ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-16  (läst 3714 gånger)

2000-02-03, 21:35
läst 3714 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I Vireda C:1 pag 10 och 11 finns ett inventarium daterat 14 Decemb. Anno 1633. Vissa tilläggsanteckningar är dock gjorda senare. Den här aktuella texten kan ha tillkommit den 4 maj 1654 då det finns en undertext med detta datum:
En Ny altartafla kostar 26 Rdlr. n(?)
Item föehrat till kyrkian af Wälb.
 fruen till Wireda (överstruket och ersatt med h. Karin Jönsdotter)  Ett Nytt flämmst hyend war på Bokastolen
Item förärat af Wälb. f o(?) anna Sabelskyldh
  Ett Nyt kalka  
Klädz medh åtskilligt Sifer.
Item geffuit ett Nytkalkaklede af h. Sara J prästegården
 
Vem var denna Anna Sabelskyldh? Och om jag nu läst rätt - vad gjorde hon i Vireda?
Vänligen,
Olle Elm

2000-02-23, 09:04
Svar #1

Utloggad Björn Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2011-11-24, 18:47
    • Visa profil
Känner inte till din Anna, men apropå Sabelsköld/Sabelskjöld så finns Släktföreningen Sabelskjöld ([color=808080]Sabelskjöld Family Society[/color]) med egen hemsida på http://members.xoom.com/_XMCM/sabel/index.html.

2001-04-27, 22:40
Svar #2

Jan-Ove Andersson

Hej. Jag söker efter all information om släkten sabelsköld särskilt Märta och hennes make Anders Bertilsson Bergman. Vem var han och vilka var hans släkt. Jag är släkt med dessa och vill veta allt som finns. Det finns om Sabelsköld men på engelska och det kan jag inte . Jag vill ha information på svenska

2001-04-28, 10:48
Svar #3

Anna-Lisa Göransson

Jan-Ove Andersson!
Varifrån kom din släkt Bergman.
Anna-Lisa G.

2001-04-28, 13:08
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om ätten Sabelsköld och livdragonen Carl Sabelskölds avkomlingar heter en bok av Sture Heiding och Sven Bankeström, som kom ut 1982.
 
I den står (s.18) att Märta, som var dotter till Jöns S.,  var född på Trishult i Lannaskede i Jönköpings län, och dog 1699 på Arkelstorp i Oppmanna sn i Skåne. Hon var gift med Anders Bertilsson Bergman, kornett vid Södra skånska kavalleriregementet, död 1702. Enligt not 28 hade de barnen Johanna Maria, f 1693 24/5 och Eleonora, f 1696 25/2.

2001-10-09, 21:33
Svar #5

Göran Johansson

Catharina Magdalena Sabbelschiöld bor kring 1715 i Konga h:d, Småland. Känner någon till mer om henne?

2001-10-09, 23:01
Svar #6

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Göran!
Är det Catharina (Cajsa) Sabelsköld på Prämboda torp, Långasjö sn, som du undrar över? Hon dog som änka där den 15 sept. 1759, 85 1/2 år g:l (Långasjö CI:3, s 737). I hfl 1752-56 för Långasjö (AI:4, s 200) anges hon vara född 15 mars 1674. Hon var gift med Sven Wisenius och hade barn. Hon är dotter till Jöns Sabelsköld (död 1696) o h. 1:a fru Marta Stråle [af Ekna] (död 1678(?) )som bodde bl a på Bråhult, Kristdala sn . Jöns Sabelsköld gifte 2: o. m. Anna Catharina Stråle [af Ekna, som var den första fruns kusins barnbarn. Denne A.C. Stråles far var en avsatt kapten Gustaf Stråle som bodde på Gåsamåla, Ljuder sn och dit återvände A.C. Stråle efter Jöns död 1696. Enligt Konga dombok d 21 mars 1701 gjorde hon arvskifte d. 17 dec. 1700 med sina barn (trol. avses styvbarn ?) eftersom hon ämnade ingå nytt äktenskap. År 1701 gifte hon sig med löjtnanten Magnus Mollerus (levde 25 sept. 1715 då han nämns ss fadder i Ljuder k:a), som var son till kh. Didrik Mollerus o h. 1:a h. Britta Marcusdotter [borgmästare Marcus Ugglas dotter i Växjö] i Långasjö.  Det är således inte konstigt att Catharina Sabelsköld kom till Konga härad - hennes styvmor tog säkerligen med henne dit ned.

2001-10-10, 12:54
Svar #7

Göran Johansson

Hej Niclas!
Det var just denna dam jag efterlyste. Tacks för ett synnerligen uttömmande svar. En enda fråga, när dog Magnus Mollerus?

2002-01-11, 20:41
Svar #8

Berne Andersson

Hejsan!
Jag söker släktföreningen för Sabelsköld, önskar tillhöra föreningen eftersomm jag är en släkting i ledet.  
Med vänlig hälsning Berne.

2002-03-29, 03:59
Svar #9

Utloggad Weronicha Svaleng

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
Jag söker också släktföreningen för Sabelsköld.
Även jag hör till släkten. Jag fick kännedom om detta igår kväll och har setat uppe hela natten och sökt. *ler*
 
Websidan finns tydligen inte längre, men jag hittade en adress: Släktföreningen Sabelskjöld,
Norrgårdsvägen 44, 602 10 Norrköping, 011-31 16 93.  
 
Söker även om min Farfarsfar Otto Renius Nilsson från Högsby.

2002-03-29, 06:55
Svar #10

Marianne Lindén

Du är välkommen i föreningen och adressen är numera Släktföreningen Sabelskjöld c/o Marianne Lindén Åsjögle 570 91 Kristdala. Websidan hade en släkting i Amerika lagt upp på en gratissida där. Eftersom det var en gratissida så togs den bort av företaget som ägde sidan. Vi har funderingar kring en svensk websida men vi arbetar långsamt för att allt skall stämma.

2002-03-29, 12:25
Svar #11

Utloggad Weronicha Svaleng

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Marianne.
Finns det möjlighet att komma i direkt kontakt med dig?
Jag ser att det är du som gav upplysningar om släktskapet med ätten Sabelskjöld till en under gårdagen återfunnen släkting. :o)
Jag vill gärna ta del av de uppgifter som finns om ätten, då min far vet ytterst litet om sin egen släkt.
 
Mvh
Weronicha Svaleng
svaleng@spw.nu
http://www.svaleng.just.nu
(min släktforskning, 400 år)

2002-03-29, 18:01
Svar #12

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Hej Weronicha
Det finns en väldigt bra bok om ätten Sabelskjöld, som heter Om ätten Sabelskjöld och livdragonen Carl Sabelskjölds avkomlingar. Jag tror att du kan köpa den genom föreningen, det gjorde jag. Marianne har säkert upplysningar om detta. Boken är innehållsrik och tar upp det mesta om Sabelskjöldarna.

2002-03-30, 05:11
Svar #13

Utloggad Weronicha Svaleng

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för alla tips.
Nu behöver jag hjälp med en sida som jag inte blir klok på:
http://www.hut.fi/~plievo/mina/suku/sukupuu_C.html
Där finns min Märta Stålarm & Börje Rosenstråle. Men även Beata Stålarm, Beata Krabbe och Johan III står på de närmaste raderna intill.
Kan någon bena ut ett eventuellt släktskap för mig, som så sent som igår fick kännedom om dessa anor.  
 
Mvh
Weronicha

2002-03-30, 18:07
Svar #14

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Nu vet jag inte hur dina anor till Sabelskjöldarna ser ut. Carl Sabelskjöld d.ä.var i alla fall gift andra gången med Ingeborg Rosenstråle född 1608-02-24 och död 1674. Hon var dotter till Börje Rosenstråle och Märta Stålarm. De fick sonen Jöns Sabelskjöld. Hans son Carl, som var gift med prästdottern Elisabeth Duraeus fick sex döttrar, vilkas ättlingar kan bli medlemmar i släktföreningen Sabelskjöld. Själv är jag ättling till AnnaMaria.  
Enligt den finska antavla du hittat, har Ingeborg en bror Svante, som tydligen blev gift med en Margareta Ewaase

2002-03-30, 18:11
Svar #15

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Svante och Margaretas dotter Margareta Rosenstråle gifte sig tydligen med en Claes Uggla, som härstammade från Johan III och Gustaf Wasa. En sidogren alltså till våra Sabelskjöldare, då Ingeborg och Svante var syskon. Men inte en av våra anor dock.

2002-11-24, 22:04
Svar #16

Berne Andersson

Hej Weronicha.
Jag såg att du sökte efter Märta Stålarm, jag har henne själv i mina anor.
Jag har försökt att komma i kontakt med dig via eran hemsida men det funkade inte.
Jag är själv med i Sabelskjölds släktforskarförening och kanske kan jag hjälpa dig med en del svar.
 
Hör gärna av dig  
Berne Andersson

2002-11-25, 18:54
Svar #17

Utloggad Inge Ledje

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 820
  • Senast inloggad: 2017-09-23, 22:39
    • Visa profil
Svante Rosenstråle f 4 okt 1605, d före 1663. Han var gift med Margareta Qvaase av livländsk adel.
Enligt Elgenstierna VI sid. 525, hade de 4 barn.
Margareta Qvaase var första gången gift med Peter Bröms, adlad Mannerhielm.
Mvh
Inge

2003-01-23, 21:13
Svar #18

Göran Johansson

Jungfru Karin Sabelskiöld sägs har varit gift med Hans Pihl f. 1683. Pihl lär som gåva ha fått gården Skälsebo, Tuna sn i Kalmar Län. Finns det någon som känner till mer om denna familj?

2003-01-23, 22:41
Svar #19

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Vem denna Karin Sabelsköld skulle ha varit kan jag inte förstå. Hon finns inte nämnd i Elgenstierna och heller inte Heiding/Bankeström Om ätten Sabelsköld och livdragonen Carl Sabelskölds avkomlingar.
 
Det finns förvisso en eller två familjer Pihl i Tuna under 1700-talet. I Kulltorp och från 1760 i Skälsebo i Tuna bodde livdrabanten Johan Pihl (1718-1769), som var gift med Brita Catharina Schildt, vars far Georg Gustaf Schildt ägde Syserum. Almquist redovisar (Frälsegodsen 4:III s. 1563f) att både Kulltorp och Skälsebo ingick i Schildtarnas egendom i Tuna sn.
 
Vilka föräldrarna till Johan Pihl var, har jag aldrig brytt mig om att reda ut.

2003-01-23, 23:28
Svar #20

Göran Johansson

Johan Pihl ska ha varit son till Hans Pihl döpt 1683-03-07 i Västervik. Hans P. skall också ha fått gården Skälsebo, Tuna sn som gåva. Farfadern sägs ha varit komministern Samuel Pihl i Västervik (jfr disk. där). Jag har fått uppgifterna från en ättling till Johan Pihl. Dennes källa lär vara prosten Erik Muerling.

2003-01-24, 05:55
Svar #21

Marianne Lindén

Hej!
Jag har en del Pihlar i mitt register men inte som ättlingar i rak nedstigande led utan som ingifta. Jag funderar då över Elias Pihl som kom från Tuna till Möllekulla i Kristdala skall kunna vara av den släkt Ni skriver om. Jag har inte sett namnet Karin ihop med Sabelskjöld men en del av de tidigare Sabelskjöldarna är ju outforskade.

2003-01-24, 08:55
Svar #22

Göran Johansson

Hej Marianne!
Svar finns under övriga släkter, rubrik Pihl.

2003-02-15, 09:56
Svar #23

Göran Johansson

Karin Sabelskiöld och Hans Pihl igen!
 
Uppgiften om Karin Sabelskiöld g.m Hans Pihl kommer från en ättling till Magnus Pihl i Sandvik Tuna sn (se tidigare inlägg ovan). Denne  skriver också att gården Skälsebo skulle ha varit en gåva till paret. Jag har, utan större framgång, frågat varifrån dessa upplysningar kommer. Svaret jag har fått pekar mot att det skulle vara Erik Mörling (medförfattare till stiftets herdaminnen) som efterlämnat några dokument som styrker påståendet.
 
Efter idogt sökande har jag inte funit några belägg för att upplysningen om giftermålet mellan Hans Pihl och Karin Sabelskiöld stämmer.  
 
Vad beträffar Skälsebo har visar domboken för 1747 (andra uppbudet) att gården inköptes 1746. Säljare var familjen Schilt på Syserum och köpare Johan Pihl och dess h. Brita Catarina Schildt. Den påstådda gåvan ser således ut att vara en skröna. Har f.ö. släkten Sabelskiöld någonsin ägt detta frälsehemman?
 
Lite intressant är att det förstås att det vid det ting 1747 då uppbudet ovan noterades förekom ett mål med helt annat innehåll. Det är en Nils Isacsson i (Mogårdshult) som instämt Johan Samuelsson (sic!) i Skälsebo för Skällsord. Sakägaren återtog sin talan och rätten lät saken bero. Kan denne Johan Samuelsson ha varit son till prästen Samuel Pihl i Västervik? Fanns det i så fall också en hustru Karin Sabelskiöld i byn?
 
Var Erik Meurling trovädig?
 
Fanns det fler än ett frälsehemman i Skälsebo?
 
Vänlig hälsning
Göran Johansson

2003-02-15, 17:01
Svar #24

Marianne Lindén

Hej Göran!
Jag har en del funderingar runt detta men har inte tillgång till orginalhandlingar. Men nån annan kanske kan säga om detta är rätt.
Sergeanten Johan Pihl gifter sig 17450322 med Brita Catharina Schilt.
I Skälsebo föds 17470928 Karl och 17490525 Maria med en far som heter Johan.
I Kulltorp dör Brita Catharina Schilt 17500923 och är 37 år dödsorsak barnsbörd.
Men i Skälsebo fortsätter det att födas barn med en far som heter Johan. 17520426 Erik och 17550302 Per. När barnet Karl Jacob dör i Skälsebo 17610121 står det Pihl.
Är Johan i Skälsebo Pihl? Gifter han i så fall om sig? Eller fanns det en Brita Catharina både på Skälsebo och Kulltorp?

2003-02-15, 17:54
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Göran,
I Frälsegodsen, Småland 1, sid 245, finner jag uppgiften, under Köpegods:
Jörgen Schildt, abal. brevsdatum 1636 11/5, och bland godsen i Tuna sn, Skälsebo 1. I fotnoten står: För flertalet hemman i Jörgen Schildts köp är redovisat under Syserum - vilket också ingick som Syserum 2, i detta köp. Tråkigt nog har jag ännu ej Säteridelen, men någon lycklig ägare kan kanske hjälpa till och se vad som ev står om Skälsebo (vilket jag på Svenska ortnamn 1999 finner i Kristdala sn....)
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2003-02-15, 20:44
Svar #26

Göran Johansson

Hej Marianne och Olle!
Det kan ju vara så att det fanns en Brita Catharina i såväl Kulltorp som Skälsebo. Dety måste föstås kollas upp. Olle, sockengränserna måtte ha justerats under senare år. 1750 låg Skälsebo i Tuna socken.
Vänlig hälsning
Göran

2003-02-15, 23:15
Svar #27

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Som framgår av den familjeredovisning som jag lämnade under släkten Pihl, flyttade inte Johan Pihl till Skälsebo förrän omkr. 1760. De äldre barnen är födda i Kulltorp.
 
Johan Samuelsson i Skälsebo gifte sig i Tuna sn 1746 26/12; hustruns namn är inte utskrivet i vb. Det är detta par som är föräldrar till de Johansbarn som Marianne anför ovan.
 
Före 1664 var Kulltorp ett särskilt säteri, men senare hörde både Kulltorp och Skälsebo till Syserums-godset. I slutet av perioden, skriver Almquist (Frälsegodsen, IV, s. 1564), besutto Schildts arvingar fortfarande Syserum och Kulltorp, av vilka dock Kulltorp då synes hava utgjort familjens egentliga residens. Det ansågs välbyggt....
 
Erik Meurling hade sina förtjänster, men han litade ibland väl mycket till traditionsuppgifter. Detta gäller även hans egen släkts ursprung (se härom Bankeström, del 1). Sabelsköldshistorien finns det inget som kan styrka.
 
Som framgår av såväl Almquist som DMS 4:4 (s. 234) fanns ingen frälsejord i Tuna sn. Hammarskjöldar och Schildtar erhåller och köper i stället kronojord och skatteräntor. Sabelsköldarna innehar endast jord i Kristdala sn (Almquist IV, s. 243).

2003-02-16, 09:12
Svar #28

Göran Johansson

Mycket märkligt att namnet på den kvinna med vilken Johan Samuelssons i Skälsebo gifte sig 1746-12-26 saknas! Om Johan fanns kvar i socken så borde hustruns och mannens resp. begravningar kunna återfinnas i kyrkoboken. Möjligen skulle mantalslängder, i den mån de finns, ge svar.
 
Vid uppbudet år 1747 kallas gården frälsehemmanet Skiälsebo. Kan det bero på okunnighet hos skrivaren eller var det så att kronojord som köptes upp av adeln fortsättningsvis kallades för frälse?

2003-02-16, 12:38
Svar #29

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Jag borde ha tillagt ovan, att enligt Almquist (a.a. s. 1564) förklarads 1691 28/11 Syserum, Kulltorp, Skälsebo, Björkefall och Lilla Danevik i Tuna sn samt Boda i Misterhults sn ha iklätt sig natur av gammalt frälse, varför de kunde undantagas från vidare reduktioner. Även Bredshult, Smedserum och Hökhult fick behålla frälsenaturen.
 
Om Johan Samuelssons hustrus uteblivna namn i vb kan blott konstateras, att det tyvärr inte är alldeles ovanligt i vb i Tuna. Stefan Karlsson kan ge en bättre bild av detta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna