ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-07-01  (läst 2955 gånger)

2003-02-16, 17:38
läst 2955 gånger

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 548
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 23:10
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Att brudens namn saknas i Tunas vigselbok förekommer tyvärr då och då vid den här tiden. Av drygt 1000 vigda par på 1700-talet saknas namn på bruden i cirka 70 fall. Eftersom lysningsavgifter rapporterades till länsstyrelsen åren 1732-1748 kan möjligen några av de saknade namnen återfinnas bland länsstyrelsens verifikationer (i detta fall Kalmar länsstyrelse, landskontorets arkiv, VaLA), men antagligen inte, då prästen väl vanligen skickade in en avskrift av vigselboken.
 
Södra delen av Tuna församling överfördes 1972 till Kristdala församling. Som ett resultat av detta kom bland annat Skälsebo att hamna i Kristdala.
 
Kan även nämna att det Mogårdshult som nämns ovan ska vara Nogårdshult.
 
Enligt 1740 års mantalslängd fanns det då en Samuel Johansson med hustru i Skälsebo. Det bör vara denne Samuel Johansson som dog 1757 14/8 i Skälsebo genom wådelig händelse genom eld i en fälla, 76 år gammal. Kan detta ha varit Johan Samuelssons far?
 
Vänliga hälsningar
Stefan

2003-02-16, 19:19
Svar #1

Marianne Lindén

Hej igen!
Jag skrev fel om Karl Jacob. Han dog inte utan han föddes 17610121 och han fick en bror 17650120 Erik Gustaf som dog 17650929. Här står efternamnet Pihl och att fadern är Fänrik. Men om Pihls fru dog på Kulltorp 1750 så måste han väl gift om sig och med vem?

2003-02-16, 21:01
Svar #2

Göran Johansson

Stefan, det är väl sannolikt att Samuel Johansson var far till Johan Samuelsson.
 
Niklas Rosenbalck nämner i ett inläg den 9 oktober 2001 att Katarina (=Kajsa/Karin) Sabelskiöld f. 1674 avvittrade barn eller styvbarn 17 december 1700 (enligt Konga dombok d 21 mars 1701) eftersom hon ämnade ingå nytt äktenskap. Hon ingick år 1701 giftermål  med löjtnanten Magnus Mollerus  som levde fortfarande den 25 september 1715 då han nämns såsom fadder i Ljuder k:a. När hon blev änka gifte hon om sig med Swen Wisenius - forfarande enligt Niclas.
 
Swen Wisenius vet jag en hel del om. Däremot mycket lite om Katarian Sabelskiöld. Följande notis hämtad ur Älmeboda inflyttningslängd är högintressant mot bakgrund av vad Niclas Rosenblack framfört. Jag citerar direkt ur längden: JON ANDERSSON ifrån Gåsamåla och Algudtsboda socken ankom med sin hustru och son Musicanten SWEN WISENIUS sampt sonehustrun madam CATHARINA SABBELSCHIÖLD upgifvandes attest af den 10 April A 1715 om sitt Ährebahra wackra lefwerne och blifwandes så hemma uti Arpemåla.
 
Frågan är hur  notisen ovan ska tolkas. Avser attesten som åberopas endast Jon Andersson med fru eller samtliga angivna personer? I det förstnämda fallet innebär det att två olika Catarina Sabelskiöäld förekommer. Det är inte troligt.  Men man kan undra. Den 9 juni 1717 döptes i Vissefjärda Swen Wisenius dotter Anna Catharina. Makarna bör då ha varit gifta senast i september 1716. Jag tror mig ha sett en flyttningsnotis i ngån församling som visade att Swen Wisenius avflyttade till Skåne. Men kan inte återfinna den.  
 
Tacksam för synpunkter.
 
Vänlig hälsning
Göran

2003-02-16, 22:12
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Marianne,
se för svar - som jag nämnde ovan - under släkten Pihl, här!

2003-02-17, 08:18
Svar #4

Göran Johansson

ANDERS SWENSSON föddes uti Arpamåla den 2 Aug 1715 och döptes den 7 dito Dom: 8 Trinitatis, fadren SWEN WISENIUS musicanten moderen h. CATHARINA MAGDALENA SABBELSCHIÖLD
Faddrarna wid doper
Jon i Ödemåla
Per i Gubbemåla
Lars i Gammalsmåla
h. Segred uti Rungebo Långasjö
Pigan Segred Gissesdotter i Arpamåla
Pigan Brita Persd. i Arpamåla
 
Känner någon till vem Catharina Magdalena Sabelskiöld var? Det måtte handla om en annan Catharina än den som var gift med löjtnanten Magnus Mollerus.
 
Från Älmeboda flyttade familjen tydligen till Wisenius födelseby Muggetorp i Vissefjärda sn (därav namnet Wisenius). Sedan försvinner de.  Wisenius hustru kan knappast heller vara identisk med modern till den Johan Pihl som föds i Karlskrona december 1717 (och vars moder enligt hörsägen skulle ha varit en kvinna vid namn Karin Sabelskiöld). Däremot skulle Magnus Mollerus änka Katarina Sabelskiöld kunna duga.
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2003-02-17, 09:24
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
Var anger jag att Magnus Mollerus hustru Catharina skulle varit samma Catharina som var gift med Sven Wisenius ? Detta måste du ha fått fel (eller har jag skrivit fel här på forumet?) - detta har jag nämligen aldrig haft som åsikt. Det är klart två olika Catharinor. Den ena heter Anna Catharina Stråle (g. 1)m. Jöns Sabelskiöld, 2)m. Magnus Mollerus) och den andra Catharina Magdalena Sabelskiöld (dtr av Jöns Sabelskiöld i hans första gifte med Märta Stråle, en kusin till första hustrun).   Läs Heiding o Bankeströms bok : om ätten Sabelsköld och livdragonen Carl Sabelskölds avkomlingar, bla s 17-19.  
 
mvh Niclas

2003-02-17, 09:28
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran, ser nu att det är mitt inlägg ovan den 9 oktober 2002 du refererar till. Läs det igen - du har läst fel på innehållet!
 
mvh Niclas

2003-02-17, 10:53
Svar #7

Göran Johansson

Hej Niclas!
Det är bra att du har vaknat. Troligen har du mycket att bidra med i denna diskussion. Beklagar också felläsningen! Känner du till något mer om Catharina Sabelskiöld?
Vänlig hälsning
Göran

2003-02-17, 11:26
Svar #8

G. Johansson

Niklas
Nu har jag läst inlägget 9/10 2001. Men inte ligger väl Gåsamåla i Ljuder?
Mvh
Göran

2003-02-17, 14:23
Svar #9

Göran Johansson

Kanske ett intressant fynd. År 1730 vid Södra Möre häradsrätt tilltalade Sven Ofrasson vid Senoren (Blekinge) genom sin hustru Catharina Magdalena Jönsdotter sin avlidne styvfar Joen Anderssons arvingar. Sven Ofrasson är identisk med Sven Wisenius och Catharina Magdalena Jönsdotter är identisk med Catharina Magdalena Sabelskiöld - se ovan. Därmed torde  slutgiltigt kunna konstateras att Jöns Sabelskiöld var far till Catharina Magdalena Jönsdotter Sabelskiöld. Detta understryks ytterligare av att Jon Andersson och styvsonen Swen Wisenius strax efter Anna Catarina Stråles (Jöns Sabelskiölds andra hustru) frånfälle råkade i en häftig dispyt  med kaptenen Carl Johan Gerfelt om en huggen och sådd fälla på Gåsamåla ägor. Parterna gjorde upp i godo. Jon Andersson och styvsonen Sven tycks då ha bott på torpet Tufwemåla under Gåsemåla.
 
Swen Ofrasson Wisenius\ far hette Ofre Persson, en krögare vid f.d. Muggetorps gränsstation på gränsen mot Blekinge (f.d. Danmark).
 
Sammanfattningsvis blir det då så att denna Catharina Sabelskiöld inte kan ha varit identisk med den Karin Sabelskiöld som omtalas i diskussionen under Pihl (även om sambandet med Karlskrona/Senoren är intressant och bör kollas upp) samt att Katarina Sabelskiöld var dotter till Jöns Sabelskiöld.

2003-02-17, 14:36
Svar #10

Marianne Lindén

Hej på Er allihop!
Ibland blir jag så ivrig så jag ser inte skogen för bara trän. Jag hade lagt in i mitt register allt om Pihls, men sen när diskussionen om Karin Sabelskjöld blossade upp kom jag inte ihåg det. Bo kan Du vid tillfälle förklara Anna Pihl och Arhenius. Jag har kommit till Arhenius från Sjökrok i Kristdala via Thunberg i Tuna. Nu tycks ju alla Karin, Catharina, Kajsa Sabelskjöld vara utredda.

2003-02-17, 15:52
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Du har delvis rätt. Gåsamåla tillhör rent ecklesiastiskt inte Ljuder socken utan Algutsboda socken. Gåsamåla säteri tillhör de gårdar som ingick i Moshulta fjärding, ett s.k. skate som kameralt tillhörde Ljuder socken och Konga härad. Om de skulle inför tinget var det alltså till Konga häradsrätt de gick och inte till Uppvidinge (givetvis beroende på vilka de processade mot förstås).  
 
Vad är känt om barnen till Sven Ofrasson (Sven Wisenius)ohh Catharina Magdalena Jönsdotter (Catharina Sabelskiöld) ?
När kommer de att bli bosatta vid Senoren, Ramdala sn i Blekinge ? Ytterligare en fråga, har de en dotter vid namn Dorothea Svensdotter ?

2003-02-17, 22:00
Svar #12

Göran Johansson

Hej igen Niklas
 
De måste ha flyttat till Senoren någon gång mellan 1718 till 1730. Retfullt nog har jag blivit av med en notering om att musikanten Sven Wisenius flyttade till Skåne. Det var kanske i så fall bara tillfälligt. Musikant låter spännande! Underställd militären eller kanske dåtidens Bert Karlsson? Styvfadern Jon Andersson var också en spännande figur. Han började sin ungdomsbana anklagad som småtjuv. Föräldrarna misstänktes å sin sida för att ha gömt snapphanar i sitt hem i Muggetorp. Jon Andersson fick upprättelse genom en särskild dom i Göta Hovrätt ett tjugotal år efter det att han blev misstänkt för stöld. Han var barnlös och upprättade testamente till förmån för styvsonen Sven Visenius. Den anmärkningsvärda och sent påkomna upprättelsen kanske var en följd av styvsonens ingifte i det adliga ståndet! Skulle inte förvåna.  
 
Jag känner inte till Dorothea Svensdotter. Niklas, har du mer information om henne ?
 
Vänlig hälsning
Göran

2003-04-13, 16:53
Svar #13

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
JAG HAR FÖRSÖKT FÅ LITE ORDNING PÅ MIN SLÄKTFORSKNING , MEN BARA FÅTT MER MYROR I HUVUDET.
JÖNS SABELSKÖLD f 1636 GIFTE SIG MED EN MARTA/MÄRTA STRÅLE AF EKNA , MEN NU TILL MYRORNA VILKA VAR HENNES FÖRÄLDRAR ,EN DEL SÄGER OLOF SRÅLE AF EKNA ANDRA SÄGER ATT HENNES FÖRÄLDRAR VAR OKÄNDA  
SNÄLLA HJÄLP MIG ATT LÖSA PROBLEMET

2003-04-13, 22:48
Svar #14

mats sundström

Föräldrar till Märta S.:
Olof Andersson Stråle af Ekna (1594,före-1648)
gm. Märta Magnusdotter Stolpe (1600,före-1671,eft.)
Dock var Jöns Sabelsköld även gift med Anna Cath.
Gustavsdtr Stråle a.E.,(moder okänd). Anna tycks
ha varit Märtas kusins barnbarn...
Mvh.

2003-04-13, 22:58
Svar #15

Utloggad Janove Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2014-01-02, 04:39
    • Visa profil
Tack Mats för hjälpen . Nu får jag äntligen ordning på släkten
tack
Mvh Janne

2003-04-13, 23:30
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mats!
Vad har du för källa för uppgifterna. (Kollar bara för säkerhets skull).
 
Anders

2003-04-14, 21:31
Svar #17

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Källan för ovanstående uppgifter om Jöns Sabelskölds hustrur torde vara boken: Om ätten Sabelsköld och Livdragonen Carl Sabelskölds avkomlingar, skriven av Sture Heiding och Sven Bankeström, utgiven år 1982.  
Anna Catharina, skall enligt denna bok alltså varit den första hustruns kusins barnbarn.

2003-06-16, 19:42
Svar #18

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Vad her hänt med den släktutredning som Marianne Lindén talar om, under Dalhem i Småland, 1999?

2003-06-16, 21:04
Svar #19

Marianne Lindén

Hej Jan!
Den ligger i min dator än så länge!

2003-06-16, 22:59
Svar #20

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Marianne,
 
Du talade om en bok och en CD, det låter intressant. När kommer den ut?
 
Dels är jag intresserad av allt som rör sig kring Småland och smålänningar och dels har jag kusiner som stammar från Norling i Dalhem.

2003-06-17, 21:56
Svar #21

Anders Arrhenius

Är släkt på min farmors sida i rakt nedstigande led med Johannes Bartholdi Duraeus i Kristdala och hans dotter Maria Duraeus.Hans dotter Elisabet var gift med Carl Sabelsköld.Är det tillräckligt släktskap för att vara med i Sabelsköld föreningen. Kan man skicka efter boken eller böckerna som är skrivna om Sabelsköldarna? Eller finns det någon CD om dem?
                                 MVH
                          Anders Arrhenius

2003-06-18, 19:06
Svar #22

Marianne Lindén

Hej Jan o Anders
 
Det har tagit lite tid med CD-n. Dels är det persondatalagen som vi funderat över och dels utformningen. Jag skriver i ett Holgerprogram och alla har ju inte tillgång till det. Skall man göra en ren textfil och bara ta med ättlingar i rakt nedstigande led. Eller skall man göra en Ged-com fil. Och varje gång vi kör fast på en fråga tar det ett halvår ytterligar eftersom styrelsen bor utspritt.
Visst räcker den uppställningen som Du har gjort Anders, men jag vill ju gärna ha resten så att vi är överens om leden så Du inte blir hängande i luften (Carl Sabelskjöld- ett antal generationer-Anders). Jag har en del Arrhenius i basen utgående från en gästgivare i Järeda. Är det Dn släkt.
Boken är tyvärr slutsåld och vi försöker få ihop pengar till ett nytryck.

2003-06-19, 01:16
Svar #23

Anders Arrhenius

Hej Marianne
        Min farmor Amanda Josefina Karlsdotter 19/9 1853 Hammarglo,Monsteras. Dog 3/5 1938 Stockholm.
 fm.Kristina Sofia Danielsdotter 6/2 1830 Hammarglo,Monsteras. Dog 21/12 1905 Nygard,Monsteras.
fmm. Cajsa Lena Olofsdotter 24/10 1809 Hokhult,Fliseryd. Dog 5/5 1889 Hammarglo,Monsteras
fmmf. Olof Parsson 16/6 1774 Hokhult,Fliseryd. Dog 20/11 1809 Hokhult,Fliseryd.
fmmfm. Kirstin Johansdotter 4/3 1744 Fargshult,Morlunda. Dog 5/2 1833 Hokhult,Fliseryd
fmmfmf. Johan Pehrsson 1715 Brogard,Fliseryd. Dog 7/5 1790 Fargshult,Morlunda.
fmmfmfm. Elisabet Larsdotter 16/9 1694 Kalltorp,Kristdala. dog 24/4 1768 Laggevi,Fliseryd
fmmfmfmm. Karin Duraeus 1670 dog 1/5 1704 Kalltorp,Kristdala.
fmmfmfmmf. Johannes Bartholdi Duraeus 1626. Dog 4/3 1708 Kristdala.
 
Jag skrev Maria pa det andra meddelandet. Tyvarr fel det var Karin. Jag har min mors flicknamn Arrhenius. De kommer fran Jonkoping.
                                 MVH
                               Anders

2003-06-19, 23:21
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Marianne,
 
Jag vet ju inte alls om mina kusiner är intresserade av släktföreningen, men deras träd ser ut som följer:
 
ff. Nils Birger Karlsson, f. 1908 i Hjorted, d. 1982 i Ankarsrum
ff f. Albert Gottfrid Karlsson f. 1878 i Hjorted.
ff fm. Augusta Fredrika Norling f. 1839 i Tuna.
ff fm f. Göran Norling f. 1794 i Tuna, d. 1870 i Tuna.
ff fm ff. Carl-Fredrik Norling f. 1765 i Dalhem, d. 1841 i Tuna.
 
Carl-Fredriks son Anders Peter, f. 1803 i Tuna, gifte sig med Sabelsköld-ättlingen Cajsa Nilsdotter, f. 1805 i Bankhult, Kristdala.
 
Är det tillräckligt för dem, eller är det för långt bort?

2003-06-20, 06:05
Svar #25

Marianne Lindén

Hej Jan!
Alla Anders Peters ättlingar är förståss helt naturligt medlemsberättigade. De övriga tar styrelsen ställning till. De skriver ett brev till styrelsen och berättar varför de vill vara med. Styrelsen har möjlighet att ge medlemskap till stödjande medlemmar.

2003-06-22, 16:35
Svar #26

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Marianne och alla andra,
 
I Heiding/Bankeströms bok på sidan 82 (om Anna Maria S:s gren) undrar jag om någon kan bekräfta att där fattas en son Nils Sabelström, f 1721 i Döderhult ? Han blev sedemera kofferdikapten och borgare i Kalmar och dog där 1786. Från honom härstammar grenar av kalmarsläkterna Parrow, Thernström och Lundgren.

2003-06-23, 06:44
Svar #27

Marianne Lindén

Hej Per!
Jag har honom. Han fick 9 barn med två fruar. Anna Catharina Elisabeth Strömberg och Sophia Lovisa Bergman. Men sen har jag fortsättningen på tre av barnen. Så kan Du hjälpa mig att utforska fler av dem är jag tacksam.

2003-07-01, 16:59
Svar #28

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Hej Marianne, sorry för min sena reaktion. Jag kommer att skicka Dig en hel del uppgifter vid tillfälle. Vad har Du för e-post adress ? Kan jag tolka Ditt svar som en bekräftelse på att Nils var son till Anna Maria Sabelsköld ?

2003-07-01, 17:46
Svar #29

Marianne Lindén

Hej Per!
Ja han var son till Anna Maria och Nils Nilsson som senare tog namnet Sabelström.
Jag lägger ogärna ut min adress men vill Du skicka något så skriv Släktföreningen Sabelskjöld, Kristdala.
Jag är rädd för virus. Jag fick ett mail från Ted Rosvall pepprat med virus. Avsändaren var nog falsk.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna