedan 1384. Ättens vapen är  
en kluven sköld med vänstra fältet delat. Alltså ej det vapen Du beskriver - i alla fall ej i grunden. Vad jag kan se av min gamla adelskalender för 1954 torde ätten fortleva och alltså fortfarande bruka detta vapen.
Vänligen,
Olle Elm

2001-07-07, 03:44
Svar #10

Andreas Karlsson

Besök ätten Soops hemsida på nätet här.
 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------
Av [color=0000ff]Birgitta Ohlsson[/color] - fredag den 15 nov 2002 kl. 21.55:
 
Hej Sari  
 
Har du lust att kolla upp två Häradshövdingar till? I så fall undrar jag över Harald Olofsson Soop (1387-1438) och Karl Nilsson Schack till Norrby (1409-?)  
 
Tack på förhand  
Birgitta

2002-11-15, 22:43
Svar #11

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej igen Birgitta!
Skickar med ett litet stycke till, från nästa sida. Sedan hittar jag ingen Harald Olofsson Soop.
Jag hittar endast två andra Harald Olofsson och dom tillhör ätterna (sparre) och (Lossa-ätten). Det kan inte vara någon av dem? Vet du vart han skulle ha varit verksam?
 

 
Mvh Sari

2002-11-15, 23:35
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Hej Sari
 
Tack så hemskt mycket för ditt snabba svar och dina uppgifter. Jag formaterade om min dator igår, så jag får kolla lite disketter och annat material för att se om jag har några uppgifter om vart Harald Olofsson Soop var verksam. Jag återkommer imorgon.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-16, 21:17
Svar #13

Birgitta Ohlsson

Hej Sari
 
Jag visste att det var något jag glömde innan jag formaterade om min dator. Alla mina uppgifter jag hade som rörde släktforskning är borta:-(. Det enda jag vet om Harald Olofsson Soop är att han var född omkring 1361 i Bro i Stockholmstrakten.
 
Tack i alla fall för din hjälp
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-16, 22:11
Svar #14

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Nej, stackars dig, hoppas att du kan ordna till det hela...:~(
Har tittat i Äsf alla delar och hittar inte Harald Olofsson Soop där, så det var ingen hjälp. Anledningen att jag tittade var att Harald Olofsson(Lossa-ätten) var hh 1410-38 i Färentuna(Sth.l) och Bro(Upps.l). Såg en liten koppling där. Vet inte mycket om dessa ätter, så där kan jag nog inte hjälpa dig så mycket mer. Vill du hitta någon annan så hör av dig. Eller om kopplingen visar sig stämma.
 
Mvh Sari

2002-11-16, 22:51
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej tjejer! Det är Harald Olofsson i Lossa som anses tillhöra ätten Soop. Så här står det i Elgenstierna, Svenska Adelns Ättartavlor, del VII, s. 358, under Soop:
 
Harald Olofsson (son av Olof Haraldsson), i Lossa, häradshövding i Bro härad 1410 och ännu 1438 1/5; beseglade i Vadstena moderns testamente till Vadstena kloster 1411. Hans gifte är ej känt.
Söner:
Knut Haraldsson, väpnare [mer text om honom]
?Sigge Haraldsson, väpnare [har egen tabell]
 
Viss osäkerhet tycks råda om släktförhållanden, så nyare litteratur bör kontrolleras. Birgitta, se upp med hur du anger födelse och död. Enligt Elgenstierna är alltså varken Haralds födelseår eller dödsår känt.

2002-11-16, 23:18
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Hej Sari  
 
Tack för ditt svar. Ja, vad skall man säga, är huvudet dumt får släktforskningen lida;-). Får försöka tänka efter lite mer före nästa formatering. Det visade sig ju att du hittat rätt gube, va kul. Det skall jag föra in i mitt träd.
 
Tack än en gång för att du tog dig tid att leta.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-16, 23:28
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Hej Anders
 
Tack för att du hjälpte oss lösa frågan om Harald Olofsson Soop. Det var schysst av dig. Att jag skrev ett födelseår beror på att jag på några olika ställen på nätet sett samma födelsetid och att jag tänkte att det kanske kunde underlätta för Sari att hitta Harald. Jag skall ändå tänka på ditt råd i framtiden.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-17, 10:00
Svar #18

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Birgitta och Anders!
Misstänkte nog att det var som du säger Anders. Skickar dig resten ur boken Birgitta (då jag bara lånar böckerna), som andvändning för senare bruk, när du fixat datorn. Hittade även Knut Haraldsson Soop i registret men det finns varken sidonr.eller ytterligare information i bandet. Kan kanske bero på att enda källan författaren haft var Elgenstierna.
 

 
mvh Sari

2002-11-17, 10:04
Svar #19

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil

2002-11-17, 10:06
Svar #20

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil

2002-11-17, 10:09
Svar #21

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil

2002-11-17, 11:57
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen, det visar sig att kontroll av nyare litteratur var nödvändig i fallet Harald Olofsson. Stryk Soop från hans namn! Saris kopior där Haralds släkt kallas Lossa-ätten antyder ju att han inte längre kan föras till Soop. Mycket riktigt skriver Hans Gillingstam i Personhistorisk Tidskrift 1993 s. 103:  
 
Häradshövdingen i Bro Harald Olofsson i Låssa, vilken i Anreps och Elgenstiernas ättartavleeditioner oriktigt uppgivits som anfader för ätten Soop jfr Gillingstam, Ätterna Oxenstierna och Vasa s.317, not 352.
 
Jag bifogar kopia ur Sveriges Medeltida Personnamn med vad som står om Harald Olofsson:
 


 
Det verkar som du måste stryka Harald ur din antavla, Birgitta.

2002-11-17, 12:02
Svar #23

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Denna i och för sig intressanta diskussion kanske borde läggas under annan rubrik, då den tycks handla mer om Lossa-ätten, än om häradshövdingeämbetet.
 
Harald Olofssons (Lossa-ätten) sätesgård var med största sannolikhet Säby i Lossa socken, Bro härad. Hans far Olof Haraldsson skriver sig till 'Lossa' 1395-1400, Harald omtalas 1438 som 'Harald Olofsson i Lossa' och hans son Knut Haraldsson skriver sig till ovannämnda Säby 1450 (se Det medeltida Sverige vol 1:7 Uppland, Attundaland) s 29, 68. Födelseåret 1361 för Harald Olofsson synes vara gripet ur luften , men det är ju inte så ovanligt i dessa sammanhang.
 
Se upp för förväxling med Hjulsta-ätten, inom vilken namnen Olof och Harald förekommer under samma tidsperiod. För övrigt tycker jag att ni ska sluta använda namnet Soop som beteckning på släkten i fråga. Lossa-ätten är en sedan länge etablerad och tämligen adekvat beteckning på ifrågavarande personer.
 
Med vänlig hälsning och lycka till med den forsatta forskningen  
Kaj Janzon

2002-11-17, 16:11
Svar #24

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej Kaj!
Anser du att den Knut Haraldsson Soop hh i Rasbo(enl.Almquist heter han Soop),i mitt sista inskick inte är son till Harald Olofsson (Lossa-ätten). Det här med alla ättenamn gör mig något förvirrad:~).
 
Mvh Sari

2002-11-17, 17:11
Svar #25

Bo Olsson

I Släkt och Hävd nr 1 1988, anger Jan Liedgren att släkten Soops vapen hade tre Gäddtänder men om man tittar på det vapen släkten använder idag, så ska man ha bra mycket fantasi att likna det vid tre Gäddtänder
 
Den nuvarande har ju höger halva gul och vänster tredelad horisontellt i blått, grått och blått fält.
 
Kan det tänkas att gamla släktnamn, från kanske utdöda släkter återanvänds av en yngre adelssläkt? Eller är det samma släkt som bytt vapensköld?

2002-11-17, 17:46
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Oj vilken diskussion jag startade. Jag hittade en adress till den nuvarnade släkten Soop där man lite snabbt får se ättens vapen innan man hamnar på en annan sida. Kan ni som är kunniga kolla på den och berätta om det är fel vapen eller är det samma vapen som det talas om i texten som Anders har i sitt inlägg?
 
Tack för allas intresse
 
Här är adressen: http://www.soop.org/
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-17, 20:43
Svar #27

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Sari,  
 
Häradshövdingen i Rasbo (1552) Knut Haraldsson var en Soop. Han skrev sig 1553-66 till sätesgården Frötuna, Rasbo socken och härad, och var son till den Harald Knutsson (Soop) som troligen avrättades för deltagande i västgötaherrarnas uppror. Harald levde nämligen ännu 1530 då han anklagades för landsförräderi,  men var död 1533 (DMS 1:3 s 262, ÄSF 1 s 283).
 
Knut Haraldsson (Soop) var gift med Anna Arvidsdotter (Trolle) som bodde kvar på Frötuna efter makens död 1566 och ännu 1568 (DMS 1:3 s 262).
 
Till Birgitta och Bo: Soops vapen är korrekt beskrivet av Raneke (s 204) som kluven sköld med bjälke i sinister fält (= vapnet på den angivna hemsidan). Det förekommer under medeltiden både att en ätt byter vapensköld och att släktnamn återanvänds. Gäddtänderna (enlig K H Karlsson viggar) är beskrivna av Raneke (s 591), tyvärr tillsammans med åtminstone en mycket grov felidentifiering (Truls Matsson). Det finns anledning att återkomma både gällande den vapenbeskrivningen och identifieringarna i ett senare sammanhang.
 
Jag vill också meddela att det redan finns en diskussion i Anbytarforum om den introducerade ättten Soop. Om jag har något ytterligare att tillföra diskussionen efter att ha gått igenom diverse manuskript och anteckningar återkommer jag under den rubriken.
 
mvh
Kaj Janzon

2002-11-17, 21:00
Svar #28

Bo Olsson

Då kanske texten som Anders Berg här ovan kopierat från Sveriges Medeltida Personnamn om Harald Olofofsson, kan vara förklaringen till sammanblandningen. Där står ju att Haralds Sköld var kluven med vänstra fältet delat
 
Man undrar ju också om Harald hade något släktnamn, för någon släkt som hette Lossa eller af Laza har aldrig varit introducerad adel i Sverige. I alla fall om man får tro Riddarhuset.

2002-11-17, 21:02
Svar #29

Birgitta Ohlsson

Hej Kaj
 
Tack för din hjälp, vad kul att det stämde med mina uppgifter (förutom födelsetiden då);-)
 
Vill även passa på att tacka Sari för stor hjälp och även ett stort tack till Anders.
 
Med Vänlig Hälsning

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna