ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Skalm i Finland  (läst 523 gånger)

2010-11-25, 11:05
läst 523 gånger

Utloggad lp72

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 644
  • Senast inloggad: 2019-03-13, 11:57
    • Visa profil
Ett problem jag har haft i min släktforskning har jag nyligen kunnat nysta ut och få lite bättre ordning på. Det rör denna släkt Skalm i Finland (nr 144) och de motstridiga uppgifter som finns i den genealogiska litteraturen (Anrep, Ramsay, Elgenstierna).  

I mitt släktträd finns släkten Hästesko av Målagård där Anders Lindvedsson var gift med Anna Dufva, dotter till Erengisle Pedersson (Dufva i Finland) och hans hustru Elisabeth Bertilsdotter (Mjöhund, ointroducerad adl ätt). Men problemet var att hon utifrån sin farfars sida (Peder Nilsson Dufva) verkade vara kusin med sin makes morfar Johan Hansson (Skalm), vilket jag tyckte verkade lite för snett i generationerna för att det ska vara normalt...

Lösningen hittade jag i en artikel från Historisk Tidskrift för Finland (HTF) 1963 sid 77-86 där Eric Anthoni går in och reviderar Jully Ramsays uppgifter. Där anges bl.a. att en Hans Skalm till Heikkilä i ett senare gifte hade hustrun Karin Pedersdotter Dufva. Detta ger alltså möjligheten att sonen Johan Hansson inte alls härstammar från släkten Dufva och därigenom släppte mitt problem med det konstiga släktskapet mellan Anna Dufva och hennes make. Godset Heikkilä hamnar från släkten Skalm till Hästesko av Målagård i ett arvskifte år 1634 (finns i Biographica, RA) då Anders Johansson Skalm byter det med sin systerson Mårten Lindvedsson Hästesko (vars bror Anders är den jag nämner här).

Artikeln ger också en ny bild av flera detaljer i släkten Skalm som blivit förvrängda och felaktigt tolkade av Ramsays (men också i Elgenstiernas uppgifter har jag sett), men det tror jag är bättre att ta i andra inlägg. Ett exempel är ändå en tydlig felläsning från Anreps ättartavlor där en Hans Skalm i Karby hos Ramsay och Elgenstierna anges som son till Lars Hansson Skalm men hos Anrep är (och som arvskifteshandlingar från 1549 och gamla släkttavlor från 1600-talet kan visa, som Anthoni tar upp) mer troligen var son till brodern Peder (Hansson) Skalm i Bollböle.

(Meddelandet ändrat av lp72 2010-11-25 15:19)

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna