ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-04  (läst 3380 gånger)

1999-05-19, 23:12
läst 3380 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Vet någon något om  (Claus) Fredrik (Friedrich) Sinclair, f. 3 november 1717, död 1 juli 1765 i Hägglinge församling.
 
År 1742 fanns han i Bergen, Rügen, men var fanns han innan och när kom han åter till Sverige? Någon som vet?
 
Tacksam för alla tips.
 
Hälsn Lena A L

2000-07-24, 17:52
Svar #1

Kerstin Pontén

Claes Fredrik Sinclair flyttade med hustru och barn in i Silvåkra som skomakare. Hans far var svenske soldaten Fredrich Senckler och hans moder Elisabeth Stiegmans, väktaredotter. Jag är släkt genom hans dotter Regina Sinclair och hennes man Lundberg (data på honom har jag tappat bort. Regina är åttonde led från mig. Vill du veta mer är du välkommen att kontakta mig.
 
Hälsningar
Kerstin Pontén

2000-07-28, 08:42
Svar #2

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Kerstin
 
Jag heter Stellan Rasmusson och svarar på ditt meddelande till Lena. Lena och jag har grävt lite i denna för oss gemensamma släktgren. Regina Sinclair är 7:e led från oss. Vårt primära intresse riktar sig mot de tre leden före skomakare Claes Fredrik Sinclair. Dessutom vore det intressant att veta mer om Elisabeth Stiegmans ursprung. Över huvud taget är det mesta av intresse. Behöver du information rörande Petter Lundberg, klockare i Stora Råby, så finns detta hos mig och Lena.
 
Hälsningar
Stellan Rasmusson
 
PS. Jag tror Lena är bortrest för närvarande, annars hade hon svarat direkt. DS.

2000-08-06, 17:26
Svar #3

kerstin ponten

Stellan!
 
Det var roligt att få besked om Petter Lundberg, vilken jag inte visste så mycket om.
 
Om jag förstått det rätt är detta ett utdrag ur Stiermans Svenska adelsmatrikel upprättad av den 1835 i Linköping afligne grefve F.A.W Sinclair och de ofrälse arfpretendenternas ombudsmän.
 
II.   Ofrälse familjen Sinclair.
 
Torsdagen den 17 oktober 1745 sjöledes till Ystad inkommit skomakaremästaren Fredrich Sinchler med hustru och barn. Den yngsta dottern var född under den svåra sjöresan och blef i 4 vittnens öfvervaro nämnda dag döpt i St Marie-kyrkan och kallad Johanna Elisabeth. I ränslen förde fadren ett pergamentsbref, utställt 1732 den 21 augusti af borgmästare och råd i staden Gnoien i Mecklenburg - Schverin, hvilket skulle bestyrka hans härkomst och friborna börd. Feodalväsendet i hans hemtrakter band alla ofrälse födda till tjänst och lifegenskap under länsherren, men af sådant var han oberoende. Pergamentet innehåll att hans fader var Svenske soldaten Fredrich Senckler och hans moder Elisabeth Stiegmens, väktaredotter derifrån staden samt han sjelf friboren och äkta född och hans dop antecknadt i stadens kyrkobok den 3 nov 1717 med namnet Claus Fredrich; havrföre han med Rådets namnteckningar och stadsens stora sigill tillförsäkrades att såsom en ärlig person kunna upptagas i alla embeten och Skrån på alla orter. Och på en så höggiltlig rekommendation hade han sökt sig utkomst och på vägen mot sitt nordiska fädernesland upptagits i det hederliga skomakare-embetet, senast i staden Bergen på Rügen, der han äktat den antagligen lika adelborna änkan efter skeppstimmermannen Hindbock, Eufemia Willschötz. (Borgmästare Jakob Wildscött i Malmö, död 1667 hade 6 barn, men af hans biografiska uppgifter i Isbergs Malmöhistoria kan man icke finna att Eufemia härstammar från honom. Kyrkoherde Willschötz i Hesslunda utvandrade 1670, lefde i Köpenhamn 1682, var möjligtvis stamfader.) Nu landade han i Ystad med Silfåkra som mål. Der verkade en kyrkoherde Hindbeck. (Daniel Hindbeck, f 25/6 1706 i Qverrestad, 1742 - 79, i Silfåkra.) som antagligen införskaffat honom, sedan den nya förordningen om sockenhandtverkare på landet utvidgat den i skråtvångets bojor slutna nåringsfriheten. Två stufdöttrar på 11 och 9 år qvarblefvo hos anhöriga på Rügen, den 5-åriga Anna Catarina Hindbock och hans egen 3-åriga dotter Regina Catarina följde familjen till Silfåkra.
 
Det jag fått nertecknat är att Claes Fredrik är  
f 1717 - 1765. Hans far Fredric Sinclair ca 1670 var son till Johan Ludvig S f 1653 och d ca 1675
hans föräldrar Jacob S d.ä. (1625-1659) och Elisabeth Clerk 1626-1662.
 
Ni kanske redan har ovanstående utdrag och då kan jag inte längre hjälpa till. För detta är något som jag själv inte forskat fram utan som ni kan se är det gjort långt före min tid. Ialla fall tillhör jag Petter Lundbergs och Reginas dotters (Johanna 1777-1845) släkt. Om Elisabeth Stiegmans vet jag inte något mer än vad jag skrivit ovan.
 
Hälsningar
kerstin

2000-08-06, 18:43
Svar #4

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Hej Kerstin
 
Tackar så mycket för denna information. Detta torde svara på mina frågor. Skall under de närmaste dagarna samla ihop det material som jag har rörande Petter Lundberg. För närvarande lite svårt (vilket det varit under en längre tid) då jag har allt nedpackat pga total ombyggnad av huset. Om Lena ser detta så bispringer hon säkert dig motsvarande information.
 
Mvh
Stellan

2000-08-07, 13:39
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Kerstin,
 
Intressant att Du skriver Stiermans och inte Stiegmans.... jag har själv dragit slutsatsen att det möjligtvis är fråga om Stiermans. Klockare Lundberg mailar jag till Dig. Du skriver att Du inte själv forskat fram uppgifterna, att de är gamla. Vem har bistått?
På vilket sätt är Du åttonde led till Regina?  
 
Ursäkta om det blir något kortfattat och förmodligen något osammanhängande men jag har just kommit hem (klockan 5 i morse) från det första internationella clanmötet för clanen Sinclair i Skottland. Mycket intressant. Vi var sådär en 250 personer från jordens alla hörn, USA, Canada, Nya Zeland, Australien, Sydafrika, Skottland, England, Irland och så vår tappra skara om fyra från Sverige. Är Du mer intresserad av Sinclairsidan så har jag mängder med material (som inte ligger lika nedpackat som Stellans.. :-)  ) så hör av Dig. Vad clanen beträffar så anses vi vara fullvärdiga clanmedlemmar även om vi har vår sista Sinclair som kvinna. Det har just öppnats ett Sinclair Study Center i Caithness, närmare bestämt vid Noss Head alldeles intill ruinerna av Sinclair och Gernigoe Castle (det var ingen lek att klättra runt där kan jag tala om å Nordsjön såg inte det minsta inbjudande ut.. det lilla man kunde se för all dimma). Visste Du förresten att forskare nu anser att det var en Sinclair som upptäckte Amerika. Han var där ett helt århundrade före Columbus. Prins Henry hette han och vår linje går faktiskt direkt från honom. Går vi längre så hittar vi både GångeRolf och Harald Hårfagre så vi är egentligen de som sluter cirkeln tillbaks till norden och de Norsemen som blandade sig med de första St Clairs från Normandie. Förvånandsvärt var det att upptäcka att så gott som alla på clanmötet visste så oerhört mycket om oss och vi svenskar behandlades med lite extra respekt (vilket man inte är riktigt van vid som svensk... tänk bara att få träda in i en full bankettsal med Earlen av Caithness vid sin sida trots att man inte bär efternamnet Sinclair.. men nog trodde väl en annan som svensk alltså att man kommit lite längre i utvecklingen än till härolder, tjänare som går baklänges framför, fanor som svajar, speciella gudstjänster med tre kyrkors närvaro och mycket mycket annat.. visste Du förresten att det inte bara finns Lady this och Lady that utan också THE Lady.... fint skall det va' ... :-)
 
Som sagt, Lundbergs anor kommer via mail tillsammans med bilder och lite annat. Vore tacksam om Du kunde maila mig Din linje.
 
Mvh
Lena A L
 
PS: förresten, var i Sverige befinner Du Dig? DS

2000-08-08, 14:17
Svar #6

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena! Det var ett riktigt äventyr du varit på. Jag har följt diskussionen om Sinclair genom dina efterlysningar, Stellan Rasmussons hemsida och denna sida. Det tycks mig inte finnas några säkra bevis för att den här Svenske soldaten Fredrich Senckler skulle tillhöra släkten Sinclair. Åtminstone har jag inte sett några redovisas här, inberäknat Kerstin Ponténs citat från 1835.
 
Hur blev du insläppt på klanmötet, Lena? :-) Måste man inte redovisa sitt släktskap?

2000-08-10, 08:46
Svar #7

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Anders,
 
jodå man måste redovisa sitt släktskap och bevis finns. Det finns bland annat en släktutredning gjord av en Sir Robert Douglas, med referenser till de scottska arkiven, för sådär en 100 år sedan som verifierats även i senare tid. Jag har dessutom kopior av såväl bouppteckningar som födelsenotiser. Kopplingen bakåt i Scottland är också verifierad av clanens clangenealog samt originalhandlingar i Skottland så några tvivel finns inte. Den enda tveksamheten i trädet är en Robert Sinclair, men det är nere på 1400-talet någon gång och påverkar inte direkt Stellans och min linje eftersom Robert är en sidolinje.
 
Om det är stavningen som gör Dig osäker kan jag tala om att namnet Sinclair stavats på många olika sätt både i Sverige och annorstädes. De flesta stavningar finns upptagna i Sinclairarkivet i Skottland. Det är ett känt faktum att namnet kunde stavas lite hur som beroende på vem som skrev vid just ett specifikt tillfälle.  
 
Som jag skrev tidigare så är vår linje väl, såväl som andra, känd inom Sinclairclanen även om de inte kunnat följa den under de senaste 150 åren. Jag har dock nära kontakt med deras speciella clangenealoger och deras historiker.
 
För övrigt behövde jag inte bli insläppt - jag blev inbjuden! Även så min 84-årige far, som också reste med.
 
Det vore intressant om Du kunde mer precist peka på vad det är som gör att Du inte finner det bevisat att Friedrich Senckler skulle vara en Sinclair.
 
Jag kan dock passa på att rätta en uppgift ovan. Euphemia hade inte varit gift med en Hindbock på Rügen utan en Hindrich Bock, timmerman. Detta står att finna i Euphemias bouppteckning där också hennes alla barn finns uppräknade.
 
Hustrun tillförna varit gift med timbermannen Hind. Bock i Bergen på ön Rügen i Tyskland och med honom framafladt trenne döttrar, den äldsta Catharina Elisabeth på den 16:e året, den andra Regina Maria på 12:te året, båda vistandes hos sina anhöriga i Tyskland, den tredje Anna Catharina på 9:e året är hos sin stiffader.
 
För övrigt är denna bouppteckning undertecknad av Friedrich själv och han skriver Friedrich Sinclair.
 
Mvh
Lena A L

2000-08-10, 11:09
Svar #8

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena! Källkritik är viktigt, därför vill jag gärna ha klara bevis. Naturligtvis är det inte stavningen man reagerar på.
 
Det gäller beviset för att Jacob Sinclair av adliga ätten nr 444, Tab. 2, hade en son Johan Ludvig, och beviset att denne hade en son Fredrik, samt beviset för att denne Fredrik är identisk med svenske soldaten Fredrich Senckler.
 
Elgenstierna nämner inte Johan Ludvig utan endast att sju barn levde vid faderns död, och anger att ätten är utdöd sannolikt 1683 13/12, det datum som Jakob Sinclair d.ä.s son Jakob avlider. Elgenstierna borde ha känt till den här 100 år gamla släktutredningen.
 
Varningsklockor ringde också när jag läste Stellans uppgifter på hemsidan om fänriken Johan Ludvig. Inte mycket verkar vara känt om honom över huvud taget.
 
Det vore jättebra om du kan sammanfatta hur bevisningen går. Jag har inte tillgång till de rättelser som genom åren framkommit till Elgenstierna, så där kanske det finns litteraturhänvisningar som rätar ut frågetecken.

2000-08-11, 09:22
Svar #9

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej igen Anders,
 
nu skall jag försöka hålla tungan rätt i mun.
 
Du skriver i Din första kommentar att Du inte kan finna bevis för att vår Fredrik skulle vara av släkten Sinclair. Men det finns det ju. Dels är han antecknad i kyrkböckerna här i Sverige som en Sinclair, dels anges ju hans namn till Sinclair i det dokument han har med från borgmästaren i Gnoien. Dokumentet anger ju också att det är så hans namn är inskrivet i Gnoiens dopbok. Hans döttrar skrivs också såsom Sinclair i kyrkböckerna. Om Du ifrågasätter detta måste Du ju i princip även ifrågasätta alla andra anteckningar i kyrkböcker för vad har vi egentligen för bevis för att Anna Andersson verkligen hette så - mer än anteckningen i kyrkboken? Eller är det bara anteckningar i utländska kyrkböcker Du misstror.
 
I Din senare kommentar framkommer dock att Du egentligen menar att Du inte tror att vi hör till den adliga grenen Sinclair (fast man kan tro att Du menar att det bara finns en gren och den är adlig. Men eftersom jag vet att Du är en mycket kunniga person i såväl historia som genealogi så kan jag inte tänka mig att Du lever i villfarelsen att Sinclair skulle vara en enda rak gren. Det finns idag mellan 250 000 - 400 000 Sinclairare ute i världen - av alla de raser och att de skulle vara en gren är ju helt befängt). Den adliga andelen är i minoritet, kraftig minoritet, och clantillhörigheten har ingenting med detta att göra.
 
Du undrade också om jag inte var tvungen att bevisa mitt släktskap och jag svarade Dig att jo visst samtidigt som jag påpekade att jag inte behövde ansöka om att få komma in utan blev inbjuden. Jag har inga som hellst problem med att bevisa att jag är ättling till Regina Catharina Sinclair (Liksom Stellan och många med oss). Allt finns i kyrkböckerna snyggt och prydligt antecknat och längre tillbaks än så behöver man inte gå för att höra till clanen. Du kan få kopior om Du vill. För övrigt räcker det för min del bara att bevisa att jag är min fars dotter för min far fanns redan upptagen i deras längder. Och faderskapet hade jag ju med mig och vi är lika mycket lika som vi är släkt om vi säger så. Dvs mig kan han aldrig svära sig fri från då jag är oerhört lik min far.  
 
Du säger att Du finner det märkligt att Elgenstierna inte kände till utredningen. Vet Du, det tycker jag också. Men å andra sidan hade han väl knappast kläm på vad som förvarades hemma hos folk i deras byrålådor. Vad jag finner märkligt är  att så många olika utredningar, som idag återfinns hos många av oss, kommit till samma slutsats. De flesta av dessa utredningar har kommit till oberoende av varandra under en lång period (sådär en 150 år) och det vore ju märkligt om alla skulle ha fel. Dessutom skall vi komma ihåg att Elgenstierna inte brydde sig om flickorna och inte heller natural sons till skillnad från clanen.
 
För att återgå till Din sista kommentar så har jag nu varit i kontakt med en av våra clangenealoger (certifierad enligt konstens alla regler och därmed professionell genealog) och vi har bestämt att vi skall lägga om pusslet från början. Detta kommer dock att ta tid så jag ber att få återkomma senare om detta. Detta trots att det är mer än ordning och reda i deras arkiv där så gott som alla dokument finns om än inte alltid i original så i vidimerade kopior från Public Records Office i Skottland, Riksarkivet respektive Krigsarkivet i Sthlm samt privata arkiv som det från Lambahof. Men det kommer inte att påverka det faktum att jag och Stellan har Sinclairsanor eftersom vi utgår från Regina och den kommande utredningen kommer att gälla tiden före Fredrik.
 
Mvh
Lena A L

2000-08-11, 11:37
Svar #10

Jonas Kuschner

Poängen är väl att för att höra till klanen Sinclair räcker det med att härstamma från EN Sinclair, vilken som helst, det må sedan vara en vanlig skotsk bonde eller fåraherde, en amerikansk skomakare eller en svensk soldat. Något släktskap med någon viss klanhövding eller adelssläkt är inte nödvändigt att påvisa.  
 
Problemet är naturligtvis att bevisa att den svenske Sinclairen ifråga överhuvudtaget var av skotskt ursprung, att det inte rör sig om något annat namn som har förvanskats till att likna namnet Sinclair (jfr Makelier - Maclean). Om han inte var av skotskt ursprung blir ju klantillhörigheten ganska irrelevant. Men eftersom de skotska klanerna i deras nutida tappning ändå bara är en historieromantisk konstruktion, så behöver man ju inte ta saken så allvarligt.

2000-08-11, 12:29
Svar #11

Anders Olsson

Det är riktigt som Jonas påpekar, det där med klanattiraljer som specifikt markerande är till största delen ett påhitt ifrån 1800-talets nationalromantik. De s.k. klanmönsterna på kiltarna är inte äldre än 1700-talet och att tillhöra en klan innebär som ovan påtalat inte att man var släkt. Det var många s.k. septs som löd under en feodalsläkt, typ Sinclairs, och de kunde faktiskt övergå till andra efter diverse gränsstrider och fördrivningar.  
 
Lena, jag misstror inte att din gren Sinclair kan vara en gren av den skottska klanen, men det vi vill framföra är att man måste ha beviskedjan klar. Av erfarenhet har jag märkt att ibland är viljan att vara släkt med vissa ätter större än den källkritiska skola vi bör framhävda som släktforskare. Jfr den ursprungliga tyska släkten Gahns fabricerande av att tillhöra klanen Colquohon! Det slutade tom med att de fick ett bevis av en klanhövding på det enbart på muntlig påstående.
 Detta är inget ont menat mot dig, jag tror nog att din Fredrik Sinclair kan vara en utfattig skotte på glid. Vi ska väl försöka hjälpa dig att bevisa det innan vi bestämt säger att han inte är det. Tills dess måste du ha i åtankarna att han möjligen inte är en Sinclair utan en tysk, Senckler som av vissa personer enbart på gehör blivit förknippade med ätten Sinclair som var ett mycket känt namn.
Har du  letat i de bevarade mönsterrullorna på Krigsarkivet efter honom? Det finns register till diverse ansökningar ifrån officerare och soldater om tjänster i Krigsarkivet. har du letat i dem?  
Har du kollat vad som finns bevarat ifrån Gnoien i Mecklenburg? De tyska arkiven är mycket mer rikliga än man först tror.
Varifrån kommer uppgiften att Fredrik Sinclair /Senckler (f ca 1670) var son till Johan Ludvig S (1653-ca 1675) ? Det är där vi måste börja, inte i diverse regester i Skottland.  
   Vänligen  
Anders

2000-08-11, 13:06
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena, jag hoppas du inte tar detta som personlig kritik. Allt jag gjort är att fråga efter källorna till några släktled som saknas i Elgenstierna men som redovisats här och på Stellan Rasmussons hemsida. En kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk, och därför är er härstamning från ätten Sinclair beroende av att de aktuella släktleden håller för en källkritisk granskning.
 
Argumentationen i ditt senaste svar förstår jag inte. Du skriver Dels är han antecknad i kyrkböckerna här i Sverige som en Sinclair, dels anges ju hans namn till Sinclair i det dokument han har med från borgmästaren i Gnoien.  
Ett namn kan aldrig vara ett tillräckligt bevis för en härstamning! Det finns många skäl varför man tar ett namn, och endast ett är agnatisk härkomst. Ett annat skäl är opportunism. Adliga släktnamn har i alla tider lockat personer, till och med idag då det inte borde ge några fördelar. Man ska också komma ihåg att vid den aktuella tiden (första halvan av 1700-talet) fanns inget lagligt skydd mot att ta ett adligt släktnamn. Att ni härstammar från Claus Fredrich Sinclair f 1717 i Gnoien är det ingen som betvivlar, det frågan gäller är leden före honom.
 
Vad man kan säga är att Fredrich Senckler/Sinchler/Sinclair på grund av namnet eventuellt härstammar från någon av alla grenar av släkten Sinclair. För att bevisa det måste varje släktled styrkas var för sig.
 
Vad säger Stellan om dessa släktled? Vilka är källorna som du använt? Om Carl Szabad läser det här, kanske vi kan fråga honom om något nytt framkommit i form av tillägg eller rättelser till ätten Sinclair nr 444, framför allt rörande Tab. 2 Jacob Sinclairs sju ej namngivna barn.
 
För att ytterligare strö salt i såret (sorry!) måste jag säga att dokumentet från Gnoien i ärlighetens namn inte säger mycket. Någon adlig härkomst antyds faktiskt inte. Stycket Feodalväsendet i hans hemtrakter band alla ofrälse födda till tjänst och lifegenskap under länsherren, men af sådant var han oberoende.  säger bara att han inte var underställd länsherren, därför friboren, en formulering som antagligen skulle stämma på vilken svensk undersåte som helst. Att han tituleras ärlig person antyder för mig också att han var en vanlig ofrälse person.

2000-08-11, 13:34
Svar #13

Utloggad Stellan Rasmusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:07
    • Visa profil
Anders
 
Sitter i Värnamo utan tillgång till mina papper. Tyvärr skulle det inte hjälpa om jag satt hemma just nu, emedan allt är nedpackat pga ombyggnad. Jag kan dock hänvisa till SoH, jag tror det är nr 1 1981 (Lena kan korrigera). Där finns en artikel av Håkan Dackman som behandlar denna gren. Utöver denna artikel, har Håkan Dackman kompletternade material som jag fåt ta del av. För övrigt så har jag en släktutredning av Sir Robert Douglas.
 
Jag själv har ingen avvikande uppfattning vad gäller principdiskussionen. Det är viktigt med källkritisk granskning. Den här diskussionen gör det hela lite roligare.
 
Vänligen
Stellan

2000-08-11, 13:52
Svar #14

Jonas Kuschner

Egentligen är det väl, oavsett härstamningen, lojaliteten som är avgörande för klantillhörigheten, så det gäller att Lena och Stellan lojalt drar på sig sina rutiga kjol... eh.. kiltar och ställer sig vid sin hövdings sida när han nästa gång kallar samman sina anhängare för att dra ut i fält mot drottningen av England eller företa sig något ärofullt plundringståg mot grannhövdingens fårhjordar.

2000-08-11, 14:12
Svar #15

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Men snälla Anders, jag har aldrig påstått att någon skulle vara adlig, tvärtom!!! Läs för katten vad jag skriver ovan. Det är ju Du som hela tiden refererar till de adliga grenarna - inte jag. Jag försökte ju faktiskt också påtala det i mitt senaste inlägg. Jag skrev I Din senare kommentar framkommer dock att Du egentligen menar att Du inte tror att vi hör till den adliga grenen Sinclair å sedan skrev jag Den adliga andelen är i minoritet, kraftig minoritet, och clantillhörigheten har ingenting med detta att göra. Så det är inte jag som tjatar om adlighet det är Du. Du återkommer ju t o m till det i Ditt senaste inlägg. Jag har aldrig påstått att min linje skulle vara av svensk adel. Den enda som påstår det är Sir Robert Douglas som med sin utredning anger det... eller det är inte heller riktigt rätt han säger inte att det är den Johan som ni far efter utan bara att det är en Johan, och hans linje bakåt går inte alls åt samma håll som Lambahof å de andra (de kommer av Sinclairs of Seba) utan de går istället direkt till Earlen av Caithness och Jarlen av Orkney. Trädet är alltför omfattande för att publiceras här men den dag jag orkar kopiera de ca 800 sidorna jag har så skall Du få en kopia - med källhänvisningar. Och Du, man kan visst börja i Clanens eget arkiv eftersom de har kopior, vidimerade (vilket jag också skrivit här ovan) av de svenska records som finns. Det här är ingen forksning som börjat idag skall Du veta, den har pågått länge länge, långt innan Du eller jag var ens påtänkta. Och som sagt det där med adligheten det får stå för andra, själv har jag alltid fått veta att vi inte tillhör de svenska adliga ätterna Sinclair. Och de som känner mig vet att i mitt fall skulle jag uppfattade det som en oerhörd black om foten om det skulle visa sig att det mot all förmodan skulle flyta något s k adligt blod i mig. Bevare mig väl! Så något salt i några sår hos mig si det strör Du då inte. För övrigt så finns det många Sinclair i Sverige som inte har ett dugg anknytning till de svenska adliga ätterna.
 
Vad beträffar Stellans källor så vet jag att det är bl a SoH, Håkan Dackman (vilket år eller nummer vet jag inte), Stig Larsson, Lennart Zielfelt m fl samt en massa dokument på olika arkiv.
 
Själv har jag några andra källor av bl a skottskt ursprung. Gnoien är jag i kontakt med och som sagt arkiven i Skottland undersöks just nu.
 
Till Anders Olsson, Du har delvis fel om kilten och klanmönstret. Vissa claner, däribland Sinclair , har två varianter av mönstret, dels det nya och dels ett ancient som härstämmar långt längre tillbaks än 1700-talet (ett mönster och färg som jag själv föredrar framför den nya som framtogs på 1700-talet). Jag citerar här fritt översatt Niel Grants Clans and Tartans of Scotland Tartan (äldre form av kilt) bars under medeltiden i de skottska högländerna men också på andra platser som renässansens Siene.
 
Mvh
Lena A L (som inte bär kilt eftersom hon anser sig vara svensk - inte ens på clanmöte)

2000-08-11, 16:36
Svar #16

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Tack Stellan för hänvisningen till Släkt och Hävd.  
 
Till Lena kan jag bara säga att det är hemskt tråkigt att du inte kan diskutera detta utan att sparka bakut. Du kan själv pröva att läsa inläggen innan du skriver... Jag rekommenderar omläsning av såväl mina som Jonas' och Anders Olssons inlägg.
Kort:
1) Min fråga gällde endast källorna till den härstamning från ätten Sinclair nr 444 som både Kerstin Pontén ovan och Stellan fört fram. Mitt antagande att du också anslöt dig till den teorin var tydligen fel. Tanken var inte helt främmande, eftersom du lagt in din ursprungliga fråga under avdelningen Introducerad Adel och ofta refererar till Stellans forskning.
2) Att du hänger upp dig på ordet adligt visar att du inte förstått poängen i mitt förra inlägg. Att bygga en teori på ett namn är lika fel om det gäller härstamning från en adelsläkt Sinclair som från en ofrälse släkt Sinclair.

2000-08-11, 22:05
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Vid genomgång av innehållsförteckning och personregister till SoH 1980-81 och 1982-83 finns ej Håkan Dackman eller namnen Senckler, Sinclair att finna. Vilket år skrevs Håkan Dackmans artikel/inlägg?
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-11, 22:43
Svar #18

Utloggad Carita Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:42
    • Visa profil
Hej.
 
Håkan Dackmans artikel Sinclairs i Sverige, finns i SoH 1978, s. 3-33.

2000-08-11, 23:41
Svar #19

Carl Szabad

Vad gäller rättelser till ätten Sinclair har jag inte noterat annat i det här fallet än vad som står i SoH 1978. Där avslutas Johan Ludvig med troligen fänrik vid Henrik Horns reg 1675. Finns fortsättning, med angivning av relevanta primärkällor, är det naturligtvis intressant. Några sådana har jag dock inte hittat än i diskussionen.
 
Principen att man knyter ett barn till sina föräldrar via en primärkälla gäller naturligtvis oavsett om det är torparen Per Perssons son Per eller någon adlig avkomma. Frågan är då hur bevisningen ser ut för att skomakarmästaren Fredrich Sinchler är sonson till Johan Ludvig Sinclair.
 
Den refererade texten ur adelsmatrikeln, författad före 1835 av en medlem av släkten, innehåller en passus om ett pergamentprev utfärdat för att styrka hans härkomst och fria börd. En fråga åtminstone jag ställer mig är om man utfärdar en sådan typ av handling på pergament i början av 1700-talet. Sedan bör man alltid ifrågasätta sanningshalten i tryckta källor där den aktuella tidsperioden inte gjort sig känd för den mest källkritiska i historien.
 
Jag tror säkert Elgenstierna kände till utredningen men uteslöt den på källkritiska grunder. Och själv skulle jag nog önska bättre källmaterial för att acceptera ett sådant släktskap.

2000-08-16, 09:36
Svar #20

Johan R:son Sjöberg

Hej!
 
Är nedanstående familj känd av någon annan än Elgenstierna?
 
Ludvig Freiherr/Baron Sinclair, d 1738 16/8 i Strasbourg, nuvarande Frankrike. Generallöjtnant o kammarherre. (EÄ IV:612) - G 1:o m Ester Juliana Gräfin von Leiningen-Westerburg. (EÄ IV:612) -G 2:o 1732 12/11 på Reipoltzkirchen m Magdalena Sofia Augusta Grevinna Lewenhaupt, No 2, dp 1699 9/3 i Güstrow, Tyskland, d 1766 5/1 i Strasbourg, i hennes 1:a gifte. (EÄ IV:612)  
Dotter i 2:a giftet:
Carolina Christina Anna Louise Baronessa Sinclair, f 1733 2/10 i Oberbronn, d 1809 5/5 i Strasbourg. (EÄ IV:607) - G 1751 16/5 i Oberbronn m Adam Greve Lewenhaupt, No 2, f 1725 9/2 i Övedskloster, Övedsklosters fs (Sk), d 1775 16/6 i Paris, Frankrike. Maréchal de camp. (EÄ IV:607)
 
Dessa Sinclairers titlar är återgivna såsom Elgenstierna anger dem. Ludvig anges i EÄ IV:607 vara Baron, men i EÄ IV:612 vara Friherre (eftersom han verkar vara tysk, torde väl den korrekta titeln vara Freiherr).

2000-08-16, 10:38
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Återfinns i artikeln Sinclairs i Sverige av Håkan Dackman, i SoH 1978:1-2 och med kompletterande uppgifter.
Vänligen,
Olle Elm

2000-08-16, 13:11
Svar #22

Johan R:son Sjöberg


2000-09-16, 16:01
Svar #23

Jonas Kuschner (Jonas)

Jag har nu läst igenom Dackmans artikel och kan, liksom Carl, konstatera att det där inte finns några uppgifter som bidrar till frågan om Claus Friedrich Sinclairs/Sencklers härkomst.  
 
Eftersom denna fråga inte heller har besvarats här, hoppas jag att Stellan och Lena ändå så småningom offentliggör resultaten av sin forskning och den dokumentation som Lena uppger skall finnas samlad på olika ställen. Det kommer att bli intressant att se om de på ett övertygande sätt lyckas knyta samman Claus Friedrich med några äldre Sinclairer.

2001-01-03, 02:41
Svar #24

malin

Jag undrar om någon vet något om min Sinclair-släkt?? Det enda jeg vet är att min mormor(född 53el54) :s far hette Arvid Sinclair kommer troligtvis från Varberg...

2002-01-17, 22:16
Svar #25

Sara Sjöquist

Jag blev intresserad av er Sinclairdisskution och undrar om någon har uppgifter på härstammningen på en Anna Sinclair som levde under senare delen av 1600talet och var gift med Hans Jacob Kruuse af Verchou. Eller kanske tips om hur jag kan få tag på detta. Tack

2002-01-19, 22:00
Svar #26

Utloggad Ann-Christin Hallgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:36
    • Visa profil
    • www.stortmode.se
Hej Sara!
Anna Sinclairs far o mor var David Sinclair d 1656 och Catharina Makeleir f 1637 d 1709. De finns med i Sv adelns ättartavlor av Gustaf Elgenstierna som finns att läsa i på biblioteket.

2002-04-11, 21:15
Svar #27

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Sinclair i Halland.
 
Jag undersöker möjligheten att någon som läser under denna rubrik, även har kunskap om de ofrälse grenarna av familjen Sinclair/Sinckler/Sinchlar. Finns det någon ”samlare” så håll till godo med nedanstående uppgifter från Varbergstrakten…
 
Min hustru härstammar i 8: e led från Ingeborg Jacobsdotter Sinckler. Om hennes härstamning vet kyrkoböckerna följande att berätta: Pigan Ingeborg Jacobsdotter vigdes den 21 oktober 1744 i Grimeton (N) med sockenskomakaren Nils Jönsson ifrån grannsocknen Gödestad (N) – ”…begge hade tient här på Torstorp Säterii hoos Hr Inspectoren Jöran Lindberg, derest dhe hade sitt bröllop.”. Paret fick 8 gemensamma barn, alla födda i Grimeton. MEN namnet ”Sinckler” återfinns inte i vigselnotisen, utan endast en gång; nämligen vid dottern Nillas födelse den 4 januari 1747.
 
När änkan Ingeborg Jacobsdotter dör, hos sin son Jöns Nilsson på Brogård i Grimeton sn, den 30 maj 1792 – så uppges hennes ålder vara 71 år. Hon torde alltså vara född ca 1721.
 
En möjlig broder/släkting till ovanstående Ingeborg återfinns på CD: n ”Vigselregister Halland 1668-1860”. Från Valinge (N) vigselbok (Valinge som gränsar till Grimetons pastorat) finner man alltså bland de vigda; Anders Jacobsson Sinchlar gm Katrina Carlsdotter i Bönarp (Valinge sn) den 17 december 1736. Varken kontrahenternas ålder, ”stånd” eller mannens hemvist är tyvärr angivna. Jag har ännu inte undersökt familjens vidare öden.
 
Kan Ingeborg och Anders vara barn till någon Jacob/James Sinclair?
 
M v h Mats:  matsifloastad@hotmail.com

2002-12-01, 20:39
Svar #28

Jennie Sinclair

Hej!
 
Jag undrar om någon har information om Sinclair-släkten som bosatt sig i Dalsland/Värmland?  
 
Tack på förhand,
Jennie Sinclair

2003-02-04, 11:00
Svar #29

Sara Sjöqvist

Hej jag söker information om sinclair och deras utvandring från skottland, varför de flyttade till sverige och hur deras liv var när de kom hit. så om någon har tips på vart jag kan finna detta så vore jag tacksam.Är också intresserad av att få mer information om klanen sinclair och deras historia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna