ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Råfelt  (läst 928 gånger)

2005-01-10, 12:44
läst 928 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Följande tragiska men samtidigt mustiga skildring ger ett bra komplement och kött på benen till Elgenstiernas torra data.
 
Landshöf. Råfeldt, då han war ung, friade till fröken Stierncrona, som war mycket rik och lefde hos sin förmyndare, underståthållare [Peter] Galle [d 1747].
Denna Råfeldt fick äfter föräldrar wacker egendom, fast ej så mycket, som han trodde sig behöfwa.
Han hade en enda broder, som söp gierna bränwin. Ty lagar han så, att bränwin altid stod framme och till reds. Änteligen blifwer brodren fullkomlig föllhund. Han skaffar broderen att bo uti en malmgård på norr i Stockholm för sitt nöje, lagar att han altid har bränwin för sig. Lagar där till, att det skulle gå fort, att han har 2:ne pigor horor hos sig, och således enerverar honom, att han om 2 åhr dör, och får således arfwet.
Där på tracterar på Gallen, gifwer fröken dyra pr?senter, och inom 1 ? 2 åhr giör af med alt sitt och det han fått af broderen. Får doch icke fröken, kommer aldeles af sig, men på slutet repar sig, att han blifwer landshöfdinge. Doch begynner supa och få en rödblå näsa.
[Carl von Linn?, Nemesis Divina, blad 116 (sid. 178f i utgåvan från 1968)]
 
Landshövdingen är Johan Råfelt (1712-1763) (tab. 2) och brodern är Anders Råfelt f. 1714; livdrabant; död ogift 1740 och begr. i Klara kyrka [Elgenstierna].
 
Fröken Stierncrona ej identifierad.

2006-12-08, 15:38
Svar #1

Jan Kartengren

Adliga ätten nr 1413
 
Kamreraren i militieavräkningskontoret sedermera räntmästaren Erik Andersson Råberg adlades 1708 24/1 med namnet Råfelt. Ätten dog ut på manslinjen 1863 6/12 med den adlades sonsons son kommendörkaptenen RSO Anton Råfelt, samt helt och hållet 1871 9/4 med dennes syster stiftsjungfrun Gustava Charlotta Råfelt.
 
Ätten är redovisad i Gustaf Elgenstierna?s verk Den introducerade Svenska adelns ättartavlor bd VI (Stockholm 1931) s 634-635 och omfattar där 3 tabeller.
 
Min fråga är om någon vet när och var den adlade ingick sitt äktenskap med Anna Maria Silfvercrantz?

2012-09-04, 23:15
Svar #2

Marianne Högnefors

Hejsan!
Min fmffff Anders Silfverlåås (1749-1802) var gift med Anna Louisa Råfeldt (1752-1792) Någon som vet något mer om Anna Louisa och hennes liv och leverne, familj etc?
 
Hälsningar, Marianne

2012-09-05, 10:56
Svar #3

Utloggad Maritha Berglund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1339
  • Senast inloggad: 2018-03-21, 17:21
    • Visa profil
stiftsjungfrun Anna Lovisa Råfelt, död 1792 12/12 i Snipan, Sya sn. Första två barnen ska ha fötts i Östra Eldslösa, nästa i Skänninge och de två därpå följande i Hyppingstorp.  
Enligt Elgenstierna

2012-09-05, 14:04
Svar #4

Marianne Högnefors

Tack Maritha!
//Marianne

2012-09-05, 18:32
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej igen Marianne!
 
Jag har ju tidigare forskat fram uppgifter till dig ang släkten Råfelt när jag hjälpte dig med släkten Silfverlåås, se under denna rubrik 4 och 5 augusti 2012. Du verkar ha missat att läsa det jag skrev då om Anna Lovisa Råfelt och hennes föräldrar?
 
Mvh
 
Britt-Marie

2012-09-05, 19:35
Svar #6

Marianne Högnefors

Hej Britt-Marie!
Ja just det, jag fick bra och mycket hjälp av dig,tack igen.
Jag måste ha missat det! Blev nog lite mycket där i början ;)
ska genast kolla igen vad du skrivit!
 
Hälsningar,
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna