ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scheiding, von  (läst 4456 gånger)

2002-07-20, 20:42
läst 4456 gånger

Rdiger Bier

Hallo,  
ich suche alle Informationen ?ber die  
von (v.) Scheiding, Scheidingen, Scheidungen  
und die  
von (v.) Schönfeld(t)  
Kann mir jemand  
weiterhelfen?  
 
Hello,  
I search all informations about the noble  
families (of) Scheiding, Scheidingen, Scheidungen  
and (of) Schönfeld(t) from Germany, Saxony & Prussia.  
I search for especially all famliy dates (birth dates, armes, death dates,  
relationships (father, mother, son, daughter, wife/husband), living place,  
military)  
I hope you could help me with some informations.  
Thanks in advance.  
Best regards,  
R?diger Bier from Germany  
rebsorten@gmx.de  
http://www.rittergut.de.tf

2005-09-23, 09:02
Svar #1

Inger Sundkvist

död 1688 var gift med Georg von Schönfelt född 1628. När jag letar i Elgenstierna hittar jag en Christian Georg von Schönfelt född 1670. Var hittar jag den rätta George som nämns i Elgenstierna under Anna von Scheiding. Tacksam om alla uppgifter om hans bakgrund

2006-05-06, 21:06
Svar #2

Göran Johansson

Otto von Scheiding (d. 1651) var gift med Margareta von Masenbach. Hon var dotter av ståthållaren på Stockholms slott Hans von Masenbach och Margareta Vogtin von Fronhausen (Elgenstierna). Finns det någon som känner till mer om Margareta von Masenbachs föräldrar?

2006-05-07, 10:06
Svar #3

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
Något mer finns att läsa här. Som vanligt förmodligen viktigt att ordentligt kolla källorna för det uppgivna.  
Margareta von Masenbachs och Otto von Scheidings son Hans Christoffer gifte sig 1642 i Stockholm med Marta Ulfsparre af Broxvik, dotter av ståthållaren Erik Månsson Ulfsparre af Broxvik och Margareta Fleming, men det visste Du säkert redan ..  
Vänligen,
Olle
PS. Visste Du föressten att den som här nämns generalkvartermästaren Georg Gunther Krail von Bemebergh är dennsamme som målaren Georg G?nter Kraill? DS.
Vänligen,
Olle Elm

2006-05-07, 17:11
Svar #4

Göran Johansson

Hej Olle
Upplysningen om målaren Kraill var intressant. Din hänvisning till Masenbach upptäckta jag straxt efter det att jag sänt iväg min fråga - så det blev ingen nyhet.
Vänlig hälsning
Göran

2006-05-08, 18:32
Svar #5

Utloggad Lena Kindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 423
  • Senast inloggad: 2023-01-08, 11:59
    • Visa profil
Hej Göran  
Maila mig så skall du få de uppgifter du behöver. Ditt e-mail fungerar inte - har försökt men de kommer i retur

2006-06-09, 10:15
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Otto von Scheidings begravningsepitafium med hans anvapen finns bevarad i Horns kyrka i Östergötland. Likaså hans och hustruns, fru Margareta von Masenbachs, gravsten.
 


 
Kanske kan vapenbilderna på epitafiet och gravstenen kasta ljus på anorna.

2006-06-09, 10:20
Svar #7

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Överst upptill höger på epitafiet finns ett anvapen föreställande en Davidsstjärna. Vilken tysk släkt hade ett sådant vapen under medeltid? Davidsstjärnan är en judisk symbol och jag finner det lite märkligt att finna denna på en tysk vapensköld. Någon som vet bättre besked om detta vapen ?
 

2006-06-09, 12:03
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Niclas,
Troligen har Du redan själv identifierat anorna på gravstenen, men så här tänker jag att det ser ut:
Överst Otto von Scheideings föräldrars vapen,
t v det v Scheidingska och t h det Rosengrenska (Jmfr Schlegel o Klingspor, sid 237)
Längst ner Margareta von Masenbachs föräldrars vapen, tv det von Masenbachs:ska ( Jmfr här längre ner)  och t h Vogtin von Fronhausen (som jag gissar).
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-06-09, 14:20
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnet på den släkt jag här kallar Vogtin von Fronhausen skall vara Vogt von Fronhausen. Av någon anledning verkar Vogt böjas i fem. Jmfr i EÄ u  adl ätten Hård af Segerstad nr 17 och Catharina Vogtin von Fronhausens. Släkten finns beskriven på svenska i SoH 1951:1 En gravsten som grundval för forskning (Hård af Segerstad - Vogt von Fronhausen), av Karl-Egbert Schultze.
Lägger in bilden på gravstenen från pdf:n jag har. Man kan ändå se att vapnet har två hjälmar.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2006-06-09, 14:46
Svar #10

Peter Berglund

Varför är visiren stängda på samtliga hjälmar?
Borde dom inte vara öppna om dom var adliga?

2006-06-09, 15:21
Svar #11

Göran Johansson

Niclas, fina bilder. Har du tagit dem själv? Har du i så fall också nederdelen på Olaus Simonis Helsingius gravhäll. Den lär också vara nedsliten. Jag har varit i kontakr med Riksantivarieämbetet och Östergötlands museum - ingen av dem hade bilder av gravhällarna framför altaret i Horns kyrka.

2006-06-09, 20:12
Svar #12

Göran Johansson

Kan det vara en vase i begravningsepitafiet nedre raden andra vapnet från vänster?

2006-06-09, 23:26
Svar #13

Eivor Andersson (Ema)

Hej Göran,
 
Det ser ut att vara en vase.
De kunde tildelas av någon kunglig och skulle gå i arv från far till son i alla led på fädernegården.
 
Hälsningar Eivor

2006-06-10, 07:40
Svar #14

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Så här ser vapenbilden ut i förstoring:

 
Vasavapnet, hos den ätt vi kallar Vasaätten, anses vara ett arv via mödernet ifrån tyska ätten Scherembeke.

2006-06-10, 09:44
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Förstoringen liknar mer den Franska liljan.
 
mvh Eivor

2006-06-10, 09:51
Svar #16

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej, Niclas!
 
I boken De heliga tecknens hemlighet. Om symboler och attribut, Sjätte upplagan med tillägg, Verbum - Håkan Ohlssons, Lund 1977, skriver Fritiof Dahlby under nummer 313, s. 238f:
 
'Den sexuddiga stjärnan, det s.k. hexagrammet, kallas också för Davidsstjärnan, Davidsskölden, och är numera en symbol för judarna i hela världen. Hexagrammet finns redan på ett sigill i Sidon från 600-talet f.Kr., på en gravsten i Tarent från 200-talet e.Kr., på en synagoga i Kapernaum, 200-talet e.Kr., men har ursprungligen eljest föga med judendomen att skaffa. Som officiell judisk symbol förekommer den första gången på ett standar i Prag år 1527, mera allmänt först på 1600-talet. Under benämningen Davidssköld uppträdde hexagrammet som judisk symbol vid sidan av Menora, den sjuarmade ljusstaken, som hittils allmänt gällt som Davidssköld, för att så småningom tränga ut den ur synagogorna. Wilhelm säger: På många synagogor är både utvändigt och invändigt en sexuddig stjärna anbringad, den s.k. Davidsstjärnan, på hebreiska Magen David. Den gäller för att vara judendomens symbol och återfinns också på gravstenar. Stjärnan har emellertid mycket litet med judendomen att skaffa och har först i nyare tid fått sin betydelse som judendomens emblem. Skall man tala om en judendomens symbol, alltså om en motsvarighet till kristendomens kors och islams halvmåne, skulle snarast den sjuarmade ljusstaken komma ifråga.
Hexagrammet nämns ofta tillsammans med änglar. Enligt gammal uppfattning består änglar och andar av luft och eld. Ritar man hexagrammet i Zodiaken, se nr 325, skall ena triangeln förbinda de till elementet elden tillhörande tre tecknen, den andra triangeln de till luften hörande tre tecknen.
Hexagram (och pentagram), se nr 81, kallas ibland av araberna för Salomos sigill. Salomo anses ha utfört underverk med hjälp av dem, han ansågs vara herre över allt vad demoner och onda andar hette. - I den judiska symboliken betecknar hexagrammets sex små trianglar även de sex veckodagarna och sexsidingen i mitten sabbatsdagen. - På mosaiska gravstenar kan man i dag se Davidsskölden med två hebreiska bokstäver i mitten, förkortningar av de hebreiska orden för Här vilar.
Den sexuddiga stjärnan kallas slutligen också för Skapelsens stjärna, ty Gud skapade världen på sex dagar.
Och så än en gång: Betlehemsstjärnan bör vara sex- eller åttauddig!'
 
Med andra ord är det tveksamt om den sexuddiga stjärnan på epitafiet symboliserar en judisk släkt.
 
M v h, Stefan

2006-06-30, 14:00
Svar #17

Göran Johansson

Johannes Christopherus von Scheiding skrev någon gång kring 1635 i en stambok som tillhörde biskopen Samuel Enander. Vad jag kan se måste denne Johannes vara en son (som inte är omnämnd i Elgenstierna) till Christoffer Scheding till Skedevi i Tjärstads socken, Åby i Horns socken och Kullerstad i Mogata socken. Alla liggande i Östergötland. Han var gift första gång (1577-06-16) med hovjungfrun Magdalena Rosengren, född 1550-12-23. Hon var dotter av riksrådet Jakob Turesson och Märta Ryning. Gift andra gång 1610 med Gunilla Jönsdotter, dotter av Jöns Eriksson Rosenstråle ( nr 37), och Margareta Jönsdotter (dotter av Jöns Andersson i Gladhem och Kristina Persdotter).  
 
Texten i stamboken är följande:  
 
Loquendo et tacendo  
 
Suo fratri Enandro haec  
amore posuit  
 
Johannes Christphorus  
von Scheiding
 
 
Eftersom vissa tecken talar för att släktskap kan ha förelegat mellan biskop Enanders hustrus morfars släkt i Horn (Olaus Simonis Clarevallensis) och släkten von Scheiding. Så är min fråga om en tolkning av den latinska texten ovan kan tyda på släktskap. Kan fratri i sammanhanget tolkas som bror/kusin? Detta måste i så fall vara hänförligt till Enanders hustrus släkt för att det ska stämma.  
 
Oklarheter finns t.ex. om gården Härna i Hycklinge socken och Killingevid i V. Eneby socken där såväl Clarevallensis själv eller släkt till honom som ätten von Scheiding båda har haft intressen.

2006-07-01, 17:08
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
Du skriver att det finns tecken på släktskap med von Scheiding och herr Olaus Simonis Clarevallensis - kan du ge en enkel skiss på hur detta släktsap ser ut här. Jag har för mig att du skrivit om det någon annanstans här på anbytarforum men jag kan inte hitta det.  
 
Mvh Niclas

2006-07-01, 20:30
Svar #19

Göran Johansson

Hej Niclas!
 
Det kanske är att ta i att påstå att det finns tecken på släktskap (eller släkt- till släktenskap).  
 
Märta Ulfsparre av Broxvik har i brev till Enander kallat denne för frände. Hon var gift med Hans Christopher von Scheiding till Ottinge. Dennes far var Otto von Scheiding var enligt protokoll från Kinda härad på syn tillsammans med Olaus Clarevallensis vid Killingevid i Västra Eneby s:n (Ög) en gång i början av 1600-talet.  
 
Vad jag förstår så ger texten i Enanders stambok ingen som helst ledning ifråga om släktskap men utesluter inte heller att sådan kan ha förelegat. För min forskning om Scheiding och Clarevallensis ger texten inget stöd.  
 
Gården Härna i Hycklinge (Ög) sades i dombok från Kinda h:d 1683 ha varit Clarevallensis hustrus möderne. Enligt jordebok för Hycklinge socken fanns 1675 ett 1/2 mtl skattehemman i Härna som ägdes (brukades?) av Jonas i Härna (i marginalen har noterats att sal. Paridon von Horns efterleverska erhållit detta hemman under frälse. I Härna fanns också ett frälsehemman på 1 mtl som ägdes av Otto von Scheiding och brukades av bonden Daniel.  Ägoförhållande i Härna är långt ifrån utredda.  
 
Jag kan således inte göra någon skiss. Kan bara konstatera att umgänget mellan släkten von Scheiding och Claravellansis släkt tycks ha varit rikt.
 
Vänlig hälsning
Göran

2006-07-01, 21:10
Svar #20

Göran Johansson

Rättelse:
Johannes Christopherus von Scheiding är förstås identisk med Märta Ulfsparres man Hans Christopher von Sceiding till Ottinge. Skulle ju annars ha skrivits Christopheri! Det finns alltså två belagda och delvis samstämmiga uttalanden som kan tyda på släktskap/eller släkt- till släktenskap: Märta Ulfsparres brev till Samuel Enander där hon kallar denne för frände och nu senast Hans Christopher von Scheidings text i Enanders stambok. Det ena uttalandet stöder det andra. Men vilken slutsats kan man dra? Det kan ju vara så att det är Enander själv som är släkt till antingen von Scheiding eller Ulsparre och inte hustrun.  
 
Det är också klart att jag för min del funderar på Otto von Scheidings hustru Margareta von Masenbach och hennes eventuella realtioner till Clarevallensis hustru - dvs om det fanns några? Kan hennes fader i ett tidigt gifte var ihop med en av Erik XIV:S frillor, eller något i den stilen.

2012-09-04, 23:57
Svar #21

Marianne Högnefors

Hejsan!
Jag undrar om det stämmer att Otto Von Scheiding och hans hustru Margareta Von Masenbach fick en dotter Anna Margareta Von Sheiding? Någon som vet när hon föddes/dog och var?
 Hälsningar,
Marianne

2012-09-05, 18:10
Svar #22

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Marianne,
Den Otto von Scheiding som var gift med Margareta von Masenbach hade inte någon dotter Anna Margareta. Han dog 1651.
De hade dock en son med namnet Otto som var gift med Catharina Stake (nr 110) som hade en dotter Anna Margareta, död 1706 19/10 på Börringe i Älvestads socken. Gift på 1680-talet med överstelöjtnanten Hans Henrik Niethoff, nr 463, död 1692.
 
Jag har inte kollat kompletteringsbanden till Elgenstierna, utan överlåter det till Dig. Kanske de finns på samma bibliotek, där Du kan studera Elgenstierna - där Du kommer att finna mängder med information om de nämnda ovan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-09-05, 20:46
Svar #23

Marianne Högnefors

Hej Olle! Tack!
Då förstår jag mysteriet med Otto!
Marianne

2012-09-05, 21:26
Svar #24

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Kanske Du vill se den gamle  ?  
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-09-06, 11:47
Svar #25

Marianne Högnefors

Hejsan Olle!
 
Oj! Tack! Vad trevligt! Är det pappa Otto alltså?
Han ser väldigt välmående ut!
Vad kul att få se bilder på några av alla namn som här i forumet nämns
Finns det kanske någon bild på sonen Otto någonstans också?
 
Hälsningar, Marianne

2012-10-05, 15:46
Svar #26

Marianne Högnefors

Hejsan!
 
Jag tittade igenom innehållsförteckningen på sidan adelsvapen.com och såg att det fanns två Von Scheiding:
von Scheiding - 71 (Adlig)  
von Scheiding - 52 (Friherrlig)
 
http://www.adelsvapen.com/demo/index_15.htm
 
Hur vet man vad de var? Som tex sonen till gamle Otto von Scheiding  
också med namnet Otto, gift med Catharina Stake.
Adlig eller Friherrelig?
 
Hälsningar Marianne

2012-10-05, 17:14
Svar #27

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Otto var A71:a.
 
Otto, till Åby i Horns socken, Norrö i Kettilstads socken och Äng. Född 1623-02-24. Student i Uppsala3 1636-10-19. Löjtnant vid livgardet 1646. Var kapten vid Kronobergs regemente 1657 och 1658.
Överstelöjtnant. Död 1691-11-21 och begraven i von Scheidingska graven i Horns kyrka, där hans vapen uppsattes. Gift med Catharina Slake, dotter av landshövdingen Olof Eriksson Stake, nr 110, och Anna Ribbing, nr 15.

2012-10-05, 19:03
Svar #28

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Att det står Catharina Slake i ovanstående beror på ett fel - troligen i OCR-hanteringen av materialet till CD:n. Man bör kontrollera mot originalet (EÄ) om man finner sådant här. Just i detta fall anges Stake i EÄ även i facsimilupplagan. Det är annars inte helt ovanligt att dylika OCR-fel också kan förekomma i denna - som alltså då skiljer sig från förlagan.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2012-10-05, 19:30
Svar #29

Marianne Högnefors

Tack Tommy och Olle för informationen!
 
Nu kan jag fylla på med mera information, alltid lika spännande!
 
Hälsningar, Marianne

2012-10-05, 20:32
Svar #30

Utloggad Tomas Axelzon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2017-04-27, 15:46
    • Visa profil
Var kan man läsa om von Scheidings tyska anor? Jag vet att Christoffer von Scheidings föräldrar enligt EÄ var Otto Scheiding och Catharina von Spejel men det nämns inte mycket där om dem.
~ Tomas
 
(Meddelandet ändrat av tomasaxelzon 2012-10-05 20:34)

2012-10-05, 23:39
Svar #31

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
I Riddarhusets stamtavlor står det minimalt om det:
 
Fabian Scheding. Av gammal adl. ätt i Meissen. Gift med Brita Schinckel.
 
Barn:
 
Otto Scheding, till Starkowitz och Delitzsch i Meissen. Gift med Catharina von Spejel, dotter av Hans von Spejel.
 
Barn:
 
Christoffer Scheding, adlad von Scheiding, till Skedevi i Tjärstads socken, Åby i Horns socken och Kullerstad i Mogata socken (alla i Ög.). Född i Meissen. Inkom omkring år 1570 till Sverige och blev strax kammarjunkare hos hertig Carl av Södermanland. Adlad i Sverige av konung Johan III före 1582.

2015-06-07, 17:42
Svar #32

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Om ätten von Scheidings stammoders ätt von Massenbach (observera att det ska stavas med två s) se under
Anbytarforum » Släktnamn » Medeltida släkter » Hans von Massenbach
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/576/56183.html?1433691458

2015-07-09, 21:51
Svar #33

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1707 den 23 oktober.
 
Revisionssak mellan Otto Scheiding och hans brorsbarn Eva och Hedvig Scheding, där bl.a. nämns fördeling av arv av godesn Jacowal och Kegel.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1707:1 (1707-1708) Bild 3490 / sid 344 (AID: v655147.b3490.s344, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2018-03-03, 13:18
Svar #34

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”Anno 1717 d. 7 Martij
Hielmberg Föredrog J: Walbergs Supplique underdånigst anhållandes at blifwa lösgifwen ifrån Kongl. May:ts Guarde, hwar under han wid sin hitkomst blifwit såsom en lös karl wåldsamligen tagen oachtat at Öfwersten Fux hos Hans Kongl. May:t i underdånighet föreslagit honom till Lieutenant under sitt i nåde anförtrodde Regemente.
Gr: Tessin hölt före at ingen, som warit ÖfwerOfficerare bör antastas eller fast gripas såsom en lösdrifware, hwilcket wore för dem något nessligit.
/.../”

[Min not; Rutger Fuchs, överste för Dalregementet 1716 7/6, överste för Södermanlands regemente 1716 26/6 – se : v319671a.b1110.s217]


 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1716:2 (1716-1718) Bild 3160 / sid 309 ff (AID: v655175.b3160.s309, NAD: SE/RA/1311)

 
EÄ, barn. Tab. 2:
””Eva Johanna von Scheiding, död 1726. Gift efter 1712 med kaptenen vid Södermanlands regemente Jonas Wahlberg i hans 1:a gifte, död 1759-06-24.”

 
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Von_Scheiding_nr_52

 
 
Tryckt litteratur (o) Lewenhaupt:1 (1700-1718) Bild 3690 / sid 733 (AID: v319671a.b3690.s733)

2018-03-09, 21:18
Svar #35

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”Anno 1711 d 10 October
Blixenstierna, Johan Philip von Scheding som tagit sitt half Syskonebarn till ächta; ansökjandes at blifwa befrijad för Fiscaliske actionen.
/.../"

 

Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1711:1 (1711-1711) Bild 6360 / sid 628 ff (AID: v655159.b6360.s628, NAD: SE/RA/1311); se även: v655159.b6590.s651

2018-03-10, 18:36
Svar #36

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2711
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:42
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
”Anno 1712 d 13 Maij
Blixenstierna, Giötha HofRättens skrifwelse af d 5 hujus med hos fölljande dess dom och acta öfwer Capitain Carl Philip von Scheding och Fru Margareta Agneta Wrangell, hwilke äre half Syskone barn, och tagit hwar annan till äkta, remitterad af Rådet d  och dömde af HofRätten till 80 D:r Sölf:r myntz böter; men refereras mitigantia.
/.../”

 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1712:2 (1712-1712) Bild 530 / sid 93 (AID: v655163.b530.s93, NAD: SE/RA/1311)


EÄ, barn tab. 4

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna