ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skyttenhielm  (läst 1550 gånger)

2004-04-08, 10:40
läst 1550 gånger

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Anna Skyttenhielm är en anmoder till mig, hon levde möjligen runt 1700. Känner någon till henne och hennes släkt? det är ju ett vackert namn men är det adligt? Hon gifte sig med Filip Rothlieb mer vet jag inte om dem.  
M.V.H. Steve

2004-04-08, 11:18
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Skyttenhielm är introducerad adel (se sidorna 330-331 i band VII av Gustaf Elgenstiernas adelskalender), så vi flyttar över rubriken till den avdelningen..
 
Dottern och föräldrarna kan jag nämna här:
 
Anna Engel, född 1662 31/1 i Kalmar, död där 1730 16/6 och begr. samma år 11/8 i Kalmar domkyrka, men sedan jämte sin man nedsatt i föräldrarnas grav i Kläckeberga kyrka. Gift 1681 2/10 på Kläckeberga sätesgård m. översten Filip Fredrik Rothlieb, nr 523, f. 1658, d. 1712. Hon gjorde sig känd för sträng hushållning och samlade mycken både fast och lös egendom; hennes konterfej fanns på Sadeshult i Fagerhults sn (Kalm.)
 
Föräldrar:
Henning Schytte, adlad Skyttenhielm (son av Henning Nilsson Sch?tte, se adl. ätten Skyttehielm, Tab. 1) 1620 12/10 - 1707 31/12 och Anna Lindeberg (1636-1714 5/3).
(Se vidare på de sidor jag nämnde för fler uppgifter)
 
Sedan kan du fortsätta bakåt på Skyttehielm och Skytte i samma band, samt förstås in på en massa andra ätter åt alla håll bakåt.. (Danckwardt & Appelbom t.ex)

2004-04-08, 12:31
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Peter:
 
Det är jag tacksam för att veta. Ja, jag får nog ta mig över till malmö på Bibliotekstid för att finna denne Gustaf Elgenstiernas adelskalender för den lär väl finnas på Stadsbibliotek? Jag bor i Köpenhamn så här finns den nog inte på Det Kongelige Bibliotek tyvärr.Men jag ska undersöka det. Så har jag ju något att utgå ifrån. Tack för det.
M.V.H.

2004-04-08, 14:21
Svar #3

Jonas Kuschner

Självklart finns Elgenstiernas ättartavlor även på KB i Köpenhamn. Det kan du lätt konstatera genom att söka i KB:s online-katalog REX: Gå till http://www.kb.dk/, klicka på REX > klicka på B?GER, TIDSSKRIFTER OG AVISER > sök på Forfatter, sökord Elgenstierna, så får du placeringen.
 
Och det är inte adelskalendern som du vill ha - den ger bara nu levande medlemmar av nu levande adelsätter - utan det verk som kallas Den introducerade svenska adelns ättartavlor / med tillägg och rättelser utgivna av Gustaf Elgenstierna (1925-36).

2004-04-09, 01:44
Svar #4

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Tack för den upplysningen Jonas Kuschner, det vill hjälpa mig mycket (eller det hjälper mig mycket?) Tack i alla fall. Jeg bor vid sidan  (på anden side vandet)av Det Kongelige Bibliotek, så...efter påsken! Igen tack Jonas!
M.V.H. Steve

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna