ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-02  (läst 3011 gånger)

1999-10-15, 07:00
läst 3011 gånger

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Jag vet att Vilhelm Silentz, borgmästare i Säter 1649, var gift med Carin Nilsdotter, dottern till handlanden i Nyköping.  Hennes bröder var landshövdingen i Kristianstad Håkan Skytte af Sätra och ränt- och proviantmästaren i Riga, Carl Skytte.  Eftersom Vilhelm och Carin är släkt till mig skulle jag vilja veta mer om Skytte släkten.  Finns det fortfarande släkt kvar i Sverige.  Kanske vet någon om släktens ursprung.  Det skulle jag tycker var interessant.
Mvh
Elsie Ekström Martin
Minneapolis, MN
 
@

1999-10-16, 02:47
Svar #1

Elsie V. Martin

Har inte hört av någon angående Skytte släkten.  Vet inte vad det betyder.  Var och en bit av historia är intressant.
Tackas av,
Elsie Ekström Martin
Minneapolis, MN

1999-10-16, 08:06
Svar #2

Marianne Lindén

Det finns en bok av Rudolf Thunander som börjar : Han hette Gustav Adolf Skytte, men kallades vanligen för Skytten. Han var baron och friherre, ung och rik: 24 år och arvtagare till det ståtliga Strömserum vid Kalmarsund, med 87 hela och 34 underlydande hemman. Den tjugoåriga friherrinnan Brita Hamilton av Deserf var hans hustru.
I 1600-talets Sverige hade han kunnat göra karriär. Glans från både den berömde farfadern Johan Skytte, en av de stora gestalterna kring Gustav II Adolf, och från fadern Jakob, lärd rektor i Dorpat och myndig landshövding i Östergötland.
Dessa tror jag är släkt med dina Skyttar och de finns säkert i Adelskalendern men jag har inte tillgång  till den här hemma, men någon annan vet säkert.
Hoppas att någon hakar på!

1999-10-16, 11:36
Svar #3

Bo G Dahlgren

Hej
 
Eftersom jag själv har anor inom släkten Skytte af Sätra har jag gjort en avskrift av Gustaf Elgenstierna: Den Introducerade Svenska Adelns Ättartavlor:
 
Skytte av Sätra, nr 154
 
 
Den äldre grenen adlad 1/2 1619, introducerad 1627, den nu levande grenen adlad och adopterad 5/5 1645, introducerad 1650
 
Den gemensamme stamfadern för ätterna Skytte, Skytte af Duderhof och Skytte af Sätra Bengt Nilsson skräddare uppgives på riddarhusgenealogien hava haft en yngre, och i så fall minst ett släktled yngre, broder Henning Nilsson Schütte, vilken blev stamfader för ätterna Skyttehielm och Skyttenhielm. Båda voro handlande i Nyköping, men något bevis för så nära släktskap dem emellan synes icke förefinnas. - Förutom de svenska ätterna Skytte och ätten Skytte i Finland, nr 81, har funnits ytterligare en adlig ätt med detta namn. Ryttmästaren och konung Gustaf II Adolfs understallmästare Gert von Schütz naturaliserades den 9 juni 1627 med namnet Skytte (till Kurckull och Munknäs), men tog aldrig introduktion på riddarskapet.Hans ättlingar fortlevde i Östersjöprovinserna under sitt gamla namn von Schütz. Denna ätts vapen har i Carlskölds vapenbok oriktigt insatts för ätten Skytte i Finland.
 
  Bengt Nilsson Skräddare
                     
 
 
Lars Bengtsson  Johan Bengtsson Schroderus,  Nils Bengtsson
Skytte af Sätra  friherre Skytte av Duderhof  f. 1589
d. 1634  f. 1577, d. 1645-03-15
 
 
Håkan
d. 1650
 
 
Lars Håkan Brita  
d. 1677  f. 1642-01-25
  d. 1687-01-04
 
 
Håkan Nilsson  Bertil Nilsson  Carl Nilsson
Skytte af Sätra  adlad Skytte, nr 429 adlad Skytte, nr 665
d. 1688-08-09
 
 
 
 Nils
 f. 1656-04-03
 d. 1720-12-11
 
 
Carl Henrik  Håkan  Bengt  Nils
f. 1695-08-12  f. 1696-11-02  f. 1697-10-27  f. 1698-12-04
d. 1752-02-08  d. 1743-11-13  d. 1756-07-15  d. 1768-07-25
 
 
 
 
Teb. 1
Bengt Nilsson skräddare, borgmästare  i Nyköping, omnämnes som sådan tidigast 1582, levde 1603.
 
Gift (1) med Anna Andersdotter, död omkring 1586, dotter av borgmästaren i nämnda stad Anders Persson och Elin Larsdotter, vars moder var Brita Eriksdotter Soop och mormoder Maria Pedersdotter Skytte, av den gamla adliga ätten Skytte, (2) 1588 i november med Elisabet Nilsdotter.
 
Söner:
- (1) Lars Bengtsson, adlad Skytte (af Sätra), ståthållare, död 1634. Se Tab. 2
- (1) Johan Bengtsson Schroderus, adlad friherre Skytte af Duderhof, född 1577, riksråd och president, död 1645. Se friherrliga ätten Skytte av Duderhof, Tab. 1
- (2) Nils Bengtsson, född 1589, handlande
 
Här ser Du lite om släktens ursprung. Tyvärr fick jag inte med de streck jag har ritat i stamtavlan men Du kanske ändå med hjälp av namnen kan lista ut vem som är barn till vem.

1999-10-16, 22:13
Svar #4

Utloggad Elsie Ekstrom Martin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-03-28, 00:33
    • Visa profil
Tack Marianne och Bo,
Jag behållar er ansvaran.  Vett inte riktigt hur jag fortsättar.  Tack så mycket.  Kanske har ni ideer.
Mvh,
Elsie Ekström Martin
Minneapolis, MN

1999-12-20, 20:55
Svar #5

Solveig Holm-Grelsson

Jag söker information om Anna Persdotter Skytte. Död 1711. Hon var gift med Sören Rasmusson guldsmed från Karlskrona fram till 1701. När han dog gifte hon sig 1702 med Johan (Nilsson)Höberg/Högberg också han guldsmed men i Karlshamn.

1999-12-30, 22:36
Svar #6

Göran Kumlin

Jag hitta dessa meddelanden om Skytte något sent men kan inte låta bli ett par kommentarer!
1, Din ursprungsfråga Elsie om det finns några Skytte kvar i Sverige? Svar den i Sverige kände journalisten Göran Skytte har åtminstånde en för grening till ursprungs släkten vad jag kan minnas.
2. Beträffande Rudolf Thunanders bok -Sjörövare på Östersjön- finns en del felaktiga uppgifter om Gustaf Adolf Skytte!(son till Jackob Skytte till Edeby Ripsa)och barnbarn till den kände Johan Skytte, Gustaf II Adolfs lärare med mera. Gustaf Adolf Skytte var född i Ripsa socken dömdes i Jönköping till döden genom arkubusering 1683 Men begravdes Inte på hospitalkyrkogården som det står i boken. Han vilar i Ripsa kyrka i närhetn av sina föräldrar. Rudolf Thunnander har på denna punkt givit mig rätt..

2000-02-27, 18:31
Svar #7

Utloggad Vanja Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2023-09-10, 10:44
    • Visa profil
    • www.swe-gen.se/
Hej Solveig!
Såg att du letar efter information om Anna Skytte. Håller på med Karlshamns bouppteckningar, och har där stött på henne. Här är vad jag hittat:
 
Från Rullfilm LK 930
Datum:1711.08.22  Borgaren och Guldsmeden Johan Höberg och hans hustru Anna Persdotter Schutte.  
Arvingar: Nämns ett barn.
Övrigt: Hustru Anna är systerdotter till Agnetha sal. Lunts?? i Kristianstad, vilken är närmast i släkt. P.g.a. farsoten kan hon inte närvara och i hennes ställe å barnets vägnar Monsieur Bartholomeus Kiöhler.
 
Brev daterat Strängnäs 25.6.1711 och undertecknat av Berndt Wittfil, nämns en resa till Stockholm och min käre broder Magnus Plattin. Käre fader och moder. Namnet Kiöller nämns. (får inget begrepp om släktskap)
 
Datum:1712.05.08-09
 Auktion efter Guldsmeden Johan Hörberg.
(står Hörberg)
 
Från Rullfilm LK 931
 
Nr. 73
1716.09.08 Guldsmeden Johan Höberg och dess hustru Anna Schutte.
Arvingar: Sönerna av förra giftet med Guldsmeden Sören Wittfeldt: Operateur och Medecine practicus Berndt Ostermejer Wittfeldt och drängen Rasmus Wittfeldt, samt deras halvbroder Nils, Johan Höbergs egen son.
Övrigt: Äldsta sonen Berndt myndig, och förmyndare för sina yngre bröder.
Gården värderad till 240 C.Smt.
Barnens curatorer är Hattmakaren Mr. Christian Linderman och Slaktaren Mr. Hindrich Bentin.
 
MVH Vanja.

2000-05-17, 15:36
Svar #8

Utloggad Olle Sahlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2008-06-28, 11:28
    • Visa profil
    • www.sahlinska.se
Till Ellsie Ekström Martin ! Som framgår av ett tidigare svar till Dig hade den berömde Johan Skytte en mor som i sin tur enligt Elgenstiernas  
ättartavlor var dotterdotter av den gamla frälse-
släkten Skytte. Härom finns i Släkt och Hävd nr 1 1988 en uppsats Om Johan Skyttes medeltida anor av Jan Liedgren, som väl närmast kommer fram till att någon medeltida släkt med namnet Skytte och däremot svarande vapen inte har funnits. Det tycks som om den uppgiften i Elgenstierna är felaktig. Om Johan Skytte och hans förfäder finns en avhandling av Tor Berg, tryckt 1926 i Stockholm, som heter just Johan Skytte, och bl.a. behandlar det på hans tid
florerande ryktet att Johan Skyttes verklige far var Karl IX.

2000-07-07, 08:26
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Solveig m fl!
 
Namnet Skytte förekommer bland många borgerliga släkter, således ej endast hos adelsläkten Skytte. Har även sett det bland knektar. Det är ett gammalt tillnamn. Guldsmeden Sören Rasmussons hustru Anna Persdotter Skytte (Schutte etc) kom ifrån Kristianstad. Kolla om det finns någon bouppteckning över Skytte där. Hustru Anna anges ju vara systerdotter till en hustru Agneta i Kristianstad, det borde inte vara omöjligt att hitta familjen där.  Det finns domböcker för staden och det kanske är troligt att Sören vigdes med Anna i Kristianstad - när börjar vigselböckerna där?
Lycka till!
 
Ps. Forskar själv på Hvidtfelt-släkten via Bernhards dotter som gifte sig Sandberg. Har tyvärr inte tagit mig tid att leta mer på dessa ännu. Det är  i Bernhards likpredikan hans adliga ursprung omtalas, men jag undrar om inte det var självpåtaget eller om det var en oäkta gren av den gamla dansk-norska familjen Hvidtfelt han kom ifrån. Ds

2001-04-04, 19:11
Svar #10

Utloggad Birgitta Ekvall

    ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 23:50
    • Visa profil
År 1783, 12 september, lystes i Adolf Fredrik,  
Stockholm, för Catharina Charlotta Cimmerstedt  
och fänrik Henning Gilius Skytte. Någon vigsel  
blev det dock aldrig; äktenskapshandeln upplöstes  
av kämnärsrättern.
 
Har någon fler uppgifter om denne fänrik Skytte?

2001-05-03, 16:45
Svar #11

Olavi Nykänen

I Have intresting about Schroderus family in Finland. Can you tell more than lexikon told about Ericus Johannis Schroderus (1608-1639).
He was in Finland 1636-1637 and work together Johannes Messenius. He wrote first finnish lexikon and was study before Upsala. Was it possible that he married in Finland and get boy Petrus. Schroderus family here had used 1600-1700 usually firstname Eric and Johan. Som books tell also story about Kajanborg prisoner Ivar Schroderus? Was Eric same family than Johan Skytte / Schroderus and Eric Benedictus Schroderus?

2002-07-26, 13:30
Svar #12

marika skytte af Sätra

Hej,  
 
Vi är vad jag vet inte så många Skytte af Sätra kvar i Sverige. Skulle gissa på drygt 10 personer. Många utvandrade till USA och är gifta och har barn och barnbarn där.  
 
Det finns en bok om vår förfaders bror, Johan Skytte (som var den mer kända). Den är skriven av Lewin. I Uppsala finns hans profesur i statsvetenskap och retorik fortfarande kvar. Den släkten är dock utdöd. Även fribrytare på Östersjön handlar om släktens sjörövare.  
 
Annars vet jag att det har funnits en del borgmästare, präster, militärer, mm i släkten.
 
Vad jag vet är dock inte journalisten, Göran Skytte, del i vår släkt.
 
I adelskalendern kan man se alla förgreningar samt vad de olika släktingarna heter.

2002-07-27, 06:58
Svar #13

Maurits Bengtsson

Det finns 5 personer som har efternamnet Skytte af Sätra enligt SCBs websida som var folkbokförda i Sverige den 31 december 2001.
 
MVH  
MB

2002-09-29, 18:26
Svar #14

Bo Olsson

Enligt flera släkttavlor jag hittat på internet skulle Johan Skyttes mm mf var Erik Knutsson Soop och hans mm mm vara Martha Pedersdotter Skytte (från den Danska ätten Skytte) Det skulle vara från henne han fick namnet Skytte!
 
Bl.a här:
 
http://www.nose.dk/Norge/schytte.html
 
I en artikel från Nyköpings Oxelösunds Släktforskareförening skulle Johan Skyttes mm mf och mm mm istället vara enligt följande:
 
Erik Knutsson var väpnare och häradshövding, troligen vid Hammarkinds häradsrätt på Vikbolandet i Östergötland. Han var gift med Bengta, dotter till häradshövding vid Björkekinds härad, Peder Andersson, som var gift med Märta Elifsdotter. Peder Anderssons och Märta Elifsdotters släkt är okänd.
 
http://www.nycopia.se/if/nosff/
 
Kan någon expert reda ut begreppen?
 
MVH
 
Bo Olsson

2002-11-19, 18:26
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Nils Bengtsson handlande i Nyköping. Jag har fått lite olika födelseuppgifter om denne Nils. Vissa gör gällande att han skulle varit född omkring 1574 och andra att födelseåret skulle varit 1589. Vidare har jag fått uppgift om att han gifte sig 1602 och fick en son 1603. Om 1589 stämmer som födelseår skulle han varit 13 år när han gifte sig och 14 år när hans son föddes, det kan väl ändå inte stämma även om det kanske var annorlunda på den tiden. Finns det någon släktforskare som kan hjälpa mig reda ur hur det ligger till med Nils Bengtsson?
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-19, 21:41
Svar #16

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Om Skytte, Soop, mm se Jan Liedgrens artikel i Släkt och Hävd 1988, s 1.
Där framgår bl a att Johan Skytte inte härstammade från ätten Soop, som förut antagits.

2002-11-19, 22:18
Svar #17

Bo Olsson

OK! Jag har läst Liedgrens artikel. Då undrar jag om någon vet vem den andre Erik Knutsson var?
 
Jag gissar att det är hans vapen som finns på Nyköping Oxelösunds Släktforskares hemsida. I artikeln 3-02 http://www.nycopia.se/if/nosff/
 
Jag antar också att eftersom han sägs vara väpnare, något som Liedgren också skriver, torde tillhöra någon frälsesläkt, men vilken?

2002-11-20, 18:09
Svar #18

Utloggad Nils Hård af Segerstad

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1647
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Göta Hovrätt Criminalia, Östergötl, 1681 28/2, ? 8: Här talas om kapten Carl Hejdeman, en ung resande, som var född i staden Mora vid Kopparberget och son till Nils Olofsson, borgmästare i Hedemora,som var g m en dotter till Nils Bengtsson. Hejdeman var kapten av överste Skyttes reg och på resa till Kristianstad, när han med sin värja stack ned krögaren på Björkholmen, Åkerbo hd, Jonas Nilsson. Det var till sin morbror, Håkan Nilsson Skytte, som Hejdeman var på väg. Förlikning ingicks. Krögarens änka önskade inte livet av Hejdeman, så han slapp bli avrättad.
Känner någon Skytte-vän till Hejdemans vidare öden?

2002-11-20, 21:31
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Enligt boken Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet var Landshövdingen i Kalmar Håkan Nilsson Skytte af Sätra född 10 november 1603 och dog 1688. Hans porträtt finns på Länsstyrelsen i Kalmar så jag skall åka dit ock kolla på det i morgon. Han var son till Nils Bengtsson och hans hustru Gertrud Håkansdotter.  Detta innebär då att hans far Nils Bengtsson, handlande i Nyköping som enligt uppgift framförda här på ABF var född 1589 skulle varit 14 år gammal när han blev far. Dessutom skulle han gift sig 1602, 13 år gammal, var det verkligen tillåtet att gifta sig vid denna ålder på 1600-talet?
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-11-21, 18:33
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Jag har kontrolläst boken och Håkan Nilsson står som Landshövding, men i slutet på texten framgår det att han var landshövding i Kristianstad och Blekinge, inte i Kalmar. Han ägde dock 3 tomter i Kalmar men hans födelsdata stämmer, d.v.s den 10 november 1603.
 
Med Vänlig Hälsning
 
Birgitta

2002-12-02, 22:29
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Skytte af Sätra, Håkan Nilsson, landshövding, överste. S. Var son av Nils Bengtsson och Gertrud Håkansdotter, föddes 1603 d. 10 nov,  kom tidigt i krigstjänst och tjänade sig upp under Gustaf II Adolfs och drottning Christinas regeringsår till överste för Kronobergs reg:e. Adlad 1645 och adopt, av adl.ätten Skytte af Sätra. Landshövding i Kristianstads och Blekinge län 1658(2). I en borgarelängd av 1658 i L. A är S, antecknad för tomterna 131, 132, och 136 i Kalmar.
 
(2). Elgenstiernas Ättatavlor 7:322
 
Denna text har jag hittat i en bok som heter Kalmar och Kalmarbor under 1600-talet. Boken är skriven av Gunnar Håkansson och tryckt 1944.  
 
Enligt Elgenstierna skulle Håkan Nilssons (född 1603) far Nils Bengtsson varit född 1589. Detta skulle då innebära att Nils Bengtsson endast var 14 år när han blev far? Det finns även uppgifter som gör gällande att Nils Bengtsson gifte sig 1602, 13 år gammal. Finns det någon forskare som kan hjälpa mig att reda ut hur detta kan stämma?
 
Med vänlig hälsning
 
Birgitta

2002-12-04, 21:57
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Hur många halvbröder hade Johan Skytte?  
 
Birgitta

2002-12-04, 22:13
Svar #23

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Det vet jag inte om någon har rett ut, den ende halvbror som framgår av Elgenstierna är ovannämnde handlanden Nils Bengtsson, född 1589 i Nyköping, vars son Håkan Nilsson adlades och adopterades Skytte af Sätra.
 
Det skall bli intressant att se vad Svenskt biografiskt lexikon kommer att säga, när det verket når fram till Skytte. Det borde väl inte vara så lång tid kvar till dess.

2002-12-04, 22:30
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Hur många söner hade då Nils Bengtsson?
 
Birgitta

2002-12-04, 22:36
Svar #25

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

I Elgenstierna framgår bara sonen Håkan Nilsson, adlad och adopterad Skytte af Sätra, men givetvis kan Nils Bengtsson ha haft fler söner.
 
I supplementbanden till Elgenstierna (när kommer de, tro?) skall ju förresten syskon till de adlade redovisas, vad jag förstått, de kanske kommer att sprida lite ljus över dina frågeställningar.

2002-12-04, 22:59
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Konstigt.  
 
Enligt NE fanns det två söner till en halvbror till Johan Skytte som adlades till Skytte 1648 respektive 1651. Dessa släktgrenar dog tydligen ut med deras söner, bland vilka sedermera generalen Carl Gustaf Skytte (1647 - 1717) var en av dem. Håkan Nilsson adlades ju 1645 5/5, hur hänger detta ihop? Detta borde ju betyda att Nils Bengtsson hade minst tre söner? Räknas dessa personer som adlades 1648 och 1651 som syskon till den adlade eller som adlade själva? Om det sistnämnda gäller borde de väl redan funnits med i Elgenstiernas ättartavlor redan från början eller?
 
Kan det eventuellt vara så att NE:s författare är ute och cyklar, men vilka är då dessa adlade Skyttar?
 
Birgitta

2002-12-04, 23:04
Svar #27

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hoppsan, jag måste nog retirera lite. Jag har inte tillgång till Elgenstierna där jag sitter just nu (i min lägenhet), så jag betvivlar inte NE:s uppgifter.

2002-12-04, 23:25
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nils Bengtssons tre söner finns med i Elgenstierna. Förutom Håkan, också Bertil och Carl vilka adlades under egna nummer, men, som Birgitta säger, dog ut med deras söner.

2003-01-02, 17:36
Svar #29

Birgitta Ohlsson

Hej
 
Jag fick dessa uppgifter för ett litet tag sedan:
 
 Tab. 4
Nils Bengtsson, f. 1589 i Nyköping; handlande därst. - G. 16(02) m. Gertrud
Håkansdotter
Söner:
Håkan Nilsson, adlad och adopt. Skytte af Sätra, f. 1603; landshövding; d.
1688. Se Tab. 5
 
Här står ju klart och tydligt att Håkan Nilsson var född 1603. Eftersom uppgifterna enligt uppgift var hämtade ur Elgenstiernas ättartavlor åkte jag till biblioteket för att själv kontrollera om det verkligen stod utskrivet när
Håkan Nilsson var född. Mycket riktigt stod det likadant som i uppgifterna jag fått skickade till mig. Tror till om med att det var en direkt avskrivning från ättartavlorna. Eftersom båda uppgifterna om födelseår är hämtade ur
Elgenstiernas ättartavlor undrar jag hur man skall tolka det?
 
Finns det möjligtvis någon som har några uppgifter om när Nils Bengtssons andra barn var
födda?
 
Hans dotter Carin Nilsdotter är min ana och enligt en uppgift jag fått skulle hon varit född omkring 1600. Hon gifte sig ju med Welam Silentz som jag fått uppgift om skulle varit född 1596. Om dessa uppgifter stämmer skulle ju Nils Bengtsson varit omkring 11 år när Carin föddes, dessutom föddes hon alltså omkring två år innan han gifte sig med Gertrud Håkansdotter. Om det stämmer var det lagligt att få barn vid så unga år och dessutom innan man var gift på den tiden?  
 
 
Ha det bra och God fortsättning på det nya året.
 
MVH
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna