ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skeckta  (läst 1193 gånger)

2001-04-03, 17:51
läst 1193 gånger

Kjell-Åke Lundström

Jag har i mina anor släkten Skeckta, sist en Börje Månsson Skekta/Skeckta. Intresserad att veta mera om denna släkt.
Kjell-Åke Lundström Stensele.

2001-04-03, 22:02
Svar #1

Essan Gradhman

I Bjarne Beckmans bok om Dalaupproret 1743 tror jag det står en del om Scheckta. Likaså i PT eller Släkt och hävd. Sök på namnet! Kanske även i artiklar om Abraham Hedman, manufakturisten i Kättsta, Haraker.

2001-04-04, 12:00
Svar #2

Essan Gradhman

Hittade nu också en artikel skriven av Esther Jacobson - Bröderna Schechta. OBS! Stavningen.

2001-04-04, 18:32
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Kjell-Åke!
 
Föräldrarna till Börje Månsson f 1623 är Måns Börjesson  död 1632-0-25. Han var riksådet och riksmarskalkens greve Jakob De la Gardies förvaltare över Läckö slott och grevskap. Begravd i Råda kyrka. Gift med Anna Persdotter i hennes andra gifte.
 
Källa: Gustaf Elgenstiernas ättartavlor.
 
Hälsningar Anita

2002-08-30, 10:35
Svar #4

Gunilla Arvidsson

Jag har också hittat släkten skeckta i mina anor. Eftersom Svenska Adelns Ättartavlor av G.Elgenstierna tar upp denna släkt och giftemål oftast skedde mellan adelsfamiljer så är det många led som dyker upp. Mycket roligt!
Gunilla

2006-10-28, 22:24
Svar #5

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
De som söker uppgifter om personer ur adliga familjer allmänt har nytta och nöje av att läsa riksdagsprotokollen från ståndsriksdagarna. Som exempel kan jag nämna riksdagen 1746-1747, där en kapten Magnus Skeckta förekommer, inte bara hos Ridderskapet och adeln utan också hos Bondeståndet.
Dessa protokoll kan ju vara svåra att få tag på, men de torde finnas på länsbiblioteken och finns på universitets- och högskolebibliotek men också på Landsarkiven.
 
Hälsningar
Irma

2006-10-29, 07:34
Svar #6

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Om följande hemsida fortfarande gäller så borde inte protokollen vara så svåra att få tag på!  
 
http://www.fyrisfonts.com/artiklar/sphtml95/Lista.htm
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna