ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2013  (läst 4912 gånger)

2010-07-28, 10:45
läst 4912 gånger

Utloggad Carita Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:42
    • Visa profil
Hej!
 
Låt mig först be Roger Axelsson om ursäkt att jag inte tackade för hjälpen då för längesedan.  
 
Jag kanske ställer mina frågor på fel ställe men det är svårt att veta vart när det gäller de släktled innan introduceringen.  
 
Enligt Svenska adelns ättartavlor supplement (del 2) så utgår Nils som son till Jöns Slatte. Frågan är, anses Jöns Slatte fortfarande vara urfadern och far till Anders och Peder trots att Anders har patronymikon Larsson.
 
Kan jag tolka Rogers inlägg av 24/6 2009 att Gustav och Ingeborg också har Asrun som moder?
 
Några frågor, hoppas på svar.
 
Mvh,
Carita

2010-11-11, 21:10
Svar #1

Utloggad Tommy Magnusson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-04-17, 19:00
    • Visa profil
Inte endast medeltidsgenealogierna för adliga släkten Slatte nr 97 verkar misshandlade i Elgenstiernas ättetavla, även för tiden 1500-1600 reser sig frågetecken, som inte synes uträtade i de rättelse- och kompletteringsvolymer som kom för en del år sedan.
Sålunda anges Bengt Slatte (Tab 10) ha varit gift endast med Christina Eriksdotter (Soop), årtal för vigsel ej angivet. Dock uppges under adliga släkten Soop nr 10 (Tab 8) att Christina Eriksdotter gift sig  1579 med Bengt Slatte. Sonen Erik Slatte (Tab 11) anges endast ha varit gift med Carin von Scheiding, född 1586, år för vigsel ej angivet. Deras son Nils Slatte (Tab 12) uppges ha gift sig 1613 med Carin Soop, som anges vara hans moders sysslings dotter, och sönerna Bengt och Lars anges födda 1617 och 1618.
Men en Nils Slatte som är giftasvuxen och barnafader vid mitten av 1610-talet kan ju knappast ha haft en fader född tidigast 1579, och definitivt inte en moder född 1586, och hans hustru är, såvitt känt, inte sysslings dotter till hans uppgivna moder Carin von Scheiding, vilket däremot stämmer för uppgivna farmodern Christina Eriksdotter (Soop). Är lösningen att Nils Slatte (Tab 12) i själva verket är son till Bengt Slatte (Tab 10) och alltså istället bror till Erik Slatte (Tab 11)?
 
Mvh
Tommy M.

2010-11-11, 22:33
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Har inte riktigt hunnit tänka igenom frågeställningen, men fastnade direkt på en kommentar under Nils,[ Tab 12, där det står: Nils (son av Erik, Tab. 11)..överstelöjtnant(?) [möjligen förväxlad med brodern Erik].(Sic!) Enl. Tab 11, så har inte Nils ngn bror Erik....
 
Min spontana tolkning blir den att Nils borde ha en bror Erik, precis som du föreslår!
 
Mvh
Leif T

2010-11-30, 00:03
Svar #3

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hej!
 
Gör ett försök till. Finns det ingen som vet något om Germund Pedersson Slatte i Gräsgårde (Arby socken, S. Möre). Anor? Ättlingar?
 
Mvh
Pierre Petersson

2011-08-14, 15:50
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Att sätta sig in i ätten Slatte, verkar inte vara alldeles enkelt... Är det någon som vet var man skall placera in den Nils Slatte, som gifte sig med Elin Svensdotter 1493, och den Anders Slatte som beseglade morgongåvebrevet? (SDHK 32853)

2011-08-14, 17:23
Svar #5

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Nils f före 1512  är son till Bengt Jönsson Slatte till Forsa (Sturefors)  och Marina Gregersdotter  
Mvh
Inge

2011-08-14, 22:25
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Inge,
Ätten Slatte är som sagt ganska komplicerad att reda ut...
Jag har nu hittat den Nils Slatte som gifte sig med Elin Svensdotter,och han var inte son till Bengt Jönsson till Forsa, utan troligen till Jöns Trulsson, g.m. Anders Slattes dotter Ingeborg. Allt enligt supplementet till EÄ (Carl Szabad). Anders Slatte var förmodligen son till Gustaf Slatte, Ingeborgs bror.
Mvh
Leif

2013-07-03, 19:41
Svar #7

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Undrar om någon kan hjälpa mig med några funderingar angående släkten Slatte.
 
Enligt Biskop Bratts släktanteckningar, vid ättlingar till Sven Store (bl.a.) så finns, redovisat för sig, Halsten Bagge gm Karin Andersdotter (Slatte). fadern är Anders Nilsson (Slatte) med en syster här nämnd som Karin, gm Erik Månsson.          Anders och Karins far skrivs som Nils Henningsson.
 
Sedan redovisas för sig Erik Månsson gm Karin och deras barn Anna, Nils och Bengt Eriksson.
 
Som jag ser det borde Anders Nilssons fader vara Nils Andersson Slatte (inte Henningsson) och hans syster borde vara Brita (inte Karin).
 
Holsten Bagge talar om sin svärfaders syster Brita.
 
Bengt Eriksson är den som blev dräpt i Stockholms blodbad, han kallar sig för Slatte.
Fodermarsken och väpnaren Bengt Eriksson Slatte skriver i aug 1505 om en förläning i Ingatorps fjärding i Norra Småland som han fått av Svante Sture. Bengt beklagar sig över att den är litet givande.
Har även funnit; Bengt Eriksson son till Erik Månsson och hans hustru Brita på Gräsgärde i södra Mörad.
 
Erik Månsson var fogde i bl.a. södra Vedbo (samtidigt som Holsten Bagge).
 
Vem var denna Måns Eriksson?  
Hur ser släkten Slatte ut bakåt från ovan nämnda Anders Nilsson?
 
Vore tacksam för alla svar och uppslag.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-07-04, 13:20
Svar #8

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Charlotte!
 
Anders Nilsson tillhör inte Slatteätten. Hans far Nils Hemmingsson bodde på Yxneberga, Hagby sn, i Möre (se t ex Det medeltida Sverige 4:1 s 48 med källhänvisningarna där, kolla länken för att se var boken finns). Har någonstans sett att ätten efter sätesgården ibland kallas Yxneberga-ätten.
 
Inte heller Bengt Eriksson tillhörde Slattarna. Han var systerson till Anders Nilsson. Se artikeln Falk i Svenskt biografiskt lexikon samt Hans Gillingstams Studier rörande Vasatidens lågfrälse i Personhistorisk tidskrift 1962 s 61, not 4.
 
Med vänlig hälsning,
Roger A
Roger Axelsson

2013-07-04, 22:22
Svar #9

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Roger!
 
Tack för att du svarade.
 
Jag undrar bara hur du så tvärsäkert kan avfärda Bengt Eriksson från Slattarna.  
 
I artikeln om Falck, står det att det är föga troligt att han var en Slatte.  
Den är skriven av Bengt Hildebrand och således ganska gammal. Likaså det som skrevs i Personhistorisk Tidskrift år 1962.  
Det skulle likväl kunna vara så att Bengt Eriksson är en Slatte.
 
Vem var Nils Hemmingsson? Finns det något annat namn än Yxneberga-släkten? Hur ser hans släktförhållanden ut?
Var Holsten Bagge hustru Karin Andersdotter inte en Slatte?
 
Min fråga kvarstår, vem var Bengt Erikssons far Måns Eriksson?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-07-05, 14:06
Svar #10

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Mitt avfärdande bygger på de källor som Hildebrand och Gillingstam refererar till; så länge man inte kan visa på samtida källor som stöder en slattekoppling så får den helt enkelt utgå. Bengt Eriksson för enligt dessa källor en falk i vapnet (inte slattevapen alltså) och Rasmus Ludvigsson placerar honom i en släktkrets som har mycket perifer kontakt med slattarna. Resonemanget framgår klart hos Gillingstam 1962. Inte heller i Brasks (ej Bratts) släktbok som utgavs 1970 är Bengt Eriksson en Slatte. Om nu Hildebrands artikel är gammal så hoppas jag att du bedömer den utifrån hur väl han redovisar källorna för sina slutsatser och inte bara tänker på dess ålder. Minns att det du och jag skriver också en dag är gammalt. Min förhoppning är att man då bedömer vad vi skrev, inte när vi skrev det ...
 
Om Nils Hemmingsson finns uppgifter i den litteratur jag hänvisar till ovan. Vad som dock inte verkar stå där är att han enl Rasmus Ludvigsson var gift med en Karin Håkansdotter (Genealogica 18, f 131v, RA). Då dottern Brita enligt samme Rasmus skriver sig till Gräsgärde, Arby sn, i Möre skulle Karin kunna vara syster till den Jon Håkansson som bodde där 1496 (DMS 4:1 s 34). I övrigt saknas uppgifter.
 
Bengt Erikssons far hette Erik Månsson! Enligt den gode Rasmus (se ovan) var han son till Erik Månsson 'till hovgården på Åkerö' (vilket Åkerö framgår ej!) och sonson till en Måns Eriksson i Glottsta, Alunda sn, Uppland (om byn se DMS 1:4 s 197). Dessa personer är i övrigt okända och uppgifter saknas om dem i medeltida material.
 
Med vänlig hälsning,
Roger A
Roger Axelsson

2013-07-06, 11:29
Svar #11

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej Roger!
 
Jag ber om ursäkt för min något otydliga kommentar, om de gamla artiklarna.
Naturligtvis har du helt rätt i att de ska bedömas utifrån vad som skrivits (påvisande av samtida källor) och inte när de skrivits.
 
Vad jag menade är att det funnits gott om tid att finna mer källor, eftersom det pågår forskning hela tiden.
Medeltidsätterna, är såvitt jag förstår, långt ifrån färdigbeskrivna, och emellanåt hittar någon ett litet korn som kan fogas till helheten.
 
Nu undrar jag över Måns Erikssons hustru. Brask skriver henne som Karin, är inte de en felskrivning? I Personhistorisk Tidskrift, 1949, står det.....Bengt Eriksson son till Erik Månsson till Hoffgården på Åkerö och dennes hustru Brita på Greske (Gräsgärde i södra Möre. Där nämns även Nils Hemmingsson.
 
I Historiska Handlingar, 1977, står det .....Nils Eriksson (Slatte) bror till Svante Nilssons slottsfogde på Stockholm 1509 - 10, Bengt Eriksson,avrättad i blodbadet.....
 
I Rebellions or Rising, av Peter Reinholdsson, 1998 står det.......Bengt Eriksson (Slatte), fogde på Stockholms slott..
 
Är dessa hänvisningar till Slatte fel?
 
 
När du skriver att: Bengt Eriksson för en falk i vapnet, menar du då verkligen Bengt Eriksson, son till Erik Månsson?
 
 
Jag påstår ingenting, jag resonerar och letar mig fram och det är onekligen bra att ta hjälp av detta forum för att få ordning på sina egna tankar och teorier.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-07-15, 23:46
Svar #12

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Spännande! Tack Charlotte för att du kämpar vidare. Tack även till Roger.
 
Även jag är ganska övertygad att Anna och bröderna Eriksson inte tillhörde Slatte ätten.  
 
Men däremot verkar det ha funnits Slatte ätt i Gräsgärde.
 
Pierre Petersson skriver i Anbytarforum under Släkt avrättad i Stockholms Blodbad 1520, 09 december 2010, Anknytningen till Gräsgärde styrks också av att Halsten Bagge på 1540-talet har en gård i Gräsgärde. En dotter till Johan Håkansson förefaller dessutom ha varit gift med den Gudmund Slatte som bodde i Gräsgärde och som blev mördad där 1542 då Dacke-upproret utbröt.  
 
Karin Håkansdotter var ju troligen syster till Jon/ Johan Håkansson, Gräsgärde 1496.
 
Själv skriver jag på samma sida Halsten Bagge var inblandad i en arvstvist angående lösöre som han tog efter Gudmund Slattes död, gentemot en Bengt Åkesson
 
Har någon koll på Gudmund Slatte och hans släktband? Hittade hono här exv: Gudmund Slatte son av uhh. Sone Pedersson i Sevede, Sm., g.m. Karin
(Johansdtr), bos. Gräsgärde i Arby sn, Sm., avl. 1542
 
Han anges på flera andra ställen istället heta Pedersson.

2013-10-05, 13:08
Svar #13

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
På den här sidan finns en bild på Erik Slattes (död 1673) kista.  
 
http://www.sormlandsmuseum.se/Sormlandsmuseum/kunskap-och-radgivning/Arkeologi/Arkeologerna-dagbok/Mer-fran-Overselo/
 
Är det någon som vet, eller kan se vilka vapenbilder som finns på kistan?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-10-06, 08:17
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Intressant bild!
Sett från höger till vänster ser jag:
1: kan ej urskilja
2: Slattevapnet (far)
3: Kollar
4: Soop (mor)
5: Körning (?)
6: Snakenborg (Bååt nr 3) (mormor)
7: Fågel - kollar ff
 
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-10-06 10:17)
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-06, 11:47
Svar #15

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Olle Elm för att du försöker se på den otydliga bilden!
 
Är det inte 10 vapen? Andra vapnet från höger upphöjt och nionde upphöjt? Vilket gör att Slattevapnet är det tredje från höger.
Det upphöjda vapnet, nr:2 ser ut att kunna vara Oxhuvud/Oxenstierna.
Vapen nr:4 Ruut (fast fel färger).
Jag kan egentligen ingenting om vapen, så det är vilda gissningar.
Tycker att bilden är intressant.
 
Slattevapnet brukar avbildas åt andra hållet, som jag har sett. Det vill säga månen till vänster och stjärnan till höger.
Erich Slattes huvudvapen är som på kistan.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte
 

2013-10-06, 12:22
Svar #16

Lennart Rydström

Charlotte & Olle!

 
Kanske kan underlätta tolkningen
mvh/Lennart

2013-10-06, 12:28
Svar #17

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Jag tycker att det ser ut som om det är åtta vapen.
Nummer fem från vänster är Soop och nummer sju Slatte. I ättartavlorna avbildas vapnet med månen till vänster och stjärnan till höger.
 
Det två upphöjda, egentligen tre, är väl fästena till ringarna på kistan?
 
Med vänlig hälsning
Pehr

2013-10-06, 14:04
Svar #18

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Jag har kollat om de vapensköldar:
1. Det ser ut äldre vapen som jag känner inte till.
2. Månesköld af Seglinge
3. Ruuth, det ser ut där vapenskölden.
4. Soop
5. Svinhufvud, kan vara ointroducerad släkt?
6. Spåre eller Hästesko, kan vara ointroducerad släkt?
7. Dufva, det ser ut.
8. Slatte, det var säkert.
 
Jag tror för att det var Erik Slattes många av deras anfäder, det var troligen.
 
mvh
Anders

2013-10-06, 14:14
Svar #19

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Jag tror för att där nummer 7 är Duse från Småland, inte Dufva.

2013-10-06, 14:27
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Lennart för bilden! Den ser ut som ett riktigt konstverk.
Tack också Pehr för att Du nämner fästena. Till en början såg jag inte att det var bärhandtag på kistan.
Charlotte, visst kan Du en del om vapen. Du satte ju Ruuth!
Kan själv inte så mycket, men håller på att lära mig. Att undersöka ett sådant här objekt, kan vara ett bra sätt att lära sig.
 
Har en idé om att kistan är prydd med 16 vapen och att vi alltså kan förvänta oss 8 även på andra sidan. Det skulle i så fall vara enligt modellen med de sexton anorna. (Jämför Sikeborg, Urban: Om den goda bördens betydelse under stormaktstid och frihetstid. 20 mars 2013 som finns här. En förkortad version av artikeln finns tryckt i Svensk Genealogisk Tidskrift 2011, nr 1, utgiven av Svenska Genealogiska Samfundet.)
 
Man bör alltså upprätta Erik Slattes anträd för att veta vad man skall söka  
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-06, 18:33
Svar #21

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Självklart är det fästena på handtagen.
 
Din idé Olle om åtta vapenbilder till på andra sidan är säkert helt rätt.
 
Erik Slattes huvudvapen (på bilden ovan) finns i Överselö kyrka, och är omgiven av 16 anvapen.
Ska åka förbi och fotografera de omgivande vapensköldarna, vid tillfälle. De bör vara tydligare än de på kistan.
Det kanske är någon som bor i närheten som kan besöka kyrkan snabbare?
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-10-06, 19:29
Svar #22

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Jo det kan vara 16 vapensköldarna fanns båda sidor i kistan. Helt rätt.
Om de vill se där under koret i kyrkan. Eller den ligger kvar där instänget.
Kanske de har fotot redan under tiden.

2013-10-06, 19:32
Svar #23

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Jag gissar på att vi ser det åtta vapensköldarna på fädernet och att den andra sidan av kistan visar mödernet. En titt i Elgenstiernas ättartavlor ger följande anor till Erik Slatte (1626-1673) på fädernet:
farfars farfar Verner Slatte
farfars farmor Carin Kyle
farfars morfar Erik Pedersson (Soop)
farfars mormor Anna Carlsdotter (Månesköld af Seglinge)
farmors farfar Otto Scheding
farmors farmor Catharina von Spejel
farmors morfar Jakob Turesson (adlad Rosengren 1534)
farmors mormor Märta Eriksdotter Ryning  
 
Med vänlig hälsning
Pehr

2013-10-06, 20:17
Svar #24

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
Om det nu skulle vara Nils Slattes kista så skulle vapnen från vänster kunna representera:
 
Erik Nilsson Slatte
Anna Lydekesdotter, vapen vit duva
 
Klas Kyle
Margareta Pedersdotter Fargalt
 
Peder Knutsson Soop
Christina Jakobsdotter Rud
 
Karl Bengtsson Månesköld till Seglinge
Märta Thomasdotter Böllja
 
På andra sidan borde då finnas vapnen för:
 
Fabian Scheiding
Brita Schinckel
 
Hans von Spejel
NN
 
Ture Jönsson Tre Rosor
Brita Thomasdotter Böllja
 
Erik Bengtsson Ryning
Anna Bengtsdotter Lillie
 
 
Hälsningar
Jonas

2013-10-06, 21:44
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info

Stjäl Lennarts fina bild och lägger den här för att lättare hänga med. Tack!
 
Kylevapnet är i Klingspor (Vapenboken) avbildat som två korslagda horn. Tja - det kan det nog vara - även om jag tycker mig se båten.
Då skulle det passa gott med det löpande svinet (Fargalt), som jag aldrig sett något sigill från.
Förklara gärna skrivningen Rud.
 
[color=0000ff]Visst är detta lärorikt!
[/color]
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol 2013-10-06 21:53)
Vänligen,
Olle Elm

2013-10-06, 22:28
Svar #26

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Ja så måste det vara, bilden föreställer kistan för Nils Slatte (far till Erik Slatte). Christina Jakobsdotters far, Jakob Persson Rud, var av en dansk ätt och förde tre rutor i vapnet.
 
Vänligen,  
Pehr

2013-10-06, 23:06
Svar #27

Utloggad Anders Höijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej igen.
Det stämmer om det ser ut. Lärorikt!!!
 
Jag har böcker om olika vapensköldar därför jag kollar.
 
Det löpande svinet -Fargalt är utdöd.

2013-10-06, 23:58
Svar #28

Utloggad Jonas Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2022-06-11, 22:16
    • Visa profil
I Vättlösa kyrka lär finnas ett begravningsvapen för Hans Stake. Här återfinns vapnet för Klas Kyles son: Hans Claesson Kyle till Erstavik, död 1583, riksråd. riddare. och lagman. Två korsade dryckeshorn, nu grå och flagade men med fragment av guld (?) i blå sköld. Hornen ursprungligen röda i vitt fält (silver) enligt Raneke aa. sid 313.. Kan det vara det vi ser?
 
Samtidigt finns ett vapen som sägs tillhöra en Bengt Slatte i Nässjö gamla kyrka och som är förvillande likt det som på kistan borde vara Månesköld av Seglinge, hmm!  http://www.kyrkokartan.se/055791/images/55791_24855800
 
Hälsningar
Jonas

2013-10-07, 10:58
Svar #29

Utloggad Charlotte Söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 323
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 17:50
    • Visa profil
Måste bara påpeka att det är Erik Slattes kista, död 1673, som är på bilden.  
Fadern Nils Slatte ligger i samma familjegrav, men det finns ingen bild på hans kista.
 
Det vapen som har en fågel (ser ut som en and eller anka tycker jag),  
kan vara samma vapen som Lydike Olofsson, känd 1474 - 1487, förde i sitt vapen, en vit duva.
En tidigare Erik Slatte, sannolikt död 1532, var gift med hans dotter, Anna Lydikedotter.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna