ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 18 november, 2009  (läst 4350 gånger)

2000-09-10, 02:15
läst 4350 gånger

Utloggad Carita Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:42
    • Visa profil
Hej.
 
När jag sökte på namnet Slatte på nätet, fick jag på några hemsidor träff på en Ingeborg (Andersdotter)Slatte dotter till Anders Jönsson Slatte och Ingeborg Johansdotter. Jag kan inte hitta henne upptagen i Elgenstierna. Är det någon som vet något om henne?
 
Mvh
 
Carita Karlsson

2000-09-10, 19:19
Svar #1

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Elgenstierna har gjort Ingeborg till svärdotter i stället för dotter till Anders Slatte, se EÄ 7 s 336 under Tabell 15.
Av Hans Brasks släktbok (s 76) framgår att Ingeborg Andersdotter var gift med en i övrigt okänd Jöns Trulsson som kanske hade rötter i Möre-trakten. Där finns även uppgift om några av hennes ättlingar.
Hans Gillingstam har i Personhistorisk Tidskrift 1962 publicerat en släkttavla som utgår från 'Braskens'
Anders Slatte, kallas 1428 Anders Larsson 'nämnder Slatte'. Han bodde i Lidhem, Locknevi sn, söder om Västervik och var häradsdomhavande i Tjusts härad åtminstone 1433. Han förde en liggande halvmåne med ett kors över i sin vapensköld (jfr ättens senare vapenbild). Riddarhusstamtavlornas patronymikon är med andra ord fel och bör utgå. Varken samtida källor eller Brask känner namnet på någon hustru till Anders varför även hennes namn ovan bör utgå.
 
Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2001-01-18, 22:44
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Hej, Roger o Carita!
Jag har denne Anders Slatte bland mina anor.
Visste inte att han kallats Larsson, men han lära enl Brask ha haft en faster som väl då skulle varit syster t Lars. Hon hette Karin o var gm Nils Gudmundsson.
Som barn t Anders har jag förutom Ingeborg, Nils Slatte o Gustaf Slatte.
mvh Dag

2002-01-15, 14:12
Svar #3

Utloggad Rolf Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2011-08-10, 22:13
    • Visa profil
Kyrkoherden Laurentius Petri Rolander  
d.1669 i Färgelanda var gift med en Elisabeth
Jakobsdotter Slatte. Är hennes ursprung känt ?

2002-04-24, 09:03
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Johan Möller, stamfader fär adliga ätten Möller  
sägs i Elgenstierna vara född i Riga ca 1580-1590  
som son till Arendt Möller och Anna Slatte.
 
Detta bekräftas inte av några källor såvitt jag  
har kunnat finna. Det låter ju onkligen som ett  
av de klassiska påhitten för att få en utländsk  
släkt att härstamma från svensk frälsesläkt.
 
Men skulle det kunna vara sant ändå? Såväl Bengt  
som Lyder Erikssöner Slatte, som båda deltog i  
det Livländska kriget vid den tidpunkten, bör ha  
haft en dotter Anna, eftersom deras mor hette  
Anna. Ingen dotter Anna nämns dock i  
Elgenstierna.
 
Det känns lite långsökt, men en intressant tanke  
i alla fall. Har någon stött på en dotter Anna  
till Bengt eller Lyder?

 
Mvh / Peter Sjölund

2002-05-03, 12:54
Svar #5

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Oj då! Jag var nog lite morgontrött när jag skrev mitt förra inlägg och blandade ihop Slattarna alldeles tokigt.
 
Det är naturligtvis Verner eller Lyder Slatte som skulle kunna ha haft en dotter Anna och Verners son Bengt som deltog i kriget mot Ryssland och ingenting annat.
 
Men funderingen kvarstår. Kan det ha funnits en Anna (Lydersdotter eller Vernersdotter) Slatte?
 
/ Peter Sjölund

2004-05-09, 17:47
Svar #6

Helena Franzén

Hej!
 
Jag söker föräldrar och så vidare bakåt till Ingeborg Bengtsdotter Slatte d. omkring 1539. Hon var tydligen gift med Lars Tidemansson Ulfsparre af Hjortö.
 
Är det någon som har information om det?
 
Mvh

2004-05-09, 19:41
Svar #7

Yvonne Korn (Yvonnek)

Enligt Gillingstam i Personhistorisk Tidskrift 1962 sid 60-64 och Elgenstiernas Svenska Adelns Ättartavlor m fl källor ser anorna ut som följer:
 
1  
Ingeborg Bengtsdotter  
 
Generation I
 
2  f
Bengt Jönsson i Forsa
 
  Barn med Marina Gregersdotter:
  1 Ingeborg Bengtsdotter.
  Gregers Bengtsson.
 
3  m
Marina Gregersdotter.  
 
Generation II
 
4  ff
Jöns Trulsson
 
Barn med Ingeborg Andersdotter:
Anna Jönsdotter.
Nils Jönsson. Död 1512.
2 Bengt Jönsson.
Peder Jönsson.
 
5  fm
Ingeborg Andersdotter
 
Generation III
 
10  fm f
Anders Slatte. ”Anders beskrivs som välboren man i Lihem 1430 1/1 då han beseglade ett Ulf Lämas och  hans hustru Ingrid Dansdotters brev utfärdat i Frödingehult i Förding sn, Kalmar. Sigillet är bortfallet, enligt Styffe förde han en kluven sköld”. Hans  Gillingstam har inte funnit något belägg för tidigare generationer som numera anses som  uppfunna.  
 
  Barn med N.N.:
  Gustaf Andersson. Död 1488.
  Nils Andersson i Botorp.
  5 Ingeborg Andersdotter.
 
11  fm m
N.N.. Ej känd till namnet enligt Hans Gillingstam, i övriga gamla verk nämnd som Ingeborg  Johansdotter, dotter till väpnaren Johan Henriksson

2004-05-09, 20:56
Svar #8

Helena Franzén

Hej Yvonne!
 
Tack för att du redde ut det åt mig.
 
Mvh

2006-03-01, 14:24
Svar #9

Håkan Johansson

En fråga om den Bengt Slatte som var gift med Margareta Nilsdotter Vinge.
 
1) I Gillingstams artickel i PersonHistorisk Tidskrift 1962 Studier rörande Vasatidens lågfrälse finns en släkttavla på sid 63 där Bengt Slatte, Häradshövding i Memming , gift med Margareta Nilsdotter Vinge. Han är son till Erik Slatte i Forsa. Bengt Slatte till Forsa är en annan person och son till Jöns gift med Ingeborg Andersdotter Slatte. Denne senare bengt Slatte är gift med Marina Gregersdotter.
 
2) I Äldre svenska frälsesläkter artickeln om ätten Vinge sid 213,skriven av Gillingstam, hänvisas vad gäller Margareta Nilsdotter Vinges man Bengt Slatte till Elgenstierna 7 sid 337, dvs Bengt Slatte i Forsa, först gift med marina Gregersdotter och senare med Margareta Nilsdotter Vinge. De båda Bengt Slatte i PHT 1962 är i E en och samme personen.
 
Kan någon reda ut detta?

2008-02-28, 07:28
Svar #10

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hejsam,
 
Anders Slatte och familj finns med i mitt släktträd..Någon som vill utbyta information?  
 
Mvh
Caroline Guntur
Chicago

2008-02-28, 07:28
Svar #11

Utloggad Caroline Guntur

  • CEO, The Swedish Organizer, LLC
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 138
  • Senast inloggad: 2023-11-25, 10:01
    • Visa profil
    • Searching Scandinavia
Hejsan,
 
Anders Slatte och familj finns med i mitt släktträd..Någon som vill utbyta information?  
 
Mvh
Caroline Guntur
Chicago

2008-07-05, 13:08
Svar #12

Utloggad Lotta Karlsson Hiljanen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2010-01-17, 15:39
    • Visa profil
Hej! Jag söker efter uppgifter om Dorotea Slatte, gift med Jonas Bened Lepus (kyrkoherde i Tengene och Främmestad, Skaraborg). Deras son var Lars Jonsson född 1580. Hans son var Jon Olsson Hare. Jag har endast knapphändiga uppgifter.
 
Mvh Lotta

2009-06-22, 10:27
Svar #13

Utloggad Arne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej !
 
Enligt länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Slatte heter Anders Slatte fru Kristina, sonen Nils Andersson (Slatte) nämner henne som sin kära moder hustru Kristina i Brantestad  (Frödinge socken).
 
Är detta felekatigt för alla nämner Ingeborg Johansdotter som hans fru?
 
/ Arne

2009-06-22, 22:29
Svar #14

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Arne, Riddarhusets stamtavlor uppger Ingeborg Johansdotter som hans hustru. Hon var dotter till väpnaren Johan Henriksson.
 
Riddarhusets stamtavlor är ju ej alltid felfria tyvärr.
 
Mvh / Benny

2009-06-23, 18:24
Svar #15

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Är det en och samma Anders Slatte det handlar om, alla uppgifter som inte stämmer överens ? Man  kan ju börja undra. Det kanske var två undrar jag.
 
Anders Larsson nämnder Slatte nämnd 1428 (jag känner ej till källan) och  
Anders (Pedersson) Slatte och son till Peder Slatte enligt Anrep.  
Men om detta har jag läst att Anrep haft fel.
 
Och hustrun ? Var finns brevet där sonen Nils någon gång under första hälften av 1460-talet skriver till sin kära moder hustru Kristina i Brantestad Frödinge sn angående sitt bröllop. Står där Min Moder Hustru Kristina ?  
Eller står där bara Moder Hustru Kristina?
så att ordet sin är en tolkning av läsaren.
 
Kan hans far Anders varit gift två gånger möjligen. Att både Kristina och Ingeborg är Anders hustrur och en av dem är mor till Nils och en är styvmor, men kallas också för Moder.  
Kristina var när brevet skrevs inte i Lidhem, Locknevi sn som anges vara platsen där Anders Slatte bodde.  
 
Men om Anrep hade fel om att Anders far var Peder Slatte, kanske det också blev fel om att Anders Slattes hustru var Ingeborg Johansson.  
Och senare har mer material kommit fram som visat det.
Eller kan det vara en annan Anders, möjligen som hade en hustru Ingeborg ?
 
 
Det ser ju ändå ut, enligt brevet att Anders hade en hustru Kristina. Men det kanske är möjligt att det inte var Nils egen moder. Varför var hon i Brantestad ? Hon kanske bodde där tillfälligt eller var på besök där eller kanske var hon änka och hade bosatt sig där. Om hon inte var Nils mor, vem var hon ?
 
Jag lutar åt att Kristina är Nils mor, men skulle gärna vilja se texten i brevet som Nils skrev. Och texten där det står Anders Larsson nämnder Slatte. Finns de texterna bevarade ?  
 
Hoppas också bli klok på hur det faktiskt hängde ihop med Nils Slattes föräldrar i Lidhem.  
Har också sett någon Jöns nämnd i någon sammanställning, men vet inte var den uppgiften kommer ifrån.
 
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-06-23 18:33)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-06-23 18:42)

2009-06-23, 19:36
Svar #16

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
En Anders Slatte utfärdar ett brev 1523:
 
Anders Slatte haffr såldtt sin frende Nils Arensson en gårdh i Loptanawij i Tiufst häredtt, Lyia, och en gårdh i sama sochnn i Biörkebynn.(SDHK-nr: 38520). Jfr Svenskt diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven: http://62.20.57.212/ra/medeltid/soksida.html
 
 
Mvh
 
//Peder

2009-06-24, 03:57
Svar #17

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Anders Larsson nämnder Slatte i brev 1428.  
Anders Slatte  beseglade ett brev 1 jan 1430, skrivet i Frödingehult, Frödinge sn från Ulf Lämnas och hans hustru Ingrid Dansdotters.
1433 nämns Anders Slatte som Häradsdomhavande i Tjust härad.
Dessa tre uppgifter bör gälla en och samma person.  
Frälseman och Häradsdomhavande i Tjust, Anders Larsson Slatte.
Han anges i sammanställningar varit bosatt i Lidhem, Locknevi sn, men jag har inte sett någon källa angiven för den uppgiften. Var står det ?
Han anges varit född omkring 1400, det är antar jag  beräknat som rimligt. Han kan nog varit född betydligt tidigare, men just inte senare för hans son Nils gifte sig i början eller mitten av 1460-talet.  
Vidare anges han vara död omkring 1435. Är det ett datum beräknat som tidigast utifrån att han finns belagd 1433 eller finns källuppgift att han var död vid den tiden ?  
 
Den Anders Slatte som Anrep anger vara son till Peder Slatte  ser ut att inte varit samtida med Häradsdomhavande Anders Slatte i Tjust. Och Peder Slatte var tjänare hos Sten Sture d ä och nämns i Stockholms stads tänkebok för 1487. (Sten Sture d ä var Riksföreståndare 1470 - 1497 och 1501 - 1503, han var död 1503 (Källa:Wikipedia))
Peder Slatte var inte född senast/tidigast omkring 1400. Det är rimligare att han var född betydligt senare om han var tjänare 1487. Om han hade en son  Anders Pedersson Slatte ? var han väl den sonen snarare född ungefär vid samma tid som Anders Larsson Slattes son  Nils Slatte, eller senare.  
Det verkar lite osäkert om han fanns alls, Anders Pedersson  Slatte.
Teoretiskt eller i alla fall kronologiskt skulle Anders  Larsson Slatte kunna vara far till både Peder och Nils. Namnet Slatte behöver kanske inte betyda att de var var släkt. Men tänk om Anrep hade fel men tvärtom rätt, att Peder Slatte var son till Anders Slatte istället för far.  
 
Anders Slatte som utfärdade brevet 1523 där det står att han sålt gård i Locknevi, Lyia (kan det vara Lidhem?) och gård i Björkebyn, kan nog vara en sonson till Anders (Larsson) Slatte. Och hade gårdar i Locknevi sn.
Anders Larsson Slatte hade flera barn. En av dem  
Nils Slatte hade barnen Anders, Erik och Birgitta (Källa: Wikipedia)
Nils Slatte var efter vigsel med Margit Nilsdotter (Bagge) bosatt på hennes föräldragård, Bottorp, Ljungby sn.  
Nils eller en bror till honom var då far till Anders Slatte som sålde gårdar i Locknevi 1523.
 
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-06-24 04:43)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-06-24 04:46)

2009-06-24, 06:05
Svar #18

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Har hittat en Anders (Jönsson) Slatte på en sammanställning (våren 2009)på en hemsida
Han är som det ser ut ungefär samtida med Anders Larsson Slatte, som var gift eventuellt med Kristina och hade en son Nils Slatte gift med Margit Nilsdotter (Bagge)i Bottorp, Ljungby sn.
 
Jag kan inte ange källor, för de står inte med.
Anders Slatte väpnare, bosatt i Lidhem, Locknevi sn 1430, gift med Ingeborg Johansdotter Barn: Anna, Estrid, Nils, Jöns, Gustaf
far:Jöns Slatte bosatt i Lidhem, Locknevi sn
farfar: Peder Slatte  
fafars far: Slatte Laurentsson bosatt i Kalmar 1382, gift med Brita Erlandsson, de hade också sonen Bengt
farfars farfar: Lars
 
Kan möjligen Jöns far Peder vara bror till Anders Larsson Slatte och båda vara söner till Slatte Laurentsson i Kalmar ? Men jag har svårt att få ihop kronologin med det. De ser ut att vara släkt, de bodde i samma trakter. Denne Peder Slatte kanske är han som var tjänare hos Sten Sture d ä som hade kopplingar till Kalmar, son till Gustaf Anundsson Sture, rikråd och hövitsman på Kalmar slott.  
Hur får man klarhet i det här nu.  
Och hur är det med Häradsdomhavanden i Tjust Härad, är det Anders Jönsson Slatte.  Anders Jönsson Slatte står som Väpnare  
Och vem av dem var Nils Slatte i Bottorps far.  
Och barbarnet ? Anders som sålde gårdar i Locknevi 1523, vem av de Anders var han i så fall barnbarn till. Nu ser det ut som han var efter Anders Jönsson Slatte i Locknevi.
Men kanske både Anders Jönsson och Anders Larsson huserat i Locknevi, Tjust härad, det vet inte jag.
Sedan var det ju Nils Andersson Slattes mor ? hustru Kristina  i Brantestad, Frödinge sn.  
 
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-06-24 06:20)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-06-24 11:46)

2009-06-24, 15:44
Svar #19

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej!
 
Slattarna är en av de mest 'misshandlade' ätterna i Riddarhusgenealogierna (som Anrep och Elgenstierna till stora delar bygger på). Ett gott tips är helt enkelt att stryka Anrep och Elgenstierna eftersom deras uppställningar enbart förvirrar. Som flitig Internetanvändare så kan jag dessutom säga att jag hittills inte råkat på en enda site med medeltidsgenealogiskt innehåll som jag med gott samvete skulle kunna hänvisa till. Medeltidsgenealogiska uppgifter från Internet leder [nästan] alltid fel!
 
Hans Gillingstam påbörjade utifrån uppgifter i Hans Brasks släktbok (författad omkr 1520, utgiven 1970) en upprensning av ättens genealogi. Upprensningen trycktes i Personhistorisk tidskrift  (PHT) 1962 och fortsattes av Stig Östenson i några artiklar i PHT på 70-talet.
 
Själv har jag kommit att intressera mig för Slattarna av flera skäl. Som ättling till Anders Slatte (Humlenäsboken, 2001), men även i samband med att jag inventerade medeltidsmaterialet för Tjusts härad, där sätesgården Lidhem ligger. Resultatet av inventeringen finns i Det medeltida Sverige  4:5 (2008). Där finns de flesta originalkällor av vikt återgivna. Arvsgången för Lidhem illustreras på s 140 med släkttavla enligt följande (beträffande källförkortningarna hänvisas till källfört. DMS 4:5):
 

 
Beträffande Nils Slattes moder Kristina Jönsdotter i Brantestad, Frödinge sn, så var hon två ggr gift. Dels med häradshövdingen i Tjust Karl Markusson (spets från vänster) och senare med väpnaren Magnus Andersson. Dessutom presenteras hon två år senare (RAp 1467 27/10) av samme Nils Slatte då han byter jord med henne som 'ärliga och välborna kvinnan hustru Kerstin i Brantestad'. Ingen morsa då alltså.
 
Wikipediaförfattaren har i princip tolkat regesten (sammanfattningen) av brevet i SD:s huvudkartotek utan att fundera över kontexten, kolla brevet i original och uppdatera sig om forskningsläget beträffande personerna i fråga. Han har kort sagt fel. Än en gång vådan av Internet som medeltidsgenealogiskt forum!
 
Att hon på något sätt varit 'kära mor' med Nils Slatte, på annat sätt än biologiskt, är dock troligt. Hennes första man, Karl Markusson övertog nämligen häradshövdingeposten efter Anders Slattes död (DMS 4:5 s 23 f) och på 1500-talet är stora delar av det gods hon ärvt i Frödinge i Slatteättens ägo. 1468 skänkte hon jord i Flugenäs och Frödinge kyrkby till sockenkyrkan där hennes män och barn är begravda (DMS 4:4 s 129). Tecken tyder alltså på att hon avlidit utan bröstarvingar och att Slattarna ärvt hennes egendom. Vilken släktskap hon räknat med Slattarna är för mig obekant, men att hon var en hyfsat förmögen 'arvtant' som Nils Slatte gärna höll sig väl med torde man nog kunna räkna med.
 
Åtskilligt mer om Slattarna finns att hämta i DMS-volymerna för Kalmar län.
Roger Axelsson

2009-06-24, 18:08
Svar #20

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Tusen Tack Roger . Nu klarnade det betydligt.
Där var en Anders Slatte rätt och slätt i Lidhem, Locknevi sn.
Osagt om han hade en far Jöns eller Lars.  
Uppgiften ”Anders Larsson nämnder Slatte” ska man kanske inte tolka efter ( i alla fall inte om denna Anders)
Hustrun heter  Asrun Nilsdotter.
I Lidhem hade Anders barnen  Gustaf och Ingeborg.
 
Nils Slatte som gifte sig med Margit Nilsdotter Bagge i Kalmar början 1460-talet står här inte med bland barnen. Är det för att han inte bodde i Lidhem ? Tavlan här ovan visar Slatte i Lidhem.
Kristina i Brantestad var inte mor till Nils. Hon fanns i Slattarnas krets eller kanske snarare tvärtom att Slattarna  fanns i hennes krets. Intressant, jag anade nästan att det möjligen kunde vara något åt det hållet.
Är Anders Slatte i Lidhem far till Nils ? Och hustru Asrun Nilsdotter var kanske mor ?  
Finns Nils Slatte i Bottorp med i böckerna “Det Medeltida Sverige” ?
Det får bli lån av DMS-böckerna för Kalmar län.  
 
Eva

2009-06-24, 20:46
Svar #21

Utloggad Arne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 336
  • Senast inloggad: 2016-05-18, 10:10
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/arnemania
Hej !
 
Hur kommer Ingeborg Johansdotter, dotter till väpnaren Johan Henriksson in i bilden. Eller har hon ingenting med Anders Slatte att göra?
 
I EÄ nämns ochså Estrid, men ska utgå enligt tillhörande rättelser. Hur är det med detta?
 
 
Arne

2009-06-24, 21:00
Svar #22

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Enligt Roger Axelsson, kan vi glömma Elgenstierna och Anrep ( i denna ätt / släkt ) . Jag vet att Roger Axelsson och Kaj Janzon är dom två på medeltida släktforskning som kan det mesta och aldrig leverar svar utan samtida källhänvisningar. Deras hänvisningar till orginalkällor är att lita på ( Wikpedia, och andra nätsökningar, släktredovisningar utan samtida källor är och förblir värdelös ).  Riddarhusets stamtavlor rörande vissa ( frälse ) ätter gäller dito.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo 2009-06-24 21:01)

2009-06-25, 09:55
Svar #23

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Eva!
 
Anders Slattes patronymikon var Larsson, ingen tvekan. Se mitt inlägg sept 2000 ovan. Källan, ett brev 1428 som han bevittnar, återges till innehållet i DMS 4:5.
 
Släkttavlan är ingalunda fullständig. Den återger endast hur sätesgården Lidhem ärvdes inom samma släktkrets från 1400-talets början till mitten av 1500-talet. Den mest fullständiga bilden av ätten får man fortfarande via Gillingstams och Östensons uppsatser.
 
Anders Slatte och Asrun Nilsdotter var föräldrar till Nils Slatte.
 
Nils kom visa sitt gifte att bo i Botorp, Ljungby sn, utanför Kalmar (se DMS 4:1 s 74 f).
 
F ö så har jag i egenskap av forskare ibland sänt en illasinnad tanke till Nils' sonsons dotter Margareta Slatte som ligger begravd i Örtomta kyrka. Om henne säger Riddarhusgenealogierna att hon 'uppbrände åtskilliga gamla brev släkten till harm och förtret'.
 
/rax
Roger Axelsson

2009-06-25, 12:43
Svar #24

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Vad bra ! Då vet jag nu var det står, Anders Larsson nämnder Slatte och att det var Anders Slatte i Lidhem som var gift med Asrun Nilsdotter, föräldrar också till Nils Slatte i Botorp.
 
Det var väldigt dumt av Margareta att bränna upp gamla brev som kunde berättat om släktens historia. Hon är nog inte den enda som bränt gamla brev, fast vi inte vet det.
 
Tack för alla goda råd om litteraur, källor och vad man ska se upp med nu när jag gett mig in i Medeltiden.  
 
Eva

2009-07-06, 10:04
Svar #25

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Nils Andersson Slatte som bosatte sig på hustru Margit Nilsdotter Bagges föräldragård i Bottorp, Högsby sn.
En Nils Slatte utfärdade brev i Skänninge 1450-05-11, innehållet återges i SDHK nr: 25682 så här:
Väpnaren Nils Slatte upplåter på egen och på sina syskons vägnar till Ragvald Johansson, borgare i Skänninge, två åkrar nordhan for brödhra closter i Skenninge, sunnan for Hanis Koghs aakrwm, som hans mor Asrun Nilsdotter sålt till Ragvald för 57 mark östgötska penningar.
En Nils Slatte utfärdade brev i Ytterby nitton år tidigare,år 1431. Brevets innehåll återges i SDHK nr: 21528:
Nils Gudmundsson, Folke Jäppesson, Nils Slatte väpnare, stadfäster sin mors, hustru Lucias, Nils Jonssons änka, gåva till prästbordet i Locknevi 1428 1/5.
Nils Slatte som var en av de tre som utfärdade brevet 1431 är också väpnare. Gåvan från Lucia är till prästbordet i Locknevi.  
Hon kallas mor av de tre utfärdarna med olika efternamn.
Är dessa båda brev av samma väpnare Nils Slatte, undrar jag.  
Nils Andersson Slattes mor var Asrun Nilsotter.
Men att en Lucia nämns mor 1431, fast hon inte är Nils mor, behöver ju inte betyda att det är en annan Nils. Även om det ändå är en annan Nils Slatte. Som också har koppling till Locknevi.
Nils Slatte från Lidhem i Locknevi som gifte sig i Kalmar början 1460-talet ? I så fall var han i 45-50 årsåldern då han gifte sig i Kalmar. Om han blev väpnare vid 15 års ålder och var med och utfärdade brev 1431. Han kanske varit gift tidigare.  
Eller det är en annan Nils Slatte med koppling till Tjusttrakterna, kanske en lite äldre släkting.
En Ingolf Slatte var i Tjust 1412 och utfärdade ett brev. Ålder kan man ju inte veta, men det är väl tänkbart att han var släkt med Slatte i Lidhem, Locknevi, Tjust härad.
 
Jag vet att jag är ute på djupt vatten här med medeltiden, kanske får man inse att här är många frågor som inte direkt finns svar till.
 
 
Hälsningar
Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-07-07 01:55)

2009-07-07, 01:20
Svar #26

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Var ligger detta Ytterby, där en Nils Slatte m fl var 1431 ? se ovanstående inlägg. Någon som vet ?
 
Eva

2009-07-07, 20:56
Svar #27

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
+      97         Slatte, Nils, (d) år 1625 introducerad.
(d) Till Algö och Högsrum. Överstelöjtnant. Gift med Karin Soop, Lars Åkesson Soops dotter till Dagenäs och Algö, med Brita Ulfsdotter Bååt till Utboö, + 1603 d 7 sept. Son av Benct Slatte till Malma, och Kirstin Soop, Befallningsman på Örebro, Eric Pederssons dotter till Malma,med Anna Carlsdotter Måneskiöld till Seglinge. Denna ätt gick ut med förenämnde Nils Slattes sonson Eric Ericsson Slatte, corpral av Västgöta Kavalleri, som fick 1689 d 30 sept. avsked och bodde sedemera i England ogift. Denna ätts stamfader var Slatte Laurentzon a wapn [=vid vapen ?] som levde och bodde i Kalmar 1435 med sin fru Birgitta Erlandsdotter. Deras barn förbytte sin faders dopnamn till deras vedernamn, och kallade sig Slatte.
 
 [Ur Pdf-kopia på - Matrikel öfver Swea Rikes Ridderskap och Adel, uppå Des Begäran af 1751 års Riksdag. Utgifven med Historiska och Geneaologiska anmärkningar af  Cansellie-Rådet, Secreteraren wid Kongl. Maj:ts och Riksens Archivum, samt Riddaren af Kongl. Nord-Stierne Orden, Anders Ant. von Stiernman.  Tryckt 1754] Jag har ändrat stavningen bara.
Under delen Riddare och Adelsmän. nr 97                    
     
Nu undrar jag. Vad betyder (d) ? att denne Nils Slatte från 1600-talet var död 1625 ? eller blev han introducerad 1625 ?
De Slatte som levde före honom var inte introducerad adel vad jag förstår, och de Slatte som hör till rubriken här Introducerad adel är denne Nils Slatte till Algö och Högsrum och hans ättlingar tills den grenen dog ut.
De Slatte som levde på 1400-talet, som skrivits om i tidigare inlägg här hör bättre hemma under rubriken Medeltida släkter tänker jag, det var andra ättlingar i frälsesläkten Slatte också som inte blev introducerade.
Här nämns den stamfader som inte var stamfader till Slatte i Lidhem, Locknevi efter vad vi nu vet. Det står ingenting i Matrikeln hur de var kopplade, Slatte Laurentson i Kalmar och Nils Slatte till Algö  och Högsrum och dennes far Benct.
Jag undrar lite om det var fler Slatte på 1400-talet, som man inte bestämt kan veta vilka de var. Som Ingolf t ex. Och andra kanske som inte lämnat spår i några skriftliga källor.
 
Bara en fundering. Jag har tagit till mig att min Nils Slattes i Bottorp mor var Asrun Nilsdotter, men det blir ju ändå funderingar om andra Slatte.
 
Hälsningar Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-07-07 21:04)
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-07-08 10:19)

2009-07-11, 13:48
Svar #28

Utloggad Eva Rönner

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 168
  • Senast inloggad: 2015-02-18, 04:46
    • Visa profil
Nils Slatte
(Slatte)  
Väpnare.
Frälseman
Född före eller senast 1416
Belagd 1450-1477 [Humlenäsboken]
Bosatt efter början 1460-talet i Bottorp, Ljungby sn  
1431 Brev utfärdat i Ytterby. Nils Gudmundsson, Folke Jäppesson, Nils Slatte väpnare, stadfäster sin mors, hustru Lucias, Nils Jonssons änka, gåva till prästbordet i Locknevi 1428 1/5 [SDHK nr: 21528]
1450-02-11 Brev utfärdat i Skänninge. Väpnaren Nils Slatte upplåter på egen och på sina syskons vägnar till Ragvald Johansson, borgare i Skänninge, två åkrar nordhan for brödhra closter i Skenninge, sunnan for Hanis Koghs aakrwm, som hans mor Asrun Nilsdotter sålt till Ragvald för 57 mark östgötska penningar [SDHK nr: 25682]
Vigsel början 1460-talet i Kalmar med
Margit Nilsdotter Bagge (Bagge av Botorp)
Brev daterat 1460-1465 fredag efter 15 augusti i Kalmar
Nils Slatte tillskriver sin ´kära moder´ hustru Kristina i Brantestad (Frödinge socken, Sevede härad) och berättar att han med Peter Bagge och flera vänner bestämt att hålla sitt bröllop i Kalmar söndagen efter kommande helgakorsdag. Han inbjuder henne till bröllopet samt ber henne påminna de landbor i hennes socken, som tillhör hans fästmö (Margit, dotter till Nils Bagge), att komma med sitt lantgille m.m. till bröllopet. Hustru Kristina skulle be biskop Kettil (Karlsson i Linköping) eller hans ämbetsmän om fri lejd till Kalmar.  
Barn: Birgitta Nilsdotter Slatte
 
 |
 
Anders (Larsson) Slatte
Häradsdomare i Tjust hd
Frälseman
Bosatt i Lidhem, Locknevi sn
Gift med
Asrun Nilsdotter
Bosatt i Lidhem, locknevi sn
Barn: Nils Andersson Slatte
 
|
 
Nils Jonsson
Frälseman.  
Bosatt i Lidhem, Locknevi
1419-01-02 Nils Jonsson utfärdar brev i Lidhem, Locknevi, i vilket han pantförskriver gården Forssa i Tjärstads sn, Kinds hd. till Vadstena kloster [SDHK nr: 19204]
gift med
Lucia Ulfsdotter
1428-05-01 skänker Lucia Nilsdotter i Lidhem jord i Ytterby, Swämdalen och Brunslefwik till prästbordet i Locknevi. [SDHK nr: 20996]
Barn: Asrun Nilsdotter
 
De kallades i utfärdade brev för mor:  
Lucia Ulfsotter var Nils Slattes mormor [Källa: Roger Axelsson]
Asrun Nilsdotter var Nils Slattes mor [Källa: Roger Axelsson]
Hustru Kristina i Brantestad var inte mor till Nils Slatte.. [Källa: Roger Axelsson] Okänt vem eller hur hon var kopplad i familjesammanhangen.  
Kettil var Biskop i Linköping 1460-65. Brantestad ägdes 1562 och 1576 av Peter Bagge, gift med Lyder Slattes änka, och 1579 av Lyder Slattes måg Lars Lukasson [SDHK nr: 2850: litteratur ock kommentarer: se Gillingstam i PHT 1962, s. 61 ff, och ÄSF I:2, s. 112.]  
 
Min slutsats är att väpnare Nils Slatte var i 50-årsåldern då han gifte sig med Margit Nilsdotter Bagge.
Kanske hade han varit för upptagen med vapenskrammel för att tänka på giftermål tidigare, eller kanske han varit gift tidigare. Eller.
 
Jag förlitar mig på sakkunskapen och kan utifrån de knappa uppgifter jag så här långt hittat inte dra egna slutsatser om identitet och förhållanden, jag hittar pusselbitar som jag förhoppningsvis kan placera in rätt i de sammanhang jag fått vetskap om, och kanske har jag lagt till lite som inte är tillfredställande belagt ifråga om identitet (Brev från 1431, är det samme Nils Slatte, det tror jag det är, men vet inte)
Familjen i Lidhem är den som Roger Axelsson tidigare redogjort.  
I Humlenäsboken står Nils Slatte belagd 1450-1477.
 
Och kanske borde det här stå under Medeltida släkter, men nu blev det så här, då det var Slatte på tapeten här från en senare tid, som hör hemma under denna rubriken.  
 
Hälsningar Eva
 
(Meddelandet ändrat av zoom 2009-07-11 15:13)

2009-11-18, 02:14
Svar #29

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk
En fråga med anledning av den intressanta diskussionen om Slatte:
 
Som bördig från Möre har man ofta hört om fogdemorde i Voxtorp, som ibland pekas ut som startskottet för dackeupproret. Man brukar då tala om slattarnas gård i Voxtorp. Enligt uppgifter ska upprorsmännen sedan dragit till den närbelägna byn Gräsgärde där en åldrig Gudmun Pedersson Slatte hade sin sätesgård. Han skjöts ihjäl.
 
Hur kommer dessa slatte-kopplingar in i bilden? Vem var Gudmund Pedersson? Finns det fler Slattar i Möre (förutom de som huserade på Bottorp)?
 
Vore väldigt tacksam om någon kunde reda ut detta för mig.
 
Mvh
Pierre P

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna