ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Schildt  (läst 1479 gånger)

2006-01-24, 19:08
läst 1479 gånger

Utloggad Berit Sjögren

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 19:06
    • Visa profil
Exit Charlotte Schildt.  Den presumtiva modern Ingeborg Zelow född 1642 var gudmor 1652 25/1 då Nils Pederssons dotter Christina döptes i Yxered, Hjorted (H), tillsammans med brodern wälb. junker Jöran Zelow.(Hjorted C:1 s 88). Hon skulle då ha varit 50 år om hon fött Charlotte ca 1692. Hon gifte sig f. ö., då jungfru från Vinketomta, 1691 15/4 i VIMMERBY (Vimmerby C:1) som jag påpekat i ett tidigare inlägg. Inte i Hjorted som obestyrkt står i EÄ  o annan litteratur. Så Carl Fredrik och Georg Benjamin Hiertstedt får se sig om efter en annan mor. (Se mitt inlägg 20/12 2005)
 Assessor J?rgen Schildt hade varit änkeman i 11 år när han gifte om sig med Ingeborg Zelow 1691 och någon dotter Charlotte Schildt finns inte nämnd. Om fam. Schildt i Årby  rekommenderas Ingvar Erikssons fylliga utredning i Historien om Årby. Rasbokils hembygdsförening (1990-tal), som grundar sig på forskning i urkundsmaterial.  
Berit Sjögren

2006-01-24, 23:11
Svar #1

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-10-21, 11:34
    • Visa profil
Som en liten komplettering till Berits inlägg kan noteras, att Ingeborg Zelows vigselnotis finns i både Vimmerby sfs C:2, s. 287 (Assessoren wälborne Herr Jöran Schildt och wälborne Jungfrv Jngeborg Zeloo på winketompta) och Hjorted C:1, s. 43 (dhen Edle och Wälbohrne Herren Herr Georgh Schijlt, och dhen Edle och Wälborne Jungfru, Jungfru Jngebohr Zelou till Tothebo), men att det till följd av skillnaderna i notisernas uttryckssätt går att sluta sig till att vigseln de facto ägde rum i Vimmerby.

2006-01-27, 16:23
Svar #2

Dick Wase

Om ålder och barnafödande kan man ju orda, men definitivt inte avfärda en födsel vid 49/50 år.  Sådant inträffar.  Jungfru betyder att hon var ogift när hon gifte sig och att hon inte fött barn ännu.  Hon kan dock mycket väl ha varit gravid.

2006-03-09, 10:47
Svar #3

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Inläggen där släkten Zelow diskuteras är överflyttad till Introducerad adel: Zelow.

Mvh
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

2006-04-01, 21:40
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Adliga ätten Schildt, nr 282.

Adliga ätten utdog i Sverige 1880 ( enligt Finlands riddarhus ), men är återinskriven i Sverige.

Vem var den felande länken för att släkten skulle kunna fortleva efter 1880 i Sverige?.
På Riddarhusets stamtavlor i Sverige näms inget om att släkten / ätten skulle ha varit utdöd!?.

Min närmaste släkting / ättling som bär namnet Schildt är min ( farfars farmors morfars mormor )  Barbro Catharina Schildt som gifter sig med borgmästaren i Vimmerby Peter Hjertstedt.

Barbro Catharina ( dotter till George Schildt och Anna Barbro Bankow ) står som född 1677 på Riddarhusets stamtavlor och död 1761, begraven i Gladhammars socken, Kalmar län, vilket är helt fel.

Barbro Catharina gifte sig med Peter Hjertstedt 1711 och dog redan 1724.

Däremot finns det en Catharina Beata Schildt, dotter till Adam Schildt och Brita Catharina Oxe, som enligt Riddarhuset dör 1761-06-06.

Peter Hjertstedt gifte om sig en tredje gång fredagen den 28 maj 1725 med Maria Berta Arvidsdotter Borén.  
Han var från 1728 bosatt i Gunnekulla, Frödinge och dog där torsdagen den 11 sept. 1760.

Enligt vissa uppgifter skulle Peter ha varit gift med en halvsyster ? till Barbro Catharina Schildt i sitt första äktenskap hovfröken Charlotta Schildt som förmodligen dog i barnsäng 1710 och gifte sig med Peter 1709, dom ska ha fått två barn tillsammans. ( dessa uppgifter har jag EJ någon källa till utan endast denna sida släkten Hjertstedt

2006-04-02, 10:12
Svar #5

Utloggad Berit Sjögren

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 19:06
    • Visa profil
Benny Borgstrand! Om sl Schildt-Zelow har förts en lång diskussion här i Anbytarforum. Charlotte Schildt, som skulle vara Peter Hiertstedts första hustru, är en fiktiv person som inte finns belagd någonstans, varken i Småland eller Uppland. George Schildts andra hustru Ingeborg Zelow kan inte vara mor -se mitt inlägg 24/1 2006- och därmed faller även den kungliga härledningen till Erik XIV:s uä dotter Lukretia Eriksdotter.Daniel Zelow kan möjligen ha varit gift 1:o med Lukretia-detta är inte utrett o låter sig kanske inte göras- men hon är i varje fall inte anmor till senare Zelow. Diskussionen om  allt detta kan man finna både under sl Zelow och Schildt bl a. Berit Sjögren

2006-04-02, 13:13
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Berit,

Jag har ju själv skrivit en del inlägg här under Schildt tidigare, var mest nyfiken om det ev kommit fram något nytt om denna Charlotta Schildt.

Men enligt källäget idag så finns alltså inga belägg för att hon överhuvudtaget skulle ha existerat.

2007-03-23, 22:05
Svar #7

Utloggad Lars-Åke Stenemo

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 672
  • Senast inloggad: 2019-09-25, 17:05
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Andrietta Schildt

Jag söker härkomsten till Andrietta Schildt, född omkring 1748 och död 1798-03-15 under knappa omständigheter, ca 50 år gammal, i Wärnlanda backstuga i Nöbbele socken i Kronobergs län.

Andrietta var gift med guldsmed Ekelund. Vid sista barnets födelse 1794-08-26 bodde familjen i Hårestorps soldattorp i Östra Torsås. Trots omständigheterna mönstrade alla traktens dignitärer upp som dopvittnen. Det var överstelöjtnant C.M. Stenfelt med hustru i Nöbbele, föraren G Gyllensvärd med hustru och madam Lovisa Stadenberg i Wärnlanda. Jag tolkar detta som en anknytning till adliga släkten Schildt.

I en biografi över släkten Stenfelts anfader Georg Stenfelt framgår att han gifter sig med Elsa Charlotta Stråle av Sjöared (f ca 1696), dotter till Magnus Stråle av Sjöared och Elisabet Schildt. Fanns ett släktsamband mellan denna Elisabet och Andrietta som motiverade C.M Stenfelt att ställa upp som fadder för Andriettas dotter?

Med vänlig hälsning

Lars-Åke

2007-03-24, 17:10
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11827
  • Senast inloggad: 2019-10-16, 15:38
    • Visa profil
Finns det ett samband mellan Fru Andrietta Ehrenborg i Wernlanda, gift med Georg Stenfelt 17570307?
I husförhör 1791 bor Andrietta Schildt och familjen på Hallegård. Andrietta är född enligt denna hfl 6/11 (möjligen 4) 1754 vilket inte stämmer med uppgiften i dödboken.

2011-02-23, 10:56
Svar #9

Utloggad Therese Almgren

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2011-02-23, 10:56
    • Visa profil
Hej!  

Jag har nyss börjat släktforska och har upptäckt att jag är släkt med Margareta (Greta) Uhr f. 1754. Vad jag förstår är hennes föräldrar Petter Uhr och Anna Barbro Hierstedt. Vidare verkar det som att Anna Barbros mamma är Barbro Catharina Schildt. Jag hoppas att jag har förstått det hela rätt då.  
Sedan tycker jag att den här tråden är lite förvirrande och ni verkar ha olika uppfattningar om deras anfäder, eller? Finns det någon som kan förklara vad ni har kommit fram till eller kanske till och med kan dela med sig av sitt släkträd per mail.  

Tack på förhand!  

Therese Almgren  

(Har även postat det här under släkten Uhr)

2012-10-22, 19:38
Svar #10

Utloggad Leif Hedberg

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1693
  • Senast inloggad: 2017-08-28, 16:21
    • Visa profil
Hej,

I Runeberg Schildt No 282 står det att Berthold Schildt var gift med 1. Carin Hästesko och 2. Bengta Mårtensdotter.
Men på andra ställen, inklusive detta forum, står det att han var gift med Catharina von Valmus.

Har Runeberg fel eller...?

Mvh

Leif Hedberg

2018-04-19, 22:54
Svar #11

Utloggad Magnus Lindskog

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1674
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 11:33
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil

"Anno 1696 den 12 Februarii /.../
17. Pastor i Raasbo förfrågade sig, att emedan en Pijga Ingeborg Zelo, som har warit i tienst hoos Hr Assessor Georg Schildt, hwilken och efter ett allmänt Ryckte skal henne hafwa häfdat, som hon och nu skal wara mycket hafwande warda, begiäres til ächta af en dräng Olof Johansson, som lärer wara mutad til att taga henne , och kännas wed Barnet, om han efter drängens begiäran må lysa för dem.
R:o Det synes tryggast att han intet mänqer[?] sig i denne saken, uthan lyser för dem efter drängens begiäran, eljest torde han råka uthj en wederwärdig Action."

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074654_00161

Se även: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074654_00165
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074654_00166
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074654_00171
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0074654_00175 ff

Källa: Uppsala domkapitel, Domkapitlets protokoll, huvudserie, SE/ULA/11630/1/A 1/14 (1694-1697)

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Schildt_nr_282

2018-08-12, 21:25
Svar #12

Utloggad Carita Karlsson

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 15:01
    • Visa profil
Hej!

Funderingar om Barthold/Berthold Schildts hustru.

I Elgenstiernas ättartavlor står att Barthold var gift med Catharina (?) Walmes men i kompletteringsband 2 står att Barthold var gift 1:a gången med en Carin (Claesdotter?) Hästesko.

I Anrep står att Berthold var gift med Carin Hästesko, dotter till Mårten Claesson (Hästesko af Målagård).

I Elgenstierna, Hästesko af Målagård, finns Carin inte med, varken som dotter till Claes eller Mårten men i Anrep finns hon med som dotter till Mårten.

På föreningen släkten Schildt i Sveriges hemsida under rubriken resumé står det att Jurgen Schildt gifte sig med sin halvkusin Anna Kruus av Edeby.

Annas mamma är Anna Skoo (Hästesko af Målagård) och Anna Skoos far är Mårten Claesson (Hästesko af Målagård) och mor Bengta Mårtensdotter. Om Carin också skulle vara dotter till Mårten och Bengta skulle Jurgen och Anna vara helkusiner.
Frågan är om Mårten varit gift innan Bengta så att Carin och Anna var halvsystrar.
I Anrep, (Hästesko af Målagård), står Carin (Hästesko) före Anna (Skoo) och i Elgenstierna finns bara Anna med.

//Carita

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna