ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 26 februari, 2009  (läst 3966 gånger)

2007-09-22, 20:02
läst 3966 gånger

Birgitta Ohlsson

Enligt denna sida:
 
http://runeberg.org/wrangsto/0057.html
 
vara Catharina Blasiidotter gift med Peder Persson Bergenfelt.

2007-09-29, 21:55
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Då är alltså Catharina Blasiidotter dotter i första äktenskapet. Det skulle ju också passa bra att hon har samma förnamn som modern.
Ulf Berggren

2007-09-30, 11:27
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Ja, om jag läst texten som jag själv länkar till så hade även jag sett det. Då gäller det att hitta kopplingen mellan Maria Wilhemsdotter och Lars Skytte.

2008-03-04, 14:30
Svar #3

Utloggad Ulla Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:37
    • Visa profil
Ang trumpetarna Skytte,
 
Nils Skytte mfl se inlägg på trumpetare och släkt Westerwijk
 
mvh Ulla Wåhlin

2008-03-16, 17:44
Svar #4

Utloggad Ulla Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:37
    • Visa profil
Christian Skytte född 1698 Wismar död ca 1740, gift 1:a Ursula Sofia H?phauff 1718 Malmö, en dotter Maria Dorotea f 1720. 2:a med Christina Gyllenpalm, levde änka 1740. Vet någon var han hör hemma?
 
mvh Ulla

2008-05-08, 21:39
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Fick tips från Birgitta Ohlsson att Johan Nilsson Skytte nämns på sidan 467 under S i Örnbergs ättartal. Dessutom finns mer information om släkten på sidorna dessförinnan. Örnbergs ättartal finns nu (tillfälligt) tillgänglig gratis på www.svar.ra.se.
 
Där framgår det att Johan Nilsson Skytte var son till borgaren, köpmannen och kronofaktorn Nils Bengtsson i Nyköping. Är det någon som vet mer om detta, eller allmänt känner till tillförlitligheten i Örnbergs ättartal?
 
Här kommer bliden från Örnbergs ättartal:
 

2008-05-09, 10:02
Svar #6

Utloggad Peter Storm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2009-02-12, 11:19
    • Visa profil
Följande har jag hittat angående Nils Bengtssons födelse, och i förlängningen (om detta stämmer) också inom vilket äktenskap han är född.
 
Taget från Svenska adelns ättartafvlor från år 1857 (F.U Wrangel och Otto Bergstöm, 1900)
 
Skytte till Sätra
 
Denna ätt härstammar från Nyköping. Tvenne redan på 1500-taler lefvande bröder: Benkt Nilsson, som var borgmästare i nämnda stad, samt Henning Nilsson, kallad Sch?tte, rådman äfvenledes i Nyköping, äro de först omtalade af ätten.  
Den förstnämnde brodern, Benkt Nilsson, blef fader dels till den bekante Johan Skytte, som upphöjdes i friherrligt stånd med namnet Skytte till Duderhoff, dels till ståthållaren Lars Skytte, som adlades 1619 och till en äldre broder Nils Benktsson,hvars söner dels adlades och dels adopterades med namnen Skytte och Skytte till Sätra.
 
Det verkar finnas en del oklarheter kring detta då Elgenstierna skriver att Nils var född 1589 och var således yngst av bröderna. Fanns det fler än en Nils Bengtsson eller är någon av dessa källor att betrakta otillförlitlig?

2008-05-09, 10:46
Svar #7

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Peter
 
Om du läser mitt inlägg från lördagen 28 juli 2007 - 14:04 så har jag en teori om att det rör sig om två halvbröder Nils, en född i vardera av Bengt Nilssons äktenskap. Detta har forskare genom tiderna förbisett och därför felaktigt skrivit att Nils Bengtsson, vars söner adlades var född 1589. Jag hade hoppats att någon expert med kunskap och tillgång till källor från denna tid hade velat engagera sig i frågan men tyvärr verkar intresset svalt.
 
Mvh
Birgitta

2008-05-09, 17:29
Svar #8

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Jag fundrade på om Bengt Nilsson skräddare kan ha varit gift en gång innan han gifte sig med Anna Andersdotter? I så fall skulle ju Nils Bengtsson och Johan (Bengtsson) Skytte kunna vara halvbröder, utan att Nils Bengtsson fördenskull behöver vara född så sent som 1589. Å andra sidan verkar det framgå tydligt i Tor Bergs bok om Johan Skytte att (åtminstone en) Nils föddes efter 1588. Kanske hade Bengt Nilsson skräddare två söner med samma namn. Men borde i så fall inte också den äldre Nils nämnas i boken? Örnberg uppger födelsedatumet  17 maj 1572 för Nils Bengtssons.
 
Är det förresten någon som kan belägga att Johan Nilsson Skytte verkligen var son till Nils Bengtsson?
 
Mvh
Anders

2008-05-09, 19:04
Svar #9

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Vad som är känt (så vitt jag vet) är att Bengt Nilsson först var gift med Anna Andersdotter och sedan med Elisabeth Nilsdotter. Det faller ju på sin egen orimlighet att en person först gifter sig vid 13 års ålder, får barn vid 14 och sedan sätter sig i skolbänken 7 år senare. Som jag förstått var det inte ovanligt att syskon hade samma förnamn inte ens om de var helsyskon, varför vore det då orimligt att den äldre Nils var döpt efter sin farfar och den yngre efter sin morfar? De var ju dessutom födda i olika äktenskap. Att inte den äldre Nils Bengtsson nämns i Tor Bergs bok beror ju dels på att Tor Berg liksom alla andra forskare helt bortsett från ovan nämnda faktum att det måste funnits 2 st Nils Bengtsson. Ett andra skäl är att boken inte så mycket handlar om Johan Skyttes släkt utan mer om hans eget liv.
 
Om Johan Nilsson Skytte verkligen var en son till Nils Bengtsson låter jag någon annan svara på.

2008-05-14, 15:48
Svar #10

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej!
 
Jag söker anor till Anna Henningsdotter Skytte, som var gift med min anfader Anton (Antoni) Antonisson Groth. Antoni Antonisson Groth var f. ca 1604 i Stockholm och d. 1645 i Stockholm. Han var myntmästare 1641 (enl. Sv. biogr. lexicon s. 337).
De fick bland annat barnet Engel Groth, f. 1636, d. 1722 (min ana) enligt de uppgifter jag har i en tidigare släktutredning som jag försöker leta källor till.

2008-05-14, 16:45
Svar #11

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
Anna-Lena Andersson a-l.a@telia.com forskar också på denna släkt.Kanske hon kan hjälpa dig

2008-05-15, 07:25
Svar #12

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I Nordisk Familjebok från 1917 nämns också Nils Bengtsson som äldsta sonen till Bengt Nilsson Skytte. Som du menar Birgitta så verkar det högst orimligt att han kan vara född så sent som 1589 och gift redan 1602 samt bli far till sonen Håkan året därpå... Men jag tror mer att Örnberg har rätt än att det skulle handla om en halvbror med samma namn.

2008-05-15, 20:41
Svar #13

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Men hur förklarar du då att det i Tor Bergs bok står ”Att Nils och Arvid var halvbröder till Lars och Johan och sålunda blivit födda efter 1587 framgår av att de först 1610 inskrevos vid Uppsala universitet”. Varför skulle det vara så otroligt att det rör sig om 2 st Nils, en född i varje äktenskap? Det är väl snarare mycket sannolikt att det var så.

2008-05-16, 13:28
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I Tor Bergs bok står väl också att deras födelseår är okänt, men troligen i slutet av 1580 eller början av 1590-talet, och att de skrevs in vid universitetet 1610. I Uppsala universitets matrikel för år 1611 finns det en Arvidus Schroderus Nycopensis med, samt en Nicolaus Benedicti Nycopensis, men är det verkligen klarlagt att båda dessa är de två bröderna? De är inte inskrivna direkt efter varandra utan med några namn emellan i listan och heter ju inte heller samma sak, vilket väl borde vara fallet? Kanske har Tor Berg gjort en feltolkning där? Fanns det endast en enda Nils Bengtsson i Nyköping?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 16 maj, 2008)

2008-05-16, 18:33
Svar #15

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Ja det står exakt som du skriver men i vilket fall betyder det att Nils och Arvid var halvbröder till Johan Skytte eftersom Bengt Nilsson gifte om sig med Elisabeth Nilsdotter 1588. Jag vet inte om det är till 100 % klarlagt att dessa är de båda bröderna men läser du hela fotnoten som jag skrivit av nedan så tycker jag att det verkar högst troligt att det var så.
I fotnoten 3 för kapitel 4 står följande: ”Namnen Nils och Arvid förekomma i Palmsköld 192, Anders omtalas i Palmsköld 238 och Kristina i Palmsköld 253. Om Anders säges, att han var pärlstickare och enligt Nyköpings tänkebok (nu förlorad) bror till Lars Skytte. Det mycket tillfälliga omnämnandet tyder väl på att han varit halvbror. Att Nils och Arvid var halvbröder till Lars och Johan och sålunda blivit födda efter 1587 framgår av att de först 1610 inskrevos vid Uppsala universitet. De studerade därefter 1617 i Marburg. (Skuldförbindelse till Goclenius Marburg 9 juni 1617 och Goclenius till Johan Skytte Dordrecht 30 nov. 1618, båda i Berömde mäns latinska brev.) En uppgift i Sandberg FF 12853 att Nils skulle vara född redan 1572 torde sålunda bero på någon förväxling. Att Kristina tillhörde Bengt Nilssons andra äktenskap förefaller sannolikt, då hon först 1612 gifte sig med Erik Eriksson Tranevård. (Nicolai kyrkas vigselbok, sid. 7).”
Jag vet inte om det är något att fästa sig vid vad de kallade sig när de skrevs in vid universitetet, man valde väl själv vad man ville kalla sig. Johan Skytte skrev ju själv in sig som Johannes Benedicti Schroderus 1592. Jag känner inte till vad Nils dy gjorde efter sina studier men Nils dä gick ju i sin faders fotspår och blev köpman även han.

2008-05-16, 21:58
Svar #16

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ok att jag hade missat den fotnoten, men jag tycker ändå inte att man ska anta någonting om en äldre och en yngre Nils som du gör utifrån det. Det bör isåfall finnas något belägg i någon liten källa för det i så fall, tror jag... Tor Berg arbetade trots allt vid Riksarkivet och bör haft tillgång till en del säkra uppgifter (även om det inte är en garanti), men han nämner väl ingenting om två st Nils Bengtsöner?

2008-05-17, 19:46
Svar #17

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Är det möjligt att Bengt Nilsson skräddare kan ha varit gift ytterligare en gång, exempelvis innan han gifte sig med Anna Andersdotter? Om man tänker sig ett ytterligare äktenskap, så skulle alltså Nils Bengtsson och Johan (Bengtsson) Skytte kunna vara halvbröder, utan att Nils Bengtsson fördenskull behöver vara född så sent som 1589.
 
Såväl Örnberg som Nordisk Familjebok (1917) verkar dessutom säkra på att Nils Bengtssons föddes 1572. Örnberg uppger till och med datum: 17 maj 1572. Dock bör man fråga sig om en 38-årig gift man började studera vid universitet i början av 1600-talet.
 
En mera trolig förklaring skulle kanske kunna vara, att Nils och Arvid (som skrevs in vid Uppsala universitet 1610) hade samma mor, men olika fäder. Nils skulle alltså kunna vara en son till Elisabet Nilsdotter i ett tidigare äktenskap. I så fall skulle denne Nils kunna vara halvbror med Arvid, utan att fördenskull vara identisk med Nils Bengtsson född 1572.
 
Mvh
Anders

2008-05-17, 19:59
Svar #18

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Lite sunt förnuft skadar aldrig tycker jag. Det vi vet är att det fanns en Nils Bengtsson som gifte sig 1602 och fick sonen Håkan 1603. Vi vet även via Tor Bergs bok att en Nils Bengtsson skrevs in vid universitetet 1610. Du har redan gett mig rätt när det gäller att den Nils Bengtsson som gifte sig 1602 inte kan ha varit född så sent som 1589. Lägger man samman detta så finns endast en rimlig förklaring och det är att det måste funnits 2 st Nils Bengtsson. Tor Berg grundar ju sin uppgift på uppgifterna från matrikeln och skriver därför att Sandbergs födelseuppgift på Nils Bengtsson måste bero på någon förväxling. Eftersom Tor Berg var övertygad om att Sandbergs födelseuppgift var felaktig fanns det ju ingen anledning att leta spår efter ytterligare en Nils Bengtsson. Likadant har alla andra forskare tydligen resonerat eftersom ingen över huvud taget har reflekterat över att källorna stämmer så mycket bättre om man inser att det fanns 2 st Nils Bengtsson istället för en. Jag mailade redaktionen för Svenskt Biografiskt Lexikon om min teori, jag fick följande svar: ” Hej, och tack för ett intressant uppslag gällande denna fråga - det låter mycket rimligt det Du säger”. Man tyckte att min teori var så intressant att de vidarebefordrade mitt mail till Hans Gillingstam. Tyvärr kunde han av olika skäl inte hjälpa mig och där står jag idag. Det jag inte förstår är varför det skulle vara så stört omöjligt att det kan ha funnits 2 st Nils Bengtsson? Vem av dem är det du menar inte har funnits? Man har ju vid ett flertal tillfällen visat att exempelvis Elgenstierna haft fel i sina uppgifter och/eller missat någon familjemedlem i sina ättartal, varför skulle det vara så otroligt att samma sak kan ha skett här?
 
Ett klargörande: Jag hade inte sett Anders Karlssons inlägg när jag skrev och lade in mitt.
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 17 maj, 2008)

2008-05-17, 20:16
Svar #19

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Håller med om att allt tyder på att det är två olika Nils. En Nils föddes 17 maj 1572, gifte sig 1602 och fick sitt första barn 1603. En annan Nils skrevs in vid Uppsala universitet 1610. Han bör då ha varit tonåring eller i 20-årsåldern, det vill säga född omkring 1590.
 
Men skulle inte Nils dy kunna ha varit halvbror  istället för helbror till Arvid? Nils dy kan väl har varit Elisabet Nilsdotters son i ett tidigare äktenskap? Namnet Nils fanns ju uppenbarligen i den släkten också. I så fall behöver inte Nils dy vara varken hel- eller halvbror till Nils dä. Då är det inte längre alls konstigt att de fått samma namn. Nils dy skulle i detta scenario ha blivit döpt till Nils innan hans mor visste att hon en dag skulle gifta om sig med en man vars äldste son hette Nils.
 
Står det förresten några patronymikon på Nils och Arvid i Tor Bergs bok?  
 
Mvh
Anders
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 17 maj, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av andkar den 17 maj, 2008)

2008-05-17, 20:25
Svar #20

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hade missuppfattat en sak i mitt förra inlägg, men nu är det ändrat (se ovan).
 
Mvh
Anders

2008-05-17, 20:55
Svar #21

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Så här skriver Niclas Rosenbalck om en annan av mina anor i ett inlägg här på anbytarforum: Det rör sig om två Britta Marcusdotter som båda är döttrar till Marcus Uggla i Växjö. Att två döttrar kunde ha samma namn var inget ovanligt, även om de råkar vara helsyskon. det är den germanska uppkallningsprincipen som spökar - det fanns säkerligen två olika Britta i släkten i tidigare generationer som Marcus och hustru Elsa valde att uppkalla döttrarna efter.  
 
Dessa helsyskon som båda döptes till Britta var visserligen födda på 1620-talet men jag tror inte att det var så stor skillnad när det gällde hur man döpte barnen. Varför skulle det då vara så konstigt att Bengt Nilsson hade 2 söner som båda blev döpta till Nils, en efter hans egen far (i första äktenskapet) och den andra efter hans andra hustrus far? Dessa båda Nils var ju halvbröder, kan man döpa helsyskon till samma namn kan man väl döpa halvsyskon efter samma princip? Helt naturligt tycker jag.

2008-05-17, 21:08
Svar #22

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Att två bröder heter samma sak finns också i släkten Hästesko av Målagård med en äldre Lindved Klasson och hans yngre halvbror med samma namn, så visst är det en möjlighet trots allt.  
 
I Tor Bergs bok tror jag det endast står något om när Johan Skytte kom hem igen efter någon resa så hade hans styvmor fött fler barn i det äktenskapet med Bengt, och där då bl.a. Nils räknas upp. Han finns bara med på två sidhänvisningar i boken men utan efternamn vad jag såg.
 
Nog skulle det kunna finnas två olika Nils Bengtsson i Nyköping det tror jag, och Anders rader här om en son till Elisabeth i ett tidigare gifte (som då också hette Bengt) kanske inte är så omöjligt ändå, men lika svårt att verkligen bekräfta.

2008-05-17, 21:54
Svar #23

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Tänkte här försöka ge några argument för och emot de olika hypoteserna:
 
Nils dä och Nils dy var halvbröder, men hade trots detta samma namn.
 
För:
Det förekom till och med att helsyskon fick samma namn vid den här tiden.
Andra hustrun Elisabets far hette Nils.
Den här hypotesen stämmer bäst överens med Tor Bergs noteringar.
 
Emot:
Två syskon med samma namn var trots allt inte vanligt.
Finns det några belägg för att Nils dy och Arvid verkligen var helbröder? Finns det exempelvis något patronymikon noterat på dem?
 
Nils dy och Arvid var egentligen halvbröder (på sin mors sida).
 
För:
Löser problemet med att Nils dä och Nils dy hade samma namn.
Namnet Nils fanns även inom Elisabet Nilsdotters familj.
Två syskon med samma namn var trots allt inte vanligt. Den här hypotesen skulle därför möjligen vara mer sannolik rent allmänt.
 
Emot:
Nils dy och Arvid står som helsyskon i Tor Bergs bok.
Fullt möjligt att syskon fick samma namn vid den här tiden.
 
Är det förresten någon som vet mer om Elisabet Nilsdotter? Det skulle ju kunna vara en väg att lösa detta.
 
Mvh
Anders

2008-05-18, 10:26
Svar #24

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Det står i Tor Bergs bok att Johan Schroderus besökte Nyköping i oktober 1599. ”Under hans frånvaro hade en del förändringar i familjeförhållandena inträffat. Så hade systern Birgitta 1597 gift sig med borgaren i staden Nils Jönsson och styvmodern Elisabeth Nilsdotter skänkt sin man fyra barn, sönerna Nils, Arvid, Anders och dottern Kristina. För inga av dem äro födelseåren kända, men sannolikt äro de att söka under slutet av 1580- och börja av 1590-talen.” Nils kallar sig ju Nicolaus Benedicti vilket ju blir Nils Bengtsson så visst nämns han med patronymikon, dessutom hänvisar ju Tor Berg till ” Berömde mäns latinska brev” där både Nils och Arvid nämns. Om Nils dy och Arvid var hel- eller halvsyskon ändrar ju inget i sak och är i nuläget ganska ointressant i alla fall för mig. Det saken gäller är att slå fast att det fanns 2 st Nils Bengtsson och att den äldre Nils var helbror till Johan Skytte och inte halvbror som det står i alla källor.

2008-05-18, 10:39
Svar #25

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Var det verkligen så ovanligt att två halvsyskon hette likadant? Det tror inte jag. Det står i inlägget av Niclas Rosenbalck att det inte var ovanligt att 2 helsyskon hette likadant hur vanligt var det då inte att 2 halvsyskon blev döpta till samma namn? Det var ju den germanska uppkallningsprincipen man använde sig av. Det är ju otur för oss att både Bengts och Elisabeths fäder hette Nils, hade Elisabeths far hetat något annat hade vi inte varit i den situation som vi nu befinner oss i. Hoppas någon kunnig person när det gäller den germanska uppkallningsprincipen har lust att delta i diskussionen.

2009-02-05, 13:18
Svar #26

Utloggad Göran Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1500
  • Senast inloggad: 2018-09-27, 20:31
    • Visa profil
Namndiskussionen här är intressant. Har inget att bidra med i detta speciella fall men kan bara nämna att jag bland egna anor från 1600-talets andra hälft stött på ett från början till synes olösligt problem. Det handlade visserligen om en bondfamilj. Kan kanske inte direkt kan jämföras med adeln eller borgerskapet. Problemet löste sig när det visade sig att det inom en och samma familj fanns två barn Karin, två Ingrid och två Johan. Anledningen visade sig vara att fadern hade varit gift två gånger och att barnen uppkallats efter föräldrar från tre olika släkter.

2009-02-06, 11:00
Svar #27

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Nej jag kan inte heller se att det skulle vara något anmärkningsvärt att Bengt Nilsson skräddare döpte 2 av sina söner till Nils. Den ene döpt efter sin farfar i första äktenskapet och den andre efter sin morfar i det andra äktenskapet. Allt blir så mycket rimligare då med tanke på de uppgifter som finns bevarade. Nils Bengtssons son Håkan var bevisligen född 1603-11-10. Varför skulle en gift barnafader gå och sätta sig i skolbänken 1610? Jag tror faktiskt att det är fullt möjligt att Nils Bengtsson dä, som jag väljer att kalla honom kan ha varit gift tidigare än 1602 och att sonen Håkan inte var hans förstfödde. Nils Bengtsson dä var död den 16 juni 1628 då hans maka nämns i en notis i Örnbergs samlingar kallad fol 648 där det står ” fd Nils Bengtssons enka hustru Gertrud hade af herr Johan Skytte gården Kuggenäs (? på arrende).” Se bifogad bild. Vore intressant att se om Nils Bengtsson dy nämns senare än 1628?  
 

 
Hittade följande notis: 1616 fick nyköpingsbon Nils Bengtsson lov av Gustav II Adolf att köpa koppar vid Kopparberget i Falun. Partiet skulle utskeppas över Västerås och Stockholm, medan tull skulle erläggas i Västerås. Samma år hade han försträckt kungen en ansenlig summa till krigsmaktens behov.
 
Inte dåligt av en yngling som 5 år tidigare skrevs in vid Uppsala universitet .
 
Notisen är hämtad från följande adress: http://www.nosff.org/ där det längst ned på sidan finns källhänvisningar till uppgifterna som står i artikeln.
 
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 06 februari, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 07 februari, 2009)

2009-02-25, 11:58
Svar #28

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Hoppsan, tänkte inte på att jag faktiskt i ett tidigare inlägg som tillsammans med noteringen från 1616 faktiskt hittat det slutgiltiga beviset för att det fanns 2 Nils Bengtsson bland Bengt Nilsson skräddares barn
 
Dels:
 
I fotnoten 3 för kapitel 4 s. 281 ff står följande: ”Att Nils och Arvid var halvbröder till Lars och Johan och sålunda blivit födda efter 1587 framgår av att de först 1610 inskrevos vid Uppsala universitet. De studerade därefter 1617 i Marburg. (Skuldförbindelse till Goclenius Marburg 9 juni 1617 och Goclenius till Johan Skytte Dordrecht 30 nov. 1618, båda i Berömde mäns latinska brev.)
 
Dels:
 
1616 fick nyköpingsbon Nils Bengtsson lov av Gustav II Adolf att köpa koppar vid Kopparberget i Falun. Partiet skulle utskeppas över Västerås och Stockholm, medan tull skulle erläggas i Västerås. Samma år hade han försträckt kungen en ansenlig summa till krigsmaktens behov.
 
Som jag skrev innan så finns källan till uppgiften från 1616 på adress:
 
 http://www.nosff.org/  
 
Längst ned på sidan finns källhänvisningar till uppgifterna som står i artikeln.
 
Alla ni som hittills har haft Elisabeth Nilsdotter som mor till Nils Bengtsson gm Gertrud Håkansdotter kan därmed ändra detta till Anna Andersdotter istället.
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 26 februari, 2009)

2009-02-26, 17:35
Svar #29

Utloggad Ulla Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:37
    • Visa profil
Hej, angående Nils och Arvid nämnda ovan.
 
Vet man var de blev av efter studierna?
Giftermål yrke etc.
 
Vänligen
 
Ulla W

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna