ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Slatte  (läst 3041 gånger)

2013-10-07, 18:52
läst 3041 gånger

Utloggad ahoijer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 277
  • Senast inloggad: 2017-01-06, 12:53
    • Visa profil
Hej Jonas.
Ja det var riktigt att det var en äldre vapensköld för släkten Månesköld. Det var inte Slatte....
 
mvh Anders

2013-10-22, 10:10
Svar #1

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej!
 
Tack Olle för att du tipsade mig om artikeln om, Den goda bördens betydelse. Det finns mycket riktigt åtta vapen till på kistans andra sida.  
De på bilderna ovan, är på fädernet och de andra på mödernet. Det blir de 16 vapnen i fjärde led.
 
Har fått hjälp av en snäll och trevlig man med vapentydningen och det ser ut så här:
 
F1 SLATTE Erik Nilsson d. 1532 *       SLATTE Verner Eriksson d.1578 *  Bengt Vernersson d.1593 * SLATTE Nils bengtsson
F2 DUFVA Anna Lydiksdotter
F2 KYHLE Klas Påvelsson d. efter 1536 *KYHLE Carin Klasdotter  
F4 FARGALT Margareta Pedersdotter
F5 SOOP Peder Knutsson    *            SOOP Erik Pedersson      *       SOOP Christina Eriksdotter
F6 RUTER Christina Jacobsdotter
F7 MÅNESKÖLD Carl Bengtsson          *  MÅNESKÖLD Anna Carlsdotter
F8 LAXESPOLE Märta Tomasdotter
M1 SOOP Harald Knutsson d. 1530       * SOOP Åke Haraldsson         *  SOOP Lars Åkesson        *  SOOP Carin Larsdotter  
M2 TOTT Catharina Hansdotter
M3 POSSE Axel Nilsson d. 1552       *   POSSE Brita Axelsdotter
M4 VINSTORPA-Ätten Anna Axelsdotter
M5 BÅÅT-Snakenborg Henrik Erlandsson  * BÅÅT Ulf Henriksson     *        BÅÅT Brita Ulfsdotter
M6 ROOS Elin Ulfsdotter
M7 LILLIE Knut Andersson            *   LLLIE Agneta Knutsdotter
M8 STIERNSKIÖLD Märta Göransdotter
 
Försökte skicka med ett dokument, men det var för stort. Hoppas att släktleden fram till Erik Nilsson Slatte (1626 - 1673) går att förstå ändå.
 
Det är en hypotetisk antavla med hjälp av de vapen som finns på kistan.
Nr.2 på fädernet är Dufva, det vill säga det som Lydike Olofsson förde i sitt vapen.
Nr.8 på fädernet är Laxespole, vilket jag inte funnit några som helst uppgifter om, men det ser ut som Böljas vapen.
 
Vore intressant om andra kan fylla i Slattes antavla med hjälp av detta. Oavsett om ni anser att antavlan är fel.
Vapnen är hursomhelst de som finns på kistan.
 
Ha en trevlig dag
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-10-22, 16:48
Svar #2

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Så här ser vapnet ut för Laxespole, på ett ungefär. Hoppas ni kan se.
 
 

 
Med vänlig hälsning
Charlotte
 
(Meddelandet ändrat av charlotte Söderblad 2013-10-22 16:50)

2013-10-26, 11:44
Svar #3

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej!
 
Visar bilden på den andra sidan av Erik Nilsson Slattes Kista i Överselö kyrka
 
Foto: Sven G. Nilsson

 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-10-26, 11:56
Svar #4

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
De sexton anorna enligt kistan.
 

 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-10-26, 13:59
Svar #5

Utloggad ymer

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2019-05-28, 01:41
    • Visa profil
Elgenstiernas ättartavlor har en annan anlinje för överste Erik Slatte (1626-1673). Son till överstelöjtnant Nils Slatte (död 1638) som i sin tur är son till häradshövdingen Erik Slatte. Häradshövdingen är son till ryttmästare Bengt Slatte (död 1593) som är son till hövidsman Verner Slatte (död 1566). Rörigt men intressant. Vilka uppgifter är korrekta?!  
Vänligen,
Pehr

2013-10-27, 08:46
Svar #6

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej!
 
Vill börja med att göra en rättelse. Bengt Vernersson Slatte dog 1593 (inte 1578, som jag felaktigt skrivit i antavlan).
 
Den anlinje som Elgenstierna anför skulle inte gå ihop med sköldarna på Erik Slattes kista.  
Det kan inte vara en generation till, då faller de sexton anorna.  
Dessutom skulle det bli fel anor på farmoderns sida.
Min antavla, är som jag skrivit tidigare hypotetisk, men jag anser den trovärdig.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-10-27, 10:27
Svar #7

Utloggad ten

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1781
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 00:15
    • Visa profil
Charlotte, såvitt jag kan se så måste Elgenstierna ha fel. Kronologin stämmer utmärkt i din antavla. Den Erik som enl. EÄ är far till Nils, torde kronologiskt istället vara en bror till honom. Förutom att detta krävs för att få antavlan att 'gå ihop', så är det också den enda möjliga förklaringen till vad som sägs i EÄ om Eriks son Nils: Nils (son av Erik, Tab. 11)...överstelöjtnant (?) [möjligen förväxlad med brodern Erik];... I Tab 11 hittar man ingen son Erik, bror till Nils...

2013-10-29, 18:02
Svar #8

Gunilla T Smith

Hej!
Vet inte om Elgenstierna har rätt eller fel, men jag vill berätta om de uppgifter jag har om en ståthållare och hövitsman Slatte;
 
Vid Gustav I:s kröning 1528 vann Slatte torneringsspelen och fick gifta sig med min anmoder Anna Bengtsdotter [Lillie af Greger Mattsson] (1491-1542). Denne Slatte kallades både Gudmund Pedersson Slatte och Gudmund Pedersson Skrifvare. (Se Gabriel Anrep, Slatte N-o 97, tab 2 och 3, finns på projekt Runeberg.)
Anna Bengtsdotter var änka efter Erik Bengtsson Ryning, riksråd, häradshövding m.m. som var en av de första att dödas vid Stockholms blodbad 1520.  
Eftersom det var andra giftet för båda, med barn i sina första äktenskapet men inga i det andra, känner jag inte till Slattes efterkommande. Hoppas att detta kanske är en liten ledtråd ändå.
 
Se även uppgifter om Slatte i boken ”Stockholms blodbad” av Lars Ericson Wolke, 2006.
 
Mvh
Gunilla

2013-10-30, 00:35
Svar #9

Utloggad peppe_77

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 495
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 14:48
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hej,
Gudmund Persson till Tyresö, gift med Anna Bengtsdotter (Lillie), har av tidigare genealoger felaktigt identifierats med Gudmund Slatte. I själva verket var de inte alls släkt. Detta enligt Gillingstams utredningar i Personhistorisk Tidskrift (minns inte årgången, kan inte hitta mitt ex just nu).  
Mvh
Pierre P.

2013-10-31, 15:58
Svar #10

Gunilla T Smith

Jag håller med dig Pierre. Att veta vad som stämmer när det gäller Slatte verkar inte vara enkelt.  
Uppgiften om att Gudmund Pedersson även kallades Skrifvare finns också i Lars Ericson Wolkes bok, som jag varmt rekommenderar.
Mvh
Gunilla

2013-12-14, 15:45
Svar #11

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har Personhistorisk Tidskrift från 1962, där Hans Gillingstam skriver om Yxneberga-släkten?
Jag vore tacksam att få ta del av den.
 
För mig verkar det underligt att benämna personer som tillhörande Yxneberga-släkten för att en person kan skrivas där.
År 1495 som sätesgård för Jon Hakonsson och år 1496 nämns Joan Hakonsson.
 
Det är lika underligt, för mig, att skriva, Bengt Eriksson (Skällnäs-ätten), vilket sker i boken Stockholms blodbad, av Ulf Sandberg (2005 s 68). Det finns ingen Skällnäs-ätt för att Bengt Eriksson fått gården Skällnäs.
 
Jag kanske har hamnat i fel tråd, men Bengt Eriksson benämns som Slatte på många ställen och jag har inte helt släppt tanken att han kan vara en Slatte.
 
Likaså är jag inte helt övertygad om att Gudmund Pedersson som var gift med Anna Lillie inte var en Slatte.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2013-12-15, 22:22
Svar #12

Utloggad peppe_77

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 495
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 14:48
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Hej Charlotte,
 
sänder kopior av Gillingstam på mail.  
 
Namn som Yxnebergaätten och Skällenäs-ätten är ju sentida genealogiska konstruktioner avsedda att markera vilken släkt personerna tillhört.  
 
Mvh
Pierre P.

2015-05-19, 23:34
Svar #13

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej alla som intresserar sig för släkten Slatte.
 
Som jag ser det, finns det inte en enda släkttavla tillgänglig som återger släktleden riktigt, förutom den från Brasks anteckningar, samt Roger Axelssons presentation tidigare. De är dock inte fullständiga.
 
Det har spekulerats hit och dit om vem den Sven Nilsson Slatte, far till Elin Svensdotter Slatte, var.
 
Nils Jönsson som var gift med Elin Svensdotter, tillhörde samma generation, så fadern bör finnas i en tidigare generationer.
 
Nils Jönsson Slattes, kusin Erik Nilsson (gift med Anna Lydikedr.), hade även han en son Nils Eriksson (gift med Karin Månsdotter Natt och Dag). hans far var Nils Andersson Slatte (gift med Margit Nilsdotter Bagge).
 
Hade Nils Andersson möjligtvis en son till, bror till Erik Nilsson som hette Sven?
 
Var det möjlig med sysslinggifte, eller ligger släktskapet för nära?
 
 
Bifogar en uppställning på några Slatter som jag ser det. Väljer att inte ta med källhänvisningar då jag ser mitt inlägg som en fråga och absolut inte som ett påstående.
 
För övrigt fanns det släktband både kors och tvärs i de medeltida familjerna. Nya äktenskap för både kvinnor och män skapade en mängd halvsyskon, styvsyskon och styvföräldrar. Blir riktigt rörigt att hålla reda på.
 
Vore trevligt med respons på mina undringar.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte
(15.1 k)

2015-05-20, 10:32
Svar #14

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej igen!
Jag vet inte om ovanstående fil går att öppna, så jag skriver ner det istället.
 
Generation 1
Häradshövding bosatt på Graby   
Gjord Foot      = 1 Elina Ragvaldsdotter        
Nämnd  1418      =2 Elin Jonsdotter
      
Generation 2
Son            
Erengilsle Gjurdsson         
 
Generation 3
Dotter De fick Graby genom Helga.      
Helga Erengisledr.  1 = Sven Nilsson Slatte       
Ingrid Simonsdr.    2 =  Död 1511                                                     
Sven & Ingrid       1 = Johan Kopparslagare
Bodde i Linköping       Borgmästare i Linköping
 
Generation 4 (Samma som generation 4 i nästa)
Dotter Till Graby                        
Elin Svensdr. Slatte =1  Nils Jönsson Slatte              
Levde änka 1555          =  2 Peder Sigwidsson   
 
          
         
Generation1
Lars Slatte
Väpnare bosatt på Lidhem
                              
Generation2
Son
Anders Larsson Slatte = Asrun Nilsdotter
Till Lidhem
 
Generation3
Dotter
Ingeborg Andersdr. Slatte = Jöns Trulsson
 
Generation 4 (Samma som generation 4 ovan)
son
Nils Jönsson Slatte 1 = Elin Svensdr.Slatt
Död  1512              = Peder Sigwidsson  2
död före 1431
 
Generation 5
Son
Erengisle Nilsson Slatte =  1 Kristina Brynjesdr  = 2 Ingrid Halstensdotter Bagge = 2 Olof Gustavss Stiernbielke
 
 Generation 6
Dotter  ärvde Graby              halvsyskon     Son Ägde Graby 1578, arv efter Helga      
Helga Erengisledr. Slatte  = Tönnes Olsson        Måns Stiernbielke = 1 Anna Broms = 2 Maria Magd. Von Masenbach
Barnlöst.  
 
Vet inte om jag har fått det rätt, är glad om jag får lite respons på mina teorier.
 
Med vänlig hälsning
Charlotte

2015-05-22, 15:58
Svar #15

Utloggad ten

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1781
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 00:15
    • Visa profil
Charlotte,
 
Jag har ännu inte haft möjlighet att sätta mig in i alla de följdfrågor som uppstår när man läser dina inlägg, men uppenbarligen delar du inte den uppfattning som framförs i supplementet till EÄ - att Elin Svensdotters far inte tillhörde släkten Slatte. Vad bygger du din hypotes på?
 
Mvh  
Leif T.

2015-06-03, 14:03
Svar #16

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej Leif!
 
Jag försvann ett tag då nutiden gjorde sig ihärdigt påmind.
När jag skrev var jag helt inne i de personer jag skrev om ovan, nu har jag lite tappat tråden.
 
Jag kan inte vara säker på både det ena eller det andra, men nog var Elin Svensdotters far Sven Nilsson en Slatte. Han nämns i SDHK nr. 28261 som häradshövding i Ydre. Detta är daterat till den 3 februari 1465. Då borde han finnas i samma generation som Gustav och Nils Anderssöner samt Ingeborg Andersdotter Slatte. I deras faders, Anders Slates, generation borde det finnas fler av ätten Slatte. Till exempel i SDHK nr: 21529 från år 1431, där;  Nils Gudmundsson, Folke Jäppesson, Nils Slatte väpnare, stadfäster sin mors, hustru Lucias, Nils Jonssons änka, gåva till prästbordet i Locknevi 1428 1/5. Det går ju inte ihop med att Nils Jonsson förde en Kluven Sköld, men hur hängde skäktleden ihop i tidigare generationer?  
 
En annan fundering jag har rör borgmästaren i Stockholm Peder Slatte som 1516 ärvs av syskonen Jakob Slatte (borgmästare i Västervik) och Birete (Birgitta)i Kalmar. Vem var han son till?
Likaså var passar Ingolf Slatte i Västervik (säljer jord år 1412)in?
 
Är fortfarande tacksam för olika infallsvinklar och teorier.
Med vänlig hälsning
Charlotte

2015-06-03, 19:14
Svar #17

Utloggad ten

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1781
  • Senast inloggad: 2019-08-16, 00:15
    • Visa profil
Hej igen Charlotte.
Jag har inte heller ägnat många minuter åt släktutredningar på senare tid - det är något jag normalt ägnar mig åt under den mörkare delen av året...  
 
Jag kan dock direkt svara på din fråga ovan: Var det möjligt med sysslingsgifte, eller ligger släktskapet för nära?. Ja, det var möjligt, men i strid mot den kanoniska rätten - det krävdes alltså dispens från Påven för att ingå ett sådant äktenskap. Någon sådan dispens kan jag inte hitta för Nils Jönsson och Elin Svensdotter i Auctoritate Papae. Lägger man till detta att Tab. 22 i EÄ: 'Nils(?son av Jöns Slatte, Tab. 1). -?G.m. Assrun Nilsdotter', utgått i supplementet till EÄ, så tycks du i det fallet vara inne i en återvändsgränd...
 
Vänliga hälsningar
Leif T.

2015-06-04, 10:17
Svar #18

Utloggad rax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2018-09-21, 12:13
    • Visa profil
Charlotte!
Sven Nilsson tillhör Graby-ätten, inte Slatte. De uppgifter i litteraturen som säger annat är fel! Han, hans far, syskon och släktingar omtalas redan i Hans Brasks släktbok (kolla i libris.se på vilket bibliotek du kan hitta boken). Se även det senaste DMS-häftet för Ydre härad (4:6) som utkom 28 maj (kan snart beställas via Riksarkivet). Där behandlas bl a sätesgården Graby i Sunds sn och Sven Nilssons m fl godsinnehav i häradet redovisas.
 
F ö är inte Anders Slattes far känd över huvud taget annat än via patronymikonet Larsson som Anders bär i två brev. En Lars Slatte i Lidhem kan alltså inte bevisas ha existerat. Speciellt inte då Lidhem verkar ha varit Anders Slattes hustrus arvegods. För säkerställda innehavare av Lidhem se DMS 4:5 (2008).
 
Bengt Eriksson till Skälsnäs var son till en Erik Månsson som enl Genealogica 18 bodde på 'hovgården på Åkerö'. Farfadern hette enl samma källa Måns Eriksson i Glottsta, Alunda sn, antagligen skattebonde där (jfr DMS 1:4 s 197). Jag har inte efterforskat personerna i medeltida handlingar.
 
Den Gudmund Pedersson som vann Erik Rynings änka på tornerspel 1528 har i litteraturen sammanblandats med häradshövdingen i Sevede hd Gudmund Slatte (d 1542). Hans far hette dock inte Peder utan Sone.
 
/Roger
Roger Axelsson

2015-06-04, 21:36
Svar #19

Utloggad charlotte_söderblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2016-01-10, 12:48
    • Visa profil
Hej Leif och Roger!
 
Sven Nilsson, Elin Svenssons far, gifte sig till Graby Sund sn. Ydre Hd.,  genom sin hustru Helga Erengislesson, som fått det av sin far Erengissle Gjordsson gm. Christina Brynjesdotter, och som tillhört farfadern Gjord Carlsson gm. Elin Ragvaldsdotter. Så vitt jag förstår hade Gjord bytt till sig Graby vid 1300-talets slut. Erengisle nämns på Graby 1446 (Rääf) och Sven Nilsson hade det som sin sätesgård 1482-1506 (Styffe).
 
Ursäkta att jag skrev Lars Slatte till Lidhem, det kan som du påpekar inte vara riktigt då Lidhem kom till Anders Slatte genom giftet med Assrun Ulfsdotter, vars fader Nils Jonsson, gift med Lucia Ulfsdotter, var innehavare av.
 
Vad beträffar sammanblandningen av de två Gudmund Slatte som levde ungefär samtidigt har jag förstått att det var Gudmund Pedersson Slatte som var gift med Rynings änka, Anna Bengtsdotter Lillie. Och Gudmund Sonesson Slatte som, 1507 - 1514,var häradshövding i Sevede, gift med Karin Johansdotter samt bosatt i Gräsgärde Arby sn. S Möre Hd., 1513. Sistnämnde Gudmunds fader var Sone Pedersson Slatte  även han häradshövding i Sevede, åren 1465 - 1476. Dessförinnan var det Botolf i Vinketomta.
För mig inställer sig frågan, vem var den Peder som var far till Sone? Det kanske står i de böcker och handlingar du nämnt, men jag har inte skaffat mig tillgång till dessa än.
 
Vad beträffar Gudmunds hustru Karin Johansdotter, så vet jag att det sägs att hon troligen var syster till den Johan (Joan, Jon) Håkansson, som var riddare och hade Gräsgärde, som sin sätesgård år 1495.
Där även Gudmund Slatte bodde och blev ihjälslagen av Dacke 1542. Gudmund hade två bröder som hette Per och Nils och deras moder hette Getrud Nilsdotter, vars fader var Nils Gudmundsson gift med Karin.
 
Den borgamästar( av två), i Stockholm som hette Peder Slatte, ärvdes, 1516, av sin bror Jacob Slatte borgmästare i Västervik och systern Birete i Kalmar, Sthlm. Tb. Vem var hans fader?
 
Bengt Eriksson till Skälsnäs har jag inte funderat alls på just nu. Har sett förut att hans far hette Erik Månsson och fafadern Måns Eriksson.
 
Nöjer mig med dessa funderingar. Sommaren verkar ta fart nu så då blir det mer uteliv.
Ha en trevlig sommar
Med vänlig hälsning
Charlotte

2015-06-05, 10:35
Svar #20

Utloggad rax

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2018-09-21, 12:13
    • Visa profil
Charlotte!
Några reflektioner. Det verkar som att du blandar ihop saker och ting ibland. Erengisle Gjurdsson (Fot) var enligt Brasks släktbok gift med en i övrigt okänd Ingrid. Den Christina Brynjesdotter du gör till hans hustru är i inlägg av dig ovan i stället gift med Erengisle Nilsson (Slatte). Du gör henne alltså till hustru till två Erengislar i olika århundraden!
 
Kanske var otydlig beträffande Gudmund Pedersson. Ingen har lyckats visa att han är besläktad med Slattarna på något vis. Han har, som jag skrev, sammanblandats med namnen Gudmund Sonesson. Så har t ex olyckligtvis skett i standardverk som J A Almquists Civila Lokalförvaltningen i Sverige (del 4 s 63). Gudmund Pedersson har med andra ord inget i denna tråd att göra.
 
Svar på vem Sone Pederssons far var finns i DMS 4:5 s 316.
 
Joan Håkansson var inte riddare. Han var väpnare och häradshövding i Södra Möre (se DMS 4:1). Svärsonen Gudmund Sonesson (Slatte) blev inte ihjälslagen av Dacke själv, dock av personer i hans anhang (se även där DMS 4:1).
 
Antagligen finns det en koppling mellan de lågfrälse, medeltida Slattarna i Tjust och Sevede och borgarna med samma namn i Kalmar, Västervik och Stockholm. Den är dock hittills outredd.
 
Som förtydligande avslutning: Varken Bengt Eriksson eller Gudmund Pedersson tillhörde eller var besläktade med Slattarna.
 
/Roger
Roger Axelsson

2016-04-08, 13:55
Svar #21

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10744
  • Senast inloggad: 2019-08-10, 18:14
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Charlotte,
Upptäcker att jag missat att Du lyckats få tag på ett foto av andra sidan av kistan. Tack för det!
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2016-04-08, 16:27
Svar #22

Utloggad smol

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10744
  • Senast inloggad: 2019-08-10, 18:14
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Lägger in en sidan från Sörmlands museums byggnadsvård, Rapport 2011:2 som jag tycker är intressant som komplettering till de fina kistorna ovan.
Vänligen,
Olle Elm

2017-07-17, 18:07
Svar #23

Utloggad kvm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1627
  • Senast inloggad: 2019-08-18, 20:12
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Edhers Excell:r och Högl: Kongl. Krigz Collegio giordhe iagh för någon tijdh sedan, een undertienstl: påminnellse om Capiten Wellb: Arvid von Grabben, som hade ett duell för 1½ åhr sedan snart, med een Capiten Slatte, och råkade i den olyckan, att Slatten aff een undfången stööth efter någre wickors förlopp, igenom döden afledh, hwarpå Grabben blef tagen i arrest och allt sedan den tijden suttit, efter ingen Resolution öfwer honom kommen, ehuruwähl Hr Öfwersten och Commendaten Leijonhielm, lenge sedan hafwer den i samme saak hålldne ransakning och domb, opskickatt; Fördenskull som han allena sitter här onyttigt Consummerar Cronones medell och underhålld, ty giör iag ähn een tienstl: påminnelse om bem:te Capitein Grabbe, Edhers Excell:r och Högl: Kongl: Krigz Collegium gunstigst tächtes befordra bem:te saak till endskap, att han eij lengre må utan nytte bekomma sitt underhålld och tijden framskrijda, Afwachtandes med första ett godt swar och resolution, förblifwandes stedze

Calmar den 15 Feb: 1679

Edhers Excell:rs och Högl: Kongl, Krigz Collegij
under tienstberedwiligste tienare
H: v: Vicken"

Källa: Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/45 (1679), bildid: A0065959_00437

EÄ tab. 14 barn:
"Claes Slatte, född 1647. Student i Uppsala 1662-07-07. Kapten vid amiralitetet 1675-06-01. Ogift ihjälstucken 1677-11-10 och ligger troligen begraven i Kvillinge kyrka, där hans vapen uppsattes."

Se även:
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Slatte_nr_97
http://runeberg.org/frfinl/0158.html
[font=]Krigskollegium Krigskollegii kansli, Krigskollegii brevböcker, SE/KrA/0001/E c/46 (1680), bildid: A0065960_00179 ff[/font]

2019-04-13, 12:26
Svar #24

Utloggad kvm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1627
  • Senast inloggad: 2019-08-18, 20:12
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"AflöningzLista oppå Öfwerstens Edel och wälbördig Georg Selous anförtrodde Regemente, Wästgiöte Cavallerie, hwar effter dess Officerare och Gemene Ryttare sine innewarande 1684 åhrs löhner, så i Fordehl som hestehemmans Rentor hafva at åthniuta och undfår Nembl:n
1. [kompaniet]
/.../
Corporaler
Anders Olofsson avancerat effter Kongl. fullmacht d 15 Martij 1684 till Cornet under det 8_de Compagn:t och sedermera transport till Cornet under detta Comp, doch här sin löhn i åhr, i stellet werfd in Martio 684 Erich Slatte, som niuter löhn if:n den tijden af besparningarne."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065745_00053

Källa: Krigskollegium, Militiekontoret, Avlöningshandlingar, SE/KrA/0009/A/G IV b/38 (1684)


Avlöning 1687 - https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065748_00039
Avlöning 1689 - https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0065750_00029
"Corporal Erich Slatte, bekommit Afskieed på General Munstringen den 19 Augustj 1689, Istället Hans Silfwerswerdh hijtTransporterat från Ryttmest: Frölichz eller det 5: Compagnie"


https://www.adelsvapen.com/genealogi/Slatte_nr_97


EÄ tab. 13
"2. Erik Slatte. Korpral vid Västgöta kavalleriregemente. Avsked 1689-09-30. Återkom 1698 till fäderneslandet, sedan han vistats omkring 10 år i främmande länder. Levde 1699-01-20. Död ogift och slöt ätten."

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna