ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 22 september, 2007  (läst 4607 gånger)

2005-12-01, 22:09
läst 4607 gånger

Birgitta Ohlsson

Jag tror att Nils Bengtssons födelsedatum är fel i Elgenstierna. Detta har ju stor betydelse eftersom det sägs att Nils Bengtsson och Johan Skytte var halvbröder. Bengt Nilsson Skräddares första maka Anna Andersdotter dog omkring 1586 och han gifte om sig i november 1588 med Elisabet Nilsdotter. Eftersom uppgiften om att Nils Bengtsson var född 1589 eller något av åren innan dess knappast kan stämma borde ju detta innebära att Nils Bengtsson och Johan Skytte var helbröder.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-12-02, 15:35
Svar #1

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1651
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:18
    • Visa profil
De tre söner till Nils Bengtsson, som finns i Elgenstierna,är de som blev adlade.
Därutöver kan finnas fler barn, som inte adlades.
En dotter,som inte är upptagen där, var g m borgmästaren i Hedemora, Nils Olofsson, vars son var kapten Carl Hejdeman. Denne stack ned en krögare med sin värja. Men eftersom krögarens änka inte önskade livet ur H slapp denne bli avrättad.
(Göta Hovrätt Criminalia,Österg län, 1681 28/2, ? 8).

2005-12-03, 02:02
Svar #2

Heléne Friberg

Hej Anders och övriga forskare.
Tack för era försök att klarlägga denne Johan Nilsson Skytte. Mitt led därifrån är dottern Anna Skytte g.m. Per Stålhammar och deras son Johan Stålhammar (d. 1711 i Svenarum). Deras dotter Katarina är min ana.
Det är ju inte så svårt att följa övriga släkter bakåt, men denne Johan Nilsson Skytte är svår. Om nu inte Johan Nilsson skulle varit adlad, så undrar jag om det inte förelåg problem för Brita Rosenquist af Åkershult att gifta sig under sitt stånd? Och vidare så finns det en Anna Skytte som fadder till Johan Stålhammars och Anna Britta Loods dotter f. 1689 där det heter Wälb.na Frälsekvinna Anna Skytte på Håbynäs. Anna Skytte dog väl 1692, och det är ju inte säkert att det är den Anna Skytte. Men en Skytte är det ju, och adlig.
Ja, det kanske dyker upp en lösning på något sätt...
Tack Heléne

2005-12-03, 14:56
Svar #3

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej Hel?ne och alla andra,
 
Det finns en Anna Johansdotter Skytte (1610-1679), men hon var ju död 1689. Däremot skulle det ju faktiskt kunna vara den Anna Skytte, nämligen Anna Nilsdotter Skytte (död 1692), som var fadder. Problemet är att hon var barnets farmor och det borde väl i så fall noteras av prästen. (Står det inget om det?) Dessutom tror jag att hon och maken Per Stålhammar (ca 1613-1701) bodde på Hultsvik, Korsberga, vid den här tiden. Jag kan inte heller hitta något Håbynäs över huvud taget.
 
Johan Nilsson Skytte behöver väl i och för sig inte vara adlad, det hände väl ganska ofta att (låg)adelskvinnor gifte sig under sitt stånd. Titta bara på Johan Stålhammars döttrar. Jag skulle dock gissa att Johan Nilsson Skytte var bror till Bertil, Håkan och Karl, men att han inte blev adlad. Hans bror(?) Bertil var major i Joakim Volckmans tyska regemente under Trettioåriga kriget. Kan Johan Nilsson Skytte också ha varit med i det regementet?
 
Mvh
Anders

2005-12-03, 18:16
Svar #4

Utloggad Kjell Josefsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2012-01-06, 11:52
    • Visa profil
Enligt en uppgift funnen i Disbyt gifte sig en Johan Skytte med Elisabeth Barck 1744 i Vetlanda. Denna Johan Skytte bör vara född i början av 1700-talet, var miltär samt startade ett pappersbruk. Hustrun föddes troligtvis c:a 1730 i Vetlandatrakten och dog 1786-06-07 i Fliseryd(H).
 
Kanske en ättling till den ovan diskuterade Johan Nilsson Skytte?
/Kjell

2005-12-03, 18:29
Svar #5

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej,
 
Om denna nya Johan Skytte är släkt med Johan Nilsson Skytte, är det ganska många generationer mellan dem. Det skiljer lite drygt 100 år i födelseår mellan denna Johan Skytte och Johan Nilsson Skytte, vilket i så fall innebär att Johan Skytte skulle kunna vara Johan Nilsson Skyttes sonsons son eller sonsons sonson. Det skulle vara bra om någon kollade om denna nya Johan Skytte finns i Elgenstierna.
 
Mvh
Anders

2005-12-03, 18:50
Svar #6

Utloggad Kjell Josefsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2012-01-06, 11:52
    • Visa profil
Jag har inte hittat honom i Elgenstierna. Detta har jag om hans familj:
 
Johan Erik Skytte. Kornett. Död uppskattat 1765. Smålands husarer.
(Kvarterm. Schytte 1764). Anlade i mitten av 1700-talet Skorpetorps
handpappersbruk i Fliseryd.
 
Gift 1744 i Vetlanda med Elisabeth N. Barck.
Död 1786-06-07 i Skorpetorp, Fliseryd. Bouppteckning från Handbörds
härad: F 14 s 55, 1786 07 28 i Skorpetorp,
Fliseryd sn Efter kornettänkan Elisabeth Skytte född Barck, död i
Skorpetorp 7/6, efterlämnar barnen Jonas Skytte, som utrikes idkar
sjöfart, Beata Christina Skytte gm organisten Gudmund Rungren i
Döderhult, Dorothea Sophia Skytte gm kompaniskrivaren Per Barck i
Brändegärde, Söderåkra sn och Ulrica Carolina Skytte ogift. Den
avlidne är änka efter kornetten Johan Eric Skytte. Fastigheten 1/4
frälse Skorpetorp är försåld till översten Nordenankar
 
                                Barn:
   Jonas Skytte.
   Beata Christina Skytte.
   Dorothea Sophia Skytte.
     Ulrika Carolina Skytte. Född 1764-04-28 i Högsby.
 
/Kjell

2005-12-03, 19:24
Svar #7

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Hej igen,
 
Det finns inget Håbynäs. Däremot finns ett Hålbonäs i Sköldinge socken utanför Katrineholm, Södermanland. Är det någon som vet vilka som ägde den herrgården i slutet av 1600-talet? Jag misstänker att den Anna Skytte som var fadder när Johan Stålhammar och Anna Brita Loods barn döptes 1689, var bosatt på Hålbonäs, Sköldinge.
 
Är det någon som har tillgång till Elgenstierna och kan kolla om det finns någon Anna Skytte som stämmer in i den bilden?
 
Mvh
Anders

2005-12-08, 21:48
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Bengt Nilsson Skräddare policieborgmästare i Nyköping och far till bland annat Johan Skytte. Är hans anor utredda?

2005-12-09, 17:11
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Ovan nämns om Johan Nilsson (Skytte) som var gift med Brita Rosenquist [af Åkershult]. Det påstås framöver i diskussionen att han skulle vara adlig. Vill minnas att jag sett denne militär omnämnd i bl a Uppvidinge härads dombok på 1620-talet men då utan titeln välboren som adelsmännen titulerades. Han är säkerligen den Johan Nilsson som kallas fordom löjtnant och 1628 drar omkring i Konga härad och försöker värva folk till ryttare. Det klagas mycket på honom. Källa : Konga härads dombok 1628 17/9.
 
Han kan mycket väl ha varit en ofrälse man som gifte in sig i lågfrälse ätten Rosenqvist i Korsbergatrakten. Tillnamnet Skytte förekommer på flera andra samtida ofrälse personer; inte bara hos medlemmar av den adliga ätten.

2005-12-10, 11:17
Svar #10

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Det konstiga är dock att en Anna Skytte var fadder till Johan Stålhammars och Anna Britta Loods dotter f. 1689. I denna födelsenotis uppges det stå Wälb.na Frälsekvinna Anna Skytte på Håbynäs. Barnets farmor Anna (Johansdotter) Skytte (död 1692) bör dock ha bott på Hultsvik med sin make Per Stålhammar (ca 1613-1701). Alltså tror jag att det kan röra sig om en annan Anna Skytte, vilket skulle kunna påvisa ett släktskap med någon av adelsätterna Skytte. Något Håbynäs finns inte (idag), men möjligen syftar det på Hålbonäs i Sköldinge, Södermanland. Bodde någon Anna Skytte där?
 
Om det istället verkligen skulle röra sig om barnets farmor, är väl benämningen Wälb.na Frälsekvinna... ett tecken på att hennes far Johan Nilsson Skytte var adlig. Adelsskapet ärvdes ju från fadern.  
 
Min hypotes är dock att Johan Nilsson Skytte var son till en handlande vid namn Nils Bengtsson i Norrköping, men att Johan Nilsson Skytte till skillnad från sina bröder inte adlades.
 
Mvh
Anders Karlsson

2005-12-10, 13:49
Svar #11

Utloggad Christina Claeson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 772
  • Senast inloggad: 2023-12-30, 17:38
    • Visa profil
Anders, jag hittade en hemsida på Internet om Nils Bengtsson i Norrköping, son till Bengt Nilsson Skräddare, Denne Nils Bengtsson har ingen son som heter Jonas, så jag är lite osäker över din hypotes. Johan Nilsson Skytte är även en av mina anor så hans ursprung är intressant även för mig.
Mvh Christina Claeson

2005-12-10, 14:19
Svar #12

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 653
  • Senast inloggad: 2017-02-01, 22:45
    • Visa profil
Om Wälb.na Frälsekvinna Anna Skytte på Håbynäs syftar på Anna Skytte (död 1692), barnets farmor, är det väl troligt att hon på sin fars sida hade adlig bakgrund. Men jag utesluter inte heller att hon kan ha varit icke-adlig (dvs att bara hennes mor var adlig); det är möjligt att en ofrälse kvinna kunde tituleras Wälb.na Frälsekvinna... om hon var gift med en adelsman (i detta fall Per Stålhammar).
 
Är Wälb.na Frälsekvinna Anna Skytte på Håbynäs istället en annan Anna Skytte, vilket kanske är mer troligt, tyder det på släktskap med någon av de adliga släkterna Skytte.
 
Jag menar inte att det måste vara så att Johan Nilsson Skytte var son till Nils Bengtsson, men det är en hypotes som kan vara värd att pröva.
 
Mvh
Anders Karlsson

2007-03-12, 00:18
Svar #13

Utloggad Ulla Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:37
    • Visa profil
Hej har hittat en Beata Elisabet Skytte, gift med trumpetaren Petter Lundberg f 1716 i Småland enl. dödsnoteringen, dog 1762-09-09 i Brandstad, Skåne.
Har varken födelsedatum eller dödsdatum på Beata Elisabet, men hon lever 1770.
Paret får 11 barn, en dotter heter Beata Christina.
 
Kan någon hjälpa mig med henne vore jag tacksam
 
Ulla Wåhlin

2007-03-25, 20:19
Svar #14

Utloggad Magnus Heige

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-06-17, 18:16
    • Visa profil
Johan Erik Skytte ca 1710 - 1765, trumpetare vid något småländskt regemente. Fader Nils Skytte skall ha varit hans företrädare. Kan någon hjälpa mig med kompletterande uppgifter vore jag tacksam.
Magnus Heige

2007-03-29, 20:46
Svar #15

Kjell Josefson

Magnus!
Det verkar som jag har samma Johan Erik Skytte. Jag är mycket intresserad av hans ursprung m.m.
Hälsningar
Kjell
------------------------------ Tabell 1 ------------------------------
Johan Erik Skytte. Kornett. Död uppskattat 1765. Smålands husarer.
(Kvarterm. Schytte 1764). Anlade i mitten av 1700-talet Skorpetorps
handpappersbruk i Fliseryd.
  Skorpetorp. Karta över åkrar,äng och hagar 1716. Laga skifte
urfjällar 1863. Dennagård har varit militärboställe. Under 1700-talet
residerade här en tid cornetten välädle herr Johan Eric Skytte.
Iövrigt har Skorpetorp tillhört Bankebergs gård på senare tid.
(Historik över Fliseryds socken, 1976).
 
Gift 1744 (uppskattat) i Vetlanda med Elisabeth N. Barck.
Död 1786-06-07 i Skorpetorp, Fliseryd. En bouppteckning från Handbörds
härad, där dessa personer omnämns. F 14 s 55, 1786 07 28 i Skorpetorp,
Fliseryd sn Efter kornettänkan Elisabeth Skytte född Barck, död i
Skorpetorp 7/6, efterlämnar barnen Jonas Skytte, som utrikes idkar
sjöfart, Beata Christina Skytte gm organisten Gudmund Rungren i
Döderhult, Dorothea Sophia Skytte gm kompaniskrivaren Per Barck i
Brändegärde, Söderåkra sn och Ulrica Carolina Skytte ogift. Den
avlidne är änka efter kornetten Johan Eric Skytte. Fastigheten 1/4
frälse Skorpetorp är försåld till översten Nordenankar.
 
                                Barn:
   Jonas Skytte. Idkar sjöfart utrikes enl. moderns bouppteckning
   Beata Christina Skytte. Se tabell 2.
   Dorothea Sophia Skytte. Se tabell 3.
   Ulrika Carolina Skytte. Född 1764-04-28 i Högsby. Se tabell 4.
 
 
---------------------- Tabell 2 (generation 1)  ----------------------
                           (Från Tabell 1)
 
Beata Christina Skytte.
 
Gift med Gudmund Rungren. Organist. Verksam i Döderhult
 
 
---------------------- Tabell 3 (generation 1)  ----------------------
                           (Från Tabell 1)
 
Dorothea Sophia Skytte.
 
Gift med Per Barck. Kompaniskrivare. Brändegärde i Söderåkra
 
 
---------------------- Tabell 4 (generation 1)  ----------------------
                           (Från Tabell 1)
 
Ulrika Carolina Skytte. Född 1764-04-28 i Högsby. Dopvittnen är:
Högvälborne herr doctor C. Gust. Schröder (Carl Gustaf Schröder
komminister och prost i Högsby 1751-66), Välborne fru doct. Broman
(Hedvig Ulrica Broman, hustru till Schröder), fänrik Ros (Pehr Roos),
mademoiselle Krögerström
 
Gift med Anders Sjöberg. Född 1761-07-10 i Skåne. Död 1845-10-11 i
Mönsterås. Inflyttar med hustru och åtminstone ett barn, okänt
varifrån, till Döderhultsvik och därifrån till Mönsterås. Vid första
hustruns död förrättad bouppteckning ingavs i Kalmar, där han var
borgare. Fastigheterna är främst tomten nr 15 i Mönsterås köping med
färgeri och ladugård, köpt 1/3 1796, varå fasta erhölls 22/6 1801,
vidare tomterna nr 13, 16, 34 och 35, vidare en utjord, en äng, ett
stampverk i Fliseryds socken, halva Bramstedtska gården i Borgholm, nr
5 Elgerum och nr 1 Hangemåla. (E. Hård af Segerstad 1944) Av de tre
sönerna var Eric Gustaf, f. 1803 svag till förståndet, dog 1841, en
annan Carl Otto, f. 1800, blev lektor i Kalmar, dog 1865. Av de fem
 
 
2007-03-29                                                      Sida 2
----------------------------------------------------------------------
döttrarna var den äldsta gift 1. med prosten Ekström i Löt på Öland 2.
med en pastor Wernlund, den andra med en musiker Fagerlin, den tredje
med en pastor Mallander, den fjärde dog ogift, den femte gift med
färgare Åkerberg. (E. Hård af Segerstad).
   
                                Barn:
   Stina Ulrica Sjöberg. Född 1787.
   Elisabeth Catharina Sjöberg. Född 1789.
   Emellina Carolina Sjöberg. Född 1793.
   Anna Maria Sjöberg. Född 1793. Ogift
   Anders Johan Sjöberg. Född 1794-07-21 i Döderhult. Se tabell 5.
   Carl Fredrick Sjöberg. Lektor. Född 1797.
   Eric Gustaf Sjöberg. Född 1803. Svag till förståndet
   Dotter 5 Sjöberg.
 
 
---------------------- Tabell 5 (generation 2)  ----------------------
                           (Från Tabell 4)
 
Anders Johan Sjöberg. Färgare. Född 1794-07-21 i Döderhult.
 
Gift 1834-12-28 i Mönsterås med Anna Lovisa Andersdotter. Född
1810-11-03 i Gårveda. Död 1852-04-05 i Mönsterås.
 
                                Barn:
   Henrietta Sofia Sjöberg. Född 1830-04-23 i Mönsterås. Död
     1861-06-12 i Madesjö.

2007-03-31, 22:19
Svar #16

Utloggad Magnus Heige

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-06-17, 18:16
    • Visa profil
Hej Ulla och Kjell!
Tack Kjell för Dina kompletterande uppgifter. Jag har fått uppgiften att Johan Erik efterträdde sin fader Nils Skytte som trumpetare vid Smålands husarer eller något annat smålänskt regemente. Det är väl troligt att även Ullas Beata Elisabeth är dotter till Nils Skytte och syster till Johan Erik. Båda är trumpetare och då är det väl ej så konstigt om hon träffar Petter Lundberg, trumpetare född i Småland och att de gifter sig och flyttar till Skåne.  
Det gäller att söka vidare och klarlägga vem Nils Skytte härstammar ifrån.  
Hälsningar / Magnus

2007-04-01, 11:56
Svar #17

Utloggad Kjell Josefsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2012-01-06, 11:52
    • Visa profil
Hej Magnus!
För mig var det en nyhet att J E Skytte skulle vara född c.a 1710, trumpetare och ha en far som hette Nils. Jag har vet inte heller när han dog utan årtalet 1765 är en gissning.
Hur har du kommit fram till födelseåret 1710 och var hittar man uppgifter om Nils Skytte?
Hälsniongar
Kjell

2007-04-02, 22:55
Svar #18

Utloggad Magnus Heige

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-06-17, 18:16
    • Visa profil
Hej Kjell!
Uppgiften om Johan Erik Skytte /Sch?tt, Skytt/ 1710 - 1765 är 2:a handsuppgifter från en äldre avlägsen släkting. Johan Erik skulle ha efterträtt sin fader Nils Skytte som avgick 1733.  Idag har jag från Elisabeth Leek, Sunbrunnshult och Eksjö erhållit följande information:
Hon har ett litet häfte Smålands Kavelleri som hon fått av Oskar Blomberg,soldatregistret 1971. År 1724 den 3 aug mönstrade Överstelöjtnantens kompani i Mörlunda bl a Trumpetaren Nils Skytt.
År 1743 finns ej Skytt med utan Trumpetaren Johan Erik Sch?tt. Trumpetarboställena för detta kompani fanns i Årena, Målilla sn samt Högasjögle i Bellö sn. Vi får väl hjälpas åt och se om vi kan bekräfta dessa uppgifter.
Hälsningar / Magnus

2007-04-03, 00:38
Svar #19

Utloggad Ulla Wåhlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 135
  • Senast inloggad: 2016-02-17, 15:37
    • Visa profil
Hej kornetten Johan Erik Skytte (Sch?tte) dör i Skorpetorp, Fliseryd 1779-05-31, 64 år 4 mån 2 v gammal. Kan ej tyda dödsorsaken. Det skulle betyda att han var född 1715-01.
 
 mvh Ulla

2007-04-03, 21:08
Svar #20

Utloggad Kjell Josefsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2012-01-06, 11:52
    • Visa profil
Hej Magnus och Ulla!
Det är helt säkert så att min uppgift att Johan Erik Skytte dog 1765 är fel. 1764 föddes yngsta dottern Ulrika Carolina Skytte i Huseby, Högsby där J E Schytte var kvartersmästare. Tack för det korrekta datumet för hans död, 1779-05-31.
Helt säker kan man ju inte heller vara att det är samma person vi letar efter...
Hälsningar
Kjell

2007-04-04, 08:25
Svar #21

Utloggad Magnus Heige

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-06-17, 18:16
    • Visa profil
Hej Skytte forskare!
Jag har fått bekräftat att Nils är far till Johan Erik.
Vid Generalmönstringen för Smålands Kavalleriregemente år 1733 i September, vid Brevik i Eksjö, finns följande noteringar gjorda om Trumpetaren Nilss Skytt på Överstelöjtnantens kompani.
Trumpetaren gammal begär och får avsked, och som han tjänat i 33 år, varit med i Turkiet och nu ur stånd att (ett oläsbart ord p g av fläck) sig så tillägges honom underhåll.
Istället uppvisas dess son Johan Erik Skytt som approberas (=godkännes).
 
Boställe för trumpetaren vid Överstelöjtnantens kompani är enl boken Kungl Smålands Husarregement, Årena i Målilla sn med Järeda sn i Aspelands Härad och Kalmar län.  
Nu gäller det att leta vidare efter Nils Skytts anfäder och familj.
Hälsningar och en GLAD PÅSK önskar
Magnus

2007-04-04, 20:44
Svar #22

Utloggad Magnus Heige

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-06-17, 18:16
    • Visa profil
Jag har fått ytterligare uppgifter om Nils Skytt från 1714 års mönstring den 31 juli vid Smålands Kavelleriregemente på Ränneslätt i Eksjö.
 
Överstelöjtnnantens kompani:
Trumpetare Petter Svanberg transporterad till Sunnerbo kompani. Istället Nils Sch?tt transporterad från General Major Kr?ss Regemente den 28 maj 1714.
Vid 1718 års mönstring den 5 juli i Klövdala, Målilla sn och dito kompani.
Trumpetare Nils Skytt,40 år gammal,15 tjänsteår.
Mvh Magnus

2007-07-28, 14:04
Svar #23

Birgitta Ohlsson

Sitter och läser boken Johan Skytte - Hans ungdom och verksamhet under Karl IX:s regering av Tor Berg. Jag har ju genom åren vägrat ta till mig att min ana Nils Bengtsson skulle varit en halvbror till Johan Skytte. Detta baserat på att Nils Bengtsson omöjligen kan ha gift sig vid 13 års ålder och blivit far vid 14. Tor Berg skriver i kapitel 4 på sidan 76 ”styvmodern Elisabeth Nilsdotter skänkt sin man 4 barn, sönerna Nils, Arvid och Anders samt dottern Kristina.” I en fotnot, kallad nr: 3 skriver Tor Berg: ”Att Nils och Arvid var halvbröder till Lars och Johan och sålunda blivit födda efter 1587 framgår av att de först 1610 inskrevos vid Uppsala universitet”. Han hänvisar också till kaptiel 5 och där står det: ”Vad halvbröderna Nils och Arvids uppfostran beträffa, var det väl på Skyttes inrådan, som de 1610 fingo studera vid Uppsala universitet”. Även här finns en fotnot som lyder ”Inskrivna i Södermanlands nation den 19 juni 1610. (Södermanlands nations matrikel I.) Inskrivna i universitetsmatrikeln 1611 (Matrikel Uppsala sid. 18)”. Låter det inte lite märkligt att en sedan 7 år tillbaka gift barnafader som kanske vid den här tiden fått ytterligare barn skulle skrivas in för universitetsstudier 1610? Min tanke är som följer: Kan det inte vara så enkelt att det rör sig om 2 st Nils Bengtsson, alltså en Nils född i varje äktenskap? Den äldste döpt efter sin farfar och den yngre döpt efter sin morfar, Bengt Nilsson Skräddares andra maka hette ju som bekant Elisabeth Nilsdotter.

2007-09-20, 10:36
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Så synd att inte någon hade en åsikt eller kommentar gällande ovanstående inlägg från den 28 juli. Kanske i alla fall någon har ett tips om hur jag själv kan gå vidare för att pröva om min teori kan stämma?
Mvh
Birgitta

2007-09-20, 19:43
Svar #25

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Birgitta !
 
Även jag härstammar från Nils Bengtsson och följande inlägg gjorde jag för nästan ett år sedan under introducerad adel: Skytte af Sätra:
 
För de som söker efter släkten Skytte af Sätras härkomst fann jag följande notis som kan ge nya uppslag och ide?r: (Stockholms Stads Tänkebok 1626 s 157) Nu finnes at s. Blasius [Dundi (min anm.)] hafuer inthet affwetrat Brita sin dotter, hennes möderne efter den hustrun som han hade efter Pälle Ped. hustros moder. Hon begerer att Pelle Pedersson må sielff 12 sigh befrija, och efter Lars Schytte är hennes skylleman, beder han honom stå up i rätten. Uti denne dom will Lass Schytte wara exempt, och will beger[e] at h. Clas Horn komer i hans stad.  
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-09-20, 20:40
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Hej Stefan
 
Jag såg faktiskt ditt inlägg när jag satt och läste gamla inlägg idag. Problemet är att jag inte fattar ett jota om vad som står eller vad det betyder, tyvärr.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-09-20, 21:31
Svar #27

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Birgitta !
 
Vad som står, om jag nu förstått texten riktigt, är lite förenklat när det gäller släktskapen är att Blasius [Dundi min  anm.] inte har gett sin dotter Brita hennes mödernearv, efter hennes moder som var Per Perssons [adlad Bergenfelt min anm.] svärmoder. Lars Skytte var hennes (närmaste?) släkting.
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2007-09-21, 09:41
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Hej Stefan
Tack för förklaringen då blev det hela lite klarare. Jag hittade en gammal sida på nätet som handlade om Blasius Dundie, Stockholmiana I-IV så riktigheten i dessa uppgifter har jag svårt att avgöra. Blaius Dundi var gift 3 gånger:
Första gången med Katarina Andersdotter som säges eventuellt ha varit en syster till en skotte vid namn Hans Andersson. Paret gifte sig omkring 1586.
Andra gången med Maria Wilhelmsdotter, de gifte sig 1599.
Tredje gången med Anna Hansdotter Werner. Med denna dam fick Blasius 3 barn, en son Blasius döpt 16110106. Ytterligare två barn som inte nämns vid namn föddes 16150226 och 16190429. Det står även att Brita Blasiidotter var gift med en Thomas Glenn och att man antar att ”en gammal skottzk Hustru som var hos Thomas Glend” och begrovs i Storkyrkan 16351009 var Blasius Dundis sista hustru Anna Hansdotter Werner. Med tanke på texten i ditt inlägg så borde ju Brita varit född antingen i det första eller det andra äktenskapet. Vet man i vilket äktenskap Catharina Blasiidotter var född i och om hon och Brita var helsyskon?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-09-22, 16:23
Svar #29

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det verkar vara ett fel i Stefans förenkling.
Det står ju hustrun som han hade efter Pälle Ped. hustros moder. Det kan svårligen betyda att denna hustru var Per Perssons svärmoder.
 
Utan det står ju i själva verket att Blasius var gift med Per Perssons svärmoder före äktenskapet med Britas mor.
Uppenbarligen är alltså Maria Wilhelmsdotter Britas mor.
 
Det troligaste är väl då att Catharina Blasiidotter är en äldre syster i samma äktenskap, uppkallad efter första hustrun.
Men vem är Catharina Blasiidotter? Kan inte hitta att hon nämnts tidigare.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna